לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

פירוש חלומות בראיה משולבת סינית ומערבית

 
 
תופעת החלימה מוכרת עוד משחר האנושות ובהתחשב בכך שגם חיות חולמות, הרי שמדובר עוד קודם לכן. החלום נתפס בעבר כאירוע מיסטי המעביר מסרים לאדם. בניגוד למערב בו החלומות הושפעו, כביכול, על ידי כוחות על, המזרח הרחוק תפס את החלום כטיול בו הנשמה נודדת. שנים רבות לפני פרויד נבחן הנושא על ידי הסינים. המאמר מסכם פרשנויות מערביות וסיניות למוטיבים שכיחים בחלומות.
 
 
  
מאת: ד´´ר ניר עמיר
 
תופעת החלימה מוכרת עוד משחר האנושות ובהתחשב בכך שגם חיות חולמות, הרי שמדובר עוד קודם לכן. החלומות מוזכרים גם בספרות העתיקה כמו זו של הומרוס, עלילות גילגמש ואירועים שונים בספר התנ"ך.
החלום נתפס בעבר כאירוע מיסטי המעביר מסרים לאדם. כך למשך בתרבות אכד ושומר, שם חשבו שכוחות טובים כמו אלים ומלאכים או כוחות שליליים כמו שדים ורוחות העבירו חלומות טובים או רעים בהתאמה. כוהני דת היו אחראיים להפעיל פעולות מאגיות על מנת לטהר את החלומות הרעים או לפרש אותם.
תפיסה דומה התפתחה במצרים, שם עבדו את אל החלומות סרפיס. גם כאן החלום נתפס כמסר מכוחות על המזהירים את האדם ואף קוראים להם לחזור בתשובה. כהני דת פירשו את החלומות ומובן, שעל הדרך, גם התפרנסו מזה יפה.
התרבות הכנענית ראתה, אף היא, את החלום כסוג של תקשורת, למשל עם האל בעל, כפי שהופיע בשירה האוגריתית. יוון העתיקה הפעילה מקדשי דגירה בה היו המאמינים מתאמצים למשוך אליהם חלומות תוך שימוש בסמים, מריחת שמנים וחומרים אחרים. תפקיד הכוהנים היה לפרש את החלומות או לחלום במקום האנשים שהתקשו לזכור את החלום.
 
בניגוד למערב בו החלומות הושפעו, כביכול, על ידי כוחות על, המזרח הרחוק תפס את החלום כטיול בו הנשמה נודדת. בדרכה הנשמה פוגשת מקומות אמיתיים או נשמות אחרות. בשל תפיסה זו, לעתים נזהרו מלהעיר את הישן, שמה הנשמה שלו לא תספיק לחזור ולהתמזג עם הגוף. תפיסות דומות רווחו גם בתרבויות אינדיאניות שונות. הנחה זו הובילה לתפיסה שהחלום מאפשר להגיע לאמת ממשית. לכן, היו תרבויות מזרחיות בהם נהגו אישי ציבור לשון במקדשים כדי להתייעץ עם האלים לפני אירועים חשובים.
 
בתקופות מאוחרות יותר התפתחה תפיסה יוונית, ובהמשך גם רומאית, לפיה החלום הוא קול המצפון (לפי סוקרטס) או קול החייתיות והאינסטינקטים (לפי אפלטון) או דרך פעולה שכלית (לפי אריסטו). הרומאים אמצו חלק מהתפיסות היווניות וסיווגו את החלומות לסוגים שונים כמו חלומות החושפים את נסתרי התודעה, חזיונות המשחזרים חלומות בהקיץ, נבואות, פנטזיות או דמיונות מפחידים.
בתקופות אילו חל גם שינוי בתפיסה היהודית. מחלומות נבואיים עם מסר אלוהי, כמו של יעקב והסולם, של פרעה או של יוסף התפתחה תפיסה מתקדמת, פרדוכסלית וכמעט פרודיאנית, לפיה "חלום שלא נפתר הריהו כאגרת שלא נקראה". כך למשל, חלום בו אדם מוהל עץ זית בשמן זית נתפס כגילוי עריות וחלום על קיום יחסים עם האם נתפס כצפי לתבונה. בתלמוד מוזכר הקשר בין חלום לנבואה: חלום הוא אחד חלקי שישים מנבואה [‏תלמוד בבלי מסכת ברכות דף נז, ע"ב], כשם ששינה היא אחד חלקי שישים ממות [‏מדרש רבה בראשית פרשה יז פסקה ה‏].
 
החלום הוא חוויה סובייקטיבית שכמעט ואינה נשלטת על ידי החולם (למעט במקרים של חלום צלול בו האדם מודע ומכוון את חלומו). זוהי לא רק תופעה אנושית. גם יונקים ובעלי כנף חולמים ונראה שאפילו עוברים חולמים ברחם אמם. ייתכן שרבע מזמן השינה שלנו מוקדש לחלומות.
חלומות יכולים להיות טובים, משעממים, ארוטיים, סיוטיים וביזאריים. האם הם מבטאים את תת המודע שלנו?
 
 
פיזיולוגיה של החלום
חקר השינה התפתח רבות בשנים האחרונות. כיום ידוע שהשינה מונה שלבים שונים במהלך השלב הרביעי ושלב ה REM חלה החלימה. הנחה זו נבדקה במעבדות שינה כאשר למתנדבים הצמידו  אלקטרודות לקרקפתם, דרכם נמדדה הפעילות החשמלית של המוח - EEG . במקביל, נמדדו גורמים נוספים כמו מתח שרירים (EMG), קצב לב, קצב נשימה, לחץ דם, תנועות העיניים וגורמים נוספים.
בדיקה אלקטרופיזיולוגית זו איפשרה להעריך מתי האדם משנה את סדירות גלי המוח שלו ולעקוב אחר שלבי השינה. הדרך המחקרית המקובלת היא לזהות את שינוי הגלים, להעיר את הנדגם בשלבי השינה השונים ולחקור אותו לאחר ההתעוררות. ניתן להגדיר שני מצבים שמאפיינים את הזמן שקדם להתעוררות:
מצב חלומות מוזרים - חלומות המלווים ברגש עז, התפתחות לא הגיונית ומעברים לא אפשריים מבחינת המציאות. הדיווח על החלום עשיר בדימויים חיים או דרמטיים.
מצב המזכיר הרהורים - שחזור של אירועים ממשיים שהתרחשו אצל הנדגם במהלך שנתו. החלום רגוע ומזכיר אירועי יום יום שגרתיים ואפילו משעממים.
בכל שלב של שינה נקבל מאפייני חלום אחרים. נמצא שחלומות עם תוכן פעיל יותר לוו בתנועות עיניים מהירות -  Rapid Eye Movements  -  ואילו חלומות רגועים אפיינו שלבי שינה אחרים.  כמו כן, ככל שהאדם היה יותר זמן בשל ה REM כך החלום שהוא שחזר היה ארוך יותר. תופעה נוספת שנצפתה היא שבזמן שהאדם משנה את תנוחת השינה שלו, חל במקרים רבים מעבר לחלום אחר.
 
מסתבר שאנו חולמים בין שעה לשעתיים מדי לילה. עם זאת, לא תמיד אנו זוכרים את החלומות ובוודאי שלא את כל החלומות שחלו במהלך זמן זה. נראה שרוב החלומות נשכחים במהירות. חלומות של שינה רגועה נשכחים יותר מחלומות משנת ה REM (הישנה הפעילה). כמו כן, ככל שהאדם מתעורר מהר יותר כך הוא זוכר טוב יותר את חלומותיו. מה קורה לחלומות שאנו שוכחים? האם הם נשמרים אצלנו כמו סרט שנשכח או שהם נמחקים לנצח? זאת המדע עדיין לא גילה.
 
למשל חלומות בלהה - Nightmares מעירים את האדם שישן. הם מאפיינים יותר את החצי השני של הלילה במהלך שנת ה REM. החלום נשמר בזיכרון ונתפס כחוויה גרועה.
לעומת זאת, חלומות סיוט - Night Terror מופיעים יותר בחצי הראשון של הלילה. חלומות אילו מלווים בתחושה פיזית לא נעימה של דופק מהיר, נשימה מואצת, אך הזיכרון לא ברור אלא רק מעיק.
 
חקר החלומות בעולם המערבי התחיל אמנם מתקופת פרויד, אז הוא התחיל לייחס להם משמעויות סמליות שיש לחקור. נראה שהוא היה רחוק מאוד מהפרשנות והתובנות המקובלות כיום על החלימה, אך עצם העובדה שהוא העלה את הנושא נחשב לפריצת דרך. רק 6% מהמחקרים הקיימים לגבי תפיסת החלומות של פרויד מצדיקים את התיאוריה שלו. לתפיסתו של פרויד, החלום הוא דרך להבנת התת מודע. זהו תהליך שלא עובר צנזורה ולכן ניתן להבין דרכו את החוויות המודחקות שלנו.
 
תפיסת החלימה לפי פרויד:
* תהליך החלימה טבעי או נרכש והוא מספק את רצונותינו הלא מודעים.
* החלומות מסווים את רצונות האיד, אחרת היינו מתעוררים.
* חלומות אינם מקריים. קיים קשר בין הגלוי לנסתר.
* לכל חלום גלוי יש משמעות נסתרת שתהיה קשה לפרשנות.
* חלומות מייצגים משאלות על מוות וחיים.
ילדים חולמים חלומות עם פחות משמעויות נסתרות משום שהיצרים שלהם פחות מורכבים.
* ישנם חלומות רבים המהווים ביטוי למשאלות ילדות שלא הוגשמו.
אירועי היום מהווים תשתית ליצירת החלום.
* קיים ארגון וסדר בין החלומות. חלקם מבטאים תהליכי חשיבה לא רציונאליים וחלקם לוגיים, כלומר קשורים לאירועי היום שעבר (מתאים לחלימה רגילה ולחלימת שנת REM ).
 
 
חלומות לפי התפיסה הסינית
שנים רבות לפני פרויד ואפילו לפני רוב התיעודים ההיסטוריים על החלומות, נבחן הנושא על ידי הסינים. גם כאן נכנסו מיתוסים מעורבבים בעובדות המבוססות על מעקב. בדומה למערב, גם הסינים חפשו סמלים שניתן יהיה לפרש אותם ולהשליך מהם אל חיי היום יום. למשל חלומות על דרקונים מרמזים על בשורות טובות בעוד שחלום על נחש מכוון לרווחים כספיים צפויים. אבל כמה מאיתנו חולמים על דרקונים או נחשים?...
 
מעבר להיבט המיתולוגי, הרפואה הסינית נסתה לאפיין חלומות בהתאם לדפוסים אנושיים של המטופלים ובכך להעשיר ולתמוך באבחנה הרפואית. כיוון שהרפואה הסינית תופסת את הבריאות כאיזון בין מערכות הגוף השונות ובין ההיבטים הייניים והיאנגים שבכל מערכת. מובן שחלום שחוזר על עצמו או חלום בעל תבנית קבועה יקבל משמעות יותר חשובה מחלומות אקראיים.
 
תפיסת חמשת הפאזות ברפואה הסינית מאפיינת חלומות שונים לכל אלמנט. צבעים, אופן התנועה, המיקום, הצליל ומאפיינים נוספים מסייעים לקבוע לאיזו פאזה החלום השתייך, כך שבמידה והוא משקף דפוס קבוע, הוא יכול לסייע באפיון הפאזה אליה משתייך האדם. לדוגמא מים, צבעים כהים כמו כחול או שחור, שקט ומעמקים מאפיינים את פאזת המים שכוללת את הכליות ושלפוחית השתן. אדם שחולם לעתים על מים, או מרטיב בלילה, או קם לשירותים, או שומע רחש של מים, או חולם על נפילה יכול להשתייך לאלמנט זה ולפיכך, במידה שמאפיינים נוספים מתוך האבחנה יצטרפו לתמונה, נוכל להגדירו כמטופל עם בעיה באנרגיית הכליות.
 
חלומות מפחידים המתבטאים בקיפאון, חוסר אונים או שרודפים אחרינו יכולים להצביע על מצבי חסר בעוד שחלומות בהם אנו לוקחים יוזמה, מחפשים, מטפסים, רודפים או חוקרים מצביעים על מצבי עודף.
 
החלומות סווגו לפי הפאזות (אלמנטים) ולא לפי המרידיאנים הבודדים. כך, פאזת האש מייצגת גם את הלב וגם את הפריקרד. לתלת מחמם לא ניתן כל יצוג, יתכן משום שאין לו מקום ספציפי. איברים יאנגים כדוגמת UB קבלו את הייצוג של ה Kid . במקרים בהם הופיע שוני, הוא תועד בטבלה של אותה פאזה. הכבד והלב, אף שיש בניהם שוני רב, מיוצגים באותה טבלה משום ההקשרים והדמיון בין מאפייני החלימה שלהם.
 
 
 
הריאות - Lung
הצבע המאפיין את אלמנט המתכת -  הריאות הוא לבן והרגש המאפיין אותן הוא עצב. לכן, כאשר אנרגיית הריאות בעודף, האדם חולם על בכי ואילו כאשר הן בחסר, האדם יחלום על עצמים לבנים או על רצח מלווה בדם רב, דבר המתייחס למתכות.
עונת השנה המאפיינת את המתכת היא הסתיו. חלומות שמתרחשים בסתיו מתאפיינים בקרבות ובמלחמה.
מצבים בהם הריאות בעודף יתאפיינו בחלומות עם דאגה, פחד או בכי.  האדם עשוי לחלום שהוא עף, דבר המתייחס לאוויר שהריאות שואפות. אם הריאות מתאפיינות בחסר אז התעופה תלווה בצפייה בחפצים מוזרים העשויים ממתכות כמו זהב או ברזל.
הריאות שולטות בצ'י, מערבבות את סוגי הצ'י השונים ומכניסות אותו למרידיאנים. תנועת צ'י הריאות מאפשרת את זרימת דם הלב לכל האיברים. זרימת דם לא תקינה עלולה לתת תחושת "ריחוף" שבאה לידי ביטוי בחלימה. עם זאת, לרוב, תופעה זו מתייחסת למצב של חסר דם ולכן גם חסר צ'י.
היבט נוסף של צ'י הריאות מתייחס להשפעתו על הצ'י המגן והגנתו מפני פתוגנים חיצוניים. ייתכן שזהו הקשר לחלומות הקשורים לפלישה, מלחמה או דאגה ופחד.
 
השוואה בין התפיסה הפרוידיאנית לסינית
 
אלמנט חלימה
תפיסה סינית
תפיסה פרודיאנית
בכי, בכי מלווה בפחד
ריאות בעודף, סטגנציה של צ'י
מבשר טובות, מרמז על קריאת מצוקה מאדם קרוב.
אם הבכי נפסק במהלך החלום סימן שהאדם יצליח להתגבר על קשייו
רצח
ריאות בחסר, מתקשר לאלמנט המתכת
אם חולמים שרוצחים זה מרמז על מתח רגשי וצורך לשלוט בכעס
קרבות או מלחמות
מתייחס לצ'י המגן המושפע מהריאות, בעיקר אם זה בסתיו
החולם עלול להיות מעורב בריב גדול. אם הוא ניצח בחלום זה סימן טוב לאהבה קרובה
תעופה
ריאות בעודף. אם זה מלווה בחפצים מתכתיים אז מדובר בחסר
שאיפה למעלה, פוטנציאל להשגת מטרה
חפצים ממתכת / ברזל / זהב
תופעת חסר של הריאות
סיפוק ושגשוג, כוח. התקדמות איטית אך בטוחה לעבר המטרה.
זהב מכוון לכבוד, הכרה או רווח עתידי
המעי הגס -  Large Intestine
 
במצב חסר של  המעי הגס האדם יחלום על שדות פתוחים.
שדות פתוחים מכוונים לשגשוג ולאירועים משמחים ברמה האישית והמקצועית.
 
 
 
הטחול - לבלב / Spleen-Pancreas
הצבע המאפיין את הטחול הוא צהוב. פאזת האדמה מתייחסת לפה כפתח המייצג את הטחול והלבלב לשרירים ולרקמות הרכות הנשלטות על ידי פאזה זו. בחסר צ'י של הטחול, האדם יחלום על רעב. כאשר החלום מתרחש בסוף הקיץ האדם יחלום על בניית בית. הטחול-לבלב אחראיים גם על שינוי הליחה. הפרעה בתפקוד מובילה להצטברות ליחה, תופעה שיכולה להתבטא בחלומות על בור עמוק באדמה או על אדמה רכה, לחה או ביצתית.
הטחול - לבלב מספקים את התמרת המזון לצ'י והובלתו למרחבי הגוף. מכאן שכאשר הטחול בחסר, המזון אינו מגיע אל הגפיים ואילו יחושו בחולשה ובקור.
 
אלמנט חלימה
תפיסה סינית
תפיסה פרודיאנית
רעב, צמא
חסר צ'י הטחול
הבטחה לעתיד טוב יותר
בניית בית
חסר צ'י הטחול, בעיקר אם בסוף הקיץ
רווח עתידי לא צפוי, תתכן ירושה
אדמה לחה, ביצתית
חסר צ'י הטחול ותתכן ליחה
המלצה לא להיסחף אחר עצות של אחרים ולא לקחת אחריות גדולה מידי
קיבה -  Stomach
חלום על ארוחה גדולה מצביע על חסר בקיבה
ארוחה עם אורחים היא סימן לטובות. אכילה לבד מתייחסת לאפשרות לאבד סטאטוס חברתי או חבר יקר
 
 
 
הלב - Heart והכבד - Liver
הלב הוא קיסר האיברים. הוא שולט על זרימת הדם (יחד עם הריאות) ועל כלי הדם. פאזת האש
מאופיינת כשיא היאנג. הרגש המתאים ללב  הוא רגש השמחה או החרדה. בהפרעה קיצונית נראה את האדם בהתקף מניה המתבטאת בשימחה ואופוריה קיצונית.
הלב מיוצג על ידי הלשון מה שגורם לטיפוסי אש להתיש את עצמם וסביבתם בדיבורים.
 
חולי המניה אינם מסוגלים לישון הרבה , שינה זה מצב ייני של כינוס, כאשר החולה נמצא במצב של שיא היאנג וקשה לו להתכנס ולישון הרבה.
חולי המניה יצחקו ויתלהבו במצבים לא רלוונטיים, כאשר הצחוק מאפיין את האש ובמצבים פתולוגים כמו כאן מדובר בצחוק ללא הסבר.
חלומות המתייחסים לפאזת האש כוללים חלום על אש או לבה, אך גם על צחוק (בעיקר בלתי מוסבר).
 
הכבד הוא איבר רב תפקידי האחראי על ניקוי הדם מרעליו ואחסון הדם בעת מנוחה. לכן הוא קשור גם לייצור הדם ולאיכותו. הכבד גם אחראי על זרימת הצ'י החופשית בגוף ולכן הוא מונע סטגנציות. כאשר יאנג הכבד תקין, הוא מסייע לפיזור הצ'י לכל מקום ובכך שומר על זרימת צ'י חלקה במרידיאני הגוף. זו מביאה לגדילה וליבלוב הצ'י מה שמקביל ללבלוב עץ באביב.כאשר צ'י הכבד בעודף הוא פולש לאיברים אחרים ומזיק להם. תופעה זו יכולה להתבטא בחלימה על כעס. חסר דם של הכבד מתבטא בחלימה על פטריות בעלות ריח מתוק, רעיון שמוזכר במקורות הסיניים אך אינו מוסבר דרך הבנת הפיזיולוגיה של הכבד (אם כי מחלות הקשורות בפטרת לרוב מיוחסות לבעיית כבד).
האביב היא העונה המייצגת את פאזת העץ. לכן, חלום שמתרחש באביב מתאים לתיאור של שכיבה תחת עץ בלי יכולת לזוז מהמקום או בחלימה על יערות גדולים בהרים.
הכבד גם מאחסן את הנפש Hun וכן יש לו תפקיד חשוב באחסון הדם. תפקיד זה מבטא את הקשר החשוב בין הכבד ללב: עודף של עץ מוביל להתפרצות אש.
 
אלמנט חלימה
תפיסה סינית
תפיסה פרודיאנית
כעס, אלימות
פלישת צ'י הכבד, התפרצות רוח הכבד
היפוך מצב: אם כועסים על אדם מוכר אז ירוויחו משהו חומרי מחבר. אם הכעס ממקור לא ידוע, תתקבלנה בשורות טובות
פטריות
פטריות עם ריח מתוק מתייחסות לחסר דם בכבד
פטריות הגדלות בקבוצות מרמזות על אינטליגנציה משגשגת. חלום על קטיף פטריות מכוון לשגשוג והגנה. אכילת פטריות מכוונת להרחבת מעגל חברתי
עץ
שכיבה תחת עץ בלי יכולת לזוז מהמקום או חלימה על יערות גדולים בהרים מכוונים לבעיית כבד
שינויים והתחלות חדשות
תחושת שיתוק
סטגנציה של צ'י הכבד. תתכן חרדה של הלב
מכוון לקונפליקט רגשי או עכבה מינית. בשיתוק כללי יתכן שהחולם רוצה לעשות משהו שמצפונו אומר לו לא
צחוק, אש, לבה
עודף חום ואש בלב המפריע ל Shen, עודף Hun מהעץ
שריפה מתבטאת התעוררות של יצר כמו רעב, צמא או מין
מעי דק - Small Intestine
מקומות גדולים מכוונים לחסר. חלימה על המון אנשים רב מרמז על טפילים
קהל גדול מכוון לאושר ולאפשרויות טובות. מקומות גדולים מכוונים לשיפור במצב.
כיס המרה - Gall Bladder
התעוררות מוקדמת בבוקר, חלימה על קרבות, משפטים והתאבדויות
חלום על משפט מכוון לאזהרה לפני הרפתקה חדשה. התאבדות מכוון לצורך בשינוי מחשבה או צורך להירגע
 
 
 
הכליות - Kidney
הכליות שולטות על מעברי המים. כמו כן, הן שולטות על העצמות ומח העצמות ומשום כך הן מעורבות גם ביצירת דם. למעשה, הן השורש של היין והיאנג של כל אברי הגוף האחרים. הכליות הן הביטוי המרידיאני של פאזת המים. לכן, כשאדם חולם שהוא במים או בים, הוא מתייחס באופן לא מודע לכליות. כאשר הכליות בחסר האדם יחלום שהוא שוחה אחרי שברי ספינה. עונת השנה המייצגת את הכליות היא החורף, כך שאם האדם חולם על נפילה למים או על היותו בספינה הנחבטת בגלים, זה מכוון לחולשת כליות. מאפיין אחר לחסר הוא חלום בו האדם חש שהוא טובע או שקוע עמוק במים.
אמור, הכליות שולטות על העצמות ובניהן על עמוד השדרה. חלום בו עמוד השדרה מופרד מהגוף מכוון לבעיית עודף בכליות.

אלמנט חלימה
תפיסה סינית
תפיסה פרודיאנית
צלקות, עצמות
חלימה על עמוד שדרה שמופרד מהגוף מכוון לעודף
חלימה על צלקות מכוון לצורך לחדול לעשות משהו שהחולם מתבייש בו
מים, ים, אוניות
שחיה אחר שברי אוניות מכוון לחסר
מים צלולים הם סימן מבשר טובות, שהיה במים מכוונים לרצון לחזור לרחם ולחפש מקום חמים להגנה
טביעה, הליכה בלילה
נפילה למים או טביעה מכוון לחסר בכליות
 רגשות שליליים שמציפים או הורים שחונקים
שלפוחית השתן -Urinal Bladder
חלומות על מסעות מצביעים על חסר
חלום על מסע למטרות הנאה מכוון לעליה בהכנסה
 
לסיכום
ראינו נסיונות קדומים כמודרניים לפרש את החלומות. נראה שאילו היו ונותרו סוג של מסתורין שאולי המדע יצליח להסביר ביום מן הימים. לא נכנסנו למהות החלום הצלול (זה שהחולם מודע לחלומו) ולא למחקרים מאוד מתקדמים (כמו הנסיון להסריט חלומות בזמן החלימה) משום שהמאמר עוסק בדרך שבה פירשו ומפרשים חלומות.
 
למרות האמור לעיל, חשוב לציין שרוב התיאורים על חלומות נכתבו על בסיס תפיסה פילוסופית מיתית ולא על בסיס מחקרים. לא ידוע על סקרים רבי היקף שהסינים עשו בין האנשים כדי לתאר את חלומותיהם ולמצוא הקשרים לבריאותם. גם אם דברים כאילו נעשו פה ושם, יש להניח שהם התבססו על המציאות והמקום שבו הסינים חיו ולכן חלומות על יערות בהרים או על דרקונים יהיו פחות טיפוסיים לאדם המודרני שחי בישראל, למשל. בשורה התחתונה: הנושא מרתק וניתן ללמוד ממנו הרבה, אך אין להתבסס עליו בתהליך האבחנה אלא למטרות הרחבת הדעת והסקרנות בלבד.
 
 
למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות
 
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז