לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

מאפייני קבוצות נקודות

 
 
נקודות דיקור על גבי סוס נקודות הדיקור מסווגות ללפי קבוצות על פי תפקודן האנרגטי המשותף. מאמר זה סוקר את תפקידיהן והשימוש הקליני לפי מאפיינים שונים: נקודות הבאר, מעיין, פלג, נהר וים והמקבילות להן על פי חמש הפאזות, נקודות מקור, הצטברות וחיבור והשימושים הקליניים שלהם, הקשר אל מרידיאני החיבור הרוחביים והאורכיים, נקודות האתראה ונקודת האשנב לרקיע.
 
 
  
מאת: צוות הקליניקה של תמורות
 
תוכן המאמר:
Transporting Points
נקודות הצטברות
נקודות מקור
נקודות חיבור
מרידיאני חיבור רוחביים
מרידיאני חיבור אורכיים
נקודות אתראה
נקודות אשנב לרקיע


5 Shu = Transporting Points


מדובר ב 5 נקודות הנמצאות על כל אחד מ- 12 המרידיאנים הקלאסיים, באזור שבין הברך לקצה אצבעות הרגליים, או בין המרפק וקצות האצבעות. שמותיהן, לפי הסדר, מקצות האצבעות לכיוון המרפק או הברך:
נקודות באר - JING - Well p..
נקודות מעיין -YING – Spring p. .
נקודות פלג -SHU – Stream p. .
נקודות נהר -JING – River p. .
נקודות ים -HE – Sea p. .

שמות אלו מדמים את מים הזורמים בזרם שאיכותו משתנה, כפי שמשתנה אופי זרימת הצ´י במרידיאנים. נקודת הבאר מייצגת את תחילת הזרימה, השטחית עדיין, ממקורות המים בהרים. הזרם הולך ומעמיק והופך מאסיבי יותר ככל שהוא קרב לסוף המסלול, עד הגיעו אל הים. באזור השפך הוא כבר עמוק מאוד והשפעתו מגיעה עד לרמת האיברים הפנימיים.

עקרון הזרימה:
מתחיל מן הקצוות הדיסטאליים ומגיע עד המרפק או הברך - זהה במרדיאני היין והיאנג, ללא קשר לכווני הפולריות במרידיאנים.
הנקודות הללו (חמש לכל מרידיאן, בסה´כ 60) חשובות ובעלות השפעה רבה במיוחד מהסיבות הבאות:
* האנרגיה הזורמת בהן היא שטחית יחסית ככל שהן דיסטאליות יותר. כיון שכך, האנרגיה היא זמינה יותר, דינמית יותר וניתנת להשפעה ביתר קלות.
* עקב קרבתן לשטח הפנים הן חשופות במיוחד לחדירת פתוגנים חיצוניים, ועל כן ניתן להוציא דרכן את הפתוגן שחדר.
* באזורי גוף דיסטליים אילו משתנה הפולריות של האנרגיה מיין ליאנג ולהיפך, ואלה הם האזורים בהם הפוטנציאל הריפויי הוא הגדול ביותר.

נקודות באר


בין התפקודים המיוחסים לנקודות הבאר:
* מטפלות במלאות בחזה.
* מטפלות במחלות של ה- ZANG .
* משמשות להוצאת עודף חום מאזורי הקצוות המרוחקים של המרידיאן.
* מחזירות להכרה.
* מטפלות בהפרעות של הנפש.

אלה הן נקודות הקצה ובהן משתנה הפולריות בזרימה בין מרידיאני היין ליאנג, מה שהופך אותן לדינמיות במיוחד ופחות יציבות באופיין. ב – “Classic of Difficulties” נאמר גם, שהזרימה בנקודת הבאר היא צנטרפוגלית, ולכן ניתן לנצל אותה כדי להוציא בקלות פתוגנים שחדרו לגוף.
שימוש חשוב ושכיח בנקודות אלה הוא במצבים אקוטיים חיצוניים, כמו חדירת פתוגן, עם תופעות כמו דלקות גרון, חום גבוה והתכווצויות, או במצבים פנימיים, כמו Excess Heat באיברים פנימיים שונים. במצבים אלה מקובל לבצע טיפול בהקזה.

השפעת נקודות הבאר במצבים מנטליים קיצוניים, כמו מאניה, היסטריה, התקפי -כעס וכו´ היא דרך יכולתן לסלק חום מהאיברים השונים וכן דרך יכולת ההנעה המסייעת בפתיחת סטגנציות ומשפרת את תנועת הצ´י במרידיאן ובאיבר.
יכולת ההנעה של נקודות אלה ושטחיותן היחסית מנוצלת גם כדי לטפל בבעיות שטחיות, ברמת המרידיאנים וברמת מרידיאני השרירים.


נקודות מעיין


נקודות אלה מתייחסות לטיפול במצבי חום.
בכל המרידיאנים הנקודה הזו ממוקמת שניה מהקצה. זהו המקום בו ´הצ´י מתחיל לשגשג, האנרגיה בעלת פוטנציאל זרימה חזק מאוד ומחכה לבוא לידי ביטוי בתנועת המערבולת של מי מעיין הררי´.
כיון שאלו הן נקודות דינמיות ובעלות עוצמה רבה בהנעת האנרגיה וביכולתן לגרום לשינויים מהירים ביותר, יש להשתמש בהן רק לאחר הגעה לאבחנה מדוייקת.

שימושים קליניים:
* הוצאת חום ברמת האיברים.
* טיהור פתוגנים של חום או סטגנציה לאורך המרידיאנים.

בד´כ נקודות מעיין משמשות למצבים פחות קיצוניים מאשר נקודות באר. לכן הן מתאימות גם למצבים כרוניים.
במרידיאנים ייניים, נקודות המעיין הן גם נקודות אש. במרידיאנים יאנגיים הן גם נקודות המים. עם זאת בשני סוגי המרידיאנים משתמשים בטכניקת פיזור לשם הוצאת החום.
במרידיאנים הייניים ניתן להשתמש בנקודות אילו בעזרת מוקסה לצורך חיזוק היאנג.


נקודות פלג


נקודת הפלג היא הנקודה השלישית מן הקצה בכל המרידיאנים, למעט במרידיאן ה-GB, שם היא הרביעית. בנקודה זו האנרגיה נעשית רחבה ועמוקה יותר, די כדי לשאת ולהניע איתה דברים. מכאן נובע השם SHU, שמשמעותו להעביר, להניע או להישפך דרך. זו גם הסיבה לכך שבנקודה זו הגוף חשוף במיוחד לחדירת גורמים פתוגניים חיצוניים פנימה, ומקובל להניח ששם גם מתרכז ה - WEI QI. באחד מהמקורות נאמר על נקודות הפלג שהן ´מטפלות בתחושת כבדות של הגוף ובכאבי מפרקים´.

במרידיאני היין נקודות הפלג הן גם נקודות האדמה ונקודות המקור (מאפיינים אלה חשיבותם מאפילה על היותן נקודות פלג), ומכאן השפעתן הרבה על דיסהרמוניות של איברי ה-ZANG כנקודות מחזקות ותורמות להרמוניה של האיברים.
במרידיאני היאנג נקודות הפלג הן גם נקודות העץ וחלקן נחשבות כנקודות לטיפול במצבי שאו יאנג (כמו מצבי מלריה).
נקודות פלג רבות משמשות גם לטיפול בכאבי פרקים (Bi syn.), אך חלק ניכר מהן משפיעות בעיקר ברמה המקומית.


נקודות נהר


מיקומה של נקודת הנהר יחסית לקצה המרידיאן אינו קבוע. בנקודות אלה זרימת הצ´י רחבה ועמוקה יחסית ולכן יציבה יותר. מכאן שהשפעת נקודת הנהר פחות דינאמית ופחות מניעה.
מקובל להניח שדרך נקודות אילו נכנסים גורמים פתוגניים חיצוניים וחודרים אל המפרקים - אל השרירים, הגידים והעצמות, ומכאן הם עלולים להרחיב את חדירתם.

במקורות מוזכרת השפעת נקודות הנהר על:
* שיעול, קשיי נשימה, חום וצמרמורות - בעיקר במרידיאני היין (בהם הן מוגדרות גם כנקודות מתכת).
* למחלות שמתבטאות בקול.
* למחלות של הגידים והעצמות.


נקודות ים


כל נקודות הים הן הפרוקסימליות מבין 5 נקודות ה-SHU, וממוקמות באזור המרפק או בסביבה המיידית של הברך. משמעות המילה HE - הצטרף, להתאחד. זהו המקום בו הנהר נשפך ומתחבר אל הים. כאן האנרגיה במרידיאן גדולה, עמוקה מאד וחוברת לזרם האנרגטי הכללי של הגוף. השפעתה מעמיקה עד לרמת האיברים הפנימיים. אנרגטית - התנועה בנקודות אלה יציבה ביותר ואינה סוערת כבנקודות הדיסטליות, ולכן משמשת יותר לבנייה ופחות להנעה - לומר, היא מתאימה לטיפול במצבים כרוניים.
ב”Classic of Difficulties”- נאמר שבנקודות אלה תנועת הצ´י היא צנטרפיטלית – תנועתה כלפי פנים.

התפקודים המוגדרים של נקודות אלה כקבוצה הם:
* טיפול בצ´י מתמרד ובשלשולים, במחלות קיבה ובהפרעות על רקע הרגלי אכילה ושתיה לא סדירים.
* טיהור חום, לחות חמה או חום מהדם (במרידיאני היין גם דרך תמיכה ביין, כנקודות מים).
* טיפול בבעיות עוריות.


נקודות הצטברות – Xi = Cleft P.


כל נקודות ההצטברות נמצאות בין הקצוות הדיסטליים של המרידיאנים לבין הברך או המרפק, למעט נקודת ההצטברות של ה – St , שנמצאת פרוקסימלית לברך. נקודות הצטברות ממוקמות באתרים בהם מצטברים הצ´י והדם במרידיאן, וניתן להשתמש בהן, בטכניקות פיזור, לרוב במצבים אקוטיים ברמת המרידיאן או ברמת האיבר. לנקודות ההצטברות על מרידיאני היין יש שימוש נוסף: טיפול בפתולוגיות של דם (כמו הנעת דם, הוצאת חום מהדם וטיפול בדימומים).
למרות שבד´כ משתמשים בנקודות אילו למצבי עודף או כאב, ניתן לעתים להשתמש בהן גם במצבים של חסר קיצוני (כמו, למשל, בהזעות או גלי חום במנופאוזה). במקרים אילו ניתן להשתמש בצ´י ובדם הזמינים שבנקודה לשינוי התהליך ולבנייה, לרוב בשילוב נקודות מחזקות.

הנקודות השכיחות ביותר בשימוש קליני הן:
Lu 6 - לקוצר נשימה אקוטי (בסטימולציית פיזור חזקה).
PC 4 - לתעוקת חזה.
Ht 6 - להזעות לילה.
SP 8 - לדיסמנוריאה אקוטית.
St 34 - לכאבים אפיגסטריים ולצרבות.


נקודות מקור – Source P. = Yuan


בנקודות המקור נאסף ה-Yuan Qi , שהוא הצ´י המולד (המקורי) משתכן ונובע מהכליות, (או מה-Dan Tian), ומהווה את הכח המניע המסייע לאקטיבציה של כל פעולות הגוף. מרידיאן ה-TW משמש כשליח המפיץ את הצ´י המקורי אל נקודות המקור של כל המרידיאנים. במרידיאני היין נקודות המקור הן גם נקודות האדמה (וגם נקודות פלג) וניתן למנותן בין הנקודות האפקטיביות והשכיחות ביותר בשימוש בקליניקה.

שימושים בנקודות המקור:
נקודות המקור ניטראליות יחסית באופיין, ולכן יכולות לשמש לחיזוק היין או היאנג של האיבר, או להשיב את האיזון ביניהן ברמת האיבר. הנקודה המובהקת ביניהן בהקשר זה היא Kid 3 בהשפעתה על היין והיאנג של הכליות.
כיון שהן נחשבות ניטראליות ובעלות אפקט מאזן, הן יכולות גם לחזק במצבי חסר וגם לקזז עודפים (כמו, למשל , Ht 7 , שיכולה להרגיע את ה – Shen גם בדרך של חיזוק הדם וגם דרך ניקוז האש).
השפע נוספת מתבטאת בייצוב מצבים רגשיים, במיוחד כאלה הנובעים מחסרים באיברים השונים.

נקודות המקור במרידיאני היאנג עומדות בפני עצמן וכולן, למעט הנקודה במרידיאן ה- GB, ממוקמות כנקודה הרביעית מן הקצה. במרידיאנים היאנגיים תפקידן העיקרי הוא סילוק פתוגנים שונים של עודף.
מיעוטן משמשות לעתים גם למצבי חסר (כמו TW 4, LI 4, GB 40 ).

שימושים שכיחים:
LI 4 - לסילוק רוח חיצונית או להנעת סטגנציה.
GB 40 - לסילוק לחות חמה מכיס המרה.


נקודות חיבור – Connecting P. = Luo


נקודות החיבור הן נקודות המפעילות את מרידיאני החיבור. מכל נקודת חיבור נפתחים שני סוגי מסלולים - אחד רוחבי (transversal) והשני אורכי (longitudinal ), שביחד יוצרים מעין רשת מסועפת של מסלולים המגיעה לכל אזורי הגוף ומזינה את הרקמות השונות.

תפקידי מרידיאני החיבור:
* חלק מנקודות החיבור הן נקודות הקשורות בהפעלת מרידיאנים מיוחדים (מרידיאני אקסטרה), וכך ניתן למצוא חפיפה בחלק מתפקודיהם של המרידיאנים האלה עם מרידיאני החיבור (כמו ויסות וניקוז עודפים מן המרידיאנים העיקריים).
* המרידיאנים מהווים חלק ממערך ההגנה של הגוף, כיון שנמצאים בתווך בין השכבות החיצוניות יחסית, המכילות בעיקר Wei Oi , לבין השכבות העמוקות יותר המכילות יותר Ying Qi.
* איזון בין היין ליאנג, בין האיברים והמרידיאנים הייניים לבין בני זוגם היאנגים, וכן ברמה שבין הפנים לחוץ, בין האדם לסביבתו - גם בהקשר הפיזיולוגי וגם ברמה הרגשית - נפשית.
* נאמר עליהם שבפרישתם בגוף הם מזכירים את נימי הדם, בקשרים ובחיבורים שהם יוצרים בין המרידיאנים והאיברים השונים. ואכן, אחד מתפקידיהם החשובים הוא בסיוע בהפצת הצ´י והדם אל כל רקמות הגוף.

בגוף נמצא 15 נקודות חיבור:
* אחת לכל אחד מן המרידיאנים העיקריים.
* אחת למרידיאן החוצה הקדמי - CV15 .
* אחת למרידיאן החוצה האחורי - GV1 .
* ונקודה אחת נוספת על מרידיאן הטחול - SP21 - Tai Bao - המעטפת הגדולה, שממנה יוצא מרידיאן החיבור הגדול של ה-SP ומתפרש בחזה ובצדי הצלעות. הנקודה הזו מבטאת את חשיבות תפקידו של ה-SP בשליטה בדם ובשמירתו בכליו, ומרידיאן החיבור הזה משפיע על הפצת הצ´י והדם בכל הגוף.


מרידיאני החיבור הרוחביים


מרידיאנים אילו יוצאים מנקודת החיבור ומתחברים אל בן הזוג הקשור איתם ביחסי יין – יאנג. הם מהווים מעין שסתום ויסות אנרגיה ברמת האלמנט, וכך מאפשרים לעודף לזרום ממרידיאן אחד אל בן זוגו שנמצא במצב של חסר. האינדיקציה הברורה לשימוש בנקודת החיבור בהקשר זה היא כאשר בתוך האלמנט יש דופק אחד מלא ולעומתו, אצל בן זוגו – הדופק ריק.

צירוף נקודות מקובל במצב כזה נקרא Host & Guest combination , והוא מכוון לכך שהעודף המצוי במרידיאן אחד יתנקז ישירות אל בן זוגו החסר, וכך מתאפשרת יצירת איזון מחודש במערכת הזוגית ברמת האלמנט. לשם השגת האפקט הנ´ל יש לדקור ב – 2 נקודות:
* נקודת המקור של המרידיאן שנמצא בחסר.
* נקודת החיבור של המרידיאן שנמצא בעודף.

לדוגמא:
חוסר איזון ברמת אלמנט האדמה יכול להתבטא בעודף בקיבה (רעב מוגבר, כאבים אפיגסטריים, גיהוקים וכו´) במקביל לחולשת טחול (עייפות, חולשת גפיים, צואה רכה, הפרשות מרובות וכו´). בטיפול מפעילים את SP3 - נקודת המקור של הטחול, ומיד אחריה - את St40 - נקודת החיבור של הקיבה.

במצב בו ברור לנו כי מתקיים חוסר איזון בתוך האלמנט, אבל אין אבחנה חד משמעית מי מהם נמצא בעודף ומי בחסר - ניתן להשתמש בנקודות החיבור של שני המרידיאנים, וכך ´לפתוח את הסכר´ ולאפשר זרימה חופשית בין שני בני הזוג, תוך כדי יצירת קיזוזים הדדיים.

בעת שימוש בטכניקות הללו יש לשלול קודם כל נוכחות של פתוגן חיצוני , שעלול להיות מוחדר בטעות לרמה עמוקה יותר מזו שבה נמצא מלכתחילה. או, במקרה שהוא נמצא ברמה עמוקה, להבטיח שהטיפול יביא לתנועה מבפנים החוצה. הכלל הזה מיושם בצורה יפה בדוגמא של חדירת רוח קרה לריאות.
בטיפול דוקרים את: 1) LI 4 2} Lu 7
בצורה כזו אנו יוצרים תנועה מן הריאות החוצה, מן היין אל היאנג.

כאשר יש פתולוגיה המשותפת לשני איברים בני אותה שכבה, ניתן לבחור בנקודת חיבור של אחד מהם, שתשפיע על שניהם ותעזור לשיקומם. לדוגמא:
SP 4 - מטפלת בפתולוגיות של מרידיאן הטחול וגם באלה של הקיבה, למשל, כאבים אפיגסטריים (קיבה) וכאבי בטן תחתונה (טחול).
St 40 - חשובה לטיפול בלחות ובליחה, שמצטברת עקב חולשה בתפקוד ההובלה וההתמרה של הטחול, וכך בעקיפין מקלה גם פעולתו.
GB 37 - מטפלת בבעיות עיניים שנובעות מדיסהרמוניה של הכבד וכיס- המרה.


מרידיאני חיבור אורכיים


חלק ממסלולים אלה שטחיים יחסית. חלקם עוברים דרך איברים פנימיים והם בעלי שלוחות שעוברות דרך הלב (דבר שמדגיש את הקשר שלהם לכלי הדם). הרשת הזו מחזקת את הקשר של ה´קיסר´ עם כל הממלכה, ולכן בין האינדיקציות לטיפול של נקודות החיבור ניתן למצוא גם סימפטומים נפשיים רבים.
* במצבי עודף – ניתן לפזר את נקודת החיבור.
* במצבי חסר – חיזוק נקודת החיבור של בן הזוג.

בנוסף, ניתן להשתמש בנקודות החיבור כדי להשפיע על אזור היעד שאליו מגיע המסלול האורכי היוצא מכל אחת מהן, לפי הפירוט הבא:

Lu 7 - אזור בסיס האגודל (thenar eminence ).
LI 6 - אזור האוזן והחניכיים.
St 40 - אזור הגרון והעורף.
SP 4 - המעיים והקיבה.
Ht 5 - שורש הלשון והעיניים.
SI 7 - אזור הכתף – LI 15 .
Ki 4 - החוליות הלומבריות.
PC 6 - מעטפת הלב והלב עצמו.
TW 5 - אזור בית החזה.
GB 37 - אזור דורסלי – לטרלי של כף הרגל.
Liv 5 - אזור הגניטליה החיצונית.
CV 15 - מתפרש באזור הבטן.
GV 1 - אזור העורף והאוקסיפוט.

שימוש נוסף בנקודות חיבור הוא לצורך איזון טיפול. כאשר עושים שימוש, למשל, בנקודות יאנגיות רבות בצד אחד של הגוף - כמו בכאב ראש חד צדדי (GB), בו משתמשים במספר נקודות מקומיות בראש, או לאורך המרידיאן, ניתן להוסיף את נקודת החיבור של בן הזוג -Liv 5 , בצד הנגדי, ובכך למנוע טיפול שכולו חד צדדי וכן יאנגי מאד באופיו.
דוגמא נוספת: לבעיות כתף או מרפק שמתבטאות לאורך מרידיאן ה – LI . אם משתמשים במספר נקודות על גבי אותו מרידיאן, ניתן להוסיף את Lu 7 בצד הנגדי כדי להשיג איזון של הטיפול בין יין ליאנג ובין ימין לשמאל.

בין נקודות החיבור השכיחות ביותר בטיפול אפשר למנות את הנקודות המשמשות לפתיחה של מרידיאני אקסטרה.


נקודות התראה – Front P. = Mu


משמעות השם היא לאסוף, או להצטבר, והנקודות נמצאות היכן שהצ´י של ה – ZANG FU מצטבר, בקדמת הגוף - באזורי החזה והבטן, ובקרבה מיידית למיקומם הפיזי של האיברים הפנימיים. הנקודה היחידה ביניהן שהיא אחורית יחסית היא GB 25 - נקודת ההתראה של הכליות, שהיא גבית , בהתאמה למיקומו של האיבר אליו היא מתייחסת.

הנקודות הללו משמשות ל:-
ויסות האיברים הפנימיים, יינים ויאנגים. בשכיחות גבוהה יותר למצבי עודף.
הנקודות יכולות להפוך רגישות באופן ספונטני, בתגובה להווצרות דיסהרמוניה באיבר, וכך לסייע באבחנה.
שימוש שכיח בהן בקליניקה הוא בצירוף של Mu + Shu p. של האיבר, וכך לחזק את האפקט הטיפולי.
אפשרות נוספת היא לשלב Mu p. , כנקודה מקומית, ביחד עם נקודות דיסטליות על אותו מרידיאן. לדוגמא:
Liv 14 + Liv 1 - לכאב בהיפוכונדריום.
Lu 1 + Lu 7 - לאסטמה.
St 25 + St 37 - לכאבי בטן עם שלשולים.


נקודות אשנב לרקיע – Window of Heaven

הקבוצה כוללת את 10 הנקודות הבאות :

לרוב נקודות האשנב לרקיע יש מאפיינים דומים:
* בשמות רובן מופיע הרדיקל Tian - שמיים. הדבר יכול לרמז על הרלבנטיות של הנקודות לטיפול באזור הראש, המקביל לפי תפיסה זו לשמיים, או לשליש העליון של הגוף.
* רוב נקודות האשנב לרקיע ממוקמות בצוואר (בצומת שבין הגוף לראש) למעט Lu-3 ו Pc-1 שאינן ממוקמות בצוואר אך נחשבות לנקודות אשנב לרקיע.

LI-18 = Fu Tu (תומך בראש) - שולחת צ´י ודם לראש, מפסיקה שיעול ומטפלת בגרון.

St-9 = Ren Ying (אדם מבורך) - נקודת ים האנרגיה, הדופק בנקודה זו מעיד על מצב היאנג בגוף. הנקודה מווסתת צ´י תקוע שאינו יכול לעלות והיא מתאימה למצבי תחושת לחץ בבית החזה והרגשת חסר בראש.

SI-16= Tian Chuang (עצם הלחי) - הנקודה מאזנת בין האנרגיה בראש ובגוף בעיקר במצבים של חום תקוע באזורים אילו.

UB-10 = Tian Zhu (עמוד שמימי) - ים האנרגיה. הנקודה טוענת מחדש אנרגיה כללית, מגרשת רוח התוקפת את חלקי הגוף העליון, בונה דם, משפרת ראיה ומטפלת בחירשות פתאומית.

TW-16 = Tian You (אשנב לרקיע) - הנקודה מאזנת בין המחמם העליון, לרבות הראש, ואת המחמם האמצעי. היא מאזנת בין האנרגיות הייניות ליאנגיות בין הראש לשאר חלקי הגוף.

CV-22 = Tian Tu (ארובה שמימית) - הנקודה מחזקת את הטחול, מפיגה ליחה מהגרון והחזה ומוציאה חום.

GV-15 = Ya Men (דלת השתיקה) - נקודת כניסה של ים הצ´י. הנקודה משפרת את יכולת הדיבור וקשורה ללשון.

GV-16 = Feng Fu (ארמון הרוח) - נקודת כניסה של ים הצ´י. הנקודה מסלקת רוח חיצונית, שולחת ענף למוח ומטהרת אותו.



האינדיקציות לשימוש בנקודות האילו משתמעות מן הנ´ל:

לדיסהרמוניות בין הצ´י של הגוף לזה שבראש, כמו Qi \ Blood rebelling upwards . הביטוי יכול להיות במצבי עודף בפלג גוף עליון או בראש. לדוגמא:
* גודש בחזה עם קוצר נשימה ושיעול (Lu ).
* שיהוקים, בחילות והקאות ( St ).
* כאבי ראש, סחרחורות, או נפיחות בפנים.
* הפרעה באיברי החושים.
* לעתים יכולים להתלוות לסמפטומים הללו גם סימני חסר בפלג גוף תחתון.

רוב הנקודות, גם אלה שאינן ממוקמות בצוואר עצמו, מטפלות בגויטר, נפיחות, או סטגנציה באזור הצואר והגרון. תפקיד זה מדגים את יכולת הנקודות להניע את הצ´י באזור הבעייתי שעל הציר שבין הגוף לראש.
להפרעות באיברי החישה - עקב דיסהרמוניה בזרימת הצ´י והפרעה ל- Clear Yang להגיע אל איברי החושים. התוצאה היא פגיעה בתקשורת שבין הפנים לחוץ.
לטיפול בבעיות רגשיות – מנטליות . אזור הגרון מהווה מרכז אנרגטי שקשור לויסות הדיבור והביטוי העצמי - גם של רעיונות וגם של רגשות. חסימה של זרימת האנרגיה בגרון יכולה להתבטא בבעיות בדיבור וקומוניקציה, בתסכול, בדכאון ואפילו בתחושת בדידות.


למידע נוסף   
 
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי שיאצו  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי טווינא בתמורות
 


להפניות
לפירוט תפקודי הנקודות ומיקומן יש ללחוץ כאן: מדריך נקודות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז