לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

שלושת האוצרות: צ´י, ג´ינג, שן

 
 
ונועל אוצרות על מנעול ובריחים שלושת האוצרות, הם הרכיבים הבסיסיים של החיים, לפי הרפואה הסינית. צ´י הוא הכח העומד מאחורי כל תנועה ושינוי בעולם ובגופנו, ולכן הוא מאד חיוני לחיים. ג´ינג, הוא החומר הבסיסי ממנו אנו נוצרים, והוא אחד המקורות לצ´י של גופנו, ולכן גם עליו לא נרצה לוותר כל כך מהר. השן מייצג את התודעה והכשרים המנטליים שלנו, רוח החיים, והוא מושפע מאד מן הצ´י והג´ינג. מאמר זה מציג את שלושת האוצרות ומסביר את חשיבות איבר הכליות (כפי שהוא נתפס ברפואה הסינית) בשמירה עליהם.
 
 
מאת: תמורות
 
בספרות הרפואה הסינית קיימים שלושה אוצרות (San Bao): הג´ינג, הצ´י והשן (shen).

צ´י (qi)
צ´י הוא מונח סיני המתאר את הכוח העומד מאחורי כל תנועה ושינוי בעולם ובגופנו. תנועה אינה רק שינוי במנח הגוף, אלא כל שינוי מטבולי כל תחושה, דמיון או מחשבה. אין חיים ללא תנועה, ולפיכך אנו חיים כל עוד יש לנו צ´י.

בזמן ההיריון, אנו ניזונים מהצ´י של הורינו. זהו הכוח, הגורם לנו לגדול ולהשתנות בתוך הרחם. הצ´י גם מסייע לנו לנשום את נשימתנו הראשונה. צ´י זה מכונה הצ´י המולד:  Yuan Qi . מהרגע שאנו מתחילים לנשום ולאכול אנו מתחילים לייצר צ´י חדש. כשהמזון נכנס לבטן, אנרגית הטחול, על פי התפיסה הסינית, מזקקת אותו ושולחת אותו מעלה, אל הריאות. זהו ה  Gu Qi. כשאנו שואפים אוויר אל הריאות, הטוב שבו מתערבב עם המזון ויוצר צ´י. זהו ה Kong Qi , ההופך יחד עם ה Gu Qi ל  Zeng Qi  , ויחד עם סוגי צ´י נוספים הופך לצ´י הכללי  הזורם במרידיאנים. צ´י זה מועבר לשאר תאי הגוף, ומאפשר לו לגדול, לפעול ולהתחדש.

ג´ינג (jing)
עם ההתעברות מוענקת לנו מהות חומרית המכונה ג´ינג  (Jing). חומר זה מהווה בסיס ליצירת החומר הראשוני, ממנו נוצר גופנו. הג´ינג יכול גם להפוך לצ´י, ולמעשה במהלך החיים כל תנועה של צ´י בגופנו צורכת כמות מסוימת של הג´ינג, שהוענק לנו עוד לפני לידתנו. הג´ינג הוא הקובע את הרכב גופנו ואת מצבנו הגופני. איכותו וכמותו מוגבלות ברגע ההתעברות. למעשה, הג´ינג הוא המקור לצ´י בגופנו, וכדי ליצור צ´י יש לצרוך כמות מסוימת של ג´ינג  (וכן גם כמות מסוימת של צ´י מולד). הג´ינג, המוענק לנו לפני לידתנו, נאגר בכליות על פי התפיסה הסינית. כשאוזל הג´ינג ולעתים קודם לכן, מתרחש מוות טבעי, בדיוק כפי שמכונית שובתת ברגע שהסוללה שלה נגמרת.

למרבה המזל, קיים סוג נוסף של ג´ינג בגוף: ג´ינג נרכש. ג´ינג זה מיוצר מעודפי צ´י בסוף היום, כשאנו ישנים שינה עמוקה. כאמור, אנו מייצרים צ´י מהאוויר שאנו נושמים ומהמזון אותו אנו אוכלים. אם ייצרנו יותר צ´י, ומערכת ההטמעה תקינה, הצ´י העודף הופך לג´ינג נרכש במהלך השינה. הג´ינג הנרכש מחזק את הג´ינג, שהוענק לנו טרם לידתנו, ומאט את צריכתו. הגוף משתמש תחילה בג´ינג הנרכש ואינו חייב לצרוך את כל הג´ינג, שהוענק לו טרם הלידה.

כשהגוף צעיר ובריא, כשקיימת אספקת מזון ומנוחה נאותה, אנו מייצרים מספיק צ´י מדי יום, אותו גופנו יכול להפוך לג´ינג נרכש. עם זאת, ככל שעובר הזמן, אברינו אינם מתפקדים כבעבר ואינם מייצרים כמות מספקת של צ´י כפי שייצרו כשהיינו צעירים. לפיכך, אנו מתחילים להשתמש יותר ויותר בג´ינג שהוענק לנו טרם לידתנו. בסופו של דבר ג´ינג זה מתכלה ואנו מזקינים.

שן (shen)
השן מייצג את התודעה ואת הכשרים המנטליים הגבוהים שלנו. השן גם מתקשר לחיוניות שבנו, לאיכות העור, לניצוץ בעיניים ולמידת ההרמוניה והיציבות של המחשבה. לי דונג יואן, אחד מארבעת הרופאים הגדולים של שושלות ג´ין/יואן (1368-1280 לספירת הנוצרים), הגדיר כך את הקשר שבין הג´ינג, הצ´י וה shen:

´צ´י הוא האב הקדמון של הרוח, וההוויה היא בתה של הצ´י. (לפיכך), צ´י הוא המקור של ההוויה ושל הרוח. עוצמתו של הצ´י אדירה. כשמצטבר צ´י נוצרת הוויה. כשמצטברת הוויה חלה התעלות של הרוח.´

פסקה זו מרמזת, שיש קשר ישיר בין השן להוויית הג´ינג. כשההוויה מצטברת חלה התעלות של השן (Spirit of life). חסר מתמשך בצ´י מוביל לפגיעה חמורה בשן ולכן, לאובדן התאבון לחיים. דבר זה מתבטא באיבוד הניצוץ בעיניים, איבוד היצירתיות ואיבוד כל רצון לקום בבוקר ליום חדש. שיפור מצב הצ´י (ע´י תזונה נכונה, למשל) יתרום לחיזוק השן והחזרת החיוניות לחיים.

הכליות
בעולם הרפואה הסינית, הכליות הן האבר בו ממוקם הצ´י המולד והג´ינג. למעשה, הרפואה הסינית רואה בכליות את האבר העיקרי, האחראי לגדילה, להתבגרות, להזדקנות ולמוות הטבעי. בעולם הרפואה הסינית האוזניים, העצמות, אברי המין ומידת הפוריות, שיער הראש, השיניים, מידת הצלילות וחדות החושים, קשורים כולם לתפקוד הכליות ולג´ינג. דבר זה אינו צריך להפליא אותנו אם אנו נזכרים, שגם ברפואה המערבית הכליות אחראיות על בניין העצם, למשל. מבחינה אמבריאולוגית (עוברית) מוצא הכליות מרקמות הקשורות לאברי המין והרבייה, ואפילו קיים קשר לא ברור בין האוזניים לכליות, שכן במחלות ותרופות שונות הם נפגעים ביחד. לפיכך, ככל שאנו מזדקנים, שמיעתנו נפגעת, עצמותינו הופכות שבירות, יצר המין פוחת ועמו יכולתנו להתרבות, אנו מקריחים, שינינו נושרות, צלילות דעתנו פוחתת וכך גם חדות חושינו.

לאור האמור לעיל, הגישה של הרפואה הסינית לשמירה על הבריאות ועל החיים כוללות בעיקר את היעדים הבאים:
1. הגברת ייצור הצ´י.
2. הפחתת בזבוז הצ´י.
3. הגברת ייצור הג´ינג.
4. הפחתת בזבוז הג´ינג.
5. שמירה על בריאות הכליות.

למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה


חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות.  © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים
ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז