לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Yuan Zhi - Radix Polygala Tenuifolia ברפואה הסינית

 
 
פוליגלה הוא צמח חשוב בעולם צמחי המרפא של הרפואה הסינית. עד שנת 2012 הצמח נאסר ליבוא בישראל אך לאחר בדיקת וועדה במשרד הבריאות, הותר הצמח ליבוא מחודש. זהו אחד הצמחים החשובים בין מרגיעי הנפש ולכן מתאים לטיפול במצבי חרדה, דיכאון ובעיות זיכרון שונות. מאמר זה מפרט על חשיבות השורש הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. זהו חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים המפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים - מאפייני צמחים.
 
 
מאת: ליטל ברנשטיין
 
מבוא
Polygala Tenuifolia הינו צמח סיני השייך למשפחת Polygalaceae או Milkwort (מרבה חלב). מדובר בשורש של עץ רב שנתי הנאסף באביב ובסתיו.גדל בעיקר בצפון סין במחוזות כגון Shan Xi, ShaanXi, GanSu, HeBei, He Nan [1].
צמח זה הוא אחד מחמישים הצמחים השימושיים ביותר ברפואה הסינית. ברפואה הסינית משתמשים בו יותר להרגעת נפש, דיכאון וזיכרון. ברפואה העממית והנטרופתית משתמשים בו בעיקר לכיוח ולהכשות נחשים.
 
מאפיינים כלליים
Yuan Zhi = Radix Polygala Tenuifolia
פרוש השם:  כוח רצון עמוק
קטגוריה:  צמחים מרגיעי נפש
אנרגיה:  מר, חריף, חמים
מרדיאנים:  ריאות, לב
מינון:6-15g
פעולות: מתמיר ליחה, פותח את פתחי הלב, מהרמן את הציר לב-כליות
 
 
תפקידים
* מרגיע את הנפש ומשקיטה את הלב- אינסומניה, פלפיטציות עם חרדה, חסר מנוחה, שכחנות ואי התמצאות. יעיל במיוחד במצבים של הרהור יתר, רגשות עצורים, ובעיות בקשר בין הלב לכליות. לצורך כך הצמח קלוי בדבש (ZhiYuan Zhi) יעיל יותר.
* מסלק ליחה, מנקה את פתחי הלב ועוצר שיעול- ליחה החוסמת את פתחי הלב שמתבטאת ברגשיות ואי התמצאות מנטלית, כיווצים והתקפים. לצורך כך הצמח בצורתו הטרייה יעיל יותר. בשימוש גם לריאות במצבי שיעול עם ליחה שקשה להוצאה. לאחרונה בשימוש לאנגינה פקטוריס.
* מוריד אבצסים ומפוגג נפיחויות- לפצעים, נגעים נפוחים ושדיים כואבות. בשימוש חיצוני כאבקה או פנימי אבקה עם יין [2].
 
הגישה העממית
בצמח Polygala Senga השתמשו בעבר הילידים האמריקאים, בעיקר בני שבט הסנקה (ומכאן שמו) כדי לטפל בהכשות נחש וכמכייח לטיפול בשיעול וברונכיטיס [3].
 
הגישה הנטורופתית
בנטורופתיה משתמשים בצמח Polygala Senga שגדל בצפון מזרח אמריקה, כצמח מכייח חזק, המטפל במחלות בדרכי הנשימה כגון ברונכיטיס, אסתמה, דלקת ריאות ושיעול ליחתי. בנוסף, הצמח יכול לשמש כמשתן ולכן לעיתים משתמשים בו כאשר יש בצקות [4].
 
 
מידע מחקרי – פרמקולוגי
 
חומרים פעילים:
Onjisaponins A to G, Xanthones, Phenylpropanoid sugar esters, Tenuifolisides A to E, Oligasaccharide multi
esters : tenuifolioses A-P


Potential antidepressant properties of Radix Polygalae (Yuan Zhi)
Liu P, Hu Y, Guo DH, Wang DX, Tu HH, Ma L, Xie TT, Kong LY.
Department of Natural Medicinal Chemistry, China Pharmaceutical University, Nanjing 210038, China.
 
מחקר שנערך בסין בדק את ההשפעה של Polygala Tenuifolia כנגד דיכאון. נמצא כי החומר YZ-50 המצוי בצמח מגן על הנויורונים ועל תאי SYS5 [5].
 
 
Quality assessment of a formulated Chinese herbal decoction, Kaixinsan, by using rapid resolution liquidchromatography coupled with mass spectrometry: A chemical evaluation of different historical formulae.
Zhu KY, Fu Q, Xie HQ, Xu SL, Cheung AW, Zheng KY, Luk WK, Choi RC, Lau DT, Dong TT, Jiang ZY, Chen JJ, Tsim KW.
Section of Marine Ecology and Biotechnology, Division of Life Science and Center for Chinese Medicine, The Hong Kong University of Science and Technology, Hong Kong.
 
הפורמולה KaiXin San הניתנת בעיקר כנגד דיכאון מכילה את הצמח Polygala Tenuifolia. במחקר בודדו את החומר בצמח, המשפיע בעיקר על הדיכאון ונמצא כי הוא- 3,6'-Disinapoyl sucrose DISS. [6]
 
 
Neural correlates of traditional Chinese medicine induced advantageous risk-taking decision making.
Lee TM, Guo LG, Shi HZ, Li YZ, Luo YJ, Sung CY, Chan CC, Lee TM.
Laboratory of Neuropsychology, The University of Hong Kong, Hong Kong, China.
 
במחקר זה ניתנה פורמולה שמכילה Radix Polygalae ל-7  אנשים, במשך 60 יום (הייתה גם קבוצת ביקורת). המשתתפים נוטרו ב- MRI לבחינת הפעילות המוחית שלהם. נמצא כי הפורמולה שיפרה את התגובה האימפולסיבית, הנטייה לקחת סיכונים, את היכולת לבחון אפשרויות, לנתח בעד ונגד ולעשות הערכת סיכונים מחושבת.
במקביל, ב- MRI נצפו תגובות בקליפת המוח ובעוד אזורים הקשורים לתגובות אלו. [7]
 
 
Study of cajal interstitial cells in stomach and small intestine of rats with crude, honey-stir-bakedradixpolygalae and its saponins
Yang WF, Wang J, Liu LN, Xiao W.
Pharmacy College, Hubei University of Traditional Chinese Medicine, Wuhan 430065, China.
 
 
בניסוי נבדק כיצד לנטרל את השפעת הצמח והספונינים שבעלי תאי ICC   (תאי שריר) בקיבה ובמעי הדק (הצמח עלול להשפיע על הקיבה וישנה התווית נגד למטופלים עם אולקוס וגסטריטיס, ראה התוויות נגד ורעילות בהמשך מאמר זה).
נמצא שניתן לנטרל את הנזק שהצמח גורם במידה וקולים אות עם דבש. [8]
 
 
Traditional Chinese medicine for senile dementia.
Lin Z, Gu J, Xiu J, Mi T, Dong J, Tiwari JK.
Naturals and Bioscience, Unilever R&D Shanghai, Shanghai 200233, China.
 
מחקר שהתבסס על כתבים סינים עתיקים בודד את 10 הצמחים שלהם השפעה מיטבית על זיכרון. נמצא של- Polygala Tenuifolia, יכולת לשפר זיכרון בזכות החומרים שבו: דמוי אסטרוגן, פעילות כולינרגית, ניגוד חמצון אנטי דלקתי ועוד. [9]
 
 
Polygalae radix inhibits toxin-induced neuronal death in the Parkinson's disease models.
Choi JG, Kim HG, Kim MC, Yang WM, Huh Y, Kim SY, Oh MS.
Department of Oriental Pharmaceutical Science, College of Pharmacy and Kyung Hee East-West Pharmaceutical Research Institute, Kyung Hee University, #1 Hoegi-dong, Dongdaemun-gu, Seoul 130-701, Republic of Korea.
 
נצפתה השפעה של Polygala Tenuifolia על מנגנון הפרקינסון באמצעות הגנה על דופמין במוח, אך עדיין לא הוכחה In vivo. [10]
 
 
Effects of tenuifolin extracted from radix polygalae on learning and memory: a behavioral and biochemical study on aged and amnesic mice.
Zhang H, Han T, Zhang L, Yu CH, Wan DG, Rahman K, Qin LP, Peng C.
Department of Pharmacognosy, School of Pharmacy, Second Military Medical University, Shanghai 200433, PR China.
 
נחקר השפעתו של טאופילין המצוי ב- Polygala Tenuifolia על תהליכי הלמידה של עכברים מבוגרים. נמצא כי שלושת השלבים בזיכרון שהם: קליטה, עיבוד ושליפה שופרו. תוצאה זו נובעת ככל הנראה מהעליה בנוראפינפרין, דופאמין ועיכוב בפעילותו של אצטילכולין. [11]
 
 
Polygalae radix extract protects cultured rat granule cells against damage induced by NMDA.
Lee HJ, Ban JY, Koh SB, Seong NS, Song KS, Bae KW, Seong YH.       
College of Veterinary Medicine and Research Institute of Veterinary Medicine Chungbuk National University, Cheongju, Chungbuk, 361-763, Korea.
מחקר המראה כי ל- Polygala Tenuifolia יש יכולת למנוע את ההרס של הרצפטור NMDA (רצפטור במוח המועיל לתהליכי זיכרון ולמידה). [12]
 
 
Neuroprotective effect of palmul-chongmyeong-tang on ischemia-induced learning and memory deficits in the rat.
Yun YJ, Lee B, Hahm DH, Kang SK, Han SM, Lee HJ, Pyun KH, Shim I.
Department of Oriental Med. Science, Graduate School of East-West Med. Science, Institute of Oriental Medicine, Kyung Hee University, Suwon, Korea.
 
אחד ממרכיבי הפורמולה Chongmyeong Tang המשמשת לטיפול באיסכמיה הוא הצמח Polygala Tenuifolia.
הניסוי נערך על עכברים לאחר התקף איסכמי של שעתיים המשפיע על פעילות קוגניטיבית. העכברים שעברו התקף וקיבלו PMCMT הצליחו לצאת מהמבוך. נראה כי הפורמולה צמצמה את אובדן החומרים הכולינרגים,  תופעה שנגרמת בשל התקף איסכמיה. [13]
 
 
טוקסיות תופעות לוואי והתוויות נגד
LD50 של הצמח בעכברים הוא 16.95 g/kg, לשם השוואה ה- LD50 של ויטמין C הוא 11.9 g/kg .
בגלל שהצמח חם ומריר הוא יחסית מייבש לכן יש להיזהר במטופלים עם חסר יין עם סימני חום מדומה ולמטופלים עם אולקוס פפטי או גסטריטיס. מינון יתר עלול לגרום לבחילות והקאות.
כדי לצמצמם את השפעתו המייבשת והמגרה לגרון ולקיבה יש לייבש את הצמח עם דבש או לבשל אותו עם Gan Cao  =  Glycyrrhizaeבמים חמים.
יש להיזהר במתן הצמח בזמן היריון כיוון שהוא מגרה את התכווצות הרחם. [14]
 
 
אינטראקציות עם תרופות
לצמח יש השפעה דיורטית, לכן יש להיזהר כאשר המטופל נוטל תרופות משתנות כי אז יכול לקרות מצב של איבוד נוזלים רב מדי. [15]
 
 
מידע על צמחים עם שמות דומים
Polygala sibirica - דומה ל Polygala Tenuifolia, חלק בצמח - שורש. משתמשים בו בראייה סינית, להרגעת הנפש.
Polygala Senega - גדל במזרח קנדה וצפון-מזרח ארה"ב. השורש משמש כדי לכייח, ולעזור במחלות ריאות.
 
 
צמדים
Radix Polygala Tenuifolia = Yuan Zhi + Ziziphi Spinosae Semen = Suan Zao Ren
Radix Polygala Tenuifolia = Yuan Zhi
חריף. משחרר את תנועת הנפש, מסלק ליחה מפתחי הלב. למצבי אינסומניה, אי התמצאות וחוסר שקט.
Ziziphi Spinosae Semen = Suan Zao Ren
חמוץ. מכווץ, מגביל את הפיזור של הנפש. מרגיע נפש, מזין את יין הלב, מייצר נוזלים.
הצמחים משלימים זה את זה בכך שהם נותנים לנפש לזרום חופשי אך לא להתפזר יותר מדי, מייצרים נוזלים כדי למנוע ייבוש אך לא נותנים לנוזלים להפוך לליחה. [16]
 
 
 
ביבליוגרפיה
 
1) Polygala Tenuifolia, Chinese senega root, traditional use and modern formula for Restorative Sleep, Herbalist of MDidea Extracts Professional, Mdidea, 19/10/10, http://www.mdidea.com/products/new/new09801.html (7/7/12)
 
2) Chinese Herbal Medicine Materia Medica 3rd Ed., Dan Bensky, Steven Clavey and Eric Stoger, 2004, Seattle USA. p930-932
 
3) Polygala (Yuan Zhi), Naturopathy Digest, http://www.naturopathydigest.com/nutrition_herbs/herbs/polygala.php (7/7/12)
 
4) Polygala Senga, ,"ראן צמחים"http://www.ranherbs.com/monograph.asp?pid=561&t=b (30/7/12)
 Potential antidepressant properties of Radix Polygalae (Yuan Zhi), Liu P, Hu Y, Guo DH, Wang DX, Tu HH, Ma
 
5) Potential antidepressant properties of Radix Polygalae (Yuan Zhi), L, Xie TT, Kong LY, Phytomedicine. 2010 Aug;17(10):794-9. Epub 2010 Jun 11, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20541923 (7/7/12)
 
6) Quality assessment of a formulated Chinese herbal decoction, Kaixinsan, by using rapid resolution liquid chromatography coupled with mass spectrometry: A chemical evaluation of different historical formulae Zhu, KY, Fu Q, Xie HQ, Xu SL, Cheung AW, Zheng KY, Luk WK, Choi RC, Lau DT, Dong TT, Jiang ZY, Chen JJ, Tsim KW. 2010 Dec;33(23-24):3666-74. J Sep Sci. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21077129 (11/8/12)
 
7) Neural correlates of traditional Chinese medicine induced advantageous risk-taking decision making, Lee TM, Guo LG, Shi HZ, Li YZ, Luo YJ, Sung CY, Chan CC, Lee TM, BrainCogn. 2009 Dec;71(3):354-61. Epub 2009 Aug 12, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19679384 (7/7/12)
 
8) Study of cajal interstitial cells in stomach and small intestine of rats with crude, honey-stir-baked radix Polygalae and its saponins, Yang WF, Wang J, Liu LN, Xiao W., Zhong Yao Cai. 2011 Jan;34(1):33-6, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21818965 (7/7/12)
 
9) Traditional Chinese medicine for senile dementia, Lin Z, Gu J, Xiu J, Mi T, Dong J, Tiwari JK, Lin Z, Gu J, Xiu J, Mi T, Dong J, Tiwari JK, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21808655 (7/7/12)
 
10) Polygalae radix inhibits toxin-induced neuronal death in the Parkinson's disease models, Choi JG, Kim HG, Kim MC, Yang WM, Huh Y, Kim SY, Oh MS, J Ethnopharmacol. 2011 Mar 24;134(2):414-21. Epub 2010 Dec 30, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21195155 (7/7/12)
 
11) Effects of tenuifolin extracted from radix polygalae on learning and memory: a behavioral and biochemical study on aged and amnesic mice, Zhang H, Han T, Zhang L, Yu CH, Wan DG, Rahman K, Qin LP, Peng C, Phytomedicine. 2008 Aug;15(8):587-94. Epub 2008 Mar 4, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18289838 (7/7/12)
 
12) Polygalae radix extract protects cultured rat granule cells against damage induced by NMDA, Lee HJ, Ban JY, Koh SB, Seong NS, Song KS, Bae KW, Seong YH, Am J Chin Med. 2004;32(4):599-610, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15481649 (7/7/12)
 
13) Neuroprotective effect of palmul-chongmyeong-tang on ischemia-induced learning and memory deficits in the rat, Yun YJ, Lee B, Hahm DH, Kang SK, Han SM, Lee HJ, Pyun KH, Shim I, Biol Pharm Bull. 2007 Feb;30(2):337-42, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17268076 (7/7/12)
 
14) Chinese Medical Herbology and Pharmacology, XX, p766-767
 
15) Chen. J, Recognition & Prevention of Herb drug interactions. Medical Acupuncture, Fall/Winter 1998/1999; vol.10 nu.2; p9-13
 
16) Chinese Herbal Medicine Materia Medica 3rd Ed., Dan Bensky, Steven Clavey and Eric Stoger, 2004, Seattle USA. p932
 
 
כותבת המאמר: ליטל ברנשטיין
 
למידע נוסף:
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז