לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

ההבדלים הדביקים שבין לחות לליחה ברפואה הסינית

 
 
חום ולחות בחיפוי הלשון לחות וליחה מוגדרים ברפואה הסינית כשני חומרים שונים. עם זאת, במקרים רבים אנו מייחסים להם תכונות דומות ואף מתקשים להבחין בניהם. מאמר זה מחדד את ההבדלים, מפריד בין החומרים ומשווה בניהם ואף משווה בטיפול הרבולוגי בין שתי התופעות.
 
 
  
מאת: עמרי כהן וד´´ר ניר עמיר
 

 ההבדלים הדביקים שבין לחות לליחה


לחות וליחה מוגדרים ברפואה הסינית כשני חומרים שונים. עם זאת, במקרים רבים אנו מייחסים להם תכונות דומות ואף מתקשים להבחין בניהם.
מאמר זה מחדד את ההבדלים, מפריד בין החומרים ומשווה בניהם ואף משווה בטיפול הרבולוגי בין שתי התופעות.

הסינים הסתכלו על הטבע כאל מקרוקוסמוס המייצג את המיקרוקוסמוס של גופנו. משמעות הדבר היא שהמושג לחות אינו בהכרח אותה תופעה טורדנית בימי קיץ תל אביבים טיפוסיים וגם לא זו של הסאונה. בדומה לכך, הליחה אינה בהכרח אותו פלט דביק הנפלט מדרכי הנשימה העליונות כאשר אדם מצונן משתעל בכוח.
המושג לחות (ובדומה לכך ליחה) משקף את המאפיינים של הלחות. תחושת לחות מלווה ברטיבות, דביקות, איטיות והכבדה. מכאן שאם לאדם מסוים מתלווים חלק או רוב הסימפטומים הללו, הרי שהוא לוקה בלחות גם אם אין בסביבה גורם חיצוני שמעיד על עומס לחות או רטיבות.
בדומה לכך הליחה, צמיגה יותר, דביקה יותר, כבדה יותר וקשה להוצאה. מכאן, אם לאדם יש תחושת כובד, צמיגות ודביקות, אז גם אם אין בנמצא (או למזער לא רואים בעין) ליחה, אותו אדם מוגדר כסובל מליחה.
ההיגיון בתפיסה זו שהיא סובבת לא סביב מקור הבעיה אלא סביב פיתרון הבעיה. את הרפואה הסינית לא מעניין אם יש באמת ליחה, מעניין אם ניתן להפטר מאותו דבר שדומה לליחה על ידי ´טיפול מוציא ליחה´. באופן קצת פרדוכסלי ניתן להגדיר ליחה כתופעה שניתנת לפיתרון על ידי טיפול מסלק ליחה...

 לחות- Damp
לחות היא פתוגן ייני שפוגע בעיקר ביאנג.
הגורם ללחות הוא לא רק מזג אוויר לח אלא גם תנאי מחייה לחים למשל מגורים בבית לח או תחוב סביבת עבודה לחה, לבישת בגדים רטובים או ישיבה על קרקע לחה. תופעה זו נצפתה בבתי הכורים במאה ה – 19, למשל, אז הם היו חיים במזג אויר לח וקר, עבדו במכרות הלחים וחיו בבקתות אבן קרות ולחות. אפיינו אותם מגוון מחלות דרכי נשימה ופרקים המתארים נכונה את תופעת הלחות.
אלא שאנו מבחינים בין לחות חיצונית, כזו שמגיעה כפתוגן חיצוני, תוקפת ולעתים חולפת. במקרים אחרים הלחות נשארת והופכת להיות פנימית, או שמלכתחילה נוצרה בפנים.

המאפיינים של לחות
לחות היא חומר דביק שקשה להיפטר ממנו (קשה לכיח), היא כבדה, מאיטה תהליכים, שוקעת מטה וגורמת להתקפים חוזרים.

כשלחות חיצונית פולשת על הגוף היא נוטה תחילה, לפלוש לאזורים תחתונים בעיקר לרגליים , מהרגליים היא עלולה לזרום דרך המרידיאנים אל האיברים החלולים שבאגן.
כשהלחות מתמקמת באזורים שונים הביטויים משתנים, למשל:
לחות במערכת הגניטאלית של האישה – הפרשות (למשל לויקוריאה). לחות מתמקמת במעיים - יציאות רכות (למשל שלשול), לחות בשלפוחית- תכיפות במתן שתן עם או ללא הפרעות וצריבה (למשל דיסאוריה).


הביטויים הקליניים של לחות
הביטויים הכללים כוללים תופעות של כבדות, עכירות ודביקות. תופעות אילו יכולות להתבטא באזורי גוף שונים:
תחושת כבדות של הגוף או הראש - הלחות כבדה יחסית ומקשה על זרימת הצ´י, דבר המתבטא בכבדות ואיטיות. כמו כן היא נתקעת באזורים סגורים כמו הראש, בעיקר משום שהיא קלה יחסית לליחה ויכולה לחדור או להיווצר באזור המחמם העליון, מהריאות ומעלה. במקרה זה האדם יחוש תחושת ´סחבה רטובה בראש´.
פעמים רבות לחות תוקפת את הראש וגורמת לסימפטומים הנ´ל במנגנון עקיף - היא מונעת מהיאנג לעלות לראש, לפתוח את הפתחים ולטהר את המוח והחושים.
הכובד של הלחות יכול להצטבר בגפיים תחתונות, בשל כוח המשיכה. במקרים אילו יחוש האדם, פרט לתחושת הכובד והלאות, גם תחושת נימול ברגליים וחוסר זרימה המיוחס לפגיעה בזרימת הצ´י שבאזור.

חוסר תאבון – לחות הממלאת את הקיבה מפריעה למעבר המזון ולזרימת הצ´י מטה. לכן יתכן חסר תאבון ולפעמים אפילו בחילה.
תחושת מועקה בחזה או באפיגסטריום – לחות מכבידה על זרימת הצ´י ויוצרת תחושה של תקיעות. זוהי תקיעות המתבטאת באיטיות ולא בסטאזיס. לכן אין כאן כאב חותך אלא מועקה. תחושה של כובד כאילו שקי חול רובצים על החזה. גם אם הנשימה תקינה התחושה שאין מספיק אוויר.
תחושה דביקה בפה – בשל דביקות הלחות.
קושי במתן שתן – לחות חוסמת את מעבר הצ´י והשתן בשלפוחית ובדרכי הפרשת השתן. המצאות הלחות נותנת תחושה של מלאות בשלפוחית וחוסר התרוקנות ומכאן הגברת הדחיפות והתכיפות. תופעה זו יכולה להתבטא ב Voiding , תחושת שלפוחית לא מרוקנת וב Dysuria , הפרעה במתן שתן.
הפרשה וגינאלית לבנה ודביקה – לחות המצטברת במחמם התחתון נוטה להיקוות גם באזורים גינקולוגים. כאשר הלחות בעלת טמפרטורה ניטרלית או קרה, ההפרשה תהיה לבנה עד שקופה, ללא צריבה, אך יכולה להיות מלווה בגרד. התחממות הלחות עלולה להוביל להפרשות צהובות, חריפות ריח וצורבות.
כאמור, מתבטאת לעיתים בהפרשות עכורות כמו השתנה עכורה, הפרשה וגינאלית או מחלות עור שמאופיינות בהפרשת נוזלים דביקים ועכורים (מוגלתיים), כמו גם בסוגים מסוימים של אקזמה.
לשון בעלת חיפוי דביק ודופק חלקלק – לחות משפיעה יותר על חיפוי הלשון מאשר על המבנה הבסיסי שלה. לכן נראה חיפוי חלקלק, לעתים משחתי, על הלשון. יש לזכור שלחות חיצונית אינה מתבטאת מיד בלשון וייתכן שעד שיעבור הזמן המספיק ללשון להשתנות הלחות כבר תחלוף.
עם זאת, הלחות דביקה ולכן קיים קושי להפטר ממנה, דבר שגורם למצב כרוני עם התקפים חוזרים בתדירות גבוהה.


 לחות חיצונית
לחות חיצונית עלולה לגרום לכל התופעות שהזכרנו אך בצורה אקוטית, לעתים עם חיפוי עבה ודביק ודופק מתגלגל ומלא.
במצבי חום נראה תופעות של: חום (fever), החיפוי יהיה דביק וצהוב והדופק יהיה מתגלגל ומהיר. לחות - חום, אופיינית לתקופת הקיץ וסופו.
הלחות נוטה לפגוע ביאנג הטחול ובפעילות הטרנספורמציה והטרנספורטציה שלו. לכן אחרי ההתקף ראשון, הטחול יוחלש ויטה ליצור עוד לחות. בנקודה זו זה יהיה בלתי אפשרי להבדיל בין לחות חיצונית לפנימית. 

לחות פנימית
לחות פנימית נוצרת על רקע של חולשת הטחול ולפעמיים גם של הכליות.
אם הטחול חלש אז פעילות ההנעה וההתמרה (T&T) של נוזלי הגוף נפגעת. הנוזלים לא יותמרו אלא יצטברו ללחות. פעולת ההתמרה כוללת שינוי מטבולי כימי של הלחות והפרדת נוזלים. הערה: פעולה זו מקבילה להשפעות הטחול בהובלת הנוזל הלימפתי, השפעות הלבלב בהפרשת אנזימים המאפשרים פירוק שומנים במעיים, החזרת מלחים לתוך הגוף על ידי הכליות והפרשת נוזלים וחומרים מיותרים דרך הנפרונים בכליה מעברי השתן. גם ברמה הפיזיולוגית (המערבית) תפקוד לקוי של מערכות אילו יוצר הצטברות מוגלה (דרך המערכת החיסונית והלימפטית) או שומנים בדם (בעיקר טריגליצרידים).

לחות פנימית דומה ללחות חיצונית אלא שבמצב זה ההתקף יהיה כרוני ולא אקוטי ויתפתח באופן איטי יותר.
בנוסף, בלחות חיצונית הלשון בעלת חיפוי עבה ודביק (מקביל למצב עודף חיצוני), בעוד שבלחות פנימית החיפוי יהיה דביק אבל דק יותר.
הדופק בלחות חיצונית יהיה מתגלגל ומלא בעוד שבלחות פנימית הדופק יהיה מתגלגל ודק או חלש וצף.



 ליחה- Phlegm
ליחה הוא מושג רחב וחשוב מאוד ברפואה הסינית. הליחה נפוצה במטופלים בקליניקה.
לרוב, הליחה נוצרת על רקע חוסר צ´י הטחול. אם הטחול כושל בביצוע התמרה והנעה של נוזלים, אלו מצטברים והופכים לליחה. לכן הליחה נחשבת כמצב פתולוגי.
כשליחה מצטברת לאורך זמן היא עלולה לגרום למחלות שונות ולכן נחשבת גם כגורם אטיולוגי.

גם חולשה של הראות והכליות עלולה להוביל להיווצרות ליחה. כשהראות לא מצליחות להוריד ולפזר את הנוזלים בגוף או כשהכליות לא מתמירות ומפרישות נוזלים מהגוף אז הם יצטברו ותיווצר ליחה. למרות שהתופעה אינה מודגשת בספרים סינים רבים, גם לכבד תפקיד חשוב בהתמרה ופינוי הליחה. עם זאת, מעורבות האיברים האחרים משנית והטחול נשאר האיבר העיקרי הקשור להיווצרות של ליחה בגוף.
סימני חובה לליחה כוללים חיפוי חלקלק ו / או דביק בלשון ודופק מתגלגל ו / או מיתרי.
הערה: ייתכן שסימנים אילו יופיעו ללא ליחה אך לא סביר שליחה תופיע ללא סימנים אילו.

סוגי ליחה
ליחה חומרית - אפשר לראות, למשל כיח שמצטבר בראות ויוצא החוצה כמו בברונכיט או מחלות ריאה אחרות או מרקם דביק ומבריק של הצואה. מיוחסת לראות, אך גם למערכת העיכול.
ליחה אל חומרית - לא ניתן לראותה. עלולה להצטבר מתחת לעור או המרידיאנים. היא עלולה לחסום את פתחי הלב או ליצור חסימה בצורת אבנים בכיס המרה או בכליות. היא עלולה להתמקם במפרקים וליצור דלקת עם דפורמציות. מיוחסת לתיירואיד אך גם למערכת העצבים ולמנגנונים נפשיים.

הערות:
הסיווג בין שני סוגי הליחה לא ברור בספרות הרחבה. באופן כללי ניתן לאמור שליחה היא כל דבר שטיפול נוגד ליחה יועיל לו. לכן גם אם לא ניתן לראות קיום של ליחה אך הטיפול מועיל, יש לראות בתופעה ליחה. מכאן שתופעות כמו תקיעות נפשית, עכירות מנטאלית או מצבי פסיכוזה מיוחסים לליחה (לא חומרית) משום שהטיפול נוגד ליחה עשוי להתאים להם. ולמה ´לא חומרית´? כי לא ניתן לצפות במרכיב החומרי שלה.

ליחה במרידיאנים - ליחה במרידיאנים אינה מוחשית (אין נפיחות) אך היא תגרום לתחושת נימול. תופעה זו נפוצה יותר בזקנים או לאחר אירוע מוחי.
ליחה שמערפלת את הלב - ליחה אל חומרית עלולה לחסום את פתחי הלב ולערפל את המוח,. תופעה זו מתבטאת במחלות נפש כמו סכיזופרניה, מניה-דפרסיה וגם לאפילפסיה.
בכיס המרה או בכליות- אבנים בכיס המרה והכליות נחשבות לסוג של ליחה הנגרמת עקב חום ש´מבשל´ ומאדה את הנוזלים מתוך הליחה וממצק אותה לאורך זמן.
במפרקים- דפורמציות המופיעות בדלקת פרקים כרונית, נחשבות אף הן לליחה. כשהנוזלים לא מותמרים ומצטברים במפרקים לאורך זמן הם יוצרים ליחה המותמרת לעיתים לגושים רכים בשם ´טופי´ או לגידולי עצם לא רצויים נקראים אוסטאופיטים.



 תופעות ליחה משולבות
ליחה (ליחה חומרית או אל-חומרית) יכולה ללבוש צורות נוספות בהתאם לפתוגן איתו היא מופיעה, לדוגמא: ליחה עם רוח, ליחה עם חום, ליחה עם קור, ליחה ולחות, ליחת צ´י, וליחה עם נוזלים.

ליחה עם רוח - תגרום לסחרחורות, בחילות, הקאות, נימול בגפיים, שיעול עם ליחה. נשימה מלווה בחרחור, נוזלים מהגרון ואפזיה. תופעה זו יכולה לגרום לשבץ רוח.
ליחה עם חום - מתבטא בכיח צהוב ודביק, פנים אדומות, פה ושפתיים יבשות, אי שקט. לשון חיוורת עם חיפוי לבן ורטוב, דופק מתגלגל עמוק ואיטי. ליחה עם חום תשפיע בעיקר על הקיבה הראות והלב.
ליחה עם קור - מתבטא בכיח קצפי, לבן ונוזלי, תחושת קור בגפיים ובגב ובחילות. לשון חיוורת עם חיפוי לבן ורטוב. דופק מתגלגל עמוק ואיטי. מופיע לרוב בסינדרומים של הקיבה והראות.
לחות וליחה - מתבטא בכיח לבן, שופע ודביק, חוסר תאבון, היעדר צמא, תחושת מועקה בחזה ובאפיגסטריום. לשון עם חיפוי דביק. דופק מתגלגל. תופעה נפוצה בסינדרומים של הראות.
ליחת צ´י - ליחה אל-חומרית המתבטאת בהרגשה של נפיחות בגרון (אך ללא נפיחות פיזית), קושי בבליעה ותחושה של לחץ בחזה ובסרעפת. סוג ליחה זה קשור לרוב בסטגנציה של צ´י בגרון שנגרמת על רקע בעיות רגשיות על רקע תקיעות צ´י הכבד. התחושה האופיינית לתקיעות בגרון, על פי הרפואה הסינית, נקראת ´סינדרום גלעין השזיף´ ותופעה זו מוחמרת או מוטבת בהתאם למצב הרוח.
ליחה עם נוזלים - סוג נוסף של ליחה שמכונה בסינית ´יין´ מתייחס לנוזלים או מים. זהו סוג של ליחה חומרית המאופיינת על ידי נוזליים מימים ודלילים. אפשר למעשה לשמוע אותם זזים בקיבה. ישנם ארבעה סוגים של ליחה עם נוזלים:

1. ליחה עם נוזלים בקיבה ובמעיים - מתבטא במלאות בטנית ותחושת אי נוחות, הקאות של נוזלים מימיים, גרון ופה יבשים ללא רצון לשתות, נוזלים בקיבה, תחושת מלאות בחזה, יציאות רכות, אובדן משקל, דופק עמוק ומתגלגל. לשון נפוחה עם חיפוי דביק.
2. ליחה עם נוזלים בהיפוכונדריום - מתבטא בכאב בהיפוכונדריום, שמוחמר בשיעול ונשימה, חוסר נוחות בהיפוכונדריום וקוצר נשימה. לשון עם חיפוי דביק. דופק עמוק ומיתרי.
3. ליחה ונוזלים בגפיים - מתבטא בתחושת כבדות בגוף, כאבי שרירים, אין הזעה, חוסר רצון לשתות, שיעול עם ליחה לבנה. לשון עם חיפוי דביק ולבן. דופק מיתרי או דק.
4. ליחה ונוזלים מעל הסרעפת - מתבטא בשיעול, אסטמה, בצקת, סחרחורות, כיח לבן ורב. לשון עם חיפוי לבן דביק ועבה. דופק: מיתרי. כל הסימפטומים מחמירים בחשיפה לקור.




 סיכום ההבדלים בין שתי התופעות
לחות וליחה הן חומרים דומים מאוד ושניהם נוצרים על רקע כשל של הטחול בהנעה והתמרה של נוזלי גוף, למרות זאת ישנם הבדלים:
1. לחות עלולה להופיע ממקור חיצוני או ממקור פנימי בעוד שליחה נוצרת על רקע כשל פנימי בלבד.
2. לחות פנימית מקורה לרוב על רקע של הטחול בהתמרה והנעה (T&T) של נוזלי גוף, בעוד שליחה נגרמת גם בבעיות של הראות והכליות.
3. למרות שלחות עלולה להתמקם בראש ולחסום את היאנג מלעלות ולטהר את המוח והחושים, היא משפיעה בעיקר על החלק התחתון של הגוף (הלחות כבדה ורטובה ולכן יורדת למטה), בעוד שליחה משפיעה בעיקר על החלק האמצעי והעליון של הגוף, בעיקר משום שהיא נלכדת במקום ונעה אך בקושי. למשל: בעיות במתן שתן נוצרות בגלל לחות במחמם התחתון ובשלפוחית, יציאות עם מוקוס או דם יגרמו בגלל לחות וחום במעיים.
מצד שני, ליחה משפיעה בעיקר על החזה וגורמת לתחושת מועקה, על הגרון וגורמת לתחושת תקיעות בגרון או על הראש וגורמת לתחושת כבדות, ערפול וסחרחורות.
4. לחות בראש תגרום לתחושת כבדות בעוד שליחה תגרום גם לסחרחורות.
5. ליחה עלולה לערפל את התודעה ולגרום לבעיות מנטאליות. בילדים אף לאיחור התפתחותי. ללחות אין אפקט כזה.
6. ליחה עלולה להתמקם במרידיאנים ומתחת לעור וליצור נפיחות וגושים בעוד שלחות משפיעה יותר על איברים פנימיים ומפרקים.
7. למרות שיש סוגים רבים של ליחה לרבות ליחה קרה או ליחה עם לחות, ליחה מתחברת בקלות עם אש במיוחד במחלות כרוניות. ללחות אין קשר כזה לאש. ליחה עם אש היא תופעה כה נפוצה שיש משפט ברפואה הסינית שאומר ´ליחה היא חומר שנוצר מאש ואילו אש היא תוצר אל-חומרי שנוצר מליחה´.
8. לחות פנימית יכולה להיווצר רק על רקע חולשת טחול ואילו ליחה עלולה להיווצר גם על ידי אש שממצקת את נוזלי הגוף (כמו באבנים בכיס מרה ובכליות).
9. לחות משפיעה בעיקר על הטחול, כיס המרה, שלפוחית השתן והמעיים (חוץ מהטחול על איברי היאנג). בעוד שליחה משפיעה בעיקר על הלב, כליות, ראות והקיבה (חוץ מהקיבה בעיקר על איברי היין).
10. לרוב, לחות משפיעה על הטחול בעוד שליחה משפיעה על הקיבה.
11. למרות שגם לליחה יש אופי כבד, אין לה את המאפיין הדביק, העכור או את הנטייה לשקוע למטה.
12. ליחה עלולה להיקשר למגוון רחב של פתוגנים אחרים וליצור: ליחה קרה, ליחה עם לחות, ליחה עם רוח, יובש עם ליחה, ליחת אש וליחת צי. בעוד שלחות תתחבר רק עם חום או קור וליצור לחות חמה או לחות קרה.
13. ליחה יכולה להיות גם דלילה ונוזלית מאוד, לחות מופיעה באותה צורה תמיד.
14. דופק אופייני - גם במצבי לחות וגם במצבי ליחה נרגיש דופק מתגלגל. למרות זאת, לחות תתבטא גם בדופק חלש וצף. ליחה תגרום לדופק להיות גם מיתרי.
15. לשון אופיינית: גם בליחה וגם בלחות יהיה חיפוי דביק אך במצבי ליחה הלשון יכולה להראות גם חיפוי יבש, מחוספס או מגורגר. חיפוי כזה נפוץ בתוך החריץ המרכזי באזור הקיבה (בלשון) המצביע על ליחת אש בקיבה.
16. טיפול: למרות שיש דמיון רב בטיפול בליחה ולחות, נשתמש במרידיאן הטחול בעיקר בשביל לסלק לחות בעוד שכדי לטפל בליחה נשתמש יותר במרידיאן הקיבה, לדוגמה 6SP- ו 3SP- הן הנקודות החשובות ביותר לסילוק לחות מהגוף בעוד ש 40St- היא הנקודה המתאימה ביותר בכדי להיפטר מהליחה. עם זאת, יש לציין שבמצבים של ליחה חמה צמיגה במיוחד יש לשלב גם טיפול במרידיאן הכבד כדי להניע ולקרר ליחה רעילה.
17. הטיפול בצמחים שונה. הצמחים שמסלקים ליחה נמצאים בקטגוריה נפרדת מהצמחים שמנקזים לחות.


 טבלת המסכמת את ההבדלים בין לחות לליחה





 השוואה בטיפול הרבולוגי בין שתי התופעות


הצטברויות, בעיקר של לחות, דורשות אסטרטגיות טיפול מגוונות. מקובל לטפל במצבי לחות בשלושה אופנים, לרוב משולבים יחדיו בתוך אותה פורמולה:
א - פיגוג לחות< - הכוונה לצמחים ארומאטיים המאפשרים חדירה דרך הלחות ופיזורה (כמו פן לשיער). מתאים בעיקר לבעיות של מערכת הנשימה והעיכול. רובם חמימים ולכן מאפשרים הנעה טובה יותר. מאידך, בשל היותם חמימים יש להיזהר ולא להגזים עם השימוש שלהם.
דוגמא: Chen Pi = Pc. Citri reticulatae
ב - ניקוז לחות - הכוונה לצמחים בעלי אופן משתן המאפשרים ללחות שבריאות ובאזורים אחרים להתנקז דרך שלפוחית השתן. צמחים מתונים משפיעים רק כשהם בתוך פורמולה מאוזנת. צמחים חזקים יותר משפיעים גם על הכליות ומאפשרים ניקוז נוזלים. מאידך, צמחים אילו עלולים להוביל לשינוי באלקטרוליטים ולתגובות בעייתיות עם תרופות שונות.
דוגמא: Fu Ling = Sc. Poria cocos
ג - מניעת לחות - הכוונה לצמחים המחזקים את הטחול שאינם מייצרים לחות. חיזוק הטחול משפר את יכולת ההובלה וההתמרה של הנוזלים ובכך מונע הצטברויות מיותרות.
דוגמא: Bai Zhu = Rx. Atractilodys macrocephalae

ההתמודדות עם הליחה מורכבת יותר. ליחה נוטה להתחמם ולהצטמג. הסיבה לכך היא שהצ´י המנסה לפנות אותה נתקע וכל האנרגיה הקינטית שלו הופכת לאנרגית חום. ככל שהליחה יותר תקועה כך היא תתחמם יותר. ככל שהיא תתחמם יותר כך היא תצטמג ותתקע יותר. מכאן נוצר מעגל קסמים בעייתי שהולך ומחמיר עם הזמן.
במצבים אילו יש לפעול עם צמחים חזקים יותר שלא רק מניעים, מפוגגים, מנקזים מטה או מונעים הצטברויות אלא גם מקררים ועובדים דרך הכבד. למשל Huang Lian = Rz. Coptidis או Huang Qin - Scutellariae Baicalensis Radix .

במקרים אילו ראוי להבדיל בין שני מושגים שהרפואה הסינית אינה מדגישה במיוחד בחלק האבחנתי אך נותנת לו מקום כבוד בחלק הקליני: ליחה הקשורה לטחול (שנוצרה ממנו או בגלל תפקוד לקוי שלו) יותר פשוטה לניקוז מליחה כבדית (שנוצרה במקור בשל ליקוי בטחול אך נתקעה בשל זרימת צ´י כבד לא תקינה). בעוד שליחה ´טחולית´ מתקשרת לבעיות נשימה, עיכול אך לעיתים גם לבעיות מנטאליות, ליחה כבדית מתקשרת לבעיות טריגליצרידים וכולסטרול, אך לעתים היא מתקשרת גם למצבי סינוסיטיס או מצבים נפשיים קשים כמו מניה-דיפרסיה או סכיזופרניה (שאז ישנה אבחנה מצוינת אך טיפול מוגבל).



ארומאטיים משנים לחות
צמחים ארומאטיים (בעלי ריח נעים) יכולים לחדור עכירויות ולהתמירם. מסיבה זו ניתן להסב מאכל, לעתים אפילו מלחלח, למאכל ארומאטי שיתמודד עם הלחות. לדוגמא: לחם נחשב על פי הרפואה הסינית כמייצר ליחה / לחות (תלוי בנסיבות), אך אם קולים אותו לצנים צהבהב (לא שחור!) תכונותיו החדשות - חמים, צהוב וארומאטי, מאפשרות לו לחדור אל הטחול ולמנוע את הלחות שהייתה מצטברת. גם כאן זו שאלה של כמויות וכמות גדולה מדי עדיין עלולה לייצר עכירות (תלוי במצב הטחול).
עם זאת יש להבדיל בין מאכלים לצמחי מרפא: את המאכל ניתן להסב כך שלא יצבור לחות. את הצמח ניתן לעבד כך שיסלק אותה.

להלן מספר דוגמאות לצמחים משני לחות:

Bai Dou Kou - Amomi Cardamomi Fructus
חמים, חריף, ריאות, טחול-לבלב, קיבה
* מתמיר לחות בארומאטיות, בעיקר במחמם האמצעי, אך גם בעליון. מתאים למצבים של סטגנציית Qi במחמם במרכזי כגון נפיחות ומלאות בחזה ובבטן. המטופל לא ידע להסביר איפה בדיוק התחושה הלא נעימה בבטן וזאת בשל תכונת הלחות להתפשט 


Cao Dou Kou - Alpiniae Katsumadai Semen
חמים, חריף, טחול-לבלב, קיבה
מתאים למצבים בהם חסר ב SP/St גורם לסימפטומים שונים כנפיחות בבטן. צואה רכה. עייפות. חולשה. כאב. לחץ או מלאות באפיגסטריום לצד שלשול והקאות.


Cang Zhu - Atractylodos Rhizoma
חמים , מר, חריף, טחול-לבלב, קיבה
מייבש לחות חזק ומחזק את הטחול. ללחות החוסמת את הMJ ומפריע לT&T של הטחול. מסלק רוח לחות החוסמת את הגפיים. מסלק לחות ממחמם תחתון בהפרשות ואגינליות וכאב ונפיחות במפרקים. יעיל בייבוש לחות עם צמחים מסלקי חום. מעודד הזעה לשחרור חיצון. משפר את הראיה.


Cao Guo - Amomi Tsao Ko Fructus
חמים, חריף, טעמים ,טחול-לבלב קיבה.
מייבש לחות בחוזקה ומפיג קור - ל חסר ב SP/St שגורם לנפיחות בבטן.צואה רכה. עייפות.חולשה. כאב. לחץ או מלאות באפיגסטריום לצד שלשול והקאות. מטפל במלריה. * מפזר סטגנציות ונפיחויות - לסטגנציית מזון ממאכלי בשר. Cao Guo הינו הצמח הפוטנטי ביותר לייבוש הלחות בMJ וטיפול בסימפטומים שונים הנובעים מקור.


Hou Po - Magnoliae Officinalis Flos
אנרגיה ,מר, חריף, קיבה, ריאות,טחול-לבלב, מעי גס.
מניע צ´י. מתמיר לחות ופותח סטגנציות לחות המפריעה לטחול ולקיבה או במקרים של תקיעות מזון עם כאב ונפיחות בבטן או בחזה במיוחד על רקע עודף. חוסר תיאבון. הקאות. או שלשולים. מחמם ומתמיר ליחה ומוריד צ´י מורד מטה במצבי שיעול. צפצופי נשימה ותקיעות בחזה.


Huo Xiang - Agastaches seu Pogostemi
חמים, חריף, ריאות, טחול-לבלב, קיבה.
ארומטי. מסלק לחות עכורה היוצרת חסימה פנימית ומפריעה לתפקוד הטחול. לאי נוחות ומלאות בבטן ובקיבה עם תיאבון מופחת. מאזן את הMJ ומפסיק הקאות, לרבות הקאות בוקר הנגרמות על רקע לחות. משחרר חיצון ומתמיר עכירות במצבי לחות חיצונית ובמצבים ראשוניים של מחלת חום ולחות.


Pei Lan - Euphtorii Fortunei Herba
ניטראלי, חריף, טחול-לבלב קיבה.
ללחות חוסמת את הMJ עם תחושת מועקה בחזה. חוסר תיאבון. בחילה ולשון לחה עם חיפוי לבן. ניטראלי ולכן אינו מוביל ליובש ולכן יעיל ללחות חמה בטחול המתבטאת בטעם מתוק ודביק. ריור יתר וריח רע מהפה. מוריד חום קיץ עם סימני בחילה ובמצבים ראשוניים של מחלות חום ולחות.


Sha Ren - Amomi Villosum Fructus seu Semen
חמים, חריף, טחול-לבלב, קיבה.
מתמיר לחות ומפסיק הקאות - מטפל בבחילות ושלשול על רקע לחות בMJ. אי נוחות באפיגסטריום וכאבי בטן. מניע Qi בMJ ומחזק את ה St. מרגיע עובר ומונע הפלה - מטפל בסינדרום ´העובר חסר המנוחה´ (סכנת הפלה עם דימום מהנרתיק. כאב גב. כאב בטן ותחושת לידה).לבחילות בוקר בהיריון. משולב בפורמולות מחזקות על מנת למנוע היווצרות סטגנציה. 



מנקזי לחות
צמחים מנקזי לחות פועלים במנגנון של שיתון וניקוז מטה. לכן פעולתם מסתייעת בשלפוחית השתן והכליות. כדי להוביל את הנוזלים מטה נחוצה פעולה משולבת של הריאות אשר מפזרים ומורידים את הנוזלים הצלולים מטה. באופן זה ניתן לסלק נוזלים במצבים של בצקת ריאות או על רקע אי ספיקת לב.
הטחול המאפשר הפרדה בין הנוזלים העכורים לטהורים דבר המונע הצטברות נוזלים עכורים בעיקר באזור המחמם התחתון. דבר זה מאפשר סילוק לחות חמה מהאזורים הגניטאליים של האישה.
פעולה על המעי הדק מסייעת לניקוז חום ונוזלים מהלב ולכן מועילה לבצקות ומצבי לחות בגפיים תחתונות. ניתן לשלב טיפול זה במצבים של חסימות מהנקבים אך לרוב הטיפול הנדרש יותר אגרסיבי ודורש גם טיפול בליחה.

להלן מספר דוגמאות לצמחים מנקזי לחות:


Ban Bian Lian - Lobeliae Chinensis cum Radice Herba
ניטראלי, מתוק. לב, ריאות,מעי דק
מקרר דם. למצבי רעילות ואש כמו טונסיליטיס, או עקיצות בעלי חיים.


<Bei Xie - Dioscorea Hypoglauca Rhizoma
ניטראלי,מר, שלפוחית השתן, כבד, קיבה.
לטיהור לחות מהLJ, שתן עכור או הפשרות וגינאליות עכורות. ללחות חמה. מרגיע את הגידים ופותח את הערוצים. אפקט מתון להקלה על Bi Syndromeכרוני עם סימני חום וכאבי שרירים. כאב גב תחתון והרדמות או קשיות ברגליים. מטהר לחות חמה מהעור – לפצעים בעור כאקזמה ומורסות.


Bian Xu - Polygoni Avicularis Herba
קריר, מר, שלפוחית השתן.
מסלק חום ולחות משלפוחית השתן. משתן ומקל על מצבי כאב וקושי במתן שתן על רקע חום ולחות. מסלק פרזיטים. מפסיק גירוד ללחות בעור על רקע פטרת או תולעים במעי.


Che Qian Zi - Plantaginis Semen
קר,מתוק, תפל, כליות, שלפוחית השתן, כבד, ריאות.
משתן ומסלק חום לכל המצבים של בצקת או כאב במתן שתן על רקע חום ולחות. לשלשול על רקע חום לחות או חום קיץ. לבעיות ראיה על רקע חסר בכבד המלוות בכאב. אודם. נפיחות או רגישות לאור. או בכליות במצבי יובש או קטרקט.ומפסיק שיעול על רקע חום בריאות.


Chi Fu Ling - Poriae Rubrae Sclerotium
ניטראלי, תפל, מתוק, טחול-לבלב, קיבה, שלפוחית השתן.
Chi = אדום . פטריית הפוריה האדומה. משתנת המתאימה בעיקר למצבי חום ולחות ולשתן עכור. אינה מחזקת את הטחול ואינה מרגיעה את הנפש.


Chi Xiao Dou - Phaseoli Calcarati Semen
ניטראלי, מתוק, חמוץ, לב, מעי דק.
מסלק חום ומשתן במצבי נפיחות בבטן על רקע בצקת, קושי במתן שתן ובצקות ברגליים. מניע מטה, מסלק בצקות וגורם למים וללחות לצאת מהגוף. מפזר סטזיס דם,מסלק אש רעילות. מסלק חום ולחות במצבים קלים של צהבת.


Deng Xin Cao - Junci Effusi Medulla
קריר, מתוק תפל, ריאות, לב, מעי דק.
משתן ומסלק לחות במצבי חום בדרכי שתן או בשתן כהה ומועט. מטהר חום מהלב דרך שיתון. לילדים עם הפרעת שינה או למבוגרים עם אינסומניה. במצבי חוסר מנוחה על רקע חוסר תקשורת בין הלב לכליות (דיסהרמוניה של אש בלב וחסר יין בכליות).


Di Fu Zi - Kochiae Scopariae Fructus
קר, מר, מתוק, שלפוחית השתן.
מסלק חום ולחות ומשתן. למצבי חום ולחות בשלפוחית. מסלק לחות ועוצר גירודים בבעיות עור שהגירוד הוא סימפטום עיקרי. וכן במצבי חום ולחות בגיניטליה החיצונית.


Dong Gua Pi - Benincasae Hispidae Cortex Fructus
קריר, מתוק, ריאות, קיבה, מעי גס, מעי דק, שלפוחית השתן.
משתן ומוריד בצקות על רקע חום או חום קיץ ומטהר חום.



Dong Kui Zi - Abutiloni seu Malvae Semen
קר, מתוק, מעי גס, מעי דק, שלפוחית השתן.
משתן ופותח דרכי שתן במצבי כאב במתן שתן עם חום. דימום או אבנים. יכול לטפל בבצקות בעיקר אילו המלוות גם בעצירות. לחוסר בחלב או כאב ונפיחות בשדיים. מלחלח את המעיים ומסייע בעצירות על רקע יובש.



Dong Gua Ren - Benincasae Hispidae Semen
קר, מתוק, ריאות, קיבה, מעי גס, מעי דק.
מסלק חום וליחה ועוזר בהפרשת מוגלה בחום כלוא בריאות או במעיים. לחום ולחות החוסם את המחמם העליון או התחתון. מסלק חום ולחות בהפרשות וגינאליות על רקע חום ולחות.


Fu Ling - Poriae Cocos Sclerotium
ניטראלי,תפל, מתוק, לב, טחול-לבלב, ריאות.
מנקז ומשתן לחות בL\MJ. בצקות. קושי במתן שתן. שלשול. מחזק SP Qi במצבי הצטברויות לחות. צואה רכה. שלשול כרוני. עייפות. חסר תאבון. נפיחות בבטן. עליית ליחה וכאבי ראש. סחרחורות. מרגיע Shen- פלפיטציות. אינסומניה ובעיות זיכרון על רקע Ht Qi / blood deficiency


Fu Ling Pi - Poriae Cocos Cortex
ניטראלי, תפל, מתוק, לב, טחול-לבלב, ריאות.
בשונה מ Fu Ling אינה מחזקת את הטחול ומרגיעה את הנפש אך היא יעילה במיוחד בניקוז לחות בעור ובתת-עור ע´י שיתון ולכן מתאימה במיוחד לבצקות עקב הצטברות נוזלים.


Fu Shen - Poriae Cocos Paradicis Sclerotium
ניטראלי, תפל, מתוק, לב, טחול-לבלב, ריאות.
חלקי הפטרייה הנוגעים בעץ האורן. פעולותיה זהות ל fu ling אך עוצמת הרגעת הנפש גדולה יותר ומכאן שמה shen =mind\spirit. מתאים לפלפיטציות וחרדות בכלל ובילדים בפרט.


Guang Fang Ji - Aristolochiae seu Cocculi
קר, מר, שלפוחית השתן, טחול-לבלב, כליות.
מסלק רוח לחות. לטיפול במצבי כאב חסימתי על רקע רוח חום ולחות. למצבי כאב מפושט, צמא ולשון עם חיפוי צהוב ושמנוני. משתן חזק ומוריד בצקות במצבים המלווים בצפצופי נשימה או בצקות ברגליים. צמח רעיל המכיל חומצה אריסטולוכית!


Jin Qian Cao - Lisimachiae Herba
קריר, מלוח, מר, חמוץ, שלפוחית השתן, כיס המרה, כבד.
משתן ומטפל בכאב במתן שתן או בנים בדרכי השתן והמרה. מסלק חום מהכבד וכיס המרה. לצהבת או עיניים אדומות על רקע לחות וחום. מפחית רעילות ונפיחות.


Han Fang Ji - Stephaniae Tetrandrae Radix
קר, מר,שלפוחית השתן, טחול-לבלב, כליות.
משתן ומפחית בצקות במיוחד בגפיים תחתונות. לטיפול בבורבוריגמוס. כאב בטן או בצקות מפושטות על רקע לחות במחמם תחתון. מסלק רוח ולחות ומפסיק כאב. לרוח חום לחות במרידיאנים עם מפרקים חמים וכואבים.


Hua Shi - Talcum
קר, מתוק, תפל, קיבה, שלפוחית השתן.
מינרל המשתן ומסלק חום מהשלפוחית עם כאב במתן שתן המלווה בשתן כהה, צורב ומועט. לחום ולחות היוצרים שלשול. לחום קיץ המתבטא בצמא, קושי במתן שתן, חום ואיריטביליות. סופג לחות בשימוש חיצוני. לחום שאינו יורד ברמת הצ´י עם לחות, כבדות בגוף, צמא ולשון עם חיפוי צהוב.


Tong Cao - Tetrapanacis Papyriferi Medulla
קריר מתוק, תפל, ריאות,קיבה.
משתן ומסלק חום. למחלות חום או לחות חמה היוצרים כאב במתן שתן. בדרך כלל משתלב בפורמולה כמשרת או כמוביל. עוזר לייצור חלב אם.


Mu Tong - Akebia Mutong Caulis
קריר, מר, שלפוחית השתן, לב, מעי דק.
משתן ומוריד חום מהלב דרך המעי הדק. לאיריטביליות עם פצעים בפה ובלשון. שתן מועט, כאב במתן שתן על רקע לחות חמה. לבצקות והצטברות לחות ברגליים. מעודד יצור חלב ופותח את כלי הדם לחלב שאינו מספיק. ייתכן שימוש באמנוריאה או בכאב ונוקשות במפרקים.


Qu Mai - Dianthi Herba
קר, מר, שלפוחית השתן, כליות, לב, מעי דק.
מסלק לחות חמה. משתן ומטפל בכאב במתן שתן. יעיל ברוב הבעיות בדרכי השתן ובעיקר בהמטוריה. שובר סטזיס של דם. מסייע לאמנוריאה על רקע סטזיס דם. פותח מעיים ומטפל בעצירות.


Shi Wei - Pyrrosiae Folium
קריר, מר, מתוק, שלפוחית השתן, ריאות.
מסלק לחות חמה ופותח את דרכי השתן במצבים של כאב. חום. דם או אבנים בדרכי השתן על רקע לחות חמה. מפסיק דימום על רקע תנועה של דם חם במצבי הקאה דמית או דימום מהרחם או מדרכי השתן. מטהר את הריאות. מפסיק שיעול ומסלק ליחה לשיעול על רקע חום בריאות.


Yi Yi Ren - Coicis Lachryma Jobi Semen
קריר,מתוק, תפל, טחול-לבלב, קיבה, ריאות, כליות.
מנקז לחות. משתן ומחזק Sp Qi – מטפל בבצקות וקשיים במתן שתן. Leg Qi (חום ולחות ברגל שגורם לנימול, חולשה, בצקת והתכווצויות). הפרשות וגינאליות. לחסר תיאבון. נפיחות בטנית. שלשול כרוני. בעיות עיכול על רקע לחות. חיפוי לשון שמנוני.משתן עדין. קל לעיכול ובטוח לשימוש לזמן ארוך. כיום מופיע בפורמולות לטיפול בסרטן. מנקז לחות ומגרש Wind-Damp – מטפל ב Bi Syn´ במגבלת תנועה וספסטיות מוגברת. מטפל באבצסים בריאות ובמעיים. מנקז לחות חמה. מטפל בבעיות עור- מטפל ביבלות, פצעים מגרדים ואדומים (כדוגמת אקזמה).


Yin Chen Hao - Artemisiae Capillaris Herba
קריר, מר, חריף, כבד, טחול-לבלב, כיס המרה, קיבה.
מסלק לחות חמה מהכבד וכיס המרה ומטפל בצהבת על רקע לחות קרה או חמה. מסלק חום ומשחרר חיצון בפתולוגיות חום עם חום וצמרמורת לסירוגין. טעם מר. תחושת מועקה בחזה. כאב במותניים. סחרחורת. בחילה וחוסר תיאבון.


Yu Mi Xu - Zeae Mays Stylus
ניטראלי, מתוק, שלפוחית השתן, מעי דק, כבד.
משתן ומטפל במצבי חום, בצקות או אבנים בדרכי השתן. מיטיב עם כיס המרה ויעיל במצבי צהבת של יין או יאנג. יעיל למצבי סכרת.


Ze Xie - Alismatis Plantago Aquaticae Rhizoma
קר, מתוק, תפל כליו,. שלפוחית השתן.
משתן ומסלק לחות במצבי סטגנציה שקשורה עם לחות ומאופיינת בסימפטומים כמו קושי בהשתנה. בצקת ושילשול. יעיל במיוחד בחום לחות במחמם תחתון. מנקז את אש הכליות במצבי חסר יין בכליות עם סימני חום הכוללים סחרחורות וטיניטוס.


Zhu Ling - Polypori Umbellati Sclerotium
קריר,מתוק, תפל, טחול-לבלב, כליות, שלפוחית השתן.
משתן ומסלק לחות. לתקיעות של לחות היוצרת בצקות, שתן מועט, הפרשות ואגינליות, שתן עכור ,צהבת ושלשול. 



מסלקי רוח לחות
צמחים לסילוק רוח לחות מתמקדים בעיקר בבעיות שלד-שריר. הם מסלקים חסימות מהמרידיאנים ומכניעים רוח כרונית המשולבת בלחות. מצבים אילו מתאפיינים בהפרעות תחושה או חולשת גפיים. תופעות אילו מיוחסות בעיקר לכבד. התבטאות חמורה של הכבד נכרת במצבי שיתוק על רקע אירוע מוחי, למשל. כאשר הטחול מעורב נמצא יותר התייחסות לגפים תחתונות. כאשר הכליות מעורבות נמצא יותר התייחסות לגב תחתון ומפרקים. כאשר הריאות מעורבות נמצא יותר התייחסות לדרכי הנשימה והעור.
תופעה חשובה המאפיינת רוח לחות היא Bi Syndrome . תופעה זו משלבת רוח, לחות וקור או חום לפי המצב. בשל אופי החסימה נצפה גם בתופעות כאב ונוקשות. סילוק הרוח והלחות פותחים את המרידיאן, מניעים את הצ´י ומאפשרים הקלה על הכאב וריפוי האזור.


להלן מספר דוגמאות לצמחים המסלקים רוח לחות.

Bai Hua She - Agkistrodon seu Bungarus
חמים, מתוק, מלוח. כבד, טחול-לבלב.
מסלק חסימות מהמרידיאנים ומכניע רוח במצב כרוני של רוח לחות המלווה בחוסר תחושה או בחולשת גפיים, כיווצים או רעידות שרירים וגידים. מסלק רוח מהעור המתבטא בפריחה. יכול לשמש למצבים של שיתוק פנים או המיפלגיה ע´ר שבץ-רוח.


Cang Er Zi - Xanthii Fructus
חמים, מתוק, מר, ריאות, כבד.
מסלק רוח ולחות ומטפל בכאב חסימתי או בבעיות עור עם גירודים. פותח את מעברי הנשימה באף ובסינוסים. מסייע לבעיות חיצון עם כאב ראש המקרין לכתפיים ולצוואר.


Chou Wu Tong - Clerodendronis Trichotomi Folium
ניטראלי, מר, מתוק, כבד.
מסלק רוח לחות. למצבי רוח לחות החוסמת את הגפיים או חוסר תחושה בגו.


Chuan Shan Long - Dioscoreae Nipponicae Rhizoma
נטראלי, מר, מעט רעיל, כבד. ריאות.
מגרש רוח ולחות מטפל ב Bi Syndrome עם כאב גב תחתון.כאב רגליים. הירדמויות של השרירים והעור. קושי לקפל ולפתוח את המפרקים. נקעים. לסטגנציית דם כתוצאה מטראומה כמו נקעים וכאב בחזה הנובע מסטגנציית דם. מתמיר ליחה ומקל על שיעול- לשיעול הנובע מחום בריאות (לשם כך רושמים אותו כצמח יחיד ומוסיפים לו מעט סוכר חום).


Du Huo - Angelica Pubescens Radix
חמים, חריף, מר, כליות. שלפוחית השתן.
מסלק רוח ולחות ומפסיק כאב. לכאב חסימתי על רקע רוח קור ולחות במיוחד בגב התחתון וברגליים. מתאים למצבים אקוטיים או כרוניים. משחרר חיצון במצבים של רוח קור לחות המתבטא בכאבי ראש.


Hai Feng Teng - Piperis Caulis
חמים, מר, חריף, כליות, כבד.
מסלק רוח ולחות ומשחרר את המרידיאנים. לכאב חסימתי על רקע רוח קור לחות עם נוקשות במפרקים. לכאב גב תחתון. כאב ברכיים וכיווצים של שרירים וגידים. לכאב על רקע טראומה. מסלק קור ומתאים לכאב בטן ושלשול על רקע קור הפולש לטחול ולקיבה.


Hai Tong Pi - Erythrinae Variegatae Cortex
קריר,מר, חריף, כבד, טחול-לבלב, כליות.
מסלק רוח לחות ומשחרר מרידיאנים. לכאב חסימתי בעיקר על רקע כאב ברכיים וגב תחתון או ספזם של הגפיים. למצבי חום או קור. משתן ומוריד בצקות שטחיות מטפל בכאב שיניים בגרגור. על רקע לחות. לנגעים מגרדים על העור. גם בשימוש חיצוני.


Wei Ling Xian - Clemetidis Chinensis Radix
חמים, אנרגיה חריף, מלוח,שלפוחית השתן.
מסלק רוח לחות. פותח את המרידיאנים ומפסיק כאב. יעיל ביותר לחסימה של רוח כי הוא גם משחרר חיצון וגם מניע צ´י במרידיאנים. לטיפול בהצטברות של ליחה ומים במחמם האמצעי.


Wu Jia Pi - Acanthopanacis Radicis Cortex
חמים, חריף, כבד, כליות
לרוח קור לחות כרוניים היוצרים כאב יחד עם חולשה של הכבד והכליות שמתבטאת בחולשת גידים ועצמות. צמח יעיל במיוחד במצבי פגיעה בתנועת הדם והצ´י ולכן מתאים לטיפול במבוגרים או ילדים עם בעיות התפתחות מוטורית. מתמיר לחות ומוריד נפיחות לקושי במתן שתן, בצקות או קור ולחות ברגליים.


Wu Shao She - Zaocys Dhumnades
ניטראלי, מתוק, מלוח, כבד, טחול-לבלב .
מסלק בחוזקה חסימות מהמרידיאנים ומכניע רוח במצב כרוני של רוח לחות המלווה בחוסר תחושה וחולשת גפיים עם כיווצים של הגידים. מסלק רוח מהעור והגידים. בעל תפקיד דומה אך חלש יותר כמו של Bai Hua She אך אינו רעיל.


Xi Xian Cao - Siegesbeckiae Orientalis Herba
קר, מר, כבד, טחול-לבלב, כליות.
מסלק רוח לחות ומחזק את הגידים לכאב חסימתי על רקע לחות חום רוח מתאים גם לשיתוק בפנים או המיפלגיה וכן לחוסר תחושה וחולשה של גב ורגליים, מרגיע נפש לאיריטביליות אינסומניה ושכחנות , מסלק חום ומרגיע את הכבד לסימני יאנג הכבד עם כאב ראש וסחרחורת מתמיר לחות חמה היוצרת גירודים ,פריחות ונגעים, יעיל לטיפול בלחץ דם גבוה.


Lu Xian Cao - Pyrolae Radix et Herba
חמים, מר, מתוק, כבד, כליות.
מסלק רוח לחות. מחזק את הגידים והעצמות. מחזק ריאות וכליות. מפסיק דימום. לארתריטיס על רקע רוח ולחות. לחולשה של גידים ועצמות. כאב מותניים על רקע חולשת כליות. שיעול על רקע חסר ריאות. אסטמה על רקע חולשת כליות.


Luo Shi Teng - Trachelospermi Jasminoidis Caulis
קריר, מר, כבד, כליות.
מסלק רוח ולחות ופותח את המרידיאנים בכאב חוסם בגידים. מקרר דם ומפחית נפיחויות באבצסים חמים וכן בחסימה של הגרון.


Mu Gua - Chaenomelis Lagenariae Fructus
חמים, חמוץ, כבד, טחול-לבלב.
מרגיע גידים ופותח את המרידיאנים בכאב חוסם על רקע לחות במיוחד עם כיווצים קשים וחולשה בגפיים תחתונות. אחד הצמחים היעילים ביותר להרגעת גידים. מאזן את הקיבה ומסלק לחות לכאב בטן. ספזם. כיווץ של שריר התאומים. או בצקת בעקבות לחות ברגליים. מוריד תקיעות מזון בעיכול ירוד. 


Qin Jiao - Gentianae Macrophyllae Radix
ניטראלי, מר, חריף, כיס המרה, כבד, קיבה.
מרגיע גידים בחסימה וכאב הנגרמים מרוח לחות.למצבים כרוניים ו אקוטיים של כיווצים במיוחד בקצוות על רקע קור או חום. מסלק חום מחסר יין ובתסמונת העצמות המאודות. מסלק לחות. מטפל בצהבת על רקע לחות וחום ולמצבים אקוטיים בילדים. מלחלח ופותח את המעיים. מנטרל איכות מייבשת של צמחים אחרים המסלקים רוח ולחות.


Sang Zhi - Mori Albae Ramulus
קריר, מר, כבד.
מסלק רוח פותח מרידיאנים, מיטיב עם המפרקים בכאב חסימתי במיוחד של גפיים עליונות. יעיל גם לבצקות.


Song Jie - Pini Nodi Lignum
חמים, מר, כבד, כליות.
מסלק רוח ומייבש לחות לכאב חסימתי על רקע רוח לחות וקור כשהקור או הלחות יותר משמעותיים ומלווה בכאבי פרקים.



עוצרי שיעול המשנים ליחה חמה
צמחים אילו מסלקים ליחה וחום, כלומר ליחה צמיגה קשה להוצאה. ליחה זו יכולה להמצא בדרכי הנשימה ולהפריע לזרימה חופשית של צ´י, דבר שיתבטא בגודש ובלחץ ע הסרעפת. מצבים אילו מקבילים לתופעות כמו ברונכיטיס כרונית, דלקת ריאות או אבצס בריאות.
ליחה שנתקעת יכולה להתבטא כאבצס בריאות או במקומות שונים בגוף. מצב דומה הן נודולות של ליחה חמה או אש ליחה בצוואר, כמו במצב של גויטר או סקרופולה. מצבים פחות שכיחים מתייחסים לנודולות של אש ליחה במערכת העיכול.
אסטרטגית הטיפול כוללת קירור ולחלוח לצורך המסת הליחה, הנעה מטה דרך פיזור צ´י הריאות ושיתון. במצבי אש ליחה נעזרים בצמחים מפוגגים ומטהרים. צמחים אילו תומכים ביין משום שחסר יין עלול להחמיר את החום ולהקשות על הוצאת הליחה.
מטבע הדברים, רוב הצמחים משפיעים על הריאות. צמחים הפונים לטיפול בליחה צמיגה במיוחד או לאש ליחה משפיעים גם דרך הכבד.

להלן מספר דוגמאות לצמחים עוצרי שיעול המשנים ליחה חמה:

Chuan Bei Mu - Fritillariae Cirrhosae Bulbus
קריר, מתוק, מר. ריאות, לב
מטהר חום ומסלק ליחה ברוב סוגי השיעול לרבות שיעול כרוני. שיעול עם סימני חום ואש על רקע חסר יין. עם ליחה דביקה קשה להוצאה או שיעול דמי. בעיקר מתאים לשיעול עם תקיעות צ´י המלווה בירידה בתיאבון ותחושת תקיעות בחזה ובפלג גוף עליון.


Dan Nan Xing - Arisaemae cum Felle Bovis Pulvis
קריר, מר, ריאות, כבד.
מטהר ומפוגג חום ליחה. מסלק רוח ומפסיק רעידות. משמש לרעידות או אירוע מוחי על רקע ליחה חמה.


Gua Lou Shi - Trichosanthis Fructus
קר, מתוק, מר, ריאות, קיבה, מעי גס.
מסלק ליחה וחום. לשיעול עם ליחה קשה להוצאה. מרחיב את החזה ומפרק נודולות במצבים בהם צ´י נתקע. מצטבר בחזה ומוביל לתחושה של מלאות או כיווץ. ללחץ על הסרעפת. משמש לטיפול בכאב חסימתי בחזה. אבצסים בריאות ובשדיים.


Gua Lou Pi - Trichosanthis Pericarpium
קר, מתוק, ריאות, מעי גס.
מטהר את הריאות. מתמיר ליחה. מווסת צ´י ומרחיב את החזה ומטפל בשיעול יבש עם ליחה שקשה להוציא וכן בגרון יבש על רקע חום בריאות.


Gua Lou Ren - Trichosanthis Semen
קר, מתוק, מעי גס, ריאות, קיבה.
מסלק שיעול על רקע ליחה חמה. מקרר ומלחלח. לשיעול עם כאבים בחזה וליחה קשה להוצאה. מרחיב את החזה. לליחה בחזה המובילה לכאב ולחץ על הסרעפת. מלחלח את המעיים במצבי עצירות על רקע יובש.עם חום בראות, פה יבש ואיריטביליות. מזרז החלמה של פצעים או אבצסים בריאות ונפיחויות ופצעים שטרם החלימו.


Hai Fu Shi - Pumice
קריר, מלוח, ריאות, כליות.
מסלק חום מהריאות ומפזר ליחה חמה. לחום בריאות עם ליחה צמיגה ודביקה קשה להוצאה. לשיעול דמי. מרכך קושי ומפחית נודולות ליחתיות בסקרופולות או מצבי ליחה אש. משתן במצבי חום או אבנים בשלפוחית.


Hai Zao - Sargassi Herba
קר, מר, מלוח, ריאות, טחול-לבלב, כליות, כבד.
מסלק חום ומוריד נודולות של ליחה בצוואר כמו גוייטר או סקרופולה. משתן ומוריד בצקות. מטפל בכאב על רקע הרניה.


Kun Bu - Laminaria Japonica Algae Thallus
קר, מלוח, כליות, כבד, קיבה, טחול-לבלב.
מפחית ליחה ומרכך איזורים קשים. לנודולות בצוואר או תחושת מלאות וחסימה בחזה על רקע ליחה. משתן ומוריד נפיחויות. חלש יחסית ולכן מסייע לבצקות או לחות ברגליים.


Pang Da Hai - Sterculiae Scaphigerae Semen
קר, מתוק, ריאות, מעי גס.
מטהר ומפזר צ´י הריאות בגרון כואב. צרידות.שיעול על רקע ליחה חמה ותקיעות צ´י הריאות. מטהר ופותח את המעיים בעצירות קלה על רקע חום המלווה בכאב ראש או בעיניים אדומות. מעודד החצנה של פריחת עור. גם בשימוש חיצוני.


Qian Hu - Peuedani Radix
קריר, מר, חריף, ריאות, טחול-לבלב.
מכוון צ´י מטה ומסלק ליחה במצבי שיעול וצפצופים עם ליחה דביקה על רקע חום בריאות. משחרר חיצון לרוח חמה או קרה עם שיעול וליחה רבה. מתאים בעיקר לרוח חמה.


Zhe Bei Mu - Fritillariae Thunbergii Bulbus
קר, מר, ריאות, תלת מחמם, קיבה, כבד.
מטהר ומפוגג חום ליחה. לסינדרומים של חום אקוטי בריאות עם שיעול פרודוקטיבי. מנקה חום ומפרק נודולות במצבי אש וליחה שמתגבשים וגורמים לנפיחות בצוואר. צמח חשוב לנפיחות ואבצסים בחזה ובריאות.


Zhu Ru - Bambusae in Taenis Caulis
קריר, מתוק, ריאות, קיבה, כיס המרה.
לחום בריאות עם ליחה צמיגה או שיעול דמי. להקאות על רקע חום בקיבה עם ריח רע מהפה ודחיה מחום. מקרר דם ומפסיק דימום 



עוצרי שיעול המשנים ליחה קרה

צמחים מייבשי ליחה קרה הם לרוב צמחים חמימים. פעולתם רחבה וחופפת, לעתים, השפעתם של צמחים משני ליחה חמה. במקרים רבים מתייחסים צמחים אילו לבעיות בדרכי הנשימה המלוות בשיעול פרודוקטיבי על רקע לחות קרה בריאות. מצבים אילו דורשים התייחסות טיפולית גם דרך הטחול-לבלב, איבר האחראי על הפרדת הנוזלים ומניעת ליחה. אם הבעיה ממוקדת בטחול-לבלב נמצא בעיקר הצטברות הליחה היא במערכת העיכול, מצב המתאים לבחילות, חוסר תאבון והקאות צלולות.
חלק מן הצמחים משתלב בפורמולות לסילוק רוח ליחה הפוגעת בראש, כמו במצבים של שיתוקים ופציאליס. כיוון שקור הוא גורם חסימה משמעותי בנוסף לליחה, צמחים אילו מטפלים גם בכאב.
אף שהליחה הרעילה היא בדרך כלל חמה, יתכנו מצבי ליחה וקור הקשורים לרעילות כמו מצבים של אבצסים, ציסטות ונודולות. מצבים אילו מטופלים גם דרך הכבד. חלק ממצבים אילו יכול להתבטא גם כנודולות בחזה, גויטר, סקרופולה או Plum pit syndrome .
גם חסימת פתחים אפשרית על ידי ליחה קרה וכאן נראה מצבים בעלי מאפיינים נפשיים כמו שינוי במצב ההכרה או בלבול, עמימות מנטאלית או חוסר יציבות. מצבים אילו יותר אופייניים לילדים ולמטופלים צעירים. מצבים אילו מטופלים גם דרך הלב.
שימוש נוסף בצמחים לשינוי ליחה קרה מאפשר שינוי סביבת החיים של תולעי מעיים אשר חלקן מעדיפות ליחה קרה (אך רבות מעדיפות ליחה חמה, דווקא). מסיבה זו זוכה השום לחמם ולשנות מצבי ליחה גם דרך הריאות (נשימה) וגם דרך המעי הגס (עיכול) ובכך למנוע התפתחות פרזיטים שונים.

להלן מספר דוגמאות לצמחים עוצרי שיעול המשנים ליחה קרה:

Bai Fu Zi - Typhonii Gigantei seu Radix Aconiti Coreani Rhizoma
חמים, חריף, מתוק, כבד, טחול-לבלב, קיבה.
מייבש לחות. מסלק ליחה ורוח. מפסיק ספזם במצבי רוח ליחה הפוגעת בראש. אירוע מוחי.שיתוק או חולשה בפנים.המיפלגיה או מיגרנה. מסלק רוח קור ולחות ומפסיק כאב. למצבי סחרחורת dizziness .לכאב ראש צידי חמור או לכל כאב בפנים עם סימנים של רוח-לחות או לחות-קור.טוב למצבי רעילות.להכשות. לכל סוג של נודולות על רקע של ליחה ורעילות.בדר´כ השימוש בו לבעיות הנ´ל הוא שימוש מקומי. צמח רעיל.


Bai Jie Zi - Sinapis Albae Semen
חמים, חריף, ריאות.
מחמם את הריאות ומווסת צ´י. מסלק ליחה.לשיעול מרובה עם מעט ליחה.לחוסר נוחות בחזה ע´ר תקיעות של ליחה קרה במיוחד במחלות כרוניות.מסלק נודולות. מוריד נפיחות ומפסיק כאב. לקור וליחה במרידיאנים או במפרקים.


Bai Qian - Cynanchii Stautoni Radix et Rhizoma Radix
חמים, מתוק, חריף, ריאות.
מכוון צ´י מטה ומסלק ליחה. לשיעול עם ליחה רבה. צמח חשוב לטיפול בתקיעות צ´י הריאות במצבי עודף עם הרבה כיח עם קושי בהוצאתו. חמים אך אינו מייבש.


Ban Xia - Pinelliae Ternatae Rhizoma
חמים, חריף, ריאות, טחול-לבלב, קיבה.
מתמיר ליחה ומוריד Qi מורד - צמח חשוב ביותר לייבוש לחות וליחה הגורמים לשיעול פרודוקטיבי רב הנובע מלחות קרה בריאות. מטפל בליחה הנגרמת כתוצאה מלחות מתמשכת על רקע חסר בטחול-לבלב לצד סימפטומים כמו נפיחות בבטן ובאפיגסטריום. בחילה, צואה רכה מלחות ב SP\ST. חיפוי עבה על הלשון. בהשפעה על הנפש האדם יחוש עכירות מנטאלית. עמימות. חוסר יציבות. רפיסות וחוסר כבוד עצמי. מהרמן את הקיבה ומפסיק הקאות.
נפיחות, כאב ונודולות בחזה. במידה ותצטבר בגרון יופיעו סימנים כסקורפולה. גויטר או תחושת שזיף תקוע בגרון - plum pit syndrome .


Jie Geng - Platycodi Grandiflori Radix <
ניטראלי, מר, חריף, ריאות, קיבה
פותח ומפזר את צ´י הריאות ומסלק ליחה. לשיעול על רקע רוח קרה או חמה. מטפל במוגלה בגרון או אבצסים בריאות. מיטיב עם הגרון במגוון בעיות של כאב או אובדן קול, במיוחד על רקע חום אך יעיל גם בליחה חום או חסר יין עם סימני חום. מכוון צמחים אחרים למעלה.


Tian Nan Xing - Arisaematis Rhizoma
חמים, מר, חריף, כבד, ריאות, טחול-לבלב.
מייבש לחות ומסלק ליחה. לשיעול עם תחושת מועקה ונפיחות בחזה על רקע ליחה עיקשת. צמח מאוד מייבש באופיו. מסלק רוח לחות מהמרידיאנים ומפסיק ספזם. למצבי רוח וליחה החוסמים את המרידיאנים ויוצרים סחרחורת. חוסר תחושה בגפיים. ספזם של הידיים וכפות הרגליים. אירוע מוחי או לסת נעולה. מפחית נפיחות ומוריד כאב. גם לשימוש חיצוני.


Xuan Fu Hua - Inulae Flos
חמים, מר, חריף, כבד, ריאות, טחול-לבלב, קיבה.
מווסת צ´י מטה ומסלק ליחה. מתאים במיוחד להצטברות ליחה עם סימני צ´י מורד או לתקיעות נוזלים עם צפצופי נשימה וליחה רבה.להקאות או שיהוקים על רקע קור או לחות בטחול ובקיבה.הערות:בעיות נוירולוגיות המשפיעות על מערכת העיכול. צמח מעולה לשיהוקים וגיהוקים.


Zao Jiao - Gledistiae Sinensis Fructus
חמים :אנרגיה, חריף, טעמים, ריאות, מעי גס.
מסלק ליחה. לחסימת ליחה. לנודולות, שיעול או ציפצוף עם ליחה דביקה שקשה להוצאה. לצמח זה יש אפקט חזק בסילוק ליחה. פותח פתחים ומחיה את הנפש. לחוסר הכרה פתאומי עם שיתוק בפנים ולהתקף כתוצאה מעודף של ליחה. מפרק גושים ומוריד נפיחויות. לאבצסים קשים לניקוז. משמש לפתיחת חסימות במעיים. לסילוק תולעים עגולות.


Zao Jiao Ci - Gledistiae Sinensis Spina
חמים, חריף, כבד, קיבה.
לשבירת לחות מרמת הדם. לסילוק רעלים במצבי אבצסים. דרמטיטיס. אקנה. ציסטות ומיומות על רקע לחות. מסלק ליחה במצבי ליחה חסומה. נודולות של ליחה או בשיעול או צפצוף עם ליחה דביקה קשה להוצאה. פותח פתחים ומחיה את הנפש בוסר הכרה עם שיתוק בפנים או בהתקף כתוצאה מעודף ליחה. מפרק גושים ומוריד נפיחויות במצב ראשוני של אבצסים ושלפוחיות לרבות באבצסים שבהם יש קושי בניקוז המוגלה. משמש לפתיחת חסימות במעיים ולסילוק תולעים עגולות כמו גם לעצירות ותקיעות במעיים על רקע התולעים העגולות.

כותב מאמר זה הוא עמרי כהן, מטפל ומדריך ברפואה סינית – שיאצו / טווינה

מקורות:
1. The foundations of Chinese medicine / Giovanni maciocia - Churchill Livingstone
2. the practice of Chinese medicine / Giovanni maciocia- Churchill Livingstone
3. material medica 3rd edition / dan bensky, steven clavey, erich stoger- eastland press.
4. a manual pf acupuncture / pepter deadman – journal of Chinese medicine.

 
למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי שיאצו  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי טווינא בתמורות
 



חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז