לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

רפואה סינית והצמח שום Da Suan - Allium sativum

 
 
שום השום הוא אחד הצמחים הנפוצים והנחקרים ביותר בעולם. הבצל שלו משמש, ברפואה הסינית, לסילוק פרזיטים ולחימום מערכת העיכול והנשימה. לשום מיוחסות תכונות רפואיות כמו הורדת כולסטרול, דילול דם, נוגד חימצון, נוגד טפילים ויעיל לבעיות נשימה. חלק גדול ממצאים אילו מעוגנים בעולם המחקר האקדמי. מאמר זה מפרט על חשיבות השום הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים.
 
 
מאת: ויויאן הירש ויהודית מחלף
 
מבוא:
השום, Allium , הינו סוג המונה כ- 1250 מיני צמחים ממשפחת השומיים שכולם גאופיטים בעלי בצל. 
מוצא השום במרכז אסיה ובהמשך התפשט לארצות הים התיכון, הרי דרום אירופה ולמערב אסיה.
מספר מינים של שום משמשים כצמחי מרפא ומאכל עוד מימי קדם, בעיקר שום נבוב המוכר יותר בשמו העממי - "בצל" ושום הגינה שנקרא בפשטות "שום". השום שימש לתיבול ושימור המזון כדי למנוע את קלקולו (1).
הצמח הינו מקטגוריית מסלקי פרזיטים, חמים, חריף ונכנס לטחול-לבלב, קיבה, ריאות ומעי גס. ברפואה הסינית מושם דגש על היותו מסלק פרזיטים בעוד שברפואה העממית ובמחקרים רבים נמצאו לו סגולות רבות ששמות את השפעתו הטובה של השום נגד פרזיטים בצל.
השום נחשב כהורג פרזיטים ובמיוחד תולעי מעיים, מסלק רעילות, לשלשול דיזנטריה, למניעת שפעת, לטיפול בהרעלת מזון מהים (2).
 
 
מאפיינים כלליים:
Suan - Allium Sativum Da
פרוש השם: שום גדול
קטגוריה: מסלקי פרזיטים
אנרגיה: חמים
מרידיאנים: טחול-לבלב, קיבה, ריאות ומעי גס
מינון: 4.5-15 גר'
            8-20 גר' כמזון
            0.5-2 מ"ל בטינקטורה
 
תפקידים:
* הורג פרזיטים - תולעי קרס ותולעי סיכה ועם עשבי תיבול מתאימים לסוגים אחרים של טפילי מעיים. מתאים גם לגזזת של הקרקפת.
* מטפל במורסות ומוריד נפיחויות - בעיקר לשלבים מוקדמים של מורסות ופצעים (הן פנימי והן מקומי).
* מנטרל רעילות - הצמח עוזר לטיפול בפריחות וגרד. מטפל בהרעלת מזון מהים (3).
* מחמם את הקיבה, מחזק את הטחול, מקדם תנועת צ'י, מפחית את הקיפאון ומנטרל רעילות.
* אנטי זיהומי: מונע שפעת (3), מטהר חום ומסלק ליחה, מטפל בשעלת, מטפל בדיזינטריה ושלשולים, מונע זיהומים ויראליים (4).
 
 
הגישה העממית:
דרכי שימוש ו"תרופות סבתא"
- למעוך כמה שיני שום ולערבב עם שמן זית ולשמור בכלי סגור. השמן משמש כתרופה לריפוי פצעים, טחורים וכאבי ראש כשהוא ספוג בפד או תחבושת או בצורת טיפות לדלקות אוזניים.
- מבשלים ב- 3 כפות שמן זית 5 שיני שום כתושות. מסננים, מצננים ומשתמשים כטיפות לדלקות אוזניים.
- דלקות חניכיים- מניחים על השיניים והחניכיים שן שום מעוך.
- נגד טפילי מעיים - להשרות 3-4 שיני שום במים או בחלב למשך הלילה. לסנן דרך מסננת ולשתות.
- לבעיות עור ואקנה - לשפשף על אקנה או למעוך ולמרוח על יבלות.
- אכילה של 2-4 שיני שום ביום לטיפול בזיהומים, שיעול, טפילי מעיים, דלקות, הצטננות וליתר לחץ דם.
- חליטה - שום טרי בתוך כוס מים.
- סירופ - לערבב דבש עם מיץ שום או למצות שום טרי בתוך מים חמים במשך 12 שעות ולאחר מכן להוסיף דבש.
- מיצוי בשמן - לרסק שום לתוך שמן זית ולהשאיר ל-7 ימים. ניתן לשימוש פנימי וחיצוני.                               
- למניעת התחמצנות- לשים במקרר.
- אכילת שום בארוחה עשירה בשומנים מונעת עליה של רמות הטריגליצרידים בדם (5).
* השום מוביל לריח טיפוסי שמתנדף דרך העור ומערכת הנשימה. מקובל להניח שאכילת פטרוזיליה מנטרלת חלק מהריח אולם השפעת הפטרוזיליה קצרה וזמנית בעוד שמטבוליטים של השום מופרשים מהגוף במשך שעות ארוכות. דרך אפשרית להחיש את הפרשת השום מהגוף היא סאונה.
הערה: הנחת שום טרי על עור חשוף יכולה לגרום לגירויים ורגישויות.
 
הגישה הנטורופתית: 
התרופות המשלימות והאלטרנטיביות צברו פופולריות הן בקרב אוכלוסיות המדינות המפותחות והן המתפתחות מאחר והן נחשבות בעיני הציבור לבטיחותיות יותר מהתרופות הקונבנציונליות. מבין התרופות האלה, מזון פונקציונלי מן הצומח הוכר ברחבי העולם כחומר טבעי בעל פוטנציאל לצמצם את ההשפעות המזיקות של מחלות כרוניות, כגון מחלות לב וכלי הדם. 
 
החומרים הפעילים העיקריים בשום
1. תרכובות גפריתיות נדיפות ומסיסות מים (ביניהן אַליצין Allicin שהינו החומר הפעיל העיקרי בשום הטרי ובחלק מהתכשירים המסחריים).
2. אנזימים (חלבונים שבכמות קטנה מזרזים תהליך ביוכימי כשהם מתקשרים לחומר המעורב בתהליך והופכים אותו לחומר אחר).
3. ויטמין C.
4. חומצות אמינו וחומצות אורגניות אחרות.
5. אשלגן, זרחן, מגנזיום, מנגן וסלניום.
6. פְלָבוֹנוֹאידים (חומרים נוגדי חמצון) (6).
המרכיב הפעיל העיקרי בשום הוא אליצין(Allicin) שהינו תרכובת הכוללת גופרית שאותה ממיר הגוף לתרכובות מרפאות אחרות. אליצין (Allicin) נמצא רק במוצרי שום המיוצרים על ידי מעיכת הפקעת הטרייה ולא באלה המיוצרים על ידי זיקוק השמן בתהליך אידוי.
כיום משתמשים בשום לטיפול ולמניעה בעיקר במצבים כמו מחלות לב,הסתיידות עורקי, יתר לחץ דם ורמות גבוהות של כולסטרול וטריגליצרידים. כמו כן, השום מקובל בשימוש בדלקות בדרכי נשימה עליונות, הצטננות ובעיות כיח.

איך לבחור תוסף שום?
שן אחת או שתיים של שום חי ליום אמורות לספק את רוב התועלת הבריאותית אך אנשים רבים מעדיפים להימנע מכך מחשש למבוכה חברתית הנגרמת מהריח החריף הנודף מהפה. יש חברות שמוכרות תחליפי שום נטולי ריח העשויים מהאליצין שבשום. כמו כן, קיימים תוספי שום המתמוססים במעי (כך מעוכב עיכול הגלולה עד למעבר שלה מהקיבה למעיים). 
נטילת כמות יומית של 2,500 מיקרוגרם של אליצין מספיקה כדי למלא את הדרישות הבריאותיות המסופקות על ידי שום, אך למטרות ריפוי יש ליטול לפחות 5,000 מיקרוגרם של אליצין ביום (7).
ניתן לצרוך את השום כתכשירי שום מסחריים: תמצית שמן שום (essential garlic oil), אבקת שום (garlic powder), תמצית שום (garlic extract) ותמצית שום מיושן (aged garlic extract) (6).
דוגמאות לתכשירים כאלה:
כמוסות אבקת שום אורגני Garlic Powder 500 mg – כמוסה אחת או שתיים עם האוכל (8).
שום 2500 ללא ריח - 2500.Garlic  הטבליות מתפרקות במעי בו הרכיבAlliin הופך ל- . Allicin טבלית אחת או שתיים ביום (9).
 
אזהרות
* כמות מוגזמת של שום חי עלולה לגרום לתופעות רבות כמו כאבי בטן, צרבת, בחילות, שלשולים, הקאות, גזים במערכת העיכול, הסמקה, דופק מהיר ונדודי שינה.
* שום מדלל את הדם ולכן יש להיזהר ולא ליטול כמות גדולה של גלולות שום לפני ניתוח או במקביל לנטילת תרופה לדילול הדם. שום למאכל (לא כתוסף) נחשב בטוח עבור נשים בהריון או מיניקות ולמעשה נראה כי תינוקות יונקים מחבבים את טעמו.
* לאנשים הסובלים מכיב קיבה (אולקוס) פעיל מומלץ שלא לצרוך שום חי. הדבר עלול לגרום לצרבות קשות (7).
 
 
מידע מחקרי - פרמקולוגי על ה -Allium Sativum = Da Suan
 
תכולה ל- 100 גרם שום טרי:
קלוריות (קק"ל)             150, פחמימות 33 גר', חלבונים 6 גר', סיבים תזונתיים 2 גר', שומנים 0.5 גר', ויטמין C 30 מ"ג, כמויות קטנות של ויטמין B1 , B2, B6, ברזל, אשלגן 400 מ"ג, סידן 180 מ"ג, מגנזיום 25 מ"ג, אבץ, סלניום ומים.
בנוסף, השום מכיל פיטוכימיקלים כמו: אליצין, קמפפרול, קוורצטין, אליין, דיסולפיד, דיאליל, חומצה קפאית, חומצה פרולית, פרוקטואוליגוסֻכארידים (10).
השום מכיל חומצה אמינית חסרת ריח בשם אלין. באמצעות האנזים אלינאז הופך האלין לאליצין שהוא החומר הפעיל בצמח. האליצין הינה חומצה אמינית המשתחררת כשמועכים או חותכים את השום. היא זו שאחראית לריח החריף האופייני ולתכונותיו. הריח נמוג ככל שעובר הזמן וכך גם התכונות (5).
  
 
תרכובות גופרתיות שונות בשום אחראיות לריח ולטעם האופייני לו. אליצין נחשב לרכיב המוכר "המחמם" ביותר של השום וזאת משום שיש לו השפעה על קולטנים תרמיים. בישול השום פוגע באליצין שיחד עם הרכיבים diallyl disulfide ו- diallyl trisulfide הם גורמי הריח העיקריים. נגזרת של חומרים אילו במערכת העיכול היא Allyl methyl sulfide שנספג דרך דופן המעי אל מחזור הדם ומשם מגיע אל מערכת הנשימה והעור. תהליך זה יכול להימשך שעות ארוכות עד להפרשה המוחלטת של החומרים הפעילים של השום.
 
 
 Garlic (Allium sativum) and traditional medicine
Ayaz E, Alpsoy HC.
Turkiye Parazitol Derg. 2007;31(2):145-9.
 
השום הינו צמח מרפא חשוב אשר נעשה בו שימוש נרחב ברחבי העולם במשך מאות שנים, בעיקר במזרח הרחוק. השום ידוע במאפייניו למניעת מחלות לב וכלי דם, ויסות לחץ דם, הפחתת רמות סוכר בדם ורמות כולסטרול, היעילים נגד זיהומים חיידקיים, נגיפיים, פטרייתי וטפילי, שיפור המערכת החיסונית ובעל תכונות נוגדת חמצון ואנטי סרטני.
לשום השפעות אלה הודות ליותר מ -200 כימיקלים שהוא מכיל, כמו תרכובות גופרית (אליצין, alliin ו- agoene), שמנים נדיפים, אנזימים (allinase, peroxidase וmiracynase), פחמימות (סוכרוז וגלוקוז), מינרלים (סלניום), חומצות אמינו כגון ציסטאין, גלוטמין, isoleucine ומתיונין אשר מסייעות בהגנה על תאים מפני נזקים של רדיקלים חופשיים. ביופלבונואידים כגון קוורצטין ו- cyanidin, allistatin וויטמינים C, E ו-A שעוזרים להגן עלינו מפני רדיקלים חופשיים וויטמינים כגון ניאצין, B1 ו B2 ובטא קרוטן (11).
 
 
Effect of garlic on total serum cholesterol. A meta-analysis.
Warshafsky S, Kamer RS, Sivak SL.
Ann Intern Med. 1993 Oct 1;119(7 Pt 1):599-605.
מחקר רוחב העריך את הגודל ועקביות השפעת השום על כולסטרול כללי באנשים עם רמות כולסטרול גבוהות יותר מ 5.17 mmol/L. מתודת המחקר היתה סקירה ספרותית.
מניתוח מחקרים מבוקרים על שימוש בשום להפחתת כולסטרול גבוה, נצפתה ירידה משמעותית ברמת כולסטרול כללית. נמצא כי מינון של כחצי שן עד שן אחת ליום גרם לירידה ברמות כולסטרול של כ-9% בקבוצות של חולים שנבדקו (12).
 
 
Can garlic reduce levels of serum lipids? A controlled clinical study.
Jain AK, Vargas R, Gotzkowsky S, McMahon FG.
Am J Med. 1993 Jun;94(6):632-5.
מטרת המחקר הייתה להעריך את ההשפעה של טבליות אבקת שום סטנדרטיות על שומנים בדם, ליפו-פרוטאינים, גלוקוז ולחץ דם. במחקר השתתפו גברים ונשים בעלי רמת כולסטרול שווה או גבוהה מ - 220 מ"ג / מ"ל. קבוצת הנבדקים קיבלה טבליה בת 300 מ"ג 3 פעמים ביום של אבקת שום סטנדרטית וקבוצת הביקורת קיבלה טבליות פלצבו. הדיאטה והפעילות הגופנית לא שונתה.
מסקנות: טיפול עם שום רגיל ברמה של 900 מ"ג ליום סיפק ירידה משמעותית גדולה יותר של הכולסטרול הכללי - TC וה- LDL-C בסרום מאשר פלצבו. ההיענות לטיפול באמצעות פורמולת השום הייתה טובה ללא כל בעיית ריח (13).
 
 
טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:
- אין לצרוך את השום לפני ניתוחים ולמי שנוטל מדללי דם. תרופות המכילות אספירין עלולות, בשלוב עם השום, להגביר את הסיכון לדימום. בראיה סינית: אספירין עלול להגביר את חום הצמחים ולהאיץ את הנזק ליין של הכליות והקיבה. כמו כן הוא יכול לגרום לחסר דם על רקע פגיעה בג'ינג ודימום אקטיבי (14).
- השום נחשב כמחמם חזק ועלול לגרות את הקיבה. אין להשתמש במצב של כיב קיבה, צרבות או עודף חומציות.
- עודף שום (בעיקר טרי) עלול לגרום לכאבי בטן, בחילות, הקאות, גזים, צרבות, דופק מהיר ונדודי שינה.
- בזמן הריון, השום עלול לגרום לבעיות עיכול כמו צרבות.
- תינוקות עלולים לסלוד מטעם חלב אם שאכלה שום.
- שום עלול לגרום תגובה אלרגית (5).
- השום אסור לשימוש במידה וסובלים מחום מחסר יין (הוא חם וחריף).
- אין להשתמש בשום כשיש חסר בקיבה ובטחול.
- אין לצרוך שום אם אין סימפטומים של לחות.
- אין להשתמש בשום במצבי עודף חום המשפיע על העיניים, הגרון, החניכיים, הפה והלשון (4).
 
 
מידע על צמחים עם שמות דומים:
בארץ גדלים כ-35 מיני שום, ביניהם:
שום הגליל
שם מדעי -   Allium meronense
משפחה - שושניים, Alliaceae / Liliaceae / Hyacinthaceae
תיאור: שישה עלי כותרת. העלה סרגלי. שפת העלה תמימה.
 
שום הרשת
שם מדעי -   Allium dictyoprasum
משפחה - שושניים, Alliaceae / Liliaceae / Hyacinthaceae
תיאור: שישה  עלי כותרת.  העלה סרגלי. שפת העלה תמימה (15).
 
שום סיני
שם מדעי -   Allium sinaiticum
משפחה – שושניים, Alliaceae / Liliaceae / Hyacinthaceae
שישה עלי כותרת. העלה סרגלי. שפת העלה תמימה. נפוץ בעיקר במדבר (15).
 
שום תל אביבי
Common name - Allium tel-avivense
שם ערבי - ת'וּם
משפחה – שושניים, Alliaceae / Liliaceae / Hyacinthaceae
שישה עלי כותרת – 6. העלה סרגלי. שפת העלה תמימה. נפוץ בקרקעות קלות ובחוף ים התיכון (15).
 
 

אגדות וסיפורים:
ברפואה עממית נשזרות לעתים אגדות. אחת מהן מספרת כי בשנת 1721 השתוללה מגיפה בעיר מרסיי שבצרפת. על ארבעה גנבים שהורשעו בדין, נגזר לקבור את קורבנות המגיפה. הגנבים גילו עמידות בפני המחלה, כנראה בזכות השיקוי שנהגו לשתות. השיקוי נרקח משום מרוסק ביין וכונה "חומץ ארבעת הגנבים". יש הטוענים כי ניתן להשיגו בצרפת עד עצם היום הזה (16).
 
בתנ"ך השום מוזכר פעם אחת בלבד כאחד מהמאכלים שמזכירים בני ישראל כשהם רוצים לשוב למצרים
"זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים אֶת ְהַשּׁוּמִים" (במדבר יא) (16).
 
חז"ל מנו בשום כמה תכונות טובות   "משביע, משחין, ומצהיל פנים ומרבה הזרע והורג כנים שבבני מעיים וי"א מכניס אהבה ומוציא את הקנאה (בבא קמא פ"ב, ע"א). בתלמוד הירושלמי נכתב על עזרא הסופר ש"הוא התקין שיהו אוכלין שום בלילי שבתות שהוא מכניס אהבה ומוציא תאוה " (ירושלמי, מסכת מגילה פ"ד ה"א) (1).
 
קודקס אברס (Codex Ebers)  פפירוס רפואי מצרי מ- 1550 לפסה"נ בערך, מתאר יותר מ- 800 תכשירים המשמשים לריפוי בכיכובו של השום. 22 מתוכם מתארים את השום כתרופה יעילה נגד מחלות לב, כאבי ראש, נשיכות, תולעים וגידולים שונים. הרופא דיוסקורידס (המאה ה- 1 לסה"נ) המליץ על אכילת שום ובצל לשם הדברת תולעים במעיים. יש הטוענים כי במשחקים האולימפיים הראשונים שהתקיימו ביוון שימש השום את האתלטים כתרופה ממריצה. בסין שימש "תה" משום לשיכוך כאבי ראש, להורדת חום ולטיפול בכולירה ובדיזינטריה (16).
 
 
 
ביבליוגרפיה
 
1. אתר ויקיפדיה. הערך שום. נבדק בתאריך 30 יולי 2013. 
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9D                 
 
2. אתר תמורות. מנוע צמחים. נבדק בתאריך 30 יולי 2013.
http://www.tmurot.org.il/tableplan.aspx     
 
3. אתר Individual Herb - Da Suan .American Dragon . נבדק בתאריך 30 יולי 2013
http://www.americandragon.com/Individualherbsupdate/DaSuan.html   
 
Chinese medical herbology and pharmacology. John K. Chen, Tina T .4
Chen. substances of topical application. Chapter 20. 1046-1047. Art of Medicine Press Inc. city of industry, CA.USA
 
5 . אתר טבעי. המאמר: שום דבר נהדר. כתבה דורית שור, נטורופטית. נבדק בתאריך 30 יולי 2013 .
http://www.tivei.co.il/site/Site_ArticlesView.asp?ID=122   
 
6.  אתר האגודה לבריאות הציבור – לקידום איכות החיים. המאמר: שום ובריאות. כתבה דר'   
פליציה שטרן. נבדק בתאריך 3 אוגוסט 2013.
http://www.aguda.co.il/articles.html?view=product&id=190
 
7. אתר פוקוס ספרים לבריאות. המאמר: שום – אנטיביןטיקה הטבעית. כתבה דר' הילה קאס.  נבדק בתאריך 3 אוגוסט 2013.
http://www.focus.co.il/page.asp?page=839
 
8. אתר סוגלאר – תוספי תזונה. נבדק בתאריך 3 אוגוסט 2013.
http://www.solgar.co.il/?CategoryID=241&ArticleID=412
 
9. אתר עולם של בריאות מבית מרשל. נבדק בתאריך 3 אוגוסט 2013.
http://marshal.co.il/aecommerce/c6127/5940.php
 
10. eatwell הפורטל לתזונה בריאה. המאמר שום מתוך "כח הצבע" – המדריך השלם לצריכת ירקות מ-5 קבוצות הצבע, בהוצאת מועצת הצמחים, ענף הירקות. נבדק בתאריך 3 אוגוסט 2013.
http://marshal.co.il/aecommerce/c6127/5940.php
 
11. Garlic (Allium sativum) and traditional medicine. Turkiye Parazitol Derg 2007;31(2):145-9. Ayaz E, Alpsoy HC.
Uludağ Universitesi Veteriner Fakültesi Parazitoloji Anabilim Dali, Görükle, Bursa, Turkey.
 
12. Effect of garlic on total serum cholesterol. A meta-analysis
Warshafsky S, Kamer RS, Sivak SL.
Ann Intern Med. 1993 Oct 1;119(7 Pt 1):599-605.
Department of Medicine, New York Medical College, Valhalla 10595.
 
13. Can garlic reduce levels of serum lipids? A controlled clinical study Jain AK, Vargas R, Gotzkowsky S, McMahon FG.
Am J Med. 1993 Jun;94(6):632-5.
Clinical Research Center, New Orleans, Louisiana 70112
                                                     
14. אתר תמורות, השפעות בין צמחים, תוספי תזונה ותרופות
http://www.tmurot.org.il/article.aspx?id=873           
 
15. אתר צמח השדה.
http://www.wildflowers.co.il/hebrew
 
16. אתר מי"גל. המאמר: אלוף בצלות ואלוף שום - מדוע השום מסריח והבצל מדמיע? כתב איקן רפאל.
http://www.edugal.org.il/hokrim/library/ma140.htm
 
 
 
למידע נוסף:
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז