לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Bo He - Mentha Haplocalyx ברפואה הסינית

 
 
מנתה מונוגרפיה זו מפרטת על חשיבות הצמח, הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי, ומתבססת על מחקרים עכשוויים רבים. המאמר מדגיש את שימושים המגוונים אך גם את המגבלות והסכנות. המאמר מכיל צמודי צמחים Dui Yao שונים הנפוצים בפורמולותמעולם הרפואה הסינית . זהו חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים המתקדם והמפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים - מאפייני צמחים.
 
 
מאת: ניר שבתאי וד´´ר ניר עמיר
 
מבוא:
Mentha haplocalyx  הינו זן סיני של הנענע שאנו מכירים.שייך למשפחת השפתניים המונה בין 12-18 זנים (חלקם הכלאות יזומות או טבעיות). הצמח הינו רב שנתי וגדל בעיקר בסין בתי הגידול של משפחה זו מגוונים מאוד באירופה אסיה צפון אמריקה אפריקה. לרוב משפחה זו גדלה בתנאים גידול לחים או רטובים אך גם מוצפי שמש. הצמח מתפשט מהר מאוד ומשריש תת קרקעי ועילי (עם פני האדמה) לכן מומלץ לתחום את התרבותו ע"י עציץ. ל-Bo He  , כמו לזנים קרובים אליו, ישנם שימושים רבים בתעשיות שונות בעיקר בתמציות הארומאטיות שלו (מזון, קוסמטיקה, סיגריות, רפואה וכו). 
השמנים הפעילים בBo He  מהווים 1-3% הינם: menthol ,menthone ,isomenthol .menthenone  [1]
 
מאפיינים כלליים:
Bo He = Mentha Haplocalyx
פרוש השם:  לעצור התקף
קטגוריה: משחררים חיצוניים קרירים וחריפים
אנרגיה: קריר, חריף
מרדיאנים: ריאות, כבד
מינון:
2-10 Gm

תפקידים:
- מניע ופותח סטגנציית צי כבד - הצמח מטפל באי נוחות נפיחות וכאבים בחזה ובאפיגסטריום ובעיות גניקולוגיות.
- מוריד יאנג עולה של הכבד - כאבי ראש טשטוש ראיה עיניים אדומות.
- מסלק רוח חמה - כאבי ראש שיעל חום וכאבי גרון ואף פריחות וגרד בעור (כמו בחצבת).
- לעלים יש השפעה מייזעת, לגבעול השפעה יותר מניעת צ´י. [1]
 
הגישה העממית:
Bo He = Mentha Haplocalycis הינו צמח ממשפחת השפתניים, משפחה הכוללת בין 18-12 מינים שונים כאשר רק 4 מהם גדלים בר בישראל. חלק מהמינים הינם הכלאות בין סוגי מנתה שונים. הזנים נפוצים באירופה ,אפריקה, אסיה, אוסטרליה וצפון אמריקה. המנתה לסוגיה ארומאטית, הינה רב שנתית, מתרבה ברבייה וגטטיבית על ידי שלוחות תת ועל קרקעיות. ישנם מינים עם עלים חלקים וחלקם עם עלים שעירים,צבעם נע בין ירוק לאפרפר ואף סגלגל. העלים דו שיפתיים, כלומר צומחים בזוגות בהצלבה, הפרי קטן ומכיל קפסולה יבשה ובתוכה הזרעים. ככלל רוב הזנים של המנתה גדלים בצורה מיטבית בסביבות לחות ורטובות עם אדמה לחה, גדלים במהירות רבה ומתפשטים בקלות ולכן נחשבים פולשניים.
הזן הנפוץ ביותר בשימוש רפואי, נענע חריפה, נמצא בשימוש לראשונה באנגליה באמצע המאה ה 18  מקורו במצריים (יש הטוענים שהיה בשימוש קודם ביוון העתיקה). [2]
 
מינים תרבותיים מטופחים בחקלאות כצמחי תבלין ולהפקת שמן המנתול המשמש בתעשיות הממתקים והתמרוקים. הם נפוצים גם בגינות-תבלינים משפחתיות. נבדלים בעיקר בצורת עליהם ומספרם אך מאוד בעלי סגולות רפואיות והרכב כימי דומה.
מרבים להשתמש בנענה לטיהור אויר ובישום הידיים; לתיבול ממתקים, תה, תבשילים שונים, משקאות מתוקים וחריפים; כתרופה לקשיי נשימה; למשחות שיניים.
 
העלים מכילים בלוטות שמנים ארומאטיים שמכילים את החומר מנטול. למנטול שימושים רבים ומגוונים החל ברפואה בשימוש חיצוני ופנימי, רפואת שיניים, בבישול ובתערובות תה וכלה בסיגריות ותעשיות קוסמטיות. [3]
 
שימושים עממיים: במיתולוגיה היוונית המנתה כונתה כעשב האירוח והיו מפזרים אותו על הרצפה ודורכים עליו ליצירת ריח נעים בחדר. כיום יש לו שימושים אחרים בעיקר כתמציות צמחים.
ברפואה העממית משתמשים המנתה לטיפול בבעיות כגון: כאבי בטן, מניעת בחילות והקאות, הקלה בכאבי ראש וכאבי פרקים, טיפול בהצטננות ושיעול והגברת הזעה.
בנענע משובלת (זן אחר במשפחה, גדלה בארץ) משתמשים ברפואה העממית לטיפול בכאבי שיגרון, טיפול בשטפי דם, הרחקת תולעים, חיזוק כוח הגברא משתמשים בעלים כרטיות לטיפול בטחורים ולשיכוך כאבי ראש.
 נחשב מועיל לחיזוק החניכיים, סילוק גזים, שיכוך כאב בטן, חיזוק הכושר המיני, בלימת סרטן, הקלה על כאב ראש וכאב פרקים, תרופה לדלקת עיניים, שיעול, בחילה, חולשה ועייפות.
 
למיני הנענע השונים שימושים רפואיים עממיים רבים: Bo He  בשילוב מטפל מצוין בביות של חום קיץ ולחות במחמם אמצעי המתבטאים בכאבי בטן, הקאות, שלשולים וגזים וכן בתסמונת המעי הרגיז. 
 
 
 
הגישה הנטורופתית:
ברפואה הנטורופתית או מוצאים שימוש בזן אחר של mentha מאותה משפחה.
ישנם יותר מ-30 מינים של נענע, הפופולאריים ביותר הם: peppermint  וspearmint -.
השימוש ההיסטורי בנענע אינו שונה באופןדרמטי מהשימוש בה ברפואת צמחי המרפא המודרנית. נענע מסווגת כקרמינטיבית,- carminative   כלומר מסייעת בהקלה על עוויתות מעיים ובסיוע לתפקוד תקין של מערכתהעיכול. נענע שימשה כעזרה כללית למערכת העיכול ולטיפול בהפרעות בעיכול.
הועדההגרמנית לצמחי מרפא - commission E מסווגת את שמן הנענע כספסמוליטי -  spasmolytic בעל השפעה מקומית מרגיעה, וכמגרה הפרשות מיצי מרה ועיכול. כמו כן יש לנענע סגולותאנטיבקטריאליות. ההשפעה המרגיעה של שמן הנענע ניתנת לניצול גם בשימוש חיצוניעל ידיסיוע בשיכוך כאבים ובשיפור זרימת הדם לאזור הפגוע.
 
אופן השימוש בנענע: להקלה על כאבים במערכתהעיכול: מומלץ לשתות חליטת נענע או ספל תה נענע מספר פעמים ביום. 
חליטה - יציקת מים רותחים על חלקי צמח. מומלץ לשים 1-2 כפיות צמח בכלי בעל מכסה, לצקת מים רותחים על הצמח, לשרות במשך 10-15 דקות, לסנן ולשתות אולגרגר לפי הצורך.
מינון - 2-3 כוסות ליום.
 
 
 
מידע מחקרי - פרמקולוגי על ה  Mentha Haplocalyx = Bo He  
 
Studies on the chemical constituents in herb of Mentha haplocalyx. Liu Y, Zhang YH, Shi RB.
School of Chinese Pharmacy, Beijing University of Chinese Medicine, Beijing 100102, China.

במחקר שנעשה הצליחו לבודד את התרכובות הכימיות:
emodin , chrysophanol , physcione , benzoic acid , trans-cinnamic acid , beta-sitosterol , aloe-emodin ,ursolic acid and daucosterol .
החומצה הבנזואית משמשת כחומר שימור במזון. החומר מונע התפתחות עובש, שמרים וחיידקים. מנגנון הפגיעה באורגניזמים הוא ספיחה של החומצה לתא ובעקבותיה ירידה ביכולת הפירוק האנאירובי של גלוקוז באמצעות האנזים פוספופרוקטוקינאז. [4]
 
 
 
 
Neuroprotective and neurochemical properties of mint extracts. López V, Martín S, Gómez-Serranillos MP, Carretero ME, Jäger AK, Calvo MI.
Department of Pharmacy and Pharmaceutical Technology, School of Pharmacy, University of Navarra, Pamplona, Spain.
 
במחקר שנערך בספרד, בדקו את השפעת תמציות אלכוהוליות של 4 סוגי מנתה שונים על מערכת העצבים המרכזית. נמצא שכל הצמחים הציגו השפעה אנטיאוקסידנטית ועיכוב תחרותי של אוקסידנטים כמו מי חמצן הפוגעים בתאים נוירוכימיים. המסקנה שהתוצאות הראו ש"מנתה" יכולה להיות בעלת השפעה על CNS  . [5]
 
 
 
Influence of the leaf extract of Mentha arvensis Linn. (mint) on the survival of mice exposed to different doses of gamma radiation. Jagetia GC, Baliga MS.
Department of Radiobiology, Kasturba Medical College, Manipal, India.
 
בניסוי שנערך בהודו, נבדקה השפעת תמצית ושמן שהופקו מזן של מנתה על שרידות של עכברים שנחשפו לקרינה קרני גמא במינונים שונים. נמצא שעכברים שקיבלו תמצית מצמח זה לפני החשיפה הראו סימנים הרבה פחות חמורים של נזקי הקרינה ומוות במשך 30 יום אחרי החשיפה לעומת עכברים שקיבלו את התמצית יחד עם הקרינה. נמצא שהמיצוי שניתן הגן על העכברים ממוות כתוצאה מפגיעה פנימית במערכת העיכול או מנזק למח העצם. המסקנה הייתה שמיצוי מזן זה של מנתה סיפק הגנה נגד קרינה שגורמת למחלות ומוות במינון אופטימאלי בעכברים.
מבחינה סינית קרינה זה סוג של נזק על רקע חום, המנתה מקררת ומנטרלת את הנזק. [6]
 
 
Potentiating effect of Mentha arvensis and chlorpromazine in the resistance to aminoglycosides of methicillin-resistant Staphylococcus aureus. Coutinho HD, Costa JG, Lima EO, Falcão-Silva VS, Siqueira-Júnior JP.
Laboratory of Research in Natural Products, Department of Biological Chemistry, Center of Biological Sciences and Health, University of the Region of Cariri, Crato, Brazil.
 
למרות שלא מדובר באותה מנתה יש להניח שהתכונות דומות ולפיכך המסקנות מעניינות.
במחקר שנערך בברזיל, נמצא שמנתה משפרת השפעה אנטיביוטית וממזערת את העמידות של החיידק סטפילוקוקוס אאורוס. לאור העובדה שמחקרים מצביעים על כך שהאנטיביוטיקה הולכת ומאבדת אפקט כלפי זני חיידקים מסוימים,  זהו מידע מאוד חשוב במציאת אנטיביוטיקות חדשות לזנים עתידיים של חיידקים. 
מההיבט הסיני זיהומים סטפילוקוקיים באים מבחוץ כמו פתוגן חיצוני ומנתה מסלקת רוח וחום משום שהיא צמח מקרר וחריף. [7]
 
 
Chinese medical herbology and pharmacology / john k. chen & tina t.chen.  
נערכו כמה ניסויים קליניים הבודקים השפעתו של הצמח  Bo He
השפעה על חום: 73  מטופלים עם חום כתוצאה מדלקת טופלו בפורמולה המכילה  Bo He  בהצלחה. אחוז ההשפעה היה 92.76% בעוד ששלושה עשר חולים החלימו לגמרי תוך 24 שעות. הפורמלה ניתנה בין 4-8 פעמים ביום לפי הצורך. מנקודת ריאות סינית Bo He  מניע חריף ומשחרר חיצון ואף מסלק חום מעצם היותו קריר.
טיפול במסטיטיס: מריחה דו יומית של משחה מצמחים שמכילים  Jie Geng+ Bo He הראתה תוצאות טובות של שיפור ב 40 מיקרים של מסטיטיס אקוטי.מנקודת ראות סינית, הכבד קשור לפטמות ולחזה. סטגנציית צי יכולה לגרום למסטיטיס ואף מלווה בחום.Bo He  כאמור מניע צי כבד ומוריד חום ונפיחות ומכאן השפעתו על מסטיטיס. [1]
 
 
Protective Effects of Mentha haplocalyx Ethanol Extract (MH) in a Mouse Model of Allergic Asthma
Lee MY, Lee JA, Seo CS, Ha H, Lee NH, Shin Hk
Herbal Medicine EBM Research Center, Korea Institute of Oriental Medicine, Exporo 483, Yusung-gu, Daejeon 305-811, Korea.


במחקר שנערך בקוריאה הוזרק לעכברי מעבדה חלבון המשרה אסטמה אלרגית. המטרה הייתה לבדוק האם מיצוי אלכוהולי של הצמח יכול לווסת בצקת של דרכי האוויר והקלה על התקף האסטמה. נמצא שהצמח מנע עלייה של ציטוקינים, חלבון השייך לקבוצת חלבונים שמפרישים תאי המערכת החיסונית ופועלים כמתווכים בתגובה החיסונית. רמות ציטוקינים נמוכות הינם תוצאה של רמות לויקוציטים נמוכות מכאן שלצמח פוטנציאל טיפולי בטיפול במחלות דלקתיות.
מנקודת ראות סינית : אלרגיה לרוב מתייחסת לרוח חמה של הכבד, גם כשהיא באה מבחוץ. מנתה עובדת גם על רוח חיצונית וגם על צ´י הכבד ומכאן הקשר. [8]

 
 

טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:
זהירות במצבי חסר יין, וחסר יין עם חום, מצבי עליית יאנג כבד
.
זהירות במטופלים חלשים עם סימני חסר.
שימוש במידה בנשים מניקות (יכול לגרום להאטה בייצור חלב אם).
מנטול מרפה את שריר הספינקטר המפריד בין הקיבה לוושט לכן שתיית נענע לא מומלצת לסובלים מריפלוקס כיוון שיכולה ליצור צרבות עקב עליית חומצות קיבה.
שמן פפרמינט יכול לגרום לספזם בילדים וקשיי נשימה לכן לא מומלץ למריחה.
 מריחת מנטול או שמן פפרמינט יכולים לגרום לפריחה עורית. [9]
 
 
 
מידע על צמחים עם שמות דומים
Bo He הינו זן מיני רבים ממשפחת המנתה משפחה זו מונה 12-18 זנים נפוצים אך קיימים זני הכלאה רבים נוספים להלן הזנים הנפוצים בישראל.
נענת הכדורים (Mentha pulegium)
נענע ריחנית (M. suaveolens)
נענע משובלת (M. longifolia)
נענת המים (M. aquatica)
נענע חריפה (M. piperita)
 
 
לנענע שימושיים עממיים רבים נציין את חלקם ודרכי ההכנה :
קומפרס / רטייה - משרים את הרטייה ב- 5-10 מ"ל חליטה או מרתח, סוחטיםומניחים על האזור הנגוע.
חליטה - יציקת מים רותחים על חלקי צמח. מומלץ לשים 1-2 כפיות צמחבכלי בעל מכסה, לצקת מים רותחים על הצמח, לשרות במשך 10-15 דקות, לסנן ולשתות אולגרגר לפי הצורך.
מינון - 2-3 כוסות ליום.
 
הצטננות: לעשות משרת עלים להמתיק בסוכר ולערבב עם חלמון ביצה טריה. לשתות לפני השינה.
טחורים חיצונים: לכתוש עלים טריים, לערבב בשמן זית ולמרוח על הטחורים.
כאבי ראש: לשתות מרתח נענע, או לערבב מספר טיפות שמן אתרי עם סוכר ולבלוע.
כאבי שיניים: ללעוס עלי נענע, לשתות מרתח עלים. לערבב מספר טיפת שמן אתרי של נענע בשמן זית ולמרוח על השיניים הכואבות.
כאבי אוזניים: לטפטף 3 טיפות שמן אתרי של נענע על כפית שמן זית ולטפטף לאוזן הפנימית.
ריח רע מהפה: ללעוס עלים טריים, או לערבב עלים כתושים במשחת השיניים ולצחצח ת השיניים. או לגרגר משרה של עלים בפה מספר פעמים ביום.
זירוז צירי לידה: לשתות חליטת עלי נענע מספר פעמים.
כאבי בטן: לשתות מספר כוסות חליטת נענע.
תולעים:  לשתות תערובת נענע, אזוב ופיגם.
גזים:לשתות מספר כוסות נענע ביום.
בחילות והקאות: לשתות מספר כוסות נענע ביום.
הרטבת לילה ילדים: לקחת לפני השינה כף מרוכזת של מרתח נענע בדבש.
כאבי גב ופרקים:  לערבב 5-3 טיפות שמן אתרי של נענע בכף שמן זית ולעסות את המקומות הכואבים.
חיזוק כוח הגברא: לכתוש עלי נענע בכף חומץ תפוחים, לערבב עם מעט דבש ולבלוע שלוש פעמים ביום.
עקיצות חרקים:  לרסק עלים טריים ולהניח על המקום.
חזרת:  לערבב עלים כתושים בכף שמן זית ולמרות על המקום הנפוח, או להניח עליו רטייה.
שיעול ואסתמה: לשתות מספר כוסות ביום.
 
 
צמדים:
 
Menthae Herba = Bo He + Schizonepetae Tenuifoliae Herba seu Flos = Jing Jie  Niu Bang Zi = Arctii Lappae Fructus+
 
Menthae Herba = Bo He
ארומאטי. מסלק רוח חמה המלווה בכאב ראש. חום ושיעול. מטהר את הראש והעיניים ומיטיב עם הגרון. לעיניים אדומות וגרון כואב על רקע רוח חמה. מאוורר פריחות במצבים ראשוניים של פריחות [כמו חצבת]. עוזר לצ´י הכבד לנוע בחופשיות מתאים במצבי לחץ בחזה. חוסר יציבות רגשי ובעיות גניקולוגיות.
 
Schizonepetae Tenuifoliae Herba seu Flos = Jing Jie
ארומטי. משחרר חיצון ורוח קרה או חמה. מטפל בשלפוחיות וקרבונקלים במצב ראשוני במיוחד כאילו המלווים בחום או צמרמורת. מסלק פריחות ומפסיק גירודים. מפסיק דימום. הצמח מסייע לדימום במיוחד בצואה או שתן
 
Niu Bang Zi = Arctii Lappae Fructus  
מסלק רוח חמה ומיטיב עם הגרון. למצבי חום. שיעול וגרון אדום נפוח וכואב. מסלק רעילות וחום במצבי נפיחות. קרבונקלים ופריחות. מלחלח מעיים בעצירות על רקע רוח חמה.
הצמחים משלימים זה את זה בכך שהם מסלקים רוח חמה, חום ורעילות ולכן יעילים בטיפול בפריחות, נפיחות ופצעים (יעילים לטיפול בפצעי חצבת). [10]
 
 
Menthae Herba = Bo He + Di fu Zi = Kochiae Scopariae Fructus+ Chan Tui =  
Cicada Periostracum
Di fu Zi = Kochiae Scopariae Fructus
מסלק חום ולחות ומשתן. למצבי חום ולחות בשלפוחית. מסלק לחות ועוצר גירודים בבעיות עור שהגירוד הוא סימפטום עיקרי. וכן במצבי חום ולחות בגניטליה החיצונית.
 
Chan Tui   =  Cicada Moulting 
מעט קר, מלוח ומתוק מסלק רוח, מנקה חום ומטפל בפריחות בשלביםמוקדמיםשל הפריחה.
צמחים אלו, בנוסף למפורטים לעיל, משתלבים בטיפול בפריחות, אקזמות (אטופיק דרמטיטיס וכו´). [10]
 
 
 
Chrysanthemi Morifolli Flos=  Ju Hua + Mori Albae Folium = Sang Ye+Menthae Herba = Bo He
Chrysanthemi Morifolli Flos= Ju Hua
קר, מתוק, מסלק רוח וחום במצבי רוח חמה. מרגיע את הכבד והעיניים במצבי רוח חום בכבד עם עיניים אדומות. כואבות. יבשות או דומעות. או בחסר יין הכבד והכליות המלווה בטשטוש ראיה. נקודות שחורות מול העיניים וסחרחורת. מרגיע כבד ומוריד רוח בסחרחורת. כאב ראש או חירשות על רקע עליית יאנג הכבד.
 
Mori Albae Folium = Sang Ye
קר, מתוק מסלק רוח וחום מהריאות. למצבי רוח חמה עם כאב ראש, חום, כאב גרון ושיעול. ליובש בריאות עם שיעול, פה יבש וליחה דביקה וצהובה. מטהר את הכבד והעיניים. לבעיות בערוץ הכבד המתבטאות בעיניים על רקע רוח חמה או חסר יין שמלווה באודם, יובש, כאב או נקודות מול העין.
הצמחים משתלבים יפה בטיפול בטשטוש ראיה, כאבי ראש ובעיות עיניים על רקע עליית יאנג כבד. [10]
 
 

אגדות וסיפורים:
נענע שימשה כסמל להכנסת אורחים. על פי המיתולוגיה היוונית, נענע הייתה פעםהנימפה Mentha ומכאן שמה הלועזי. סופר כי היא הרגיזה את אשתו של פלוטו פרספונה, וזוהפכה אותה לצמח הארומאטי נענע המוכר כיום. [2]
היוונים והרומאים העריכו את המנתה ושילבו אותה במאכלים ובמשקאות שלהם, אך קיימים חוקרים המטילים ספק אם מדובר באותה מנתה המוכרת לנו כיום. קיימות עדויות על המצאה של M. Piperita בשימוש מצריים העתיקה. הבוטניקאי Ray מזכיר את המנתה לראשונה ב 1696 אך שימוש נרחב וגידול מכוון באירופה הצפונית מערבית מתועד רק לאמצע המאה ה 18, אז גם היא חדרה לשימוש באנגליה. [2]
 
 
 
ביבליוגרפיה
 
 
1 - Chinese medical herbology and pharmacology.2001:69..- John k. chen &Tina t.chen1
 
2 - Mrs. M. Grieves, Botanical.com a modern herbal; Mints;
http://botanical.com/botanical/mgmh/m/mints-39.html#pep
 
 
3 - Ortiz, Elisabeth, The Encyclopedia of Herbs, Spices & Flavorings.1992 : 36–37.-2
at: http://en.wikipedia.org/wiki/Mentha
 
4 - Liu Y, Zhang YH, Shi RB. Studies on the chemical constituents in herb of Mentha haplocalyx. 2005 Jul;30(14):1086-8.
Accessed 18/4/11
at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16161444
 
5 - López V, Martín S, Gómez-Serranillos MP, Carretero ME, Jäger AK, Calvo MI. Neuroprotective and neurochemical properties of mint extracts, 2010 Jun;24(6):869-74. Accessed 18/4/11
at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19943334
 
6 -  Jagetia GC, Baliga MS, Influence of the leaf extract of Mentha arvensis Linn. mint on the survival of mice exposed to different doses of gamma radiation. 2002 Feb;178(2):91-8. Accessed 18/4/1
at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11942043
 
7 -  Coutinho HD, Costa JG, Lima EO, Falcão-Silva VS, Siqueira-Júnior JP. Potentiating effect of Mentha arvensis and chlorpromazine in the resistance to aminoglycosides of methicillin-resistant Staphylococcus aureus. 2009 Mar-Apr;23-2:287-9. Accessed 18/4/11 at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19414416
 
8 - Lee MY, Lee JA, Seo CS, Ha H, Lee NH, Shin HK. Protective Effects of Mentha haplocalyx Ethanol Extract (MH) in a Mouse Model of Allergic Asthma. 2010 Nov 24. doi: 10.1002/ptr.3341. Accessed 18/4/11
at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21108485 
 
9 -  McKay DL, Blumberg JB. A review of the bioactivity and potential health benefits of peppermint tea . Phytother Res. 2006 Aug;20(8):619-33.
at:http://www.umm.edu/altmed/articles/peppermint-000269.htm

10 -Dui Yao, The art of combining Chinese medicals, Philippe sionneau.



 
עריכה מקצועית: ניר שבתאי

 
למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
 


חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.



 
 
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז