לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

חמשת הפאזות ברפואה הסינית ואומנות אחזקת הגינה

 
 
חמשת הפאזות קרי חמשת התנועות נתפסות בעיניי כאחד שהוא הכל. כשלב בתוך שלב, כתנועה בתוך מכלול אשר ניתן להפרידו רק באמצעות שבריר של שנייה, בעזרת מקוד תשומת הלב - ממש כמו צלם שתופס בתמונה את "הרגע" שהיה שם, ולא נראה לעין. מאמר המחבר בין פילוסופיה סינית עתיקה לבין עולם הגננות והצמיחה מן האדמה.
 
 
  
מאת: טל פרנקל
 
הקדמה 

חמשת הפאזות קרי חמשת התנועות נתפסות בעיניי כאחד שהוא הכל. כשלב בתוך שלב, כתנועה בתוך מכלול אשר ניתן להפרידו רק באמצעות שבריר של שנייה, בעזרת מקוד תשומת הלב - ממש כמו צלם שתופס בתמונה את "הרגע" שהיה שם, ולא נראה לעין.
 
למעשה חמשת הפאזות נמצאות בכל דבר שיש בו איזשהו סוג של חיות, של תנועה בין אם זה במהלך העבודה, שטיפת כלים, פגישה עיוורת, מסיבה, קיום יחסי מין, הריון, כתיבת תקליט, ספר או הכנת תבשיל שמזכיר נשכחות.
 
במהלך 8 שנותיי האחרונות כגנן, למדתי להכיר היטב את אותה דינאמיקה של התנועה בתוך הגינה וכל הקשור בה, החל מהקמת הגינה, שתילה וטיפול בצמחים, הכרת הטיפוסים השונים איתם אני בא במגע וניסיון להבין את צרכיהם השונים של הלקוחות והצמחים השונים והמגוונים אשר משתנים מפעם לפעם.
 
אני אנסה להסביר בתמציתיות את התמורות והדינאמיקה בגינה מתוך הבנתי את התנועה המעגלית והאינסופית של תאוריית חמשת הפאזות.
 
 
 
 
פאזת האדמה
 
"כוח ללא צדק, הרי זו רק אלימות, צדק ללא כוח הוא שום דבר"
 
על מנת לנסות להבין את חמשת התנועות באופיין הגשמי הרי שעלינו קודם כל לקיימן על משהו מעשי. ללא הגוף, ללא הבסיס וללא היכולת אנחנו לא קיימים בעולם האמיתי ולכן האדמה היא נצחית (בעולם שלנו) ובסיסית לקיום החיים. האדמה מבטאת מעבר ולא ממש עונה משום שהיא קיימת כבסיס. ממש כשם שהטחול המשול לאיכר אשר קם בבוקר, אוכל ארוחה טובה ויוצא לעבוד בשדות, כך גם לאדמה יש שגרה משלה בחיי היום יום.
האדמה היא החלק החשוב ביותר בתשתית הגינה. לרב נרצה לבחור אדמה עשירה (חמרה) ולהוסיף את חומרי היסוד הנחוצים על מנת שתוכל לספק מצע מתאים לגידול הצמחייה. לאדמה יש להוסיף חומרי דישון כגון, חומרים אשר עשירים בברזל, חנקן וסידן.
תולעים באדמה הן סימן לאדמה פורייה ומשגשגת, גם עשבייה חשובה על מנת ליצור אוורור טוב לקרקע ויוצרת הזדמנות ליצור תרבית של חיידקים טובים בקרקע (כדוגמת הפלורה הטבעית במעיים). על האדמה להיות לחה ברוב הזמן, לא יותר מדי על מנת למנוע ריקבון, ולא מעט מדי ע"מ לא לייבש ולבקע אותה. הפיכת האדמה היא עניין שבשגרה ומאפשרת את חדירת היאנג פנימה ויציאת היין החוצה. שגרה טובה ונכונה של שמירה על קרקע פורייה תבטיח אחזקה קלה יותר ופורייה יותר לאורך כל השנה.
 
 
 
פאזת העץ
 
תקופת האביב המופלאה. התקופה בה היאנג פורץ החוצה אל החיצון. הגבולות נוצרים מחדש מחוץ לגוף וזה הזמן ליצירה חדשה, לחיוך, לפריחה הדורה עם ריחות חגיגיים ושלל צבעים וצמיחה מתוך התעוררות של תקופת היין.
בגינה זה הזמן לראות את ההתחדשות. פקעות ששתלנו בחורף יגיעו לשיא הפריחה באביב, ניצנים חדשים מתוך ענפים שנגזמו בעונה הקודמת, אנשים יוצאים מהבתים חזרה החוצה, מחוץ לעצמם מהתרדמת שהיו שקועים בה.
הטלפונים מצלצלים וכולם רוצים לחדש ולהתחדש בגינות. זה זמן מצוין להוציא דברים מן הכוח אל הפועל, להקים גינות חדשות, לאסוף את שיירי החורף לקראת הישיבה בחוץ. אכן רבה העבודה היא בזמן זה. וכן בגינה זהו זמן מצוין לעבוד הן מבחינת מזג האויר הנוח והן מבחינת האנשים. אנשים מפצים את עצמם בהתחדשות במיוחד אחרי החורף. התחושה של ההצטמצמות באה לידי פיצוי והמכירות הכי טובות לרוב בעונה זו.
דישון חשוב בעונה זו אך במידה סבירה. מעט עידוד ליאנג המתפרץ תשמר אותו לאורך זמן ונוכל כך לראות תוצאות בתקופה שתבוא אחר כך - שיא היאנג.
זה זמן טוב לעצב את הצמחים בגינה, וגיזום קל חשוב על מנת לקיים את ההתחדשות ולנתב את היאנג אל הגבולות אשר נרצה ליצור מחדש. בשליש השני כבר מרגישים את התארכות הימים ועומסי החום. בתקופה זו בארץ מתחילים שלב חדש.
 
 
 
 
פאזת האש
 
בקיץ, החום יוצר ומלבה את האש. החום גם מאיץ וגורם להתרחבות. ההתרחבות, כשם שהיא מתבטאת בחוץ, בפריחה של הדשא שנמשכת כמה חודשים, בפריחת הצמחים ובכלל התנועה שנוצרת כתוצאה מהחום מתבטאת גם אצלנו בגוף, כלי הדם מתרחבים, הדופק גדול ומלא יותר, סף הסבלנות נמוך יותר והצורך הספונטאני להזיע חזק יותר. ואכן זהו זמן טוב להזיע בגינות ולנקות הגוף מרעלים.
בארץ שלנו תקופת האביב קצרה יחסית ועומסי החום הכבדים מתחילים מוקדם, לכן עדיף לדאוג לתגבר השקייה עוד בתחילת חודשי הקיץ. "עודף היין" היחסי (כמות המים) ברמת ההשקיה גובר לעיתים על צרכי הגנון הנדרשים לצמחים וניתן בקלות להבחין בשינויים החלים בעקבות החום, כגון, צהבהבות של עצים מחוסר ברזל, מחלות ומזיקים אשר מאופיינים ע"י חום ולחות, כגון כנימות מסוגים שונים. לכן זהו זמן חשוב לדאוג לדישון טוב והדברה נכונה בגינות. שעות האור הארוכות ישפיעו על הצמחים בצד הצפוני של הגינה ולכן לא מומלץ לשתול צמחים אשר דורשים מעט שעות שמש יחסית. זהו אינו זמן אידיאלי לשתילה של דברים חדשים אם כי מאוד חשוב הגיזום הנכון. ההתרחבות היא חיונית, אך בקיץ היא לא בשם הכוח של הכבד אלא בשם האש של הלב. טיפוס גבוה מדי יצור דיספרופורציה ברמת השורש, התוצאה תהיה קריסה והתייבשות לאחר סוף הקיץ. קצת כמו נפילה של מאניה דיפרסיה.
 

 
 
פאזת המתכת
 
הסתיו הוא הסמן של הטבע להאט, להיות יותר מחושב, ולחשוב בכוון של צמצום לקראת החורף. גם כאן יש תהליך של ייניזציה שמגיע רק לקראת סוף הסתיו (אצלנו בארץ) מפאת היותנו מדינה חמה יחסית.
החצב אגב שמבשר את בוא הסתיו, יוכל גם לבשר לנו אם תהיה זו עונה גשומה או לאו. תלוי בזמן פריחתו.
בגינה זהו זמן של חסד. הקרירות הנעימה שנכנסת מדי ערב ונמשכת אט אט לכוון שעות היום, העצים משילים את עליהם לקראת סוף הסתיו וזהו זמן מצוין לאיסוף ועיצוב אשר יכניסו מעט יותר אור ושעות שמש לגינה.
זה גם הזמן להיפטר משיירי הקיץ שלא שרדו את החום, זהו זמן לעבד היטב את האדמה ולהכין את הגינה למחזור השנה החדשה.
הפירות נושרים מענפים המתכופפים לאדמה, והריקבון מאפשר לזרעים להיטמן בחורף ולצאת שוב באביב.
כשם שהמתכת נוצרת מתנועה של צמצום באדמה כך גם תפקידו של הגנן בעונה זו. לצמצם את הקיים למינימום לפי חוקי הטבע המוחלטים. מי שנשאר בגינה, מן הראוי לשרוד את החורף ומי שלא ימצא את דרכו החוצה מהגינה דרך מכת את החפירה.
כשם שהחיות בגינה מחפשות בסתיו מסתור בין עלים וענפים לקראת החורף, כך גם האנשים מחפשים לבנות מסתור מפני הגשם וזה זמן טוב לעטוף את פינות הישיבה בפרגולות יפות ע"מ שבחורף לנוכל לשבת בחוץ כשהגשם מטפטף וליהנות מיופייה של הגינה, מוסתרים ומוגנים לקראת החורף הבא.
 

 
פאזת המים
 
פאזת המים מייצגת ומבטאת את החורף. זהו מקסימום היין שבתוך היין. זה הזמן להתכנס פנימה, וזה גם הזמן להתכונן לבוא האביב. מכיוון שהיממה מתקצרת והחושך מגיע מוקדם, זו גם התקופה של הגנן (ושל הטחול) לעבוד פחות. פזור מיותר של כוחות בחורף ישפיע על הכוח המתפרץ הדרוש באביב. בחורף הצמחייה "נעצרת" ותנועת היאנג כמעט ואינה מורגשת. הדשא ממשיך את תרדמתו, והפקעות סופגות את הין מהקרקע לקראת בוא האביב.
זה זמן טוב לגיזומים דראסטיים בגינה. מכיוון שהצמחייה שומרת על היין ואינה נוטה לקדם את היאנג, הגיזום יעזור לצמחים לשמור על הקיים, לחסוך אנרגיה ולחכות לזמן המתאים ע"מ לפרוץ שוב החוצה.
החורף למשל הוא זמן מצוין לנטיעת ורדים ועצים נשירים, מהסיבה שבזמן זה הקליטה היא מקסימלית מתוך המנגנון הבסיסי של השקעה בבספיגה והתפתחות השורשים – את התוצאות כמובן נראה בעונה הבאה עם פריצת היאנג.
גם עבור הגנן זהו זמן של יין. כמות העבודה יורדת, שעות העבודה מצטמצמות, אנשים ממעטים לשבת בחוץ וליהנות מהגינה, וחום הבית בד"כ מזמין יותר מהקור בחוץ.
חשוב לצמצם את זמן ההשקיה בחורף ולא לדשן יותר מידי.
החורף הוא זמן פחות טוב להקמות של גינות חדשות ונראה שכל תקופת הצמצום משפיעה גם על רוחם של הלקוחות. גנן שיקפיד לשמר את עבודתו ולשרוד את החורף ייהנה בוודאי מפירות האביב.


למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות
 
 
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז