לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

רפואה סינית והצמח Tian men dong – Asparagi cochichinensis tuber

 
 
אספרגוס הוא צמח המוכר בסין יותר מאלפיים שנים. גם במערב הוא נחשב לצמח מאכל מוכר שהופץ בעיקר על ידי הרומאים. הרפואה הסינית משתמשת בפקעות לצורך הזנת יין ונוזלים בדגש על הזנת הריאות והמחמם העליון. מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים המפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים - מאפייני צמחים.
 
 
מאת: מיכאל צבירן
 

האַסְפָּרָגוּס או אספרגוֹס (Asparagus officinalis ) הוא מין של צמח ממשפחת האספרטיים (Asparagaceae), שמו הסיני הוא Tian Men Dong וגם Tian Dong או Ming Tian Dong - 天門冬.

ניתן למצוא אותו בטבע באזורים בעלי אקלים חם וממוזג של דרום ומרכז אירופה, באלג'יריה ובנוסף בצפון-מערב אסיה, מצוי בעיקר בגדות נחלים, ובעל זנים שונים (בערך מאה) כירק מאכל. החלקים האכילים של הצמח הם הפרי והשורש [1].
הצמח קיים בשימוש ברפואה הסינית יותר מ 2000 שנה. הוא מגיע לגובה מטר וחצי. אורך הפקעות כ 5 ס"מ והן החלק העיקרי שבשימוש. הפרחים יכולים להיות זכרים או נקבות.
הקטיף באזורים השונים של אירופה נעשה בין החודשים מרץ ויוני. לצמח גבעולים לבנים-אדמדמים בשרניים, עסיסיים. הגבעול מכוסה בעלים קטנים סביב. הגבעולים גדלים מחוץ לקרקע ומתארכים בצורת קנים מסועפים וחלקים בצבע ירוק ומגיעים עד לגובה של 1.5-0.6 מטר  [1].
 

 
היסטוריה
האספרגוס היה ידוע לאדם כירק וכצמח מרפא מתקופות קדומות. ניתן לראות כי נעשה בו שימוש אצל המצרים כבר לפני 4,500 שנה, ביוון וברומא מאז המאה השנייה לפנה"ס. כצמח מרפא נבחר לרוב האספרגוס שגדל בר, אשר לפי ספרו של דיוסקורידס, יווני מומחה לצמחי מרפא שכתב ספרים בנושא לפני כאלפיים שנה, פועל כחומר משתן ומשלשל וכתרופה לצהבת. עד למאה ה-19 עוד היה בשימוש עבור מטרות אלו.
הרומאים החלו להפיץ את האספרגוס מצפון לאלפים, אך הוא נעלם במרוצת השנים. רק במאה ה-16 חזרו לגדל אותו - ובאותה תקופה הוא נחשב למעדן שלא רבים יכלו להרשות לעצמם לקנות אותו  [1].
 
אספרגין
האספרגין היא בין עשרים חומצות האמינו הנפוצות בטבע. האספרגין נתגלתה כבר בשנת 1806 ובכך הייתה לחומצת האמינו הראשונה שהכירו בה. הפיקו אותה ע"י מיצוי מצמח האספרגוס ומכאן קיבלה את שמה. פרט נוסף שהתגלה הוא שמזונות המכילים אספרגין ומחוממים לטמפרטורה של למעלה מ-125 מעלות צלזיוס, הופכים בתהליך מסוים עם סוכר לאקרילאמיד, שהוא חומר העלול לגרום לסרטן לבני אדם  [2].
 
 
מאפיינים כלליים 
פרוש השם: צמח חורף עילי
קטגוריה: מחזקי יין
אנרגיה: קר מאוד, מר, מתוק
מרידיאנים:   Lu ,Kid
מינון: 6-12 גרם
 
תפקידים
* מזין את יין הכליות ומסלק חום מהריאות - מלחלח את הריאות והכליות ומייצר נוזלים.
* למצבי חסר יין עם סימני חום במחמם העליון, במיוחד יובש בפה וכן ליובש בריאות עם פה יבש וליחה דביקה או דמית שקשה להוצאה. ל wasting & thirsting , חום נמוך אחר הצהריים או עצירות על רקע יובש במעיים. מעכב התפתחות תאי דם סרטניים בלוקמיה. לחסר יין עם אש [3].
 
צמח האספרגוס, בנוסף לשימושו כמאכל, הינו בעל תכונות רפואיות. הוא בעל תפקוד אנטי-ספזמותי, נחשב למשלשל ומשתן, מעודד הזעה, טוב ללב , מרגיע ומשכך כאבים  [4].
לצמח ערך קלורי נמוך, אך מהווה מקור עשיר של חומצה פולית, אשלגן וויטמין C. כמו כן. הצמח נחשב לאנטיאוקסידנט חזק [5].
 
 
הגישה המסורתית
פקעת הצמח היא בעלת מרקם רך ודביק. לפני השימוש, שוטפים אותה על מנת להוריד את המרירות ולאחר מכן מסירים את הליבה הסיבית ומרתיחים את השורש. השורש המיובש נחשב לאנטי דלקתי, אנטי בקטריאלי, מוריד חום, אנטיספטי, מדכא שיעול, משתן, מכייח ומעודד יצירת רוק. בנוסף לשימוש הרפואי האספרגוס משמש גם כקוטל חרקים [3].

התכונות הטיפוליות של האספרגוס משויכות לחומצה אמינית בשם אספרגין. פירוק חומצה אמינית זו ורכיבים אחרים בצמח מוביל להפרשת אמוניה וסולפידים שהם הסיבה לריח החריף בשתן לאחר צריכת הצמח. תופעה זו אופיינית לאכילת אספרגוסים צעירים, מאידך, אספרגוס "זקן" הוא סיבי ואינו אכיל במיוחד. נראה שרוב האנשים מפרישים מטבוליט בעל ריח זה בשתן אך רק 22% מהאוכלוסייה, בעלת גן אוטוזומלי דומיננטי לריח, מסוגלת לחוש בו [5].
כמו כן מכיל הצמח חומר בשם בי-סיטוסטרול אשר משמש לטיפול בהיפרפלזיה שפירה של בלוטת הערמונית [3].
 
 התוויות נגד ותופעות לוואי
לאנשים עם נוירוזה והיסטריה עלולה פקעת הצמח לגרום לנדודי שינה מאחר והוא סטימולנט עצבי. מכיוון שהוא נחשב לצמח קר, הוא עלול לגרום לחוסר תיאבון ולשלשולים. מומלץ לנשים בהריון או שמתכננות הריון, להימנע מצמח זה בשימוש לטווח ארוך, כי הוא יכול לעודד הפלה. הצמח אינו מומלץ בשיעול על רקע קור ורוח ולא בקור הנובע מחסר צ'י בקיבה ובטחול עם חסר תאבון ושלשולים. בנוסף, הצמח יכול לכלוא פתוגן חיצוני יותר מאחרים [3].


מידע מחקרי 
Inhibition of tumor necrosis factor-alpha-induced apoptosis by Asparagus cochinchinensis in Hep G2 cells.
College of Pharmacy, Wonkwang University School of Medicine, Center of Oriental Medicinal Science, Wonkwang University, Iksan, 570-749, Chonbuk, South Korea.
 
במחקר זה נבדקה השפעת תמצית שורש אספרגוס על ציטוטוקסיות כבד עקב צריכה מוגברת של אתנול. כמו כן, נמצא כי האספרגוס מגביר את פעולת האפופטוזיס בכבד מה שמוביל לירידה בציטוטוקסיות [6].
הסבר סיני: אספרגוס מקרר ומזין יין ולכן סותר את נזקי האלכוהול שמחממים ופוגעים ביין הכבד.
 
 
The effects of the standardized herbal formula PM014 on pulmonary inflammation and airway responsiveness in a murine model of cockroach allergen-induced asthma.
Jung KH, Choi HL, Park S, Lee G, Kim M, Min JK, Min BI, Bae H.
 J Ethnopharmacol. 2014 May 28. pii: S0378-8741(14)00317-1. doi: 10.1016/j.jep.2014.04.029 

במחקר זה בדקו את ההשפעה של הפורמולה
Chung-Sang-Bo-Ha-Tang (PM014) שמכילה, בין היתר, אספרגוס, על עכברים. הפורמולה נמצאת בשימוש כבר מאות שנים בקוריאה ומטפלת במחלות ריאה כרוניות. במחקר בדקו כיצד הפורמולה תשפיע על עכברים שנחשפו ורגישים לאלרגן מקק(. המחקר מצא כי לפורמולה יש השפעה משמעותית על דלקת בדרכי אוויר עקב אלרגיה וחשיפה לאלרגן מקק אצל עכברים. לאור התוצאות החוקרים מעריכים כי ייתכן ולפורמולה תהיה השפעה תרפויטית כטיפול לחולי אסטמה אלרגית  [7].
 
רכיבי הפורמולה Chung-Sang-Bo-Ha-Tang -
Rx. Rehmannia glutinosa - Sheng Di Huang, Cx. Paeonia suffruticosa - Mu Dan Pi , Fr. Schizandra chinensis - Wu Wei Zi, Rx. Asparagus cochinchinensis - Tian Men Dong, Sm. Prunus armeniaca - Xing Ren, Rx. Scutellaria baicalensis - Huang Qin and Rx. Stemona sessilifolia - Bai Bu (Wild Asparagus).
 
 
Steroidal saponins from the roots of Asparagus cochinchinensis.
Zhu GL, Hao Q, Li RT, Li HZ.
Chin J Nat Med. 2014 Mar;12(3):213-7. doi: 10.1016/S1875-5364(14)60035-2.
 
המחקר בדק את הרכיבים הכימיים של שורש האספרגוס ומצא מספר סוגים של ספונינים פורוסטנים, ביניהם שניים חדשים  [8].
 
 
Anti-inflammatory effects of Asparagus cochinchinensis extract in acute and chronic cutaneous inflammation.
Lee do Y, Choo BK, Yoon T, Cheon MS, Lee HW, Lee AY, Kim HK.
J Ethnopharmacol. 2009 Jan 12;121(1):28-34. doi: 10.1016/j.jep.2008.07.006. Epub 2008 Jul 18.
 
המחקר בדק את ההשפעה של תמצית אלכוהולית של אספרגוס על דלקת עורית, אקוטית וכרונית, על עכברים. המחקר מצא כי תמצית האספרגוס היא גורם אנטי דלקתי אפקטיבי בטיפול בדרמטיטיס אצל עכברים לאור זאת מציעים החוקרים כי ייתכן ולתמצית יש פוטנציאל השפעה תרפויטי על מגוון מחלות עוריות הקשורות לגורם אימוני - נוגדני [9]. מחקר זה יכול לחזק את ההנחה שהזנת היין והנוזלים מסייעים בהתמודדות עם מחלות אוטואימוניות שונות.


צמדים - Dui Yao
Ophiopogonis Rx. = Mai Men Dong + Asparagi Rx. = Tian Men Dong :Er Dong
Mai Men Dong - מתוק, מעט מר, מעט קר, מטהר חום ומזין את היין, מלחלח ריאות, עוצר שיעול ומתמיר ליחה, מזין יין הקיבה ומייצר נוזלים, מטהר את הלב ומטפל באי שקט, מזין, מלחלח ומטהר את המחמם העליון והאמצעי.
Tian Men Dong - מתוק, מר, מאוד קר, מטהר חום ומזין את היין, מלחלח את הריאות ועוצר שיעול, מזין את הכליות ומוריד אש מטה, מלחלח את המעיים ומקל על היציאות, מזין מלחלח ומטהר את המחמם האמצעי והתחתון.
שילוב הצמחים יחד מאפשר הזנה, לחלוח וטיהור חום מכל הגוף כאשר MMD עובד יותר על המחמם העליון ואילו TMD על התחתון. בצורה זו ההזנה היא לכל המחממים. בנוסף שניהם משלימים זה את זה בטיפול בשיעול ובמערכת הנשימה (ציר ריאות-כליות) [10].
 
אגדות ומיתוסים
במסורת ישראל ישנה אגדה המלמדת על נדירותו של האספרגוס. מסופר על רב שנחשד כי יש פגם במעשיו ואולי אף נוהג הוא במנהגים זרים לרוח ישראל. שלחו אחריו כדי לתהות על קנקנו ולברר האם אמת בשמועה. השליח שבא לבדוק לא היה מסוגל לאכול את ארוחת הערב שהוגשה לו, משום שחשב שהמנה כללה אצבעות אדם... מאוחר יותר נודע לו כי המזון שהוגש לו לא היה בשר אדם אלא צמח האספרגוס.
בתלמוד בבלי ישנה אמרה כי ה"אספרגוס יפה ללב וטוב לעיניים" [11], אך מפרשי התלמוד מסבירים כי הכוונה שם היא לא לצמח המוכר לנו אלא לתערובת של משקה יין עם תבשיל כרוב, שהמליצו לשתות אותו לרפואה בכל בוקר על בטן ריקה [2]. אזכור נוסף ישנו במשנה, במסכת נדרים, שגם בו הירק המוזכר - אספרגוס, כנראה מיוחס לסוג של כרוב - "הנודר... מן הכרוב - אסור באספרגוס; מן האספרגוס - מותר בכרוב" [12], כלומר, שאם אדם נדר שלא לאכול כרוב הרי גם אספרגוס בכלל, אך אם נדר שלא לאכול את האספרגוס - אין הוא אוסר בכך את אכילת הכרוב.
 
בשפה הסינית ניתן לתרגם את המושג: Tian men dong  כ- "זאת שנשואה לאלף גברים" - השם מעיד כי ייחסו לצמח, כמשל, יכולת לתת לאישה כוח פרייה ורבייה אשר יספק אלף גברים.
שורש האספרגוס היה בשימוש בהודו, במשך אלפי שנים כמחדש ומחזק את המערכת הנשית . שורש זה עזר לנשים במהלך המחזור החודשי, הרגיע כאבים טרום ווסתיים ואיזן תופעות של  חדלון וסת [13].

 
מקורות
1. מתוך וויקיפדיה - ערך אספרגוס
 
2. מתוך וויקיפדיה - ערך אספרגין
 
3.News finder: A literary favor to world culture
 Posted by Yannis Vassilopoulos in Medicine section 11/27/2007
 
4. Medicinal Uses    Plants For A Future: Database Search Results,
 
5. מתוך ויקיפדיהhttp://en.wikipedia.org/wiki/Asparagus - Medicinal
 
6.  Inhibition of tumor necrosis factor-alpha-induced apoptosis by Asparagus cochinchinensis in Hep G2 cells.
Koo HN1, Jeong HJ, Choi JY, Choi SD, Choi TJ, Cheon YS, Kim KS, Kang BK, Park ST, Chang CH, Kim CH, Lee YM, Kim HM, An NH, Kim JJ.
J Ethnopharmacol. 2000 Nov;73(1-2):137-43.
 
7. The effects of the standardized herbal formula PM014 on pulmonary inflammation and airway responsiveness in a murine model of cockroach allergen-induced asthma.
Jung KH, Choi HL, Park S, Lee G, Kim M, Min JK, Min BI, Bae H.
J Ethnopharmacol. 2014 May 28. pii: S0378-8741(14)00317-1. doi: 10.1016/j.jep.2014.04.029.
 
8.  Steroidal saponins from the roots of Asparagus cochinchinensis
Zhu GL, Hao Q, Li RT, Li HZ.
Chin J Nat Med. 2014 Mar;12(3):213-7. doi: 10.1016/S1875-5364(14)60035-2.
 
9.   Anti-inflammatory effects of Asparagus cochinchinensis extract in acute and chronic cutaneous inflammation.
Lee do Y, Choo BK, Yoon T, Cheon MS, Lee HW, Lee AY, Kim HK.
J Ethnopharmacol. 2009 Jan 12;121(1):28-34. doi: 10.1016/j.jep.2008.07.006. Epub 2008 Jul 18.
 
10. מתוך אתר תמורות, מאמר על הצמח - Mai Men Dong מאת אלכס פוזיי
 
11. תלמוד בבלי, מסכת ברכות דף נא עמוד א.
 
12. משנה, מסכת נדרים פרק ו' משניות ט,י
 
13.   Natural news: The Amazing Tonic Herb Known as Tian Men Dong
Monday, June 01, 2009 by: Christopher Gussa, citizen journalist
 
 
כותב המאמרמיכאל צבירן
 
למידע נוסף
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה

 
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות   . © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז