לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

רפואה סינית והצמח Da Huang - Rhubarb Rz. Rhei

 
 
ריבס הוא צמח מאכל חמצמץ המשמש בעיקר לקינוחים אך ברפואה הסינית משתמשים דווקא בשורש הצמח הנחשב למטהר ומנקז מטה. זהו צמח קר ומר המוריד חום ומנקז אש מהכבד, הלב והמעיים. הנחשבים למחזקי צ'י במקביל לסילוק חום ולחות. מאמר זה מפרט על חשיבות השורש הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. חלק מהמידע המוצג כאן מתאר את מגבלות הצמח ותופעות הלוואי שלו. מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים המפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים - מאפייני צמחים.
 
 
מאת: תמר פרוייליך
 
 
מבוא
ה Rhubarb , המוכר בשמו העברי ריבס, הוא צמח ממשפחת הארכובתיים - Polygonaceae. זוהי משפחה של צמחים עשבוניים רב שנתיים. סוגו נקרא Rheum וקיימים 60 מינים מסוג זה במשפחת הארכובתיים.  
הריבס עצמו הוא צמח רב-שנתי בעל מגוון זנים. זהו צמח בר הגדל ברחבי העולם. גזעו זקוף, מעוגל, וחלול וגובהו יכול להגיע  עד לשלושה מטרים. עלי הריבס בשרניים, בצורת כף ובעלי חספוס. השורש עבה מאוד, ממנו יוצאים ענפים שהולכים ומתחדדים לקראת הקצה. הענפים בצבע חום מבחוץ וצהוב כהה בפנים.
לצמח וחלקיו שימושים מגוונים כגון: השורש משמש לרפואה, הגבעולים כמילוי לעוגות ולפתנים, העלים כתחליף או תוספת לעלי טבק ובנוסף בשימוש להכנת תרסיס מדביר חרקים. [1,2,3]
 
 
מאפיינים כלליים
פרוש השם: הצהוב הגדול.
קטגוריה: מטהרים ומנקזי מטה.
אנרגיה: קר, מר.
מרידיאנים: קיבה, מעי גס, כבד ולב.
מינון: 3-15 גרם.
לניקוז חזק להוסיף בסוף הבישול או להרתיח בנפרד 3 דקות ואז להוסיף למרתח.
 
תפקידים:
* מוריד חום ומנקז הצטברויות. להצטברות חום מלא במעיים או בשכבת היאנג מינג - לחום גבוה, הזעה מוגברת, צמא, עצירות, כאב בטן ואי נוחות ביטניים, הזיות, לשון עם חיפוי צהוב, דופק גדול ומלא.
* מנקז אש בעודף - לחום גבוה, גרון כואב, עיניים אדומות, חמות, נפוחות וכואבות. לפצעים רעילים על רקע אש ברמת הדם. מתאים במיוחד כאשר ישנה גם עצירות.
* מנקה חום, מתמיר לחות ומקדם השתנה -בצקות, צהבת, כאב במתן שתן, דיזנטריה אקוטית.
* מנקז אש מרמת הדם. לחום בדם הגורם לדימומים. צמח חשוב לעצירת דימום מכיוון שאינו גורם לסטגנציה - לדם בצואה על רקע טחורים מדממים או הצטברות חום במעי. להקאה דמית, לדם מהאף. מתאים כאבקה לדימומים במערכת עיכול עליונה.
* מניע את הדם ומפזר סטגנציית דם - מתאים למצבים אקוטיים וכרוניים מכיוון שיטפל הן בסטגנציה והן בחום המצטבר עקב הסטגנציה. מתאים בשימוש פנימי או חיצוני.לאמנוריאה, גושים בטניים, כאב ממוקד על רקע סטגנציית דם, אבססים במעי, טראומות.
* מנקה חום ומפחית אש רעילה - בשימוש פנימי או חיצוני לכוויות, פצעים ונגעים בעור על רקע חום. [4]
 
 
הגישה העממית
השימוש בריבס כמזון תועד לראשונה המאה ה-17 באנגליה, אחרי שנעשה זמין לאוכלוסיה והגיע לשיאו במאה ה- 20 בין שתי מלחמות העולם.
בדרך כלל, הריבס מבושל עם סוכר או מהווה חלק מפאי ומקינוחים, אך גם יכול להיכלל גם במאכלים מלוחים או כבושים. שימוש נוסף הוא כצמח מיובש הרווי במיץ פירות (לרוב מיץ תות).
שורש הריבס מייצר צבע חום עשיר הדומה לקליפות אגוז. באזורים הצפוניים, היכן שעצי האגוז לא גדלים, הוא משמש כתחליף לאגוזים. [5]
בימים קדומים, בחלקים של בריטניה ושוודיה, הוא  היה נפוץ וזול כממתק לילדים, ונמכר כמקל ריבס הטבול בסוכר. במערב פינלנד, נורבגיה, איסלנד ועוד כמה חלקים אחרים של העולם, הריבס עוד נאכל בצורה זו. בצ'ילה, הריבס הצ'יליאני נמכר ברחוב עם פלפל, צ'ילי יבש או מלח ללא סוכר. דוגמא למתכון נפוץ הוא פאי ריבס המבוסס על בצק פירורים (קמח, ביצה וחמאה) ומלית (ריבס, סוכר, ביצה ומעט קמח) האפויים בתנור. [6]
 
 
הגישה הנטורופתית
במקור, הריבס שימש כמשלשל, לצורך ריקון המעיים ולשיפור מערכת העיכול.
הריבס נמצא יעיל גם כטיפול לצהבת, אנדומטריוזיס, וכוויות וכיבים בעור כחיצוני. יתר על כן, לריבס יכולת להילחם נגד פטריות זיהומיות כגון קנדידה וזיהומים של הריאות והעיניים. [7]
 
 
 
מידע מחקרי - פרמקולוגי
חומרים פעילים בצמח: סנוסיד A,B,C,D,E,F , אמודין, אנתרקינון, כריסופנול, ריין. [8]
 
 A clinical study on compound da huang (radix et Rhizoma rhei) preparations for improvement of senile persons' memory ability.
Tian J, Du H, Yang H, Liu X, Li Z.
Dongzhimen Hospital Affiliated to Beijing University of Traditional Chinese Medicine.
 
המחקר מראה את השפעתו של הצמח Da Huang על שיפור יכולת הזיכרון והיכולת המנטאלית בקרב אנשים סניליים. ניתן לראות השפעה על קיצור הטווח בין עשיית מס' פעולות רצופות ועל משך עשיית הפעולה. בנוסף מיצוי ה-Da Huang  יכול להקטין את תכולת השומן מסוג פראוקסידאז (הנחשב כחומר רעיל), ולהגדיל את פעילות האנזים סופראוקסיד דיסמוטאז בכדוריות הדם האדומות. [9]
 
 
Effect of triangle drugs as ginseng, Trichosanthes kirilowii maxim and rhubarb on the level of blood lipids and related pro-inflammatory cytokines during the process of treating artheroeclerosis.
Wang JY, Wu SX, Jiang LD.
Department of Digestive Diseases, Dongzhimen Hospital Affiliated to Beijing University of Chinese Medicine.
 
מחקר הבודק את ההשפעה של שלושת הצמחים Ginseng, Trichosanthes Kirilowii Maxim וRhubarb -  על רמות השומנים בדם: כולסטרול, טריגליצריד, HDL-C, LDL-C, וציטוקינים פרו דלקתיים במהלך טיפול טרשת עורקים. במחקר, גילו החוקרים ששלושת הצמחים שצויינו עשויים לדחות את תהליך טרשת העורקים ע"י הורדה של רמות השומנים בדם. ההורדה מתבטאת בעיקר ע"י הורדת רמת הרמות הגבוהות של טריגליצריד ו-LDL.
תפקיד הצמחים כמורידי רמת  הציטוקיניים הפרו-דלקתיים יכול להקשר עם ירידת השומנים והאופי האנטי דלקתי. תפקידם יכול להיות גם מקושר בשיפור בתפקוד האנדותל ועיכוב ההתרבות המהירה של תאי השריר החלק. [10]
 
 
 
Rhein, an inhibitor of adipocyte differentiation and adipogenesis.
Liu Q, Zhang XL, Tao RY, Niu YJ, Chen XG, Tian JY, Ye F.
Institute of Materia Medica, Chinese Academy of Medical Sciences and Peking Union Medical College, Beijing, China.
 
המחקר מראה כי נעשה שימוש במיצוי שורש הרהיזומה ריי על מנת להקל על נזק בכבד ובכליות. נמצא כי אותו מיצוי מעכב התמיינות אדיפוציטים (תאי שומן) ואדיפוגנזיס ובכך עוזר להשמנת יתר, עלייה במשקל ולמניעת הפרעות מטבוליות. המחקר נבדק בתאי תרבית והן במכרסמים בעלי השמנת יתר. [11]
 
 
 
dentification in traditional herbal medications and confirmation by synthesis of factors that inhibit cholera toxin-induced fluid accumulation.
Oi H, Matsuura D, Miyake M, Ueno M, Takai I, Et Al.
Department of Molecular Infectiology, Graduate School of Medicine, Chiba University, Chiba 260-8670, Japan.
 
נוסחאות KAMPO  הן תרופות צמחיות מסורתיות יפאניות המבוססות על הפרמקופיה הסינית ונמצאות בשימוש כבר מאות שנים לטיפול במחלות שלשולים כגון חולירע. במחקר ניתן לראות כי נוסחת KAMPO  DAIO-KANZO-TO = Da-Huang-Gan-Cao-Tang  מעכבת את רעלני החולירע, השפעה אשר מופעלת ע"י הריי רהיזומה.
נוסחאות KAMPO או מרכיבי ה- Gallate (מלח או אסטר של חומצה גאלית) שלהן מהווים טיפול אוראלי משלים יעיל  למקרים של התייבשות על רקע שלשול חולירע חמור. [12]
 
 
 
Evaluation of Oxygen Radical Absorbance Capacity in Kampo Medicine.
Nishimura K, Osawa T, Watanabe K.
Center for Kampo Medicine, School of Medicine Keio University, 35 Shinano-machi, Shinjuku-ku, Tokyo 160-8582, Japan. knsmr@sc.itc.keio.ac.jp, ko-n@utopia.ocn.ne.jp.
 
במחקר נעשתה בדיקה של רמת נוגדי חימצון בפורמולות KAMPO אשר בשימוש יום יומי.
נמצא כי בפורמולות אשר כוללות בתוכן את הצמח רהיזומה ריי ישנה יכולת נוגדת חמצון ואנטי דלקתית גבוהה יחסית לפורמולות KAMPO נוספות אשר ללא הצמח. [13]
 
 

טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד
אסור בחולשת צ'י הקיבה, בחסר צ'י ודם, בעיקר אם אין סטגנציית דם.
זהירות רבה ורק בעת צורך בזמן וסת, הנקה והריון.
הצמח הטרי עלול לעורר שלשולים, בחילות, הקאות וכאבי בטן.
שימוש ארוך טווח מזיק למעי הגס, לכבד, ועלול להוביל לבעיות ספיגה. [4]
 
ריבס מכיל חומרים רעילים. בתוכם חומצה אוקסלית אשר גורמת נזק לכליה. חומצה זו קיימת בצמחי מאכל רבים. LD50 עבור החומצה האוקסלית באדם מוערכת כ -25 גרם ל 65 ק"ג . על אף שכמות החומצה האוקסלית בעלי הריבס יכולה להשתנות, הערך הממוצע הוא כ 0.5% . כך שצריך 5 ק"ג של עלים חמוצים מאוד על מנת להגיע ל- LD50 של חומצה אוקסלית. בישול העלים עם סודה יכול להפכם למסיסים ורעילים יותר. עם זאת, העלים מכילים גם רעלן נוסף, לא מזוהה, מעריכים כי הוא האנטרקונין גליקוסיד.
LD50 של הצמח כולו הוא כ- 153 גרם לק"ג אחד.
 
בפטוטרות, כמות החומצה האוקסלית נמוכה בהרבה, רק כ 2-2.5% חומציות מוחלטת, אשר נשלטת על ידי חומצה מאלית. משמעות הדבר היא שגבעולי הגלם לא מסוכנים, אם כי טעמם החמוץ חזק מאוד, ועשוי להיות קשה לעיכול לרבים.
הצמח מעכב את פעילות המערכת החיסונית, ומאט את ייצור איברי הרבייה.
שימוש ממושך בצמח עלול לגרום לאובדן אשלגן, מה שמוביל להגברת רעילות של גליקוזידים לבביים כגון דיגוקסין (Lanoxin).
בעקבות תופעות הלוואי של הצמח כגון בחילות, הקאות, חוסר תאבון וכן הנזק שיכול להגרם לטחול ולקיבה, נכון להיום, הצמח אסור במדינות רבות ובכללן גם בארץ. בנוסף, במשרד הבריאות, הרובהרב נחשב לתרופה (יחד עם הסנה) אשר ניתנת עם מרשם בלבד, אאוקרברן. תרופה זו משמשת כמשלשל עדין ומורידה נפיחות. [8,14,15,16,17]
 
 
מידע על צמחים עם שמות דומים
ישנם כ-60 מינים שונים מהסוג Reum. להלן רשימה של מספר מינים נפוצים.
Rheum emodi
Rheum maximowiczii
Rheum nobile
Rheum officinale (הריבס ההודי)
Rheum palaestinum
Rheum palmatum (הריבס התורכי)
Rheum rhabarbarum
Rheum rhaponticum
Rheum ribes
Rheum undulatum
 
 
צמדים
Da Huang = Radix Et Rhizoma Rei + Fu Zi = Radix Lateralis Praeparatus Aconiti  Carmichaeli
Da Huang - Radix Et Rhizoma Rhei
מר, קר. מזרז יציאות, מפזר הצטברויות, פועל ברמת הדם.
Fu Zi - Radix Lateralis Praetaratus Aconiti Carmichaeli
חריף, חם, חמים. מחמם את הפנים וממריץ יאנג. מנקז קור ומציל יאנג. פועל ברמת הצ'י.
שני הצמחים יחד משלימים האחד את השני. פעילותם יחד היא ניקוז הצטברות קור ופינוי דרך הצואה.
 
 
Da Huang = Radix Et Rhizoma Rhei + Mang Xiao - Mirabilitum
Da Huang - Radix Et Rhizoma Rhei
מר, קר. מזרז יציאה. מפזר תקיעות דם, מנקז אש, מנטרל רעלים. מפזר הצטברויות חום, חום ולחות, ואוכל במעיים.
Mang Xiao - Mirabilitum
מלוח, קר. מלחלח יובש, מרכך צואה קשה ומחליק את הזרימה. מנקה חום ומנקז אש. מפזר נפיחויות, מפזר הצטברויות מזון.
שני צמחים אלו משלימים ומחזקים האחד את השני. יחד הם מנקזים חום גדול והצטברות פנימית דרך הצואה ומביאים לזרימה חלקה של הצואה. [18]
 
 
אגדות וסיפורים
הריבס המשולש ביורקשייר
בשנת 1877 החלו לגדל ריבס ביורקשייר בבריטניה בעקבות הצריכה הגוברת של הריבס. זה היה המקום הראשון בעולם אשר הוקמו חממות מיוחדות לגידול הצמח שלא בעונתו. הקרקע באזור הייתה מושלמת לצמיחת מערכות שורשים ואפשרה גידול שיספק את הצריכה ויכסה על העלויות. תפוקת הריבס גדלה וכך גם מספר המגדלים באזור זה גדל.
איכות יבול יורקשייר הפך לנודע והביקוש התעצם עד למצב בו היצרנים באזורים אחרים של אנגליה לא יכלו להתחרות והספיקו לגדל את הצמח לחלוטין. המשווקים המרכזיים היו בין לידס, ווייקפילד ואת ברדפורד, מה שהפך לשמו העולמי הידוע  כריבס משולש, מרכז הייצור העולמי של ריבס.
מבחינה גיאוגרפית המיקום היה מרכזי בבריטניה, במקום שבו הרכבות עברו, וכך הסחורה עברה לכל פינה של הארץ, והגיעה לשווקים למחרת בבוקר. רכבות מיוחדות עזבו את המקום מדי ערב ומשם כמויות גדולות נמכרו לאירופה. הרכבות נודעו בשם רכבות "ריבס אקספרס" לאחר שקרונות רבים הכילו ריבס בלבד.
 
במהלך מלחמת העולם השנייה הממשלה שלטה במחיר ריבס יורקשייר, כך שיתאים מבחינה כלכלית לאנשים במעמד הנמוך. בזמן המלחמה בבריטניה הפך הריבס הפך לחלק עיקרי בתזונה וריבס יורקשייר הפך כמעט למוסד לאומי. תעשייה זו הפכה לאחד מספקי התעסוקה הגדולים באזור, כאשר כל שנה כמות הייצור גדלה.
צורות ייצור זנים ספציפיים של ריבס נחשבו לסודות בקרב משפחות המייצרים ואילו הועברו מדור לדור. כל מגדלי הריבס "נלחמו" על מנת לקבל פרסים יקרי ערך על הזנים הייחודיים שלהם בתערוכה השנתית של ריבס.
 
לאחר המלחמה החל המסחר מעבר לים. כן החל שיווק מגוון רחב של פירות טרופיים חדשים, מה שגרם לירידה בצריכת הריבס.  זה היה אסון עבור הריבס המשולש. למגדלים הייתה כמות מאסיבית של המוצר שלא חיפתה על עלויות הייצור. חלקם פשטו את הרגל, חלקם מכרו הכל לפני שפשטו רגל וחלקם עברו לגידולים אחרים עד שעזבו את הענף. [19]
 
 
ביבליוגרפיה
 
1. ריבס טורקי, ריבס אנגלי, גאמנון צמחים ומרפא, 2003.
  http://www.gamnon.net/AG-NewHerbal/Herbs20-Reish/Heb-Spices-Reish-Rhubarb.htm
( נכון ל- 25/07/12)
 
2. ריבס המדבר, טיולי אתר "למטייל" בישראל.
http://www.tiuli.com/flower_info.asp?flower_id=405
(נכון ל- 25/07/12)
 
3. Rhubarb,Specialty produce, 2012. Accessed 18/08/12 http://www.specialtyproduce.com/index.php?item=3378&name=Rhubarb
 
4. Chinese Herbal Medicine  Materia Medica 3rd Ed., Dan Bensky, Steven Clavey and Eric Stoger,  2004, Seattle USA. P235-240
 
5.   Rombauer, Irma S. Joy of Cooking Indianapolis/New York:1975 Bobbs-Merrill Co., Inc. Page 142
 
6. פאי ריבס, עמרי אנדרס צורף, מאקו, 2009.
http://www.mako.co.il/food-cooking_magazine/flavors/Article-c5dedb8f3aa1121006.htm
(נכון ל- 13/08/12)
 
7. Rhubarb (da huang), Brinker F. Herb Contraindications and Drug Interactions, 3rd Ed. Sandy, OR: Eclectic Medical Publishing, 2001.Accessed 25/07/12 at:
http://www.naturopathydigest.com/nutrition_herbs/herbs/rhubarb.php
 
8. Chinese Medical Herbology and Pharmacology, John K. Chen, Tina T. Chen, 2001, Art of Medicine Press. p. 269- 273
 
9. " A clinical study on compound da huang (radix et Rhizoma rhei) preparations for improvement of senile persons' memory ability." , Tian J, Du H, Yang H, Liu X, Li Z. (1997), J Tradit Chin Med. (3) pp: 168-73. Accessed 25/07/12 at:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10437188
 
10. " Effect of triangle drugs as ginseng, Trichosanthes kirilowii maxim and rhubarb on the level of blood lipids and related pro-inflammatory cytokines during the process of treating artheroeclerosis", Wang JY, Wu SX, Jiang LD. (2011), Zhongguo Zhong Xi Yi Jie He Za Zhi. (5), pp: 667-71. Accessed 25/07/12 at:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21812271
 
11. " Rhein, an inhibitor of adipocyte differentiation and adipogenesis.", Liu Q, Zhang XL, Tao RY, Niu YJ, Chen XG, Tian JY, Ye F. (2011), J Asian Nat Prod Res. (8),
pp: 714-23. Accessed 25/07/12 at:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21751839
 
12. " Identification in traditional herbal medications and confirmation by synthesis of factors that inhibit cholera toxin-induced fluid accumulation.", Oi H, Matsuura D, Miyake M, Ueno M, Takai I, Yamamoto T, Kubo M, Moss J, Noda M. (2002), Proc Natl Acad Sci U S A. (5), pp: 3042-6. Accessed 25/07/12 at:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11854470
 
13. " Evaluation of oxygen radical absorbance capacity in kampo medicine.", Nishimura K, Osawa T, Watanabe K. (2011), Evid Based Complement Alternat Med. pp: 2011-812163. Accessed 25/07/12 at:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19126557
 
14. Poisonous Plants of Australia, Everist, Selwyn L. , Angus and Robertson, Melbourne, 1974, p. 583
 
15. "Rhubarb leaves poisoning", Medline Plus Medical Encyclopedia, 2012. Accessed 13/8/12  http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002876.htm
 
16.    McGee, Harold. On Food and Cooking: The Science and Lore of the Kitchen. New
York, NY: Scribner, 2004. p. 367
 
17. אגף רוקחות מאגר תרופות, משרד הבריאות, 2012.
http://www.old.health.gov.il/units/pharmacy/trufot/Mucar_List.asp?p=1&Sr_Type=Activ&Y_Name=RHUBARB&Letter=r&safa=
(נכון ל- 29/08/12)
 
18. Dui Yao, The art of combining Chinese medicals, Philippe sionneau. pp: 54-56. Accessed 25/07/12 at: http://books.google.co.il/books?id=IoWHP3w0sKkC&printsec=frontcover&hl=iw&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false  
 
19. Yorkshire GrownIndoor RhubarbThe History, Accessed 25/07/12 at: http://www.yorkshirerhubarb.co.uk/Rhubarb%20History.htm

כותבת המאמר: תמר פרוייליך
 
 
למידע נוסף:
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז