לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

רפואה סינית והצמח Dan Dou Chi - Semen Sojae Praeparatum- Glycine Max

 
 
סויה הוא צמח ממשפחת הקטניות שמוצאו מסין. במאה ה 19 התפתח גידול הסויה לאירופה ולאמריקה וכיום הוא נחשב לאחד הצמחים המובילים בתזונת האדם ובעלי החיים. בנוסף לשימוש שלו כמזון, הסויה המעובדת משמשת כמרכיב בפורמולות צמחים שם היא נועדה לסלק רוח חיצונית במצבים התחלתיים מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים המפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים - מאפייני צמחים.
 
 
מאת: שירי רז, יעד חסן, מיכל אלמוגי שלמון
 
מבוא:
סויה שעירה (שם מדעי: Glycine max) הוא אחד מגידולי-התרבות העתיקים ביותר והמקור העיקרי לגידולי הסויה בעולם. הסויה התרבותית התפתחה מסוית בר (G. ussuriensis) ומשתייכת למשפחת הקטניות. הסויה הוא צמח מאכל חד-שנתי הכולל כ-75 מינים ומוצאו ממזרח אסיה. ככל הנראה, החלו לגדל סויה בצפון סין ובמרכזה לפני 4,000 שנים, ומכאן התפשטה לכל רחבי המזרח הרחוק. 2000 שנה מאוחר יותר הומצאו חלב הסויה והטופו על ידי לי אן, משושלת האן הקיסרית.
רק במאה ה-19 הגיעה הסויה לאירופה ולאמריקה. הסויה נפוצה כגידול תרבות גם באפריקה הטרופית ובאמריקה. פולי הסויה אינם זקוקים לכמויות מים גדולות ואף נחשבים לבעלי צריכת המים הנמוכה ביותר ביחס לערכם התזונתי [1].    
 
הסויה הוא צמח חד-שנתי, זקוף או מטפס, אשר גובהו הממוצע נע בין 40 - 120 ס"מ. העלים משתנים בהתאם למין. הפרחים קטנים וצבעם סגול או לבן. התרמילים שעירים וקצרים. צבע הזרעים צהוב, חום, שחור או מנומר. משך הגדילה נע בין 80 ל-160 יום, בהתאם למין ולזן. הסויה נחשבת לצמח הרגיש מאוד למשך שעות האור ביממה, ועניין זה משפיע רבות על התפתחות הצמח וגידולו [2].
 
קיימים כ-200 זנים של פולי סויה והם מופיעים בגדלים שונים ובמגוון צבעים של קליפה ותרמילים. בפולי סויה בשלים הקליפה קשה, עמידה מפני חדירת מים ומגינה על הפסיג (עלה שיוצא מהזרע) מפני חיידקים ומפני פגיעה מכאנית.
 
חלק ניכר מגידולי הסויה בעולם הם מצמחים טרנסגניים שהושבחו באמצעות הנדסה גנטית- זאת על מנת לפתח זנים עמידים בפני מזיקים ובכך להוריד את כמות הריסוסים במידה ניכרת. 
 
45% משטחי הגידול של צמח הסויה ו-55% מהייצור שלו הם בארצות הברית וזאת למרות העובדה שמקור צמח הסויה הוא בדרום מזרח אסיה. מדינות ייצור מובילות נוספות הן ברזיל, ארגנטינה, סין והודו. בגלל הביקוש העולמי הגובר לסויה, נעקרים בברזיל שטחים עצומים של יערות עד ובמקומם נשתלים שיחי סויה [1].
 
 
מאפיינים כלליים:
שם סיני:  Dan Dou Chi
שם פרמקולוגי: Soja Preparatum Semen
פרוש השם: זרע סויה מוכן/מעובד.
קטגוריה: משחררי חיצון חריפים קרירים.
אנרגיה: ניטראלי.
טעמים: מתוק.
מרדיאנים: ריאות, טחול- לבלב.
מינון: 5-16 גרם.
 
תפקידים: 
* משחרר חיצוני במצבי רוח חום או רוח קור גם על רקע חסר יין: מפחית חוסר מנוחה במצבי עצבנות, כעס, חוסר שקט, מהרמן את המחמם האמצעי ומתאים לאינסומניה שלאחר מחלות חום [4,3].
 
 
 
הגישה העממית
רוב גידולי הסויה משמשים כמספוא לבקר והשאריות לשמן. חלק קטן מגידולי הסויה משמשים כמזון לאדם באופן ישיר. הזרעים נאכלים יבשים או מותססים. בתפריט של עמי המזרח הם משמשים מזון יומיומי בדומה לאורז. במערב הם נצרכים בצורת חלב סויה, פולים, פתיתים יבשים או טופו.
שימוש שלא למאכל:
הצמח הירוק – למספוא ולזבל ירוק.
תעשייה – דבק, קזאין, צבעי מים, סיבים סינתטיים, סבון, דיו, נרות, לכה ותחליף לגומי [1].
 
 
שימוש למאכל:
 
טופו: טופו הוא מרכיב במאכלים רבים במזרח אסיה ובדרום מזרח אסיה. ישנם סוגים רבים ושונים של טופו הכוללים טופו טרי וטופו שעבר עיבוד. לטופו טעם עדין ולכן ניתן להשתמש בו גם במנות מלוחות, מתובל או במרינאדה, וגם במנות מתוקות.
הכנת טופו: משרים את פולי הסויה ל-12 שעות לערך במקום חמים. טוחנים את הפולים עם מי ההשריה בבלנדר. מסננים את הנוזל בעזרת חיתול בד (זה כבר החלב). מרתיחים את חלב הסויה וממנו מייצרים את הטופו בעזרת גופרת הסידן (Calcium sulfate), ניגארי (סוג של אצת ים) או לימון. מכניסים לתבנית מחורצת בה חיתול הבד  מכסה את הפתיתים שנוצרו, סוגרים עם מכסה ומפעילים לחץ עם משקולת לחצי שעה. ניתן גם להוסיף טעמים ע"י תבלינים כמו זרעי חרדל או כוסברה ועוד [5].
 
רוטב סויה: רוטב המיוצר בעיקר מפולי סויה, מים, מלח ודגנים, המותססים על ידי עובש מסוג Aspergillus sojae או Aspergillus oryzae. ניתן להכינו גם באופן כימי על ידי הוספת חומצה לחלבוני סויה ליצירת הידרוליזה. הרוטב במקור מסין והוא מאפיין את מאכלי ארצות מזרח ודרום מזרח אסיה. כיום משמש גם בתבשילי המטבח המערבי [6].
 
אדממה: מאכל המורכב מפולי סויה בתוך התרמיל, מבושלים קלות ומומלחים. נהוג לאכול אותם עם מלח גס לאחר שמקלפים את הקליפה. המאכל נפוץ כחטיף בסין, יפן וקוריאה, ובשנים האחרונות גם בארצות המערב. פירוש השם היפני אדממה הוא "שעועיות על ענפים". בסינית האדממה ידוע כ"מונודו", שפירושו "שעועית שעירה", ובקוריאה המאכל ידוע בשם "קונג" [7].
 
חלב סויה: חלב הסויה הומצא בסין לפני יותר מ-2,000 שנה. החלב הוא תוצר נוזלי של פולי סויה ותהליך הכנתו עשוי להיות מורכב: טחינה של פולי הסויה, הפרדה בין החלק המסיס במים לבין זה שאינו מסיס, והוספת מים לחלק המסיס. הנוזל הלבנבן שמתקבל מכונה חלב סויה טרי שמקורו בפולי הסויה. מראהו דומה למראה של חלב פרה, הוא עשיר בחלבון, בסידן ובמינרלים שונים אחרים [8].
 
טמפה: מקורו בג'אבה שבאינדונזיה. הטמפה הוא מוצר שמבוסס על פולי הסויה השלמים ולכן מכיל גם חלבון וגם סיבים תזונתיים. מכינים אותו בתהליך התססה מבוקרת של פולי סויה. את הטמפה מכינים כנתחים שנחתכו מהגוש ואז מבשלים אותם בדרך של צלייה, טיגון, אפיה או פירור גוש הטמפה לפירורים וטיגונו לבד או עם תוספות.
 
פתיתי סויה: פתיתי הסויה (המכונים גם "פתיתי שפע") מזכירים במרקמם את מרקם הבשר. הם הומצאו במערב על-ידי תעשיית שמן הסויה. לצורך הפקת השמן נאלצת התעשייה להרחיק מן השומן שבפולים דווקא את הרכיבים המזינים ביותר - חלבון הסויה ומרכיבים כגון סיבים תזונתיים. מרכיבים אלה נוצרים הפתיתים, המכילים לפיכך אחוז אפסי של שומן ואחוז גבוה במיוחד של חלבון וסיבים. פתיתי הסויה מגיעים במספר גדלים וצורות עיבוד, ובכלל זה גם כ"שבבי סויה". בבישול עם תבלינים, ירקות ורטבים שונים, הם משמשים כתחליף לבשר. בין היתר משמשים הפולים כתחליף לקפה, כמרכיב להשבחת מזונות אחרים וכמזון לבעלי חיים [1]. 
 
שמן סויה: זרע הסויה מכיל 19% שמן. על מנת להוציא את השמן מהזרע, פולי הסויה עוברים תהליך של כתישה  לפתיתים ומיצוי בעזרת ממס כמו הקסאן. אחרי כן השמן מזוכך ובמקרים מסוימים גם עובר הידרוגנציה, כלומר, הופכים אותו לשומן מוקשה (כמו מרגרינה). שאריות הפולים משמשות כמאכל לבעלי חיים  [9].
 
קמח סויה: לאחר קליה עדינה של פולי הסויה והסרת הקליפה, עוברים הפולים טחינה לאבקה תוך הקפדה להימנע מחימום יתר במהלך תהליך זה וזאת על מנת לשמר את מבנה החלבון המקורי (ללא דנטורציה). ניתן גם לייצר קמח ללא קליה ראשונית. הקמח משמש להעשרה חלבונית של דברי מאפה המבוססים על דגנים וכן להכנת מזונות עתירי חלבון.
 
 
 
הגישה הנטורופתית
הסויה עשירה בוויטמינים ובמינרלים כמו ברזל, סידן ומגנזיום וידועה מזה שנים כמקור טוב לחומצות אמינו חיוניות וכמזון העוזר לשמירה על מסת השריר בגוף הגורם לתחושת שובע. מחקר (מאפריל 2010) מדווח כי חלבון המצוי בפולי הסויה מעכב הצטברות שומן בתאי השומן בגופנו על ידי עיכוב האנזים fatty acid synthase ואף מפחית תהליכים דלקתיים בגוף על ידי עיכוב אנזימים שלהם תפקידי מפתח בתגובה החיסונית של הגוף. המחקר החל מתוך רצון להבין כיצד גורמת סויה להפחתה במשקל כפי שנצפה בעכברי מעבדה שהוזנו בסויה ואיבדו ממשקלם.
בסויה ריכוז גבוה של כולין ואינוזיטול, לכן מסייע לשיפור הזיכרון והעברת מסרים במערכת העצבים. פולי הסויה מכילים גם ספונינים. הוכח כי רכיב זה הנו בעל השפעה חזקה במניעת מחלות סרטן, הפחתת רמות גבוהות של כולסטרול ומניעת מחלות לב. בסויה גם נמצאו כמויות גבוהות של חלבון ולכן ניתן להסתייע בתבשילי סויה כתחליף בשר לצמחונים ולנמנעים מאכילת בשר. הפיטואסטרוגן המצוי בפולי סויה הוא בעל השפעה על המערכת ההורמונאלית הנשית. הוא מסייע להסדרת המחזור, להקלה על תופעות גיל המעבר ולמניעת דלדול עצם, אוסטיאופורוזיס.
כמו כן, יש הטוענים שלסויה יש פעילות אנטי סרטנית במיוחד בסוגי סרטן כמו סרטן השד, מעי הגס, פרוסטאטה ועוד. יחד עם מרכיבים נוספים, הוא מפחית כולסטרול ומעכב את התהליכים התורמים להסתיידות העורקים.
על פי המלצת ה FDA רצוי לצרוך 25 גרם חלבון סויה ליום לצורך טיפול במחלות לב, כלי דם וטרשת עורקים [4].
 
 
 
מידע מחקרי-פרמקולוגי
Dan Dou Chi- Semen Sojae Praeparatum- Glycin Max   מכיל גניסטין, צ'ריסאנטמין וסויה ספונין. בעל אפקט מיזע חלש.
 
Soy food intake and risk of lung cancer: evidence from the Shanghai Women's Health Study and a meta-analysis.
Yang G, Shu XO, Et Al. 2012 Nov 15;176(10):846-55.
 
מחקר שהתבצע בשנחאי סין בדק 71,550 נשים בין השנים 1997-2000 ומצא כי אכילת מאכלים המכילים סויה יכול להוריד את הסיכון לחלות בסרטן הריאות אצל נשים לא מעשנות, ובמיוחד כשמדובר בגידולים אגרסיביים [10].
 
 
Effects of soy on metabolic biomarkers of cardiovascular disease in elderly women with metabolic syndrome.
Bakhtiary A, Yassin Z, Et Al. 2012 Aug;15(8):462-8.
 
מחקר אחר בדק את השפעת הסויה, הן בצורתה כחלבון וגם כפולי סויה, על רמות שומן הגוף ולחץ הדם בקרב נשים מבוגרות שאובחנו כסובלות מסינדרום מטבולי. שתי הצורות של הסויה שיפרו את רמות השומנים בגוף. בקבוצה שצרכה פולי סויה היה שיפור גדול יותר מאשר בקבוצה שצרכה את הסויה כחלבון מעובד. מכאן, צריכה מתונה יומית של סויה יכולה להיות דרך בטוחה, לא יקרה ופרקטית על מנת להוריד את הסיכון למחלות קרדיווסקולאריות ולצמצם את הצורך בטיפול רפואי  [11].
 
 
Soy protein based supplementation supports metabolic effects of resistance training in previously untrained middle aged males.
Deibert P, Solleder F, Et Al. 2011 Dec;14(4):273-9.
 
מחקר במחלקה לשיקום ולרפואת ספורט מונעת בגרמניה מצא כי צריכה יומית של תוסף סויה בשילוב עם תזונה נכונה ואימון גופני יכולה לשפר את קומפוזיציית הגוף והתפקוד המטבולי אצל גברים בגיל המעבר הסובלים מעודף משקל מתון [12].
 
 
Soy foods, isoflavones, and the health of postmenopausal women.
Am J Clin Nutr, Messina M. 2014 Jun 4. pii: ajcn.071464.
 
המחקר מציג ראיות משמעותיות לכך שיש במזונות סויה את הפוטנציאל לטפל במחלות הקשורות לגיל המעבר. הנתונים מראים כי מזונות סויה עשויים להפחית מחלת לב איסכמית באמצעות מנגנונים שונים. חלבון הסויה מוריד ישירות את ריכוזי הכולסטרול בדם. הסויה היא דלה בשומן רווי ומקור של שתי חומצות שומן חיוניות (אומגה 6 ואומגה 3). כמו כן, תוספי סויה מקלים על גלי חום בגיל המעבר בתנאי שהם מכילים כמויות מספקות של גניסטאין isoflavone. לסיכום, נתונים קליניים ואפידמיולוגים מצביעים על כך שהוספת מזונות סויה לתזונה יכולה לתרום לבריאותן של נשים לאחר גיל המעבר [13].
 
 
Safety of soya-based infant formulas in children.
Br J Nutr. 2014 Apr 28. Epub 2014 Feb 10.
Vandenplas Y, Castrellon PG, et all. 
 
מחקר זה מדבר על בטיחות של תחליפי חלב המבוססים על סויה בילדים. נמצא כי הדפוסים של צמיחה, בריאות עצם, חילוף חומרים, רבייה, פעילות אנדוקרינית, חיסון ותפקודים נוירולוגיים בילדים שניזונו מתחליפי חלב דומים לאלה שנצפו בילדים שניזונו מפורמולות על בסיס חלב פרה. בנוסף, תחליפים אלו מהווים מענה לילדים הדורשים אותם בשל רגישויות שונות [14].
 
 
טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:
לא בהנקה! מעכב ייצור חלב.
מכיל עמילאז, טטרציקלנים, סולפנומידים ואספירין יכול להפחית אפקט תרפויטי.
תופעות לוואי מינוריות יכולות לכלול כאבי בטן, יציאות רכות ושלשול.
 
ישנם חוקרים המעריכים כי צריכה של סויה ומוצריה עלולה לשבש את מאזן הורמוני המין בבני אדם, שכן היא מכילה פיטואסטרוגן - נגזרת הדומה בפעילותה לאסטרוגן. פיטואסטרוגן זה מצוי בריכוז גבוה בטופו ופולי סויה וביחס קטן יותר של עד פי 6 בחלב סויה. אחת הטענות של חלק מארגוני הבריאות היא שהשימוש הנרחב בסויה הוא הגורם לשיבושים הורמונאליים אצל ילדים אך בעיות אילו יכולות להיגרם גם מגורמים אחרים כגון ביספנול A. משרד הבריאות יצא לפני מספר שנים בהצהרה הממליצה להגביל צריכת סויה ל-3 פעמים בשבוע לילדים עד גיל 18 [15].
 
בין הנימוקים: תחליפי החלב גורמים לשיבוש הורמונלי, הקדמת גיל הווסת, ירידה בספירת הזרע וירידה בפעילות בלוטת התריס. במאמר עמדה נכתב שהסויה והפיטואסטרוגנים שבה שנויים במחלוקת לגבי השפעתם החיובית על הבריאות ועל מניעת תחלואה. בעבר נחשדה הסויה גם כגורם מסרטן אך ב-2012 איגוד הסרטן האמריקני (ACS) קבע שככל הנראה הסויה עוזרת למנוע את סרטן השד. קיימים סימני שאלה רבים, כך לדוגמא, אין עדין מידע מבוסס על התועלת או הסיכון ארוכי הטווח בצריכת תרכובות מזון לתינוקות על בסיס סויה בינקות. לפיכך המשרד ממליץ לצרוך תרכובות כאלה על בסיס חלב פרה [16].
ה-ADA ארגון הדיאטנים האמריקאי, הוציא בשנת 2012 מסמך הנחיה לגבי בטיחות הסויה בה הוא מציין שצריכה של עד 3 מנות ליום כחלק מדיאטה מגוונת נחשבת לבטוחה, כאשר מנה לאדם בוגר היא חצי כוס טופו או טמפה, או כוס חלב סויה [17]. יצוין כי מאז נערכו מחקרים רבים ששוללים את הסיכון בצריכת סויה.
 
 
מידע על צמחים עם שמות דומים
 Aspergillus sojae היא פטרייה ממין האספרגילוס.
ביפן היא בשימוש להתססת רוטב הסויה, המירין ותבלינים חלביים מותססים אחרים. רוטב הסויה מיוצר מפולי סויה מותססים יחד עם ה- Aspergillus sojae, מים ומלח [4].
 
 
 
צמדי צמחים -   Dui Yao
Bulbus Alli Fistulosi  -  Cong Bai Sm. Sojae Preparata  
 
Dan Dou Chi - Semen Praeparatum Sojae - חריף, מריר וקר, משחרר חיצון ומקדם זיעה, מרגיע רגזנות ועצבנות.
Bulbus Alli Fistulosi  -  Cong Bai חריף וחמים, משחרר חיצון ומעורר הזעה למצבי רוח קור -לשלבים מוקדמים: תחושות ראשוניות של כאבי שרירים צוואר אי נוחות תחושה כללית ירודה.
 
צמד זה מהווה פורמולה לשחרור מצבים חיצוניים התחלתיים באמצעות הנעת הצ'י היאנגי והשראת זיעה.  המינון מותאם בהתאם לתופעה: אם זה קור או חום.
מתאים ל fever נמוך עם קצת צמרמורות ללא הזעה, כאבי ראש, גודש באף, חיפוי דק לבן בלשון ודופק צף. זהו מצב ראשוני של פלישת פתוגן חיצוני. הריאות שולטות על מעברי האף ונפגעות ראשונות.
 
Zhi Zi  -  Fructus Gardenia JasminoidisSm. Sojae Preparata  - Dan Dou Chi
Dan Dou Chi - Semen Praeparatum Sojae - חריף, מריר וקר, משחרר חיצון ומקדם זיעה, מרגיע אי שקט ועצבנות.
Zhi Zi - Fructus Gardenia Jasminoidis - מר וקר, מנקז אש מהלב, כבד, ראות וקיבה, מנקה חום רעיל משלושת המחממים, מרגיע אי שקט.
שני הצמחים משלימים זה את זה. שניהם קרים ומרים. בשילוב הם מטהרים, מפזרים, מייזעים, מסלקים פתוגנים חיצוניים, מטהרים חום מן הפנים ופתולוגיות על רקע עודף חום, מרגיעים עצבנות ורגזנות ומטפלים בנדודי שינה ואי שקט במהלך או אחרי מחלת חום [18,19].
 
 
אגדות וסיפורים:
במשך אלפי שנים מוצג הסויה כצמח קדוש .קיסר בשם Shennong אשר נחשב לאלוהי הרוח, היה זכאי לקדש את פולי הסויה באופן אישי וכך עשה בשנת 2383 לפנה"ס. מאז הסויה מזינה את יבשת אסיה, מגנה על תושביה מפני מחלות ורוחות רעות. האמונה הרווחת היא שקטניית הסויה לא רק מעניקה חיי נצח, אלא גם נותנת לאוכלים אותה את הזכות המיוחלת להצטרף אל האלים [20]. מקורות שונים מייחסים את שם הצמח לקיסר הסיני שננונג- סויה, אשר לפי האגדה שתל את שתיל הסויה הראשון.
 
 
ביבליוגרפיה
 
[1] סויה. ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית. תאריך הכניסה לאתר: 10/6/14. www.he.wikipedia.org
 
[2] סויה, בוטניקה, אנציקלופדיה ynet. תאריך הכניסה לאתר: 10/6/14.
 www.ynet.co.il/yaan/0,7340,L-17237,00.html
 
[3] Dan Dou Chiתמורות, מנוע צמחים. תאריך הכניסה לאתר: 15/6/14.
http://www.tmurot.org.il/tableplan.aspx
 
[4] Chinese Medical Herbology & Pharmacology Hardcover
by John K. Chen (Author), Tina T. Chen (Author), Laraine Crampton (Editor), Charles Funk (Illustrator), Rick Friesen (Illustrator)
 
[5] "הכנת טופו ביתי מחלב סויה", מ. זוהר. תאריך הכניסה לאתר: 30/6/14. http://www.stips.co.il/ask
 
[6] רוטב סויה. ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית. תאריך הכניסה לאתר: 30/6/14.
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7%95%D7%98%D7%91_%D7%A1%D7%95%D7%99%D7%94
 
[7] אדממה. ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית. תאריך הכניסה לאתר: 30/6/14.
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%93%D7%9E%D7%9E%D7%94
 
[8] חלב סויה. ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית. תאריך הכניסה לאתר: 30/6/14.
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%9C%D7%91_%D7%A1%D7%95%D7%99%D7%94

[9] "Soybean". .Wikipedia, the free encyclopediaתאריך הכניסה לאתר: 30/6/14.
http://en.wikipedia.org/wiki/Soybean#Oil
 
[10] “Soy food intake and risk of lung cancer: evidence from the Shanghai Women’s Health Study and a meta-analysis” Yang G, Shu XO et all. ,(2012) , , Am J Epidemiol , Nov 15;176(10):846-55. Epub 2012 Oct 24.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23097255
 
[11] “ Effects of soy on metabolic biomarkers of cardiovascular disease in elderly women with metabolic syndrome”, Bakhtiary A, Yassin Z, et all. (2012), Arch Iran Med. Aug;15(8):462-8
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22827780
 
[12] “ Soy protein based supplementation supports metabolic effects of resistance training in previously untrained middle aged males”, Deibert P, Solleder F, et all, (2011),, Aging Male. Dec;14(4):273-9.. Epub 2011 Oct 19
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22066824
 
[13] " Soy foods, isoflavones, and the health of postmenopausal women",
Am J Clin Nutr, Messina M. 2014 Jun 4. pii: ajcn.071464.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24898224
 
[14] "Safety of soya-based infant formulas in children".
Br J Nutr. 2014 Apr 28;111(8):1340-60. doi: 10.1017/S0007114513003942. Epub 2014 Feb 10.
Vandenplas Y, Castrellon PG, et all. 
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24507712
 
[15] "ועדה מקצועית של משרד הבריאות ממליצה להגביל את צריכת הסויה של ילדים", רן רזניק.
 באתר הארץ, 20 ביולי 2005, "משרד הבריאות קובע: הסויה מזיקה לבריאות".
 
[16] "מדיניות צריכת פיטואסטרוגנים וסויה - היסוס או ביסוס" - מתוך אתר משרד הבריאות http://www.old.health.gov.il/Download/pages/soya.pdf
 
[17] "Safety of Soyfoods", Vegetarian Nutrition, a dietetic practice group of the Academy of Nutrition and Dietetics.   http://vegetariannutrition.net/docs/Soy-Safety.pd
 
[18] 'Microbiology Laboratory Theory and Application.' Michael Leboffe and Burton Pierce,
2nd edition. pp.317
 
[19] "הכרת תכונות הצמחים ושילובם בצמדים", חוברת ב, תמורות. תאריך הכניסה לאתר: 30/6/14.
http://www.tmurot.org.il/article.aspx?id=586
 
[20] "The Soy Story", Traditional Chinese Medicine - Books - E-learning - TCM Supplies & more @ sanus vivere
http://www.tcmelearning.com/the-soy-story.html
 
 
 
 
למידע נוסף:
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז