לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

רפואה סינית והצמח Yi Yi Ren - Sm. Coicis Lachryma

 
 
גריסי פנינה הם דגן למאכל וצמח מרפא ברפואה הסינית הנחשבים למחזקי צ'י במקביל לסילוק חום ולחות. מאמר זה מפרט על חשיבות הזרע הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. חלק מהמידע המוצג כאן מתאר את השפעתו הסינרגיסטית עם צמחים אחרים. מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים המפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים - מאפייני צמחים.
 
 
מאת: איל יהודאי
 
מבוא
Yi yi ren או בשמו העברי, גריסי פנינה, הוא שעורה מעובדת שהסירו ממנה את הנבט והקליפה [1].
לגריסי הפנינה קיימים מספר שמות  ביניהם:  Job's Tears, Coix lacryma-jobi, Coixseeds,  Tear Grass ,Adlay או Adlai . שמות אילו נפוצים ברחבי העולם [2].
מקור השם הנפוץ Job's Tears או "דמעותיו של איוב" מתייחס לאיש המקראי איוב שסבל סבל רב ולצורתם של הגריסים כחרוזים לבנים דמויי טיפות (המראה דומה יותר לדמעה כאשר הזרע בתוך קליפתו). הכינוי- lachryma-jobi , בו משתמשים רבות ברחבי העולם, כונה על שמה של בלוטת הדמעות- Lacrimal gland הממוקמת מעל העין. למרות שישנה הסכמה שצורתם של הגריסים מסמלים דמעות, ניתן למצוא ברחבי העולם פרושים שונים לגבי סמליותם של הדמעות: "דמעותיו של דוד", "הדמעות של סנט מרי", "דמעותיו של ישו" ועוד [3].
השעורה הינה ממשפחת הדגניים והיא גדלה באופן טבעי, בעיקר באזורים גבוהים בהם אורז ותירס לא גודלים [2].
מקורם של הגריסים הוא איזור סין - טיבט והם נמצאים בשימוש נפוץ ברפואה הסינית המסורתית הן כצמח מרפא והן כתוסף תזונה [1]. ברפואה הסינית יש לגריסי הפנינה מגוון רחב של השפעות, בין היתר להרגעה, שיכוך כאבים, הורדת חום, טיפול בעוויתות שרירים, כאבי מפרקים, בצקות, זיהומים בנרתיק, קושי במתן שתן, מורסת ריאות, זיבה ועוד [4].
 
                                          
מאפיינים כלליים
השם בעברית: גריסי פנינה 
קטגוריה:  מייבשי לחות
אנרגיה: מתוק, תפל, מעט קריר
מרידיאנים: טחול, ריאות, כליות
מינון: 9-30 גרם [5].
 
תפקידים
* משתן ומסלק ליחה- בצקות, קושי במתן שתן, Leg Qi- חום ולחות ברגליים (נימול, בצקת, חולשה והתכווצויות ברגליים).
* מחזק טחול ועוצר שלשולים-  השפעה מתונה על חסר בטחול המלווה בשלשול על רקע לחות.
* מטהר חום ומסלק מוגלה- מטפל בבעיות עוריות וביבלות שטוחות, במיוחד בכפות הרגליים. מטפל באבצסים בריאות ובמעיים.
* מסלק רוח לחות- לכאבים על רקע רוח לחות, משפר תנועת מפרקים, ממתן התכווצויות במצבים כרוניים.לכאבים ברגליים ובעור.
* מסלק חום לחות- לכל הפרעות חום לחות המתבטאות בלשון בעלת חיפוי עבה ושמנוני (בעיות עיכול) [5].
* מסלק לחות ומקל על כאב- "תסמונת חסימה כואבת". לכאבים בשרירים, מפרקים ורצועות הנגרמים מלחות, התכווצויות של גידים, הגבלה בגמישות של גידים רצועות ושרירים [4].
 
 
הגישה הנטורופתית
הגריסים עשירים בחלבון, מינרלים {בעיקר: סידן, ברזל, מגנזיום, אבץ ואשלגן} וויטמינים מקבוצת B ובעיקר B3. כמו כן, הגריסים מכילים כמות גדולה של סיבים תזונתיים.
גריסי הפנינה הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך - 25 (הנמוך ביותר מכל הפחמימות).
המינרל כרומיום, הקיים בגריסי הפנינה נמצא מתאים למצבי סוכרת ולהורדת החשק למתוק.
מרכיב נוסף שמצוי בגריסים הוא הגרמניום, אשר קיים כמעט בכל הצמחים, ובמינון גבוה יותר בגריסים ובצמחים כמו: שום, ג'ינסנג ופטריות שונות. מייחסים לו את היכולת להגביר את פעולת מערכת החיסון ולכן הוא טוב למצבי גדילת תאים (הריון, ילדות, גיל ההתבגרות). בנוסף, הוא מתאים להתקררות, מצבי סרטן ולאיזון רמות כולסטרול בדם.
הגריסים מתאימים כמזון יומיומי לאנשים הסובלים מסכרת, הסינדרום המטבולי - השמנת יתר (בעיקר בטנית), כולסטרול גבוה, שומני דם גבוהים ויתר לחץ דם.
גריסי הפנינה נחשבים כפחמימה היוצרת הכי פחות תגובות אלרגיות, לעומת שאר הפחמימות הידועות בחלקן כמעוררות אלרגיה או רגישות ולכן היא מתאימה ברוב המקרים גם לאנשים עם רגישיות לפחמימות אחרות.
בשל היותם פחמימה מורכבת, זמינה ומשביעה ניתן למצוא את הגריסים נצרכים כמזון בסיסי בעדות רבות וצורת הכנתם המפורסמת ביותר הינה החמין המסורתי, שלו שמות רבים. עם זאת, היא אינה מהווה תחליף לאנשים הרגישים לגלוטן.
גריסי פנינה בשילוב עם קטנייה (חומוס, עדשים, מיני שעועית) מהווים חלבון מלא המתאים כתחליף לארוחה בשרית [6].
 
 
מידע מחקרי

 
Clinical safety and efficacy of Kanglaite (Coix Seed Oil) injection combined with chemotherapy in treating patients with gastric cancer
Zhan YP, Huang XE, Cao J, Lu YY, Et Al
Asian Pac J Cancer Prev. 2012;13(10):5319-21
 
המחקר בדק את יעילות ובטיחות השימוש בשמן זרעי coix בחולי סרטן קיבה המטופלים בכימותרפיה ומצא ששילוב זה שיפר למטופלים את איכות החיים ע"י הפחתת תופעות הלוואי של הכימותרפיה. בנוסף נמצא שיפור בתגובות מערכת העיכול ודיכוי מוח העצם שהיו נמוכות מקבוצת הביקורת [7].
 
Apoptotic effect of coix polysaccharides on A549 lung cancer cells in vitro
Lu X, Liu W, Luo C
Zhongguo Fei Ai Za Zhi. 2012 Nov 20;15(11):624-9. doi: 10.3779/j.issn.1009-3419.2012.11.04
 
במחקר שבדק את האפקט האפופטוטי (מוות תאי מכוון) של רב סוכרים מגריסי פנינה על תאי סרטן ריאות A549 במבחנה, נמצא שחלק מהרב סוכר- CP-1 אכן גורם לאפופטוזה של תאי סרטן אלו. 
חיבור למידע סיני: על פי הרפואה הסינית גריסי הפנינה מסלקים חום וליחה ואחד מהגורמים לסרטן אכן יכול להיות חום וליחה [8].
 
 
Inhibitory effects of adlay bran (Coix lachryma-jobi L. var. ma-yuen Stapf) on chemical mediator release and cytokine production in rat basophilic leukemia cells.
Chen HJ, Lo YC, Chiang W.
J Ethnopharmacol. 2012 May 7;141(1):119-27. doi:10.1016/j.jep.2012.02.009 Epub 2012 Feb 14
 
המחקר בדק את ההשפעות המעכבות של סובין גריסי פנינה על שחרור מתווך כימי וייצור ציטוקינים (חלבונים קטנים אשר מהווים בסיס לתקשורת בין תאי מערכת החיסון לבין תאים השייכים לרקמות הגוף) בחולדות עם לאוקמיה ומצא כי תמצית זו מפחיתה שחרור ציטוקינים ומדכאת ייצור- AKT. השפעות משולבות אלו השפיעו על העברת האותות בתאי RBL-2H3 ובכך חושפים את המנגנונים של התופעות האנטי אלרגיות של גריסי הפנינה.
חיבור למידע סיני: נתוני מחקר זה מגבים את המלצות הרפואה הסינית להשתמש במשרה של גריסי פנינה לעור מגורה ומודלק [9].
 
 
 
Effects of adlay seed oil on blood lipids and antioxidant capacity in hyperlipidemic rats.
Yu F, Gao J, Zeng Y, Liu CX
J Sci Food Agric. 2011 Aug 15;91(10):1843-8. doi: 10.1002/jsfa.4393. Epub 2011 Mar 30
 
מחקר שבדק את ההשפעות של שמן זרעי adlay על שומנים בדם ועל כמות נוגדי החמצון בחולדות עם היפרליפידמיה ומצא כי שמן זה מצמצם רמות שומנים בדם והשפעות נוגדות חימצון ויכול לשמש כתוסף תזונה ובתרופות למניעת מחלות כרוניותכמו למשל-  artherosclerosis , coronary artery disease.
חיבור למידע סיני:  ממצאים אלו תומכים באפקט מסלק הליחה של הגריסים [10].
 
 
 
Effect of adlay (Coix lachryma-jobi L. var. ma-yuen Stapf.) hull extracts on testosterone release from rat Leydig cells.
Hsia SM, Tseng YW, Wang SW, Kuo YH, Huang DW, Wang PS, Chiang W Phytother Res. 2009 May;23(5):687-95. doi: 10.1002/ptr.2706
 
במחקר שבדק את השפעת תמצית Adlay על שחרור של טסטוסטרון בעכברושים נמצא שישנה ירידה בשחרור טסטוסטרון בעקבות הזרקת התמצית.
חיבור למידע סיני: מידע זה מאמת את האפקט המקרר של הגריסים. ע"פ הרפואה הסינית טסטוסטרון יוצר חום (ואולי גם חום ולחות) והגריסים מקררות [11].
 
 
Inhibition of Coix seed extract on fatty acid synthase, a novel target for anticancer activity.
Yu F, Gao J, Zeng Y, Liu CX
J Ethnopharmacol. 2008 Sep 26;119(2):252-8. doi: 10.1016/j.jep.2008.07.015. Epub 2008 Jul 23
 
במחקר זה נבדקה הפעילות האנטי סרטנית של תמצית זרעי coix ע"י הפחתה של בניית חומצות שומן. ניסויים במבחנה הראו שהעיכוב של תמצית זרעי ה- coix על בניית חומצות השומן הוא משמעותי ותלוי במינון. בנוסף,  נמצא כי התמצית מפחיתה פעילות של בניית חומצות שומן בכבד, מעודדת פעילות LPL  ו- HL בפלזמה ומשפיעה על פעילות G-6-PD.
חיבור למידע סיני: מחקר זה מאמת את הפעילות מסלקת הליחה, הלחות והחום של הגריסים  [12].
 
 
Evaluation of osteoporosis prevention by adlay using a tissue culture model.
Yang RS, Chiang W, Lu YH, Liu SH
Asia Pac J Clin Nutr. 2008;17 Suppl 1:143-6
 
במחקר זה בוצעה הערכה של מניעת אוסטיאופורוזיס (בחולדות) על ידי adlay , תוך שימוש במודל רקמת תרבית. נמצא כי טיפול בתמצית זרעי coix יכול להפוך את פעילויות האלקליין פוספטאז והירידה בכמות הסידן  הגורמים לדלדול העצם ולהגביר את פעילויות- Tartrate -resistant acidic phosphatase  הנגרמות על ידי הורמון יותרת התריס ותורמות לבניית העצמות. ממצאים אלו מרמזים כי adlay מסוגל להפוך את מצב אוסטאופורוזיס בחולדות, ויכולה להיות מזון בריא מועיל למניעת אוסטיאופורוזיס [13].
 
 
Effects of adlay (Coix lachryma-jobi L. var. ma-yuen Stapf.) hull extracts on the secretion of progesterone and estradiol in vivo and in vitro.
Hsia SM, Yeh CL, Kuo YH, Wang PS, Chiang W.
Exp Biol Med (Maywood). 2007 Oct;232(9):1181-94.
 
מחקר זה בדק את ההשפעות שלתמציות  adlayעל הפרשת פרוגסטרון ואסטרדיול בעכברושים ובמבחנה. התוצאות מצביעות על כך שהתמצית מגבירה ייצור של פרוגסטרון ואסטרדיול במנגנון הקשור בעיכוב מסלול cAMP, עיכוב פעילות אנזימתית ועיכוב פעילות של חלבון P450SCC בחולדות. מכיוון שהתמציות עוברות מטבוליזם בציטוכרום P450 יש פוטנציאל לאינטראקציה עם תרופות שונות [14].
                                       
 
Analgesic effect of extracts of Chinese medicinal herbs Moutan cortex and Coicis semen on neuropathic pain in mice.
Tatsumi S, Mabuchi T, Abe T, Xu L, Minami T, Ito S.
Neurosci Lett. 2004 Nov 11;370(2-3):130-4.
 
המחקר בדק אפקט משכך כאבים של תמציות צמחיות  Moutan cortexוזרע Coicis בכאב נוירופתי בעכברים. המחקר הראה שהתמציות של - Moutan cortex וזרע Coicis מכילים חומרים יעילים בכאב נוירופתי [15].
 
 
טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד
יש להיזהר מצריכה מוגזמת בזמן הריון מכיוון שזהו צמח מייבש ויכול לפגוע בעובר (מאידך, זהו צמח שיכול לשפר את איזון הגלוקוז בדם ולכן אין להימנע ממנו).
יש להימנע כאשר ישנו חסר בטחול המלווה בשלשול.
יש להימנע משימוש בצמח זה ביילוד ללא התייעצות מומחה.
יש לצרוך בזהירות במצבים של ספרמטוריאה ופוליאוריה.
נכון להיום לא ידוע על תופעות לוואי או על רעילות כלשהיא, מכיוון שהגריסים הם מזון, לכן ניתן לצרוך אותם לאורך זמן ללא חשש  [4,5].
 
 
מידע על צמחים עם שמות דומים
Yi Yi Gen- Radix Coicis
גם צמח זה מופק מן השעורה אך בשונה מגריסי הפנינה שהם הזרע, חלק צמח זה מופק מהשורש.
ה- Yi Yi Gen מר, מתוק וקר, בדומה לגריסי הפנינה הוא מסלק חום ולחות, מטפל בבצקות, מורסות בריאות, תולעים נימיות, Heat Dysuria, Bloody Dysuria.
המינון המומלץ הוא 10-15 גרם. כאשר נעשה שימוש בצורתו הטרייה המינון המומלץ הוא 30-60 גרם.
צמח זה אסור לשימוש בהריון [4].
 
 
צמדים
Semen Coicis Lachryma-jobi  = Yi Yi Ren + Epicarpium Benincasae = Dong Gua Pi
Yi Yi Ren= מתוק, תפל, מעט קריר. משתן ומסלק ליחה, מחזק טחול ועוצר שלשולים, מטהר חום ומסלק מוגלה, מסלק רוח לחות, מסלק חום לחות [5].
Dong Gua Pi= קריר, מתוק. משתן ומוריד בצקות על רקע חום או חום קיץ, מטהר חום [16].
שילוב השניים מטפל בבצקות ובשתן מועט על רקע לחות שגורמת לחסימה [5].
 
Semen Coicis Lachryma-jobi  =  Yi Yi Ren + Pruni Semen = Yu Li Ren
Yi Yi Ren= מתוק, תפל, מעט קריר. משתן ומסלק ליחה, מחזק טחול ועוצר שלשולים, מטהר חום ומסלק מוגלה, מסלק רוח לחות, מסלק חום לחות [5].
Yu Li Ren=חריף, מר, מתוק. מלחלח ופותח מעיים, מקדם השתנה ומוריד בצקות [17].
שילוב השניים מטפל בקוצר נשימה הקשור להצטברות נוזלים [4].
 
 
 
מקורות
1- N.D Vered Lev, Articles: job's tears,
http://www.articles.co.il/article/6619
 
2- Wikipedia: Job's Tears,
http://www.en.wikipedia.org/wiki/Job's_Tears
 
3-  Job's Tears: A Wild Grass That Produces Nature's Most Perfect Bead, http://www. http://www.waynesword.palomar.edu/plapr99.htm
 
4- John K. Chen, Tina K. Chen: "Chinese Medical Herbology and Pharmacology", Chapter 6(389-390).
 
5- Bensky D, Gamble A, Chinese Herbal Medicine: Materia Medica, Chapter 4 (134)
 
6- "יתרונותיה התזונתיים של השעורה/גריסי הפנינה"
השביל לריפוי http://www.hashvil.com/site/detail/detail/detailDetail.asp?detail_id=1804635
 
 
7- Clinical safety and efficacy of Kanglaite® (Coix Seed Oil) injection combined with chemotherapy in treating patients with gastric cancer. Zhan YP, Huang XE, Cao J, Et Al. Asian Pac J Cancer Prev. 2012; Chapter 13 (10):5319-21
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23244156
 
8-Apoptotic effect of coix polysaccharides on A549 lung cancer cells in vitro.
Lu X, Liu W, Luo C. Zhongguo Fei Ai Za Zhi. 2012 Nov 20;Chapter 15(11):624-9. doi: 10.3779/j.issn.1009-3419.2012.11.04
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23164347
 
9- Inhibitory effects of adlay bran (Coix lachryma-jobi L. var. ma-yuen Stapf) on chemical mediator release and cytokine production in rat basophilic leukemia cells.
Chen HJ, Lo YC, Chiang W. J Ethnopharmacol. 2012 May 7;Capter 141(1):119-27. doi:10.1016/j.jep.2012.02.009 Epub 2012 Feb 14
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22353428
 
10- Effects of adlay seed oil on blood lipids and antioxidant capacity in hyperlipidemic rats. Yu F, Gao J, Zeng Y, Liu CX. J Sci Food Agric. 2011 Aug 15;Chapter 91(10):1843-8. doi: 10.1002/jsfa.4393. Epub 2011 Mar 30.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21452173
 
11- Effect of adlay (Coix lachryma-jobi L. var. ma-yuen Stapf.) hull extracts on testosterone release from rat Leydig cells. Hsia SM, Tseng YW, Wang SW, Kuo YH, Huang DW, Wang PS, Chiang W Phytother Res. 2009 May;Chapter 23(5):687-95. doi: 10.1002/ptr.2706.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19107733
 
12- Inhibition of Coix seed extract on fatty acid synthase, a novel target for anticancer activity. Yu F, Gao J, Zeng Y, Liu CX. J Ethnopharmacol. 2008 Sep 26;Chapter 119(2):252-8. doi: 10.1016/j.jep.2008.07.015. Epub 2008 Jul 23.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18691644
 
13- Yang RS, Chiang W, Lu YH, Liu SH. Asia Pac J Clin Nutr. 2008;17 Suppl 1:143-6.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18296323
 
14-  Effects of adlay (Coix lachryma-jobi L. var. ma-yuen Stapf.) hull extracts on the secretion of progesterone and estradiol in vivo and in vitro. Hsia SM, Yeh CL, Kuo YH, Wang PS, Chiang W. Exp Biol Med (Maywood). 2007 Oct; Chapter 232(9):1181-94.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17895526
 
15- Analgesic effect of extracts of Chinese medicinal herbs Moutan cortex and Coicis semen on neuropathic pain in mice. Tatsumi S, Mabuchi T, Abe T, Xu L, Minami T, Ito S. Neurosci Lett. 2004 Nov 11;370(2-3):Chapter 130-4.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15488309
 
16- אתר האינטרנט של תמורות: ההבדלים הדביקים שבין לחות לליחה ברפואה הסינית, מנקזי לחות
Dong Gua Pi
http://www.tmurot.org.il/article.aspx?id=695
 
17- אתר האינטרנט של תמורות: Yu Li Ren.
 http://www.tmurot.org.il/article.aspx?id=859
 
 
כותב המאמר: איל יהודאי
 
למידע נוסף:
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז