לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

תזונה אישית נכונה היא לא רק עניין של כוונות טובות

 
 
תזונה מגוונת. אבל איזו לא משנה באיזו שיטת תזונה נבחר, הרי שלדברי רוב השיטות האחרות, אנו נידונים לחיי חולי וסבל. זה מזכיר לי את הדילמה באיזו דת לבחור: בהנחה שכל דת מעריכה שרק מאמיניה יזכו להגיע לגן עדן וכל השאר, דינם גיהינום, ובהנחה שלכל היותר, רק אחת הדתות (מתוך אלפי ואולי יותר דתות הקיימות בעולמנו) צודקת, הרי שהסיכוי לקלוע לדת הנכונה נמוך ביותר ולפיכך הסיכוי להגיע לגיהינום גבוה במיוחד.
 
 
  
מאת: ד´´ר ניר עמיר
 
השנה יצא לי להשתתף בשני טיולי ליקוט מדהימים. למי שלא מכיר, מדובר בטיולים בהם ניתן לאכול רק מה שמוצאים בטבע למשך מספר ימים. כיוון שאיש מהמשתתפים לא התלהב מחרקים ולטאות, משימת ההישרדות שלנו הצטמצמה לפירות, זרעים וירק בלבד. החוויה הייתה עצומה (בעיקר בגלל החלק החברתי) וקלה באופן מפתיע, אך לא על זה רציתי לספר לכם.
את הטיול הנחו מדריכים עם כוונות טובות ואמירות נחרצות: אכלו רק אוכל נא, הרבה פירות, מעט ירק וזרעים, וזהו! זו הדרך לחיים מאושרים, מושלמים ובריאים.
אין לי בעיה עם הצהרות מסוג זה, אף שאני לא מסכים איתן, אבל התגובה לאורך ימי הטיול (ואם לשפוט לפי מספר האנשים שחוזרים על טיולים אילו) הפתיע אותי מאוד. מסתבר שרבים האמינו שזו הדרך הנכונה לתזונה בריאה ולחיים מושלמים. מי שלא נקט ביום יום בתזונה זו סבר שהוא מזיק לעצמו ולסביבה. למעטים היה ידע מספק בתזונה שיאפשר בדיקת הנושא בעיניים אובייקטיביות.


כל כך הרבה שיטות תזונה, ואני רק אחד... 
זכור לי איך נאלצתי להדוף את פניה המזועזעות של ידידתי, שהסתכלה עלי במבט מאשים ושאלה: למה אתה מעז להרעיל את ילדיך באוכל לא אורגאני? הרהרתי קצרות וסיפרתי לה, שחודש קודם לכן, צפיתי משועשע בשתי ילדות שרבות על הסלט (הלוואי ככה בכל הבתים, ילדות שרבות על סלט?). האמא פסקה ברוח השיפוט של משפט שלמה:  את, סימנה לקטנה, תאכלי כמה שתרצי כי יש לך סוג דם +A , ואת, סימנה לגדולה, הרי את יודעת שסלט לא מתאים לסוג הדם שלך...
לא אמרתי מילה אבל האירוע הזכיר לי זוג ידידים שהקים מסעדה וניסה להביא את בשורת המקרוביוטיקה לתל אביב. אולי הבשורה היפאנית הקדימה את זמנה ואולי המסעדה פשטה את הרגל  סתם כי סושי הרבה יותר טעים, אבל כמות המלח שרצה שם דרך רוטבי הסויה והכבושים היפאניים... אלוהים ישמור.
 
באותה תקופה אן ויגמור הסקוטית יצאה את בשורת משקה עשב החיטה שלה לציבור. המממ... אמנם אני מעדיף קפה קר עם גלידה, אבל מי אני שאמנע מכל מדוכאי תבל את ההזדמנות להירפא ממחלות קשות  כמו סרטן, מחלות אוטואימוניות ומחלות חשוכות מרפא שונות בעזרת העשב? ידידה חיפאית חזרה מסדנא באירופה, עם ניצוצות בעניים ומסרים ששום מתקשר לא היה מתבייש בהם, לפיה היא תחיה כמעט לנצח בזכות מיץ העשבים הללו. למיטב ידיעתי, היא עדיין בחיים רק שכעת היא אוכלת מה שבא לה.
שוחרי שיטתה של אן ויגמור עברו אבולוציה לשימוש במזון נא בלבד. אכלו מזון לא מבושל בלבד. רוצים בשר? אדרבה, הנכם מוזמנים לטבע לנעוץ שיניכם בחיות נמלטות. רק לעסו היטב כי הוא מעולם לא בושל. אה, לא טעים? אין דבר. קציצות כוסמת מונבטת עם אגוזים (לא מטוגן, חלילה) ינעימו את חייכם ויבטיחו לכם חיי נצח, או לפחות בריאות עד מאה ועשרים.
 
אופס, אבל הסינים מבקשים לבשל כל דבר פן יפגע לנו הטחול. התפיסה הסינית ממליצה על בישול או הקפצת מזון כדי לשפר את ספיגתו ולמנוע זיהומי מעיים. שוחרי גישה זו ימנעו מסלט ירקות טרי או פרי עסיסי. ואין מה לחשוב על גלידה או סתם מים קרים בקיץ..
לא ממש נוח? למה שלא נלך על צירופי מזון? דר' שלטון המנוח היה פזיולוג שהמליץ על הפרדת מזונות. דר' שלטון היה נטורופט שהמליץ על הפרדת מזונות וצומות בשנות העשרים של המאה הקודמות. מדעי התזונה התקדמו בתשעים שנים האחרונות, מה שלא מפריע לקהל חסידיו להמליץ על הפרדת פחמימות מחלבונים ופרות חמוצים ממתוקים ובכלל, יש לאכול כל דבר בנחת ולבד. קטן על עם שרגיל להפריד בשר מחלב...
 
אלא שבאים התזונאים המודרניים ומדברים על חלבון שלם. אז בעצם כן עדיף לשלב דגנים עם קטניות? הרי  דגנים הינם בעיקר פחמימות, וקטניות מכילות יותר חלבונים. בכל מקרה, אל תשכחו לוותר על כל מאפה שמכיל ביצים, חלב וקמח. סכנה!!!
בעצם, אני מכיר שיטה כזו. לא ממש מתאימה לצמחונים אבל אולי לאוהבי רזון. הזוג האמריקאי אטקינס הציע לוותר על פחמימות ולהתבסס כמעט רק על חלבונים: היזהרו מדגנים מלאים בבוקר וכמובן הימנעו מאורז ושאר עושי נבלה הזוממים להפר את בריאותנו. אכלו רק בשר וחמאה. קצת חבל שאין בדיאטה הזו סיבים תזונתיים, אבל מי יסכים להפר את השמחה, כאשר כמה קילוגרמים נושלים מאיתנו?
 
הזוג אטקינס ראה באינסולין העולה על רקע צריכת פחמימות גורם עיקרי להשמנה, אולם רוב החוקרים סבורים שההשמנה, היא זו המעלה את האינסולין. אולי כוח עליון יכריע פעם בניהם ואולי יכריעו אילו שהיו שמחים לחיות קצת יותר שנים מהאטקינסים? על פי גישה זו עלינו לצרוך מזונות עם ערכים גליקמיים נמוכים במיוחד. מה יגידו על זה אילו שטוענים שיש לאכול אורז מלא (שהינו בעל ערך גליקמי גבוה)?
 
אחרי שגדשנו עצמנו בשפע הורמונים וכולסטרול מתוך מנות הבשר שאכלנו, למה שלא נשקיעו בהיטהרות מרעלי הגוף? אולי צום המלווה במיצי ירקות כדוגמת סלרי וגזר יסלקו כל שארית רעל מהכבד? שוב הסינים האילו מזכירים כמה זה מקרר ונורא לטחול? טוב, נוותר ונעבור לשיטה גרמנית. ד"ר מייר יהיה מאושר (אילו היה בחיים) לראות אותנו לועסים לחמניות יבשות עם חלב. זו השיטה לנקות כל דבר בגוף...
 
מילה הלחמניות שהוציאו מהן את הכיף (הטריות מריחות טוב יותר), אבל חלב? מקור הליחה, הסרטן והסבל! אל תגעו בעטינים של... טוען  ד"ר אבני, מתנגד חריף ל"שוטי החלב". שתו חלב, אומרים חוקרים לשמחת מנהלי תנובה, זה שומר על הבריאות ומונע סרטן, כך הם טוענים.
אם כך אולי נבחר בסויה? אומרים המתפשרים. בסדר, משיבים המתנגדים, אבל בתנאי שבתור זכרים תשמחו לגדל ציצים ולהפסיק לצמוח לגובה בגיל מוקדם יותר. על פיטו-הורמונים (הורמונים צמחיים) כבר דיברנו?
 
הבה נסכם את הידוע:
* אכלו רק מזון נא - הרפואה הסינית טוענת שזה פוגע בצ'י (אנרגית הגוף).
* אכלו רק דגנים מלאים - נטורופתים טוענים שרובם מכילים גלוטן שיש להימנע ממנו.
* אכלו מוצרי חלב - שלושה מוצרים ליום בריאים לגוף אבל הליחה של החלב מזיקה ומסוכנת.
* אכלו הרבה סלט - אלא אם סוג הדם שלכם לא מתאים.
* אל תאכלו הרבה סלט - זה פוגע בטחול.
* אכלו מוצרים מהחי - גישות נטורופתיות רבות טוענות שהוא עתיר רעלים ועדיף להיות צמחוני.
* צומו! אמנם ככה נמנעים מכל מזון מזיק, אבל מתים אחרי מספר ימים. הרפואה הסינית מסתייגת גם מצום מוגבל משום שהמזון הוא מקור הצ'י החיוני לגוף.
ואפשר להמשיך עוד ועוד...
 
 
אותורקסיה
לא משנה איזו שיטת תזונה נבחר, הרי שלדברי רוב השיטות האחרות, אנו נידונים לחיי חולי וסבל. החיפוש אחר התזונה האידיאלית עבורנו יצר הפרעה נפשית ייחודית: אותורקסיה. אותורקסיה היא סוג של אנורקסיה. הכוונה לאנשים שמקפידים על אורח חיים בריא בלי לזוז ממנו מטר וחרדה עד מצוקה פיזית בכל מקרה של סטייה מכללי אמונתם הנוגעים לתזונה שלהם. האותורקסיה משפיעה לא רק על האדם אלא גם על סביבתו. הורים רבים מנתרים את תזונת הילדים שלהם מתוך חרדה שמזון זה או אחר יזיק לבריאותם הפיזית ולהתפתחות המוח שלהם. ההימנעות יוצרת דור חדש של ילדים עם הפרעות אכילה ונזק חברתי.
 
אין בכך כדי לתמוך בתזונה פרועה וחזירית. להיפך! עלינו לאכול תזונה מאוזנת, מגוונת, המתאימה להשקפת החיים המוסרית והדתית של כל אחד מאיתנו. אבל איך נבחר בתזונה המתאימה לנו ביותר?
 
אם נתייחס לתזונה כסוג של דת, נוכל להתבסס על אמונה ולהעדיף שיטה אחת תוך פסילת האחרות. אם, לעומת זאת, נראה בתזונה נושא שניתן לחקור ולבקר, נוכל לפעול ברוח התפיסה הסינית אשר דוגלת בתזונה המתאימה לכל אחד בנפרד.
 
תזונה מאוזנת בראיה סינית
אמנם הסינים נוהגים לאכול |"כל דבר שזז ואינו מכונית" אך תפיסת התזונה שלהם מאוזנת ומותאמת אישית לכל אדם. התפיסה טוענת שצריך להיות גם יין וגם יאנג, גם לשמור על תזונה מאוזנת אבל גם ליהנות ממנו. כדי לשמור על תזונה מאוזנת יש להקפיד ולכלול בכל ארוחה את כל הטעמים (גם אם ביחסים שונים, בהתאם לבריאות והעדפת המטופל).
התפיסה הסינית מגדילה לעשות. היא טוענת שיש לאכול עם כל חמשת החושים: טעם (על פי חמש הטעמים),  מישוש (של מרקם המזון), ריח (על פי חמש הריחות), מראה (בעיקר על פי צבעים) ואפילו שמיעה (קראנציות וכו'). כל החושים הללו משתתפים בחגיגת המזון ותורמים רבות לספיגת המזון ועיבודו (תפקיד המיוחס לאנרגיית הטחול-לבלב).
 
זה אומר שעלינו גם ליהנות מהמזון ולא לאכול אותו רק משום שהוא חשוב או בריא. מזון, בריא ככל שיהא, הנלעס בחוסר חשק, עלול להפוך לליחה במקום לצ'י. את התזונה יש להתאים לפי צרכי האדם ובריאותו, אך גם לפי הרגלי החיים שלו (דבר הניתן לבחון באמצעות יומן תזונה) ולפי טעמו, העדפותיו ותפיסותיו העקרוניות (כשרות, מוסריות וכו´).
 
בתאבון לא אאחל לכם, כיוון שלרובנו יש יותר תאבון מצרכים, אבל אשמח לאחל הנאה מהמזון. כל טוב ותרבו ליהנות.

מידע נוסף
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני ולימודי נטורופתיה סינית (הכוללים תזונה)
למידע אודות מסלול לימודי שיאצו או אודות קורס שיאצו בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי טווינא


 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז