לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

הסיכון לאירוע מוחי בעקבות טיפול צווארי

 
 
כל טיפול נושא עימו סיכון מסוים או התווית נגד. הסיכון לאירוע מוחי גדל ככל שיש יותר גורמי סיכון.מגע חזק או תנועה מהירה של הצוואר עלולים להוביל להתנתקות קריש וסחיפתו אל המוח.
 
 
מאת: ד´´ר ניר עמיר
 
 
כאשר מגיע אליך מטופל ברמת סיכון גבוהה לקרישי דם – יש להימנע ממגע עמוק או מהיר באזור הצווארי
 
כל טיפול נושא עימו סיכון מסוים או התווית נגד. על כן, בכל טיפול אנו מפעילים מערכת שיקולים של "עלות - תועלת": האם "התועלת", כלומר התרומה לאיכות חייו של המטופל עולה משמעותית על "העלות", כלומר על הנזקים היכולים להיגרם כתוצאה מהטיפול. על המטפל לברר את הרקע הרפואי של המטופל עוד לפני תחילת מתן הטיפול. אחת השאלות החשובות, שלא ניתן לוותר עליה, היא בירור הנטייה לקרישי דם.
 
בגוף האדם קיים איזון עדין בין מערכת קרישת הדם לבין המערכת הבולמת אותה. כאשר איזון זה מופר עלולה להתפתח נטייה מוגברת לקרישת דם אשר תוביל ליצירת טרומבוזה - קריש דם שחוסם את כלי הדם (מעין פקק). כאשר קריש דם כזה ניתק ממקומו הוא עלול לנדוד אל הלב, הריאות או אל המוח ולחסום את זרימת הדם לאזור.
למוח, אמנם קיימות שיטות הגנה מפני נזקים למחזור הדם. אחד המאפיינים האנטומים המופלאים של המוח הוא שכלי הדם הקדמיים (הצוואריים) מחוברים בניהם וכן עם כלי הדם האחוריים (השדרתיים). כך מתקיים מעגל המאפשר זרימת דם מכל מקום לכל מקום גם אם אחד מכלי הדם נחסם.
 
אלא שחסימה בכלי דם צווארי עלולה להסתיים בנדידת הקריש, תופעה המכונה אמבוליה - תסחיף. כאשר תסחיף זה חודר למוח הוא פוגע ברקמות ועלול לגרום לנזק בלתי הפיך. תופעה זו מכונה אירוע מוחי (שבץ מוחי) - CVA .
הסיכון לאירוע מוחי גדל ככל שיש יותר גורמי סיכון. גיל, עישון, סוכרת, יתר לחץ דם, עודף שומן ומחלות לב הם מן הגורמים השכיחים ביותר. תופעות פחות שכיחות כוללות נשים מעל גיל 35 שנוטלות גלולות ומעשנות. נשים אילו בסיכון גבוה יותר בזמן ההריון או קצת אחריו.
 
בשנים האחרונות מתוארים עשרות מקרים אקראיים של מטופלים אשר עברו מניפולציות בצוואר ופתחו אירוע מוחי תוך 24 שעות מזמן הטיפול. רוב הפעולות שתועדו בוצעו בידי כירופרקטים או מטפלי טווינא.  אמנם הספרות הרפואית כוללת גם מאמרים המסתייגים מהטיעונים לעיל ובנוסף, אין כמעט מידע על הסיכונים בשיאצו, אך יש לזכור שעל כל מקרה שתועד יתכנו עוד מספר מקרים שלא תועדו ועל כן כדאי לנהוג לחומרה ולא לקולה בכל הנוגע לטיפול צווארי באנשים עם נטייה לפתח קרישי דם צווארים.
 
מגע חזק או תנועה מהירה של הצוואר עלולים להוביל להתנתקות קריש וסחיפתו אל המוח. אמנם יתכן שמדובר בצירופי מקרים שהיו נגמרים בשבץ מוחי ללא קשר לטיפול שבוצע בהם בשעות שלפני האירוע, אך לא כדאי לקחת סיכון, בעיקר לאור הצטברות העדויות בספרות הרפואית. בכל מקרה של חשד לפקקת בעורקי הצוואר מומלץ להפנות את המטופל לבדיקה רפואית פשוטה אשר תאושש או תשלול בעיה כזו.
במידה ונמצא סיכון גבוה, המטפל יכול לבצע טיפול מרוחק בכל גוף המטופל אך להסתפק במגע נעים וקל בלבד של הצוואר בלי סיבובים מהירים או לחיצות חזקות מידי. התייעצות מוקדמת עם רופא המטופל יכולה למנוע אי נעימויות בהמשך ואף להגן על המטפל מפני תביעה משפטית במקרה שחל נזק.
 
לסיכום, במידה והמטופל מדווח על נטייה לקרישי דם, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע לפני שמבצעים טיפול מגע משמעותי בצוואר.
 
למידע נוסף
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני בתמורות
למאמר על שיאצו צווארי
למאמר על הגישה לטיפול בכאבי צוואר וצליפת שוט
 
חומר זה מוגש כשירות ע"י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
מקורות
 
1. Norris JW and others. Sudden neck movement and cervical artery dissection. Canadian Medical Journal 163:38-40, 2000.
2. Lee KP and others. Neurologic complications following chiropractic manipulation: 3. A survey of California neurologists. Neurology 45:1213-1215, 1995.
Haney DQ. Twist of the neck can cause stroke warn doctors. Associated Press news release, Feb 19, 1994.
4. Terrett AGJ. Current Concepts in Vertebrobasilar Stroke following Manipulation. West Des Moines, IA: National Chiropractic Mutual Insurance Company, Inc., 2001.
5. Micheli S, Paciaroni M, Corea F, Agnelli G, Zampolini M, Caso V. Cervical Artery Dissection: Emerging Risk Factors. Open Neurol J. 2010;4:50–5
6. Choi S, Boyle E, Cote P, Cassidy JD. A population-based case-series of ontario patients who develop a vertebrobasilar artery stroke after seeing a chiropractor. J Manipulative Physiol Ther. 2011;34(1):15–22
7. Cassidy JD, Boyle E, Cote P. Risk of vertebrobasilar stroke and chiropractic care: results of a population-based case-control and case-crossover study. Spine (Phila Pa 1976) 2008;33(4 Suppl):S176–83.
8. Murphy DR. Current understanding of the relationship between cervical manipulation and stroke: what does it mean for the chiropractic profession? Chiropr Osteopat. 2010;18:22–0.
9. Herzog W. The biomechanics of spinal manipulation. J Bodyw Mov Ther. 2010;14(3):280–6.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז