לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

צ´י גונג – אימון הצ´י העצמי

 
 
פירוש המושג צ´י גונג הוא אימון, או משמעת של הצ´י העצמי. צ´י גונג היה בשימוש בסין לפחות משנת 400 לפני הספירה. קיימים זרמים רבים בצ´י גונג, אך כולם מתבססים על תרגילים, שאמורים לתרום לבריאות האדם ולאריכות חיים. למרות שקיימים מספר אלפים של תרגילי צ´י גונג שונים, רוב תרגילי הצ´י גונג מבוססים על תאום בין שלושה מרכיבים: נשימה, מנח או תנועה ספציפית המשתלבת עם תבנית הנשימה והדמייה המלווה את הנשימה ואת המנח (או את התנועה).
 
 
מאת: תמורות
 


פירוש המושג צ´י גונג  (Qi Gong) הוא אימון, או משמעת של הצ´י העצמי. לפי קן כהן, מורה ידוע לצ´י גונג במערב, מושג זה לא היה בשימוש בסין עד 1934. עם זאת, מה שהיום אנו מכנים צ´י גונג היה בשימוש בסין לפחות משנת 400 לפני הספירה. בשנת 1970, נחשפו סדרות של קברים בסין, באזור בשם מה ואנג דוי, שליד צ´אנגשה. קברים אלו הכילו מצבור ספרים, הכתובים על גבי לוחות במבוק או על גבי מגילות משי. מספר ספרים דנו בנושאים רפואיים. בין הספרים הללו נמצאו תמונות של תרגילים מגוונים, אשר מניחים שהצביעו על פעילות כלשהי, המקנה תועלת בריאותית ומועילה לאריכות חיים. בערך באותם הזמנים, כתב הפילוסוף הדאואיסט הגדול ג´ואנג דזי על תרגילים אלו ועל סגולותיהם המרפאות.

במהלך שושלת חאן (220-25 לספירת הנוצרים), כתב מלומד בשם וואי בו יאן ספר, על מה שמוכר כיום כצ´י גונג. הספר כונה chan tong qi (שלושה באחד), ודן בקשר בין הדאואיזם, ה-I Ching (הקלאסיקה של השינויים) והצ´י גונג. וואי היה הסיני הראשון שכתב על צ´י גונג מנקודת ראות של תמצית ג´ינג, צ´י ושן. כמו כן, במהלך שושלת חאן, הואה טואו, קרוב לוודאי הרופא המפורסם ביותר בסין, יצר את חמשת מַנְּחֵי החיות, סדרה של תרגילי צ´י גונג, המבוססת על תבניות תנועה ונשימה של חמש חיות שונות, הידועות בעוצמתן ובאריכות חייהן. תרגילים אלו נלמדים ומתורגלים עדיין מדי יום. חואה טואו הגיע עד לגיל 97 ואז הוצא להורג. הוא היה עדיין נשוי במותו. שני התלמידים שלו, פאן אאו ווו צ´ינג, חיו 100 שנים ו 90  , שנה בהתאמה.

במהלך 1700 השנים הבאות, לפי הדאו שו (Dao Shu), התפתחו 3600 סגנונות שונים של צ´י גונג. לפי גאן ג´ן-יון: ´המאפיינים העיקריים של התפתחות הצ´י גונג בשלבים אלו היו היישום המתפשט של הצ´י גונג לצורך הגנה על הבריאות ועל הטיפול הרפואי ושילובו ברפואה הסינית, דבר שתרם להתפתחות מדע הרפואה הסינית המסורתית´. בתקופות מודרניות יותר, כתב ג´אנג זי-יאנג מספר ספרים לגבי הצ´י גונג לשמירת הבריאות, לרבות ´הבנת האמת´, ´400 תכונות של הצ´י גונג´ ו´סודות לשמירת הנעורים´. בספרים אלו, מפתח ג´אנג, מעשיר ומשפר את התיאוריות המתייחסות לקשר בין צ´י גונג, לג´ינג, לצ´י ולשן, אשר פותחו קודם לכן על ידי ווי בו-יאן, 900 שנים קודם לכן.

כאמור, קיימות שיטות רבות של צ´י גונג, ומספר אלפים של תרגילי צ´י גונג שונים. עם זאת, רוב תרגילי הצ´י גונג מבוססים על תאום בין שלושה מרכיבים:
(1) תבנית ספציפית של נשימה
(2) מנח או תנועה ספציפי המשתלב עם תבנית הנשימה
(3) הדמיה המלווה את הנשימה ואת המנח, או את התנועה.

כאמור, מיוצר הצ´י של האדם בחלקו מהתמצית הטהורה של האוויר אשר אנו נושמים. דרך תרגילי צ´י גונג אנו יכולים לייצר צ´י ביתר יעילות, לאחסנו באופן טוב יותר ולהזיז את הצ´י באופן חלק יותר. נוסף לכך, אנו יכולים לשפר את מחזוריות הצ´י, כך שיגיע לאזורים או לאברים שונים בגופנו, וירחץ אותם באנרגיה משקמת ומרפאה.

בסין קיימים סגנונות קונפוציאניים של צ´י גונג, סגנונות דאואיסטיים של צ´י גונג וסגנונות בודהיסטיים של צ´י גונג, כל אחד בעל התיאוריות והטכניקות הייחודיות לו. נוסף לכך, תרגילי צ´י גונג רבים משתלבים עם אמנויות הלחימה הסיניות, כגון Tai Ji Quan, Ba Gua Zhang ו-Xing Yi Quan. יתר על כן, קיימות מספר שיטות של צ´י גונג רפואי, אשר מכוונות ישירות להחלמה ממחלות או לשיפור הבריאות. צ´י גונג הפך לפופולרי באופן משמעותי ואפילו לאופנתי למדי בסין ב12- השנים האחרונות. קיימים ספרים רבים בנושא זה, גם בסינית וגם באנגלית. ניתן אפילו למצוא מספר קלטות וידיאו, המסייעות ללימוד הצ´י גונג.

באופן כללי, מומלץ ללמוד צ´י גונג כחלק משיעור, תחת השגחה של מורה מוסמך. הנחיית צ´י גונג ניתנת כיום בכל הערים הגדולות, ובערים בינוניות רבות בארה´ב ובישראל. עם זאת, כדי לטעום צ´י גונג ולהרגיש את הצ´י של האדם אספק מספר הנחיות כיצד לבצע תרגילי צ´י גונג. עם זאת, רגע לפני שאתם ניגשים לתרגל, חשוב להדגיש מספר נקודות לגבי אמנות תרגול מזרחית עתיקה זו.

ראשית, צ´י גונג מדגיש נשימה בטנית עמוקה. נשימה סרעפתית כזו ממלאת את הריאות באוויר ורוחצת את כל הגוף באוויר טרי. נוסף לכך, נשימה עמוקה זו כוללת השפעה של עיסוי לאברים הפנימיים, ומשפרת זרימה של דם, לימפה ונוזל שדרתי מוחי. כמו כן, הנשימה התואמת את רוב תרגילי הצ´י גונג כוללת ארבעה מאפיינים. היא ארוכה, דקה, מתונה ואיטית. אין זו נשימה מהירה, מקוטעת, גסה או נוקשה. נשימה רפויה, קצבית ועמוקה כזו מאפשרת להרגיע את המוח ומשחררת מתחים.

שנית, צ´י גונג מערב ריכוז נפשי וסילוק מחשבות מטרידות. בסינית מכונה הדבר שואו יי (Shou Yi). שואו פירושו מיקוד, כיוון, התבוננות במשהו. יי פירושו אחד. כך, מתייחס שואו יי להתמקדות בפעולה אחת בלבד. במהלך הצ´י גונג, עשויה המחשבה המרוכזת להתמקד בחלק מגופנו, בנשימה, בהדמיה או בתחושה. כפי שמציין וואנג ג´י-שינג, מורה צ´י גונג, המלמד באנגליה ובאירופה:

´שואו יי מלמד אותנו להרגיע את הרוח הפנימית של העצמי, במקום לחוות הלך חשיבה נטול מנוחה, המדלג ממחשבה אחת לאחרת. שואו יי מסייע לנו לייצב את הרוח ואת הנפש הפנימית, ולמקד את חושינו עמוק במקום להסתכל החוצה כל הזמן. שואו יי מנחה אותנו כיצד לשלב את עצמנו עם הסביבה, ומסייע לנו להירגע במצבים שונים. דרך שואו יי הופכת הרוח של האדם שקטה ומרוקנת, הגוף, הרוח והנפש מגיעים לכדי הרמוניזציה והשן נרגע ומוזן.´


מידע נוסף:
למידע אודות לימודי שיאצו בתמורות
למידע אודות לימודי טווינא בתמורות
למידע אודות קורס עיסוי בתמורות 
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: לימודי רפואה סינית

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות.
© Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז