לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

שיטת סוטאי שיאצו לאיזון הגוף

 
 
השימוטו מפתח שיטת הסוטאי סוטאי היא שיטת טיפול בשיאצו שפותחה על ידי רופא ומרפא סיני בשם קייזו השימוטו. השיטה נועדה להחזיר את האיזון לגוף תוך הפעלת מפרקים ושרירים ללא תגובת כאב מצד המטופל. מדובר בשיטה רחבה שמעבר לטיפול הספציפי גם כוללת פילוסופיה לדרך חיים ולאיזון כללי.
 
 
מאת: עדי זיו
 
בשנת 1897 נולד ד"ר KEIZO HASHIMOTO   ביפן. הוא למד רפואה באוניברסיטת NAGATA ביפן ושימש כרופא בשנות חייו המקצועיות הראשונות בבית החולים בעיר הולדתו. במהלך מלחמת העולם הראשונה הוא גויס לצבא  ובתום המלחמה  למד נוירולוגיה וכירורגיה והיה למנתח.
לאחר זמן מה, הבין ד"ר השימוטו שהשיטות המיושמות ע"י מומחים ברפואה אוריינטלית עזרו יותר להקלה על כאבים ע"י הנעת גוף המטופל בכיוון ההפוך לכאב (אחד החוקים החשובים בשיטה). בזמן זה הוא היה כבר רופא בכיר ומאוד מוערך בקרב עמיתיו למקצוע. לכן הוא החליט ללמוד רפואה סינית ואת עקרונות הקינסיולוגיה.
לאחר לימודיו הקדיש את חייו ללמידה ולפיתוח שיטות טיפול להקלה על כאבים ולפתרון בעיות שנובעות מחוסר סינכרוניזציה בגוף האדם עקב חסימות ותקלות שנובעות מכך.
דר השימוטו חקר רבות את עקרונות הקינסיולוגיה ותנועת הגוף כשהוא משלב את הידע הרחב שלו מהרפואה המערבית יחד עם הרפואה הסינית. לאחר רכישת נסיון נרחב, הוא פיתח את טכניקת הטיפול וקרא לה סוטאי SOTAI.
ד"ר השימוטו הלך לעולמו בשנת 1993 לאחר שנים רבות של למידה ופיתוח השיטה ואין ספור טיפולים שעשה.
 

מה זה סוטאי?
פרוש הסימניות של סוטאי   操体    הוא    SO = לעבוד או מניפולציה. TAI = גוף.
סוטאי הינה שיטת טיפול שמשלבת מספר תחומים מעולם הרפואה.
הסוטאי מושתת על העקרונות של הקינסיולוגיה, פיזיותרפיה, לימודי שיאצו ו/או לימודי רפואה סינית.
הסוטאי מורכב מעקרונות של הרפואה המערבית והקינסיולוגיה שמסנכרנות את המערכת שלד - שריר ובתוכה את המפרקים (עקרון מנחה בשיטה הוא תנועת המפרקים).
הסוטאי מושתת על העקרונות של הרפואה הסינית על מרכיביה הרבים מרמת המרידיאנים וחמשת האלמנטים, דרך הבנת תנועת הצ'י בגוף ועוד.
 
הרעיון הגדול של הסוטאי , לפי דר השימוטו הוא :
"החזרת הגוף למצב הטבעי שלו ע"י תנועה של מפרקים ושרירים בדרך נוחה, ללא מניפולציות כואבות". 

עבודה זו מתבצעת דרך המערכת הנוירומוסקלרית בגוף ועיקרון זה חשוב ביותר בטיפול עצמו. זה נעשה הלכה למעשה כשהמטפל מאבחן את חוסר האיזון של המטופל ורק אז מבצע את הטיפול דרך התנועות הנוחות למטופל ע"מ לאזן את המערכת הזו.
מכאן נבעו שני חוקים: האחד - חפש את המקום והתנועה הנוחה והקלה ביותר והשני - אל תכאיב כלל.
 
השימוטו אמר שכאשר מבצעים נכון את הסוטאי זה משפר את הגמישות של הגוף (שיפור טווח תנועה) ולכן מוריד כאב מכל סוג. בנוסף, לטפל בפציעות ספורט, שיקום מניתוח בעיות אורטופדיות מכל סוג, בעיות פנימיות מורכבות ועוד.
 
רעיון נוסף וחשוב מאוד בסוטאי הוא לימוד מחדש של הגוף וקידום הריפוי דרך מערכות הדם , עצבים והמערכת האנדוקרינית, זאת ע"י פתיחת תבניות שריריות תקועות או מוחזקות. לדבריו של השימוטו, בני אדם מרגילים את עצמם לתבניות התנהגות וזה מה שגורם להם לחלות, לסבול מכאב ולצאת מהאיזון שלהם בטבע.

מאחר שד"ר השימוטו טיפל גם ברפואה סינית וחקר את הכתבים העתיקים, הוא הבין את ההשלכות של הטבע יחד עם המחזוריות והקצביות שלו. לכן הוא קבע את ארבעת החוקים החשובים לטיפול בסוטאי שהם נשימה , תזונה , פעילות גופנית ופעילות מנטלית חיובית.
 
בשנת 1936 קבעו צמד חוקרים "לנדסברגר והופ" את המונח "MUSCULAR CHAINS".
מונח זה מתחלק לשניים      האחד   FLEXION CHAIN 
                                       והשני   
EXTENSION CHAIN
הכוונה כאן היא לתהליכים ביוכימיים ופיזיולוגיים הקורים בגוף האדם במהלך פעילות השרירים ומאמץ. מונח זה תרם לד"ר השימוטו את היכולת להסביר יותר טוב את הסינכרוניזציה החשובה בעת פעולת הגוף ועד כמה היא חשובה כשמבצעים אותה נכון.

ולהפך, כשהפעלת הגוף אינה מבוצעת נכון, הגוף יוצא מאיזון ואז כל דבר יכול להשפיע עליו לרעה.
לדוגמה – השימוטו אמר "אם אדם מניח את מרכז הכבידה שלו בצורה נכונה ושווה על כפות רגליו, הגוף יתרומם מעצמו ובצורה טבעית". אך כאשר דבר זה לא קורה הגוף מתעוות וזה יוצר חוסר איזון שמביא תחלואים על הגוף.
עוד דבר חשוב שציין השימוטו זה ש "אורגניזם נע תמיד כיחידה אחת ונוצר מתנועה זו ואף מנוסח ממנה". הוא המשיל את גוף האדם למבנה של בית כך שארבעת הגפיים הן ארבעת העמודים של הבית והגג או הרכס (כפי שהוא קרא לו) משול לגב ולעמוד השדרה. לכן כשישנה הפרעה או בעיה באחד מהעמודים זה ישפיעה על שאר החלקים ועל עמוד השדרה. וגם להפך, כשישנה בעיה בעמוד השדרה זה יכול להשפיע על שאר החלקים. בהרבה מאוד מהמקרים שאני רואה בקליניקה אני שם לב שעמוד השדרה משחק תפקיד ראשי בהמון סוגים של בעיות. כל כירופרקט מתחיל יודע את זה.

מכאן אפשר להבין את אחד מחוקי הטבע בטבע שהוא חוק פעולת הגומלין או LOW OF RECIPROCAL . חוק זה מדבר על תגובה השווה לאפקט שקדם לה. כלומר פעולה שאדם מבצע שהיא בעצם פעולת גומלין לפעולה שקדמה לה, למשל בישיבה לאורך זמן על כיסא, כשקמים הפעולה שעושים היא מתיחה הפוכה לישיבה ואז כיושבים באופן לא נכון גורמים לעיוות בגוף כאשר פעולת הגומלין היא נסיון לתקן אותה. יש פעמים שהיא מצליחה ויש פעמים (וזה ברוב המקרים) שהיא לא מצליחה ואז אנו חווים בעיה. דוגמה נוספת היא בבוקר לאחר השינה. במידה והאדם ישן באופן נכון, פעולת הגומלין שלו בבוקר תהיה קצרה מאוד אך במידה ולא, הוא יצטרך לבצע יותר פעולות על מנת לתקן את העיוות שנוצר.
 
מכאן שהסוטאי היא, בעצם, צורה סיסטמית של תרגילים, המיושמת בצורה אקטיבית או פסיבית יחד עם המטופל, על מנת לתקן חוסר איזון במבנה של גופו. בנוסף, האבחון והתשאול מהווים פרמטרים חשובים מאוד המסייעים להבנת חייו האישיים של המטופל ובדרך זו  זה גם להדריך אותו איך אפשר לשפר.
ד"ר השימוטו פיתח מספר גדול של תרגילים המרוכזים בשני ספרים שלו על מנת לתת למטפל בסוטאי כלים חזקים מאוד לטיפול באנשים עם עוויתות, מחסומים ובעיות. תרגילים אלו מבוצעים לפי חוקים ברורים מאוד כמו שמירה על ריחוק ממקום הכאב, היעדר מאמץ והקפדה על סינכרון עם הנשימה של המטופל.
 
המטרה בסוטאי היא למצוא היכן ממוקם חוסר האיזון המבני של האדם ואילו תרגילים יוכלו לתקן זאת. את התרגילים מכוונים ומתאימים לכל מטופל באופן אישי ולפי המבנה והכוח שלו. זה מביא אותנו לכלל נוסף חשוב בסוטאי והוא שלעולם אין לעבוד בכוח או ליצור כאב. התנועה תבוצע ללא כאב של המטופל, הרחק מהכאב -  AWAY FROM PAIN.
 
השימוטו למד שכאשר מבצעים את התרגילים הללו בצורה הנכונה עם שילוב הכרחי של נשימת המטופל  מתבצע בגוף איזון מחודש והגוף אף חוזר לתבנית הנורמאלי שלו. בכך יוצר הגוף תהליך ריפוי טבעי ללא צורך בחומרים חיצוניים או תרופות.

לאחר שהשימוטו חקר וראה שתרגילים אלו עובדים היטב על הגוף, היה חסר לו עוד משהו חשוב על מנת להביא לשלמות השיטה. הוא הבין, דרך הרפואה הסינית והעקרונות שלה, שישנם מספר פרמטרים חשובים מאוד שבלעדיהם המשוואה לא תהיה שלמה.
הפרמטרים הללו הם הבסיס לשיטת הסוטאי המושלמת לפי ד"ר השימוטו, בשילוב נכון של התרגילים המתאימים.
 
 
1. הנשימה
כמו כל דבר בטבע, לרבות בני האדם, אנו חיים לפי כלל המחזוריות והקצביות. מחזור הנשימה של האדם בנוי משני סוגי אנרגיה,: האחד- הכנסה והשני - הוצאת אנרגיות ה  YIN & YANG. כאשר שני סוגי אנרגיות אלו מסונכרנים באופן נכון עם הפעילות השרירית של הגוף נמנעות חסימות והצ'י זורם בצורה תקינה וטובה. לפיכך לא יהיו כאבים.
ד"ר השימוטו חקר את הנושא. ברפואה המזרחית מקובל שתנועה המלווה בנשיפה תיצור הרפיה קלה ונוחה יותר. בנוסף, תנועה המלווה בנשיפה תהיה ללא תקלות. לכן הוא דאג להכניס עקרון זהלשיטת הסוטאי בעת ביצוע התרגילים בקליניקה. מתוך הניסיון הקליני שלי, אני רואה שרוב המטופלים שמגיעים אלי צריכים הדרכה איך לנשום נכון וטוב יותר. בזמן ביצוע התרגילים ניתן לראות זאת בצורה ברורה מאוד. לאחר אימון נכון, נוצר שיפור מדהים בחייהם.
על כן אמר ד"ר השימוטו שהנשימה צריכה להיות איטית, שקטה ועמוקה. בנוסף, לסרעפת יש תפקיד חשוב מאוד במערך הנשימה. הסרעפת נחשבת לאיבר חשוב מאוד עבור מערכת הנשימה ולכן צריך לבדוק בכל מטופל את רמת תפקודה. סינכרוניזציה נכונה של הסרעפת עם הנשימה תשפר את זרימת הצ'י, הדם ואת המטבוליזם של תאי גוף ע"י החלפת דו תחמוצת הפחמן עם חמצן.
תופעה זו נצפית בבירור כאשר מטופל מציג סימפטומים של כאב. כשהוא נושם נכון בזמן הטיפול, בשילוב עבודה נכונה של המטפל, הכאב פוחת משמעותית. באחד המאמרים שקראתי לא מזמן ובראיון עם מנהל מחלקת כירורגיה עמוד שדרה נאמר, שפריצות דיסק קורות כאשר המטופל שאף ועצר את האוויר בריאותיו ובאותו הזמן ביצע פעולה מסוימת.
אי לכך, אפשר להבין את חשיבות סירקולציית הנשימה בחיינו. נשימה מלאה, שקטה ועמוקה ממלאת את הגוף בחמצן וכשיש כאב באחד ממערכות השרירים בגוף זה עוזר להפיג אותו.
 
2. תזונה
כל שיטות הטיפול מדגישות את חשיבות התזונה הנכונה. אין ספק שתזונה נכונה טובה ומאוזנת מפחיתה תחלואים ובעיות. בדומה למערכת הנשימה שמכניסה לגוף אנרגיה זמינה כל הזמן, כך גם מערכת העיכול בונה את התאים ורקמות הגוף. מכאן, כל מה שאנו אוכלים מתבטא, בסופו של דבר, דרך הבריאות שלנו. בדומה למקובל ברפואה הסינית, גם ד"ר השימוטו ממליץ על כללי התזונה המאוזנת ששמה דגש על אכילה לפי השעון הביולוגי ובכמויות נכונות. ד"ר השימוטו אימץ את כלל התזונה המקרוביוטית שהיתה מקובל ביפאן על מאסטרים יפנים אחרים.
 
3.פעילות גופנית ותנועה
פעילות גופנית חיונית  לשמירה על זרימת צי' תקינה בגוף כמו  גם על טונוס שרירים תקין. "אדם צריך לבצע תנועות שנוחות ומתאימות לו ובמיוחד לביומכניזם שלו". הכוונה היא שלא כל אחד יכול להיות ברישניקוב או נדיה קומנצ'י או יוסיין בולט. כל אדם מסוגל לבצע תנועות ופעולות פיזיות לפי מבנה גופו והיכולות שלו. לא כל אדם יכול לרוץ למרחק של 42 ק"מ וגם לסיים את הריצה. אך מאידך, להימנע מביצוע פעילות גופנית זה מצב שיכול להוביל לתחלואות גוף ולפגיעה בזרימה התקינה של הצ'י שלו. לכן,  כל אדם צריך למצוא את הפעילות והעצימות שמתאימה לו. אדם שמתרגל פעילות גופנית באופן סדיר ישפר את כוחו הפיזי והמנטאלי ויוכל להתגבר על מכשולים בדרכו כמעט ללא נפילות.
 
4. חשיבה חיובית מעצימה
פעילות גופנית, היא פעולה חשובה לצד הנשימה והתזונה ותורמת לבניית גוף פיזי בריא. אך היום ידוע שללא פעילות מנטלית חיובית כל המערך הזה לא יוכל להחזיק מעמד. פעילות חשיבה חיובית הינה מקור אנרגיה חשוב למערכות הגוף. פעילות חשיבה חיובית מביאה כוח לחיים, דוחפת לעבר הצלחות והופכת את הפחדים לדחפים חיוביים בחיים. אדם מתוסכל או עם פעילות חשיבה ירודה ושלילית מביא על עצמו "רוחות ושדים רעים" שנכנסים לגופו ולחייו ומפרים את האיזון שלו.
מתוך חשיבה זו ניתן להסיק שהמחשבה יוצרת את המציאות של האדם. כשהאדם חושב נכון וחיובי ועם עוצמה, כך יראו חייו. אדם שחושב נמוך ושלילי ועם עוצמה נמוכה, כך יראו חייו.

לנו המטפלים יש תפקיד חשוב והוא לסייע למטופל לשנות את תפיסת עולמו (במידה שהיא שלילית). אך אל לנו לשכוח שגם אנחנו חייבים להיות בעלי חשיבה חיובית.
גם לאחר שחרט על הדגל את ארבעת הפרמטרים האלו נוכח ד"ר השימוטו שהשיטה עדיין לא מושלמת וחסרה משהו שישלים את זה. לתפיסתו של ד"ר השימוטו, הפרמטר האחרון שצריך להשלים את התמונה הוא סביבתו של האדם.
 
5. סביבת האדם
לסביבה של האדם תפקיד מכריע בחיי:  הסביבה בונה או הורסת את חייו של האדם.
סביבה טובה, תומכת, בונה, מפרגנת ואוהבת, בונה אצל האדם חיים שלווים, רגועים, נינוחים והכי חשוב - בריאים. היא עושה זאת ע"י הכנסת אנרגיה חיובית ועשירה. כך ניתן לראות בכל תחום פסיכולוגי מגיל ינקות ועד לבגרות. אין ספור שיטות וטכניקות קמו במאה השנים האחרונות לשיפור החיים,  אך כל מה שהאדם צריך הוא סביבה הרמונית  והוא יחיה בצורה בריאה הרבה יותר מסביבה שלילית ושוחקת.
אי לכך הסביבה היא גורם מפתח להתפתחות בריאה של האדם.
 
 
 
זוהי הדיאגרמה שיצר ד"ר השימוטו, שמראה את ארבעת הפרמטרים יחד עם החמישי שהוא סביבתו של האדם. כאן ניתן לראות את החיבור הרחב לרפואה הסינית, לחוקי הרפואה הסינית ולחמשת האלמנטים שלה.
 
ד"ר השימוטו טען שחוק פעולת הגומלין תקף לא רק במודל חמשת הפרמטרים של הבריאות אלא הוא משתקף בכל צורה של תנועה.
תנועה לא נעשית בסגמנט אחד בלבד. זה אומר שתנועה אחת שהגוף עושה מחוברת להרבה תנועות אחרות שלא תמיד האדם שם לב אליהן. הוא כינה זאת "שרשרת התנועה". נהוג לומר בסוטאי ש"הגוף תמיד מעורב במופע כולו". בהמשך לחשיבה זו, ניתן לומר, למשל על פריצת דיסק, שדרך שרשרת התנועה + פעולת הגומלין + חמשת הפרמטרים + אופי התנהגות שלילי של הגוף קרתה הפריצה ועכשיו הדרך לתקנה היא ללכת אחורה צעד צעד עד שמגיעים לנקודת ההתחלה ושם להישאר. אצל מטופל אחד זה ייקח זמן קצר ואצל האחר, זמן יותר ממושך, שוב לפי האדם ובהתאם לטיפול.
 
האבחון בסוטאי נעשה דרך שתי אפשרויות:
DOSHIN  זו האבחנה המבדלת שמראה לנו היכן יש תקיעות, חוסר זרימה וכאב בגוף. את ה DOSHIN עושים בשני אופנים: האחד אקטיבי והשני פסיבי. שני אופנים אלה מבוצעים בכל טיפול משום שעקרונות אילו אינם תלויים במטופל ששוכב על מיטת הטיפולים. בשני אופנים אלה ניתן לאבחן את המטופל ולראות היכן הנקודות והאזורים התקועים שלו. דרך החוקים של שיטת הסוטאי,ניתן לטפל, לפתוח ולהניע אותם ובכך לשפר את הבריאות. כל זאת ניתן לראיה מיידית על המטופל, כבר לאחר יישום מספר קצר של תרגילים. המטופל עצמו חווה את הטיפול יחד עם המטפל דבר שגורם לחיבור חזק בין שניהם ועוד יותר למטופל עצמו על בעיותיו.

הדרך לבצע את התרגילים פשוטה, קלה להבנה ומתגמלת את המטפל ובעיקר את המטופל. גם המטפל מתוגמל מביצוע התרגילים מכיוון שכשהוא מבצע זאת נכון הוא מטפל בגופו בעת ההתנגדות שהוא מבצע על המטופל.
ב DO SHIN  המטפל צריך את שיתוף הפעולה של המטופל ויחדיו הם מבצעים את האבחנה.
ד"ר השימוטו אמר "שרופאים, מטפלים ותרופות, לא מרפאים את המחלה אלא רק הטבע עושה זאת"
 
בנוסף לסוטאי עצמו שמבוצע ע"י המטפל בקליניקה יש גם דרך לימוד של תרגילי סוטאי עצמי. זה אומר שישנם מספר תרגילים שניתן לעשות לבד בבית או במשרד או בכל מקום אחר ובכך לשמור על הגוף גמיש זורם ובריא.
במונחים פיזיולוגיים, שיטת הסוטאי מביאה רגיעה לשרירים, למפרקים לשלד ולשאר הגוף ובכך שומרת על איזון נכון וטוב של המערכת ומחזקת אותה מכל התקפה של פתוגנים חיצוניים, מרמת האנרגיה ועד לרמה הפיזית, תוך שמירה על החוק המסנכרן בין תנועה לנשימה.
 
ד"ר השימוטו אמר שאם נתבונן בטבע נראה שהחתול עובד לפי עקרונות הסוטאי כך למשל כשהוא מתעורר משינה הוא מבצע תרגילי מתיחה . תרגילים אלו הם פעולת הגומלין לפעולה שהוא עשה קודם לכן, ואז ניתן לראות שבעצם פעולת המתיחה שלו לשני כיוונים בלבד פעולת הגומלין הייתה קטנה מאוד. פעולת המתיחה של החתול מתאימה גם לנו בני האדם במצבים ובבעיות רבות ניתן לראות שתנועה זו יוצרת תיקון למצב גופני ירוד וכואב.
 
לסיכום:
שילוב של מספר פרמטרים חשובים בתוך חיינו יכול לשפר את בריאותנו כל עוד שלא יהיו תקלות חסימות ומכאובים. כל מה שצריך לעשות הוא לסנכרן את עצמינו עם הסביבה הפנימית והחיצונית שלנו ובכך לגרום להרמוניה. פעולות פשוטות כמו תרגילים וחשיבה נכונה יתפעלו את הגוף באופן נכון וטוב וישמרו על הגוף. צריך לשמור על כך שהגוף יבצע תמיד את התנועה לכיוון הנוח והקל וללא כאב.
מניסיוני, ב 10 השנים האחרונות ועד היום, טיפול בסוטאי מביא תוצאות מדהימות ובצורה מידית וכך ניתן לטפל במגוון רחב של בעיות בצורה מהירה וטובה.

 
 
ניתן לקרוא ולראות על הסו-טאי  גם בפייסבוק בדף שלי   ADI ZIV   ובקבוצה של המרכז הישראלי לסוטאי. יש חומר רב במקומות אלה.
 
עדי זיו
בוגר לימודי רפואה סינית ושיאצו בבית הספר המכללה לרפואה משלימה בתל אביב ארבע שנים.
בוגר קורס STEMS AND BRANCHES  משנת 1999 אצל רוני ספיר.
חוקר ולמד את תופעת הכאב בגוף האדם לאורך השנים .
מלמד את שיטת הסו-טאי היפנית בישראל משנת 2005 ומייסד את המרכז הישראלי לסו-טאי. מטפל בשיטת הסו-טאי מזה 10 שנים.
ניהל את מרפאת הכאב של בית הספר מזרח מערב במשך שלוש שנים.
היה בצוות הרפואי של קבוצת הכדורגל מכבי תל אביב בשנת 2002.

adiziv@netvision.net.il
0523509564

חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז