לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

מעי רגיש – המלחמה אינה נפסקת

 
 
תסמונת המעי הרגיש, היא מחלה נפוצה בעולם המערבי המודרני שמתבטאת בכאבי בטן והפרעה ביציאות. מאמר זה מציג מודל המבוסס על הרפואה הסינית לפיו קיים קשר בין מתח נפשי לתסמונת ומפרט את הקשר לפאזת העץ, על פי תיאוריית חמש הפאזות. בהמשך, מתוארות גישות טיפוליות נפוצות לטיפול על פי הרפואה הסינית המסורתית.
 
 
מאת: אהוד סברדליק
 
תסמונת המעי הרגיש, היא מחלה שנפוצה בעולם המערבי המודרני. התסמינים של המחלה מביאים את החולה למצב בו הוא חייב לתכנן בקפידה רבה כל יציאה מהבית. כל פעולה שגרתית שלאדם רגיל היא עניין פשוט עבורו היא מסובכת וקשה. בכך נגרמת פגיעה קשה באיכות החיים.   נוכחתי ביעילות הרפואה הסינית, בטיפול היעיל והאיכותי שלה במעי הרגיש ובאפשרות לשקם את איכות החיים ולהביאם למקום טוב הרבה יותר. כמטפל שמתמחה בבעיות מערכת העיכול
 
אז מהו מעי רגיש ?
מעי רגיש היא מחלה הגורמת להפרעה בתנועתיות מערכת העיכול ויוצרת כאבים, עצירות, או שלשול. נשים סובלות ממנה פי שלושה מגברים.
 
מהם הסימפטומים העיקריים של מעי רגיש?
הסימפטומים מתבטאים בכאבי בטן והפרעה ביציאות, כלומר, שלשול ועצירות שמופיעים לסירוגין, קושי להתאפק ותכיפות הפעמים שצריך להתפנות. במקרים רבים יש תחושה שההתרוקנות לא הייתה שלמה.
הכאבים לרוב תוקפים את הבטן התחתונה, אך מוקלים לאחר יציאה. מאכלים מסוימים ותרופות שונות עלולים להגביר או להחמיר את הכאב.
סימפטומים נוספים שיכולים להופיע כוללים: צרבת, כאבים בחזה, עייפות, חרדה, דיכאון, גזים, בחילה, כאב ראש, קושי בריכוז ורעשי בטן.
 
מדוע יש קושי לאבחן את המעי הרגיז ברפואה המערבית ?
הממצאים בבדיקות הדם והצואה אינם חד משמעיים. האבחון נעשה, בד"כ, עפ"י אבחנה קלינית ולא מעבדתית, כלומר סקירת הסימפטומים שהחולה מתאר ושלילת מחלות אחרות.
מהו הטיפול ברפואה המערבית ?
הטיפול כולל תזונה עשירה בסיבים ומתן טיפול תרופתי סימפטומאטי לכאב, לשלשול ולעצירות וכן מתן תרופות לדיכאון או לחרדה לפי הצורך.
 
מעי רגיש דרך עיני הרפואה הסינית
אחד המנגנונים להסבר תופעה זו הוא דרך ההשפעות החיצוניות הפוקדות את גופנו כל הזמן: מידי יום אנו חווים מלחמה מתמדת עם שכנינו מסביב (בארץ ומחוצה לה): מכוניות שנוסעות בכביש, עמיתים לעבודה ואף עם המשפחה והסביבה הקרובה (נסו להביא את הילדה לגן בבוקר כאשר היא מחליטה שהבגדים שבחרתם לה אינם יפים מספיק ואילו אתם לחוצים להגיע בזמן...). לחצים ותחושת איום מבחוץ יוצרת אצל רבים "מלחמה פנימית". מלחמה היא תנועה קיצונית הקשורה לפאזת העץ שמשויך לעונת האביב, לאקלים - רוח ולאיברים כבד וכיס מרה. אם איננו מווסתים את העץ בדרכים נכונות הוא משפיע על פאזת האדמה הקשורה לקיבה ולטחול וליכולת להזין את גופינו בצורה ראויה, כמו אימא אדמה. התגובה בגוף למלחמה החיצונית היא "הכרזת מלחמה" על האוכל שמגיע לגופינו ואמור להזין אותנו.  הגוף נלחם באוכל ונוצרת רגישות בתגובה למאכלים שונים. כמו כן, התנועה הפריסטלטית (גלית) של המעיים הופכת גועשת ורועשת, דבר שמפריע לעיכול ומביא ליציאות מרובות.  
 
מעי רגיש - טיפול בדיקור הסיני
דיקור יטפל בויסות הכבד והפסקת המלחמה הפנימית. הוא יאזן ויתמוך בפאזת האדמה ומכאן ביכולת לשפר ספיגת והזנה של מזון ותמיכה נפשית ופיזית שנועדה להגיע למקום של שלווה פנימית.
מעי רגיש - טיפול בצמחי מרפא
 צמחי המרפא יכולים לטפל ברבים מהסימפטומים המלווים את תסמונת המעי הרגיז ובעיקר את הרגעת המעיים והפסקת השלשול והעצירות. הקלה בכאבים, צרבת, גזים, בחילות ועייפות.
 
מעי רגיש - טיפול באורך החיים
הפסקת המלחמה המתמדת עם החיים מסביב. לדוגמא: החלטה מראש, ערב קודם, עם הילדה על הבגדים שהיא תלבש לגן ומציאת פרס מיוחד על כל חמש פעמים בשבוע בהם היא מצליחה להתארגן בזמן. הרכבת תזונה נכונה שתתאים במיוחד לבעיה, היא חלק חשוב בטיפול. כמו כן, מציאת דרכים לשחרר את עודפי המתח והלוחמנות בדרכים יעילות וחיוביות כגון: פעילות גופנית אירובית, מדיטציה, ריקודים ועוד.
 
סיכום
מעי רגיש, או, תסמונת המעי הרגיז, נפוצה מאוד בארצנו. באמצעות הכלים של הרפואה הסינית ניתן לקבל את הכלים הנכונים להתמודדות עם המחלה ולעזור למטופלים להשכין שלום פנימי כדי ליצור שגרה ברוכה.
 
אהוד סברדליק - מטפל בדיקור סיני
 
 
למידע נוסף
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
 
 
חומר זה מוגש כשירות ע"י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז