לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

שיאצו בקשישים

 
 
העידן המודרני וההתפתחות הרפואית מעלה את תוחלת החיים ובו זמנית גם את איכות החיים. אוכלוסיית הקשישים בישראל נעשית צעירה, פתוחה ומודעת לאיכות חייה. יותר ויותר קשישים פונים לטיפולים ברפואה משלימה ומוצאים בה פיתרון, גם אם הוא חלקי לבעיותיהם. מאמר זה סוקר את יתרונות הטיפול והדרכים המתאימות לעבודה עם קשישים.
 
 
  
מאת: גיורא ליכט
 
בשנים האחרונות  נחשפתי לטיפולים באוכלוסייה בוגרת הנקראת "הגיל השלישי" או "גיל הזהב" ומצאתי כי המפגש עם אוכלוסייה זו  מרתק הן מההיבט הרפואי והן מההיבט הבין אישי. אוכלוסיית הקשישים בישראל עולה בהתמדה ובמחקר שהתפרסם לאחרונה נקבע כי אחד מעשרת המקצועות המבוקשים בעשורים הבאים יהיה טיפול בקשישים לצד כל המקצועות הטכנולוגיים שמתפתחים במהירות מסחררת.
 
העידן המודרני וההתפתחות הרפואית מעלה את תוחלת החיים ובו זמנית מצליחה גם להעלות את איכות החיים. די בכך שנעקוב, לדוגמא, על מה שקרה בשנים האחרונות עם  הדיור המוגן: בתי דיור מוגן מוקמים בקצב שלא תמיד עונה על הביקוש ו"קשישים צעירים" מלאי אנרגיה ממלאים אותם. הדור הצעיר זוכה בעשורים האחרונים לסבים וסבתות צעירים בגופם ובנפשם שמהווים מקור לגאווה והשראה וחברויות נפלאות מתפתחות ומדלגות על פער השנים והדורות. בעולם הצרכנות מבינים היום שהעולם לא רק שייך לצעירים אלא גם ל"קשישים" שברור כי הם גם בעלי היכולת הכלכלית והזמן הפנוי.
 
אדם אשר מגיע לגיל זקנה, למרות כל הקשיים, יכול להיות אדם מאושר ושמח היודע לנצל את הדברים הטובים המצויים בסביבתו, לסגל לעצמו אורח חיים בריא, סדר יום מעניין ומספק תוך השלמה, שהיא חיובית, על השלב בו הוא נמצא בחיים.
הזקנה, שבד"כ מיחסים לה את הדעיכה לקראת סוף החיים, משנה כיוון ובתיאוריות פסיכולוגיות חדשניות מתייחסים היום לזקנה כעוד שלב התפתחותי בחיי האדם ולהשלמה כי ניתן להפוך את השלב הזה לאיכותי ומועיל. יש משמעות גדולה בהתנהלות הקשיש בחברה המודרנית. היכולת של הקשיש לראות את רצף חייו ולהפוך אותם לנקודת מבט (פרספקטיבה), יכולה להעניק סיפוק רב ולבנות אופטימיות יצירתית הן לעצמו והן לסביבתו. הייתי מגדיר זאת כמיני מהפכה של חיים בוגרים חדשים.
 
היטיב לנסח את זאת הצייר הידוע פיקסו באומרו: "לקח לי זמן רב מאד להבין שאני צעיר". התנהלות יצירתית וחשיבה חיובית מייצרות אתחול מחודש של המערכות הנוירולוגיות ומשפיעה באופן ישיר על כושר ההתנגדות של הגוף למחלות מעבר לצד הגנטי.
המגע הוא כלי התקשורת הבסיסי אותו חווה האדם מרגע לידתו. חוויות רבות לאורך החיים מעצבות את אישיותו ומטביעות בו חותם. כל התהליכים ההתפתחותיים והחוויות נותנות את אותותיהם, מוצפנים והופכים להיות בני לוויה.
 
הטיפול בשיאצו ובטווינה מתקשר עם המרידיאנים שמייצגים את פונקציות החיים ומשלבים בתוכם גם את הקשר עם צפונות העבר. קווי המתאר של הגוף הפיזי אינם משתנים באופן משמעותי כאשר חווים חוויה או מקיימים הליך חשיבתי. למרות זאת, הגוף מבטא מחשבות וחוויות באופן ברור כמו שפת גוף, הבעות פנים (עד שינויים זעירים ברמת התא הבודד) וברמה הקלינית כמו למשל בשינויי לחץ הדם.
                                                                                                                                                                                                                     
כידוע, לשיאצו ולטווינא יש, מעבר ליכולת הטיפולית המוכחת, יכולת שהיא אל מילולית. למטופל הקשיש המגע מהווה, כאמור, שפה אל מילולית אשר חובקת עבורו גם קשר לשיפור איכות החיים, אופטימיות וכדומה.
 
הטיפול חובק בתוכו משמעויות טיפוליות אשר לא תמיד נוכל לכמת אותם באופן מדויק. אחת התופעות המעניינות שחווים מטופלי שיאצו היא התהליך שהם עוברים, מעבר לכוונה הטיפולית הראשונה לשמה הם הגיעו לטיפול. חוויות רבות מציפות אותם (שיאצו והמונח פלצבו). הפרשת אנדורפינים ברמות זעירות הם חלק מתגובת הגוף ללחיצה המתבצעת. כמו כן, תהליך הרגיעה שהטיפול מפיק מאד משמעותי לחזרה לאיזון היחסי לו זקוק הגוף לקיומו.
 
המגע עם גוף המטופל החובק בתוכו, כאמור, את צפונות העבר, יכול להציף ולעלות חוויות שהוצפנו לעיתים עשרות שנים. חווית הרוגע הטיפולי מאפשרת את ההצפה. הרוגע הטיפולי הוא מרכיב חשוב בהצלחת כל טיפול בשיאצו ומאחר והגוף הפיזיולוגי אוצר בתוכו את הגוף הנפשי ולהיפך, מכאן גם המשמעות העמוקה למפגש ביניהם. משמעות התהליך מקבל משנה תוקף ועוצמה גדולה יותר כאשר מדובר במטופל שחווה היסטוריית חיים מפותלת וארוכה כמו המטופל הקשיש.
 
כמטפלי שיאצו, אנו  נדרשים, לא פעם, לתת מענה וסעד נפשי לבעיות שמתעוררות, אך חשוב להזכיר כי האוזן הקשבת היא מענה בעל חשיבות לא פחות גדולה במפגש, מעבר למתן עצות. תחום הפסיכולוגיה העוסק בקשישים זכה אף הוא להתפתחות ניכרת בעשור האחרון והפניית הקשיש לעזרה יכולה להביא לתוצאות גם בתחום זה. המטופל הקשיש מגיע אלינו לעיתים, עם היסטוריה רפואית מורכבת ולרוב גם רווי בתרופות. כל אלה משפיעים באופן ניכר על התנהלותו ומצבו הבריאותי הגופני והנפשי. רובם זקוק לשיחה טובה וכמובן התעניינות במצבם, בהתנהלות חייהם ולעיתים גם בהעלאת זיכרונות. שיחה מקדימה יוצרת אוירה ואפילו מיסוך של הטרדות היום יומיות ומכינה את המטופל לקראת הטיפול.
 
השיאצו במהותו נועד ליצור הרגעה גופנית התורמת באופן ניכר לתגבור התנהלות הגוף מול גורמי מחלות החודרים לגוף או נוצרים בתוכו עקב החלשות כוחו. פעמים רבות נמצא במפגש שלנו עם המטופל, כי יש גרעון  גדול של אנרגיה והגוף כבר אינו מסוגל, כבעבר, לאחוז את האנרגיה. אנו רואים שתופעה זו מקבלת ביטוי בהתנהלות היום יומית. ביטוי מאד בולט ניתן לראות בכך שבמהלך הטיפול המטופל מתמסר באופן מהיר יחסית למגע ידיו של המטפל.
 
אפשר להסיק מכאן שהטיפול בקיו שיאצו מקבל משמעות מאד מרכזית בטיפול בקשיש, אם כי אלמנטים של טווינה ושיטות שיאצו אחרות יכולים להוות מרכיב בטיפול במקומות בהם נמצא אירוע אקוטי המחפה על חסר אנרגטי. על כן, רצוי מאד לאחר טיפול סימפטומטי לערוך טיפול ספציפי מחזק של המרידיאן המוחלש שתרם ליצירת האירוע.
השיאצו הוא כלי יעיל ובעל תוצאות מידיות בטיפול בקשישים. כל הטבה, ולו הקטנה ביותר, כתוצאה מההליך הטיפולי תקבל ביטוי מועצם אצל המטופל הקשיש. גם אנחנו כמטפלים יכולים להיות מסופקים נוכח תגובה איכותית שתמיד תקבל ביטוי ע"י אמירת תודה החובקת בתוכה הרבה רגש.
 
יסודות בסיסיים לטיפול באוכלוסיית הקשישים:
-          ברור יסודי ומקיף על כול הבעיות הרפואיות אותם נושא המטופל.
-          שיחה מקדימה אפילו על נושאים שאינם קשורים לטיפול.
-          ניתן לעשות שימוש בכל הכלים שיש לנו כמטפלי שיאצו/טווינא אך עם הזהירות המתבקשת.
-          טיפול מפזר של אירוע אקוטי תמיד יהיה מלווה עם טיפול מחזק של מרדיאנים חלשים יחסית.
-          יש למצות בכל טיפול את השימוש בהנעה של המפרקים ופתיחה עד הגבול המותר של החסמים באזור המפרקים.
-          להיות זהירים מטיפול שיביא לתוצאות מטלטלות מבחינה אנרגטית והכוונה היא לא לשהות מעבר לפרקי זמן קצרים על חיזוק מרידיאני החסר. עדיף שנקבל תוצאות טיפוליות בעלות תוצאה מינורית אך חיובית.
-          טיפולי שיאצו צריכים להתבצע במרווחים של לא יותר משבוע בין טיפול לטיפול.
-          יש לנקוט זהירות רבה במניפולציות כמו מתיחות וכו', מפרקי החוליות הם בעלי גמישות מוגבלת וחלשים יחסית.
-          הצוואר הוא איזור רגיש וטעון בעומס רב של מתח. כאן יש לנקוט בזהירות רבה על מנת שלא לגרום לנזק חולייתי או הנעה של תסחיפים.
-          זכרו כי לרוטינה הטיפולית יש משמעות גדולה בהרגעה אצל כל מטופל והיא משמעותית יותר אצל המטופל הקשיש. אין לעשות ניסיונות על מנת לספק את הצורך שלנו כמטפלים להיות מגוונים. הקפידו על יסודות הטיפול  על מנת שהמטופל יחווה רגיעה מוחלטת.
 

אפריים, בן 106, אוהב שיאצו וחיים
חברי הטוב שבהשראתו נכתב המאמר
 
לסיכום: אוכלוסיית הקשישים בישראל נעשית צעירה, פתוחה ומודעת לאיכות חייה. יותר ויותר קשישים פונים לטיפולים ברפואה משלימה ומוצאים בה פיתרון גם אם הוא חלקי לבעיותיהם. לימודי שיאצו וטווינא מכשירים את הלומד לטפל גם באוכלוסיות מבוגרות ומהווים כלי טיפולי הנוגע בחלק גדול מהבעיות אותם הם נושאים כמו בעיות שלד, שריר, מפרקים, בעיות שינה וכו'. תנו מקום ולב לאוכלוסייה זו ותצאו נשכרים בכול הרמות.
 
 
למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי טווינא   בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות
 
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז