לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Suan Zao Ren = Semen Zizyphi ברפואת הצמחים הסינית

 
 
זרע הסיזיפי זרע הסיזיפי הינו אחד הזרעים השימושיים ביותר להרגעת הנפש והזנת הלב והכבד מאמר זה מפרט על חשיבותו הן במישור האנרגטי על פי הרפואה הסינית והן במישור הביוכימי, ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. המאמר מדגיש את שימושים המגוונים אך גם את המגבלות והסכנות. המאמר מכיל צמודי צמחים Dui Yao שונים הנפוצים בפורמולות הסיניות. זהו חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים החדש והמפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים – מאפייני צמחים.
 
 
  
מאת: צוות הקליניקה של תמורות
 


Suan Zao Ren = Semen Zizyphi
Spinosae ברפואת הצמחים הסיניים


מבוא:
Suan Zao Ren= Semen Zizyphi Spinosae אשר פירוש שמו הוא ´זרע תמר חמוץ´ (suan = sour; zao = date; ren = seed ) הינו הזרע המיובש של אחד מהסוגים השונים של הג´וגובה, זן אחר אך מוכר כצמח מרפא סיני הינו ה- Da Zao או Hong Zao אשר הינו פרי ה Jujubae המתוק אך במקרה השל הצמח Suan Zao Ren הפרי חמוץ ולא ניתן לאכילה ולמרות זאת הזרע הינו בעל טעם מתוק ועדין.
בתחילת העונה הפרי נמכר טרי, אך רובו נצרך כפרי יבש. לכן מכנים אותו בטעות תמר סיני = Chinese Date .
זני הג´וג´ובה מכילים רכיבים פעילים המרגיעים את הנפש.
מקור מוצאם הקדום של כל מיני השיזף הוא, כנראה, אזורים חמים ויבשים באפריקה. משם הועברו ע´י האדם למזרח התיכון, להודו, לסין, לאסיה התיכונה ולאזורי הקאוקז. באזורים אלה התפתחו במשך אלפי שנים מינים נפרדים זה מזה, כגון השיזף ההודי והשיזף הסיני, אשר על אף קרבתם הבוטנית, אי אפשר להרכיבם זה על זה. השיזף הסיני מוצאו ממרכז אסיה, קאווקז ו/או סין. הצמח התפשט לאסיה ומשם לרוסיה, צפון אפריקה, אירופה ורק ב 1908 הג´וג´ובה וצמחים נוספים הגיעו לאזור אמריקה הצפונית.

לאחר שמוצאים את הזרעי הסיזיפי מהפירות מקפיצים אותם קלות בווק ענק ולאחר מכן נותנים לצמח להתקרר. הפורמולה המזוהה ביותר עם ה Suan Zao Ren הינה ´ Suan Zao Ren Tang”. הפורמולה הינה אחת היעילות ביותר להרגעת הנפש במיוחד כאשר הסימפטום המרכזי הינו קשיי שינה (אינסומניה).

ריבוי ע´י זרעים: בניגוד לשיזף שגודל ע´י הערבים, לזנים הטובים יותר, כגון Li זרעים שרובם אינם מסוגלים לנבוט (ולכן גם לא יסכינו למטרות ריפוי). הזרעים המלאים נובטים בקלות. ניתן להרבות את השיזף גם ע´י נצרים והרכבות.


מאפיינים כלליים:


Suan Zao Ren= Semen Zizyphi Spinose
פרוש השם: ´ זרע תמר חמוץ ´
קטגוריה: מרגיע נפש
אנרגיה: נטראלי,מתוק, חמוץ.
מרידיאנים: כיס המרה, לב, כבד וטחול-לבלב.
מינון: g10-18, יש לכתוש לפני הבישול.
תפקידים:
* מזין את yin הלב, מזין את דם הכבד ומרגיע נפש - למגון בעיות על רקע נפשי\ריגשי כאינסומניה, פלפיטציות, עצבנות, וחרדות כתוצאה מחסר דם אשר אינו מזין את הלב או חסר yin עם חום מחוסר.
* מונע ועוצר הזעות - בשל היותו צמח חמוץ הוא מסוגל לעצור הזעות ספונטניות או בלילה או כשהן מתלוות להתקף חרדה. הטיפול סימפטומטי אך בשילוב עם אסטרגלוס או סכיזנדרה יטפל בהזעות יום ובשלוב עםקורני, קונחה אוסטרה וסכיזנדרה יטפל בהזעות לילה.
* בעל פעילות ליחלוח מעיים עדינה - בשל היותו זרע הוא מסוגל ללחלח את המעיים בצורה עדינה.


 הגישה העממית הסינית:


סיזיפוס מתייחס ל זרע של ה Zizyphus jujube או spinosa . צמח זה מיוחס למשפחת ה jujube שהוא סוג של שיזף. מקורו בפרי ה Da Zao = התמר הגדול. סוג אחר שלו הוא ה Hong Zao = התמר האדום. כל הסוגים לעיל כוללים תכונות סדאטיביות.

Shennong Bencao Jing משנת 100 לספירה כולל תיאור על הסיזיפי:
´סיזיפי חמוץ ומאוזן (משלב תכונות מחממות ומקררות כאחד). הוא מטפל בעיקר בקור או חום בלב ובבטן וחום צ´י מרושע, כאבים בגפיים ולחות שחוסמת. שימוש ממושך עשוי להשקיט את חמש האיברים, להקל על הגוף ולהאריך את חייו. הוא גדל ליד נהרות וביצות.
המושג: ´שימוש ממושך´ מתייחס לאמונות הטאואיסטיות שחיפשו אחר חיי הנצח, כך שאין בו התוויה רפואית מדויקת. שימוש מודרני טיפוסי של הסיזיפי הוא להזנת הלב, תמיכה בלב והרגעת הנפש ולעצירת זיעה.
לרוב קולים את הזרעים בווג ואז מקררים בסלסלות נצרים. הזרע הקלוי נחשב למזין דם כבד בעיקר, מרגיע נפש ועוצר הזעות. הצמח הנא מתייחס לניקוז הכבד וכיס המרה. גם הוא מרגיע אך פחות מזין. מבחינה פרמקולוגית - לשתי צורות העיבוד יש תכונות סדאטיביות.
לגבי הטעם, הפרי חמוץ למדי אך הזרע מעט מתקתק. בסך הכל הטעם הכללי נוטה לתפל.

המקום בו הסיזיפי מוכר יותר מכל הוא בפורמולה Suanzaoren Tang = Zizyphus Combination שמקורה מ Jingui Yaolue משנת 220 לספירה. הטקסטים העתיקים מתארים את הפורמולה כקומבינציה המטפלת בחולשה, ומתח על רקע עייפות הגורמים לאינסומניה. סיזיפי הוא החומר העיקרי בפורמולה וחשיבותו העיקרית היא בטיפול באינסומניה על רקע חסר.

בסין כיום יש כ- 2 מיליון דונם, כעצי גבול לשדות פלחה, כמשברי רוח וכעצים בודדים בחצרות הבתים. הייצור השנתי הוא כחצי מיליון טון. בסין ובמרכז אסיה נחשב השיזף גם כצמח מרפא. פריו מכיל כ- 200 מ´ג ויטמין C ל- 100 גרם פרי ולכן נחשב כתרופה למניעת הצטננויות ומחלות ריאה. מהעלים ניתן להכין משקה נגד מחלות כבד או למחלות עור.



בוטאניקה:


שיזף מצוי הנקרא בשמו המדעי: Ziziphus spina-christi הוא מין בסוג שיזף ממשפחת האשחריים. השיזף המצוי הוא עץ קוצני, גובהו 3-5 מטר, אך לעתים נדירות מגיע גובהו עד ל-10 מטרים. העץ ירוק עד, אך במקומות קרים הוא עשוי להשיר את עליו בחורף.

באביב מצמיח העץ ענפים חדשים. ענפיו עקומים, בכל מפרק בענף צומח עלה ביצתי משונן קלות, בעל שלושה עורקים. בבסיס העלה ישנם שני קוצים, המהווים גלגול של עלי הלוואי, קוץ אחד ישר והשני כפוף. הפריחה באוגוסט - אפריל, הפרחים צהבהבים בקוטר של כ-5 מ´מ ובהם חמישה אבקנים. הפרי הוא בית גלעין כדורי בקוטר של כ-1.5 ס´מ. הוא מבשיל כחודש אחר תום הפריחה. צבעו בעת ההבשלה, צהוב כתום, וטעמו מתוק.

העץ חזק מאוד ומסוגל לצמוח גם בקרקעות מעובדות ומרוססות בקוטלי עשבייה. במקומות מסוימים צמחו עצי שיזף גדולים שהתקדשו על ידי הערבים, והיו מוגנים מכריתה ושרפה. במקומות כאלו מגיעים העצים לעתים לגובה של למעלה מ-10 מטרים, והיקף גזעם ל-4 מטרים ויותר. שיזף ידוע כזה, הוא השיזף של חצבה.

שמו הלטיני של השיזף מצביע על הנאמר בברית החדש בסיפור צליבתו של ישו: ´וסרגוהו קוצים ועשו עטרת וישמו על ראשו´. השם הלטיני של השיזף הוא Z. Spina christi ובתרגום חופשי - מעץ זה נעשה זר הקוצים של המשיח (של ישו, בעת שצלבו אותו).

הסוג שיזף נקרא בערבית סדריה וגם דום, ומכאן כינויו העברי של העץ - עץ הדומים (המוזכר בספרה של גילה אלמגור). סוגים אחרים בארץ קיימים זה 150 שנה. עד תש´ח גידלו בכמה משקים ערביים בחלקות קטנות של כרבע דונם זן מקומי של שיזף סיני.
העץ עמיד למליחות, נשיר, בעל עלים מבריקים, מבנה צר וגבוה, קוצני מאוד, עמיד למחלות, אך פריו נפגע ע´י עש השיזף וזבוב הים התיכון. גידולו לא היה כדאי מבחינה כלכלית, גם במשק הערבי.
אם אפשר יהיה, בטיפוח הכלאות, להגיע לזן עם תכונותיו של ה Li שלא יהיה רגיש לחום, מחלות ומזיקים, יהיה סיכוי לגידולו המסחרי בארץ, לאור העובדה שצריכת המים של מין זה נמוכה מזו של רוב עצי הפרי האחרים.

בסין ישנם כ- 700 זנים השונים מאוד ביניהם בתכונות הפרי והעץ; רק 7 מהם נחשבים זנים מסחריים. הזן Li המקורי יובא מקליפורניה בתקופת ממשלת המנדט. פריו גדול מאוד וטעים ופוריותו טובה, אך הוא רגיש למכות חום בפרי סמוך לזמן ההבשלה, וכן למחלות ולמזיקים, ולכן כמעט ונעלם. העץ מגיע לגובה 6 – 7 מטר ולקוטר של 6 – 7 מטר.

בארץ ישנם 2 מינים מקומיים של שיזף: שיזף הדומים הקרוב למין ההודי (אפשר להרכיבם זה על זה) ושיזף השיח שפריו אינו מתאים למאכל. השיזף ההודי - שיזף שעיר. Z. mauritiana Lam שונה מאד מהסיני, לפריו יש ניחוח מיוחד שלאנשים ממוצא אירופי קשה להתרגל אליו.


הגישה הנטורופתית:


משתמשים בפרי השיזף, בעלים, בזרעים, בשורשים ובקליפת הענפים. הפרי מכיל פלבונואידים ומוצרי משנה שלחומצה בנזואית, טריטרפנים, אנטראקינונים, תרכובות חנקן, סאפונינים, תרכובות של חומצות אורגניות, סוכרים וליפידים.
הפרי מכייח, מצנן ומוריד חום, מסייע לעיכול, מעודד תיאבון, מחזק, משכך כאבים, מכווץ, משתן, מרגיע עור ומרגיע נפש.
ערכים תזונתיים: ערך קלורי ל 100 גרם: 97 קק´ל .
כמו כן הצמח מרגיע דלקות ומזרז החלמה תוך הפחתת זיהומים בקטריאליים משניים.



מידע מחקרי - פרמקולוגי על ה Suan Zao Ren= Semen Zizyphi Spinose:



הצליחו לבודד 7 תרכובות: Jujuboside מסוגA , B , E , Betulic Acid Stearic Acid, Sucrose, Inosine

JuA - Jujuboside A חוסם חומר המעלה את ריכוז הגלוטמאט בהיפוקמפוס ולכן בעל השפעה מעקבת על שחרור הגלוטומט. גלוטומט מזרז את עליית +Ca2 התוך תאי ו JuA - מעכב זאת.
מיצוי אלכוהולי של הצמח הצביע על צמצום נזק לרצפטורים של NMDA (n-methyl-d-aspartate ).

NMDA הוא רצפטור מוחי המגיב לחומר בשם N-methyl-D-aspartate . זהו רצפטור מורכב אשר מסוגל להגיב למספר חומרים ואף לשמש כתעלה לנוירונים. הוא מגיב לחומצה אמינית גלוטמאט. נמצא כי רצפטור זה מתקשר לשיפור הריכוז והלמידה.
בעקבות צמצום צריכה קלורית קיימת עלייה בכמות הרצפטורים של NMDA ומכאן הגברת היכולת לקלוט גלוטאמט.
הצפתו בנוירוטרנזמיטור (כלומר הרעלתו) יכולה להוביל לניוון המוח במחלות נוירולוגיות פרוגרסיביות כמו אפילפסיה, הנטינגטון ודמנציה על רקע איידס.
חסימת רצפטור זה (ורצפטורים אחרים לגלוטמאט) עשויה לצמצם פרכוסים אפילפטיים אך להגביר נטייה לפסיכוזה וסכיזופרניה.


Clinical observation of modified Suan Zao Ren decoction on insomnia of chronic hepatitis B patients]
Sour Jujube decoction מועיל להפרעות שינה במטופלים עם הפטיטיס B .

Zhong Yao Cai, November 2007
65 מטופלים הסובלים מהפטיטיס B המלווה באינסומניה על רקע סטגנציה, חסר דם בכבד וחום ולחות טופלו במרתח Suan Zao Ren Dec . נצפתה הטבה משמעותית בשנת הלילה ובתפקודי הכבד בין הקבוצה שטופלה לבין קבוצת הביקורת. למאמר זה נלווים מאמרים רבים אשר פורסמו בביטאונים סיניים לא מוכרים התומכים בהנחה זו.

Journal of integrated Chinese and westen medicin - Zhong Xi Yi Jie He Za Zhi ; 1982; 2;97
Sour Jujube decoction מועיל משמעותית למטופלים עם נאורסטניה

במחקר סיני ל 129 מטופלים הסובלים מנאורסטניה עם Suan Zao Ren Dec נמצאה הטבה בהפרעות השינה, עצבנות ואי שקט. נאורסטניה היא מחלת עייפות המקבילה במידה רבה למושג פיברומיאלגיה המערבי.

Pharmacology and Clinical applications of Chinese herbs - Zhong Yao Yao Li Yu Lin Chuan, 1986; 2(1):44
Sour Jujube decoction מצמצם תופעות המיוחסות למחלת גבהים

מחקר סיני שבדק השפעת הפורמולה Suan Zao Ren Dec על 79 נדגמים שעלו לטיבט, מצא שיפור משמעותי בתופעות מחלת הגבהים. התוצאות התבטאו בשיפור תאבון, מניעת סחרחורות, כאבי ראש, פלפיטציות, בחילות ודיספניאה, אך לא בהקאות.
המחקר המליץ על מתן הפורמולה למשך 11 יום, החל משלושה ימים טרם העליה לגבהים.



טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:

בראייה סינית אין לרשום אותו לאינסומניה מעודף חום או ליחה חמה ויש להיזהר במצב של שלשול (בשל היותו מלחלח בצורה עדינה) ובמצבי חיצון (עלול לתקוע את הפתוגן בתוך הגוף בשל היותו חמוץ). במינון גבוה מידי יגרום לתחושת נפיחות בטנית, שלשול, תחושת חום וצמא. במקור אחד נאמר שאינו מומלץ לילדים או לנשים לאחר לידה.
בראייה מערבית הSuan Zao Ren בטוח אך עדיין ה American Herbal Products Association לא ממליצה לצרוך אותו בזמן הריון, ככל הנראה בשל נטייתו לעודד התכווצויות ברחם. כמו כן יש להיזהר בשילוב עם תרופות אנטי אפילפטיות או פסיכיאטריות.
כמו כן מומלץ להזהר במצבים הדורשים ערנות מרבית בעקבות שימוש בצמח, זאת על סמך השפעתו המרגיעה. קיימת אפשרות סבירה לאינטראקציה בין צמח זה לתרופות סדאטיביות כמו אנטי היסטמינים, ברביטורטים, בנזודיאזפנים, נרקוטיקה ועוד.

Venlafaxine and Sour Date Nut
Am J Psychiatry 161:1129-1130, June 2004

נצפו מקרים של שוק אנפילקטי במטופלים שנטלו פורמולה המכילה סיזיפי ספינוזה במקביל לתרופה אנטי דיכאונית מקבוצת SSRI´s . עם זאת, יש לציין שמדובר ב case reports והרקע (וכן הנתונים) המדווחים אינם ברורים. כמו כן לא ברור אם הדווחים התייחסו ל Suan Zao Ren או ל Zizyphi Jujube = Da Zao .



צמדים - Dui Yao:


Suan Zao Ren = Semen Zizyphi Spinose + Bai zi ren = semen Biotae Orientalis
Suan Zao Ren= Semen Zizyphi Spinose.- נטראלי,מתוק, חמוץ. מזין את yin הלב, מזין את דם הכבד ומרגיע נפש, מונע ועוצר הזעות, בעל פעילות ליחלוח מעיים עדינה.
Bai zi ren = Semen Biotae Orientalis - נטראלי,מתוק. מזין את yin הלב ומרגיע נפש, מלחלח ופותח את המעיים, להזעות לילה מחסר yin.
שני הצמחים מחזקים אחד את השני בהשפעתו על הלב והכבד לצד הרגעת הנפש.
שימושי ל: פרפיטציות, חלומות מרובים, אינסומיניה מחסר בדם ו\או qi הלב עצירות על רקע חסר דם או חסר בנוזלים במעיים.


Suan Zao Ren= Semen Zizyphi Spinose + Zhi Mu = Rz. Anemarrhenae
Suan Zao Ren= Semen Zizyphi Spinose.- נטראלי,מתוק, חמוץ. מזין את yin הלב, מזין את דם הכבד ומרגיע נפש, מונע ועוצר הזעות, בעל פעילות ליחלוח מעיים עדינה.
Zhi Mu = Rz. Anemarrhenae - מר,מתוק, קר. מטהר חום ואש, מזין Yin ומטפל ביובש, מייצר נוזלים ומטהר חום.
שני הצמחים משלימים אחד את תפקוד השני ועונים על מצב נפוץ ביותר בו הכבד ו\או הלב נמצאים בחסר של דם או Yin ולצד זה קיים חום מחסר שפוגע בנוזלים. השילוב בין החמוץ למר עונה בדיוק על צרכי הכבד והלב ובשל העובדה שקיים חסר Yin קיימת גם השפעה על הכליות מצידו של .Zhi Mu


Suan Zao Ren= Semen Zizyphi Spinose + Zhi Mu = Rz. Anemarrhenae
Suan Zao Ren= Semen Zizyphi Spinose.- נטראלי,מתוק, חמוץ. מזין את yin הלב, מזין את דם הכבד ומרגיע נפש, מונע ועוצר הזעות, בעל פעילות ליחלוח מעיים עדינה.
Yuan Zhi = Rx. Polygalae - מר, חריף, מעט חמים. מרגיע את הנפש ואת הלב, מסלק ליחה, פותח את הפתחים ומפסיק שיעול, מפחית אבצססים ומפזר נפיחויות.
שני הצמחים הינם הפכים שכן האחד חמוץ- מכוץ ןאילו השני חריף- מפזר אך השילוב בינהם מאפשר להם לאזן ולעדן אחד את השני על מנת לתת תוצאות טובות יותר. Suan Zao Ren מזין ומשפיע על Yin הלב ומייצר נוזלים בעוד ש Yuan Zhi מניע ומשפיע על Yang הלב ודרכו על Qi הלב ועלול לייבש. שילוב של שניהם בוא בעל השפעה מיטבית על הלב ומונע מצב של סדציה (הרגעה) מוגזמת (עייפות, אפטיות) או של הנעה מוגזמת (מחשבות רבות).זהו שילוב הרמוני ומומלץ להשפעה על פעילות הלב בצורה מאוזנת.



אגדות וסיפורים


עץ השיזף קדוש אצל הבדווים, ואסור לפגוע בו. מבקרים אותו וקוראים פסוקים מהקוראן - במיוחד סורת הפתיחה - ואפילו נודרים למענו נדרים ושוחטים עיזים או כבשים. תולים עליו חתיכות בד לבנות, כסימן לביקור אצלו וכסמל לרצון טוב, כדי שהאל ימלא את בקשות המבקרים.
המסורת המוסלמית מספרת שכאשר אדם גורש מגן-העדן והתחיל לשוטט בארץ, הפרי הראשון שאכל היה - פרי השיזף - ´נבק´. בקוראן נזכר עץ השיזף בקשר לעליית מוחמד לשמים: מוחמד ראה את עץ השיזף מימין לכיסא ה´. על- יד עץ השיזף נמצאת גינת המעון. שהיא חסות ומקלט למלאכים ולנשמות הקדושים היראים (קוראן ,35, 31-81).
כמות גדולה של הפרי משמש כתרופה נגד שלשול. הבדוויות מאמינות, שעלייה לרגל לעץ השיזף, אכילת פריו וקריאת פסוקים מהקוראן עשוי לסייע לנשים, לרבות עקרות, להיכנס להריון.


למידע על צמחים נוספים מומלץ לפנות למדריך הצמחים שבאתר
עריכה מקצועית: חיים חן – מטפל ברפואה סינית ושיאצו

למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות



חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז