לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

תקציר עבודת גמר על השפעת הטיפול בשיאצו על תסמונת קדם וויסתית

 
 
תסמונת קדם-ווסתית נפוצה בקרב כ- 80% מן הנשים. מבחינה סינית התסמונת מערבת בעיקר את הכבד אך גם את הלב, הטחול והכליות. תקציר זה מתאר את הסיבות העיקריות לתופעת ה PMS ומתעד טיפולי שיאצו ומעקב על שלוש מטופלות שלא נעזרו בכל טיפול אחר. תקציר זה נכתב על בסיס עבודת הגמר של בוגרות שיאצו והוא מקושר לעבודה המלאה.
 
 
מאת: הילה, אינגריד ויוסף, בוגרי המסלול בשיאצו
 
מבוא
תסמונת קדם-ווסתית PMS  -  Pre Menstrual Syndrome, נפוצה בקרב כ- 80% מן הנשים. ישנן מספר תיאוריות מערביות, בניהן גורמים תזונתיים, הורמונאליים או פסיכולוגים הנחשבים כגורמים ל- PMS .
סימפטומים נפוצים בקרב הסובלות מהתסמונת כוללים: כאבי ראש, נפיחות, תשישות, כאבי בטן, קושיי ריכוז, בלבול, עצבנות ואף דיכאון. תופעות אלה מופיעות בדרך כלל שבעה עד ארבעה עשרה ימים לפני הווסת ונעלמות עם תחילת הווסת.
 
ניתן לחלק את התסמונת לארבע תת קבוצות לפי שכיחות הסימפטומים והדפוסים ההורמונאליים:
Anxiety - זהו הסוג הנפוץ ביותר המתאפיין בעצבנות, חוסר שקט, נדודי שינה, שינויים במצב הרוח, רמות פרוגסטרון נמוכות ורמות אסטרוגן גבוהות.
Depression - קבוצה פחות שכיחה עם תופעות דיכאון, שכחה, בכי, בלבול ואינסומניה.
Hyper-Hydration - הצטברות נוזלים, עליה במשקל, גודש בחזה, נפיחות בבטן, כאבי ראש, עלייה בהורמון האלדסטרון הגורם לאצירת נוזלים מוגברת.
Craving - תיאבון מוגבר, תשוקה לממתקים, כאבי ראש, סחרחורות ועייפות.
 
הטיפול המערבי בעיקר מסייע להקלת הסימפטומים ובשינוי המאזן ההורמונאלי של הגוף וכולל תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידליות, תרופות נוגדות דיכאון, גלולות למניעת הריון לצורך צמצום התנודות ההורמונאליות ולעתים גם תרופות משתנות, כל אילו בצד המלצות לאורח חיים בריא, פעילות גופנית, תזונה מאוזנת ותמיכה נפשית.
 
 
מבחינה סינית PMS מערב ארבעה איברים עיקריים:
הטחול מתייחס לבעיות בהתמרת המזון לצ´י מתבטאות בסימפטומים כמו בעיות עיכול, חולשה ועייפות, צורך עז באכילת מתוקים ו/או פחמימות פשוטות, נטייה למצב שבו כל מכה קטנה משאירה אחריה סימנים של שטפי דם על העור.
הכבד מתייחס לבעיות בהנעת האנרגיה (Qi) ומתבטא בסימפטומים של תסבול מסטגנציה (תקיעות), כאבים וקרישי דם. סימפטומים נוספים שהאישה עלולה לחוש הם תחושת נפיחות ומלאות בהיפוכונדריום (רום הבטן) ובחזה, שיהוקים, דיכאון ומצבי רוח, בחילות, הקאות, חוסר תיאבון, תחושת גוש תקוע בגרון וקשיי בליעה ועוד.
הכליות מתייחסות לבעיות של האנרגיה הראשונית ולכן, כל בעיה בהן תתבטא בבעיות של שאר האיברים. סימפטומים נוספים שאישה עלולה לסבול כוללים סחרחורות, הפרעות ריכוז וזיכרון, כאבי גב וברכיים, בעיית פריון ועוד.
הלב מתייחס ל Shen הקשור למצב הרוח. חוסר איזון באנרגיה של איברים אחרים ובעיקר אילו הקשורים בדם, מערער גם את תפקוד צ´י הלב ומתבטא בדכדוך, חוסר חיוניות, חרדות, הפרעות שינה ולעתים גם פלפיטציות.
 
 
 
מטרת הפרויקט
מטרת העבודה לבדוק כיצד משפיע טיפול שיאצו על תסמונת קדם וויסתית בנשים. האוכלוסיה שנבחרה: 3 נשים שהתלוננו על בעיות קדם וויסתיות, טווח גילאים : 33-38. המטופלות קיבלו 10 טיפולים כל אחת, פעם בשבוע, שנערכו במהלך שנת 2011 .
 
 
שיטת העבודה
שיאצו ע"פ שיטת נמיקושי ומצונגה, קיו שיאצו, המלצות תזונה ותרגילי נשימה, המלצות הרגלי שינה למשך לפחות עשרה טיפולים כל אחת.
 
 
ניתוח מעקב ותוצאות
לצורך ההתנסות המעשית וכתיבת העבודה טופלו 3 מטופלות בשנות השלושים לחייהן, האחת נשואה עם ילדים והשתים האחרות רווקות. מעניין לציין שבקרב שתי המטופלות בשלהי שנות השלושים לחייהן, התקצר משך ימי הווסת. עוד מן המשותף לשלוש הנשים היו הקפדה על תזונה ומודעות לחשיבותה, כל אישה לפי הבנתה.
שלוש המטופלות ציינו בתלונתן העיקרית תופעות קדם ווסתיות PMS , תופעות רגשיות כגון רגישות יתר, דכדוך ונטייה להתייפח ו/ או התפרצויות כעס, ותסמינים הגופניים כדוגמת כאבי ראש או סחרחורות.
מצאנו, ששלוש הנשים בהן טיפלנו סבלו מחסר דם הכבד. כמו כן, מעניין היה לראות את הדומיננטיות של הכבד: באחת- פלש הכבד לטחול, באחרת לריאות ובאחרונה דומיננטיות של הכבד פגעה בתפקוד הלב. ניכרת הייתה גם פגיעה בתפקוד איברים נוספים המעורבים בייצור הדם כדוגמת הטחול והכליות.
בשנים מן המקרים, בהם אובחן חסר דם כסינדרום בולט, הושם דגש על חיזוק תוך כדי הנעה מועטה. לעומת זאת, האסטרטגיה הטיפולית לטיפול בסטגנציית צ´י כבד בוססה על הנעה ופיזור. לכל המטופלות גם ניתנו הנחיות תזונה בהתאם לאבחנה.
נעשה מעקב אחרי מעגליות המחזור לשם קביעת היחסים בין מידת החיזוק להנעה בכל טיפול. שימוש בנקודות כדוגמת Liv3 ו Pc6 , לחיזוק הדם נעשה שימוש St36+SP6 ,ששת הפרחים ופתיחת מרידיאן אקסטרה צ´ונג. סדרות הטיפולים התבצעו אחת לשבוע במשך 10 מפגשים.
כל המטופלות חשו הטבה. בשנים מן המקרים אף חל שיפור בולט במצב התפקוד. ממצב של חוסר תפקוד בימים שקדמו לקבלת הווסת, התפקוד השתפר למצב בו שגרת חיי היומיום הפכה לכמעט נורמטיבית.
 
 
הרפואה הקונבנציונאלית מציעה שלושה הסברים לתופעת התסמונת הקדם ווסתית. ההסברים מתמקדים בצד ההורמונאלי, התזונתי או הפסיכולוגי. לתופעה ישנם סימפטומים מרובים המתבטאים במגוון מערכות הגוף השונות, והרפואה המערבית לא מצאה את הסיבה לתופעה. והטיפול הוא באמצעות טיפול תרופתי המוצע כתמיכה ומשפר תפקוד יומיומי.
הרפואה הסינית, מציעה שלוש אטיולוגיות לתסמונת: מתח נפשי, עבודת יתר, עודף פעילות מינית, ותזונה.
מתוך כך הוגדרו חמישה סינדרומים: סטגנציית צ´י כבד, אש וליחה עולים מעלה, חסר דם בכבד, חסר יין בכליות או חסר יאנג בטחול ובכליות.
ראשית עלינו לציין כי אין אפשרות להסיק מסקנות גורפות ממדגם כה קטן אך, מתוך ניסיוננו בתחום הטיפול בתסמונת קדם ווסתית, היינו מציעים לשים לב לנקודות הבאות:
 
שלוש המטופלות דיווחו על אנמיה בשלב כלשהו במהלך חייהן, הדבר אינו נדיר, שכן נשים מאבדות דם בזמן הדימום הווסתי, ומנקודת מבט סינית, אנמיה קשורה לחסר דם. באבחון שנעשה להן, לא הייתה אנמיה אולם לכולן נמצא חסר דם בכבד. שהתבטאו בסימפטומים שאינם קשורים לכבד. למשל : דכדוך ונטייה לפגיעות. במקרים אלו, התסמינים של חסר דם בכבד, דומה לתסמינים של חסר דם בלב.
 
מעקב אחרי מעגליות המחזור לשם קביעת היחסים בין מידת החיזוק להנעה בכל טיפול, עשויים לסייע רבות בהשגת תוצאות הטיפול המיטביות. סייעה לכך מאוד גם פתיחת מרידיאן הצ´ונג.
במטופלת שהאבחנה שלה הינה חסר דם, הטיפול הראשי ביותר הינו הזנה באמצעות תזונה וצמחים.
כמטפלי שיאצו, לא הוסמכנו לטפל בצמחים והדגשים התזונתיים שנתנו היו מינוריים או שכלל לא יושמו על ידי המטופלות. המעניין הוא שעל אף כל זאת, חל שיפור בתפקודן לפני הגעת הווסת. השיפור התבטא בהקלה במצבי הסטרס, בשיפור השינה ובתפקוד הרגשי.
השאלה המרכזית היא: באם הטיפול שלנו יופסק, האם תופעת ה PMS תחזור על עצמה? ההערכה שלנו היא שטיפול בתופעת הPMS ללא חיזוק דם, תחזיר את המטופלות לאורך זמן למצבן הקודם. עם זאת, יש להניח שטיפולי השיאצו משפרים את זרימת הצ´י ולכן מאפשרים הטמעה טובה יותר של המזון, מה שיהפוך לדם ויאזן את המערכת. כמו כן, חשוב לציין שהשיאצו מעניק כלי הרפיה ונשימה נכונה הנשמרים לאורך זמן. מכאן, יש לקוות שהתוצאות תשארנה ארוכות טווח.
 
 
 
תקציר זה מבוסס על עבודתם של הילה בן חמו ,  אינגריד שרמן, יוסף לובובסקי, בוגרי המסלול התלת שנתי בשיאצו.
 
 
למידע נוסף:
למידע אודות מסלול לימודי שיאצו בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי טווינא בתמורות
ליצירת קשר עם תמורות לגבי לימודים ולקבלת עלון מידע   צרו קשר
 
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז