לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

השפעת ארבעת עונות השנה על האדם

 
 
כמו בקיץ קרני החמה לפי הרפואה הסינית, האדם הוא מיקרוקוסמוס, הנוהג לפי אותם כללים של הטבע (המאקרוקוסמוס) בעם הוא חי. לפיכך, על האדם להתאים את סדר חייו ואת פעילויותיו לחילופי העונות. להיות פעיל יותר באביב ובקיץ, העונות ה´יאנגיות´ יותר, ולהפחית פעילות בעונות הסתיו והחורף, העונות ה´ייניות´ יותר, המתאימות למנוחה ולהתכנסות פנימה. הנחיות אלו ועוד יוצגו במאמר זה.
 
 
מאת: תמורות
 
על פי הניי צ´ינג (ספר השאלות הפשוטות של הקיסר הצהוב),
´הדואג לחייו נוהג על פי השינויים החלים עקב חילופי העונות, מסגל עצמו לקור ולחום, מאזן בין שמחה לכעס וחי בשלווה´.
מדבריו ניתן להסיק, שעל האדם להתאים את סדר חייו ואת פעילויותיו לחילופי העונות.

האביב והקיץ הן עונות יאנג (yang) . יאנג פירושו חום, פעילות, תנועה כלפי מעלה וכלפי חוץ וכן גדילה. לפיכך, האביב והקיץ הם עת לגדילה ולפעילות מוגברת.

הסתיו והחורף הן עונות ין (yin) .   ין פירושו קור, מנוחה, תנועה כלפי מטה ותנועה כלפי פנים. לפיכך, החורף והסתיו הם עת למנוחה ולחשבון נפש, וכן לאגירה ולהחלמה.


הנאי ג´ינג מדגיש במיוחד, שחשוב להתעורר מוקדם באביב ולצאת לטיול נינוח. יש לשחרר את השיער (מילולית ועל דרך ההשאלה) ולהישאר רגוע במידת האפשר. יש להימנע מרוגז וממתח נפשי. בדרך זו ינבוט היאנג צ´י, או אנרגיית היאנג, וינץ כמו בטבע.

בקיץ,  יש לקום מוקדם בבוקר ולהתבשם באמבט שמש קל. חשוב לשמור על מצב רוח מעודד וחופשי. עבודה פיזית קשה בקיץ, הגורמת להזעה, אינה בעייתית, כיוון שהאדם מלא מרץ בעונה זו של שפע ובשלות.

בסתיו, יש לשכב לנוח מוקדם ולנסות לשמור על שקט נפשי. חשוב במיוחד להימנע מדאגות בעונה זו, ולהתחיל להפחית את הפעילות הגופנית.

בחורף, הנאי ג´ינג מייעץ לשכב לישון מוקדם ולהתעורר מאוחר יותר. יש להתרחק מקור ולחפש חום, וכן להימנע מהזעת יתר. החורף הוא הזמן לחשבון נפש ולמנוחה נפשית.

הנחיות בסיסיות אלו נכתבו לפני למעלה מ- 2000 שנים, כשלאנשים לא היה חימום מרכזי בביתם, תנאי מגורים טובים, ביגוד חם ומזון בשפע. חלק מההנחיות הנ´ל עלולות להיות לא רלוונטיות להיום, כפי שהיו רלוונטיות כשהחיים היו פחות קלים, והאנשים נחשפו יותר לאותם אלמנטים. נושאים אילו באים עד היום לידי ביטוי במהלך לימודי רפואה סינית או לימודי שיאצו משום שעולם רפואת המזרח תומך ברעיון של לחיות יחד עם עונות השנה ולהתאים את הפעילות לחילופי העונות.

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות.  © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים
ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז