לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

הגישה המשולבת לטיפול באפטות

 
 
עודף אש של הלב אפטות הן פצעים כיביים, לרוב קטנים וכואבים, הפוגעים ברירית חלל הפה. שכיחותם באוכלוסיה כ 20% והן נוטות לחלוף מעצמן ללא טיפול. בילדים קטנים האפטות מציקות במיוחד ועלולות להיות מלוות באי שקט ובכי מתמשך. מאמר זה סוקר את האבחנה המבדלת ושיטות טיפול מערביות, עממיות וסיניות להתמודדות עם התופעה.
 
 
  
מאת: ד´´ר ניר עמיר
 
אפטות - Aphtous ulcers = Aphthous stomatitis    הן פצעים כיביים, לרוב קטנים וכואבים, הפוגעים ברירית חלל הפה. שכיחותם באוכלוסיה כ 20% והן נוטות לחלוף מעצמן ללא טיפול. בילדים קטנים האפטות מציקות במיוחד ועלולות להיות מלוות באי שקט ובכי מתמשך. הבעיה העיקרית היא היענות נמוכה להאכלה. במקרים אילו יש להקפיד על שתיה מספקת. נגעי האפטות אינן מוסרות בקלות (בניגוד לחיפוי לשון) והסרתן עלולה לחשוף אזור מדמם.
 
מקובל לאפיין את האפטות על פי הקטגוריות הבאות:
* אפטות קטנות (מינוריות) - מדובר בדרך כלל באפטות שטוחות, קטנות עד גודל של 1 ס"מ, הממוקמות בריריות הלחיים והשפתיים או בכל מקום אחר בחלל הפה. האפטות מופיעות כנגע יחיד או בקבוצות.
לרוב ממקומות בריריות הלחיים והשפתיים בחיך הרך וברצפת הפה. האפטות יופיעו כפצע יחיד או במקבצים.
* אפטות גדולות (מג'וריות) – מדובר בפצעים גדולים מס:מ אחד קוטר המאופיינים בהתכייבות עמוקה יותר. במקרים רבים האפטות הללו משאירות צלקות.
* אפטה שלפוחיתית (הרפטיפורמית) -  מדובר בנגעים השונים בצורתם ונראים כשלפוחיות. לרוב הן מסודרות במקבצים.
 
אפטות שפירות הן אפטות הממוקמות לאזור חלל הפה ללא סימנים סיסטמיים. אפטות שפירות נוטות להיות קטנות ולא מפושטות ביחס לאפטות הנגרמות ממצבים קשים יותר. קיימות אפטות הקשורות למחלות אוטואימוניות – דלקתיות ואז קיימים גם סימנים כלל מערכתיים כגון חום, בעיות עור, בעיות מפרקים, בעיות במערכת העיכול או פצעים באזור אברי המין ועוד.
 
אתיולוגיה ופתופיזיולוגיה
נכון להיום, הסיבות לאפטות אינן ברורות דיין. העלו השערה שקיימים טריגרים כמו סטרס, טראומה פיזית, חשיפה לכימיקלים, רגישות למזון או זיהום. עם זאת, מזהמים כמו הליקובקטר פילורי או הרפס סימפלקס לא הוכחו כגורמי זיהום השכיחים יותר מאחרים. ריבוי האופציות הוביל לכך שהטיפול ממוקד בסימפטומים ולא בגורמי הבעיה ושעד עתה, אין פרוטוקול טיפולי אחיד.
בחלק מהמקרים מעריכים שהמנגנון הוא דלקתי. בדיקה היסטולוגית מצביעה על שינויים מקומיים בתגובה החיסונית התאית ובנוסף, תגובה סיסטמית של לימפוציטים מסוג T ו- B .
 
 
אבחנה מבדלת
סיבות ויראליות
* וירוס ההרפס – הגורם השכיח ביותר ויש המייחסים לו את הסיבה העיקרית לאפטות פשוטות.
CMV – סימנים המזכירים מונונוקליאוזיס ויכולים להיות מלווים בחום גבוה, אדנופתיה ובעיות בכבד ובטחול.
* אבעבועות רוח – שכיח בילדים. השארות הוירוס מוביל לעתים להתפרצויות הרפטיות מאוחרות.
קוקסקי וירוס - קבוצת נגיפים שגורמת למחלות כמו דלקת לא זיהומית של קרום המוח, מחלת הפה והטלפיים, דלקות גרון קשות, דלקות במוח, בשרירי השלד או ברקמת הלב.
* איידס – HIV - אילו מאופיינות באפטות מג'וריות המחלימות באיטיות. הזיהום המאפיין אותם הוא הרפס.
 
סיבות בקטריאליות
* עגבת - סיפיליס – יכול להיות מאופיין בכיב לא כואב. לרוב הוא מופיע על איבר המין אך, בהתאם לאופן ההידבקות, יכול להופיע גם בחלל הפה.
* פפילומה - HPV – נחשב למחלת מין אך בשנים האחרונות מתגלים נגעים גם בחלל הפה בעקבות מין אוראלי. עלולים להתפתח לסרטן. כיום קיים חיסון מונע.
 
סיבות אוטואימוניות
PFAPA - פירושו חום תקופתי המלווה באפטות, פאריניגיטיס ואדניטיס. תופעה המלווה בהתקפי חום ואפטות קשות בילדים על רקע דלקתי.
* רייטר - תסמונת הפוגעת יותר בצעירים ומלווה בדלקת מפרקים, דלקת בשופכה ודלקת לחמיות העין. כיבי פה שלפוחיתיים שהופכים לשטוחים ואינם כואבים.
* פמפיגוס  - מחלה אוטואימונית קשה המתבטאת בשלפוחיות על העור וריריות הפה
* מחלת בכצ'ט – זהו סוג של וסקוליטיס אוטואימוני שיוצר כיבים חוזרים בפה ובאיבר המין. הכיבים יכולים להיראות פשוטים או חמורים. לעתים קיימת פגיעה חמורה בעיניים.
* ליכן פלאנוס – מחלת עור הפוגעת בעיקר במבוגרים וכוללת נגעים עוריים בעור, ציפורניים, ריריות הפה ובאברי מין.
* אריתמה מולטיפורמה - מחלה דלקתית של העור והריריות. באחת מצורותיה הקשות נקראת Stevens-Johnson Syn ומתבטאת בחום, חולשה, פריחה נרחבת ומעורבות ריריות.
* מחלת מעיים דלקתית – IBD – חולי קרוהן, בעיקר, נוטים לפתח אפטות בחלל הפה, כחלק מפרישת הנגעים המלווים את המחלה מחלל הפה ועד פי הטבעת.
* לופוס SLE – נטיה לפתח אפטות המזכירות אפטות פשוטות.
 
סיבות פטרייתיות
* קנדידה - Oral candidiasis = thrush   - נגעים לבנים קטנים עם גבול אריתמטוטי. קבוצת הסיכון כוללת ילדים, קשישים, חולי סוכרת, בעלי מערכת חיסונית פגועה ( מסטרואידים, ציטוטוקסיקה או איידס). הטיפול בנגעים יעיל וכולל טבליות מציצה של ניסטאטין או אמפותריצין.
Cryptosporidium - מחלת פרזיט התוקפת את מערכת העיכול של יונקים ובעיקר מאפיינת כשל חיסוני.
Mucormycosis - זיהום פטרייתי הפוגע לרוב בעיניים על רקע כשל חיסוני בשל סוכרת, איידס או שימוש כרוני בסטרואידים.
Histoplasma – זיהום פטרייתי הפוגע בריאות לרוב אצל בעלי כשל חיסוני.
 
סיבות המטולוגיות
* נויטרופניה מחזורית - Cyclic neutropenia - תופעה המופיעה לעתים עם כיבים בפה בתקופת ההתפרצות.
 
סיבות אונקולוגיות
Leucoplakia – נגעים לבנים הצמודים ללשון או למוקוזת חלל הפה, לעיתים פוסט טראומטים. עלולים לעבור התמרה פרה-מליגנית.
* קרצינומה קשקשית - Squamous cell carcinoma - מתאפיין בכיבים מקושקשים שאינם נרפים מעצמם. מאובחנים על ידי ביופסיה. כעקרון, יש לשלול נגע ממאיר בכל מקרה של אפטה שאינה מחלימה תוך 3 שבועות.
 
 
הטיפול הקונוונציונאלי
בשל ריבוי הסיבות וחוסר היכולת לזהות את הגורם האמיתי לאפטה, נותנים לרוב טיפול אמפירי. במצבים אקוטיים הטיפול מתרכז בהפחתת כאבים ואי נוחות. במצבים כרוניים מנסים מספר שיטות טיפול עד שהבעיה חולפת, אם בזכות הטיפול ואם משום שהיא הסתיימה עצמונית.
טיפול אנטיביוטי – ניתן לתת אנטיביוטיקה סיסטמית או מקומית מתוך הנחה שמעורב כאן זיהום חיידקי שלא הצליחו לזהות.
טיפול אנטי דלקתי – בכל חשד למחלה אוטואימונית המלווה באפטות חוזרות ניתן להשתמש בסטרואידים כטיפול מקומי או סיסטמי. נראה שטיפול סטרואידלי מניב את התוצאות המהירות ביותר אך בשל ריבוי תופעות הלוואי, מנסים לצמצם את השימוש התכוף בתרופה זו.
טיפול סימפטומטי – ניתן לתת חומר היוצר מעין פלסתר מגן על הכיב. החומר אינו מרפא אך מקל על הכאב ולעתים מזרז את תהליך הריפוי. ניתן גם להשתמש במאלחשים (מפיגי כאבים) כמו בנזוקאין וחומרים אחרים היוצרים הקלה מקומית וזמנית על הכאב.
טיפול במערכת החיסון – טיפול תרופתי בחולי איידס מביא להקלה עד ריפוי מאפטות הנגרמות על רקע וירוס ה HIV . קיימות גם תרופות המיועדות ספציפית להקלה על התפרצויות אפטות במקרים של כשל חיסוני.
 
 
הטיפול הנטורופתי
תוספי תזונה  
* בליעת ויטמין C, B קומפלקס וליזין עשויים לזרז את הריפוי. הליזין היא חומצה אמינית המתחרה עם ארגינין שחיוני לוירוס ההרפס. יש לקחת את התוספים מרגע הופעת האפטות. 
* במקרים אוטואימוניים, יש לשקול תזונה אנטי דלקתית.
 
שטיפות פה
* ניתן לשטוף את הפה עם חליטה קרה של מרווה וקמומיל מידי שעתיים. 
* יש המייחסים לאכינצאה גם תועלת בשטיפה מקומית (טינקטורה מהולה) או סיוע בריפוי סיסטמי, בעיקר על רקע נגעים ויראליים.
* חליטה מרוכזת שקוררה של זרעי אשכולית.
* המלצה אחרת היא מריחת טחינה גולמית ישירות על הפצעים.
* פיזור אבקה של חציל מפוחם על הנגעים.
 
תזונה
קיימות המלצות תזונה רבות, דבר המעיד כי אין שיטה בטוחה ומוכחת. נכון לציין כי אף שאין מחקרים תומכים בשיטות ריפוי אילו, למרבית הצער אין גם מספיק עדויות מדעיות תומכות בשיטות הריפוי הקונוונציונאליות, למעט השימוש בסטרואידים שהוכח כיעיל מאוד אך גם בעל תופעות לוואי מרובות.
 
* חלב עז או לחלב נאקה נחשבים למקובלים ומוצלחים בריפוי אפטות, על פי הרפואה העממית, בעיקר בתינוקות. עם זאת, יש להיזהר מזיהומים אחרים כמו ברוצלוזיס שיכולים לעבור דרך חלב שלא פוסטר.
יש הטוענים שגם מיצי גזר וסלרי עוזרים בריפוי האפטות, בהיותם מנקים חום ורעילות של הכבד. 
* בעוד שזיהום הרפטי דורש חיזוק של המערכת החיסונית באמצעים כגון פרופוליס, אסטרגלוס ומזונות כתומים, סיבות דלקתיות דורשות תזונה אנטי דלקתית כמו אומגה 3, פרוביוטיקה (אפשר עם יוגורט)  והימנעות ממזונות בעלי ערך גליקמי גבוה או כאילו המכילים אומגה 6.
* גישות שונות מציינות את האפשרות שמדובר ברגישות לגלוטן. בכל מקרה, רצוי לשלול אפשרות זו.
* סילוק גורמים אלרגניים – גישות תזונה מסוימות ממליצות על סילוק מזונות חומציים כגון הדרים, דובדבנים, מיצים טבעיים, מזון חריף או מתובל, אלכוהול, קפה ומזון מטוגן.  
 
 
 
סינדרומים עפ"י הרפואה הסינית
 
חום או אש בקיבה - Stomach fire
חום מלא בקיבה. החום מייבש את הנוזלים ולכן הצמא הרב, העצירות והלשון היבשה.
 
אתיולוגיה:
בתינוקות יונקים - אנרגית חום שעוברת דרך ההנקה, מצב קונסטיטוציונלי או על תזונה חמה ולחה. מתאים לתופעות הצטברות בתינוקות. בילדים גדולים יותר זה יכול להיגרם על רקע תזונה חמה וליחתית כמו תזונה עשירה בסוכרים. לעתים הסיבה נובעת מחסר יין על רקע מחלת חום אך התופעה פחות שכיחה במערב.
 
פתופיזיולוגיה:
חום שמצטבר בקיבה יכול לעלות רעלים פתוגנים אשר מתאדים (smokes and steam) אל הפה והלשון. החום יכול להאדים את הפנים ואם הוא חודר ללב יתכנו נגעים המלווים באי שקט ואיריטביליות, גם בלשון. חום בקיבה יכול לגרום להאליטוזיס (באשת הפה) ולעצירות.
 
מצבי חסר יין מאפיינים ילדים עם מחלת חום. תופעה זו פחות שכיחה כיום בשל הטיפול התרופתי המערבי (בעיקר אנטיביוטיקה). במצבים אילו נפגעים הנוזלים של יין הכליות ואילו דבר המוביל להתפרצות אש הכליה אשר עולה מעלה. במצבים קיצוניים נראה גם סימני חסר יין כלליים.
 
קליניקה:
נגעים לבנים המוקפים בשוליים אדומים, כאבים בפה, פנים אדומות, אי שקט, התנגדות להאכלה או יניקה, עצירות עם ריח רע, שתן כהה ועכור.
תחושת שריפה וכאב באפיגסטריום, צמא עם רצון לשתות משקאות קלים, נפיחות וכאב בחניכיים, דמם בחניכיים, רגורגיטציה חמוצה, בחילה, האליטוזיס (ריח רע מהפה).
במצבי חסר יין נראה קצוות לוהטים, מעט צמח, חשש מחום , הלשון אדומה ללא חיפוי והדופק דק ומהיר ללא עוצמה.
לשון אדומה עם חיפוי עבה משחתי ולבן או עבה ויבש, דופק, מלא, יכול להיות עמוק, מתגלגל ו/או מהיר.
 
 
דיקור:
יש לטפל מדי יום עד להשגת ריפוי. ניתן לבחור שתי נקודות כל יום ולהוסיף נקודות לטיפול במצב הסיסטמי.
נקודות סימפטומטיות: CV-23 + Ht-6 , St-5 + St-36 , St-7 + LI-4
 
נקודות למצבי חום בקיבה ובטחול: LI-4 + St-44 , Si Feng במקרה של הפרעות הצטברות.
St21, St44, St45, CV13, SP6, CV12, Pc6
 
נקודות במקרה של חסר יין:   Kid-3 , SP-6 , UB-23
Si Feng במקרה של הפרעות הצטברות.
 
 
תזונה:
למעט ב - תבלינים, מזון חריף, מטוגן, שמן, אלכוהול, בשר אדום, קפה, אגוזים, חומרי צבע, שימור וייצוב, מונוסודיום גלוטמט, מזון מעושן, תבלינים חריפים:  פלפל שחור, פפריקה, חרדל, מלח, דג מלוח, ירקות מוחמצים, פירות חמוצים, שזיפים, עישון.
ניתן לשלב - תבשיל (גזר, ברוקולי, תרד), מיץ תפוזים, תה מנטה, חלב אורז.
המתקה - מעט דבש, ליקוריץ.
מומלץ - פרוביוטיקה. אפשר ביוגורט, בעיקר במצבי חסר יין.
 
 
פורמולות -
 
Xie Huang San  - Drain the Yellow Powder
פורמולה לניקוז אש סמויה מהטחול.
Shi Gao = Gypsum  - קיסר. מנקז אש מהטחול / קיבה.
Zhi Zi  =  Fr. Gardeniae Jasminoidis  - קיסר. מנקז אש משלושת המחממים ע"י שיתון ומשפיע על הלב . שני הקיסרים ניתנים במינון נמוך יחסית כדי לא לקרר או להוריד יותר מדי.
Fang Feng = Rx. Ledebouriellae Divaricatae  - שר. מפזר את האש המדומה בטחול. שילוב הקיסרים עם צמח זה מפזר את אש הטחול בלי לפגוע ביאנג של הטחול והקיבה.
Huo Xiang Ye = Folium Agastaches seu Pogostemi - משרת. מאושש את צ'י הטחול.
Gan Cao =  Rx. Glycyrrhizae Uralensis  - מוביל.  מאזן מחמם אמצעי, מנקז אש ועושה הרמוניזציה לצמחים בפורמולה.
 
אינדיקציות - אפטות בפה, ריח רע מהפה, צמא, רעב, פה ושפתיים יבשים.
לשון אדומה ודופק מהיר.
 
 
Xie Xin Tang-Drain the Epigastrium Dec.
פורמולה לניקוז אש, סילוק רעלים וניקוז לחות. (מתייחסת לאש בקיבה עם אש בלב).
Da Huang = Rx.Rz Rhei - קיסר. מנקז אש, טוב לדימומים במחמם עליון.
Huang Lian = Rz. Coptidis  - שר. שני העוזרים יחדיו מנקזים חום משלושת המחממים דרך הצואה.
Huang Qin = Rx. Scutellariae – שר. עוזר לשר הנוסף בעבודתו.
 
אינדיקציות - חום, איריטביליות, פנים סמוקות, עיניים אדומות, שתן כהה, עצירות, במקרים חמורים דיבור לא קוהרנטי, כאבים אפיגסטריום , צהבת, שלשול, דיזנטריה, הקאות דמיות, אפיסטקסיס, עיניים ואוזניים נפוחות ואדומות, אפטות בפה ובלשון.
לשון עם חיפוי שמנוני וצהוב ודופק מהיר.
 
פורמולות נוספות
Yin Qiao Ma Bo San = Honeysuckle, Forsythia and Puffball Powder
מכיל: לוניסרה, ארקטיי, בלאמקנדה, אסיופאריאה.
אינדיקציות: מטהר חום ורעלים, מנקז חום מהריאות והגרון. במצבים של נגעים מוגלתיים מומלץ לשלב עם Guide out the Red Powder   =   Dao Chi San   המכיל רהמניה, מוטונג, לופאתרי וליקוריץ'. אילו מנקזים חום מהלב ומשתנים.
 
Qing Wei san = Clear the Stomach powder
מכיל: קופטידיס, סימיסיפוגה, מאוטן, רהמניה, אנג'ליקה.
אינדיקציות: מנקז אש מהקיבה, מקרר את הדם ומזין את היין.
 
Zeng Ye Tang = Increase the Fluids Decoction
מכיל: סקרופולריה, אופיופוגוניס, רהמניה.
אינדיקציות: מייצר נוזלים, מלחלח יובש ופותח חסימות במערכת העיכול. 
למצבי חום בפה על רקע הקרנה בטיפול אנטי סרטני ניתן להוסיף קריזנטמום, טריכוזנטיס, אדנופורה, דיוסקוריאה ומאוטן.
 
Tian Wang Bu Xin Dan = Emperor of Heaven's Special pill to Tonify the Heart
מכיל: רהמניה , ג'ינסנג, אספרגי, אופיופוגוניס, סקרופולריה, סאלביה, פוריה, פוליגלה, אנג'ליקה, סכיזנדרה, ביוטה, ספינוזה, פלאטיקודי, צינהבר.
אינדיקציות: מזין יין ודם, מחזק לב ומרגיע נפש.
זהירות: אין להשתמש בצינהבר (כספית).
 
Huang Lian e Jiao Tang = Coptis and Ass-Hide Gelatin Decoction
מכיל: קופטידיס, סקוטלריה, ג'לטינום, פסורלאה, חלמון ביצה.
אינדיקציות: מעשיר את היין, מוריד את האש, מסלק איריטבליות ומרגיע את הנפש.
 
Ba zheng San = Eight Herb powder for Rectification
מכיל: מוטונג, טלקום, פלאנטגיניס, דיאנטי, פוליגוני, גרדניה, רהיי, ג'ונסי, ליקוריץ'.
אינדיקציות: הרגעת חום, שיתון ופתיחת דרכי השתן.
במצבי סטומטיטיס ניתן להוסיף לופאתרי ורהמינה.
 
 
 
התלקחות אש הלב - Heart Fire Blazing
סינדרום עודף של חום אמיתי בלב. החום יתבטא גם בלשון, שהינה הביטוי של הלב, ולכן נראה אפטות כואבות עם שוליים מורמים ואדומים.
 
אתיולוגיה:
בתינוקות יונקים - אנרגית חום שעוברת דרך ההנקה, מצב קונסטיטוציוני, רעילות וחום מן הכבד המשפיעים על הלב. יכול להוות החמרה של תופעת הצטברות בתינוקות. לעתים הסיבה נובעת מחסר יין בלב או בכליוטת על רקע מחלת חום, דבר שכאמור, פחות שכיח במערב.
 
פתופיזיולוגיה:
חום שמצטבר בכבד, קיבה או כליות  יכול לעלות ללב המתבטא בלשון. החום יכול להאדים את הפנים וכאשר הוא חודר ללב יתכנו נגעים כואבים בלשון. חום שחדר לדם ישפיע גם על הטחול ומכאן המצאות הנגעים גם בחלל הפה ושאר הריריות. במצבים קשים החום עלול לעבור דרך המעי הדק אל שלפוחית השתן ולהוביל לדימום בשתן.
 
קליניקה:
כיבים בפה ובלשון, פלפיטציות, צמא, אי שקט מנטאלי, אימפולסיביות, הרגשת עצבנות, תחושת חום, אינסומניה, פנים אדומות, שתן כהה, דם בשתן, טעם מר בפה
לשון אדומה, טיפ אדום ונפוח עם נקודות אדומות, חיפוי צהוב, יתכן סדק מרכזי עד הטיפ.
דופק מלא, מהיר, צף, יתכן מהיר עם עצירות לא צפויות.
 
דיקור:
יש לטפל מדי יום עד להשגת ריפוי. ניתן לבחור שתי נקודות כל יום ולהוסיף נקודות לטיפול במצב הסיסטמי.
Ht9 , Ht8 , Ht7, CV15 , SP6 , Kid6
 
תזונה:
למעט ב - תבלינים, אוכל מטוגן ושומני, אלכוהול, קפה, מוצרי חלב, סוכר, חומרי צבע, חומר משמר וחומר מייצב, מונוסודיום גלוטמט, מזון מעושן.
ניתן לשלב - מרק (סלרי, נבטים, אספרגוס), מיץ רימון, מיץ פירות יער, בירה שחורה, תה מנטה.
המתקה - מאלטוז.
 
 
פורמולות -
 
Dao Chi SanGuide Out the Red Powder -
פורמולה לניקוי חום מהלב ועידוד שתן
 Sheng Di Huang Rx rehmanniae Glutinosae =  - EHXR/  עובד דרך הלב ומקרר את הדם, מחזק את המים של הכליות השולטות על אש הלב, מזין את יין הכליות.
Mu Tong = Caulis Mutong -  שר. מנקה אש דרך הלב ודרך המעי הדק באמצעות שיתון.
Dan Zhu Ye = Hb.Lophatheri Gracilis – משרת. מטפל באיריטביליות ע"י סילוק חום מהלב.
Gan Cao Shao = Tips of Rx. Glycyrrhizae Uralensis – משרת + מוביל מטפל בכאבים בשתן, ומהרמן את שאר הצמחים בפורמולה.
 
אינדיקציות - איריטביליות עם תחושת חום בחזה, צמא עם רצון לשתות משקאות קרים, פנים אדומים, שתן כהה, כאבים במתן שתן, דם בשתן, פצעים מסביב לפה ובלשון.
לשון אדומה ודופק מהיר.
 
 
Tiao Wei Cheng Qi Tang - Regulate the Stomach and order the Qi Dec.
פורמולה עדינה לסילוק הצטברות חום.
Da Huang = Rx et Rhizome Rhei
Gan Cao = Rx Glycyrrhizae Uralensis
Mang Xiao =   Mirabilitum
 
אינדיקציות - מעט עצירות בשל חום ב- LI/St המאופיינת בנפיחות בטנית, איריטביליות, אפיסטקסיס, נפיחות בגרון ובחניכיים, פטכיות.
לשון אדומה עם חיפוי צהוב יבש, דופק מתגלגל ומהיר.
 
 
חסר יין בלב - Heart Yin Deficiency
סינדרום עודף מדומה על רקע חסר יין המתבטא בחום בלב. האפטות בחסר יין יהיו מכויבות ועם שוליים לבנים.
 
אתיולוגיה:
חסר יין בכליות שהן השורש של היין והיאנג מוביל לחסר יין סיסטמי. חום באיברים פנימיים כמו הכליות או הכבד עלול לפגוע ביין הלב.
 
פתופיזיולוגיה:
חסר יין בלב מתלווה לעתים לחסר דם בלב. נוכל לראות הבדל באינסומיה: בחסר יין בלב למטופל יהיה קשה להירדם והוא יתעורר בקלות. שנתו תלווה באי שקט ותנועתיות יתר. בחסר דם בלב למטופל יהיה קשה להירדם אך לכשיירדם, ישן טוב אלא אם רעד יגרום לו להתעורר מחרדה. הבדל פשוט יותר הוא צבע הלשון.
 
קליניקה:
פלפיטציות, אינסומניה, חלומות מקיצי שינה, נטייה להיבהל, זיכרון ירוד, חרדה, אי שקט נפשי, סומק מלארי, עליית חום מתונה או הרגשת חום בעיקר לקראת ערב, הזעת לילה, פה וגרון יבשים, חום בחמש הכפות.
לשון אדומה, ללא חיפוי, טיפ אדום עם נקודות אדומות, סדק מרכזי עד הקצה.
דופק צף, ריק, מהיר, או דק ומהיר, יתכן צף בעמדה קידמית וחלש באחורית.
 
דיקור:
Ht7 , Pc6 , CV14, CV15, CV4 , Ht6 , SP6 , Kid7, Kid6
 
תזונה:
למעט ב - תבלינים, אלכוהול, מזון שומני ומטוגן, חומרי צבע, שימור וייצוב, מונוסודיום גלוטמט, מזון מעושן, שוקולד, קינמון, ג'ינג'ר, פלפל שחור.
ניתן לשלב - מרק סלק, מרק פטריות, יוגורט ביו, מיץ פירות יער.
המתקה - דבש, מייפל, מולסה.
 
 
פורמולות:
 
Tian Wang Bu Xin Tang - Emperor of Heaven's Special Pill to Tonify the Heart
פורמולה להזנת יין ודם, לחיזוק הלב ולהרגעת נפש.
Sheng Di Huang = Rx rehmanniae Glutinosae  - קיסר. מזין את היין ומנקה חום מחזק את מי הכליות.
Ren Shen = Rx Ginseng – שר. עוזר לצ'י הלב יחד עם הפוריה.
 Fu Ling = Sclerotium Poriae Cocos – שר. עוזר לצ'י הלב יחד עם הג'ינסנג.
Dan Shen = Rx Salviae Miltiorrhizae  - שר. יחד עם האנג'ליקה מחזקים דם,מזינים את הלב בלי ליצור סטאסיס.
Dang Gui = Rx Angelicae Sinensis – שר. יחד עם הסלביה מחזקים דם,מזינים את הלב בלי ליצור סטאסיס.
Yuan Zhi = Rx Polygalae Tenuifoliae – שר. מרגיע נפש
Tian Men Dong = Tuber Asparagi Cochinchinensis - משרת. מזין את היין ומטפל בחום מחסר.
Mai Men Dong = Tuber Ophiopogonis Japonici - משרת. מזין את היין ומטפל בחום מחסר.
Xuan Shen = Rx Scrophulariae Ningpoensis  - משרת. מזין את היין ומטפל בחום מחסר.
Wu Wei Zi = Fr. Schisandrae Chinensis - משרת. מונע בריחת צ'י הלב (מעגן) יחד עם הסיזיפי.
Suan Zao Ren = Sm. Zizyphi Spinosae - משרת. מונע בריחת צ'י הלב (מעגן) יחד עם הסכיזנדרה.
Bai Zi Ren = Sm. Biotae Orientalis – שר. מרגיע נפש.
Jie Geng = Rx. Platycodi Grandiflori – מוביל ומעלה כלפי מעלה.
Zhu Sha = Cinnabaris – מוביל. חומר רעיל ואסור לשימוש.
 
אינדיקציות - איריטביליות, פלפיטציות עם חרדה, עייפות, אינסומיה עם שינה חסרת מנוחה, חוסר יכולת ריכוז וחשיבה, פליטה לילית, שיכחה, צואה יבשה, אפטות בפה ובלשון, הזעות לילה.
לשון אדומה עם חיפוי דק, דופק דק ומהיר.
 
 
 
חסר יין בקיבה - Stomach yin deficiency
חסר יין בקיבה פוגע בריריות הקיבה ונוטה להעלות אש מדומה מעלה.
 
אתיולוגיה:
מזון מחמם וחריף, תזונה לילית המכלה את היין, חסר יין במקומות אחרים המשפיעים סיסטמית על הקיבה.
 
פתופיזיולוגיה:
הקיבה היא איבר הנוזלים. כשיש חסר יין בקיבה יהיה יובש שיוביל לצואה יבשה, פה וגרון יבשים וצמא ללא רצון לשתות או שתיה במנות קטנות.
 
קליניקה:
חוסר תאבון, חום ותחושת חום אחה"צ, עצירות וצואה יבשה, כאב אפיגסטרי, פה וגרון יבשים בעיקר אחה"צ, צמא ללא רצון לשתות או רצון לשתות במנות קטנות, תחושת מלאות לאחר האוכל.
לשון אדומה במרכז, מקולפת באמצע או עם חיפוי ללא שורש במרכז.
דופק צף, ריק בעמדה של הקיבה.
 
דיקור:
CV12, St36, SP6, SP3, St44
 
תזונה:
למעט ב - תבלינים מחממים, אלכוהול, מזון מטוגן, שמן, עוף, קפה, חרדל ירוק, אגוזים למעט לוז, חומרי צבע, ייצוב ושימור, מונוסודיום גלוטמט, מזון מעושן.
ניתן לשלב - מרק סלרי, גזר או בטטה, קוואקר, יוגורט ביו, מיץ ענבים ירוק, חלב סויה, בירה שחורה, קפסולות ג'לטין.
המתקה - דבש, מייפל.
 
פורמולות:
 
Yu Nu Jian - Jade Women Dec.
פורמולה להזנת נוזלים ויין הקיבה ולניקוי חום מהקיבה.
Shi Gao = Gypsum – קיסר.
Shu Di Huang = Rx. Rehmanniae Glutinosae -  שר.
Zhi Mu = Rz. Anemarrhenae Asphodeloidis - שר.
Mai Men Dong = Tb. Ophiopogonis Japonici - שר.
Huai Niu Xi = Rx. Achyranthis Bidentatae - משרת.
 
אינדיקציות - דלקות ונסיגת חניכיים, כאבי שיניים, איבוד שיניים, דימומים מהחניכיים, כאבי ראש קדמיים, חוסר מנוחה ושקט, תחושת חום בגוף, צמא למשקאות קרים, נראה תופעות יובש ומעט כאבי גב תחתון.
 
 
 
חום ולחות בכבד ובכיס המרה - Damp heat in Liver and Gall Bladder
חום ולחות בכבד ובמרה מערב תופעות היכולות להופיע לאורך כל חלקי מערכת העיכול עד לחלל הפה. הסינדרום גם מערב תופעות המתבטאות כעודף טריגליצרידים וכולסטרול בדם, או אבני מרה.
 
אתיולוגיה:
חסר צ'י בטחול המוביל להצטברות ליחה סטגננטית הינו סינדרום מקדים לסינדרום חום ולחות בכבד ובמרה.
 
פתופיזיולוגיה:
הסינדרום מערב חום בכבד ובמרה יחד עם הלחות שתוקעת את זרימתו התקינה של הצ'י ויוצרת סטגנציה בכבד ולכן אפשרות לפלישת צ'י הכבד לקיבה.
 
קליניקה:
חום, שתן מועט וכהה, מלאות וכאב בחזה ובהיפוכונדריום, צהבת, טעם מר בפה, בחילות, הקאות, חוסר תאבון, מתח אבדומינלי, הפרשות ואגינליות, גרד ואגינלי, כאב אדמומיות ונפיחות בסקרוטום.
לשון אדומה עם חיפוי צהוב ודביק.
דופק מתגלגל, מיתרי, מהיר.
 
דיקור:
Liv14, GB24, GB34, UB18, UB19, GV9, CV12, SP9, SP6, SP3, LI11, Liv2
 
תזונה:
למעט ב - תבלינים, אלכוהול, קפה, מזון שמן ומטוגן, מוצרי חלב, חומרי צבע, ייצוב ושימור, מונוסודיום גלוטמט, מזון מעושן, שומן רווי או מזון עשיר בכולסטרול, בשר, ביצים, סוכר, בוטנים בטטה, טופו, עגבניה.
ניתן לשלב - תה קמומיל, מיץ תפוזים מדולל, מיץ ענבים ירוק מדולל.
ללא המתקה.
 
פורמולה
Long Dan Xie Gan Tang - Gentiana Londancao Dec. to Drain the Liver
פורמולה לניקוז אש מהכבד וכיס המרה ולניקוז חום לחות מהמחמם התחתון.
Long Dan Cao =  Rx. Gentianae Longdancao – קיסר. צמח מר וקר ולכן הוא מנקז חום מהכבד והמרה ומסלק חום ולחות מהמחמם התחתון.
Huang Qin =  Rx. Scutellariae - שר. יחד עם הגרדניה, מנקזים אש ומסלקים לחות.
Zhi Zi = Fr. Gardeniae Jasminoidis – שר. יחד עם הסקוטרליה מנקז אש ועוזר לקיסר.
Chai Hu = Rx. Bupleuri – שר. מסלק חום ועובד יחד עם הקוטל רעיה. לכן מכוון את שאר הצמחים לעבוד על הכבד והמרה.
Mu Tong = Caulis Mutong – משרת. יחד עם הפלנטגיניס והאליסמטיס מסלק חום ומשתן.
Che Qian Zi =  Sm. Plantaginis  - משרת. יחד עם המשרתים האחרים מסלק לחות מהמחמם התחתון ע"י שיתון.
 Ze Xie= Rz. Alismatis Orientalis – משרת.  יחד עם המשרתים האחרים מסלק לחות מהמחמם התחתון ע"י שיתון.
Sheng Di Huang = Rx rehmanniae Glutinosae   - משרת. יחד עם האנג'ליקה מסייע לשמור על היין והדם.
Dang Gui = Rx. Angelicae Sinensis – משרת. יחד עם הרהמניה מסייע לשמור על היין והדם תוך הזנת הדם בלי ליצור סטאזיס.
Gan Cao = Rx. Glycyrrhizae Uralensis – מוביל.  מבצע הרמוניזציה על המחמם האמצעי ועל שאר הצמחים בפורמולה.
 
אינדיקציות - כאב היפוכונדרי, כאבי ראש, סחרחורות, עיניים אדומות ושורפות, אובדן שמיעה,נפיחות באוזניים, טעם מר, איריטביליות, עצבנות, לקושי וכאבים במתן שתן וכן תחושת חום באורטרה, נפיחות בגניטליה, לויקוריאה, מחזור וויסתי קצר עם דם סגלגל.
דופק מיתרי ומהיר, לשון אדומה עם חיפוי צהוב.
 
 
 
קור ולחות בטחול - Damp Cold in the Spleen
תופעה לא שכיחה לגבי אפטות, אך נכללת באבחנה המבדלת. מתאימה בעיקר לנגעי קנדידה על רקע שימוש באנטיביוטיקה או בגורמים אחרים המחלישים את הטחול.
 
אתיולוגיה:
תזונה מקררת או קור מולד. צריכת יתר של אנטיביוטיקה.
ביונקים: מזון מקרר ולח או שימוש באנטיביוטיקה באם המיניקה.
 
פתופיזיולוגיה:
ייתכן מצב שבו הקור והלחות יהיו ממוקמים רק במערכת העיכול ללא השפעה סיסטמית ולפיכך הילד יהיה חזק. במצבים אילו סביר שהקור ייהפך במשך הזמן לחום על רקע הסטגנציה.
 
קליניקה:
נגעים צהובים לבנים על המוקוזות, פנים חוורות, שלשולים כמעט ללא ריח, צעקות ובכי מכאבים, תאבון ירוד, תחושת לחות בעור, צבע לשון חוור עם חיפוי לבן, דופק מתגלגל או חלש.
 
דיקור:
הטיפול מדי יום עד הריפוי. יש לבחור זוג נקודות כל יום ולהוסיף נקודות הקשורות למצב הסיסטמי.
נקודות סימפטומטיות: CV-23 + Ht-6 , St-5 + St-36 , St-7 + LI-4
נקודות במקרה של קור לחות: St-36 , CV-12 , SP-6 , ניתן לשלב מוקסה.
 
תזונה:
אצידופילוס
ג'ינג'ר
מזון לחיזוק טחול.
הנחייה לאם: בהנקה יש להקפיד על שינוי תזונת האם ושטיפת הפטמה לאחר ההנקה.
 
 
 
מקורות
 
1. Chinese Herbal Medicine- Formulas & Strategies - By Dan Bensky
2. Chinese Herbal Medicine- Materia Medica - By Dan Bensky
3. The Practice Of Chinese Medicine- The Treatment Of Diseases With Acupuncture And Chinese Herbs – By Giovanni Maciocia  
4. ההמלצה הנטורופתית- סיכומי הרצאות של ד"ר דני קרת
5. Pubmed - http://www.ncbi.nlm.nih.gov
 
 
 
 
למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות
 
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז