לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

קווים לדמותה של הרפואה הסינית והרפואה המערבית הפועלות יחדיו

 
 
חשדנות, חוסר היכרות ודעות קדומות מנעו, עד כה, מהרפואה הסינית להשתלב עם הרפואה הקונבנציונלית אך בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחות מרתקת בין הרפואה המערבית לרפואה הסינית. מאמר זה סוקר את היתרונות לרפואה המשולבת והכלים המובילים להשגת יתרונות אילו.
 
 
מאת: ד"ר ניר עמיר
 
חשדנות, חוסר היכרות ודעות קדומות מנעו, עד כה, מהרפואה הסינית להשתלב עם הרפואה הקונבנציונלית אך בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחות מרתקת בין הרפואה המערבית לרפואה הסינית. לא עוד בת חורגת "מוזרה ומסתורית" אלא תחום שעומד לצידה של הרפואה הממסדית במיטב המחלקות והמרפאות בארץ. 
אחת הסיבות לפגיעה בהשתלבותה של הרפואה הסינית בבתי החולים היתה הגדרתה כרפואה אלטרנטיבית וקשירתה, בחבילה אחת, יחד עם שיטות רפואה משלימות אחרות. אולם כיום ברור שמדובר בשיטת טיפול שאינה מציגה אלטרנטיבה אלא השלמה ושילוב עם הרפואה הרגילה.
 
הצורך ברפואה המשולבת
רפואה משולבת נמצאה כמועילה במישורים רבים הן במסגרת אשפוזית והן במסגרת קהילתית.
במסגרת האשפוזית:
שיפור איכות חיי המטופל בעת אשפוזו: גם אם המטופל הגיע על רקע מחלת לב או כבד קשה, הרי ששיפור השינה שלו, הפחתת כאבים וחרדה, הקלה על בעיות כמו עצירות או כאבי ראש והענקת "טיפים" שישמשו את המטופל לאחר השחרור, עשויים לשפר מהותית את משך האשפוז ולעתים אף לקצר אותו.
לדוגמא: במהלך התמחות סטודנטים מתמורות במסלול לרפואה סינית נתקלנו במטופלת קשישה עם אי ספיקת לב. בנוסף לקוצר הנשימה, הכבדות ברגליים והחרדה, הטרידה את המטופלת העובדה שהיא לא עשתה את צרכיה מאז הגיע לבית החולים שלושה ימים קודם לכן. המטופלת קיבלה טיפול בדיקור ובשיאצו וכן מספר המלצות פשוטות להמשך. דווח מרופאי המחלקה הראה שהבעיה חלפה עוד באותו יום.
 
שיתוף מידע עם הרופאים: רוב הרופאים אינם בקיאים בתחום צמחי המרפא ותוספי התזונה, אף שאילו, לעתים, מסוגלים לעשות אינטראקציה עם תרופות ולהשפיע על ממצאים מעבדתיים שונים. שיתוף פעולה בין רופאים למרפאים יכול לתת מענה לפערי הידע בתחומים אילו.
לדוגמא: אחד המקרים שנתקלנו במחלקה פנימית היה של חולה עם עבר של אירוע מוחי. אחת הבעיות שהדאיגו את הרופאים היתה הופעת שטפי דם תת עוריים בצורת סימנים כחולים על העור. מסתבר שהחולה נטל מספר תוספי תזונה "לשיפור הזיכרון" (כמו אומגה 3 וג'ינקו בילובה) אשר הגבירו את האפקט מדלל הדם של התרופות שנתנו לו ממילה. דיון בין הרופאים למרפאים הניב התאמת מינוני תרופה מדויקים יותר לרווחת המטופל.
 
במסגרת הקהילתית
העבודה המשולבת עם רופא, מחוץ לבתי החולים,  נעשית בקופות חולים, מרפאות פרטיות או מרפאות חוץ של בתי חולים. גם כאן נדרשת עבודה משולבת אשר מבוצעת, פעמים רבות, דרך שיחות טלפון או העברת מכתבי סיכום רפואיים. בדרך זו ניתן לעקוב אחר התקדמות המטופל, להעלות המלצות או שאלות הנוגעות להמשך בירור, להציג בפני הרופא המטפל הצלחות טיפוליות ולהדק בכך את הקשר עם הרופאים שמצידם עשויים להפנות אלינו מטופלים.
 
 
כיצד ההכשרה ברפואה סינית תורם לרפואה המשולבת?
הכשרת המטפל הסיני משלבת רפואה מערבית לצד הרפואה הסינית. במהלך ההכשרה הסטודנט לומד את השפה הרפואית, מכיר מחלות ויודע להסבירן גם בזווית מערבית וגם בזווית אנרגטית - מזרחית. כמו כן, התלמיד רוכש כלים המאפשרים לו לעקוב אחר בדיקות המעבדה ובכך לדעת אם חל שיפור אובייקטיבי במצב החולה. העמקה בתחום צמחי מרפא ותוספי תזונה מאפשרת איתור אינטראקציות עם תרופות ומניעת נזקים אפשריים במקרה של משלב לא תקין. מעבר להכשרה המלווה את הסטודנט לאורך שנות הלימוד נדרשת התמחות מסודרת בכותלי בית החולים. התמחות זו כוללת צפיה והתנסות קלינית במחלקות ומרפאות בתי החולים.
להלן מכתב שנשלח על ידי אחות בית חולים שהינה בעצמה גם תלמידת השנה הרביעית לרפואה סינית. המכתב מתייחס למפגשי הצפיה וההתנסות בבית חולים וולפסון. בוגרי המסלול לרפואה סינית "מטיילים" במחלקות ומרפאות שונות בבית החולים ועוברים חוויה והתנסות קלינית המעצימה את יכולותיהם כמטפלים לעתיד.
 
"את התנסותי כאחות התחלתי בבי"ח רמב"ם, במחלקת פלסטיקה. הייתי אחות טיפולים וטיפלתי באנשים עם כוויות דרגה שלישית 70% ופצעי לחץ נוראיים. לאחר מכן עבדתי במחלקת ניתוחי חזה בבי"ח כרמל. התחנה השלישית שלי היתה בית חולים לווינשטיין. משם הגעתי למיילדות.
הייתי פעמיים בנוירולוגית ילדים עם פרופ' טלי שגיא. היה פשוט מדהים !!! אין בפי מילים לבטא את התפעלותי מהאישה הזאת ופועלה, כפי שראיתי. בכל שנותיי כאחות ללא נחשפתי לרמה כזאת של טיפול כוללני. חשוב לדעת שגם את זה יש לנו, כרפואה ציבורית.
אני מצפה להתנסות במחלקה המשלימה לילדים. נראה לי מרתק התפר בין רפואה קונבנציונלית, לבין רפואה משלימה. אני מחכה לראות זאת במו עיני."
 
אך נוכחות הסטודנט תורמת לא רק למטופלים ולעבודה המשותפת עם הצוות הרפואי אלא גם לביטחונו העצמי של המטפל. או כפי ששתיים מהמתמחות צוטטו:
"החוויה במחלקה הפנימית לא תמיד קלה אבל מעצימה. אין לי ספק שכך אצא מטפלת טובה יותר...".
 
"עד שלא התנסיתי בעצמי, לא הייתי בטוחה שאוכל להתמודד עם מצבי חולי קשים. היום אני יודעת שכמרפאה סינית, אוכל להקל על מטופל שסובל גם ממחלות ללא ריפוי"
 
 
לסיכום
לימודי רפואה מערבית הם חלק אינטגרלי וחיוני להכשרת המטפל. הלימודים תורמים יכולת השתלבות במסגרת ממסדית, משפרים את ההבנה עם המטופל וצרכיו ומאפשרים מניעת נזקים שעלולים להיגרם על ידי כל גורם רפואי. מובן שהידע הרחב משפר את סיכויי ההצלחה הטיפולית, אך יותר מכל, השילוב מעניק ביטחון עצמי שמשמש אותנו כמטפלים כאשר אנו נאלצים להתמודד עם מקרים מורכבים וקשים במיוחד.

למידע נוסף
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי טווינא בתמורות
למידע אודות מסלול הכשרה לטיפול בילדים
 
 
 
חומר זה מוגש כשירות ע"י הקליניקה של תמורות.
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים
ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז