לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

התוויות נגד לבעיות אורתופדיות

 
 
סקוליוזיס במאמר זה ניתן למצוא מידע על התוויות נגד בבעיות אורתופדיות שונות. הנושאים המרכזיים: כאב גב תחתון, אוסטאופורוזיס, מחלות מפרקים שונות, שבר, פריקה ונקע, מחלות ומצבים שונים של עמוד השדרה, גמישות יתר של מפרקים.
 
 
מאת: צוות הקליניקה של תמורות
 
כאב גב תחתון

 Lower Back Pain  הוא אחת מהבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר בישראל ובעולם המערבי. כ- 80% מהאוכלוסייה סובלים לפחות פעם אחת במשך החיים מהבעיה. ברוב המקרים, כאב גב תחתון נגרם מבעיות במפרקים שבין החוליות ומשרירי הגב. רק במיעוט המקרים ניתן להדגים בעיה אנטומית בגב בעזרת אמצעי הדמיה מתוחכמים כמו C.T.
בחלק מהמקרים כאב הגב התחתון נגרם ממחלות כמו סרטן, זיהום בגוף החוליה ועוד, ולכן כל מקרה של כאב גב תחתון שהופיעה לאחרונה, חייב בירור רפואי.

הסיבה הנפוצה ביותר לכאב גב המופיעה באופן פתאומי היא פריצת דיסק (Discal Herniation, Schiatica). הדיסק הבין חולייתי בנוי מטבעת סיבית וג´ל הנמצא בתוך הטבעת. קרע בטבעת הסיבית נגרם כתוצאה מהחלשות הדיסק כתוצאה מתהליך הזדקנות הדיסק או מהפעלת לחץ רב על דיסק באדם צעיר במהלך הרמת משא או תנועה לא נכונה. כתוצאה מהקרע בטבעת, הג´ל הכלוא בטבעת, פורץ החוצה, לרוב לכיוון אחורי וצדדי ולוחץ על העצב הספינלי הנמצא באזור. כנראה שהג´ל גם גורם לגירוי כימי של העצב. בעקבות זאת מופיע כאב בגב התחתון הקורן לרגל בצד שבו פרץ הדיסק. ההקרנה לרגל נובעת מגירוי העצב המעצבב את הרגל. מיקום פריצת הדיסק קובע את מיקום הכאב ברגל.
לכאב מתלוות בדרך-כלל צליעה והטיית הגוף לצד הנגדי לצד הפריצה, כדי להקל על הלחץ על העצב. לעתים מופיעה חולשת שרירים ברגל הכואבת והרגשת נימול ברגל.

הכאב המופיע בפריצת דיסק משתנה בעצמתו מכאב קל יחסית המאפשר המשך תפקוד לכאב קשה מאוד המרתק את החולה למיטה וגורם לו סבל קשה.
פריצת הג´ל לכיוון אחורי גורמת ללחץ ישיר על חוט השדרה. במצב זה מופיע כאב גב תחתון המלווה בהרגשת נימול באזור המפשעה ואובדן שליטה על מתן שתן וצואה. זהו מצב חירום רפואי הנקרא  Cauda Equina Syndrome המחייב ניתוח מידי לשחרור הלחץ על חוט השדרה. איחור בטיפול עלול לגרום לשיתוק ממקום פריצת הדיסק ומטה.

קיימת התווית נגד מוחלטת  ( counter indication ) בטיפול במצב חריף של המחלה, מלבד על-ידי כירופרקטיים מיומנים. ניתן לטפל בשלב הכרוני של המחלה וכן על-מנת למנוע חזרה של המחלה. במהלך טיפול ידני במטופל עם פריצת דיסק, מומלץ להימנע מלחיצות ישירות על המקום הכואב ומתנועות פיתול של הגוף. אין לבצע תנועות הגורמות לכאב למטופל! הכאב מזהיר את המטפל מפני תנועות לא נכונות.

בכל מקרה של הופעת תופעות נאורולוגיות כגון, נימול בגפיים, חוסר תחושה בגפיים, חולשת שרירי הגפיים ואובדן שליטה על מתן שתן וצואה אסור לטפל ויש לשלוח את החולה בדחיפות לחדר המיון.

טיפול שגרתי במטופל הסובל מכאבי גב תחתון כרוני יעיל וטוב אך עלול במקרים נדירים לגרום להופעת פריצת דיסק ואף לנזק נאורולוגי חמור אצל מטופלים עם בעיה קודמת בעמוד השדרה.

מצבים בהם קיימת התווית נגד מוחלטת לטיפול ידני בכאב גב:
1. זיהום חיידקי חריף בעמוד השדרה או שחפת.
2. טראומה (נזק מתאונה) בשלב החריף.
3. תופעות נאורולוגיות בגפיים.
4. גידולים סרטניים.

במצבים בהם קיימת התווית נגד יחסית לטיפול ידני בכאב גב ניתן לטפל תחת פיקוח רפואי:
1. היצרות עמוד השדרה.
2. פריצת דיסק בשלב הכרוני, ללא סימנים נאורולוגים.
3. אוסטאופורוזיס.
4. פגיעות ניווניות.
5. הריון.

מצבים בהם ניתן (ואפילו רצוי) לטפל טיפול ידני בכאב גב ללא הגבלה:
1. כאב גב תחתון על רקע רפיון שרירים.
2. כאב גב תחתון על רקע כיווץ שרירים.
3. כאב גב תחתון על רקע חשיפה לקור.
4. אנקילוזיס ספונדיליטיס - מחלה ניוונית של עמוד השדרה.

הנחיות אילו תופסות לגבי תלמידים שעברו לימודי שיאצו שנה א + ב
* יש להימנע מלטפל בבעיות גב כאשר המטופל/מתורגל מדווח על בעייה של כאבים עם הקרנה לרגליים.
* לאחר סיום שנה ב שיאצו, ניתן לטפל במקרים אילו ובלבד שנקפיד במנח שכיבה על הגב (עם הגבהה משמעותית של הרגליים) ונמנע מרוטציות היוצרות מתיחה לצדדים. בכל מקרה, יש להתמקד בנקודות דיסטאליות.
* הדברים אמורים גם לגבי בעיות הקשורות לצוואר שם יש לנקוט הקפדה יתרה ולהימנע מכל תנועה של שמיניות אלא רק הולדינג ועבודה מקומית של עיסוי לשרירי הצוואר.
* ניתן לטפל בכל המקרים הללו בהנחיית מורה והקפדה על הוראותיו

במקרה של ספק אם מדובר בכאב גב שרירי או בכאב על רקע דיסקופתיה (בעיית דיסק) ניתן להרים בזהירות את רגל המטופל כשהיא ישרה - בדיקת  SLE. אם הפעולה מכאיבה למטופל (והמדובר ברגישות בגב ולא במתיחת שרירי ההמסטרינג) יש להתייחס לבעיה כאל פריצת דיסק.
בכל מקרה אין להכאיב למטופל ואין לבצע פעולות מהירות. יש לפעול עד לגבול הרגישות של המטופל.


בכל הנוגע לבעיות צוואריות, כאן הבעיה משמעותית יותר משום שבנוסף לפריצות דיסק תתכן סתימת כלי דם על ידי קרישים. תופעה זו תועדה יותר מפעם ובמקרים מסוימים, הטיפול הסתיים ב CVA על רקע נדידת קריש אל המוח.
פעולות אילו נמנעות דרך האמצעים הבאים:
א - בכל מקרה של בעיית צוואר (על פי תלונת המטופל או דיווח מרופא) יש להימנע משמיניות.
ב - בכל מקרה יש להימנע ממניפולציות מהירות.
ג - יש להפקיד ללחוץ על שרירים ולא על כלי דם.
ד - בכל מקרה של ספק, יש להתייעץ עם גורם מקצועי ולפעול לפי הנחייתו.



אוסטאופורוזיס - נטילת עצם - Osteoporosis
אוסטאופורוזיס היא תופעה המוגדרת כירידה במסת העצם עקב בריחת סידן, תופעה הגורמת להחלשות העצם ולשברים. כ- 5% מהאוכלוסייה סובלים מהמחלה. המחלה מופיעה בשתי קבוצות גיל בעיקר. הקבוצה הראשונה היא נשים ב 10 השנים הראשונות לאחר הפסקת המחזור והקבוצה השנייה היא גברים ונשים בגיל מבוגר (מעל גיל 75). המחלה יכולה להופיע בכל גיל בגברים ובנשים בגלל טיפול בסטרואידים, שכיבה ממושכת ללא תנועה ועוד.

המחלה גורמת להחלשות העצם והופעת שברים בגופי החוליות, בצוואר הירך, בעצם הזרוע ובעצם ה- Radius . אבחנת המחלה נעשית על-ידי צילום רנטגן או על-ידי בדיקה מיוחדת הבודקת את מסת העצם. הטיפול במחלה כולל מתן תכשירי סידן ותרופות נוספות. הטיפול מונע בצורה חלקית את המשך התהליך של ירידה במסת העצם אך אינו גורם לתיקון המצב הקיים. הטיפול הטוב ביותר הוא המניעה. פעילות גופנית, הימנעות מעישון ותזונה נכונה מונעים אוסטאופורוזיס.

שיאצו מוכר כטכניקה המפעילה לחץ על אזורים שונים במטופל. הפעלת לחץ על עצם יכולה להאט את קצב הירידה במסת העצם ולכן יעילה למניעת המחלה. במטופל עם מחלה קיימת יש להיזהר בהפעלת לחץ על העצמות ובעיקר הצלעות. הסבירות לגרימת שבר נמוכה, אך יש להיזהר בהפעלת הלחץ!

אוסטאופורוזיס מהווה התווית נגד לטיפול בטווינה. בכל מקרה של ספק רצוי להיוועץ ברופא המטפל.


מחלות מפרקים


אוסטאוארטרוזיס - Osteoatherosis
אוסטאוארטרוזיס היא מחלה בה הסחוס המפרקי מתנוון בשל שחיקה מכאנית המתרחשת במהלך השנים. המפרקים הנפגעים הם בעיקר מפרקי הברכיים והירכיים. שחיקת הסחוס גורמת לכאבים בזמן הנעת המפרק. הטיפול במחלה הוא החלפת המפרק במפרק מלאכותי במידה והדבר אפשרי.
אין התווית נגד לטיפולים ידניים, כל עוד הטיפול אינו גורם לכאב.


ארטריטיס - Arthritis
ארטריטיס היא דלקת של המפרק. הדלקת גורמת להופעת אודם, נפיחות, חום מקומי וכאבים במפרק. דלקת במפרק יכולה להופיע כתופעה בודדת בשל זיהום חיידקי או כחלק ממחלה כללית של הגוף המתבטאת גם באיברים אחרים. מחלות אוטואימוניות הן מחלות הפוגעות באיברים שונים בגוף, ורבות מהמחלות הללו גורמות לדלקת פרקים (מחלת הלופוס). בחלק מהמקרים מופיע עיוות קבוע של המפרק לאחר כמה שנים של מחלה.
קיימת התווית נגד מוחלטת לטיפולים ידניים במצב של דלקת במפרק. במידה ואין דלקת במפרק, אך קיים עיוות במבנה המפרק, קיימת התווית נגד יחסית לטיפולים ידניים ויש להיוועץ ברופא המטפל. ניתן לטפל בצמחים, דיקור או הומאופטיה בשילוב עם הרופא המטפל.


ספונדילוזיס - Spondylosis
ספונדילוזיס הוא שם כללי למצבים ניווניים של עמוד השדרה. במצבים אילו עמוד השדרה נפגע ונוצרים שינויים במבנה החוליות או שינויים במיקום החוליות זו ביחס זו. הסיבה העיקרית לתהליך זה הוא ניוון הדיסקים הבין חוליתיים במשך השנים. בעקבות הניוון גופי החוליות מתקרבים זה לזה, נוצרות בליטות קטנות של עצם בחוליות ותתכן היצרות של תעלת עמוד השדרה או של החורים הבין חוליתיים. בספונדילוליסטזיס   מתרחשת תזוזה של גוף חוליה קדימה יחסית לגופי החוליות האחרות.
כל השינויים הללו ושינויים אחרים שלא תוארו יכולים לגרום להופעת כאב גב.
במצבים אילו ניתן לטפל בדיקור ובכירופרקטיקה. טיפול ידני כגון שיאצו וטווינה מהווה התווית נגד יחסית לטיפול ומומלץ להיוועץ ברופא המטפל לפני הטיפול גם בגלל האספקט המדיקולגלי.

אנקילוזיס ספונדליטיס - Ankilosis Spondylitis
אנקילוזיס ספונדליטיס היא פגיעה קשה בעמוד השדרה. החוליות הופכות למקשה אחת ללא יכולת לזוז. המחלה פוגעת בעיקר בגברים צעירים. לפעמים היא מתחילה עם חום ועוברת במשך הזמן אך לעתים נפגעים המפרקים והחולה נותר עם עמוד שדרה מעוצה.
שיטות טיפול ידניות אינן מומלצות בשלב האקוטי וניתן להיעזר בדיקור או צמחים למשל. בשלב הכרוני יש לטיפול ידני חשיבות רבה למניעת נזקים מצטברים.


ספינה ביפידה - Spina bifida
ספינה ביפידה הוא מצב בו הסגירה של צינור עמוד השדרה לא הושלמה בשלב העוברי. יכול להתרחש בחוליה אחת או בכמה. לא קיימת התווית נגד ידועה בשיטות טיפול ידניות אך זהו מצב המהווה התווית נגד יחסית לדיקור באזור הלקוי.


סקוליוזיס - Scoliosis
סקוליוזיס היא עקמומיות המתפתחת בעמוד השדרה במישור הקורונלי (כלומר כיפוף הצידה). התופעה נפוצה מיוחד בנערות מתבגרות ובדרך-כלל סיבתה אינה ידועה. ברוב המקרים הסטייה קלה ואין צורך בטיפול. במקרים קשים מטפלים על-ידי מתקן קיבוע מיוחד או על-ידי ניתוח.
לפעמים סקוליוזיס מתקשר למחלה גנטית מטבולית אותה חשוב לברר עם רופא.
אין שום מניעה לטיפולים ידניים בסקוליוזיס.


Avascular necrosis of the bone
במצב זה מתרחש נמק של העצם בגלל אספקת דם לקויה לאזור מסוים בעצם. המחלה נגרמת בגלל טראומה וכן בגלל מחלות שונות כמו סוכרת ואלכוהוליזם ובגלל תרופות כמו סטרואידים.
הפגיעה באספקת הדם של העצם גורמת להחלשות העצם ונטייה לשברים שאינם עוברים ריפוי.
מצב זה מהוה התווית נגד מוחלטת לטיפול ידני, לרבות כירופרקטיקה.


גמישות יתר של מפרקים - Hyperflexibility
גמישות יתר נגרמת בגלל רצועות גמישות במיוחד, או בגלל רצועות פגועות. כתוצאה מגמישות היתר המפרק אינו יציב ונוטה לפריקות. חלק מהסובלים מהתופעה מסוגלים לבצע החזרה של המפרק למקומו בעצמם וחלקם נזקקים לסיוע מקצועי. בדרך-כלל הפריקה מופיעה במפרק הכתף. קיימות מחלות מסוימות הגורמות לגמישות יתר. באילו הלב יכול להיות מורחב במיוחד. לכן יש להיות במעקב על ידי רופא.
בכל מטופל הנוטה לפריקות יש להיזהר בטיפולים ידניים בעת ביצוע פעולות המשלבות מתיחה ורוטציה. במידה והתרחשה פריקה והמטופל אינו מסוגל להחזיר את המפרק למקומו, יש לפנות לחדר המיון.



שבר, פריקה ונקע

שבר מוגדר כפגיעה ברציפות רקמת העצם. פריקה מוגדרת כהפרדות משטחי המפרק זה מזה ומופיעה בדרך-כלל עם קריעת רצועות. נקע מוגדר כהפרדות זמנית של משטחי המפרק ומלווה בדרך-כלל במתיחה או קריעה של רצועות.
מצבים אילו מהווים התווית נגד מוחלטת לכל טיפול ידני בשלב בחריף. הטיפול במצבים אילו הוא קיבוע העצם או המפרק וכל תנועה עלולה לגרום לנזק נוסף.
חוסר יציבות בין שתי החוליות הצוואריות הראשונות מהווה התווית נגד מוחלטת לכל מניפולציה בצוואר. הטיפול עלול לגרום למות המטופל!.


להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: לימודי רפואה סינית

חומר זה מוגש כשירות ע´י הקליניקה של תמורות.  © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים
ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז