לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

רפואת צמחי מרפא סיניים וה Lilium lancifolium - Bai He

 
 
לילי הוא צמח ממשפחת השושניים הגדל בר באיזורים שונים של אסיה. חלק מהמינים של משפחה זו שייכים לצמחי מזון אך הצמח הספציפי נפוץ ברפואה הסינית ומשמש לטיפול בריאות, בלב ובקיבה. מאמר זה מפרט על חשיבות הפקעת הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. חלק מהמידע המוצג כאן מתאר את השפעתו הסינרגיסטית עם צמחים אחרים. זהו חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים המפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים - מאפייני צמחים.
 
 
מאת: יוסף פרנקל
 
מבוא:
בולבוס לילי - Lily bulb - שייך למשפחת השושניים - Liliaceae  ולסדרת הצמחים החד-פסיגיים. צמח זה גדל בר באזורים רבים בסין, יפן וקוריאה. הזנים העיקריים שגודלו במקור לשימוש רפואי היו  ,Lancifolium, brownii Pumilum. הצמח Lilium lancifolium מכונה גם "טייגר לילי" ולאחרונה הוא נעשה נפוץ ברפואה הסינית. זהו צמח שמתפשט מהר ויוצר סבך שיכול לשאת עד 40 פרחים ריחניים על גבעולים בגודל 2-5 מטרים. הצמח גדל באדמה לחה וחומצית ובאדמה גירית, ויכול לצמוח בשמש מלאה או באזור מוצל חלקית, אך הפקעת צריכה צל מלא וחורף קר ומרובה משקעים. תקופת הפריחה היא אמצע הקיץ אך לשימוש רפואי יש לקצור את הלילי בסתיו. כשהפקעת באיכות טובה היא לבנה וקשקשיה קשים ובשרניים. (1,2,3)
 
 
מאפיינים כלליים:
שם ברפואה הסינית:  Bai He
פרוש השם:  מאה מפגשים או מאמץ משותף של הרבה אנשים
קטגוריה: מחזקי יין
אנרגיה: מעט קר, מעט מר, מתוק
מרדיאנים: ריאות, לב
מינון:  9-30 גרם [4]
 
תפקידים ברפואה הסינית:
* מלחלח את הריאות ועוצר שיעול - מטפל בשיעול כרוני מחסר יין ויבש, מסלק לחות במצבי חום וגרון כואב
* מטהר את הלב ומרגיע את הנפש - פותח את החזה עם סמנים של חום נמוך, עצבנות, אינסומניה, שיעול כרוני עם פגיעה ביין, פלפיטציות על רקע חסר יין או צ'י.
* מחזק את יין הקיבה ומאזן את המחמם האמצעי - לאחרונה גילו שלילי מטפל במחלות קיבה כגון: דלקת בריריות הקיבה, אולקוס  וסרטן. (4,5)
 
 
גישה נטורופתית:
טינקטורה מהצמח הטרי התגלתה כבעלת ערך בבעיות נוירולוגיות ברחם, איריטאביליות וגם בבחילות והקאות בזמן ההיריון. הצמח מקל על כאב בזמן צניחת רחם ונחשב כתרופה לשחלות. הפקעת משתנת, מסדירה מחזור, מכייחת ונוגדת דלקת. הפקעת משמשת להקלה על מחלות לב, כאבים באזור הלב ואנגינה פקטוריס. היא גם מחזקת את שרירי העיניים ומטפלת בבעיית צילינדר. (3,6)
 
 
הגישה העממית:
פקעות הלילי מתוקות ומשמשות לאכילה בצורות שונות כפקעות טריות או מיובשות. בסין נוהגים לבשל את הפקעת במים עם סוכר, אך ניתן גם לאפות, לגרד או לטחון לקמח. צמח זה נחשב טוב בזמני רעב. לפי המסורת אוכלים את הפקעות בקיץ בזכות נטייתן לקרר וללחלח.
באמריקה קיימים הזנים  Canadense ו- Philadelphicum . הפקעת הכתושה שימשה כרטיה להכשות נחש, עקיצות עכביש, נפיחויות, חבורות ופצעים. תה שהוכן מהפקעת שימש כתרופה לכאבי בטן, מחזור לא סדיר, שיעול, חום ודיזנטריה.
עבור האינדיאנים, הפקעת מהווה מקור מזון כתחליף לתפוח אדמה או לצורך עיבוי מרקים.
באירופה, שימש הלילי כצמח מרפא מכווץ למניעת דימום, להרגעה, לשיכוך כאבים במערכת העיכול, לקידום ווסת, לעידון וריכוך העור ולכיוח. הצמח שימש גם ליצירת רטייה על גידולים ובאבקה שכתשו מהפרחים השתמשו לטיפול באפילפסיה. באיטליה השימוש בפקעת היה אנטי וירלי והשתמשו בו נגד הרפס זוסטר. (3,7,8)
 
 
מידע מחקרי - פרמקולוגי על Lily bulb - Bai He

Extracts from the Mongolian traditional medicinal plants Dianthus versicolorFisch. and Lilium pumilum Delile stimulate bile flow in an isolated perfused rat liver model
 Obmann A, Tsendayush D, Thalhammer T, Et. Al
 
המאמר בוחן את השפעתם של שני הצמחים  Dianths וLilium - המשמשים ברפואה המונגולית לטיפול בבעיות עיכול וקיבה. תוצאת המחקר הצביעה על שיפור בזרימת נוזלי המרה, כנראה על רקע שינוי בלחץ אוסמוטי של רכיבים מתמציות הצמחים. (9)
 
 
Inhibition of monoamine oxidase B (MAO-B) by Chinese herbal medicines. Lin RD, Hou WC, Yen KY, Lee MH
 
המחקר בוחן האם צמח הלילי יחד עם עוד צמחים Arisaema amurense, colchesteri, Lycium chinense   יכולים לעזור להאט את קצב ההתקדמות של מחלות ניווניות ע"י בלימה של מונואמין אוקסידאז (mao-b). ממצאי המחקר מצביעים על כך שהצמחים יכולים לעכב ההתנוונות מתמשכת שנגרמה על ידי מחלה נוירולוגיות.(10)
 
 
Determination of the contents of trace elements in Chinese herbal medicines for treating respiratory system diseases
 Han LQ, Dong SF, Liu JH 
הצמח לילי נמצא כאחד מ 16 צמחים יעילים המסייעים לטיפול בחולים עם בעיות נשימה. (11)
 
 
Isolation of lilin, a novel arginine- and glutamate-rich protein with potent antifungal and mitogenic activities from lily bulbs
 Wang H, Ng TB 
החוקרים בודדו את החומר לילין (עם ארגינין וחלבון גלוטמאט) מצמח הלילי וגילו שהוא אנטי פטרייתי. כמו כן, נמצא שהחומר הפעיל יכול לעכב את האנזים רוורס טרנסקריפטאז הקשור לוירוסים כמו HIV וסוגי הרפס. (12) 
 
 
Studies on chemical constituents in fresh fleshy scale leaf of Lilium lancifolium.
Hu WY, Duan JA, Qian DW, Wang DW
 
מאמר שסוקר את החומרים הפעילים בצמח לילי ומתמקד בעיקר בחומר הפעיל ברברין הנחשב לאנטי חיידקי, אנטי סרטני ואנטי דלקתי. (13)
 
 
Antiviral activity of ethanol extracts of Ficus binjamina and Liliumcandidum in vitro
 Yarmolinsky L, Zaccai M, Ben-Shabat S, Mills D, Huleihel M
 
מחקר אחר מראה שהלילי משפיע על הרפס מסוג HSV-1 ויש לו השפעה מעטה על הרפס HSV-2 אך אינו משפיע על הרפס Varicella-Zoste . (14)



 
טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:
הלילי נחשב בטיחותי כאשר נוטלים אותו במינון המקובל. במינון גבוה יכול לגרום להקאה, חוסר תיאבון, שלשול, עצירות, ובמקרים נדירים איבוד שיער, שינויים בא.ק.ג. ונמק של רקמות מקומיות.
נמצאו תגובות אלרגיות: עצבנות, דפיקות לב, אי נוחות בעת ישיבה או שכיבה,נמלול. עוצמתי יותר באזור הראש. בכל הדיווחים האלה, התסמינים נעלמו באופן ספונטני אחרי 30 דקות.
האבקנים של הצמח רעילים ועלולים לגרום להקאות וישנוניות.
שימוש בצמח במקביל לשימוש בתרופות מרגיעות כמו ברביטורטים, אנטי היסטמינים נרקוטיקה ובנזודיאזפינים עלול להגביר את עצמת התרופה.
אין לתת את הלילי  במצבים של שלשול על רקע חולשת הטחול, שיעול על רקע ליחה, קור, רוח קור. (4,5,6)
 
 
צמדים
 
Mori Cortex = sang bai pi + Asteris Radix = zi wan + Fritillariae Bulbus = chuan bei mu
Mori Cortex= sang bai pi
מקטגוריית מפסיקי שיעול- מתוק וקר, מפסיק שיעול וצפצופים על רקע חום מהריאות.
 Asteris Radix= zi wan
מקטגוריית מפסיקי שיעול-  מר וחמים, מפסיק שיעול ומתמיר ליחה לכל סוגי השיעול בעיקר לשיעול כרוני.
 Fritillariae Bulbus =chuan bei mu
מקטגוריית מסלקי ליחה חמה- מר מתוק מעט קריר, מסלק חום ומתמיר ליחה על רקע חסר יין במצבים כרוניים.
צמחים אלה ביחד מטפלים בחום וליחה חמה בריאות ופגיעה בנוזלים המוביל לשיעול וצפצופים
 
 
Platycodi Radix = jie geng + Armeniacae Semen = xing ren + Farfarae Flos = kudn dong hua
Platycodi Radix= jie geng
מקטגוריית מתמירים ליחה קרה- מר, חריף, ניטראלי לשיעול עם ליחה שופעת, מחמם את הריאות ומסלק ליחה, מפחית כאב גרון, למצבי חסר יין, מכוון צמחים לבית חזה, גרון ומעלה.
Armeniacae Semen= xing ren
מקטגוריית מפסיקי שיעול- מעט חמים, מר. מתאים לכל סוגי השיעול, מרגיע צפצופים, מלחלח את המעיים.
Farfarae Flos = kudn dong hua
מקטגוריית מפסיקי שיעול- מעט חמים, מר. מכוון צ'י מטה ועוצר שיעול
צמחים אלה ביחד עם לילי מטפלים בשיעול אצל ילדים עם ליחה שחוסמת את החזה, וגרון לא מתפקד.
 
 
Rehrnanniae Rx. = Sheng Di Huang + Rehmanniae Rx. preparata = Shu Di Huang + Scrophulariae Rx. = Xuan Shen
Rehrnanniae Radix=sheng di huang
מקטגוריית מנקים חום ומקררים דם- מתוק, מר, קר. מקרר חום אמיתי ומדומה מחסר יין, מזין את היין ומייצר נוזלים
Rehmanniae Radix preparata =shu di huang
מקטגוריית מחזקי דם- מתוק, מעט חמים. מחזק דם ויין, מעשיר את הג'ניג. לבעיות של נשירת שיער מחזור לא סדיר כאבי גב תחתון סחרחורות מחלות כרוניות.
Scrophulariae Radix = xuan shen
מקטגוריית מנקים חום ומקררים דם- מתוק, מלוח, מר, קר. מזין את  היין ומייצר נוזלים, מנקז אש ורעילות, מנקה חום ודם מרמת הדם, למצבים קיצוניים של כאב גרון.
צמחים אלה ביחד עם לילי מטפלים בעבור שיעול עם כיח דמי חום בחמשת הכפות, הזעה לילית מהריאות והכליות, לחסר יין ושמירה על המתכת
 
 
Paeoniae Rx. Alba = Bai Shao + Asteris Rx. = Zi Wan + Peucedani Rx. = Qian Hu
Paeoniae Radix alba =bai shao
מקטגוריית מחזקי דם- מריר, חמוץ, קריר. צמח נפוץ לבעיות גניקולוגיות, מרגיע את הכבד ומרסן את היאנג, מאזן בין כבד וטחול, משמר את היין ומייצב את צ'י המגן.
Asteris Radix= zi wan
מקטגוריית מפסיקי שיעול-  מר וחמים, מפסיק שיעול ומתמיר ליחה לכל סוגי השיעול בעיקר לשיעול כרוני.
Peucedani Radix= qian hu
מקטגוריית מסלקי ליחה חמה- מר, חריף, קריר. מכוון צ'י מטה ומסלק ליחה, מסלק רוח חיצונית קרה או חמה, לשיעול עם ליחה סמיכה.
צמחים אלה ביחד עם לילי מטפלים בשיעול עקב רוח חום ניתן לתת במהלך הריון
 
 
Farfarae Flos = Kuan Dong Hua + Stemonae Radix = Bai Bu
Farfarae Flos = kuan dong hua
מקטגוריית מפסיקי שיעול- מעט חמים, מר. מכוון צ'י מטה ועוצר שיעול
Stemonae Radix= bai bu
מקטגוריית מפסיקי שיעול- מתוק, מר, חמים. מפסיק שיעול מלחלח את הריאות לשיעול כרוני ואקוטי יעיל יותר בחסר יין. הורג פרזיטים וטפילים.
צמחים אלה ביחד עם לילי מטפלים בחום בריאות עם שיעול כרוני עם כיח דמי.
 
 
Anemarrhenae Rhizoma = zhi mu + Rehmanniae Radix = Sheng Di Huang
Anemarrhenae Rhizoma = zhi mu
מקטגוריית מנקזי חום ואש- קר,מר, מתוק. לחום אקוטי בראות ובקיבה, מעשיר יין ומלחלח. מייצר נוזלים וממתן יובש של צמחים אחרים. השילוב עם לילי מטפל בעצבנות חוסר התמצאות נפשית עקב חוסר יין או מחלת חום מתמשכת בשלבים המאוחרים. הפורמולה נקראת: Zhi Miu Tang Bai He
Rehmanniae Radix = Sheng Di Huang
מקטגוריית מנקים חום ומקררים דם. מתוק, מר, קר. מקרר חום אמיתי ומדומה מחסר יין, מזין את היין ומייצר נוזלים השילוב עם לילי מטפל בפלפיטציות נדודי שינה עצבנות, שתן כהה, מועט בשלחום מתמשך. הפורמולה נקראת: Bai He Di Huang Tang
שני הצמדים האחרונים מנקים את הלב ומרגיעים את הנפש, וכן מטפלים בחום עקשן לא גבוה, נדודי שינה, חוסר מנוחה ועצבנות בעקבות מחלת חום ופלפיטציות עקב חסר או אי ספיקה של הצ'י יין. (4)

 
אגדות וסיפורים:
השם הסיני של  Bulbus Lili =  Bai He מתייחס לתרגום "מאות מפגשים" המדמים את השכבות הרבות היוצרות את פרח הלילי. כך, הצמח נחשב לסמל מבשר טובות של ידידות והרמוניה.
מקור השם הסיני של הצמח Bai He  הוא "מאמץ משותף של מאה אנשים". מה מקור מהאגדה:
יום אחד הגיעו לכפר דייגים כנופיית שודדים. הם בזזו את תכשיטיהם, בגדיהם ומזונם של הדייגים ואף חטפו הרבה נשים וילדים לאי בודד. הנשים והילדים לא יכלו לברוח מהאי כי לא הייתה להם סירה. כמה ימים לאחר מכן השודדים יצאו לבזוז שוב, אך אחרי שיצאו לים תקפה אותם לפתע סערה גדולה שהפכה את הסירה והטביעה את כל השודדים.
לנשים ולילדים הייתה הקלה זמנית, אך אחרי שבועיים הם סיימו את כל האוכל שהיה על האי. לא היתה להם סירה וגם לא דרך לשלוח מסר לכפר שלהם. הם נאלצו לחכות. הם אספו צמחים, פירות ומאכלי ים כדי שיוכלו להתקיים. יום אחד הם מצאו שורש שמן בעל גלדים שנראה כמו שום. הם שטפו ובישלו אותו. לאחר הבישול היה לשורש טעם מתוק וריח טוב. מאז הם אכלו את השורש הזה כל הזמן.
לבסוף, הגיע לאי אספן צמחים. הנשים והילדים שמחו מאוד לקראתו. אספן הצמחים הביע אמפטיה לנשים ולילדים ושאל בהפתעה: "הרי אין אוכל על האי, מה אכלתם כל הזמן הזה?"
"בהתחלה היה קצת אוכל, וכשנגמר האוכל, מצאנו פקעת שדומה לשום, שטעמה מתוק וריחה נעים. זה מה שאכלנו כל הזמן כדי לשרוד."
אספן הצמחים ראה את הנשים הבריאות והילדים עם הלחיים האדומות והפנים הדשנות. הוא הסיק שזהו צמח מזין. לכן הוא לקח צמח אחד איתו וגידל אותו בגינתו, לאחר בירור,  הפקעת הוכיחה שיש לה מספר תכונות מועילות: היא יכולה ללחלח את הריאות להפסיק שיעול, לנקות את אש הלב ולהרגיע את הנפש.
אבל איש לא ידע את השם של הצמח. אספן הצמחים קרא לו  "Bai He" בגלל שהצמח נתגלה במאמץ משותף של הרבה אנשים. (15)
ברוב התרבויות השימוש העממי בלילי הוא שימוש רוחני.
את המילה "שושנה" אנו מוצאים במקרא בצורות רבות: הנביא הושע ניבא שישראל יפרח כשושנה. בשיר השירים השושנה חוזרת פעמים רבות: "הרועה בשושנים", "שושנת העמקים", "שפתותיו כשושנים".
מסופר כי במנורת שבעת הקנים בבית המקדש עוצבו קני הנרות בצורת שושן צחור. במקדש שלמה נעשו דוגמאות של שושן צחור בעמודים ונאמר עליו: "וְעָבְיוֹ טֶפַח, וּשְׂפָתוֹ כְּמַעֲשֵׂה שְׂפַת-כּוֹס פֶּרַח שׁוֹשָׁן". (1)
 
הייתה גם "עיר מלוכה עתיקה מהאלף השלישי לפני הספירה במדינת עילם, המכונה במקרא: שושן הבירה (דניאל ח, ב), ויושביה נזכרים בשם שושנכיא (עזרא ד, ט). ייתכן שנקראה כך על שם ראש האלילים שושינק, ששמו נמצא חרות על אבני זיכרון במדינת עילם. היוונים כינו אותה בשם סוזא וסגדו לו ברחבי האימפריה הפרסית או האימפריה Elam" (16
 
לעיתים קרובות מכונה הלילי "השליחים בגלימות הלבנות של התקווה" ולפי האגדה הלילי צמח היכן שנפלו דמעותיו של ישו.
ליליות מילאו מאז ומתמיד תפקיד משמעותי בסיפורים אלגוריים הנוגעים לעבודת הקודש של האמהות. במיתולוגיה הרומית, ג'ונו- מלכת האלים- היניקה את בנה הרקולס, וחלב עודף נפל מן השמים. חלק מן החלב נשאר בשמים (וכך נוצרה קבוצת הכוכבים הידועה בשם "שביל החלב"), והיתר נפל לכדור הארץ ויצר את הלילי. (17)
לפי אגדה אחרת הלילי נוצר מדמעותיה של חוה כשיצאה מגן עדן.
עבור הנוצרים מסמל השושן הצחור את בתוליה של מריה, ונקרא גם "מדונה לילי", וציירים רבים ציירו את מריה לצד השושן הצחור, בייחוד בציורים המתארים את "הבשורה"- הרגע בו בישר המלאך למריה שהיא בהיריון.
בסין, יפן, מצרים, הודו ויוון התקשרו הפרחים לפוריות, והיו מקודשים לאלת האדמה ומאוחר יותר לאלים שבשמים. ביפן, הלילי היה אל המלחמה והשלום, כאשר לילי לבן ייצג את השלום וטייגר לילי את המלחמה. בקוריאה מספרים על נזיר שהוציא את החץ מרגלו של נמר ובכך הציל אותו והשניים הפכו לחברים קרובים. כשהנמר עמד למות הוא ביקש מהנזיר למצוא דרך שיוכל להישאר איתו גם לאחר שימות, וכך הפך הנמר ללילי נמר או "טייגר לילי". (18)
 
 
ביבליוגרפיה:
 
1. "Lilium longiflorum", "Lilium", "שושן צחור". אתר ויקיפדיה אנציקלופדיה
 http://www.wikipedia.org (11/9/12)
 
2. Bai He" jadeinstitute" site  
http://www.jadeinstitute.com/jade/herbal-detail page.php?show=89&order=chinese_name  (11/9/12)
 
3. "Lilum lanclifolium", "Lilium canadense", "Lilium philadelphicum".
plants for a future    http://www.pfaf.org/user/default.aspx(11/9/12)
 
4. Bai He, Bensky Materia Medica 3rd Edition.page 833-836
 
5. Chinese Medical Herbology and Pharmacology. John Chen & Tina Chen. Chapter 18 Astringent Herbs, Wu Wei Zi, Page 955-956.
 
6. "Lily tiger" Botanical herb site
 http://botanical.com/botanical/mgmh/l/liltig25.html  (11/9/2012)
 
7. "Western red lily facts"gardenguides site
http://www.gardenguides.com/77000-western-red-lily.html#ixzz23HR6ycV1  (11/9/2012)
 
8. Pieroni A.Medicinal plants and food medicines in the folk traditions of the upper Lucca Province, Italy. J Ethnopharmacol. 2000 Jun;70(3):235-73. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10837988 (11/9/2012)
 
9. Obmann ATsendayush D, Thalhammer T, Zehl M, Vo TP, Purevsuren S, Natsagdorj D, Narantuya S,Kletter C, Glasl S. Extracts from the Mongolian traditional medicinal plants Dianthus versicolorFisch. and Lilium pumilum Delile stimulate bile flow in an isolated perfused rat liver model. J Ethnopharmacol  2010 Oct 5;131(3):555-61. Epub 2010 Jul 23. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20656004 (11/9/2012)
 
10. Lin RD, Hou WC, Yen KY, Lee MH. Inhibition of monoamine oxidase B (MAO-B) by Chinese herbal medicines. Phytomedicine 2003 Nov;10(8):650-6. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14692725 (11/9/2012).
 
11. Han LQ, Dong SF, Liu JH. Determination of the contents of trace elements in chinese herbal medicines for treating respiratory system diseases. Guang Pu Xue Yu Guang Pu Fen Xi 2008 Feb;28(2):453-5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18479045 (11/9/2012).
 
12. Wang H, Ng TB. Isolation of lilin, a novel arginine- and glutamate-rich protein with potent antifungal and mitogenic activities from lily bulbs. Life Sci. 2002 Jan 18;70(9):1075-84. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11860155 (11/9/2012)
 
13. Hu WY, Duan JA, Qian DW, Wang DW. Zhongguo Zhong Yao Za Zhi. Studies on chemical constituents in fresh fleshy scale leaf of Ilium lancifolium (11/9/2012)
 
14.  Yarmolinsky L, Zaccai M, Ben-Shabat S, Mills D, Huleihel M. Antiviral activity of ethanol extracts of Ficus binjamina and Lilium candidum in vitro. N Biotechnol. N Biotechnol 2009 Dec 31;26(6):307-13. Epub 2009 Aug 22. (11/9/2012)
 
15. Bai He Legend,  Beijing Digital Museum of TCM  site
http://en.tcm-china.info/materia/single/legends/75772.shtml (11/9/2012)
 
16. ערך "שושן" באתר באינטרנט מכללת הרצוג דעת לימודי יהדות ורוח אנציקלופדיה יהודית http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=3799 (11/9/2012)
 
17. Easter Lily ,appleseeds, site
 http://www.appleseeds.org/easter-lily.htm  (11/92012)
 
18. Easter lily , every thin gakasha site http://everythingakasha.homestead.com/files/EasterLily.htm (11/9/2012)
 
 
כותב המאמר: יוסף פרנקל
 
למידע נוסף:
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז