לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Yi Mu Cao = Hb. Leonuri Heterophilli ברפואת הצמחים הסיניים

 
 
זרעי לאונורי Yi Mu Cao אשר פירוש שמו הוא ´צמח המטיב לאם´ הינו צמח הנפוץ בשימוש גם באירופה וגם במזרח לתפקודים דומים. מאמר זה מפרט על חשיבותו הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי, ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. המאמר מדגיש את שימושים המגוונים אך גם את המגבלות והסכנות. המאמר מכיל צמודי צמחים Dui Yao שונים הנפוצים בפורמולות הסיניות. מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים החדש והמפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים - מאפייני צמחים.
 
 
מאת: צוות הקליניקה של תמורות
 

Yi Mu Cao = Hb. Leonuri Heterophilli ברפואת הצמחים הסיניים


מבוא:
Yi Mu Cao אשר פירוש שמו הוא ´צמח המטיב לאם´ (Yi=עוזר,מיטיב. Mu =אמא. Cao=עשב) הינו צמח הנפוץ באירופה, שם מכונה Motherwort (=MW ) ובמזרח וכיום אף בארצות הברית. הוא שייך למשפחת המנתה והינו ארומאטי במידה מסוימת. הצמח גדל בעיקר במקומות שוממים עם קרקע שאינה מתאימה לרוב הצמחים. הצמח יכול להגיע לגובה של עד מטר אחד. הגבעול לרוב בצבע אדום-סיגלית ושעיר. כמו כן, גם העלים שעירים. החלק העליון של העלים ירוק יותר מהתחתון ומשמש להפקת צבע ירוק חזק. לפרחים יש מגוון צבעים הנע בין לבן לוורוד ועד אדום. ברפואת הצמחים הסיניים משתמשים בצמח כולו אך כיום ידוע כי החלק הפוטנטי ביותר בצמח הם העלים ואח´כ השורש בעוד בגבעול כמעט ואין חומרים פעילים. ולכן צמח איכותי יחשב לצמח עם עלים רבים וגבעול צעיר ודק בעוד צמח מבוגר בעל גבעול עבה אינו ראוי לשימוש רפואי.
שם נוסף של הצמח הינו ´chong wei´ והפירוש הינו ´שפע מצוין´ הבא לתאר את צורת גדילתו של הצמח.
זנים נוספים של צמח זה, בעלי תכונות דומות, כוללים את: Chinese Leonuri Heterophylli Herba , Leonurus Artemisia , Leonurus sibiricus .



מאפיינים כלליים:


Yi Mu Cao = Hb. Leonuri Heterophilli
פרוש השם: ´צמח המטיב לאם´
קטגוריה: מניעי דם
אנרגיה: חריף, מר ומעט קריר.
מרידיאנים: לב, כבד, שלפוחית שתן.
מינון: g9-15 . מינון מירבי עד g30.
תפקידים:
* מניע דם ומפזר סטגנציה - שימושי למגוון בעיות גניקולוגיות: דיסמנוריאה - אי סדירות המחזור, אמנוריאה - העדר המחזור, כאבי בטן הקשורים למחזור, קרישי דם רבים בזמן המחזור, לוכיוסכזיס - זיבת לידה - הפרשה חומה חיוורת מהרחם לאחר הלידה, מצב העלול להימשך אפילו מספר שבועות לאחר הלידה.
* משתן ומפחית בצקות - לבצקת סיסטמית אקוטית במיוחד אם יש גם סימני דם בשתן. למצבים המערבים בצקות וסטגנצית דם ביחד, בעיקר על רקע תפקוד כלייתי לקוי (למרות שמבחינת המרידיאנים הלאונורי אינו משפיע ישירות על הכליות).
* מטהר חום ופותר רעילות - למגוון פצעים, אבצסים והתנפחויות עוריות רעילות. כמו כן שימושי לפריחה עורית אדומה ומגרדת הנובעת מלחות-חמה – בשימוש חיצוני או פנימי.

Chong Wei Zi = fructus Leonuri
פרוש השם: ´זרעי שפע מצוין´
קטגוריה: מניעי דם
אנרגיה: מתוק ומעט קריר.
מרידיאנים: כבד, טחול-לבלב.
מינון: g3-9.
תפקידים:
* מניע דם ומפזר סטגנציה - שימושי למגוון בעיות גניקולוגיות: דיסמנוריאה - אי סדירות המחזור, אמנוריאה - העדר המחזור, כאבי בטן הקשורים למחזור, קרישי דם רבים בזמן המחזור, לוכיוסכזיס - זיבת לידה - הפרשה חומה חיוורת מהרחם לאחר הלידה, מצב העלול להמשך אפילו מספר שבועות לאחר הלידה.
* מטהר חום ומטהר את העיניים - לכאבי ראש או עיניים אדומות, נפוחות וכואבות כתוצאה מחום בכבד.
אלו הזרעים של הצמח, בעלי פעילות דומה מבחינת יכולת הנעת הדם לצד יכולת נוספת לטיהור חום מהעיניים כתוצאה מחום בכבד. כמו כן, ניתן לשלב את הזרעים עם הצמח לטיפול בטיהור רעילות.


הגישה העממית:


במערב נפוץ הזן: Leonurus Cardiaca . זהו צמח אירופאי. משתמשים בעלווה (כלל העלים). הוא מתאים לטיפול במערכת ההורמונאלית הנשית הוא מאזן ולכן מתאים לכאבי מחזור ולנשים בגיל המעבר. יש לו השפעה סדטיבית, נוגד חרדה ולכן מתאים לנדודי שינה ולחוסר שקט ועצבנות. הוא מוריד את פעילות בלוטת התריס ומשפר היפרתירואידיזם. לכן הוא גם תומך בלב במצבים של יתר לחץ דם וטכיקרדיה.


מידע מחקרי - פרמקולוגי על ה Yi Mu Cao = Hb. Leonuri Heterophilli :


א - מחקר סיני מצביע על שיפור קליני במצבי צמיגות יתר של הדם
ב - מחקר סיני מצביע על שיפור תפקודי כליה במצבי גלומרולונפריטיס.
ג - נמצאה פעילות הדומה לאוקסיטוצין בהשפעתו על הרחם ע´י חומר בשם Leonurine (4-guanidino-n-butyl syringate)
ד – מכווץ רחם, יחד עם Carthamus tinctorius, Angelica sinensis .
ה - מחקר יפאני מצא שלאונורי מכיל שתי פרקציות: MW1 ו MW2 , אילו מעקבות גידולי שדיים. היארעות גידולים נמושים פחתה.
ו - עם זאת, לא נמצא אפקט לגבי גידולים תלויי הריון, נודולות אלבאולריות בשד ואדנומיוזות ברחם.


An improved method for the quantitation of flavonoids in Herba Leonuri by capillary electrophoresis.
J Agric Food Chem. 2005; 53(15):5853-7 - ISSN: 0021-8561
Xu X; Ye H; Wang W; Chen G

בבדיקה באמצעות אלקטרופורזיס קפילרית הוגדרו חמישה פלבונואידים בלאונורי: kaempferol, rutin, hyperoside, quercitrin, quercetin .


Anti-oxidative stress effects of Herba leonuri on ischemic rat hearts
Life Sci. 2005; 76(26):3043-56 - ISSN: 0024-3205
Sun J; Huang SH; Zhu YC; Whiteman M; Wang MJ; Tan BK; Zhu YZ

ללאונורי תכונות נוגדות חמצון וסטרס ולכן גם קרדיופרוטקטיביות במצבי איסכמיה. תופעות אילו נבחנו על חולדות. הלאונורי שומר את תפקוד האנזים superoxide dismutase וה- glutathione peroxidase ומונע הצטברות malondialdehyde בעיקר במצבים אקוטיים של התקפי לב. מכאן שהצמח עשוי לשחק תפקיד בשיקום נזקים חימצוניים לאחר אי ספיקת לב.


Enhancement of phenylephrine-induced contraction in the isolated rat aorta with endothelium by H2O-extract from an Oriental medicinal plant Leonuri herba.
Jpn J Pharmacol. 2001; 86(2):215-22 - ISSN: 0021-5198
Pang S; Tsuchiya S; Horie S; Uchida M; Murayama T; Watanabe K
Laboratory of Chemical Pharmacology, Faculty of Pharmaceutical Sciences, Chiba University, Japan.

תמצית לאונורי על בסיס מים משפרת התכווצות האאורטה של חולדות תחת השפעת תמצית פנילפרין (חומר הדומה לאפדרין ומצוי בקליפות הדרים, למשל). נראה שהמנגנון הוא דרך עיכוב האנזים nitric oxide synthase האחראי ליצירת NO ודרך עיכוב ההרפיה המבוצעת בהשפעת אצטיל כולין. השפעה זו נבחנה על מרכיבי הלאונורי ונמצא כי החומר הפעיל העיקרי בה: leonurine אינו אחראי להשפעה.מכאן שקיים חומר נוסף בלאונורי בעל תכונות וזוקונסטריקטיביות (מכווצות כלי דם). המחקר אינו מציין אם תכונות אילו בעלות אופי סלקטיבי, למשל ברחם או באנדותל הלב, אך לא בכלי דם פריפריים. במידה שהתכונה לא סלקטיבית כי אז מסתבר שהלאונורי, בשילוב עם צמחים כמו Pc. Citri Reticulatae עלולים להעלות לחץ דם ולא רק לדאוג לזרימת דם תקינה ומניעת סטאזיס.


Inhibition of human cytochrome P450 isoforms and NADPH-CYP reductase in vitro by 15 herbal medicines, including Epimedii herba.
J Clin Pharm Ther. 2006; 31(1):83-91 - ISSN: 0269-4727
Liu KH; Kim MJ; Jeon BH; Shon JH; Cha IJ; Cho KH; Lee SS; Shin JG
Department of Pharmacology and PharmacoGenomics Research Center, Inje University College of Medicine and Clinical Pharmacology Center, #633-165 Gaegum-Dong, Busanjin-Gu, Busan Paik Hospital, Busan 614-735, South Korea.

מחקר קוריאני בחן 15 צמחים סיניים ובניהם הלאונורי והשפעתם על cytochrome P450 - CYP, בשילוב עם תרופות שונות. נמצא כי הצמחים: Epimedii herba , Glycyrrhizae radix וה- Leonuri herba הפגינו השפעה מעקבת חזקה ביותר על הציטוכרום ועל האנזים NADPH-CYP reductase . ממצאים אילו מרמזים על אפשרות לאינטראקציות בין תרופתיות חזקות ביותר בצמחים הנ´ל.


טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:
בראייה סינית אין לרשום אותו בזמן הריון בשל סכנת הפלה.
בראייה מערבית הוא מכיל אשלגן ולכן בשימוש ממושך עלול לגרום ליתר אשלגן בדם (היפרקלמיה) במיוחד עם Potassium-sparing diuretics כמו אמילוריד או ספירונולקטון. מדובר בתרופות משתנות המשמרות את האשלגן בגוף. הצמח יכול לפגוע בספיגת האשלגן, נתרן, סודה לשתיה (רכיב נפוץ באבקות שונות במטבח), אלומיניום ומגנזיום. הזרעים אסורים בהריון, בזמן דימום מתמשך ובמידה ויש אישונים מורחבים.
בשל ריכוז האלקלואידים בצמח במנת יתר הינו מעט רעיל ויגרום לתחושת חסר כוח, חוסר יכולת להניע את הגפיים התחתונות, שיתוק, כאבים כללים, הרדמות איברים, כאבים, תחושת מלאות בחזה, הזעות, הורדת לחץ הדם, ונשימה חלשה. למרות כל הסימנים הללו ההכרה ויכולת הדיבור אינן נפגעות.


צמדים - Dui Yao:


Hb. Leonuri Heterophilli + Rz. Cyperi Rotundi
Yi Mu Cao + Xiang Fu
Yi Mu Cao= Hb. Leonuri Heterophilli – חריף, מר ומעט קריר. מניע דם ומפזר סטגנציה, משתן ומפחית בצקות, מטהר חום ופותר רעילות.
Rz. Cyperi Rotundi = Xiang Fu – חריף, מעט מר ומעט מתוק. מניע את Qi הכבד ומהרמן את הכבד והטחול, מסדיר את המחזור החודשי ומשכך כאב.
השילוב הזה עונה בצורה מקסימאלית על מגוון בעיות סטגנציה של Qi או דם הקשורות למערכת הגניקולוגית.
שימושי ל: למגוון בעיות גניקולוגיות: דיסמנוריאה - אי סדירות המחזור, אמנוריאה - העדר המחזור, כאבי בטן הקשורים למחזור, קרישי דם רבים בזמן המחזור, לוכיוסכזיס, מגוון בעיות כאב גניקולוגיות,

Hb. Leonuri Heterophilli + Rx. Angelicae Sinensis
Yi Mu Cao + Dang Gui
Yi Mu Cao= Hb. Leonuri Heterophilli - חריף, מר ומעט קריר. מניע דם ומפזר סטגנציה, משתן ומפחית בצקות, מטהר חום ופותר רעילות.
Dang Gui = Rx. Angelicae Sinensis– חריף, מתוק, מר וחם. מחזק דם מניע דם ומווסת את המחזור. מפזר קור. מלחלח ופותח את המעיים לטיפול בעצירות. מוריד נפיחויות, מסלק מוגלה, מחדש רקמות ומשכך כאב.
השילוב גורם להנעת דם יעילה לשם הקלה על כאב במיוחד כי קיים גם אלמנט של חיזוק הדם. כמו כן יחד הם מאוזנים מבחינת הטמפרטורה.

Hb. Leonuri Heterophilli + Hb. Lycopi
Yi Mu Cao + Ze Lan
Yi Mu Cao= Hb. Leonuri Heterophilli - חריף,מר ומעט קריר. מניע דם ומפזר סטגנציה, משתן ומפחית בצקות, מטהר חום ופותר רעילות.
Ze Lan = Hb. Lycopi – חריף, מר, ארומאטי. חמים. מניע דם ומווסת את המחזור. משתן ומעודד מתן שתן. במיוחד לבצקות לאחר הלידה.
זהו שילוב של שני צמחים המניעים את הדם וגם בעלי יכולת לשתן. הם יעילים אשר ישנה סטגנציית דם לצד הצטברות לא תקינה של נוזלים כדוגמת הסינדרום xue fen המתאר מצב של אמנוריאה ובעקבותיה הצטברות נוזלים סיסטמית. הטיפול הנכון הינו להניע את הדם ואחר כך הבצקת תיפטר מעצמה. שני הצמחים האלו משרתים את האסטרטגיה הטיפולית בצורה הטובה ביותר. Yi Mu Cao הינו חזק יותר ומתאים למצבי חום ואילו Ze Lan הינו עדיו יותר ומתאים גם למצבי חום וגם למצבי קור הקשורים לסטגנציית דם.


אגדות וסיפורים:
המציאות הסינית שזורה באגדות, אחת מהן מספרת על אם ובנה בן העשר, האם הייתה חולה מאז הלידה של בנה וסבלה מכאבים בבטן התחתונה ומחזור לא סדיר כתוצאה ממקרישי דם לאחר הלידה. בנה אשר רצה לעזור לאימו ניסה לשכנע אותה לפנות לרופא אך אימו דחתה אותו באומרה שהם אינם יכולים לעמוד בתשלום לרופא. וכך הלך הבן אל הרופא בעצמו וביקש ממנו כי ירפא את אימו. הרופא נתן לבן מעט מצמח מסוים והנחה אותו כיצד להכין אותו. בהגיעו הביתה הכין את הצמח ונתן אותו לאימו ואכן חל שיפור מסוים במצבה. הבן חזר לרופא וזה אמר לו שיוכל לרפא את אימו ושהתשלום הינו 500 פאונד של אורז. הבן התעצב ביודעו כי לא יוכל לממן את הטיפול. לפתע הבזיק בראשו רעיון והוא ביקש מהרופא כי ישלם לו לאחר שאימו תבריא, הרופא נאות לבקשתו ואמר לו לבוא מחר לקחת את הצמח. בשעת לילה יצא הרופא אל ההרים לקטוף את הצמח כאשר מאחוריו מתגנב הבן הצעיר, לאחר שהרופא לקח מספר צמחים והלך יצא הילד ממחבואו וקטף גם הוא מספר צמחים. למחרת בא הרופא לביתם והילד הודיעו כי לא יוכל לממן את הטיפול כפי שחשב. לאחר שהרופא עזב את הבית הכין הילד את הצמחים שקטף בעצמו ובכך ריפא את אימו ומאז שמו של הצמח הינו צמח המטיב לאם.

למידע על צמחים נוספים מומלץ לפנות למדריך הצמחים שבאתר

עריכה מקצועית: חיים חן – מטפל ברפואה סינית

להפניות
למידע אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז