לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

שילוב של שיאצו בטיפול בהפרעות אכילה (תקציר עבודת גמר, 2008)

 
 
עבודת גמר שהוגשה במסגרת לימודי השנה השלישית והקליניקה של תמורות. העבודה כוללת סקירה אודות הפרעות אכילה, מנקודת מבט מערבית ונסיון לפענח את התופעה המורכבת הזו מנקודת המבט של הרפואה הסינית. כמו כן, מוצגים 4 סיפורי מקרה, המתארים בפירוט תהליך של אבחנה וטיפול בארבע נשים הסובלות מבולימיה ומאכילה כפייתית. הטיפול בהפרעות אכילה משלב בד'כ אנשי מקצוע מתחומי טיפול שונים, ובעבודה מופיעה התייחסות גם לעבודה במקביל, ובקשר עם, המטפלות האחרות של הנשים.
 
 
  
מאת: דפנה מורד ומירי דגן
 
מאת:
דפנה מורד
מירי דגן

קישור לעבודה המלאה

רקע:
הפרעות אכילה הן קבוצה של הפרעות פסיכיאטריות המתאפיינות בדפוסי אכילה לא נורמאליים ודימוי עצמי מעוות, ובפרט התעסקות מוגזמת במשקל והשפעה מוגזמת שלו על הערכת העצמי. יותר מ- 90% מהחולים בהפרעות אכילה הינן נשים.

ישנן 3 הפרעות אכילה מוגדרות:
* אנורקסיה – הימנעות מוחלטת או כמעט מוחלטת מאכילה, פחד עצום מעליה במשקל, השמנה או שומן, תפיסה מעוותת של צורת הגוף.
* בולימיה - אפיזודות חוזרות ונשנות של בולמוסי אכילה/זלילה ולאחר מכן ´פיצוי´ בדמות הקאות, שימוש במשלשלים או פעילות ספורט מוגזמת.
* אכילה כפייתית - אפיזודות חוזרות ונשנות של בולמוסי אכילה/זלילה ללא התנהגות מפצה.
בפועל, מרבית החולות יחוו יותר מהפרעה אחת, לעיתים באותו זמן ולעיתים בתקופות שונות.
להפרעות אכילה ישנם סיבוכים גופניים שונים, סיבוכים קלים יחסים כדוגמת עצירויות, שלשולים ועוד, סיבוכים בינוניים כגון בעיות הורמונאליות והפסקת המחזור, ואף סיבוכים קשים העשויים לגרום למוות כגון הפרעות בקצב הלב על רקע חוסר מינרלים.
הטיפול המערבי בבעיות אלה כולל פן פסיכולוגי ופסיכיאטרי, התרופות הנרשמות הן כאלה המטפלות בדיכאון ובאובססיה. כמו כן, ישנו טיפול בפן הפיזי באמצעות תזונה. ככל שהטיפול קרוב יותר לפרוץ המחלה כך סיכויי ההחלמה טובים יותר.
ברפואה המערבית, מטבע הדברים, נהוגה הפרדה בין הטיפול הפיזי והטיפול הנפשי, אשר אמנם נערכים בו זמנית, אך על ידי מטפלים שונים. מכיוון שברפואה הסינית איננו מפרידים בין הגוף והנפש, ראוי להתייחס לטיפול בשניהם כמקשה אחת.

ברפואה הסינית:
יש לציין כי ברפואה הסינית אין אבחנות מבדלות סטנדרטיות להפרעות אכילה, אין קווים מנחים ועקרונות לטיפול, אלא יש צורך באבחנה אישית לכל מטופלת תוך כדי שימת לב לכך שברמה הרגשית הפרעות אכילה יבואו לרוב על רקע של פגיעה באיזון ציר המים-אש, ויתבטאו בצורת כוח רצון מוגבר במידה חריגה (עליית יאנג הכליות), או לחילופין בחוסר כח רצון קיצוני (חוסר צ´י או יאנג) ביחד עם תפיסה מעוותת של המציאות (פגיעה ב- Shen).
בטחול נראה לעיתים קרובות שמיטה של אלמנט האדמה שתבוא לידי ביטוי במישור הפיזי והרגשי כאחד. בנוסף, לרוב נראה גם סטגנצית צ´י ולעיתים גם דם של הכבד.
הטיפול ברפואה הסינית יתייחס הן לאלמנטים הנפשיים-רגשיים והן לטיפול בסיבוכים הגופניים מהם סובלת המטופלת.

העבודה המעשית:
במסגרת עבודה זו טופלו 4 מטופלות, אשר סובלות מהפרעות אכילה שונות. שתיים מן המטופלות התלוננו על הפרעת אכילה שבתקופה האחרונה לחייהן התבטאה בצורת בולימיה הכוללת הקאות, שתי מטופלות אחרות הן אכלניות כפייתיות.
שתי מטופלות הגיעו אלינו בהפנייתה של מאמנת אישית להפרעות אכילה אשר איתה קיימנו קשר שוטף לאורך סדרת הטיפולים. מטופלת אחת הגיעה כמטופלת מן המניין ובמהלך הטיפול בה נוספו הפרעות האכילה למטרות הטיפול שלה ומטופלת נוספת הגיעה אלינו בהפנייתה של מכרה משותפת.
שאיפתנו הייתה כי כל מטופלת תטופל במקביל לטיפולי השיאצו גם בטיפול בשיחות על פי בחירתן, אצל מטפל המתמחה בתחום . אנו מאמינות כי תרומתו של טיפול מסוג זה להחלמתן, במקביל לטיפול בשיאצו, הינה הכרחית. 3 מתוך 4 המטופלות טופלו, במקביל לטיפול בשיאצו, בשיחות ע´י מאמנת או מטפל, ואחת מהן השתתפה בנוסף בקבוצה של ´אכלנים אנונימיים´ . מטופלת אחת החלה בטיפול משולב של שיחות ודיאטה במסגרת בי´ח איכילוב לקראת סיום טיפולי השיאצו.
מבחינת אבחנה, מצבן של כולן היה פנימי,לכולן חוסר בצ´י ודם לכולן עודף המתבטא בחום וסטגנציה ואצל כולן ניתן היה לראות חוסר איזון בציר המים-אש וחוסר יציבות של האדמה.

היו סימפטומים משותפים לכל המטופלות:
* פגיעה בלב ברמות: צ´י, דם, יין ו- Shen
* חסר צ´י ולעיתים יין בכליות
* עודף לחות וחום (לעיתים במערכת העיכול, ולעיתים בלב)
* סטגנצית צ´י בכבד
* חסר צ´י בטחול
זיהינו כי לכולן הייתה, מסיבה זו או אחרת בשלבים מוקדמים בחייהן, שמיטה מאד חזקה של אלמנט האדמה בדמות אירוע שנתפס על ידיהן כטראומטי, דבר שהתבטא בתחושה שאין קרקע יציבה לעמוד עליה, בחוסר בטחון ובלבול, ואנו סוברות כי למעשה יתכן שאירוע זה הוא שגרם להפרעת האכילה עצמה.
כולן סבלו מבעיה באיזון ציר המים-אש, אשר התבטאה בחום בלב ובחזה ביחד עם חסר במחמם התחתון וכן מפגיעה בלב ברמה האנרגטית והפיסית כאחד, כתוצאה מהפרעות האכילה ומבעיות רגשיות שהיוו רקע להן.

הטיפול בכולן כלל:
הנעה - על מנת לפזר סטגנציית צ´י ועודפי חום ולחות.
הרגעה - שכוונה בעיקר ללב וכללה טיפול חוזר במרידיאני הלב, מעטפת הלב, והמרידיאנים המיוחדים Yin Wei ו- Chong,
וחיזוק אנרגטי של הטחול והכליות - על מנת ליצור קרקע יציבה, ובסיס חומרי איתן.

לכל אחת מהמטופלות היו תלונות משניות שונות:
תופעות קדם וסתיות, כאבים בצד שמאל של הגוף, קשיים בנשימה, הפרעת קשב וריכוז, אצל כולן חלה הטבה בתלונות משניות אלו לאחר סדרת הטיפולים.
שתיים מן המטופלות דיווחו על שיפור בהפרעת האכילה: ´ב´ חדלה להקיא, ופחות ופחות ניגשה לאוכל כתחליף להתמודדות עם נושאים שונים. ל´ע´ נוצרה יכולת חזקה יותר להתמודדות ללא התקפי הבולמוס. יחד עם זאת, בתום 10 טיפולים, היה ברור שהן רק בתחילת הדרך ושהתהליך הטיפולי שעליהן לעבור צפוי להיות ארוך.
אצל שתי המטופלות האחרות שסבלו מאכילה כפייתית, ניכר אלמנט הדחקה חזק. אחת מהן כלל לא הזכירה את הפרעת האכילה והשנייה הפסיקה את הטיפול ההתנהגותי המקביל לקראת סוף סדרת הטיפולים בשיאצו. בשני המקרים הנושא הועלה מעט מאד, אם בכלל, במהלך סדרת הטיפולים. אצל שתיהן ניתן היה לראות הטבה בתלונות המשניות, אך לדעתנו היה צורך בהמשך עבודה משותפת המלווה בטיפול התנהגותי/פסיכולוגי על מנת להגיע יותר לעומק ולהתמודד עם הפרעת האכילה.

מסקנותינו מתוך ההתנסות המעשית היו:
טיפול שיאצו יכול לסייע ולתרום לתהליך ההחלמה של הסובלות מהפרעות אכילה. המגע מביא לרגיעה, הקלה ברמות החרדה, דבר שאינו מובן מאליו עבורן. בנוסף, המגע מסייע לחזק את הקשב לגוף - לצרכיו הפיזיים ולביטויים הרגשיים דרכו. השיאצו מסייע גם בטיפול בסיבוכים הגופניים השונים הנובעים מהפרעות האכילה.
תנאים הכרחיים על מנת שהטיפול יצליח הם שילוב של השיאצו עם טיפול פסיכולוגי ו/או התנהגותי כלשהו ע´י בעל מקצוע המתמחה בתחום, וכן מודעות ורצון של המטופלת לקחת חלק בתהליך ההחלמה.
כמו כן, ראינו כי תהליך של 10 מפגשים הוא רק התחלה, והתועלת תהיה גדולה בהרבה בתהליך טיפול ארוך שילווה את מלוא תהליך ההחלמה.

קישור לעבודה המלאה: שילוב שיאצו בטיפול בהפרעות אכילה

קישור לעבודות גמר נוספות בנושאי גוף נפש ופסיכיאטריה
קישור לעבודות גמר נוספות בנושא נשים

למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי שיאצו  בתמורות
 
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.


 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז