לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

הגישה המשולבת לטיפול בחולים עם הפטיטיס C

 
 
וירוס ההפטיטיס C יכול לגרום למחלה אקוטית או כרונית. המחלה יכולה להתבטא בתסמינים קלים שנמשכים זמן מוגבל עד מחלה כרונית קשה ומוות. הטיפול במחלה הולך ומתפתח אולם עדיין קיימות מגבלות לגבי הטיפולים השונים. יש להניח שבעתיד הלא רחוק ימצאו פתרונות טובים וזמינים למטופלים, אך עד אז, תפקידנו כמרפאים סינים לתחזק את המטופלים ולמזער את תופעות הלוואי של הטיפולים השונים.
 
 
מאת: עדי קליין הורוביץ
 
 
כמה מילים על המחלה
וירוס ההפטיטיס C - HCV יכול לגרום לנדבקים בו לפתח מחלה אקוטית או כרונית. חומרת המחלה יכולה לנוע בין מחלה קלה הנמשכת מספר שבועות, למחלה כרונית רצינית. הידבקות בוירוס מתרחשת דרך מוצרי דם, כאשר הדרך השכיחה ביותר היא מחטים נגועות, סטריליזציה לא נכונה של ציוד רפואי ומוצרי דם שלא נבדקו (כגון תרומת דם). בארץ ישנה חובת בדיקת מוצרי הדם החל משנת 1993, ולכן מי שקיבל תרומת דם או מוצרי דם טרם שנה זו צריך להיבדק. בימינו בין 130-150 מליון איש בעולם סובלים מהפטיטיס C כרונית. מספר זה גבוה יותר מהסובלים מ- HIV. בכל שנה, נפטרים מסיבוכי המחלה בין 350,000-500,000 איש.
זיהום אקוטי ב- HCV לרוב אסימפטומטי ואינו מסכן חיים. בין 20%-30% מהנדבקים יחלימו ספונטנית בתוך 6 חודשים מההדבקה ללא טיפול. שאר ה- 70%-80% מהנדבקים יפתחו מהלך כרוני של המחלה, וביניהם בין 20%-30% יפתחו שחמת הכבד בתוך 20 שנה. זמן הדגירה של הוירוס נע בין שבועיים ל-6 חודשים. 80% מהנדבקים אינם מראים סימפטומים! מבין אלו שכן, הסימפטומים יכולים לכלול חום, עייפות, תיאבון ירוד, בחילות והקאות, כאבי בטן, שתן כהה, יציאות אפרפרות, כאבי מפרקים וצהבת (עור צהוב ועיניים צהובות). מאחר שהמחלה לרוב אסימפטומטית, היא יכולה להתגלות רק בשלבים בהם נגרם נזק חמור ואף בלתי הפיך לכבד. לכן ישנה חשיבות מכרעת לאבחון. לפי חוליו בורמן, מנכ"ל עמותת חץ, הארגון הישראלי לארגון הכבד, כ- 2% מכלל האוכלוסיה בארץ עלולים להיות חולים של וירוס הפטיטיס C. כ- 80% מהם אינם מודעים לעובדת היותם חולים. 

 
 
בשורות בריפוי הפטיטיס C
עד היום, הטיפול שהוצע להפטיטיס C שילב את התרופות האנטי-ויראליות אינטרפרון (פג-אינטרפרון, פגינטרון) וריבאווירין. לטיפול זה הייתה בעיית היענות מצד המטופלים, מאחר והוא טיפול ממושך מאוד (עד 48 שבועות) הכולל תופעות לוואי קשות, ואינו מבטיח ריפוי מוחלט. עם זאת, הטיפול מרפא כ- 40% מהחולים והוכח כי הוא מפחית התפתחות של שחמת הכבד ושל סרטן הכבד. בימינו, כ- 40 תרופות חדשות נמצאות בשלבי פיתוח שונים. מחקרים שונים בודקים את יעילות התרופות החדשות כטיפול העומד בפני עצמו, או כקוקטייל המשלב תרופות מהדור החדש עם אינטרפרון ו/או עם ריבאווירין. התרופות מהדור החדש יעילות יותר, בעלות תופעות לוואי חלשות יותר וזמן הטיפול בהן קצר יותר. הן ידועות בשם oral directly acting antiviral agent  - DAAs ומתמקדות בשני מנגנונים:
 
מעכבי פרוטאז - מעכבים אינזימים ספציפיים החיוניים לשכפול הנגיף. הדור הראשון של תרופות אלו, telaprevir (אינסיבו) ו- boceprevir (ויקטרליס) ניתן בשילוב עם פג- אינטפרון וריבאווירין לגנוטייפ 1 של הוירוס, בטיפול משולש. יתרון הטיפול: סיכויי הצלחת הטיפול עלו ל- 70% (בקרב מטופלים שלא קיבלו בעבר טיפול), זמין בארץ כיום. חסרון הטיפול: אינו מרפא את כל האנשים, טיפול ממושך עם תופעות לוואי לא קלות.
מעכבי פולימרז - מעכבים את שכפול הנגיף. התרופה הקיימת כיום – Sofosbuvir (סובלדי). מחקרים חדשים מראים כי שילוב Sofosbuvir עם מעכב פרוטאז או עם מעכבי פולימרז אחרים (כגון Daclatasvir או Ledipasvir) עם או ללא ריבאווירין, העלו את סיכויי הצלחת הטיפול ל- 92%-97% ומעלה. כמו כן, זמן הטיפול קצר יותר, כ- 12 שבועות. תופעות הלוואי של טיפול זה קלות יותר וחלקן קשורות לשילוב עם ריבאווירין.
 
אנו עומדים בפני עידן חדש בהתמודדות עם הפטיטיס C. עם זאת, עלות הסובלדי (Sofosbuvir) ודומותיה גבוהה מאוד, וכרגע היא אינה נמצאת בסל הבריאות. הטיפול הזמין בארץ כיום הוא הטיפול המשולש (אינטרפרון, ריבאווירין ובוצפביר או טלפרביר). בשל העלות הגבוהה של התרופות החדשות, נבחרות אסטרטגיות טיפוליות הדרגתיות, המנסות לרפא את החולים בכלים הקיימים לפי חומרת מחלתם. מטופלים אשר ידם משגת מקבלים מרשמים ל- Sofosbuvir על שילוביו השונים. מטופלים אשר מצבם יציב, ואינם זקוקים לטיפול מיידי ממתינים לכניסת התרופות לסל ואילו המטופלים הנמצאים בסיכון גבוה כגון מטופלים עם שחמת לא יציבה ועם דלקת חריפה בכבד מקבלים את הטיפול המשולש [1].
 
לפני הטיפול המערבי, המטופל יעבור סקר הכולל את הבדיקות הבאות [2]:
*HCV RNA  כמותי
*  בדיקת עיניים – קרקעיות
*  צילום חזה
*  אק"ג
TSH
*  שאר הבדיקות: לפי מחלות רקע שיש לחולה.
חשיבות מיוחדת ניתנת לבדיקת עיניים, בלוטת תריס וא.ק.ג בשל תופעות הלוואי של הטיפול.
 
כיצד נשתלב בטיפול במטופל הפטיטיס C?
נחלק את העבודה עם מטופל הפטיטיס ל- 4 שלבים:
1. התנהלות עם מטופל יציב אשר אינו מועמד לקבל טיפול תרופתי כרגע
2.  הכנת מטופל לקבלת טיפול תרופתי
3.  תמיכה במטופל בעת הטיפול התרופתי
4.  החזרת הגוף לאיזון לאחר טיפול.
 
התנהלות עם מטופל יציב אשר אינו מועמד כרגע לקבל טיפול:
שימור תפקודי כבד, הפחתת דלקת, הימנעות מיצירת צלקת. עבודה לפי אבחנה מבדלת של הפטיטיס C.
 
הכנת המטופל לקבלת טיפול מערבי:
*  פגינטרון + ריבאווירין
*  הטיפול המשולש: פגינטרון + ריבאווירין + מעכבי פרוטאז (ויקטרליס או אינסיבו)
*  מישלב מעכבי פולימרז עם או ללא ריבאווירין
 
 
הגורמים המשפיעים על ההצלחת הטיפול [3]:
גורמים שמורידים סיכוי הצלחת טיפול: כבד שומני, זיהום צולב (HIV, HepB), דרגת מחלת הכבד: מה מצב הדלקת, ומה מצב הצלקת.
גורמים שמעלים סיכוי הצלחת טיפול: ויטמין D, כושר גופני.
הכנת המטופל צריכה להתחיל כחצי שנה / שנה לפני קבלת הטיפול אם מתאפשר. בזמן הכנת המטופל לטיפול ניתן להשתמש בצמחי מרפא, אולם יש לסיים לקחת אותם לפחות שבועיים לפני הכניסה לטיפול. בזמן הטיפול התרופתי, התמיכה שלנו תתבצע באמצעות דיקור בלבד.
 
עקרון הטיפול הכללי:
1.  הפחתת דלקת על ידי סילוק פתוגנים: חום, קור, לחות, רעילות
2.  הסדרת צ'י: הסרת סטגנציה וחיזוק צ'י
3.  חיזוק הכבד והכליות באספקטים: דם, Jing: מוח עצם, יין ויאנג בהתאם לאבחנה מבדלת
4.  מתן ויטמין D
5.  עידוד המטופל לבצע פעילות גופנית
6. הקפדה על שעות שינה.
על מנת להכין את המטופל בצורה הטובה ביותר לטיפול, עלינו להבין את האנרגטיקה של התרופות, על מנת שנוכל לחזק כל מטופל בהתאם לקונסטיטוציה שלו.
 
 
כיצד נעריך את האנרגטיקה של התרופות לטיפול בהפטיטיס C?
לצורך הבנת האנרגטיקה, עלינו להבין מהו האפקט של התרופה. מאחר שאנו מתמודדים עם "קוקטייל" תרופתי, אנו מתמודדים עם קושי כפול:
1.  הערכת ההשפעה של כל תרופה בנפרד
2.  הבנת האפקט בשילוב התרופות
לכן, עלינו לזכור כי מדובר בהנחיה כללית, ולראות כיצד השילוב משפיע על המטופל העומד לנגד עינינו בהתאם לקונסטיטוציה איתה הוא נכנס לטיפול.
 
 
נתבונן בתרופות:
 
Peginterferon
פגינטרון מווסת את מערכת החיסון ומגביר את ייצור הנוגדנים על ידי תאי B. בכך מתאפשרת תגובה של מערכת החיסון, כיוון שתאי ה- B מסמנים שקיים גורם פתוגני זר. מנגנון נוסף בו פועל הפגינטרון הוא גירוי אפופטוזיס [4] של תאים ממאירים [5].
 
פגינטרון - תופעות לוואי:
* תופעות דמויות שפעת: חום, כאבי מפרקים ושרירים, כאב גרון, כאב ראש, חולשה
* עייפות: חרדה, דיכאון, רגזנות, אי שקט
* דיכוי מח עצם ומערכת החיסון (נויטרופניה / טרומבוציטופניה / לויקופניה)
* ירידה במשקל
* נשירת שיער
* הפרעות בתפקוד בלוטת התריס
* רטינופטיה: שינויים בראיה
 
ההנחיות המקובלות לטיפול בתופעות הלוואי [6]:
-  טיפול תרופתי בתופעות דמויות שפעת: שיכוך חום וכאבים: אקמול או אופטלגין חצי שעה לפני ההזרקה כטיפול מונע.
- להרבות בשתיית נוזלים
- שינויים בתמונת הדם: התאמת מינון התרופה לתוצאות ערכי הדם.
 
האנרגטיקה של פגינטרון:
הכנסת קור (ובתגובה, הכבד מפתח חום בכדי לאזן), פגיעה בדם וב- Jing פגיעה ב- Qi. מהפגיעה המשולבת בדם וב- Qi נוצרת פגיעה ב- Shen אשר מחריפה על רקע החום שנוצר במערכת.
 
פגיעה ב- Liver & Kidney Blood and Yin: חרדה, דיכאון, אי שקט, עייפות, נשירת שיער, שינויים בראייה.
פגיעה ב- Kidney Jing: דיכוי מח עצם, נשירת שיער
פגיעה ב – Spleen Qi – עייפות, ירידה במשקל, הפרעות בתפקוד בלוטת התריס, טרומבוציטופניה (שליטת ה- spleen בדם). חולשת הטחול פוגעת עוד יותר בייצור הדם, וכך נוצר גם מעגל הזנה שלילי.
יצירת רוח חום על ידי הכבד: חום, כאבי מפרקים, שרירים, כאב גרון, כאב ראש וחולשה.
פגיעה בציר Kidney-Heart: דרך ערעור אלמנט האדמה (פגיעה ב- Spleen Qi) או דרך פגיעה באלמנט העץ (רגזנות, דיכאון) והחלשה של הדם
 
Ribavirin
התרופה מדמה adenosine או guanosine. לכן, היא משתלבת לתוך ה- RNA של הוירוס כחומצת בסיס אדנין או גואנין, ומתחברת לאורציל או ציטוזין. בכך גרם נזק קטלני ל- RNA של הוירוס [7].
ריבאווירין – תופעות לוואי:
* שיעול וקוצר נשימה
* בחילה
* אנמיה המוליטית
* רעילות הריונית
* עירנות מוגברת / חוסר שינה
* פריחה וגרד
 
ההנחיות המקובלות לטיפול בתופעות הלוואי:
- שיעול: קודאין במרשם רופא
- אנמיה: עיקר הירידה בהמוגלובין בחודש הראשון, מתייצב בהמשך
 
האנרגטיקה של ריבאווירין:
הכנסת קור (וכתוצאה מכך תגובת חום חזקה של הכבד), פגיעה בצ'י ובדם.
הפגיעה בדם יוצרת פריחה, אשר מוחמרת לגרד מתגובת החום של הגוף לקור של הריבאווירין. תגובת החום יוצרת גם עירנות מוגברת וחוסר שינה. הפגיעה בצ'י גורמת לתנועה לא סדירה של צ'י המתבטאת בשיעול, קוצר נשימה ובחילה. מהפגיעה המשולבת בדם וב- Qi נוצרת פגיעה ב- Shen אשר מחריפה על רקע החום שנוצר במערכת.
 
פגיעה ב- Stomach & Lung Qi,מרידת צ'י: שיעול, קוצר נשימה, בחילות
יצירת ליחה: בחילות, שיעול, קוצר נשימה
פגיעה ב- Liver blood, Kidney yin: אנמיה המוליטית, עירנות מוגברת / חוסר שינה.
יצירת חום ברמת הדם וה- Ying: פריחה, גרד, עירנות מוגברת, חוסר שינה.
יצירת רוח: גרד
פגיעה ב- Shen / Hun.
 
טיפול תומך בדיקור:
בהתאם לאבחנה מבדלת. עקרונות הטיפול: סילוק ליחה קרה / סילוק ליחה חמה / הסדרת Lung & Stomach Qi / חיזוק spleen לסילוק ליחה / הוצאת חום מהדם עם הזנת דם ויין / סילוק רוח, הרגעת שינה Shen / Hun
 
Telaprevir
מעכב פרוטאז (מניעת שכפול הוירוס) [8] .
 
טלפרביר (אינסיבו) – תופעות לוואי:
* פריחה וגרד – לרוב הפריחה קלה עד בינונית
* אנמיה
* תופעות אנורקטלים (גרד, טחורים)
* בחילות והקאות
* שלשולים
 
ההנחיות המקובלות לטיפול בתופעות הלוואי:
- גרד ופריחה: קרם לחות פעמיים ביום, הימנעות משימוש בבשמים, שימוש במוצרים "ללא סבון", אבקת כביסה היפואלרגנית. ניתן להיעזר בתרופות אנטי היסטמינים, בגדים נוחים ורפויים, מעקב ומעורבות של רופא עור.
- תופעות אנו-רקטליות: שתיה מרובה, תזונה עשירה בסיבים, שמירה על אזור יבש. במקרה של אי נוחות ניתן להיעזר במשחות מקומיות להקלה.
 
האנרגטיקה של טלפרביר:
הכנסת קור עם החלשת צ'י ודם: הקור גורר תגובת חום שיוצרת פריחה וגרד, המחמירים על רקע הפגיעה בדם. ה- Shen נפגעת מחוסר הדם, תגובת החום וחולשת האדמה. הפגיעה בצ'י מתבטאת בטחורים.
פגיעה ב- Kidney Jing, Liver blood: אנמיה
יצירת חום בדם / חום ורעילות / רוח פנימית: גרד, פריחה.
Liver invading Spleen, Stomach: בחילות, הקאות, שלשולים, טחורים
Spleen Qi deficiency (damp): שלשול, טחורים.
טיפול תומך:
חיזוק Kidney Jing, Liver blood / הוצאת חום ולחות / סילוק רוח / סילוק לחות.
 
 
Boceprevir
מעכב פרוטאז (מניעת שכפול הוירוס).
 
בוצפביר (ויקטרליס) תופעות לוואי:
* אנמיה ונוטרופניה (ירידה בספירה הלבנה)
* שינוי טעם לטעם מתכתי, יובש בפה (שלשולים ובחילות)
* עור יבש ופריחה
 
ההנחיות המקובלות לטיפול בתופעות הלוואי:
- טיפול ע"י לעיסת מסטיק או סוכריות חמוצות
 
האנרגטיקה של בוצפביר:
פגיעה בצ'י, פגיעה בדם ופגיעה בנוזלים.
 Lung Qi deficiency: Wei Qi
Lung Dryness, Kidney Yin deficiency
Lung dry, wind
 
 
Sofosbuvir בשילוב daclatasvir או ledipasvir
במחקר שנערך על שילוב של daclatasvir עם sofosbuvir (סובלדי), עם או ללא ריבאווירין, תופעות הלוואי שנצפו היו עייפות (37%), כאבי ראש (29%) ובחילה (19%). בקרב המטופלים אשר קיבלו גם ריבאווירין הייתה נפוצה גם אנמיה [9]. תוצאות דומות נצפו גם במחקר שנערך בתרופה harvoni המכילה שילוב של sofosbuvir (סובלדי) עם ledipasvir בכדור אחד.
 
האנרגטיקה של סובלדי בשילובים השונים
פגיעה ב- Qi, פלישה של הכבד לאדמה עם עליית יאנג של הכבד.
 
 
סיכום תופעות הלוואי של התרופות:
 
שם התרופה
תופעות לוואי
מנגנונים מרכזיים בראייה סינית
Peg - interferon
* דמויות שפעת: חום, כאבי מפרקים ושרירים, כאב גרון, כאב ראש, חולשה
* עייפות: חרדה, דיכאון, רגזנות, אי שקט
* דיכוי מח עצם ומערכת החיסון (נויטרופניה / טרומבוציטופניה / לויקופניה)
* ירידה במשקל
* נשירת שיער
* הפרעות בתפקוד בלוטת התריס
* רטינופטיה: שינויים בראיה    
הכנסת קור ובתגובה יצירת חום על ידי הגוף, פגיעה בצ'י, דם ו- Jing ויצירת רוח חום. פגיעה בציר Kid-Ht וב- Shen.
מבחינת הסינדרומים:
Kidney yin def. Kidney Jing def
Liver Blood def
Spleen Qi def
Wind heat
Ribavirin         
* שיעול וקוצר נשימה
* אנמיה המוליטית
* רעילות הריונית
* עירנות מוגברת / חוסר שינה
* פריחה וגרד
* בחילה          
הכנסת קור וכתוצאה מכך תגובת חום של הכבד, פגיעה בצ'י ובדם. פגיעה ב- Shen .
מבחינת הסינדרומים:
Stomch & Lung Qi rebelling  מוביל ל  Damp Phlegm - Cold or Hot
Liv. Blood, Kid. Yin, Kid. Jing def.
חום ברמת הדם וה- Ying  מוביל לרוח
פגיעה ב- Shen / Hun
Telaprevir
(מעכבי פרוטאז)
* פריחה וגרד - לרוב הפריחה קלה עד בינונית
* אנמיה
* תופעות אנורקטלים (גרד, טחורים)
* בחילות והקאות
* שילשולים     
הכנסת קור מוביל ליצירת תגובת חום, החלשת צ'י ודם פגיעה ב- Shen:
Liver Bld, kid Jing def מוביל לחום בדם שמוביל לחום ורעילות
Liver invading spleen & stomach
LI damp heat with Spleen Qi Def.
Boceprevir
(מעכבי פרוטאז)
* אנמיה ונוטרופניה (ירידה בספירה הלבנה)
* שינוי טעם לטעם מתכתי, יובש בפה (שלשולים ובחילות)
* עור יבש ופריחה
פגיעה בצ'י בנוזלים ובדם
Lu Qi def - Wei Qi
Lu Dryness, Kid Yin def
יצירת רוח
Sofosbuvir Daclatasvir Ledipasvir
(מעכבי פולימראז)
* עייפות
* כאבי ראש
* בחילה
SP Qi deficiency
Liver Yang rising
Liver invading Stomch
                       
 
 
מסקירת תופעות הלוואי של התרופות, עולים מספר מנגנונים מרכזיים עליהם יש לתת את הדעת כאשר מכינים את המטופל לטיפול:
 
אנמיה – חוסר דם
כל התרופות שנסקרו גוררות אנמיה, כל אחת וסיבותיה:
פגינטרון - דיכוי מח עצם ומערכת החיסון (נויטרופניה / טרומבוציטופניה / לויקופניה)
ריבאווירין - אנמיה המוליטית
טלפרביר (אינסיבו) - אנמיה
בוצפביר (ויקטרליס) - אנמיה ונויטרופניה
 
לכן, בבואנו להכין את המטופל, עלינו לחזק: Liver Blood, Heart Blood, Kid Marrow: Kid Jing. מבחינה סינית, אנו יודעים שפגיעה ב- Liv  bld, Liv Yin, Kid jing, kid YIn יכולים להוביל לשאר התופעות, כגון חום בדם, חום ברמת ה- Ying, יובש ויצירת רוח פנימית. לכן, על ידי חיזוק הכבד הלב והכליות באספקט של דם, יין וג'ינג, אנו מורידים את סיכויי המטופל לפתח סימפטומים חריפים של חום, יובש ורוח. בנוסף, מאחר שקיים קשר הדוק בין הדם לבין ה- Shen ביחסים של יין ויאנג, אנו יודעים שחיזוק הדם, הלב הכבד והכליות יעגן את ה- Shen ויפחית את הסיכון לפגיעה בציר Kid-Ht.
 
הערה חשובה: יש לשים לב לקונסטיטוציה של המטופל. אם המטופל הגיע אלינו עם מצגת של חום, רעילות וסטגנציה עלינו לטפל לפי האבחנה המבדלת לפני שנוכל לחזק את היין והדם.
 
פורמולות אפשריות בהתאם לאבחנה מבדלת:
חוסר דם עם סטגנציה של הכבד: Chai Shao Si Wu Tang
חוסר יין של הכליות: Liu Wei Di Huang Tang
חוסר יין של הכבד: Yi Guan Jian
חוסר איזון בין הכבד לטחול: Xiao Yao San / Jia Wei Xiao Yao San
חוסר דם של הלב עם חולשת צ'י: Gui Pi Tang
חולשת יין וג'ינג - Zuo Gui Yin / Zuo Gui Wan
חולשת יאנג וגי'נג -  You Gui Yin / You Gui Wan
 
 
חיזוק והסדרת Qi
בין תופעות הלוואי ניתן לראות פגיעה בצ'י בכל הרמות:
1. פגיעה ב-QI הגוררת עייפות ויצירת ליחה. פגיעה זו גוררת פגיעה בייצור הדם ובכך מעגל רשע של התשת צ'י ודם חמורה יותר.
2. פגיעה בזרימה התקינה של QI הכבד היוצרת סטגנציה ופלישה למחמם האמצעי
3. מרידת QI של הריאות והקיבה
4. צניחת QI
 
על כן, כאשר אנו מכינים את המטופל חשוב להסיר סטגנציה, ולחזק את צ'י המרכז ככל הניתן.
פורמולות אפשריות בהתאם לאבחנה מבדלת:
חולשת צ'י הטחול:  Si Jun Zi Tang
חולשת צ'י הטחול עם ליחה: Liu Jun Zi Tang
חולשת צ'י הטחול עם סטגנציה של הכבד: Chai Shao Si Jun Zi Tang / Chai Shao Liu Jun Zi Tang
סטגנציה של הכבד עם ליחה וחולשת צ'י: Xiao Chai Hu Tang
חוסר איזון בין הכבד לטחול: Xiao Yao San
חוסר איזון בין הטחול לקיבה: Ping Wei San (אפשר גם עם Shan Zha, Shen Qu)
צניחה של צ'י המרכז: Bu Zhong Yi Qi Tang
 
 
הכנה רגשית של המטופל
חשוב לגייס את המטופל! על המטופל להבין כי בפניו עומד תהליך ממושך ולא פשוט של מספר חודשי הכנה וטיפול כאשר מדובר בטיפול המשולש. התהליך מתיש הן ברמה הפיזית והן ברמה הרגשית. ידוע כי מטופלים אשר נכנסים לטיפול בכושר גופני טוב ובמצב רוח טוב עוברים אותו בצורה קלה יותר. לכן, יש לתת מידע רב על הטיפול, על התופעות אשר יכולות לקרות, כיצד ניתן להימנע מהן ולהקל עליהם. בנוסף, יש לעודד את המטופל ככל הניתן לשפר את הכושר הגופני שלו. מבחינה סינית, כאשר נחזק את האיברים הפנימיים ונסיר את הפתוגנים הקיימים, בהכרח כוח החיים של המטופל ויכולת ההכלה שלו תגבר.
בבואנו להכין את המטופל, עלינו להתייחס לכל הגורמים הנ"ל ובאבחנה של האדם העומד מולנו, על מנת לנסות ולצפות מה יפגע בהתאם לחולשה הקיימת. בהתאם, עלינו להתאים פורמולה גזורה אישית בעבורו.
ההכנה הרגשית של המטופל יכולה לנוע על ציר רחב של התערבות טיפולית. יש מטופלים חזקים שלהם שיחה תספיק, יש מטופלים שזקוקים לסיוע של דיקור, יש שזקוקים למודיפיקציות בפורמולה ראשית, וכאלה שמלכתחילה הפורמולה הראשית תהיה פורמולה להרגעה.
 
 
ניקוי כבד: הפחתת דלקת, צלקת ושיפור מרקם הכבד [10]
כאמור, הגורמים אשר מורידים את סיכויי הצלחת הטיפול הם: כבד שומני, זיהום צולב (HIV, HepB) ודרגת מחלת הכבד, דהיינו דרגת הדלקת בכבד ודרגת הצלקת בכבד. לכן, בבואנו להכין את המטופל עלינו להפחית דלקת ולשפר את מרקם הכבד. עקרון טיפול זה נכון גם עבור מטופלים אשר אינם מועמדים כרגע לטיפול המערבי. הדרך הנכונה לשפר את מרקם הכבד ולהפחית דלקת וצלקת עוברת תמיד דרך אבחנה מבדלת. כאשר מעריכים מטופל החולה במחלה כרונית, עלינו להכיר את המחלה ואת המנגנונים המשחקים בה, ולהתאים את הטיפול לפי הזרוע הסינית הקלאסית, דהיינו אבחנה לפי התבוננות, האזנה, הרחה, תשאול, מישוש ותחושה. מתוך אלו נדע לגזור את האבחנה המבדלת. לאחר שיש בידנו אבחנה מבדלת הנכונה אנרגטית למטופל, נשלב את הזרוע המערבית, משמע בדיקות הדמיה ובדיקות דם, לגזירת המודיפיקציות והפורמולה המתאימה ביותר. לכן, הפורמולה הראשית תתאים תמיד לאבחנה המבדלת של המטופל, ובאמצעות המודיפיקציות נטפל בהפחתת הדלקת, שיפור הצלקת ומרקם הכבד.
 
 
ניקוי כבד: שילוב צמחים מנקזים, מורידי דלקת ואנטי ויראליים:
כאשר מתבוננים בצמחים המשמשים לניקוי כבד – דהיינו הורדת דלקת ושיפור מרקם הכבד, רואים שרובם משתייכים לקטגוריית הצמחים מנקי החום. הפטיטיס C היא מחלה ויראלית החודרת לגוף במודל 4 הרמות: רמת ה- Wei, רמת ה- Qi, רמת ה- Ying ורמת ה- Xue. לכן בקרב הרבה מהמטופלים נראה מצג של חום היכול לבוא לידי ביטוי בכל אחת מהרמות הנ"ל. נתבונן בשחקנים הראשיים:
 
 
משחררי חיצון: חריפים קרירים:
Chai Hu – הצמח הראשי להסדרת צ'י הכבד, הסרת סטגנציה, איזון שכבת ה- Shao Yang והרמת יאנג. צמח זה נמצא בשימוש נרחב ולא בכדי הוא הקיסר של פורמולות רבות המטפלות בכבד. הצמח מטפל בכבד בצורה כל כך יעילה, שהוא יתאים בהתאם לאבחנה לרבים ממטופלי ההפטיטיס C, ואף ישולב בפורמולות מחזקות כדי להתאים אותן לכבד. לדוגמא – Chai Shao Si Jun Zi Tang.
 
 
מנקי אש:
הצמחים מנקי האש לרוב מנקים אש מרמת ה- Qi. הם מטפלים בצמרמורות, רגזנות, שתן כהה ומועט, צמא ודליריום המשויך למחלות חום. מתוכם, הצמחים הרלוונטים לניקוי הכבד:
 
Zhi Zi - מבחינה סינית, הצמח מטפל ברגזנות, חוסר שקט, בעיות שינה, ובעיות מנטליות. בנוסף, הצמח מנקה חום ולחות מכל 3 המחממים, מקרר דם ועוצר דימום, מוריד נפיחות ורעילות. כל עקרונות הטיפול שלו עונים על הבעיות המרכזיות מהם סובלים מטופלי הפטיטיס, ובהינתן אבחנה מבדלת מתאימה, הצמח הינו צמח חשוב בטיפול. ניתן ללמוד על יעילותו של הצמח מתוך ריבוי הפורמולות בהן הוא מופיע, שהן פורמולות נחקרות וחשובות לטיפול בכבד: Yin Chen Hao Tang, Long Dan Xie Gan Tang, Dan Zhi Xiao Yao San, Yue Ju Wan, Huang Lian Jia Du Tang.
 
Xia Ku Cao - הצמח מטהר אש מהכבד, מטהר חום ומרכך נודולות. בשימוש מודרני הצמח משמש לטיפול ביתר לחץ דם. שילוב היכולות של הצמח הזה הופך אותו לצמח חשוב במיוחד במצבים המשלבים לחות, נודולות, ציסטות, מרקם שומני של הכבד המלווים באש של הכבד המתבטאת בעצבים, בעיות שינה, יתר לחץ דם, עיניים אדומות ועוד.
 
Dan Zhu Ye -הצמח מטהר חום ומשתן. על ידי כך הוא מסייע בטיפול בחום ובלחות אשר מאפיינת את המחלה. אספקט נוסף וחשוב לא פחות הוא אפקט ההרגעה של הצמח, אשר מוריד אש מהלב דרך ה- SI וה- Bl. צמח חשוב בטיפול במטופל עצבני ורגשני.
 
 
מנקי חום ומקררי דם:
צמחים אלו מנקים חום משתי הרמות העמוקות ביותר, רמת ה- Ying ורמת הדם.
 
Chi Shao - צמח חשוב ביותר באיזון הדם הן מבחינת קירור שלו ומניעת דימום, והן מבחינת הנעה שלו. למעשה, על ידי איזון אספקט היין של הכבד (הדם) וריכוך הכבד (Rou Gan), הצמח יכול לאזן את אספקט היאנג של הכבד (הורדת אש). צמח זה מסוגל לטפל בחום שהגיע לרמת הדם ולרמת ה- Ying. הסבר נרחב יותר על חשיבות הנעת הדם יופיע בחלק המסביר על הפחתת הצלקת.
 
 Mu Dan Pi - מטהר חום ומקרר דם, מטהר חום מחוסר יין, מניע דם ומטהר אש בכבד. למעשה החלק שני של הצמד עם Zhi Zi ב- Dan Zhi Xiao Yao San.
 
 
חום ולחות:
 
Huang Qin - צמח מרכזי בטיפול בהפטיטיס, והשר באחת הפורמולות הנחקרות ביותר בטיפול בהפטיטיס C בימינו: Xiao Chai Hu Tang. הצמח בעל פעילות אנטי ויראלית, מטהר חום, אש, לחות ורעילות וכן מקרר את הדם ועוצר דימום. על ידי כך הוא משפר את מרקם הכבד הן דרך הפחתת רמת דלקת והן על ידי שיפור המרקם של כבד שומני. כמו Zhi Zi, הצמח יעיל בטיפול בכל ארבעת עודפי האש הקיימים: אש, חום בדם, חום ולחות ורעילות.
 
 
חום ורעילות:
הצמחים בקטגוריה זו מנקים חום ורעילות הבאים לידי ביטוי בזיהומים, פצעים, אבססים, מחלות מדבקות כגון דיזינטריה, ספסיס, הפטיטיס, וכן חום המשפיע על תפקודים מנטליים. חלק מהצמחים בקטגוריה זו נמצאים בשימוש בטיפול בסרטן.
 
Lian Qiao - מטהר חום ורעילות, מרכך נודולות ומשחרר רוח חום. חשיבותו של הצמח נובעת מיכולתו לרכך נודולות של ליחה יחד עם הוצאת חום. בהקשר של הפטיטיס, לרוב נשתמש בו כחלק מהפורמולה Qing Ying Tang להוצאת חום מרמת ה- אשר פגע בנוזלים ובדם, או לחילופין כחלק מהפורמולה Gan Lu Xiao Du Dan כאשר יש חיפוי רב על הלשון ומצגת חזקה של רעילות וליחה. 
 
Pu Gong Ying - צמח חשוב לטיפול ברעלים. הצמח מטהר חום ורעילות, אך גם יודע להפחית אבססים והצטברויות, ולסלק לחות. כך, מבחינה אנרגתית הצמח יכול לנקות את הכבד מרעלים כגון חום, לחות ואף גושים, אך גם מערבית, כצמח אנטי ויראלי וכן כצמח לטיפול בכבד שומני.
 
Ban Lan Gen - מטהר חום ורעילות, מקרר את הדם ומיטיב עם הגרון. צמח חשוב בטיפול בהפטיטיס בשל היכולת שלו לנקות את הכבד ולסייע לו להתגבר על רעלנים.
 
 Ye Ju Hua - מסלק חום ורעילות בחוזקה.
 
 Bai Hua She She Cao - צמח הבחירה. כמעט תמיד יכנס לפורמולה. הצמח מטהר בחוזקה חום ורעילות, משתן ומחקרים רבים נערכים עליו בימינו. נמצא בשימוש נרחב בטיפול בסרטן וכן בטיפול בהפטיטיס כרוני.
 
Bai Jiang Cao - מטהר חום ורעילות, מסייע להפרשת מוגלה. מניע דם ועוצר כאב. צמח שעונה שני הקריטריונים שיפור מרקם הכבד: סילוק לחות ורעילות מחד, והנעת דם מאידך.
 
Shan Dou Gen - מטהר חום ורעילות, מיטיב עם הגרון ומוריד נפיחות. שימוש מודרני בטיפול בהפטיטיס כרונית וכן בטיפול בסרטן: נזו-פרינקס, גרון, רקטום ושלפוחית.
 
Ban Zhi Lian - מטהר חום ורעילות, משתן לטיפול בבצקות. שימוש מודרני בהפטיטיס כרוני וכן בסרטן של הריאות ומערכת העיכול.
 
מנקזים לחות ומורידים צהבת:
Yin Chen Hao, Jin Qian Cao, Hu Zhang – צמחים אלו מטהרים חום ולחות מהכבד וכיס המרה ומטפלים בצהבת (jaundice). בעלי יכולת חזקה לטפל גם בפתולוגיות המערבות את כיס המרה.
 
 
איזון ה- Zheng Qi - Vital Qi:
צ'י מרכז חזק חיוני להצלחה בניקוי הכבד ממספר סיבות:
1.  כאשר האדמה חזקה, נוצרת פחות לחות אשר יכולה להיתקע ולהתחמם בכבד, להפוך לרעילות ולהחמיר את המצב הקיים.
2. צ'י מרכז חזק מסייע בסילוק רעלנים מהגוף. הדבר דומה לניקוי בית: כאשר המנקה נמרץ ועירני, הבית יהיה נקי יותר.
3. שורש ה- Wei Qi הוא בצ'י האדמה והמתכת. כאשר ה- Wei Qi מתחזק יכולת ההגנה של הגוף מתחזקת.
 
לכן, לפי האבחנה המבדלת נשלב צמחים:
מנקזי לחות: Fu Ling, Zhu Ling, Ze Xie, Yi Yi Ren, Che Qian Zi - שיתון לחות ושיפור תפקוד ה- T&T של הטחול.
ארומטיים: Huo Xiang, Pei Lan, Cang Zhu, Huo Po, Sha Ren, Bai Dou Kou, Cao Dou Kou, Cao Gou – לצמחים אלו יכולת לטפל במצבים בהם לחות גורמת לסטגנציה במחמם האמצעי. למעשה, על ידי כך הם עונים על שני עקרונות חשובים:
1. סילוק הלחות וכתוצאה מכך חיזוק הטחול וה - Zheng Qi
2. סיוע להחזרת התנועה הנכונה במחמם האמצעי במחלה אשר פוגעת ביכולת ההנעה האנרגטית של הכבד.
לרוב, צמחים אלו משולבים עם צמחים מחזקי SP, St, צמחים מנקזי לחות וצמחים מווסתי צ'י.
מסירי סטגנציית מזון: Shan Zha, Shen Qu, Mai Ya - לצמחים אלו יכולת לסייע למטופלים בעלי עיכול חלש, הן בעיכול הפורמולה והן בעיכול המזון, ועל ידי כך הם תורמים לחיזוק צ'י המרכז.
מווסתי צ'י: Chen Pi, Qing Pi, Zhi Shi, Zhi Ke, Mu Xiang, Xiang Fu, Fo Shou, Chuan Lian Zi - צמחים אלו מסדירים את הזרימה החלקה של צ'י הכבד וצ'י המרכז. לרוב, מצורפים כמודיפיקציה לפורמולה אשר מתייחסת יותר לשורש הבעיה, משמע, מה גרם לכבד או לטחול להיתקע (כגון פורמולה להסדרת דם הכבד או פורמולה לחיזוק צ'י הטחול).
 
ומדוע הצמח המתבקש Long Dan Cao לא נמצא ברשימה?
בין האנשים החולים בהפטיטיס יש שונות גדולה. מתוך הנדבקים, יש המחלימים ללא כל התערבות, והשאר נעים על הציר בין מחלה כרונית שקטה ויציבה למחלה קשה עתירת סיבוכים. מתוך כך ניתן להבין שישנה חשיבות גדולה למצב ה- Qi וכוח החיים של האדם. אדם החולה במחלה ויראלית, הוא אדם אשר מלכתחילה מצב ה- Zheng Qi וה- Wei Qi היה ירוד ואיפשר את ההדבקה. על כך נוספת התמודדות רבת שנים עם מחלה כרונית המתישה את הגוף ואת משאביו. לכן, צמח מאוד מר וקר אשר יכול לפגוע בצ'י של המטופל בדרך כלל לא יהיה בשימוש.
 
הנעת דם – לשיפור מצב הצלקת, ופינוי יעיל של הדלקת
דליות בושט הוא סיבוך נפוץ של שחמת הכבד: כשליש מהחולים מדממים וכמעט חצי מהם (40%) נפטרים במהלך הדימום הראשון [11]! דבר זה עולה בקנה אחד תיאורית 4 הרמות ומתאר מצב של חום בדם. לכן, אין לרשום צמחים למטופל עם שחמת בדרגה גבוהה לפני בדיקת גסטרוסקופיה!
במטופלים עם דרגת שחמת נמוכה ופיברוזיס, וללא דליות בוושט ניתן וצריך לשלב צמחים מניעי דם לשיפור מרקם הצלקת ולסיוע לפינוי מהיר ויעיל של הדלקת. ניתן לשלב מספר מניעי דם בפורמולה לפי האבחנה המבדלת (לדוגמא Xiao Yao San עם Chuan Xiong), או לבחור בפורמולה מניעת דם (לדוגמא, Xue Fu Zhu Yu Tang).
אפשרויות לצמחים אלו:
 
Chuan Xiong - צמח חשוב ומתאים בהקשר של הנעת דם הכבד. מתאים לטיפול בכאבים אך גם להנעת דם יסודית וטובה בכל הגוף.
Yan Hu Suo - צמח הבחירה במצבי כאב חריפים. מניע הן צ'י והן דם.
Yu Jin, Jiang Huang , E Zhu - שלושת הנגזרות הסיניות של הכורכום. לצמחים אלו יכולת כפולה בטיפול: מחד, הם מורידים דלקת, ומאידך על ידי הנעת הדם הם יכולים לסייע לשכך כאב ולשפר את מרקם הכבד. כיצד נבחר ביניהם?
Yu Jin - בין מניעי הדם הבודדים הקרים. ייחודו של הצמח ביכולותו להיכנס לכבד וללב, ולהרגיע. בנוסף, הצמח מטפל גם באבנים בכיס המרה, ומפחית צהבת (jaundice).
 
Jiang Huang - צמח יעיל להנעה הן של צ'י והן של דם. מטפל ביעילות במצבי כאב בחזה, כאב אפיגסטרי, וכן בכאבים של bi syndrome.
 
E Zhu - מניע דם בצורה חזקה. לצמח זה יכולת לטפל בהצטברויות, ולרוב נשלב אותו יחד עם San Leng. ההצטברויות יכולות להיות הצטברויות של דם, שומנים בכבד, מאסות (גידולים, ציסטות, המנגיומות) וכן הצטברויות של מזון. צמד זה נמצא כיום בשימוש נרחב בטיפול בסרטן.
 
Ru Xiang + Mo Yao - צמד המופיע לרוב יחד. שני הצמחים חריפים ומרירים, ונכנסים ללב, לכבד ולטחול. היתרון היחסי של הצמד הזה הוא ביכולתו להפחית נפיחות ולסייע בהחלמה של פצעים – “generate flash”, ולכן נשתמש בצמד הזה במצבים של קרבונקלים, אבססים או במצבים שנרצה לשפר את ההחלמה של הרקמה. Mo Yao נחשב לצמח המנקה את הכבד גם מבחינה מערבית.
 
Wu ling zhi + Pu huang - צמד יעיל בהנעת דם חזקה, למצבים בהם התחיל פיברוזיס, ואנו רוצים למנוע את ההחמרה שלו לצירוזיס.
 
Dan shen - צמח הבחירה נכנס כמעט לכל פורמולה של הפטיטיס C. הצמח בעל טמפרטורה קרירה, מטהר חום ומרגיע את הנפש. בנוסף, הוא מקרר את הדם ומוריד נפיחות. ניתן לראות כי הצמח עונה על מספר קריטריונים חשובים שכן הוא מונע מהחום להיכנס לשכבות העמוקות (Ying, Xue) ומסייע בהרגעה. לצמח תכונות נוגדות דלקת, וכן הוא מסייע לפרק שומנים בדם.
 
Chuan / Huai Niu Xi – צמח חשוב בטיפול בהפטיטיס בשל שילוב תכונות המתאים למחלה: מחד, הצמח מניע דם, מושך אותו למטה ומשתן לחות, ומאידך הצמח מחזק את הכבד והכליות. מבחינה מערבית, לצמח יכולת להוריד טרנסאמינזות.
 
Chi Shao - מניע דם ומוציא חום מהדם, צמח חשוב בריכוך הכבד ואיזון רמת הדם וה- Ying.
 
Hu Zhang, Bai Jiang Cao - שני צמחים אשר הוזכרו בהקשר חום ורעילות, אך יודעים גם להניע דם.
 
 
התייחסות לפתוגנים קיימים
1.  רוח
2. קור
3.  חום
4.  יובש
5.  לחות וליחה
6.  אש ורעילות
למעשה, כאשר מגיע המטופל, חוץ מהסדרת החומרים הויטאליים (צ'י, דם, נוזלי גוף, יין, יאנג) עלינו להתייחס לפתוגנים ולהסרתם אם קיימים. לרוב, מטופלי הפטיטיס נוטים לפתח אש ורעילות, עם ליחה ולחות. אפשר להתייחס למצבים אלו מתוך האבחנה המבדלת הכללית של הטיפול בהפטיטיס C ומתוך הסעיף הקודם – ניקוי כבד.
 
 
תוכנית תוספים:
לפי הפרוטוקול של דר' מישה כהן (OMD, L.AC) המתמחה בטיפול בהפטיטיס C, סרטן ו- HIV, נוסף על הפורמולות המורכבות מצמחים אנטי ויראליים, צמחים התומכים במערכת החיסון וצמחים המחזקים את מוח העצם יש לתת את התוספים הבאים [13] :
1.  תמצית סילימרין (החומר הפעיל בגדילן מצוי (Silybum Marianum / Milk Thistle) ) - בשנים האחרונות נערכו אלפי מחקרים על פעולת הגדילן המצוי על הכבד. בין היתר נמצא כי לגדילן יש השפעה נוגדת חימצון, פעילות אנטי פיברוטית, השפעה על חילוף החומרים של סוכר ושומנים בגוף, השפעה על דופן תא הכבד (בכך מסייע למנוע מעבר רעלנים לתא) וכן יכולת לסייע בהתחדשות תאי הכבד [14] .
2.  אצידופילוס: פרוביוטיקה: סיוע לבעיות העיכול היכולות להתלוות לחולי הפטיטיס וחיזוק מערכת החיסון.
3.  מולטיויטמין: דגש על מינון נאות של סלניום וכרום.
4.  חומצות שומן חיוניות: חומצות השומן יכולות לסייע בטיפול בבעיות עור כגון גרד ויובש, וכן מסייעות להוריד כאבי שרירים וסימפטומים של פיברומיאלגיה. המומלצות ביניהם: כף ליום של זרעי פשתן, שומשום או שמן נר הלילה. בנוסף, חומצות אלו מעודדות הפרשת פרוסטוגלנדינים. יש להבדיל בין חומצות השומן השונות. חלק מהן עלולות להחמיר דלקת ולגרום לפעולות הפוכות!
5.  צריכת מינון נמוך של ליקופנים וקרטנואידים: בין 5,000-10,000 יחידות ליום. הליקופנים המצויים בירקות אדומים כגון עגבניות בעלי אפקט אנטי קרצינוגני.
6.  ויטמין E - יכול לסייע ל – Cell Mediated Immune Function, בעיות עור ואובדן זיכרון. עם זאת, יש להיזהר ממינונים גבוהים ורעילים.
שבועיים לפני תחילת הטיפול, יש להפסיק את מתן הסילימרין, וכן כל פורמולה המכילה Chai Hu. יש להמשיך במתן טיפולי דיקור, בהתאם לתוצאות בדיקות המעבדה והאבחנה המבדלת הסינית.
 
 
 
התנהלות עם המטופל בעת הטיפול המערבי - טיפול בדיקור בלבד!
 
מטרות הטיפול:
מטה אנליזה בה ניתחו מחקרים מבוקרים אקראיים באנגלית ובסינית שבדקו שיפור בלויקופניה ובנויטרופניה בקרב מטופלים אונקולוגיים על ידי טיפול בדיקור העלתה כי חלק מהמחקרים תומכים ביעילות הטיפול [15] . טיפול בדיקור יעיל בטיפול בתופעות דמויות שפעת, כאבים, עייפות, חרדה, דיכאון ואי שקט, ירידה במשקל, בחילות והקאות, גרד רקטלי וטחורים, שלשולים, יובש בפה ופריחה וגרד, הן תופעות הלוואי הנפוצות בקרב מטופלים העוברים טיפול בפגינטרון, ריבאווירין אינסיבו וויקטרליס. לכן, טיפול זה יכול לחסוך נטילת תרופות נוספות וכן להגביר את היענות המטופלים לטיפול הממושך. מבחינת בטיחות הטיפול בדיקור בקרב מטופלים עם פגיעה בטסיות הדם, במחקר שנערך בקרב חולי סרטן עם טרומבוציטופניה נמצא כי הטיפול בדיקור בטוח: לאחר 237 טיפולי דיקור שבוצעו בקרב מטופלים עם טרומבוציטופניה חריפה, בינונית וקלה לא נצפה דימום [16].
מנקודת המבט הסינית, מטרת הטיפול בדיקור היא שיפור היענות לטיפול התרופתי, מזעור תופעות לוואי, חיזוק Zhong Qi  ו - Wei Qi. מאחר שקיימת שונות רבה בהתפתחות המחלה בקרב חולים שונים, וישנם אף חולים שמחלימים ספונטנית ללא כל טיפול, יש לשער כי השונות נובעת מחוזק ה- Viatl Qi  - Zheng Qi  של המטופל. לכן, בראיה סינית, אם נכין את הקרקע היטב לקראת הטיפול, ונסייע בעת הטיפול, נשפר את סיכויי המטופל לנצח את הוירוס.
 
טיפול בתופעות הלוואי של התרופות:
לכל תופעות הלוואי אבחנה מבדלת משלהן, להן יש לתת משקל בעת מתן התמיכה במטופל העובר כרגע טיפול מערבי. כאשר אנו באים לאבחן את המטופל, יש לקחת בחשבון את התמונה המלאה כפי שהיא מצטיירת כאשר משלבים את הקונסטיטוציה שלו, התופעות ממנו הוא סובל והבנת האנרגטיקה של התרופות, בשילוב עם תמונת הדופק והלשון.
 
 
טיפול באנמיה - חוסר דם:
במחקר שנערך בקרב מטופלים עם לויקופניה לאחר כימותרפיה, נמצא כי דיקור מגביר את האפקט התירפואטי של G – CSF מעכב ירידת ערכי WBC לאחר הפסקת מתן G – CSF ומזרז התמיינות והבשלה של נויטרופלים [17] נקודות הדיקור שנדקרו במחקר זה כללו בין השאר את הנקודות: LI-4, LI-11, TW-6. מחקר נוסף שנערך על עכברים, בדק את המנגנון בו דיקור ומוקסה מפחיתים דיכוי מח עצם על רקע מתן כמותרפיה ומגבירים כמות כדוריות דם לבנות. המחקר מצא כי דיקור ומוקסה משפרים את הביטוי של CYCLIN D1, מאיץ את המעבר משלב G1 בחלוקת התא לשלב S, ומגביר את סינטזת ה- DNA. באותה העת, בשל חסימת שלב G2, התאים יכולים לתקן את ה- DNA, להאיץ את תהליך המיטוזה ובכך לשפר את יכולת השיקום של תאי מוח העצם ולהגן עליהם [18].
 
חיזוק דם - אסטרטגיות הטיפול בהתאם לאבחנה של המטופל:
חיזוק יין הכליות:  Kid-6, Kid-3, Kid-7, CV-4, CV-6, Bl-23, Lu-7 / Kid-6
חיזוק ג'ינג הכליות ומח עצם: Bl-11, GB-39, Kid-3, Kid-7, GV-4
חיזוק דם: Liv-3, St-36, SP-6, Liv-8, Bl-17+ Bl-19, Bl-18, Bl-47, St-37, St-39, Ht-7, SP-10
חיזוק צ'י הטחול:  SP-3, St-36, CV-12, Bl-20
הסדרת דם, הוצאת חום מהדם: SP-10, LI-11, Liv-2, Pc-6, Pc-7, Pc-8, Kid-6, SP-6, Liv-3 + LI-4, Okatsu: Liv-4 + Lu-5
 
 
הרגעה:
לדיקור מנגנוני הרגעה רבים אשר נחקרים ונבדקים. נמצא כי דיקור ואלקטרואקופונקטורה בתדרים שונים מגרים את המוח להפריש אנדומורפינים. שילוב תדרים גורם להפרשת 4 פפטידים אופיאדיים (Enkephalin, Beta-Endorphin, Endomorphin, Dynorphin) [19] . במחקר רנדומלי שנערך על השפעת דיקור על עייפות בקרב מטופלות סרטן השד נבדקו פרמטרים של עייפות פיזית ומנטלית, חרדה ודיכאון, איכות חיים והערכת מצב תפקודי, מצב רגשי ותפקוד חברתי. נמצא כי בקרב הקבוצה שקיבלה טיפול בדיקור חל שיפור גדול יותר בכל המדדים מאשר בקרב קבוצת הביקורת [20] .
 
 
הרגעה - אבחנה מבדלת:
 
חוסר יין - חום פנימי - חוסר שקט כללי, רגזנות, עייפות (מוקצנים אחה"צ), התעוררויות בלילה, חלומות מטרידים, הזעת לילה, חזות חיוורת, לחיים סמוקות, עור יבש, ירידה במשקל, גלי חום, חום נמוך אחה"צ ובערב, יובש בפה ובגרון, חום בחמש הכפות, שתן מועט וכהה, יציאות יבשות עם נטיה לעצירות, אנמיה.
מעורבות של Ht: חרדות, פלפיטציות, זיכרון ירוד
מעורבות של Liv: יובש, אדמומיות בעיניים, כאבי ראש, רגזנות
מעורבות של Kid: כאב במותניים, חולשת ברכיים, כאבי עצמות, כפות רגליים, צריבה בשתן, טיניטוס,  סחרחורות, יובש וכאב גרון.
דופק: עמוק או צף, דק, חלש, מהיר
לשון: אדומה, תתכן דקה, מחורצת, חסרת חיפוי.
 
טיפול:
חיזוק יין כללי: kid-6, SP-6, CV-4, CV-6, Bl-23, St-36, Ren Mai , Lu-7 + Kid-6
הוצאת חום: TW-2, Kid-2, Liv-2 + Pc-7, Pc-8, Ht-6, Ht-8, Ht-6, Gv-14, LI-11
חסר יין בלב, עצירת הזעות לילה: Kid-7 + Ht-6, Ht-7, Pc-6, CV-15
חסר יין בכבד: Liv-8, Liv-3, SP-6, LIV-9, Bl-18, Bl-47, GB-39
חסר יין בכליות: Kid-3, Kid-6, Kid-7, Bl-23, GB-39
אינסומניה: SP-6 + Ht-7, Bl-43, 44, 45, An Mian, Yin Wei ,  Kid-6 + Lu-7 , GB-13
 
חוסר דם - דיכאון, קושי להירדם, דיבור / הליכה מתוך שינה, חלומות מטרידים, חרדות, חוסר שקט, תפיסות שרירים, חזות חיוורת, שיער יבש, מתפצל, יובש או קילוף עור, נטיה לעייפות, סחרחורות בשינוי מנח, פלואטרים, ירידת זיכרון, דימום מחזור מועט, בהיר, יציאות יבשות, נימול / הירדמות של גפיים, אנמיה.
דופק: דק, Choppy
לשון: חיוורת, יבשה, דקה
טיפול:
חיזוק דם כללי: St-36, St-37, St-39, Bl-17 + Bl-19, SP-10, SP-6, Cv-4, Chong Mai , SP-4 + Pc-6
חיזוק דם הלב:  Ht-6, Ht-7
חיזוק דם הכבד:  Liv-3, Liv-8, Bl-18
טיפול בחרדה: Ht-7, Pc-6, CV-14 + CV-15, Yin Wei: Pc-6 + SP-4, Liv-3, Kid-4
 
חוסר צ'י - עייפות, תשישות, חולשה, אדישות, תתכן חרדתיות (מעורבות של Ht  Qi), רגשנות, התרפקות על העבר, נטיה לחיוורון, יציאות רכות, מרובות, עייפות ומלאות לאחר האוכל, צורך במתוק, חוסר תיאבון, דלדול שרירים, חולשת גפיים, מלאות ונפיחות בבטן.
דופק: ריק, עמוק, יתכן חלש לפי מיקום האיברים השונים
לשון: חיוורת, תפוחה, רועדת, סמני שיניים
טיפול:
חיזוק צ'י: SP-3, St-30, St-36, CV-6, CV-12, Bl-20, Bl-21, Bl-49, Kid-3, Kid-7, Lu-9
חיזוק צ'י הלב:  Ht-5, Pc-6, Ht-7, Bl-15, Cv-17
 
סטגנציה של צ'י הכבד - עצבנות, חוסר שקט, שינויים במצב הרוח, נטיה לבכי, דיכאון, תסמונת גלעין שיזף, צורך להתמתח, אנחות ופיהוקים מרובים, שכמות תפוסות, כאבים עמומים, מפושטים, בעיקר בבוקר, נטיה להתמכרויות (קפה, סיגריות, אלכוהול, אוכל, סמים, סקס), עצירות, גללי עיזים, כאבי ראש עמומים, לוחצים ברקות ובצידי הראש, קור בקצוות הגוף. מחזור: קרישי דם קטנים, מתחיל ונגמר בצבע חום, יכול לאחר, כאבים בימים הראשונים, PMS נטיה לבכי, דכאון ועצבנות לפני.
לשון: נורמלי או סגלגלה
דופק: מיתרי Wiry
טיפול: הנעת הצ'י של הכבד:   Liv-3, Liv-4, Liv-3 + Li-4, Bl-18, Bl-47, GB-34, Liv-13, Liv-14, Pc-6
 
אש של הכבד - מזג רע, עצבים, התפרצויות עצבים, סחרחורות, כאבי ראש, טיניטוס, טעם מר בפה, שינה עם חלומות אלימים, צמא, חריקת שיניים, עצירות, דם בשתן
טיפול:
הוצאת חום ואש, הרגעה: Liv-2, Liv-3 + LI-4, Yin Tang , GB-41 + TW-5, Pc-8 + Liv-2, Pc-6, GB-20, Ht-8, SI-3
חשוב לזכור! על אף שמדובר בסינדרום של עודף, עלינו לזכור שבבסיס המחלה עומדת חולשה, ועל כן האש שהתפרצה היא תמיד על רקע חוסר. ברגע שנכבה את האש, עלינו להזין יין ודם ולרכך את הכבד.
 
חוסר איזון לב - כליות - פלפיטציות, חוסר שקט, אינסומניה, זיכרון ירוד, סחרחורות, טיניטוס, כאב גב תחתון, קרי לילה עם חלומות, חום או תחושת חום אחה"צ, הזעות לילה, שתן כהה מועט.
לשון: אדומה, מקולפת, טיפ אדום יותר, חריץ מרכזי עד הטיפ
דופק: צף, ריק, מהיר.
טיפול:
הזנת Kidney & Heart Yin, טיהור חום ריק מהלב:  Ht-7, Ht-6, Ht-5, Bl-15, CV-15, GB-13, GV-24, Kid-3, Kid-10, Kid-9, SP-6, CV-4, Yin Wei , Pc-6 + SP-4, Bl-44, Bl-52
חיבור לב - כליות דרך איזון אדמה: חיזוק Sp & St
חיבור לב - כליות דרך איזון עץ: ריכוך כבד, הסדרת הצ'י והדם של הכבד.
 
 
דיקור אוזן -
Adrenal  - TG-3 - מטפלת בבעיות הקשורות לסטרס על ידי שחרור הורמונים אדנוקורטיקליים.
Tranquilizer  - TG-2 - הרגעה כללית
Shen Men - הרגעה כללית, מתח, אינסומניה, חוסר שקט
Point-0 - מביאה את הגוף לאיזון כללי: הורמונלי, עצבי ואנרגטי
Hypertension1 - TF-6 - מרגיעה חרדה
Antidepresant  - Lo-8 - מטפלת בדיכאון
Pineal Gland - TG-1 - מעודדת שחרור מלטונין.
Master Cerebral - Lo-1 - מטפלת במצבים נפשיים: חרדה, מתח, פחד, דאגות, בעיות פסיכוסומטיות
 
 
הסדרת צ'י
הסרת סטגנציה של צ'י: הורחב לעיל Liv Qi dep.
הסדרת צ'י מורד:  Spleen Qi sinking, Stomach& Lung rebellious Qi, Liver invading Spleen & Stomch
כבד פולש לטחול ולקיבה: שלשולים, נפיחות בבטן וכאב, שלשולים המתחלפים בעצירות, גזים, עייפות, רגזנות, כאב אפיגסטרי והיפוכנדרי, מלאות באפיגסטריום, רגורגיטציות חמוצות, שיהוקים, בחילות והקאות
לשון: אדומה בצדדים או חיוורת
דופק: חלש בצד ימין ומיתרי בצד שמאל
טיפול:
איזון הכבד וחיזוק הטחול והקיבה: Liv-14, Liv-13, GB-34, CV-13, CV-10, CV-6, CV-12, St-36, Bl-21, Bl-20, Liv-3, SP-6, Liv-3 + LI-4
איזון מרידה של צ'י הקיבה: CV-13, CV-10, Pc-6, SP-4
הסדרת יציאות: St-37, St-39, SP-15, St-25, LI-11, LI-4, LI-10, TW-6, GB-34
צניחת צ'י הטחול:
טחורים, שלשולים.
הטיפול:
חיזוק והרמה של הצ'י: GV-20, CV-6, St-21, GV-1, Bl-57, GB-34
 
 
פתירת ליחה (ליחה חמה / קרה) ולחות
כאשר אנו מנתחים את תופעות הלוואי של התרופות, ניתן להתייחס לסימפטומים כגון שיעול, חוסר תיאבון, בחילות, הקאות, גרד וטחורים כסימפטומים של חוסר איזון בתנועת הצ'י (מרידה), אולם סימפטומים אלו יכולים להעיד גם על ליחה חמה או ליחה קרה אשר גורמות לצ'י לא לנוע כראוי. האבחנה תבוצע מול המטופל, תמונת הסימפטומים המלאה הדופק והלשון שלו.
חיזוק צ'י : פורט לעיל - חוסר צ'י.
 
 
טיפול בגרד:
כפי שהוסבר בניתוח האנרגטיקה של פגינטרון וריבאווירין, הגרד נוצר ממספר מנגנונים המתרחשים במקביל:
1. הכנסת קור על ידי התרופה - יצירת חום על ידי הגוף כתגובה.
2. פגיעה בדם ובנוזלים - החמרת החום והיובש.
גרד נובע מרוח פנימית. הרוח אם כך יכולה להיווצר על רקע שני מנגנונים מרכזיים:
- פגיעה בנוזלים, בדם וביין המובילה לחום בדם, יובש, חום ברמת ה-Ying  וכתוצאה מכך, רוח וגרד
- סטגנציה של צ'י הכבד היוצרת חום ורעילות (על רקע קונסטיטוציה קודמת של המטופל) וכתוצאה, רוח וגרד.
 
חוסר דם, חוסר יין: חום ברמת הדם וחום ברמת ה- Ying
אסטרטגיית הטיפול: הוצאת חום מרמת ה- ying, חום מרמת הדם, הזנת נוזלים ודם, פיזור רוח.
לשון: אדומה, יבשה, מחורצת, דקה, תתכן סוטה
דופק: צף, מהיר
דיקור:
הוצאת חום מהדם: SP-10, Liv-2, Pc-7, Pc-8, Pc-9, LI-11, GV-14, Kid-2
הזנת היין והדם: SP-6, Kid-6, Kid-10, Liv-3, Liv-8, SP-10, St-36, St-37, St-39, CV-4, Bl-17, Bl-19+Bl-19
הוצאת רוח, עצירת גרד: TW-5 + GB-41, Lu-7, GB-31, TW-5, LI-4, Lu-6, Bl-10, Bl-12
 
חום ורעילות עם סטגנציה של הכבד
אסטרטגיית הטיפול: הסדרת צ'י הכבד, פיזור רוח, פיזור חום ורעילות
לשון: אדומה, חיפוי צהוב, עכור
דופק: מיתרי, מתגלגל, הולם, מלא.
דיקור:
הסדרת צ'י הכבד: Liv-3, LI-4, Liv-13, Liv-14, Bl-18, Bl-19
פיזור רעילות: GB-41 + TW-5 , GB-26, St-25, St-28, Liv-5, GB-34, SP-9, St-40, CV-12
הוצאת רוח עצירת גרד: כמו בסעיף הקודם.
 
 
 
לאחר הטיפול המערבי:
 
אם הטיפול הצליח - בסוף התהליך לפי האבחנה של המטופל ותופעות הלוואי מהן סבל עלינו לאזן חזרה את הגוף. הקו המנחה הוא ניקוי שאריות הרעילות שהשאירו התרופות, איזון החומרים: דם, צ'י, יין ויאנג, הסדרת זרימת הצ'י והדם בגוף. גם בשלב הזה חשוב לחזק את המטופל ולסלק שאריות של רעלים על מנת שהוירוס לא ישוב, ואני ממליצה על מתן פורמולה למשך מספר חודשים בהתאם לאבחנת המטופל.
 
אם הטיפול לא הצליח - קודם כל לא נורא! אצל רוב המטופלים מצב הכבד כרגע טוב יותר מאשר היה בכניסה לטיפול. התרופות החדשות, אשר בבוא העת יכנסו לסל התרופות, הן בעלות שיעורי הצלחה של כמעט 100%. עד אז, תפקידנו לאזן ככל הניתן את המטופל שלנו ולסייע לו להגיע חזק לקו הגמר. בשלב הראשון יש לסלק את הפתוגנים שנשארו מהטיפול בגוף בהתאם לאבחנה המבדלת, ולאזן את הצ'י, הדם, היין והיאנג בגוף. לאחר מכן, יש לחזור לעבוד לפי האבחנה המבדלת הכללית של הפטיטיס C.
 
 
מקורות
1. אתר ארגון הבריאות העולמי:  hepatitis C fact sheet No 164 -2014
2. פרופסור זיו בן ארי, "זיהום כרוני בנגיף ההפטיטיס C - מיגור הנגיף" הרפואה כרך 153 חוב' 7 יולי 2014
3. הפקולטה לרפואה סאקלר, אוניברסיטת תל אביב, תל אביב
4. כנס "הפטיטיס C התקווה לקראת 2015" המרכז למחלות כבד, תל השומר בשיתוף עמותת חץ – הארגון הישראלי לבריאות הכבד 28.11.2012
5. אתר ויקיפדיה: Peginterferon alf-2b
6. אתר ויקיפדיה: Ribavirin 
7. אתר ויקיפדיה: Telapravir 
8. אוניברסיטת צ'נגדו לרפואה סינית מסורתית, סין, ד"ר Yu Xing Chong
9. Dan Bensky, Andrew Gamble, Ted Kaptchuk “Chinese Herbal Medicine Materia Medica” Eastland Press, Inc -2003.
10. Ziyang Zhou, Lesley Hamilton [ed] “Chinese Herbology A Student Study Guide” Austin, Texas, USA -2003
11. Xue bu Yu, Gu Xue Lan, Xu Xiao Yan “Typical TCM Therapy for Viral Hepatitis”. Shanghai University Of Traditional Chinese Medicine Press  -2004
12. ויקירפואה: ד"ר צבי קויפמן: "עקרונות בכירורגיה": דימום מדליות הוושט – היבטים כירורגיים. פרק 10: כירורגיה של הכבד.
13. Misha Cohen, OMD, Lac. Chinese Medicine and CAM Therapies: Dealing with Side-Effects of Interferon Therapy in Hepatitis C. Acupuncture today -2004
14. ויקירפואה: גדילן מצוי וטיפול במחלות כבד: Milk thistle and treatment of liver disease
15. Giovany Maciocia “The foundations of Chinese Medicine” Churchill Livingstone 1989
 
 
הערות
[1] לפי מר חוליו בורמן, מנכ"ל עמותת חץ – הארגון הישראלי לבריאות הכבד
[2] ד"ר אלה וייצמן מרכז למחלות כבד תל השומר: "בדיקות דם ומעקב" כנס שיבא ראה מקורות מידע
[3] פרופ' זיו בן ארי מנהלת המרכז למחלות כבד:"הפטיטיס C התקווה לקראת 2015". כנס שיבא ראה מקורות מידע
[4] אפופטוזיס - אפופטוזה(apoptosis) הוא תהליך מסודר ועקבי של מוות תאים המכוון על ידי הגוף
[5]מתוך אתר ויקיפדיה, ראה מקורות מידע
[6] כל ההנחיות המקובלות להתמודדות עם תופעות הלוואי של התרופות נלקחו מתוך הרצאתה של הגב' קרן צראף, אחות מתאמת המרכז למחלות כבד תל השומר: "התמודדות עם תופעות הלוואי במהלך הטיפול" . כנס שיבא ראה מקורות מידע
[7] מתוך אתר ויקיפדיה, ראה מקורות מידע
[8] מתוך אתר ויקיפדיה, ראה מקורות מידע
[9] MS Sulkowski, DF Gardiner, M Rodriguez-Torres, et al (AI444040 Study Group). Daclatasvir plus Sofosbuvir for Previously Treated or Untreated Chronic HCV Infection. New England Journal of Medicine 370(3):211-221. January 16, 2014.
[10] הגישה הטיפולית ואבחנת הצמחים בתת פרק זה נלקחו מתוך הסבריו של מורי ורבי, ד"ר Yu Xing Chong, גסטרואנטרולוג מומחה ומרצה באוניברסיטת צ'נגדו לרפואה סינית מסורתית.
[11] מתוך עקרונות בכירורגיה, אתר ויקירפואה, ראה מקורות מידע
[12] A Natural Product That Lowers Cholesterol as an Antagonist Ligand for FXR. SCIENCE vol.296 31 may 2002
 [13]דר' מישה כהן, OMD, ראה מקורות מידע
 [14] מתוך ויקירפואה, ראה מקורות מידע
[15] Lu W, Hu D, Dean-Clower E, Doherty-Gilman A, Legedza AT at el Acupuncture for chemotherapy-induced leukopenia: exploratory meta-analysis of randomized controlled trials. J Soc Integr Oncol. 2007 Winter;5(1):1-10
[16] Ladas EJ, Rooney D, Taromina K, Ndao DH, Kelly KM. The safety of acupuncture in children and adolescents with cancer therapy-related thrombocytopenia. Support Care Cancer. 2010 Nov;18(11):1487-90.
[17] Han YF, Gong Z, Huang LQ, Xia X, Zhao WJ. Clinical study on acupuncture for leukopenia induced by chemotherapy Department of Acupucnture, and Moxibustion. Zhongguo Zhen Jiu. 2010 Oct;30(10):802-5
[18] Lu M, Cao DM, Zhao XX. Study on dynamic effect of acupuncture on marrow cell cycle regulatory protein cyclin D1 expression and cell cycle in mice with cyclophosphamide induced myelosuppression. Zhongguo Zhong Xi Yi Jie He Za Zhi. 2011 Feb;31(2):238-43
[19] Han JS Acupuncture and endorphins. Neurosci Lett. 2004 May 6;361(1-3):258-61
[20] Molassiotis A, Bardy J, Finnegan-John J, Mackereth P, Ryder DW, Filshie J, Ream E, Richardson A Acupuncture for cancer-related fatigue in patients with breast cancer: a pragmatic randomized controlled trial. J Clin Oncol. 2012 Dec 20;30(36):4470-6, Epub 2012 Oct 29.
 
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 

למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות התכנית על נטורופתיה סינית ותזונה משלימה 
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז