לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

דרכי מניעה מנזקים רפואיים ומשפטיים לאור הרשעתו של מטפל הומאופט

 
 
הומיאופת מפורסם נשפט לשלושה חודשי מאסר בפועל וקנס על הענקת טיפול רפואי ללא רישיון תוך סיכון חיי המטופל שלו. מאמר זה דן בהיבטים המדיקו-לגאלים של פרשה זו, מעלה את הסוגיות המתייחסות לטעותו או רשלנותו של אותו מטפל ומעניק כלים לכלל המטפלים ברפואה סינית לנגזרותיה כדי להימנע מאפשרות למעידה כזו. למאמר מצורף קישור לטופס הסכמה לטיפול, המצמצם אפשרות לנזק רפואי ומשפטי.
 
 
מאת: ד´ר ניר עמיר
 
ב 22.12.02 התפרסמה ידיעה בעיתונות הישראלית העוסקת בדינו של הומיאופת מפורסם אשר נמצא אשם בהתחזות לרופא ובסיכון חיי נער שהיה בטיפולו. על פי המתואר בעיתונות ניתן היה להבין שנער שסבל ממחלה אוטואימונית הפוגעת ברקמת החיבור (וברקמות אחרות בגוף) הופנה לטיפול אצל הומיאופת בכיר אשר סירב לקבלו כשהוא מטופל על ידי תרופות. הורי הנער הפסיקו לו את התרופות ופנו לטיפול וקבלו, לאחר הביקור, תרופות הומיאופתיות כמקובל.
לאחר זמן קצר חלה התדרדרות במצבו של המטופל אך אותו מטפל העריך שמדובר בריאקציה טיפולית ולכן המליץ להמשיך עם הטיפול ההומיאופתי. מצב הנער התדרדר עד כדי סיכון חיים ובשלב זה הועבר למיון רפואי על מנת לקבל טיפול חירום קונוונציונלי.

למרות עדי האופי שהעידו לטובת המטפל, קבע השופט שלא ההומיאופתיה היא העומדת למשפט אלא התנהגותו של המטפל. המטפל לקח על עצמו סמכויות רופא וסיכן את חיי המטופל. השופט שאל עצמו אם יש לראות בנאשם ´מי שהעניק טיפול רפואי שהיה בו לסכן את חיי הנער ... תוך שהוא עוסק ברפואה מבלי שיהיה לו רישיון לכך´. לאחר דיון בנושא החליט השופט להשיב על סוגיה זו בחיוב ושפט את ההומיאופת לשלושה חודשי מאסר בפועל (שירוצו בעבודות שירות), שבעה חודשים על תנאי ו 4000 שקל קנס.

למרות שאיני מכיר אישית את אותו מטפל, אני מעריך שבשום שלב הוא לא נסה להתחזות לרופא. (אם כבר להיפך, בהומיאופתיה, הסלידה מרפואה קונוונציונלית כה רבה, עד שהיא עלולה לגרום לרופא שמאמין בשיטה זו להתחזות להומיאופת...). אלא שהמטפל נטל על עצמו אחריות גדולה המסכנת את חיי החולה.

למרות ששם המחלה המפורש לא צוין בעיתונות, נראה, על פי המידע שנחשף, כי הנער סבל ממחלה קשה הנקראת Mixed Connective Tissue Disease . מדובר במחלה אוטואימונית המאופיינת בחפיפה קלינית בין קבוצת מחלות מסוג לופוס (זאבת אדמונית), סקלרודרמה ופוליומיוזיטיס. חלק ממאפייניה כוללים דלקת פרקים קשה, נגעים עוריים קשים, הפרעות בבליעה, דלקת בפריקרד, הפרעות נוירולוגיות ופגיעה בתפקודי כליות (פוקד כ 10% מהסובלים מהמחלה). במקרים קלים ניתן לשלוט על המחלה בעזרת נוגדי דלקת לא סטרואידלים, תרופות אנטי מלאריות ומינונים נמוכים ביותר של קורטיקו-סטרואידים. במצבים יותר קשים המחלה מגיבה לסטרואידים, לעתים עם ציטוטוקסיקה (תרופות כימותרפיות).

אם לשפוט לפי מצבו של המטופל כפי שתואר בעיתונות, בהחלט ייתכן שהוא טופל בסטרואידים. סטרואידים הם הורמון טבעי המיוצר ביותרת הכליה בגופינו. אספקה חיצונית של הורמון זה מעכבת את היצור הפנימי. מסיבה זו, לאחר טיפול ממושך וכרוני, מסוכן להפסיק את התרופה בבת אחת. הפסקת התרופה עלולה לגרום ל´משבר אדיסוני´ (מצב המקביל לאי ספיקה של יותרת הכליה). תופעה זו מתבטאת בחולשה, ירידה בלחץ דם, פיגמנטציה בעור, הפרעות קצב לב והאטת גלי מוח.

אינני יודע אם אכן מדובר במחלה זו ובתגובה זו. כך או כך, אני יכול להעיד כי אפילו רופא מהסס לפני שהוא משנה מינון או סוג תרופה למטופל שאינו שלו, קל וחומר על מטפל שאינו רופא להיזהר בכך. מקרה זה בא להוכיח פעם נוספת עד כמה חשוב המיסוד של הרפואה המשלימה לנגזרותיה בארץ, ועד כמה הקשר עם המערכת הרפואית הממסדית צריך להיות מעוגן בחוק. שיתוף פעולה אמין עם רופא המטופל עשוי להגביר את האמון ההדדי ולתרום רבות לבריאותו של המטופל.

עד לרגע שייווצר חוק המעגן מקצועות כמו אקופונקטורה (מאוד בקרוב, אני מאמין ומקווה), או תחומים אחרים כמו צמחים ושיאצו, עלינו המטפלים להיות ´יותר קתולים מהאפיפיור´ ולדרוש מעצמנו את מרב הזהירות בכל הנוגע לבריאותו של המטופל שלנו, ובעיקר כאשר הדברים מערבים טיפולים תרופתיים או אחרים ובדיקות מעבדה רלבנטיות. חשוב שהמטפל ידע לשאול את כל השאלות הנחוצות טרם הטיפול, יתייחס להתוויות הנגד האפשריות, באותם מקרים נדרשים יבקש מרופא המטופל לבצע בדיקות מעבדה רלבנטיות וכמובן, ידע להבדיל בין ריאקציה לבין תופעת לוואי או תגובה לא רצויה לטיפול.
טופס תשאול סיני ושאלון מערבי מקיף ניתן להוריד כאן

כדי להבדיל בין ריאקציה טיפולית בה המטופל ´מתנקה´ ממחלתו, לבין תגובה לא רצויה מומלץ לקרוא את פרק הפתיחה בהתוויות נגד. יחד עם זאת חשוב לזכור שגמילה מקפה, עישון, סוכרים וכמובן תרופות רבות יוצר תגובה שאין לכנותה ריאקציה. ריאקציה טיפולית אמיתית לא באה בעקבות הפסקת תרופות!

כדי להגן על עצמנו מדיקו-לגאלית יוצאת העמותה לריפוי על פי הרפואה הסינית בהמלצה שכל מטופל/ת יתבקש לחתום על טופס הצהרה המבהיר שידוע לו כי המטפל שלו אינו רופא וכי כל שינוי בסטאטוס הבריאותי או בצריכת התרופות שלו מחייב פניה והדרכה של הרופא האישי שלו.
טופס מעין זה ניתן להוריד כאן

את המאמר כתב ד´ר ניר עמיר


קישורים נוספים:

התוויות נגד ברפואה המשלימה
חוק האקופונקטורה

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז