לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

אידיאוגרמות – הכתיבה הסינית של מושגים רפואיים

 
 
אידיאוגרמה של דם הכתב הסיני יכול לחבר משמעויות קונקרטיות למשמעויות אבסטרקטיות. כך המושג מקבל ביטוי גרפי שאות רגילה אינה יכולה לתת. מאמר זה סוקר מושגי יסוד ברפואה הסינית ומציג לצידם את האידיאוגרמות, הרעיונות המבוטאים כציור. בדרך זו ניתן להבין את התפתחות המושג והרעיונות הפילוסופים העומדים מאחוריו.
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 
יין ויאנג – Yin Yang
Yang המסמל את המדרון המואר של ההר.
המושג מורכב משתי אידיאוגרמות.
בהתאם לתפיסה הסינית מסמל מושג היאנג היבטים יחסיים בטבע ובאדם: היאנג חם, גבוה, יומי ואנרגטי יחסית ליין. הוא מסמל כל מה שמתקרב אל השמש. מובן שמדובר במשמעות יחסית שכן ללא יין לא ניתן להגדיר מהו יאנג.

Fu מסמל גבעה, הר נמוך.
אם נסובב את האידיאוגרמה ב 90 מעלות נגד כיוון השעון, הרי שניתן לדמיין שתי תלוליות זו לצד זו.

Yang מסמל את ההתרחבות, את הזוהר, קרינת השמש.
האידיאוגרמה מורכבת משני חלקים. הריבוע העליון עם הקו החוצה אותו מסמל שמש והקווים המתפשטים תחתיו מסמלים את קרני השמש המתפזרים ומבריקים.

יחד מסמלים המושגים את היאנג. זהו העיקרון הזכרי בטבע. כל מה שקרוב לשמש מוגדר כיאנג בעוד שהמושג המשלים אותו אך רחוק מהשמש יוגדר כיין. יש לזכור שמדובר בתופעות מנוגדות המשלימות זו את זו ולא במושגים מוחלטים.
למאמר המפרט על יין ויאנג



Yin הוא המדרון המוצל של ההר (הצד המעונן).
המושג מורכב משתי אידיאוגרמות.
בהתאם לתפיסה הסינית מסמל מושג היין היבטים יחסיים בטבע ובאדם: היין קר, נמוך, לילי וחומרי יחסית ליאנג. הוא מסמל כל מה שרחוק מן השמש. מובן שמדובר במשמעות יחסית שכן ללא יאנג לא ניתן להגדיר מהו יין.

Fu מסמל גבעה, הר נמוך.
אם נסובב את האידאוגרמה ב 90 מעלות נגד כיוון השעון, הרי שניתן לדמיין שתי תלוליות זו לצד זו.

Jin מסמל את ההווה, הכאן והעכשיו. Yun מסמל עננים. ביחד הם מרכיבים את משמעות הצל הנסתר מן השמש.

יחד מסמלים המושגים את היין. זהו העיקרון הנקבי בטבע. כל מה שרחוק מהשמש מוגדר כיין בעוד שהמושג המשלים אותו אך קרוב לשמש יוגדר כיאנג. יש לזכור שמדובר בתופעות מנוגדות המשלימות זו את זו ולא במושגים מוחלטים.
למאמר המפרט על יין ויאנג



צ´י - Qi
Qi מסמל את כוח החיים המניע כל דבר בטבע.
המושג מורכב משתי אידיאוגרמות.
בהתאם לתפיסה הסינית הצ´י נמצא בכל מקום. הוא מהווה טרנספורמציה של חומר. למעשה צ´י וחומר הן השלכות שונות של אותו דבר. לצ´י סוגים שונים אשר ביחד מניעים את הכוחות בטבע ובאדם. ניתן להשפיע על הצ´י בגוף ובכך להשפיע על הרקמה החומרית ועל בריאותו של האדם.

Qi מסמל אוויר, אדים או את הנשימה עצמה (אדי הנשימה). הסמל מביע רעיון של משהו העולה מעלה.

Mi מסמל דגנים או אורז. זהו המקור החומרי להזנה ולכן לחיים עצמם. המושג מצויר כמספר דגנים המונחים כשושנה סביב המרכז. מושג זה מסמל גם את החיים הפוטנציאלים של הנבט או הזרע בעודו רדום וברמתו הפוטנציאלית.

יחד מסמלים המושגים את הצ´י. מקור הצ´י מן האוויר, היאנג ומן המזון, היין. מדובר אמנם בצ´י הפוסט לידתי ויש לקחת בחשבון שקיים מקור נוסף – ההורים עצמם. אך נשימה ותזונה עדיין מהווים את הבסיס להמשך קיום החיים. אנו רואים גם שהצ´י הוא אינטראקציה בין כוחות יאנגים ליינים. כמו בכל מקום שיש ניגודים נוצרת תנועה, היא המקור לכוח אשר גורם לשינויים, כלומר הצ´י.
בשפה הסינית הקדומה השתמשו באידאוגרמה של האש, ה Luo במקום במושג הדגנים להביע את הצ´י והדינאמיות שלו. אולם המושג החדש מיטיב להביע את היחסים הדינאמיים בין שני הניגודים בטבע ואת הכוח הנוצר מהם.

למאמר המפרט על הצ´י, מקורותיו וסוגיו השונים


דם - Xue
Xue מסמל דם.
המושג כולל שתי אידיאוגרמות.
בהתאם לתפיסה הסינית דם הוא לא רק נוזל אלא גם התבטאות חומרית של צ´י. תפקיד הדם להזין וללחלח את הרקמות ולכן חוסר דם יתבטא ביובש, עצירות, סחרחורות ולרוב גם קור. תפקיד נוסף של הדם הוא הכלת השן שבלב, מכאן שחסר בדם ישפיע על מצב הרוח ושמחת החיים.

Chu מסמל טיפה (של נוזל) או נקודת פיסוק בסוף אידאוגרמה.

Min מסמל צינור. ניתן לדמיין את הצינור עם נחשוב על גליל ששוכב והפכו את הקווים שבסופו לקווים ישרים.

יחד המושג מסמל נוזל דם בתוך כלי הדם. הדם נוצר מן המזון והצ´י. מקורו במח העצמות אשר נשלטים על ידי הכליות, אך בתהליך ייצורו משתתפים איברים רבים אחרים.

למאמר המפרט על הדם, כלי הדם והאינטראקציה עם הצ´י




תמצית החיים - Jing
Jing מסמל את תמצית החיים.
המושג כולל שתי אידיאוגרמות.

בהתאם לתפיסה הסינית הג´ינג הוא המרכיב הבסיסי הנוצר מאלמנטים מולדים (דרך הכליות) ואחר מולדים (דרך המזון). התפיסה המערבית מייחסת לו גם את המרכיב התורשתי שבזרע ובביצית. הג´ינג ממוקם בכליות יחד עם הצ´י המולד ושולט על ייצור דם דרך מח העצם, תהליכי רבייה והתפתחות ואספקטים שונים של המוח.

Mi מסמל דגנים או אורז. זהו המקור החומרי להזנה ולכן לחיים עצמם. המושג מצויר כמספר דגנים המונחים כשושנה סביב המרכז. מושג זה מסמל גם את החיים הפוטנציאלים של הנבט או הזרע בעודו רדום וברמתו הפוטנציאלית. אידאוגרמה זו מופיעה גם בסמל הצ´י.

Qing מסמל רעננות או גיל צעיר.

יחד המושג מסמל את אנרגית החיים. זהו הבסיס החומרי להתפתחות כל צ´י. הדגן הצעיר הוא הנבט המסמל את הפוטנציאל להתפתחות העובר.

למאמר המפרט על השן


שן - Shen
Shen מסמל את רוח האנוש או החיוניות.
המושג כולל שתי אידיאוגרמות.
בהתאם לתפיסה הסינית מדובר בחיוניות המלווה את האדם במחשבה, יצירתיות, שמחת חיים והכרה. בתקופה השמנית הקדומה של סין סימל המושג גם יכולת התקשרות עם רוחות וכוחות על טבעיים אך במרוצת הזמן המושג התמקד בתודעה ובאלמנטים פסיכולוגים נפשיים באדם.

Shi מסמל את הידע, היכולת להציג או להצביע על משהו

Shen מסמל דיווח

יחד המושג מסמל את הקשרים המנטאליים רוחניים שלנו. השן מזוקק מהצ´י ומשתכן בלב. פגיעה ביצורו עלולה להוביל לדיכאון, למשל, בעוד שפגיעה במשכנו (פגיעה בדם המכיל אותו או חום ואש) עלולה להוציא אותו ממקומו, תופעה שתתבטא בנדודי שינה, מחשבות טורדניות או הפרעות נפשיות שונות.



נוזלי הגוף – Jin Ye

Jin מסמל את הנוזלים הצלולים בגוף
המושג כולל שתי אידיאוגרמות.
בהתאם לתפיסה הסינית מדובר בנוזלים טהורים בעלי נטייה לעלות מעלה ולפריפריה ולהפוך לזיעה. הם קלים וצלולים ולכן נעים מהר יחסית יחד עם הצ´י המגן. פיזורם מבוצע על ידי הריאות. תפקידם ללחלח את העור והשרירים. כמו כן הם מהווים את המרכיב הנוזלי של הדם ובכך מונעים סטאזיס.

Shui מסמל מים. המושג מציין זרימה עם כיוון ועליו טיפות נוזל. (כמו כן מוכר לנו המושג מתוך תורת הפנג-שואי שפירושו רוח – מים).

Yu מסמל מברשת או פעולת הברשה שהיא פעולת זרימה וחליפה מעל משהו.

יחד המושג מסמל את הנוזלים הטהורים המופרדים על ידי הטחול בעזרת תהליך הטרנספורמציה מן הנוזלים העכורים. נוזלים אילו מופרשים מן הגוף כזיעה, רוק, דמעות ומוקוזות שונות, תנועתם מהירה יחסית והם נמצאים כמעט בכל מקום בגוף.



Ye מסמל את הנוזלים העכורים בגוף
המושג כולל שתי אידיאוגרמות.
בהתאם לתפיסה הסינית מדובר בנוזלים עכורים הנוטים לרדת למטה ומופרשים כשתן. הם כבדים וצמיגים ולכן נעים יחד עם הצ´י המזין בתוך הגוף בתנועה איטית. הטחול והכליות מווסתים את זרימתם. תפקידם ללחלח את המפרקים, עמוד השדרה, המוח, מוח העצמות והנוזל המוחי שדרתי. הם עושים לובריקציה לאברי החישה כמו עיניים, אוזניים, אף ופה.

Shui מסמל מים. המושג מציין זרימה עם כיוון ועליו טיפות נוזל.

Ye מסמל אפלה, אפלת לילה.
יחד המושג מסמל את הנוזלים העכורים המופרדים על ידי הטחול בעזרת תהליך הטרספורמציה מן הנוזלים הצלולים. נוזלים אילו מקבילים לנוזלים המצויים בחלל הבין מפרקי, כלומר לנוזלים סינוביאלים והם עשירים בחלבונים וחומרי הזנה. כמו כן הם נמצאים בנוזל המוחי שדרתי ולפיכך לאורך כל המוח ומוח השדרה. כיוון שהם יציבים ואיטיים תפקידם למנוע חיכוך ולהזין את המקום בו הם נמצאים.



אברי היין והיאנג – Zang Fu
Zang מסמל את האיברים היינים המלאים
המושג כולל שתי אידיאוגרמות.
בהתאם לתפיסה הסינית איברי הגוף נחלקים לאיברים מלאים וחלולים. האיברים המלאים פנימיים יותר ומתייחסים לאיברים היינים בעוד שהחלולים חיצוניים יותר ומתייחסים לאיברים היאנגים.

Rou מסמל בשר. הכוונה לרקמות הרכות כמו שריר ושומן, אך גם לבשר פרי, למשל.

Zang מסמל הסתתרות, שמירה או אכסון.

יחד המושג מתייחס לאברי היין כמו הריאות, הכבד, הכליות, הטחול והלב. התפיסה הסינית מתייחסת לאיברים אילו כאיברים מלאים, עשירים ב´בשר´ ובדם. תפקידם להזין ולשמר את הדם והצ´י. מדובר באיברים פנימיים המוחבאים היטב בתוך הגוף.

למאמר המפרט על אברי הזאנג


Fu מסמל את האיברים היינים המלאים
המושג כולל שתי אידיאוגרמות.
בהתאם לתפיסה הסינית איברי הגוף נחלקים לאיברים מלאים וחלולים. האיברים החלולים חיצוניים יותר ומתייחסים לאיברים היאנגים בעוד שמלאים פנימיים יותר ומתייחסים לאיברים הינים.

Rou מסמל בשר. הכוונה לרקמות הרכות כמו שריר ושומן, אך גם לבשר פרי, למשל.

Fu מסמל מקום רשמי (כמו רשות משטרה).

יחד המושג מתייחס לאיברים היאנגים הכוללים את המעי הגס, המעי הדק, הקיבה, כיס המרה והתלת מחמם. רובם עוסקים בהעברת מזון לאיברים הפנימיים או את התוצרים החוצה. המושג מסמל שליטה ובקרה על הבשר ועל האיברים הפנימיים בעזרת מנגנון העברה והקצבת המזון מבחוץ. התפיסה הסינית מתייחסת לאיברים אילו כאיברים חלולים, בעלי פונקציות תנועה ולכן יותר מכילים צ´י מאשר דם. מדובר באיברים שחלקם, גם בהיבט קונוונציונלי, נחשפים למערכות חיצוניות, לא סטריליות, החשופות לסביבה.

למאמר המפרט על אברי הפו


מרדיאנים – Jing Luo
המושג כולל שתי אידיאוגרמות.
בהתאם לתפיסה הסינית הגוף הוא מערכת של חומר ואנרגיה. הצ´י זורם אמנם בכל מקום בגוף, אך באזורים מסוימים זרימתו משמעותית וניתנת לשינוי (בדומה לדם הזורם בכליו). צינורות אילו מכונים בשם מרידיאנים (תרגום לקוי לצרפתית שמשמעותו קווים) והם עוברים לאורך ברכות - הצטברויות של צ´י המשמשות ברפואה הסינית לדיקור, לחיצה, חימום ועוד.

Jing מסמל במקור תנוחה אופקית ואנכית של גלים. הקווים האנכיים מובילים את תנועת הגל כפי שניתן להבחין באידיאוגרמה של המושג. תנועתם מדמה את הזרימה הגלית של הצ´י בצינורות (תעלות) הגוף.

Luo מסמל את המילה קישור. לכן הוא מתייחס למרידיאנים המחברים או מקשרים כל שני מרידיאנים מסוג Jing . הקישור נעשה דרך הסתעפות פנימית מן המרידיאן תוך שימוש בנקודות מוצא וחיבור.

יחד המושג הכללי מתייחס למערכת ההובלה של הצ´י בגוף. התפיסה הסינית המקורית ערבבה לעתים בין צינורות הצ´י לצינורות הדם. לעתים נראה כי זורם דם במרידיאנים וצ´י בכלי הדם. בעיקרו, דבר זה נכון כיוון שהדם והצ´י קרובים במהותם זה לזה ונוטים לא רק להזין אחד את השני אלא גם להשתנות לצורה היותר חומרית או אנרגטית.

לטבלאות המפרטות את נקודות המרידיאנים
למאמר הסוקר את התפתחות הכתב הסיני ומשמעותו

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז