לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

נזקי עישון – נקודת המבט הסינית

 
 
עישון - הרס  הצ´י והיין ניתוח מעמיק של השפעתו האנרגטית של העישון על הגוף. הניתוח מתייחס להשפעה האנרגטית של רכיבים בודדים בעשן הסיגריה, וההשפעה הכללית של העישון. אז מה אפשר לעשות? במאמר אפשר למצא גם הצעות איך לטפל במעשנים, להקלה על הסימפטומים וגם כיצד (והאם) ניתן לסייע לגמילה.
 
 
מאת: ד´´ר ניר עמיר
 
הסיגריות מנקודת ריאות סינית - Smoking damages from the TCM view 
 
עשן הסיגריות הוא בעל אופי יאנגי (כשל מוקסה). אולם, יש לקחת בחשבון שמוקסה ניתנת במינונים נמוכים, בשימוש חיצוני בלבד ובד´כ אין אנו מעודדים את שאיפת העשן. לא כן הדברים בעישון סיגריה.

נראה שלמרכיבים השונים יש אפקטים שונים על המערכת האנרגטית של הגוף:

התר (זפת):
פוגע ישירות באפקט המפזר של הריאות. מאחר שכך, יש לנו הצטברות ליחה, אשר בהיותה סטגננטית היא צוברת חום, נעשית צמיגה וקשה להיפטר ממנה. חום מגיע גם ממקור חיצוני, ע´י שאיפת העשן, מה שתורם יותר לצמיגות הליחה.
הפגיעה בתפקיד המפזר של הריאות מתבטאת בעור (הנשלט ע´י הריאות) ופוגע לאורך זמן בפיזור הצ´י בגוף. פגיעה מתמשכת עלולה להשפיע גם על הכליות, שמקבלות את האויר מן הריאות ועל שלפוחית השתן, שמקבלת עודפי נוזלים מן הריאות. זה מחליש את הצ´י של הכליות. אך כנראה מנגנון זה אינו דרמטי, במיוחד לאור הנזקים האחרים.

הצטברות הליחה בריאות אינה מצביעה על בעיה בטחול. התר הוא חומר כבד והפגיעה שלו היא קודם כל מקומית. אין עדויות ישירות לפגיעה בתפקוד הטחולי. זאת נראה כאשר נדון בפגיעת הניקוטין.

טיפול במעשן צריך לכלול אלמנטים שתורמים לתפקיד המפזר של הריאות. התעמלות בשיטות השונות, תרגילי נשימה ושיאצו על החזה, שליש עליון של ג´יאג´י ומרידיאן הריאות עשוי לתרום.


הניאצין:
הניאצין מגדיר שני מרכיבים: חומצה ניקוטינית וניקוטינאמיד. לפעמים כשאומרים ניאצין מתכוונים רק לחומצה הניקוטינית. ניאצין הוא פרקורסור לשני קו-אנזימים: ניקוטינאצמיד אדנין דינוקלאוטיד (NAD) וניקוטינאמיד אדנין דינוקלאוטיד פוספאט (NADP). קו-אנזימים אלו פועלים במספר רב של תהליכי חמצון וחיזור. הם מעורבים בגליקוליזיס, מטבוליזם של פירובאט, ביוסינטזה של פנטוז, חומצות אמינו וחלבונים ומטבוליזם של פורינים. ניאצין יציב גם באור וגם בחום.
מבחינה מולקולרית נראה שמדובר במרכיב יאנגי.
הניאצין נספג כמעט במלואו במערכת העיכול. בחוסר יש פלגרה. צריכה מוגברת של אלכוהול מעלה את הצורך בניאצין ועלולה לגרום למחסור בו.
במצב הרעלה יש סומק, הרחבה של כלי דם , יובש, עליה בפיגמנטציה של העור, כאבי בטן. לעיתים לא שכיחות עלולה להופיע הפטוטוקסיות, היפראוריצמיה, החמרה של כיב פפטי וסבילות לגלוקוז. השינויים בכבד יכולים להיות חמורים גם ברמה התפקודית וגם ברמה האורגנית.


ניקוטין:
הניקוטין תועד במצבי הרעלה גם כגורם לטיניטוס, (זהו סטימולנט להפרשת ADH - אנטי דיורטיק הורמון). הקרבה הרבה בין המבנה המולקולרי של החומצה הניקוטינית והניקוטין מצביעה על כך שמדובר בחומר מאוד יאנגי הפוגע לאורך זמן ביין. כמות קטנה הינה חיונית ומחזקת את הגוף, כמו כל צמח יאנגי ידוע. כמות גדולה, הניתנת באינהלציה חמה, ולאורך זמן גורמת לפגיעה ביין של הכבד והכליות והריאות. הפגיעה ביין של הריאות מתבטאת בפגיעה במרקם החומרי - האלסטי ומאוחר יותר באמפיזמה או סרטן.
ניקוטין וחומרים שונים בסיגריה פוגעים בויטמין C  המוכר כגורם חיוני לייצור קולגן. פגיעה בקולגן מתבטאת בנזקים לעור ולדופנות כלי הדם. מכאן שהעישון פוגע ב"הולדינג" של הטחול וגורם להיחלשותו. פגיעה זו מתבטאת בנזק עורי, הזדקנות עור מואצת ומה שעלול להיות גרוע יותר - היחלשות דופנות כלי דם שעלולה להתבטא בסיכון מוגבר למפרצת.

הפגיעה ביין של הקיבה מתבטא בכיב וצרבת. יש לשים לב, שפגיעה ביין אינה משפיעה על תפקודי הטחול משום שכמעט בלתי אפשרי שנצפה בתופעה של חסר יין באיבר כל כך לח.
הפגיעה ביין של הכליות באה לידי ביטוי לא רק בסרטן (אשר מסימניו יש דימום המעיד על חום מדומה במערכת) אלא גם בסכרת.

יכול להיות מעניין לבדוק האם לניקוטין יש השפעה על עמוד השדרה ועובי הדיסקים. אנו כבר יודעים שהוא תורם לאוסטאופורזיס.

הפגיעה בכבד ברורה על רקע התרופות היאנגיות שהוא סינרגיסטי להם. מעבר לבעיות הקשורות לכבד (לרבות ההיפרכולסטרולמיה שכאן מקורה מבעיות כבד ולא טחול, כלומר חום ולחות) אנו עדים לעליית לחץ הדם (אש העולה על רקע חסר יין), רינו (סטגנציה ובעיות פיזור של הכבד), צרבת (כבד פולש לקיבה) ופוליציטמיה (בעיה משותפת לכליות ולכבד על רקע חום ועודף בדם).

לגבי עצירות: הטבק פוגע בריאות - זה מוביל לחסר צ´י במעי הגס דבר המוביל לעצירות. העצירות מצידה יכולה להופיע עקב חסר יין בהשפעת הטבק.

כל הנ´ל מובילים אותנו למסקנה, שיש להתייחס בכל מעשן לחוסר הצ´י שבריאות ולחוסר היין שבכל שאר המערכות (למעט בטחול). הפגיעה האנרגטית מתחילה בד´כ הרבה לפני שהיא מתבטאת ברמה האורגנית. תרגילי נשימה, שיאצו, תזונה להעשרת היין וסיוע של צמחי מרפא עשויים לצמצם את הנזק ויש לקחת אותם בחשבון בכל טיפול במעשנים


גמילה על ידי רפואה סינית
מחקרים שונים שנעשו הצביעו כי אין אחוז נגמלים רב יותר בין הנעזרים באקופונקטורה. לאורך זמן (טווח של חצי שנה), אחוז הנגמלים יורד ל 16%, שהוא אחוז הנגמלים הממוצע בכל שיטת טיפול אחרת.

יש להניח שהאקופונקטורה מסייעת למטופל באחת משתי השיטות:

* יש הקלה על ההתמכרות הפיזיולוגית ע´י שימוש בנקודות דיקור ´אנטי התמכרותיות´, אך היא חולפת לאחר זמן קצר וההשפעות הפסיכולוגיות עדיין נותרות, מה שפוגע בתוצאות.
הנחה זו לא נחקרה. יש לזכור, כי ברפואה הסינית המסורתית אין התייחסות לבעיות התמכרות לסיגריות או סמים והשימוש בה פותח רק בשנים האחרונות ובמערב. רוב המשתמשים בשיטות גמילה נוהגים לדקור מספר נקודות קבוע (אם כי שונה בין המטפלים), שאינו משתנה ממטופל למטופל ובוודאי לא בין הטיפולים. יתכן כי טיפול לפי בעיית האדם ולא טיפול ´אינסטנט´ יניב תוצאות יותר מוצלחות.

* על פי תוצאות המחקרים עד כה, ניתן להניח שחלק רב מהשפעת הדיקור לגמילה מעישון הוא פלצבו. לכן, יש להוסיף את האישיות של המטפל, האמונה של המטופל וכוח הרצון של המטופל להתמיד בתוצאות הטיפול. הסימוך לכך הוא דוקא סיני. אם הטיפול הוא פורמליסטי ולא קלסי, אנו מצפים לתוצאות רק על פני השטח.

כך או כך, נראה לי שלרפואה הסינית יש מה לתרום בשטחים הבאים:

מניעה וצמצום נזקים: ע´י תזונה, צמחים ודיקור, לצמצום הנזקים האנרגטים והכנת הגוף לקראת הגמילה.
סיוע בגמילה הפיזיולוגית: ע´י חיזוק מערכות הגוף, סיוע בכיוח בשלב ראשון, הרגעת המטופל. אילו יכולים להסתייע גם ע´י דיקור.
היענות מוגברת לטיפול:  זאת ניתן להשיג ע´י ביקורים תכופים בשיאצו או רפלקסולוגיה. הביקורים מאפשרים למטופל לשמור על משמעת, לדסקס בעיות שנתקל בקשר לתזונה או גורמים אחרים ובשלב הראשון גם להקל על בעיות נשימה.

בנוסף, ניתן להסתייע בחומרים המפריעים לאש של הסיגריה: מלח על קצה הלשון או תערובת צמחים ההופכת להיות מרירה במגע עם סיגריות.
אפשרויות שילוב נוספות: תזונה למניעת עלייה במשקל ומסטיק או מדבקת ניקוטין שתעזור לנגמל לעבור את הקריז הפיזיולוגי בזמן קצר יותר.

להערכתי, יש לקחת בחשבון טיפול ממושך ולא טיפול אינסטנט, למטופל המעונין באמת להיגמל. עליו לעבור שיחת תדרוך עם רופא (שאינו מעשן) שיסביר לו על התהליך ומשך התהליך. התוצאות צריכות להיבדק לאורך טווח של שנה לפחות ולא לטווח של פחות מחודש (המוציא סטטיסטיקות מופלאות...). נראה לי, שבשלב ראשון כדאי להתמקד במטופלים שממילה באים אלינו בשל בעיות נוספות. בכל מקרה, אין להפעיל כלפיהם לחץ פסיכולוגי כדי שילכו להיגמל, כי בד´כ התוצאות כאן פחות טובות.

עם זאת, עלינו לשקול פעם נוספת את ההתעלמות שלנו מנושא העישון ולהחליט באיזה מקום אנו יכולים להתערב ולסייע למטופלים.

קישורים נוספים:
נזקי העישון מנקודת ראות מערבית.



סקירה זו הועברה כסמינר בקליניקה המשולבת של תמורות


להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות.
© Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז