לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

תקציר עבודת גמר על אינסומניה בגיל השלישי

 
 
אינסומניה פוגעת בקרוב למחצית בני 60 ומעלה. פרויקט מחקרי זה מתאר את תופעת האינסומניה בקשישים ועוקב אחר שלוש קשישות הסובלות מבעיה דומה. הפרויקט מציג את התמונה הרפואית של המטופלות ואת אסטרטגית הטיפול בהן וסוקר את התקדמות הטיפול וחשיבות השיאצו במטופלות אילו.
 
 
  
מאת: אלינה בורין
 

מבוא
אינסומניה פוגעת בקרוב למחצית בני 60 ומעלה. התלונות השכיחות בקרב קשישים בנוגע לשינה הן קשיי הירדמות, התעוררויות ליליות, יקיצות בוקר מוקדמות, פעילות מוטורית חריגה בשינה עם תנועתיות רבה, וכפועל יוצא - ירידה ברמת הערנות, ישנוניות במשך היום, פגיעה בזיכרון ובתפקודים קוגניטיביים אחרים ושינויים במצב הרוח. קיים קשר דו-כיווני בין הפרעות שינה לתחלואה פיזית ונפשית. אנשים מבוגרים וקשישים הסובלים מהפרעות שינה, נמצאים בקבוצת סיכון לתחלואה, כמו יתר לחץ דם, דיכאון, מחלות קרדיו-וסקולריות ואירועים מוחיים. ומצד שני, אנשים הסובלים ממחלות אלו, נוטים לסבול בשכיחות גבוהה יותר מהפרעות שינה.
הפרעת השינה השכיחה ביותר באוכלוסייה המבוגרת היא אינסומניה כרונית. אינסומניה מוגדרת כקושי להירדם, קושי לשמור על רצף השינה, יקיצות בוקר מוקדמות ושינה לא מרעננת.
 
נשים סובלות מנדודי שינה פי שניים מאשר גברים. הסיבות רבות: אורח חיים חד-גוני ונטול גירויים, מחלות רקע שונות, כמו כאב כרוני, מחלות קרדיו-וסקולריות, מחלות של מערכת העיכול, מחלות ריאה, מחלות נוירולוגיות, נוקטוריה מסיבות שונות, מחלות פסיכיאטריות ובעיקר דיכאון, ונוסף על כך, נטילת תרופות שונות, כמו סטרואידים, תרופות נוגדות דיכאון וחרדה, תרופות דופאמינרגיות, תרופות סימפטומימטיות ועוד.

גם בהיעדר מחלות רקע ונטילת תרופות העלולות לפגום באיכות השינה, היגיינת שינה לא טובה עלולה לתרום להופעה של אינסומניה כרונית. הכוונה בהיגיינת שינה לא טובה היא שעות שינה לא מסודרות ושנת אחה"צ מאוחרת, צריכת קפאין ואלכוהול ועישון סמוך לשעת השינה, היעדר פעילות פיזית במשך היום, היעדר חשיפה מספקת לאור בהיר במשך היום, שהייה במיטה שעות ארוכות ללא שינה, סביבת שינה לא נוחה ועוד.
 
מבחינה הרפואה הסינית אינסומניה קשורה להפרעות תפקוד של הלב, הטחול, הכבד והכליות. במצב הרמוני בין כליות ללב הנפש במנוחה. כשיש מתח וחרדה, דיכאון או עבודת יתר ישנה פגיעה באיברים ובדם והתוצאה היא אינסומניה. הפרעות שינה יכולות להיגרם על רקע בעיות עודף או חסר. בין בעיות העודף נמנים: סטגנציה של צ´י הכבד עם חום או אש סטגננטית, אש הלב, חום וליחה, סטגנציה של מזון, סטגנציה של דם. בין בעיות החסר נמנים: חסר דם בלב ובטחול, חסר יין בלב ובכליות, חסר צ´י בלב ובכיס המרה, חסר יין ודם בכבד.
 
מטרת הפרויקט
המטרה בעבודה זאת לבדוק כיצד משפיע טיפול שיאצו על שינה של קשישים. האוכלוסיה שנבחרה: 3 נשים שהתלוננו על בעיות שינה, טווח גילאים : 82-85. המטופלות קיבלו 10 טיפולים כל אחת פעם בשבוע, שנערכו בין פברואר למאי 2010. כל הקשישות מתגוררות בדיור מוגן.
 
שיטת העבודה
שיאצו ע"פ שיטת נמיקושי ושיאצו על פי שיטת מצונגה וקיו שיאצו, המלצות תזונה ותרגילי נשימה, המלצות הרגלי שינה למשך לפחות עשרה טיפולים כל אחת.
 
ניתוח תוצאות
תוצאות הטיפולים הראו שינוי מסויים בשינה אצל כל המטופלות. ניתן היה לראות איך חוויות קשות בחיים כמו פטירת קרוב משפחה משפיעות לרעה על השינה, אך יחד עם זאת תשומת הלב, ההקשבה והמגע שמספק השיאצו עוזר להתמודד טוב יותר עם האובדן. בנוסף, ניתן היה לראות ששילוב של שינוי הרגלי שינה, תרגילי נשימה, תזונה מתאימה פעילות גופנית ואופי אופטימי של המטופל משפיע לטובה על איכות השינה וכמות השינה.
 
בעבודה הזו נעשתה סקירה מערבית ועל פי הרפואה הסינית על בעיות שינה אצל מבוגרים קשישים. בנוסף נעשו טיפולי שיאצו ל 3 נשים קשישות הסובלות מבעיות שינה.
למרות תקופה קצרה של טיפולים, ניתן לראות מגמה של שינוי באיכות וכמות השינה אצל המטופלות. ובנוסף ניתן לראות שהשילוב של מגע, הקשבה, תשומת הלב, הדרכה לאורח חיים בריא יותר מבחינת פעילות גופנית, תזונה ונשימה עושה את המטופל יותר רגוע, יותר חייכן ויותר בריא.
כל המטופלות דווחו על הרגשה טובה מבחינה גופנית ונפשית בזמן הטיפול ולאחריו וחיכו בקוצר רוח לטיפולים.
 
 
התייחסות אישית
בעבודה זו נעשו טיפולים לקשישות המתגוררות בדיור מוגן ב"מגדלי ים תיכון" בבת ים. כולן היו בטווח גילאים 82 - 85 , כולן סובלות מבעיות שינה מסיבה זו או אחרת.
טיפולי שיאצו וטווינא נעשו בביתן, על מיטת טיפולים באווירה רגועה ומוכרת להן.
הטיפולים כללו טיפולי ראש, עבודה על ידיים וכפות הידיים , פתיחת CV ו GV , עבודה לפי האסטרטגיה הטיפולית, שימוש בטווינא, מגנטים, המלצות לתרגילי נשימה, תזונה והמלצות לשיפור הרגלי השינה.
2 מתוך 3 המטופלות נרדמו בקלות במהלך הטיפולים והמטופלת השלישית למדה, אף היא, לעצום עיניים ולשחרר, מה שהביא אותי לחשוב שבעיית שינה שלהן קשורה גם לפן הרגשי- נפשי.
 
3 נשים הן לא מדגם מחקרי אך מתוך עבודתי ניתן לראות ששינה מושפעת גם מאורח חיים, גם מאופי, גם מחוויות שונות במהלך החיים. למדתי דבר אחד מאוד חשוב - המגע מאוד חסר לאנשים בגיל הזה, ההקשבה, תשומת הלב ושיאצו יכול לתת את כל זה. אפשר לראות ששיאצו השפיע על השינה אצל כולן - אצל כל אחת בצורה אחרת אמנם. במצבי עודף, הטיפול בשיאצו היה קל יותר. בעיות חסר יין יותר קשות לטיפול בשיאצו, ולמרות שלא שולבו צמחים לחיזוק יין, בכל זאת חל שיפור מסויים. לדעתי, תקופה של 10 טיפולים לא מספיקה כדי ליצור שינוי מהותי אצל קשישים, אבל האופי האופטימי של המטופל יכול לעזור להצלחה מהירה יותר. ניתן לראות ששכבות של סטגנציות צ´י הכבד "מתקלפות" לאט לאט והמטופל משתנה: נהיה יותר אופטימי, יותר חייכן ומשם הדרך יותר קצרה להצלחה.
 
 
תקציר זה מבוסס על עבודתה של אלינה בורין.
 לכתבה על הפרעות שינה בילדים ברפואה הסינית

למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי שיאצו  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי טווינא בתמורות
 
 
 
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז