לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

He Shou Wu= Rx. Polygoni multiflori ברפואת הצמחים הסיניים

 
 
פוליגוני המסורת העממית מייחסת גילוי שורש הפוליגוני על ידי מר He אשר צרך אותו באופן קבוע וחי עד גיל 132. מאמר זה מפרט את חשיבותו הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי, ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. המאמר מדגיש את שימושים המגוונים אך גם את המגבלות והסכנות. המאמר מכיל צמודי צמחים Dui Yao שונים הנפוצים בפורמולות הסיניות. זהו חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים המפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים - מאפייני צמחים.
 
 
  
מאת: צוות הקליניקה של תמורות
 

He Shou Wu= Rx. Polygoni multiflori ברפואת הצמחים הסיניים


מבוא:
צמח ה He Shou Wu מתורגם מסינית כ ´שערו השחור של מר He´. אנו משתמשים בשורש לאחר שעבר תהליך עיבוד ואז הוא מכונה: He Shou Wu Zhi. תחילה מנקים את השורש ואחר כך מערבבים אותו עם יין אורז צהוב ומיץ שעועית שחורה ומבשלים למשך מספר שעות. בהמשך, מעברים את השורש והנוזלים לכלי לא מתכתי ומרתיחים פעמיים עד לאידוי וספיגת כל הנוזלים לשורש ולבסוף מייבשים אותו בשמש. לאחר העיבוד מתקבל שורש בצבע שחור עם פעילות מודגשת לחיזוק הכליות, הכבד, הדם והג´ינג. הצמח המעובד פחות משלשל. לעומתו, הצמח הטרי אינו מחזק אלא פותח את המעיים בצורה חזקה יחסית (כפי שיפורט בהמשך). שורש הפוליגוני המעובד עדין בטבעו, אינו יוצר סטגנציה, אינו מחמם, מייבש או מלחלח יתר על מידה ולכן הוא מתאים למטופלים חלשים או למבוגרים שמתקשים לספוג צמחים חזקים מידי. הגישה הסינית לא ממליצה לבשל או לאחסן את השורש בכלי ממתכת משום שהוא עלול לפגוע במטופל. שורש הפוליגוני מפורסם ביכולתו ´להשחיר´ את השיער והזקן ולכן משולב כיום גם בסוגי שמפו.
צמח זה שייך למשפחת ה Tuber of Multiflower Knotweed ממשפחת ה- Polygonacaea .


מאפיינים כלליים:


Zhi He Shou Wu= Rx. Polygoni multiflori
פרוש השם: ´ שערו השחור של מר He ´ מעובד
קטגוריה: מחזקי דם
אנרגיה: מר, מתוק, חמוץ ומעט חמים.
מרידיאנים: כבד, כליות.
מינון: 9-30g
תפקידים:
* מחזק את הכבד והכליות, מזין דם וג´ינג - מתאים למגוון סינדרומיםעל רקע חסר דם או Yin ובעיקר כאילו המלווים בסחרחורות, ראיה מעורפלת, שיער המאפיר טרם זמנו, חולשה בגב התחתון ובברכיים, ספרמטוריאה, קרי לילה, הפרשות וגינאליות, אנמיה ואינסומניה. בניגוד למחזקי דם ו Yin חזקים, צמח זה מתון ועדין, לכן ניתן לצרוך אותו לאורך שנים בלי שיפריע למחמם האמצעי בתהליכי העיכול (בניגוד ל Shu Di Huang אשר הינו מחזק רב עוצמה אך קשה לעיכול).
מגרש רוח מהעור על ידי הזנתו בדם - לפריחות בעור כתוצאה מחסר דם.
* מלחלח את המעיים ופותח אותם - לעצירות על רקע חסר דם. הצמח הטרי עדיף לאינדיקציה זו אך ניתן להשתמש גם בצמח המעובד במידה וחסר הדם חזק יחסית.
* מוריד כולסטרול ומטיב עם כלי הדם - לאחרונה החלו להשתמש בצמח (כאשר חצי מהמינון צמח מעובד וחצי צמח טרי) להורדת רמות הכולסטרול בדם ומניעת הצטברותו בכבד.


Sheng He Shou Wu= Rx. Polygoni multiflori
פרוש השם: ´ שערו השחור של מר He ´ טרי
קטגוריה: מחזקי דם
אנרגיה: מר מתוק, חמוץ וניטראלי.
מרידיאנים: כבד, כליות, מעי גס.
מינון: g9-30.
תפקידים:
* מלחלח את המעיים ופותח אותם - לעצירות על רקע יובש מחסר דם. הצמח הטרי עדיף לאינדיקציה זו אך ניתן להשתמש גם בצמח המעובד במידה וחסר הדם חזק יחסית.
* מטהר רעילות - לאש רעילה המתבטאת בקרבונקלים, פצעים ונפיחויות, נודולות סקרופולה, גויטר וגושים בגרון.
* תומך טיפול במלריה - למלריה כרונית עם סימנים של חסר Qi ודם.
* מוריד כולסטרול ומטיב עם כלי הדם - לאחרונה החלו להשתמש בצמח (כאשר חצי מהמינון צמח מעובד וחצי צמח טרי) להורדת רמות הכולסטרול בדם ומניעת הצטברותו בכבד.


הגישה העממית:


בארץ גדלים בר שמונה מינים של הסוג ארכובית (משפחת Polygonacaea). צמח זה נפוץ למדי במקומות נטושים, שדות בור ובצדי דרכים. הצמח שולח שורש עמוק אל תוך האדמה, ומצמיח ענפים ארוכים המשתרעים על-פני האדמה וצורתם כצורת שבט. העלים מוארכים, איזמליים ומרוכזים בחלק התחתון של הענף, בעוד שרובו של הענף הוא חסר עלים. הצמח פורח בקיץ, והפרחים מסודרים באשכול ארוך. צבעם לבן ורוד, הם מפרישים צוף, ומושכים אליהם את דבורת הדבש.
ענפי הארכובית מתאימים לקליעת חבלים ושזירת סלסלות. עם התייבשות רצועות הענפים מתקבל כלי חזק ושימושי.
הארכובית השבטבטית - Polygonum equistiforme בעלת עלי לוואי הנמצאים ביסודו של כל עלה ומקיפים את הגבעול. היא מזכירה שופר, או כלי נגינה דומה לחליל בו ניגנו בבית-המקדש: ´אבוב היה בבית המקדש. חלק היה, דק היה של קנה היה´ (ערכין י´). המושג ´אבוב-רועה´ מוזכר פעמים מספר במשנה ובגמרא.

הגמרא מפרשת ´ושותה אבוב-רועה - אבוב שהרועה נותן עליו מים ושותהו. והוא טוב למי שנזוק על ששתה מים מגולים והוא סגולה לבני מעיים´ (שבת י´ד, ג´).
דיאוסקורידס שהיה רופא יווני במאה הראשונה לפסה´נ, המליץ מיץ שהופק מהגבעולים והעלים שלו כסגולה נגד עצירת שתן ומחלות אחרות.
במישרה של הצמח השתמשו גם נגד הכשת נחשים ארסיים. הרמב´ם מונה אותו ´בין הסמים הקרים והרטובים בשלישית; ויש בו הרתעה למורסות החמות ומפסיק הדם´ (מרגיע את חומרת הדלקות). בימי הביניים שימשה אבקה שנעשתה משורשי הצמח כתרופה נגד אבעבועות שחורות, לריפוי סכרת, לכיווץ רקמות, לעצירת שטפי דם ולגרימת הפלות מלאכותיות, לא תמיד בהצלחה רבה...
ברפואה העממית הנוכחית גילו שמרכיבי הצמח מתאימים לשמש כסם מכווץ. למשל, לעצירת דימומים, מרתיחים 0.6 גרם אבקת שורשים בתוך חצי ליטר מים ומניחים על הפצע. תה או מרתח מעלי הארכובית משמשים כחומר יעיל לגרגור נגד פצעים בפה ונגד דלקת גרון ושקדים. העלים הטריים נלעסים לחיזוק הלסתות ולייצוב שיניים נעות.


הגישה הנטורופתית:


הנטורופתים משתמשים בסוג שונה של פוליגונום (גם ממשפחת ה Polygonacaea = משפחת הארכוביתיים ) בשם Polygonum aviculare - arenastrum (ארכובית הציפורים, שם שניתן לו משום שהציפורים אוהבות לאכול את זרעיו).
זהו צמח בר חד שנתי, בעל עלים מוארכים וחלקים בגוון ירוק כהה, הגדל ברחבי הארץ בעונת הקיץ. תנאי האקלים והקרקע הייחודיים לארצנו, מאפשרים לו לפתח תכונות ביוכימיות ייחודיות.
שורש הפוליגונום מכיל מרכיבים טבעיים שנמצאו כיעילים נגד חיידקים ופטריות, כעוזרים בריפוי כיבים ובעצירת שטפי דם, בשמירה על שלמות העור ובאיזון ובניית רקמות. השורש מכיל:
טנינים - בעלי תכונות אנטי-זיהומיות ואנטי-פטריותיות, היעילים בעצירת שטפי דם ובהאצת תהליך ריפוי של פצעים.
חומצה צורנית - בעלת תפקיד חשוב בהתפתחות רקמות העור.
פלבנואידים - מסייעים לכיווץ נימים ויעילים במניעה וטיפול בשטפי דם ובאלרגיות. - לאוקואנטוציאניד - מרכיב אנטי-דלקתי.



מידע מחקרי - פרמקולוגי על ה He Shou Wu= Rx. Polygoni Multiflori :


The effect of NaO Li Su on memory functions and blood chemistry in elderly
J Ethnopharmacol. 1997 Apr;56(2):109-16. Links
people.Iversen T, Fiirgaard KM, Schriver P, Rasmussen O, Andreasen F.
Department of Clinical Psychology, Psychiatric Hospital, Denmark.

לעכברי מעבדה ניתנה תוספת תמצית מהצמח למזון שלהם והם נבחנו ביכולת הלמידה והזיכרון שלהם במבחן קבוע לעומת קבוצת ביקורת.
תוצאות המבחן שבדק את הזיכרון ויכולת הלמידה לעכברים שניתנה להם תמצית מצמח היו גבוהות יותר משל קבוצת הביקורת. כמו כן נמצא שתמצית הצמח מורידה את כמות השינויים הפתולוגיים במוחם.
חיבור למידע הסיני: שיפור יכולת הלמידה והזיכרון קשור לחיזוק ולשימור הג´ינג ולהשפעה על הכליות ששולטות גם על המוח. תוצאות גבוהות יחסית של משתנים שונים ברמת הדם יכולות לנבוע מהיות הצמח מזין דם.


Involvement of cell adhesion molecules in polydatin protection of brain tissues from ischemia-reperfusion injury
Cheng Y, Zhang HT, Sun L, Guo S, Ouyang S, Zhang Y, Xu J.
Brain Res. 2006 Sep 19;1110(1):193-200. Epub 2006 Jul 25.

במחקר על חיות מעבדה בדקו את השפעת נתינת תמצית הצמח בתמיסה אלכוהולית כטיפול מונע באיסכמיה מוקדית במוח. מצאו שנתינת הצמח באופן קבוע מגינה על המוח מפני פתולוגיה זו.
חיבור למידע הסיני: איסכמיה מוקדית במוח יכולה להיות קשורה לתפקוד לא תקין של הכליות ושל הכבד שאינו מזרים מספיק דם למוח, כתוצאה של חסר דם.
יש להניח שאיסכמיה מתרחשת או על רקע חסר דם או על רקע סטגנציה של צ´י / דם. כך שאם הוא עובד כאן אז הוא עובד במנגנון של חסר דם אבל לא במנגנון של הנעה.


Myocardial protection against ischaemia-reperfusion injury by a Polygonum multiflorum extract supplemented ´Dang-Gui decoction for enriching blood´, a compound formulation, ex vivo
Yim TK, Wu WK, Pak WF, Mak DH, Liang SM, Ko KM.
Phytother Res. 2000 May;14(3):195-9.

כשמוסיפים את תמצית הצמח לפורמולה הסינית העתיקה Dang -Gui Decoction for Enriching the Blood כטיפול מקדים ומונע, משפרים את ההגנה על שריר הלב. נראה שעוצמת הפעילות של החומרים במרקחת משפרת את רמת האנטי אוקסידנטים שמגנים על שריר הלב בזמן ההתכווצות.
חיבור למידע הסיני: הכבד קשור להתכווצויות שרירים. תפקוד טוב של הכבד ימנע פתולוגיות של התכווצות שריר הלב.


Traditional Chinese medicine causing hepatotoxicity in patients with chronic hepatitis B infection: a 1-year prospective study.
Yuen MF, Tam S, Fung J, Wong DK, Wong BC, Lai CL.
Department of Medicine, The University of Hong Kong, Queen Mary Hospital, Pokfulam Road, Hong Kong.

במחקר סיני נמצא כי כ- 15% מאנשים שסבלו מפגיעה כבדית על רקע Hepatitis B והשתמשו בצמחי מרפא סיניים נפגעו קשות משימוש מצמחים שונים, בניהם הפוליגוני. בחלק מהמקרים הפגיעה החישה את הנזק לכבד והובילה לאי ספיקה סופנית. המחקר מעלה אפשרות שבמצבים אילו צמחים מסוימים הופכים להיות הפטוטוקסיים ולכן יש להימנע מהם כל עוד לא קיים מידע נוסף בנידון.


Evaluating the efficacy and safety of Danning Pian in the short-term treatment of patients with non-alcoholic fatty liver disease: a multicenter clinical trial
Clinical and experimental research on a kidney-tonifying prescription in preventing and treating children´s hearing-loss induced by aminoglycoside antibiotic ototoxicity

Fan JG;
Zhong Xi Yi Jie He Za Zhi. 1989 Jul;9(7):402-4, 388. Chinese.

נבדקה יעילות של פורמולה בשם Danning Pian המכילה Rz. Et Rx. Rhei , Rx. Polygoni multiflori , Pc. Citri viride , Pc. Citri Reticulata על מצבי non-alcoholic fatty liver disease (מחלת כבד שומני שלא על רקע אלכוהול). 232 מטופלים קבלו טבליות פטנט למשך שלושה חודשים במקביל לכל טיפול אחר. במקרה אחד הופסק הטיפול על רקע עליה באנזימי כבד. בכל שאר המקרים לא נמצאה פגיעה בבטיחות של הפורמולה. רמות ה ALT בסרום, רמות שומני הדם ומצב הכבד השתפרו משמעותית (78-85% בתפקודי כבד ושומני דם ו 34% בבדיקה סונוגראפית של הכבד). ל 15% הופיעו תופעות לוואי שהתבטאו בשלשולים, פריחה ועליה מתונה של ALT .


Clinical and experimental research on a kidney-tonifying prescription in preventing and treating children´s hearing-loss induced by aminoglycoside antibiotic ototoxicity
Lin WS, Song XZ
Zhong Xi Yi Jie He Za Zhi. 1989 Jul;9(7):402-4, 388. Chinese.

במחקר שבוצע על 30 מקרים של איבוד שמיעה על רקע שימוש באמינוגליקוזידים (סוג אנטיביוטיקה הפוגעת הן בכליות והן באוזניים), נמצא שטיפול בצמחים מחזקי כליות כמו Herba Epimedii, Rhizoma Drynariae, Rhizoma Polygonati, Radix Polygoni Multiflori, Magnetitum and Rhizoma Acori Graminei , בשימוש לאורך שלושה חודשים, הובילו לשיפור של יותר מ 15db ב 19 מהמקרים, מתוכם 11 גילו שיפור של כ- 30 דציבלים.
כדי להוכיח שמחזקי כליות יכולים לסתור את ההשפעה האוטוטוקסית של האמינוגליקוזיד בוצעו ניסויים על חיות מעבדה שחולקו לשלוש קבוצות: קנאמיצין בלבד, קנאמיצין עם מחזקי כליות וקבוצת בקרה. קבוצת הקנאמיצין נפגעה הכי הרבה באזור שיערות התא של גופיף קורטיס בעוד שהקבוצה שקבלה מחזקי כליות במקביל לא נפגעה משמעותית מהתרופה.



טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:
בראייה סינית יש להיזהר כאשר רושמים אותו למטופלים עם חסר ב Qi הטחול ובעיקר עם שלשול או יציאות רכות. הצמח אינו מתאים למטופלים עם לחות או ליחה. נאמר על הצמח שאין לשלבו עם הצמחים החמים והמייבשים - Fu Zi, Gan Jiang, Rou Gui . מקורות מסוימים מציינים שאין להשתמש בו עם בצל, עירית או שום.
בראייה מערבית נרשמו לצמח מספר תופעות במקרה של אי התאמה למטופל והן: כאב בטן מתון, בחילות, הקאות, חסר תיאבון, חולשה, צהבת, תפקודי כבד לקויים, דימום פנימי מהחלק העליון של צינור העיכול (המעי), שלשול, ודם בצואה. במינונים גבוהים מאוד הצמח עלול לגרום לעירור יתר שיתבטא בטכיקרדיה (דפיקות לב מואצות), חסר מנוחה, ספזם וסכנת מוות כתוצאה משיתוק במערכת הנשימה. כמו כן ניצפו תופעות המזכירות מלריה: חום סיסטמי, צמרמורות, הזעה וחולשה. במידה ותהיה לצמח תגובה אלרגית היא תתבטא בגרד ואדומיות בכל הגוף, כאב ונפיחות בבטן, קוצר נשימה, חרדות, עצבנות ונשימה מהירה.


צמחים עם שמות דומים:


Shou Teng Wu =Ye Jiao Teng = Caulis. Polygoni Multiflori
תרגום ליטראלי: קיסוס לעבור מבעד לילה - Vine of Solomon Seal
Ye = לילה (ערב). Jiao = קרוב או מחובק. Teng = מטפסים
רוב המטפסים מפזרים רוח ומשחררים התעלות החיבור. הם משפעלים דם במרידיאנים המחברים. פעילות הקאוליס שונה מהשורש: הקאוליס מזין את הלב ומרגיע את השן. אם מבשלים את הקאוליס הוא טוב לבעיות עור כמו גירודים ופאפולות.

מתוק, מריר, ניטראלי. חודר ללב ולכבד.
מזין לב ודם. מרגיע שן. לחוסר יין או דם עם אינסומניה ואיריטאביליות. יעיל בשינה עם חלומות מטרידים. מתאים למצבי חולשה כללית, כאבים ונימול עקב חוסר דם.
מפחית גרד ופריחות עור גם בטיפול חיצוני.



צמדים - Dui Yao:


Rx. Polygoni multiflori + Hb. Taxilli
He Shou Wu + Sang Ji Sheng
He Shou Wu = Rx. Polygoni - מר מתוק, חמוץ ומעט חמים. מחזק את הכבד והכליות, מזין דם וג´ינג, מגרש רוח מהעור על ידי הזנתו בדם, מלחלח את המעיים ופותח אותם, מוריד כולסטרול ומטיב עם כלי הדם.
Hb. Taxilli = Sang Ji Sheng – מר וניטראלי. מחזק את הכבד והכליות, מיטיב עם העצמות והגידים ומפזר רוח לחות. מזין דם, מרגיע עובר ומיטיב עם העור, מטפל ביתר לחץ דם.
שילוב שני הצמחים משמש לשתי מטרות: להזנת הכבד והכליות לטיפול בבעיות בגידים ובעצמות. ולסחרחורות, ראיה מעורפלת וחוסר תחושה בגפיים כתוצאה מחסר דם.



פוליגונום בראייה פסיכואקטיבית


מזין את הג´ינג ומזין כל רגע במעגל החיים. מתאים לאנשים שאינם מרגישים בנוח במקום בו הם נמצאים. דוגמא למצב כזה הוא תופעה של האפרת שיער טרם הזמן הצפוי. מאפיין מצבים של הופעת נקודות שחורות בשדה הראייה (דבר המשקף אי נוחות ממה שאתה רואה). משפר זיכרון. מתאים למצבים בהם לא נוח לאדם ומכאן שמעניק לו תובנה לגבי מהות החיים.



אגדות וסיפורים


המציאות הסינית שזורה באגדות. אחת מהן מתוארת במאה התשיעית ( ב 812 לאחר הספירה) על ידי פילוסוף בשם Li Ao. בתקופה זו חי אדם בשם He וגילו היה 56 . הוא היה רווק בשל מראהו הזקן ובשל היותו חלש מילדות מבחינה פיזית (הכוונה לחולשת האון המיני). בזמן שהוא גוזם צמחים ומסדר את גינתו משכו את תשומת ליבו שני צמחים אשר גדלו במרחק מה זה מזה. הוא חשב לעצמו שיש לשני צמחים אלו שריגים כגפן המשתרגים אחד לעבר השני. מראה שני הצמחים הזכיר לו גבר ואשה המתנים אהבה. לכן הוא חפר את שורשיהם, בישל אותם בביתו ואכל אותם כמזון. לאחר כשבוע בו הוא אכל את השורשים החל לחוש כי היה רוצה להתחתן. לאחר שאכל את השורשים מספר חודשים החל להרגיש חזק מבחינה גופנית ולאחר כשנה שערו חזר להיות שחור והוא נראה כאיש צעיר. מר He התחתן ונולד לו בן. האגדה מספרת כי גם האב וגם הבן חיו עד גיל 130 ומאז שמו של הצמח שונה ל´שערו השחור של מר He´ .


למידע על צמחים נוספים מומלץ לפנות למדריך הצמחים שבאתר
עריכה מקצועית: חיים חן – מטפל ברפואה סינית

למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז