לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

תזונה למניעת נזקי שמש והזדקנות העור

 
 
קרינת השמש ברוכה לגופינו מאחר שהיא מאפשרת לעור לייצר מהכולסטרול שבו ויטמין D . כמו כן, הקרינה נלחמת בחיידקי האקנה ומקלה על בעיות שונות כמו פסוריאזיס או אקזמה. אולם חשיפה מרובה לשמש יכולה להוביל לנזקים שהקל שבהם הוא הזדקנות מואצת של העור והחמור שבהם הוא סיכון מוגבר לסרטן. הנזקים לעור מושפעים לא רק מגורמים חיצוניים אלא גם מגורמים פנימיים ובחלקם אנו יכולים להתערב. במאמר זה נתמקד בתזונה הנכונה לעור
 
 
מאת: ד´´ר ניר עמיר
 
תקופת הקיץ הבאה עלינו לטובה מלווה בחשיפה מרובה לשמש. קרינת השמש ברוכה לגופינו מאחר שהיא מאפשרת לעור לייצר מהכולסטרול שבו ויטמין D  . כמו כן, הקרינה נלחמת בחיידקי האקנה ומקלה על בעיות שונות כמו פסוריאזיס או אקזמה. אולם חשיפה מרובה לשמש יכולה להוביל לנזקים שהקל שבהם הוא הזדקנות מואצת של העור והחמור שבהם הוא סיכון מוגבר לסרטן.
אין ספק שכללי זהירות הכוללים לבוש מתאים, קרם הגנה והימנעות מחשיפה בשעות הקשות של היום יכולים למזער את נזקי השמש. גנטיקה וצבע עור מספקים, ללא ספק, הגנה מסוימת אף הם, אלא שעל נתונים אלה אנו לא יכולים להשפיע. אך הנזקים לעור מושפעים לא רק מגורמים חיצוניים אלא גם מגורמים פנימיים ובחלקם אנו יכולים להתערב: תזונה נכונה יכולה להשפיע בצורה משמעותית על איכות העור ומראהו ועל צמצום נזקי הקרינה. רגע לפני שאנו משלימים עם כתמים וקמטים מואצים בפנים ובידיים (או שאנו מפקירים עצמנו להתערבות פלסטית) והרבה לפני שאנו מבזבזים כמויות כסף על קרמים לטיפוח כמעט חסרי השפעה, נתמקד בתזונה הנכונה לעור (ועל הדרך נרוויח גם תזונה נכונה עבור מערכות הגוף הפנימיות).
 
קצת רקע
קרינת השמש עלולה להזיק ל- DNA  ולגרום להזדקנות מואצת של העור. בתוך העור ישנו חומר שקולט חלק מהקרינה האולטרה סגולית. זהו המלנין המצוי בריכוזים גבוהים יותר אצל אנשים כהי עור. זו גם הסיבה שאנשים בעלי עור בהיר נמצאים בסיכון גבוה יותר לנזקי שמש. מידע חשוב נוסף על קרינת השמש נמצא במאמר צמחים המעלים סיכון לפגיעה מקרינת שמש. פוטוסנסיטיביות היא רגישות לקרינת שמש. ניתן להעלות או להפחית את הפוטוסנסיטיביות של העור באמצעות תרופות, צמחי מרפא ומזונות שונים.
במאמר זה נתמקד בהשפעת התרופות אך כל מי שרוצה להעמיק בתחום ההרבולוגי (של הצמחים) מוזמן לעשות כן דרך הקישור המצורף לעיל.
 
תזונה מונעת
כדי לשמור על עורנו באופן אופטימלי עלינו לנקוט בשתי אסטרטגיות: פעילות מונעת, כלומר דברים שעלינו להימנע מהם (למשל מחשיפה לשמש בשעות השיא החמות ביותר או מאכילת מזונות מסוימים) ופעילות תורמת (למשל שתיה מספקת ואכילת מזונות מגנים). קיימים צמחים ומזונות המכילים חומרים פוטוסנסיטיבים, כך שבעת החשיפה לשמש הם עלולים להגביר את נזקי הקרינה. בין התבלינים אנו מכירים את הכורכום והליקוריץ. מובן שלא מדובר בשימוש אקראי או בתבלון אלא בצריכה על פי מינונים רפואיים. ישנם מזונות שמריחתם על העור עלולה להגביר את עוצמת הקרינה (למשל חלק מפירות ההדר או מגע חוזר עם שמיר או סלרי) אך הסיכון לכך קטן בדרך כלל.
 
תזונה תומכת
תזונה תומכת היא תזונה המגנה על העור מפני נזקי קרינה ובמקביל, מועילה לבריאות הכללית. חשוב לציין כי המחקרים התומכים ביעילות הרכיבים המפורטים להלן נעשו על המזונות המלאים ולא על תוספי תזונה. מכאן שאכילת מזונות מהרשימה הבאה, כחלק מהתזונה היום יומית למשך חודש או יותר, מעניקה הגנה ממשית וצמצום משמעותי של נזקי שמש.
בין המזונות התומכים אנו מוצאים את המפרט הבא:
לייקופן - לייקופן הוא פיגמנט (צבען) אדום המועיל ללב. הוא מצוי במזונות כמו אבטיח, עגבנייה או אשכוליות אדומות. מחקרים מצביעים כי צריכה לאורך שלושה חודשים מצמצמת את נזקי הקרינה בכ 40% .
אומגה 3 - אומגה 3 נמצא בדגי הים הצפוני אך גם באגוזי מלך, שמן קנולה וזרעי פשתן, למשל. צריכה קבועה של מזונות המכילים אומגה 3 מסייעת במניעת דלקתיות בעור, תהליך שיכול לצמצם את הזדקנות העור או את מספר מקרי הסרטן. יש לציין כי מזונות המכילים שומן מסוג אומגה 6 (כדוגמת שמן תירס, שמן חמניות או מזונות המכילים שמן בכלל) דווקא עלולים להחמיר את נזקי השמש.
בטא קרוטן - גם כאן מדובר בפיגמנט שפועל כנוגד חמצון ולכן מונע נזקי עור. צבען זה נמצא בשפע בפירות וירקות כתומים כמו בטטה, דלעת, מנגו וכמובן גזר. הוא נספג טוב יותר כאשר הוא מבושל עם מעט שמן. השפעתו המיטיבה מירבית אם צרכנו אותו לפחות שלושה שבועות ברציפות.
פוליפנולים - מדובר בקבוצת חומרים שונים הנחשבים לנוגדי חמצון בעלי יכולת הגנה על העור. בניהם אנו מכירים את ה EGCG (אפיגאלוקאטכין 3 גלאט). זהו רכיב פעיל הנמצא בתה ירוק. פוליפנולים אחרים נמצאים בענבים או שזיפים שחורים ואף ביין שהופק מהם וניתן למצוא גם רכיבים תורמים במזונות כמו פירות יער, חמוציות, בצל סגול, תה לסוגיו וקקאו.
ויטמין C - זהו ויטמין הידוע ביכולתו לסייע לשיקום בניית העור וחידוש הקולגן שבו. הויטמין מצוי בשפע בקיוו'י, עגבניה, פלפל אדום, גויאבה וכן בברוקולי, מלון ופירות הדר. נמצא כי תרומתו לעור גדלה כאשר אנו צורכים במקביל מזונות המכילים ויטמין E כמו דגנים מלאים, שעועית וסויה, שקדים, פקאנים ואגוזי לוז, אבוקדו ושמן זית.
 
מתי חשוב להקפיד?
המלצות התזונה לעיל טובות וחשובות עבור כל אדם אך במקרים מסוימים כדאי להקפיד על צריכה נבונה ומוגברת:
א - אנשים שחשופים הרבה לשמש או רגישים אליה (בעלי עור בהיר).
ב - אנשים שעוברים טיפולים פוטו-תירפיים (הקרנת העור בקרינת UV ).
ג - אנשים עם מחלות שמחמירות משמש.
ד - אנשים שמשתמשים בתרופות שעלולות להחמיר נזקי שמש.
 
לסיכום
תזונה היא אחד הכלים החשובים לשמירה על הבריאות. מסתבר שלתזונה מאוזנת המכילה שפע של פירות וירקות וכן דגנים מלאים ואגוזים יש השלכה גם על איכות העור, מראהו לאורך זמן ובריאותו.

למידע נוסף
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי טווינא בתמורות
למידע אודות מסלול הכשרה לטיפול בילדים

חומר זה מוגש כשירות ע"י הקליניקה של תמורות.
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים
ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז