לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

הגישה לתסמונת נפרוטית בראיה משולבת מערבית - סינית

 
 
שורש הליקוריץ לטיפול במצבים דלקתיים תסמונת נֶפרוֹטִית היא הפרעה לא ספציפית הקשורה לפגיעה בכליות. המאמר סוקר את הסיבות לתסמונת זו, צורות ההתבטאות שלה על פי חלוקה לסנדרומים לפי הרפואה הסינית המסורתית ודרכי טיפול משלימות. למאמר מצורף דף הנחיה תזונתי היכול להשתלב עם גישות מערביות וסיניות מקובלות.
 
 
  
מאת: ד´´ר ניר עמיר
 
הגישה הטיפולית לתסמונת נפרוטית על פי הרפואה הסינית
ד"ר ניר עמיר M.D Dip Ac.CH  , עמרי כהן Dip Ac.CH  , תמורות - בית הספר לרפואה  סינית, שיאצו וטווינה
 
 
מהי תסמונת נפרוטית?
תסמונת נֶפרוֹטִית היא הפרעה לא ספציפית הקשורה לפגיעה כלייתית [1]. התסמונת מאופיינת באיבוד חלבונים דרך השתן - פרוטאינוריה של לפחות 3.5 גרם ליום (באדם מבוגר). בעקבות איבוד החלבון חלה הפחתה ברמות חלבון האלבומין שבדם - היפואלבולינמיה. תופעה זו יכולה להוביל לבצקות על רקע הפחתה בלחץ האוסמוטי. כמו כן, הלוקים בתסמונת סובלים מיתר שומנים בדם - היפרליפידמיה ולפעמים גם הפרשת שומנים מן השתן - ליפידוריה.
 
 
לעתים תסמונת נפרוטית מלווה גם בתסמונת נֶפְרִיטִית הכוללת המטוריה (דם בשתן), עליית לחץ דם ואורמיה. מצבים אילו קשורים למחלות דלקתיות של הכליות, כמו גלומרולונפריטיס אשר יכולות לכלול גם תסמונת נפרוטית. תופעות נפריטיות מיוחסות, על פי הרפואה הסינית המסורתית ( TCM ) יותר לחסר יין בעוד שתופעות נפרוטיות מתאימות יותר לחסר יאנג - צ´י, כפי שיתואר בהמשך.
 
התופעה השכיחה ביותר היא עודף נוזלים בגוף על רקע היפואלבומינמיה, כלומר, חסר חלבון האלבומין שמשמר את נוזלי הדם בתוך כליו. תופעה זו מתבטאת בבצקות באזור העיניים, הרגליים ולפעמים גם בין קרומי הפלאורה וקרומי הפריטונאום שבבטן.
בחלק מהחולים יכול להופיע שתן קצפי אשר לפי הרפואה הסינית מצביע על עודף ליחה.
בכל מקרה, יש לשלול בצקות מסיבות אחרות כמו אי ספיקת לב, אי ספיקת כבד, אי ספיקה כלייתית על רקע שתיית יתר (כמו למי שלוקח אקסטזי) וגרורות סרטניות החוסמות את הוורידים ודרכי הלימפה.
 
חלבון לעומת שומן, על פי הרפואה הסינית המסורתית, נחשב למולקולה "יאנגית". הוא מחזק את מערכת החיסון, מניע, שומר על הדם בכליו ( Holding ) וכלול במזון מחזק צ´י ויאנג [2]. לעומתו, שומני הדם נחשבים למולקולות "ייניות". הן מתאימות למצב של ליחה / לחות וכלולות במזון ליחתי ברובו.
חסר בחלבון יפגע הן במערכת החיסונית והן בלחץ האוסמוטי של הדם: חסר יאנג פירושו עודף יין מדומה מה שמתבטא בבצקות. 
 
היפרליפידמיה יכולה להיגרם משני גורמים עיקריים:
היפופרוטאינמיה מעודדת יצירת חלבונים בכבד, מה שמייצר יותר ליפופרוטאינים (שמובילים שומנים בדם).
פירוק (קטבוליזם) שומנים מופחת בגלל חסר ברמות האנזים ליפופרוטאין ליפאז שהוא האנזים העיקרי המפרק ליפופרוטאינים.
 
שומני הדם הם סוג של ליחה. אך ליחה זו מתאימה לבעיה בכבד ולא בהכרח לטחול. אמנם ההסברים בקלאסיקה הסינית דלים בתחום זה (תופעה שנבעה על רקע חסר היכרות עם הביוכימיה של גופנו) אבל הנסיון הקליני הסיני מצביע על שימוש רב בצמחים שפועלים על הכבד ומסלקים ליחה חמה סטנגגנטית אשר מתבטאת בעודף כולסטרול ושומני דם שונים [3].

ממצאי מעבדה:
 
סוג הבדיקה
הבדיקה בראיה מערבית
הבדיקה בראיה סינית
בדיקות שתן
פרוטאינוריה (מעל 3.5 גרם למבוגר ב 24 שעות).
Kid Yang Deficiency
בדיקת דם
היפואלבומינמיה מתחת ל 2.5g/dL   ( רמות נורמאליות = 3.5-5g/dL ).
Water overflowing
תפקודי כליות
אוריאה, קראטינין
Kid Yang / Yin Deficiency
תפקודי כליות (בדם)
אלקטרוליטים (בעיקר Na / K וחומצה בסיס) בעודף נתרן  וחסר אשלגן
False Kid Yin Excess on top Kid Yang Xu
ביופסיה כלייתית
על פי ממצאי המעבדה
על פי תוצאת הבדיקה
בדיקה סרולוגית
(סמנים אוטואימונים)
ANA, ASOT, C3, cryoglobulins, serum electrophoresis
Blood Xu, Kid Xu (Yin or Yang), Ext. Wind with Water overflowing, ועוד
 
 

מחלות המלוות בתסמונת נפרוטית
סיבות ממקור כלייתי
Minimal change disease - סיבה עיקרית למחלות נפרוטיות בילדים, כנראה על רקע הפרעה בתאי T אשר מפרישים לימפוקינים שמנטרלים את יכולת הסינון של הגלומרולים. כך האלבומין יכול להסתנן אל השתן. בילדים התגובה לסטרואידים לרוב טובה. במבוגרים התגובה מוגבלת ולעתים צריך ציטוטוקסיקה.
 Focal segmental glomerulosclerosis - מחלה כרונית הפוגעת בחלק מהגלומרולים ומלווה גם בהמטוריה ועליית לחץ דם. התגובה לסטרואידים מאוד מוגבלת והכליות נכנסות במרוצת השנים למצב אי ספיקה.
Membranous nephropathy - זוהי הסיבה השכיחה ביותר במבוגרים. המחלה לרוב אידיופתית אך יכולה להיות משנית לסוכרת, עגבת, הפטיטיס B או מלריה. המחלה כוללת גם תסמינים נפריטיים.
Membranoproliferative glomerulonephritis - מחלה גלומרולרית דיפוזית השכיחה בילדים. לרוב מופיעה לאחר זיהום בדרכי נשימה עליונות. המחלה מערבת גם תסמינים נפריטיים [4].
 
 
סיבות ממקור לא כליתי
Hepatitis B - דלקת הכבד על רקע וירוס B  וזיהומים ויראליים נוספים.
Sjögren´s syndrome  - יובש ריריות על רקע אוטואימוני
Systemic Lupus Erythematosus - SLE - זאבת אדמונית
Diabetes Mellitus  - סוכרת
Sarcoidosis - גרנולומות בדרכי נשימה, לימפה ועוד
Syphilis - עגבת
Drugs - הרואין או NSAIDS
Cancer - בעיקר הודג´קין לימפומה ומיילומה נפוצה
Obesity - השמנה פתולוגית
ועוד
 
סיבוכים:
קרישי דם בעיקר בכליות, זיהומים בעיקר מ Haemophilus influenzae או מStreptococcus pneumoniae על רקע פגיעה בחלבוני מערכת החיסון ואי ספיקה כלייתית על רקע ירידה בנפח נוזלי הגוף. למרות הבצקות, רוב הנוזלים אינם נמצאים בכלי הדם ולכן לא מגיעים לכליות, דבר שגורם ל"סגירתן" עד לנזק בלתי הפיך בהן.
סיבוכים נוספים יכולים לכלול בצקת ריאות עד קוצר נשימה, פיגור בגדילה על רקע חסר חלבונים מחד ושימוש בסטרואידים מאידך, חסר ויטמין D, חסר בתירוכסין על רקע הפחתה בחלבון ה Thyroid Binding Globulin, אנמיה מיקרוציטית היפוכרומית שאינה מגיבה לתוספת ברזל והיפוקלצמיה עד כדי טטנציה (צפדת השריר) [5].
 
הפרוגנוזה תלויה בסיבת הבעיה. מחלה כמו Minimal Change Disease בילדים היא בעלת פרוגנוזה טובה ומגיבה היטב לסטרואידם. לעומת זאת - Focal Segmental Glomerulosclerosis מוביל לעתים למצב כלייתי סופני:   End Stage Renal Disease .
 
 
הטיפול המערבי [6]
בקרה על רמות השתן ולחץ הדם
הגבלת נוזלים לליטר ליום
מתן משתנים
בקרה על אלקטרוליטים וחלבוני הדם
טיפול בשומני יתר למניעת טרשת עורקים
טיפול פרופילקטי לדילול דם בהתאם לצורך
סטרואידים או ציקלוספורין (תרופה כימוטרפית)
איזון רמות סוכר בדם
תרופות להורדת לחץ דם
 
יש לציין כי במקרים מסוימים של תסמונת נפרוטית הפרוגנוזה טובה יותר כאשר לא מטפלים בתרופות הנ"ל. עם זאת, נדרש ידע ונסיון רב כדי להחליט באילו מצבים עדיף להימנע מטיפול אנטי דלקתי או אימונוסופרסיבי [7].
 
הטיפול הקונוונציונאלי כולל סטרואידים אשר יכולים להוביל לעיכוב בגדילת הילד, אוסטאופורוזיס, בצקות, הפרעות באלקטרוליטים, שינויים נפשיים ועוד. ציקלופוספמיד היא תרופה כמוטרפית אשר נותנת רמיסה ארוכה יותר אך מלווה בתופעות לוואי כמו שיער דק, גירוי שלפוחית השתן, פגיעה במערכת החיסונית על רקע הפחתה של כדוריות לבנות ופגיעה אפשרית בפוריות [8].
הטיפולים הקונוונציונאליים נועדו להציל את הכליה. טיפול זה אינו מרפא את המחלה אלא מאפשר קבלת פסק הזמן הנדרש עד להחלמה מהדלקת [9]. למרבית הצער, לא כל ילד מגיב היטב לטיפול הממסדי. לכן, חשוב לשלב כל טיפול אפשרי ובלבד שיהיה מבוסס על ידע, נסיון קליני, הימנעות מנזק כלייתי נוסף וזהירות מפני אינטראקציות בין צמחים לתרופות.
 
 
הגישה ההרבולוגית במחלות דלקתיות
בשנים האחרונות נעשה מאמץ ממוקד למפות צמחים אפקטיביים לטיפול במחלות אוטואימוניות ככלל ובתסמונת נפרוטית בפרט בדגש על צמחים מתוך הרפואה הסינית (Pen T´sao ) והיפאנית ( Kampo) אשר מבוססים על ידע עתיק בן כ- 4800 שנים [10,11].
 
צמחים כמו Astragalus Rx = Huang Qi, Phellodendri Cx = Huang Bai, Rz. Atractylodis Macrocephalae = Bai Zhu, Poria Cocos Sc. = Fu Ling, Cordyceps = Dong Chong Xia Cao, Notoginseng Rx = San Qi , Rz Anemarrhenae = Zhi Mu. Ginseng Rx = Ren Shen ועוד נמצאו מעורבים בתהליכי השיקום של הכליה ושאר אברי הגוף בתסמונת נפרוטית [12].
 
הצמחים ניתנים כחלק מפורמולה המותאמת אישית לפי התשאול והאבחנה. תמציות צמחים נאים נחשבות לחזקות ביותר (אך גם בעלות פוטנציאל רעילות רב יותר) כיוון שהצמחים בפורמולה פועלים סינרגיסטית ובמקביל, מנטרלות תופעות שאינן רצויות למטופל. חלק מהפורמולות השכיחות ביותר לטיפול בתסמונת נפרוטית נבדלות בניהן בצמחים ספורים בלבד. הבעיה היא לא רק אינטראקציה בינם לבין תרופות, דבר שלעתים ניתן לחזות בסבירות מסוימת, אלא להשפעה הישירה על תפקודי הכליות והכבד [13].
 
לחלק מהצמחים התגלתה השפעה חיסונית תאית ולחלק השפעה הומורלית. ממצאים אילו נתמכים על ידי מחקרים in vitro ו- in vivo . מנגנונים נוגדי דלקת אפשריים שנחקרו בפורמולות וצמחים שונים כוללים:
 
- Shi Quan Da Bu Tang נמצאה כגורמת לאינדוקציה של פרוליפרציה של תאי B ללא דיפרנציאציה לנוגדנים. תאי B ששגשגו בתגובה לפורמולה לא השתנו מתאים יוצרי IgM לתאים יוצרי- IgG   [14] .
 
- Xiao Chai Hu Tang נמצאה מתאימה לטיפול בהפטיטיס B , אסטמה ותסמונת נפרוטית. נמצא כי הפורמולה הובילה, באופן תלוי מינון ( dose dependent ) ליצירת IFN-y הידוע כפעיל במערכת ההגנה נגד זיהומים ויראליים. כמו כן, נמצא כי הפורמולה מעלה את רמת פעילות התאים ההורגים - NK  (שמצידם משופעלים על ידי INF ). תאים אילו משחקים תפקיד חשוב בהתמודדות הגוף מול זיהומים ויראליים [15].
 
-  Xiao Chai Hu Tang נמצאה מתאימה לטיפול באסטמה ברונכיאלית ואלרגיות. נראה כי הפורמולה מעכבת שיחרור היסטמין מתאי מאסט ומווסתת פעילות platelet-activating factor ( PAF ) באופן תלוי מינון, דבר המפחית את רמת האאוזינופילים ועוצמת הדלקתיות בדרכי הנשימה. נמצא כי ל Bupleuri radix ו- Glycyrrhizae radix  היה אפקט מירבי ול Scutellariae radix ול Panax ginseng radix אפקט מתון יותר. נראה כי Saikosaponin d, פיטוכימיקל של צמח הבופלאורום היה האפקטיבי ביותר [16].
כמו כן, נמצא כי פורמולה זו מפחיתה את רמות ייצור  Interleukin2 ואת ריכוזי ה IgGI בסרום, מה שמוביל, אף הוא, להפחתת הדלקתיות. פורמולה אחרת: Xian Qing Long Tang נמצאה מעכבת דגרנולציה של היסטמין מתאי מאסט [17].
 
- Si Ni Tang נמצאה מתאימה לטיפול בזיהומים ויראליים. ליקוריץ´ הוא אחד ממרכיבי התמצית החשובים שבו. Glycyrrhizin הוא חומר פעיל המצוי ב Glycyrrhizae radix = Gan Cao . זהו ספונין שנחקר רבות. השפעותיו רחבות והוא נחשב לצמח אימונו-מודולטורי. כלומר מווסת מערכת חיסונית. הוא נמצא כמעקב שכפול (על ידי עיכוב האנזים reverse transcriptase ) של וירוסים שונים ממשפחת ההרפס [18].
מחקרים שונים מצביעים על האפשרות ששימוש בתמצית ליקוריץ´ מפחיתה את התלות בטיפול קורטיקוסטרואידלי ומפחיתה מצבי דלקת ככלל [19,20].
 
-    RenShenYangRongTang ידועה בשימוש למחלות כמו אנמיה ואנורקסיה אך גם למחלות אוטואימוניות שונות. הפורמולה נמצאה כיעילה להארכת חיים ולעיכוב אטרופיה של התימוס במודלים של חיות מעבדה. עם זאת, לא נמצאו ראיות לירידה ברמת הנוגדנים העצמיים בסרום. שילוב הפורמולה עם פרדניזון (סטרואידים) הראה דיכוי יעיל יותר של פעילות ה IFN-’y אך מאידך, זרז את האטרופיה של התימוס. לאור זאת, לא ברור המנגנון של האפקט הקליני המיטיב של הפורמולה כשהיא נלקחת בשילוב עם סטרואידים [21].
 
 
 
 
 
אבחנה לפי התפיסה הסינית המסורתית
לפי התפיסה הסינית המסורתית, תסמונת נפרוטית יכולה להתקשר לבעיות ריאות, טחול וכליות. המידע המודרני מצביע גם על מעורבות אפשרית של הכבד. כל אילו מעורבים בשליטה על משק המים בגוף. הכליות שולטות על הנוזלים ועל מעברי המים לשלפוחית. הטחול-לבלב משנה ומוביל את הנוזלים. פגיעה בטחול מובילה להצטברות נוזלים בגוף. 
 
הטיפול המקובל ברפואה סינית ( Traditional Chinese Medicine ) כיום מתמקד בסוגים השונים של התסמונת הנפרוטית:
א - Feng Shui type:
הרוח הפולשת אל הראות מונעת את הרגולציה התקינה של המים. אלו מצטברים וגורמים להופעה פתאומית של בצקות.
 
מצב מהיר המלווה בבצקת גומתית המתחילה בעפעפיים ומתפשטת לכלל הגוף,חום fever עם חשש לקור, גרון כואב ושיעול או גודש בריאות, לשון חיוורת עם חיפוי, דופק מתגלגל. מצב זה מתאים בעיקר לתופעת PSGN, כלומר פלישה של סטרפטוקוקוס לגרון ותגובה אימונית חריפה הפוגעת באברי גוף שונים. זהו מצב המקביל לרוח נוזלים פולשים אל הגוף וגורמים להצפת נוזלים על רקע פגיעה כלייתית וחסר יאנג.
לשון - יתכן כי הלשון תראה נורמאלית או נטייה לצבע אדום, החיפוי דק ולבן או צהוב.
דופק - צף, מתוח או מהיר.
עיקרון טיפולי - לסלק רוח ולהוריד בצקת על ידי טיפול משתן. לפזר ולהוריד את צ´י הריאות.
 
צמחים המקובלים לשימוש כוללים: Ephedra = Ma Huang, Gypsum = Hua Xi, Atractylodes = Bai Zhu,   Scutellaria = Huang Qin, Licorice = Gan Cao
יצוין כי האפדרה = Ma Huang (שהינו צמח אסור לשימוש על פי הנחיות משרד הבריאות) משפיע על השיתון דרך פתיחת המסלול המוביל נוזלים מהריאות לכליות. הוא מעודד את הריאות לפזר ולהוריד נוזלים ולכן מסייע בתהליך. כיוון שהצמח אסור לשימוש, יש להשתמש בצמחים מקבילים באיכות האנרגטית שלהם לאפדרה.
לליקוריץ = Gan Cao , למרות היותו אנטי דיורטי, דבר שעלול להיות בעייתי מאוד בתסמונת נפרוטית, הוא מכיל סטרולים המשמשים כאגוניסטים לסטרואידים ופועלים אף הם כרכיבים אנטי דלקתיים.
 
פורמולות:
א. Fang Feng Tong Sheng Wan
      Ledebouriella Powder That Sagely Unblocks    
ב. Ma Huang Lian Qiao Chi Xiao Dou Tang   עם מודיפיקציות
Ephedra, Forsythiae and Semen Phaseoli Decoction   
 
דיקור:
Lu – 7, SP-9,  Kid-7, UB-27, UB-28, GV-26   בפיזור.
 
 
ב - SP Deficiency type:
חוסר ביאנג הטחול פוגע ביכולת ההנעה וההתמרה של הנוזלים, אלו מצטברים וגורמים לבצקות.
מצב המלווה בחיוורון, נפיחות בגפיים ובכלל הגוף, אוליגוריה, שלשולים, לשון רכה, רחבה ועם חיפוי עבה לבן, דופק חלש ועמוק. זוהי בצקת גומתית המתחילה בחלק התחתון של הגוף ומתפשטת בהדרגה מעלה. במצבים חמורים התופעה מלווה בגודש בחזה, אי נוחות ונפיחות בטנית, בחילות, אוליגוריה (שתן מועט) ודיכדוך.
 
לשון - סימני שיניים בשוליים, חיפוי עבה לבן וחלקלק.
דופק - רך ורגוע.
עיקרון טיפולי - לחזק את יאנג הטחול, לנקז מטה לחות.
 
צמחים מקובלים לשימוש כוללים: Rehmannia = Di Huang, Poria = Fu Ling, Atractylodes = Bai Zhu, Alisma = Ze Xie, Plantago = Che Chian Zi, Polyporus umbellatus = Zhu Ling
יצוין כי סילוק וניקוז לחות יכול להיעשות בדרך של חיזוק טחול, פיזור נוזלים, המסה ופיגוג לחות-ליחה או ניקוז מטה ושיתון. רוב הצמחים המוצעים כאן הם משתנים. לרובם תחולת אשלגן גבוהה (בניגוד לליקוריץ´) ובשילוב עם תרופות משתנות מסוימות עלולות להחמיר היפרקלמיה קיימת ולהעלות את הסיכון להפרעות קצב לב.
 
פורמולות -
א.      Yin Chen Wu Ling Wan 
Artemisia Yinchenhao And Five-Ingredient Powder With Poria
ב.      Wei Ling Tang  עם מודיפיקציות
 Calm The Stomach And Poria Decoction     
 
דיקור:
UB-20, SP-6, Lu-7, SP-9, UB-27, Kid-7, UB-28, GV-26 בטכניקה מפזרת.
 
 
ג - Kid SP Yang Deficiency type:
ליקוי בטרנספורמציה של הנוזלים על ידי הטחול, על רקע חוסר בטחול עם הצטברות לחות במרכז, עודף יין וחוסר יאנג בכליות, מוביל לבצקת כרונית קבועה וחמורה בעיקר בחלקים התחתונים של הגוף.
המצב מתאפיין בבצקת כרונית מפושטת (עד אנסרקה), בעיקר מתחת לאגן, הבצקת גומתית, תחושת מחנק ואי נוחות באפיגסטריום ובבטן. חוסר תאבון ונטייה ליציאות רכות, כאבים ותחושת קור בגב התחתון, דיכאון, רתיעה מקור, גפיים קרות, פנים אפורות.
 
צמחים מקובלים לשימוש כוללים: כמו בחסר בטחול. ניתן להוסיף מחזקי יאנג הכליות.
 
לשון - חיוורת, נפוחה עם חיפוי לבן חלקלק.
דופק - עמוק, איטי וחלש.
עיקרון טיפולי - חימום הכליות וחיזוק הטחול, הנעת צ´י וניקוז מטה (שיתון).
 
פורמולות -
א.      Jin Gui Shen Qi Wan
    Kid Qi Pill From The Golden Cabinet     
      ב. Ji Sheng Shen Qi Wan And Zhen Wu Tang     עם מודיפיקציות
        Kidney Qi Pill From Formulas To Aid The Living And True Warrior Decoction           
 
דיקור:
UB-23, UB-20, St-36 בטכניקה מחזקת.  CV-6, CV-9  עם מוקסה.
 
אלו הם שלושת הסינדרומים העיקריים המעורבים בבצקת על רקע של איבוד חלבון האלבומין בשתן.
תיתכן מעורבות של יותר מסינדרום אחד. למשל, פגיעה של רוח בריאות מובילה להצטברות נוזלים לאורך זמן ולכן תוביל לחולשה של צ´י הטחול. לעתים, אחרי טיפול בבצקת וסילוק היין (המדומה) העודף נגלה גם חוסר יין אמיתי (שעלול גם להיגרם מהטיפול) ואז יהיה מצב משולב של חוסר יין ויאנג.
 
 
מצבים שיכולים לערב תסמונת נפריטית
ד -Liver-Kidney type :
מצב הכולל סחרחורת, כאבי ראש, כאבי גב, עצירות, עליית גלי חום, לשון עם חיפוי צהוב, דופק לא סדיר. מצב זה כולל, לרוב.
צמחים מקובלים לשימוש כוללים: Dioscorrhea = Shan Yao, Poria = Fu Ling, Paeonia = Bai Shao,   Alismatis = Ze Xie, Anemarrhena = Zhi Mu, Coptidis = Huang Lian, Artemisia = Ai Ye
יצוין כי חלק מהצמחים לעיל עוברים מנגנון פירוק דרך ציטכרום P450 ולכן יש לעקוב אחר תפקודי כבד במקרה של שילוב תרופות העוברות מטבוליזם בדרך זו.
 
ה - Kid Deficiency + Blood stasis type:
מצב הכולל כאב ראש עורפי, מראה קודר, נימול בגפיים, המטוריה, לשון כהה סגולה, דופק חסר קשור או תילי.
צמחים מקובלים לשימוש כוללים: Fr. Lycii = Gou Qi Zi, Dioscorrhea = Shan Yao, Angelica Sinensis = Dang Gui, Paeonia rubra = Chi Shao, Ligustichii =  Chuan Xiong, Salvia = Dan shen, Achyranthes = Niu Xi
יצוין כי חלק מהצמחים כאן, כמו הסלביה, הליגוסטיצ´י, האנג´ליקה והאכירנטיס נחשבים לצמחים "מדללי דם" וקיים סיכון לשלבם אצל מטופלים שיש בעיה בתפקודי כבד או במטופלים המקבלים תרופות לדילול דם.
 
 
בכל אחד מהמקרים יתכנו וריאציות שונות. על כן יש לבחור בפורמולה המכילה חלק מצמחים אילו על בסיס הממצאים הקליניים ואין להיצמד למתכונים ידועים מראש [22].
 
 
שילוב תזונה בתסמונת נפרוטית
הערת אזהרה: תסמונת נפרוטית מלווה באובדן חלבונים ושינויים אלקטרוליטריים. השלמת החלבון צריכה להיעשות בצורה זהירה ולהתחשב בגורמים הבאים:
א - כמות החלבון החסרה בגוף
ב - הימנעות מיצירת עומס יתר על הכליות שאינן מתפקדות במלואן
ג - התחשבות ברמות אשלגן / נתרן ובאלקטרוליטים נוספים
ד - שיקולים אנרגטיים של המזון התואמים את הסינדרום המאובחן
ניתן להיעזר בהמלצות לשילוב תזונה וצמחי מרפא דרך אינדקס ההמלצות לתזונה על פי סינדרומים של אתר תמורות [23]
 
לאור זאת, נדרש שיתוף פעולה הדוק בין המטפל הסיני לתזונאי קליני ומעקב צמוד אחר המצב הקליני ובדיקות המעבדה של המטופל.
ההמלצות הבאות מופיעות כדוגמא בלבד ואין להקיש מהן על הכלל. הן מנוסחות בצורה של מכתב להורי ילד בן 10 הסובל מתסמונת נפרוטית מזה מספר חודשים ומקבל טיפול סטרואידלי במקביל.
 
 
מכתב להורים:
 
 
עקרונות תזונה כללים:
1. חשוב לשמור שהערכים הגליקמיים במזון יישארו נמוכים ככל שניתן. חשוב לצמצם רמות גבוהות של אינסולין בדם הנחשב לגורם מעורר דלקת. בנוסף, אחת הבעיות העלולות להחמיר תסמונת נפרוטית היא סוכרת, אשר ממילה עלולה להתעורר על רקע הטיפול הקורטיקוסטרואידלי. לכן נעדיף מזונות בעלי ערך גליקמי נמוך (פחות מ 55) או בינוני (פחות מ 70) השומרים על רמות סוכר קבועות לאורך זמן. ערכים גבוהים נמצאים במזונות עשירים בסוכר או מזונות שמתפרקים בצורה מהירה לסוכר זמין (ופחמימות ריקות). מידע מפורט על ערכים גליקמיים ניתן למצוא ברחבי הרשת [24].
2. חשוב להימנע משומנים מוקשים ובעיקר משומני טרנס. יש לצמצם למינימום מזונות עם אומגה 6 . היעזרו בדף ההדרכה על אומגה 3 שבאתר תמורות [25]
 
 
3. חשוב לאכול חלבונים במידה מספקת כדי לחזק את יאנג הכליות (בהסתכלות סינית) ולהשלים חסרים בגוף. עם זאת, אין להגזים בצריכת חלבון כדי לא להעמיס על הכליות. מכאן שעדיף לאכול חלבון מלא ולא חלבון חסר וכך החלבון ינוצל במלואו. חלבון מלא הוא חלבון שמכיל את כל חומצות האמינו החיוניות לגוף. מזונות מהצומח לא מכילים את כל החומצות אך שילוב בין קטניות ודגנים (עדיף מלאים) יכולים לספק חלבון שלם כמו למשל לחם מלא עם חומוס.
חשוב להקפיד על אכילת חלבון אחרי מאמץ גופני (זו יכולה להיות הליכה מותאמת למצבו). חלבון ביצה (אך לא החלמון), מוצרי חלב רזים כמו יוגורט, עדשים עם אורז בצד חלבונים אחרים שמקורם מן החי עשויים לספק את הצריכה היומית הנדרשת.
 
4. אומגה 3
יש להשלים את כמות האומגה 3 בתצרוכת היומית הנדרשת. במידה שקשה לילד לבלוע כמוסות, ניתן לצרוך זאת בסירופ. המינון המומלץ נקבע על פי צרכי הילד, משקלו, תרופות שהוא מקבל, סוג המוצר והיענותו לטיפול.
 
5. יש להשלים רמות סידן וויטמין D בהתאם למשקל הגוף והחלטת התזונאי הקליני.
 
6. חשוב להפחית רמות הנתרן לפחות מ 1000-2000 מ"ג ליום.
יש להיזהר מתבלינים מעובדים, אבקות מרק, קופסאות שימורים, רוטב סויה, קטצ´ופ, חטיפים, דגני בוקר ורוטבי סלט המכילים רמות נתרן גבוהות.
 
6. מומלץ להוסיף מולטיויטמין לילדים שאינו מכיל סוכר או סירופ תירס, הכולל מינרלים כמו אבץ ומגנזיום. כדור ביום (של מבוגרים) או 2 של ילדים. אפשר להתייעץ בכל סופר פארם / ניו פארם או לבחור לפי הרשום במפרט.
 
 
 
 
 
מקורות
 
1. Ducloux D. Physiopathology and treatment of nephrotic syndrome complications. Nephrol Ther. 2010 Apr 13.
 
 
 
4. Lane JC, Kaskel FJ. Pediatric nephrotic syndrome: from the simple to the complex. Semin Nephrol. 2009 Jul;29(4):389-98. Review.
 
5. Crew RJ, Radhakrishnan J, Appel G. Complications of the nephrotic syndrome and their treatment. Clin Nephrol. 2004 Oct;62(4):245-59.
 
6.   Gipson DS, Massengill SF, Yao L, Nagaraj S, Et Al. Management of childhood onset nephrotic syndrome. Pediatrics. 2009 Aug;124(2):747-57. Epub 2009 Jul 27.
 
7. Deegens JK, Assmann KJ Et al.   Idiopathic focal segmental glomerulosclerosis: a favourable prognosis in untreated patients? Neth J Med. 2005 Nov;63(10):393-8.
 
8.   Ulinski T, Aoun B. Pediatric idiopathic nephrotic syndrome: treatment strategies in steroid dependent and steroid resistant forms. Curr Med Chem. 2010;17(9):847-53. Review.
 
9 .Manrique-Rodríguez S, Fernandez-Llamazares CM, Sanjurjo-Saez M. Pharmacotherapeutic review and update of idiopathic nephrotic syndrome in childrenPharm World Sci. 2010 Jun;32(3):314-21. Epub 2010 Mar 13.
 
10 . Braquet P, Hosford D. Ethnopharmacology and the development of natural PAF antagonists as therapeutic agents. J Ethnopharmacol 1991 ;32: 135-9.
 
11. Jie YH, Cammisuli S. Baggiolini M. Immunomodulatory effects of Panax ginseng C. A. Meyer in the mouse. Agents Actions1984:15:386-91.
 
12. Yao Jie Blair. An Ancient Remedy for Children with Nephrotic Syndrome. Positive Health Magazine 2002.
 
13.  Matsuo R, Ball MA, Kobayashi M, Herndon DN, Pollard RB, Suz F. Effects of a traditional Chinese herbal medicine, Kanzo-Bushi-To, on the resistance of thermally injured mice infected with her simplex virus type 1. Int J Immunopharmacol 1994:16:855-63.
 
14. Takemoto N, Kiyohara H, Maniyama H, Komatsu Y, Yamada H, Kawamura H. A novel type of B-cell mitogen isolated from Juzen- taiho-to (TJ48), a Japanese traditional medicine. mt J Immunophar- macol 1994;16:919-29.
 
15. Kaneko M, Kawakita T, Tauchi Y, Saito Y, Suzuki A, Nomoto K. Augmentation of NK activity after oral administration of a traditional Chinese medicine, Xiao-Chai-Hu-Tang (Shosaiko-to). Immunophar- macol Immunotoxicol 1994;16:4l-53
 
 16.Koda A. Inhibition of hypersensitivity reactions by Saiboku-to particularly on type IV reaction. Ann N Y Acad Sci 1993;685: 543-8.
 
 17. Sakaguchi M, Iizuka A, Yuzurihara M, Ishige A, Komatsu Y, Matsumiya T, Takeda H.
Pharmacological characteristics of Sho-seiryu-to, an antiallergic Kampo medicine without effects on histamine H1 receptors and muscarinic cholinergic system in the brain. Clin Pharmacol. 1996 Jan-Feb;18(1):41-7
 
18. Hirabayashi K, Iwata 5, Matsumoto H, et al. Antiviral activities of glycyrrhizin and its modified compounds against human immunodeficiency virus type I (HIV-l) and herpes simplex virus type 1 (HSV-1) in Chem Pharm Bull l99l;39: 112-5.
 
19. Tamaya T, Sato S, Okada HH Possible mechanism of steroid action of the plant herb extracts glycyrrhizin, glycyrrhetinic acid, and paeoniflorin: inhibition by plant herb extracts of steroid protein binding in the rabbit. Am J Obstet Gynecol. 1986 Nov;155(5):1134-9.
 
20. Hangjun Zhang, a, Yoshihiro Sugiuraa, Et Al. Shigyaku-to, a traditional Chinese medicine improves microcirculatory disturbances induced by endotoxin in rats.Fukui Medical University, Matsuoka, Fukui 910-1193, Japan October 1999
 
21. Nakai 5, Kawakita T, Thou N-N, et al. Treatment effect of a traditional Chinese medicine, Ren-Shen-Yang-Rong-Tang (Japanese name: Nm- jin-youei-to), on autoimmune MRIJMP-lpr/lpr mice. Int J Immunop- harmacol 1993;15:589-96.
 
22. Shan Nian Fang. The treatment of knotty diseases Shandong science press. p.299-307   1990
 
 
 
 
 
אתר תמורות
 
 
 
 
 
 
 
למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות
 
 
 
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז