לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

רוחניות ורוח, מהן

 
 
מקדש בודהיסטי מהי רוחניות? מהו מטפל רוחני? דורות נסו להגדיר את האדם השלם והמושלם, זה שמגיע ליעדיו הרוחניים ומגשים אותם. אך האם התפתחות רוחנית היא דבר אינדיבידואלי או קבוצתי? מופשט או גשמי? נעול בתוך עצמו או חי בתוך קהילה? אתר תמורות הפנה שאלה זו לבוגרים ומורים של תמורות וקבל תשובות שונות. מקצץ התשובות שילב עצמו במאמר הדן בשאלה אך נמנע מלהציע דרך.
 
 
מאת: מורים ובוגרים מתמורות
 

מידע על לימודי ההשלמה בשיאצו וברפואה סינית
ליצירת קשר עם תמורות לגבי לימודים ולקבלת עלון מידע
  צרו קשר 

רוחניות ורוח, מהן

כשהקשתי בגוגל את המילה ´רוחניות´. 1,160,000 ו 34 קישורים ממומנים. מיסטיקה, התפתחות אישית ודברים דומים הניבו מספרים עצומים אף הם.
´תרומה לקהילה´ השיג את התוצאה המכובדת, אך פחות מרשימה, של 184,000 עם שישה קישורים ממומנים בלבד.
כשהקשתי את צירוף המילים ´רוחניות´ עם ´תרומה לקהילה´ קבלתי 650 אתרים בלבד. כמעט מאכזב, בעיקר שחלק לא קטן מאתרים אילו דן בתרומה לקהילה בשמירת הקניין הרוחני...

אז מהי רוח ומהי רוחניות? שלחנו שאלה זו למורים ובוגרים מתמורות וקבלנו שפע תשובות בזוויות שונות. את התשובות לקטנו ומזגנו למספר קטן יותר של התייחסויות אשר מוצגות כלשונן במאמר זה:

כשמבקשים להגדיר מושג, הנוח ביותר הוא לפנות למילון. ובמילון כתוב:
רוח - החלק המופשט שבאדם: רוח - האדם, הנפש, הנשמה.
רוח הדברים - הכוונה שבדברים, המהות האמיתית.
רוחני - שייך לרוח האדם. למשל, המשורר שקוע בחיים רוחניים, ההיפך מגשמיים, חומריים או גופניים.

ויקיפדיה מטפלת במושג בזהירות רבה אך במידת עומק ברורה יותר:
רוחניות היא השקפה המטעימה את החלק הנפשי, הפנימי והסובייקטיבי של הקיום האנושי. מרבית ההשקפות הרוחניות רואות את חיי הרוח כעיקריים ואת החיים החומריים (הפיזיים, החיצוניים, האובייקטיביים) כמשניים בחשיבותם היחסית. השקפות רוחניות רבות נסמכות על אמונה בקיומה של מציאות על-חושית (טרנסצנדנטלית) כמו אלוהים, חיים שלאחר המוות וכדומה.

מטבע הדברים, הדתות הן מבשרותיה הבולטות ביותר של הגישה הרוחנית, אך בשנים האחרונות, במקביל להתפתחות הפוסט מודרניזם, התרחבה הגדרת הרוחניות לתיאור מכלול ההשקפות והזרמים המשתמשים בהגדרות רוחניות וטרנסצנדנטליות, לרבות אלו שאינן קשורים לדת. הרוחניות, במובן זה, מתארת תהליך או מצב אינדיבידואלי, שמרכזו הוא חיפוש אישי אחר ´הנתיב הרוחני´ והסתמכות על ניסיון אישי בחיפוש זה. הרוחניות על פי הגדרה זו כוללת אינספור זרמים ואמונות, כגון: העידן החדש, מסורות מיסטיות שונות כמו קבלה, סופיזם, השקפות מיסטיות מודרניות כמו ספיריטואליזם, נאופאגאניזם ועוד. כמו כן שיטות רבות של רפואה אלטרנטיבית מקורן בגישות רוחניות שונות.
בהגדרתה הרחבה עוד יותר, עשויה הרוחניות לכלול גם פרטים תרבותיים, ובעיקר אמנותיים, בעלי מרכיב נפשי-סובייקטיבי, על אף שהם מיועדים מטבעם להנאה חומרית.

כך בויקיפדיה. הגדרה רחבה למדי אשר מחמיצה זרם רוחני רחב מאוד ולא בדיוק דתי: פילוסופית המזרח. פילוסופיה זו עונה על הגדרת הרוחניות בויקיפדיה בלי להיות מחויבת לדת. הטאו, זן בודהיזם ותפיסות אחרות מתייחסות לאספקט האל-חומרי שבאדם ולא לאספקט המטריאלי – חומרי.

עם זאת,לפי הגישה הטאואיסטית הסינית יקשה עלינו להגדיר מהי רוחניות. אם רוחניות היא דרך חיים אז, לפי לאו טצה, ´הדרך אשר ניתן להביעה במילים אינה הדרך האמיתית´. כלומר אם ניתן להגדיר את הרוחניות במילים סימן שהיא לא דרך. במידה ורוחניות אינה דרך, הרי שאין אפשרות להלך בה. כלומר כל אחד ימצא את הרוחניות בעצמו אך לא ילך לחפשה (באין דרך, אין אפשרות ללכת בה). מובן שבאחת נשמטות עשרות שיטות טיפול והנחייה רוחניות שמלמדות אותנו להגיע אל עצמנו ולמצוא את דרכנו האמיתית.
ואולי זוהי דרך. אך אם מדובר בדרך הרי שאין להגדירה. ושוב, באחת, נותרים בתי ספר רבים וקורסים אלטרנטיביים במערומיהם.

´לדעת את אפס הידיעה זו היא החכמה הנעלה
אבל המחלה הגדולה
היא לחיות בעיוורון ולחשוב שרואים
לא לדעת
ולחשוב שיש ידיעה

מי שיודע שהוא עיוור
אולי הוא לא רואה
אבל לפחות אין לו את המחלה´
טאו טה צ´ינג פרק 71


תילי תילים של גיבובי מילים מוקדשים לאופן שבו הרוח והחומר מתחברים, היאנג והיין. כך אנו מקבלים הסבר נוח לעובדה שעל הרוחניות הזו עלינו לשלם, ולעתים הרבה מאוד כסף. זה לא משנה אם מדובר בקורס קבלה, רייקי מסטר או מדיטציה מיוחדת. כדי להיות רוחני עליך לקנות רוחניות. לעתים גם תקבל תעודה יפה המאפשרת לך לעבור לשלב רוחני גבוה יותר, כלומר לשלב שמאפשר לך לגבות כסף מאחרים.


התייחסות קצת יותר מפורטת אך בפרספקטיבה מעט אישית מתוארת בשורות הבאות: רוחניות היא חיפוש של משמעות (תוך שאילת שאלות התבוננות ומודעות) לדברים שאנו עושים, לעצמנו, לקיומינו ולעולם. הרוחניות מתבטאת, על כן, ברצון להתקרבות, להבנה, לגדילה, להתפתחות ולנתינה חופשית ושלמה מתוך ואל אותה משמעות.
גשמיות ורוחניות הם מימדים שונים של אותו הדבר (כמו שחומר ואנרגיה, יין ויאנג, הם השלכות שונות של אותו דבר).
שיא הרוחניות באה לידי ביטוי בתוך החיים הגשמיים: כשאנו נותנים לעצמנו ולמעשינו בחיים משמעות, נוכחות או מודעות, אנו מתחברים לחלקים הגבוהים נשמתיים שבנו, ואז רוחנו היא שנמצאת ומוגשמת באדמה.

מבחינת הפילוסופיה הסינית הרוח קשורה לאלמנט האש וללב, לנשמה, לרוח, לקיסר. כל האיברים משרתים את הקיסר. מכאן שמעשינו הם נגזרת של החלקים הגבוהים שלנו, של נוכחותנו.
בהתאם לכך, מטפל רוחני הוא זה אשר העשייה הטיפולית שלו באה ממקום פנימי, נשמתי (מהלב), אולי אפילו תחושת ייעוד וחזון. דבר זה בא לידי ביטוי בתקשורת ובמגע עם המטופלים.
מטפל כזה ייתן לעצמו דין וחשבון בלתי פוסקים על העשייה שלו מתוך תחושת אחריות, התמסרות והתחייבות, עובדה שתגרום גם להתפתחותו וגם לעשייה טיפולית טובה יותר ויותר.

מטפל כזה יכוון את הטיפול כך שהמטופל יוכל להעיר בתוכו את החלקים הללו ולהתחבר אליהם, מתוך ההבנה שחיבור למימדים הרוחניים היא ההתחלה של תהליך הריפוי היסודי ביותר. (טיפול המכוון תמיד וקודם כל ללב).

בהקשר לשיאצו: כוחו של השיאצו גדול מאוד מאחר ועצם המגע והקאטה הטיפולית עוזרים (בין השאר) בקידום תחושה אחדות וחיבור אצל המטופל בין גופו לבין רוחו (לעומת תחושת הפיצול שקיימת שהיא המובילה לחוסר הרמוניה. תחושת האחדות מקרבת אל הלב, מקדמת את ההבנה הבלתי אמצעית בדבר ההתחברות לכוח הריפוי ומעירה את הרצון לחיים.


על פי דברים אילו נראה שלרוחניות אין עדיפות על חומריות, הלא מדובר בהשלכות שונות של אותו דבר (יין ויאנג), תפיסות מנוגדות המשלימות זו את זו אך גם יכולות להמיר מצב ולהפוך מאחת לשניה. מכאן שדרך הרוח ניתן להשפיע על החומר ודרך הרצון על בריאות הגוף. גישה זו מניחה כי העשייה הטיפולית היא פעולה (גם) רוחנית, כמו שהכוונה (הרוח) הוא חלק מתהליך פרקטי שהמשכו בשיפור בריאות האדם.
גישה זו גם נותנת את הדעת לטיפול במגע. מגע הוא אמצעי לא מילולי לתקשורת בין אנשים. מסיבה זו, כאשר משתמשים במושג רוח בלי רצון (או יכולת) להגדיר אותו, המגע הוא אמצעי יעיל להעביר כוונה בלי לדבר.

השפעת הרוח על המעשה ועל התוצאה היא חלק אתגרי וחשוב בדיון שלנו כמטפלים. על זה הרחיב גיורא במאמרו על הקיו שיאצו. למידע נוסף בנושא


ד´ר אודי אביטל מתאר במאמרו: המפגש בין גוף לנפש, את הקושי להסביר את המושג.
רמה רוחנית: היא הקשה ביותר להגדרה. לגביי איכויותיה השונות מתייחסות הפילוסופיות הרוחניות השונות, הדתות, המיסטיקה. כיוון שהיא רחוקה יותר מעולם הפיזי קשה ´ללכוד אותה במילים´, לכן תפיסות שונות משתמשות בסמלים או בהגדרות שונות שנובעות מאבניי היסוד של אותם תפיסות עולם. הרבה פעמים ניתן למצוא שבעצם התפיסות השונות מדברות, ברמה זו, על אותו הדבר ורק מכנות אותו בשם אחר.
רמה זו, מתחלקת כנראה, לרמות נוספות. ברמה זו, מתרחשת איזה שהיא אינטראקציה בין בני האדם, כאשר הם בד´כ לא מודעים לה. אבל יש לה השלכות עמוקות וחשובות על ההתרחשויות. משום כך, להתרחשויות הללו יש משמעות רבה כאשר עוסקים בבריאות, חולי וקשר מטפל מטופל. לרמה זו ניתן לשייך את המושגים: אהבה (בכל רבדיה), אינטואיציה, ויברציות, אנרגיה וכו´. ההבנות העמוקות של רמה זו היא נחלתם של בודדים, במיוחד ככל שההבנה גבוהה יותר. למידע נוסף בנושא



המילה ´רוחניות´ במשמעותה היום-יומית והשגורה מעוררת אצל אחדים תחושת התרגשות, כאילו משהו קדוש ובלתי מושג עובר לידנו, ובאחרים מעין זילזול: ´ רוחְני´ . או, כתאורה של אחת המדריכות: ´ישר עולות בעיני רוחי סצנות של לובשי גלביות רקומות המקפצים בשדה וגובים סכומי עתק מפתיים עבור ´טיפול ברובד האתרי בעזרת מקל קינמון´; אנשים שטוענים שאין בכלל מקום לכעס בספקטרום הרגשות האנושי וכך רק מדחיקים אותו; מקימי מרכזים להתפתחות רוחנית לכל המרבה במחיר´.

לדעת כותבת זו, התפתחות הזרמים, הגישות והמכערים הרוחניים המודרניים, באו לפצות ולתת מענה לריקנות אישית, רגשית ואנושית שחווים חסרי המזל החיים בחברה המודרנית והמתועשת. מעין ´קללת השפע´. דומני שלא היו פילוסופים סיניים שסיימו כל פסקה ב´אור ואהבה!´.... בחברה שלנו אנו עוברים מקליפה לקליפה - מקליפת העושר לקליפת העוני, ממיזנטרופיה ללאהוב ולחבק כל דכפין, מלרצות להראות כמו החבר´ה בטלוויזיה ללא להתקלח בהפגנתיות. והכול נשאר עדיין ברמת הקליפה בלבד. כך מחמיצים החפצים ברוחניות ולמעשה בשינוי מהותי בחייהם, את העיקר. משמעות מהותית לא מוצאים בגלביה לבנה, לא בניתוח פלסטי, לא בחשיש ולא בדת. אלו יכולים להיות כלי-רכב להגעה למשמעות (אם בכלל), ותו לא.

לטעמה של הכותבת, רוחניות ´אמיתית´ היא זו המתבוננת במציאות במיקרוסקופ ובטלסקופ כאחד, ולא במשקפיים ורודים. מתבוננת לעומק ולרוחב, ומתוך כך מפרשת ובונה מציאות טובה ושלמה יותר. אנחנו, העוסקים ברפואה הסינית, יודעים שאין הפרדה בין הפיזי למטה-פיזי. אפילו ה- Shen האלוהי שלנו זקוקה לבסיס חומרני טוב ומזין על מנת לשגשג.

גישה זו זוכה לתימוכין בדברים הבאים:
´רוחניות´ מתקשרת אצל תלמידים לרפואה משלימה ובקהל הרחב, פעמים רבות, עם סממנים חיצוניים שנלווים לסדנאות מודעות, אשרמים או ישיבות. לרוב המסגרת הללו יש סממנים חיצוניים כמו לבוש, עזרים טקסיים ובמרכז נמצא מדריך, גורו או רב, שאצלו התשובות והאמת.
הכוונות, במקרים רבים, טובות. נעים לבצע מדיטציות כשברקע מוסיקה מיסטית, ריח קטורת או להיות חלק מקבוצה שכל אחר ממנה מוגדר כ´צדיק´ או ´צדיקה´.

אך האם זוהי באמת רוחניות?
הסממנים החיצוניים הנקשרים עם מושג ה´רוחניות´ אינם בהכרח מעידים על רוחניות.
לדעתי רוחניות היא מודעות לכך שאין תשובה מוחלטת, ולמרות ידיעה זו לפעול בביטחון.

רוחניות לדעתי היא להיות מודעים לכך שהאל נתן לרובנו חופש בחירה, ולהכיר תודה על כך. (יש כאלה שלא זכו לחופש בחירה ואותם ניתן לראות במחלקות מסוימות בבתי חולים מוגדרים כ´צמח´ או כ Locked in ).
רוחניות, בעיני, היא היכולת ליישם את הבחירות שלנו בחיי היום יום, להתגבר על הקושי והחשש ולהגשים את המסלול שבו בחרנו, לוודא שאנו לא פוגעים בדרכינו באהובים עלינו, ולעזור לזולת.

העזרה לזולת היא המהות של כל מקצוע טיפולי, אך לא רק. רוחניות היא היכולת ליישם הבנות אלה בכל מישור. אישי ומקצועי. להתמחות, אך לזכור תמיד להיות צנועים. לדעת שאין לאף אדם או שיטה תשובה מוחלטת. לשמור על ראש פתוח ולזכור לחייך.

ואם רוחניות, היא מצב ללא אינטרסים, הרי שנכונות לתרום ולהעניק היא הרוחניות האמיתית ביותר. המאמר מעלה בסופו של דבר שאלה קשה:
האם הרוחניים הם אנשים עם אגו פנימי מפותח מדי, אנשים שכל הווייתם היא התפתחותם האישית והפנימית (לעתים תוך זלזול באילו שאינם הולכים בדרך דומה)? או אולי הרוחניים ביותר הם אילו שתורמים לקהילה ללא אינטרסים (והכוונה לא להקמת מחנה אוהלים למפוני שדרות), מקדישים מזמנם ומכספם כדי לתמוך ולקדם אחרים?

תודה לכל מי שתרם להכנת מאמר זה (לפי סדר א-ב):
אודי אביטל, איל לוי, גיורא ליכט, יערה קייזר, ליאת נוריאל, מוניקה אלתר, מיכל אלון, נילי גן אור, ניר עמיר.


להפניות
לקריאה על האופן בו הגוף הוא שער להכרת התודעה
לקריאה על המטפל הטוב בשיאצו
לקריאה על המפגש בין גוף לנפש ברפואה הסינית

למידע אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז