לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

הגישה לתסמונת המעי הרגיז ברפואה סינית ומערבית

 
 
שלשול תסמונת המעי הרגיז יכולה להופיע בשתי צורות: שלשול ללא כאבי בטן או עצירות עם כאבי בטן (ולפעמים שתיהן). מדובר במחלה עם תת אבחון וסבל רב לחולה, אשר לא מקבלת מענה מספק על ידי שיטות הרפואה המערבית והמשלימה. מאמר זה בוחן את אסטרטגית הטיפול בשיטות השונות ומציע מודל טיפולי בעל סיכויי הצלחה טובים יותר.
 
 
מאת:  ניר עמיר
 

 

תסמונת המעי הרגיז בראייה משולבת

מבוא
התפיסה הסינית רואה בטבע ובאדם מערכת משולבת של צ´י וחומר. הצ´י מזכיר את הגדרת האנרגיה בעולם המערבי ונחשב לכוח המשפיע על כל תנועה ויצירה בגוף. מקורו מהמזון, מהאוויר ומההורים. איזון נכון של צ´י וחומרי הגוף מאפשר הרמוניה ובריאות טובה. איזון זה נתון להשפעות חיצוניות כמו מזג אוויר ופתוגנים שונים, ולהשפעות פנימיות כמו רגשות ופתולוגיות באיברים פנימיים. הצ´י זורם במערכת סגורה של מרידיאנים ובמערכת פתוחה בכל מקום בגוף (בדומה לדם או ללימפה).

חוסר איזון בצ´י יכול להתבטא בצורות שונות. מצבי חסר מתאפיינים, לרוב, בחולשה, עייפות, צניחת איברים, חולשה מתגברת לאחר יציאה (בשירותים) וכאבים המוטבים בלחיצה או בחימום.
מצבי עודף מתאפיינים, לרוב, בדריכות, אי שקט, היפראקטיביות, טונוס שרירים גבוה, הקלה לאחר יציאה וכאבים המוחמרים בלחיצה.
תופעה נוספת ושכיחה היא הסטגנציה. זהו מצב של חסימה אנרגטית המתאפיין בעודף (לפני החסימה) ובחסר (אחרי החסימה). במקרים אילו נראה סימני עודף וחסר מעורבים. בנוסף – אזור החסימה מתאפיין בכאב. על פי התפיסה הסינית, כל כאב הוא סוג של חסימה. פתיחת הסטגנציה על ידי הנעת הצ´י תאפשר הקלה מהכאב [1].

תסמונת IBS מנקודת ריאות מערבית
Irritable Bowel Syndrome היא תסמונת היכולה להופיע בשתי צורות: שלשול ללא כאבי בטן או עצירות עם כאבי בטן (ולפעמים שתיהן). תסמונת זו מכונה בעברית תסמונת המעי הרגיז או תסמונת המעי הרגיש.
מדובר בבעיה כרונית נפוצה עם תת אבחון משמעותי [2]. התסמינים מתחילים בדרך כלל בשנות העשרה המאוחרות עד שנות העשרים. משך התסמינים לפני אבחון התסמונת - לפחות שלושה חודשים. האבחנה נעשית לאחר הערכת התסמינים בהתאם לקריטריונים שמוצגים בהמשך ולאחר שנשללה בעיה אורגנית.
החולים סובלים בדרך כלל מכאבים עוויתיים באזור הבטן התחתונה. הכאבים מוקלים בעקבות התרוקנות. הכאבים מוחמרים בנוכחות לחץ ומתח נפשי וכשעה - שעתיים לאחר האוכל.
לרוב, הכאבים אינם מעירים בלילה. החולים סובלים מעצירות או שלשול, ולעתים משתי הבעיות לסירוגין. חולים רבים מדווחים על יציאה קשה בבוקר ולאחריה יציאות רכות יותר לרוב מלוות בהפרשה של ריר. תלונה נפוצה נוספת היא תחושה של נפיחות באיזור הבטן.
דמם מפי הטבעת, ירידה במשקל, שלשול לילי וחום אינם מתאימים לאבחנה של תסמונת המעי הרגיש ומחייבים הערכה רפואית אחרת על פי אבחנה מבדלת.

קריטריונים ל IBS (לפי Rome III ולפי Manning )
אף שהקריטריונים אינם נחרצים ואינם תואמים באופן מלא את האבחנה מקובל להסתמך עליהם בשלב העובדה שנכון להיום, האבחנה היא דיאגנוסטית ולא מעבדתית [3]. צריך לפחות שלושה קריטריונים לצורך חשד:
א - הקלה בכאב לאחר יציאה.
ב - הצואה הופכת לרכה יותר עם תחילת היציאה.
ג - תכיפות היציאות עולה כשמתחילים הכאבים.
ד - בטן תפוחה.
ה - מוקוז ברקטום.
ו - טנזמוס.

מאפיינים נוספים של IBS:
הופעה שכיחה עד גיל 50
סימפטומים כרוניים שאינם מחמירים עם הזמן
ללא דימומים
לא מתעוררים בלילה
שלשולים עם בוקר

גורמים בראייה מערבית
מחקרים מראים שינוי בקשר ההורמונאלי - עצבי המקשר בין המוח למערכת העיכול - brain-gut dysfunction . הגורמים יכולים להיות גנטיים, סביבתיים, משניים לזיהום ב GIT או פסיכו-סוציאליים.

בין המנגנונים הבולטים:
א - הפרעה בתנועתיות המעי - תנועתיות יתר עלולה לגרום לשלשול כתסמין בולט. תנועתיות מופחתת עלולה לגרום לעצירות.
ב - עליה בתחושת הכאב הסובייקטיבית - סף נמוך לכאב המשודר מדופן המעי גם בנוכחות מתח (לחץ) ונפח תוכן נמוך יחסית. תכולת הגז, הנפח והלחץ במעי בחולים אלו תקינה.
ג - סיבות פסיכוסוציאליות - יותר ממחצית מהמטופלים הלוקים בתסמונת סובלים מדיכאון או חרדה.


סימפטומים לפי קריטריונים של Manning / Rome II בראיה משולבת:
שלשול ללא כאבי בטן - מצב חסר: צ´י או קור
עצירות עם כאבי בטן - מצב עודף: סטגנציה
הקלה בכאב לאחר יציאה - מצב עודף: סטגנציה
הצואה מתרככת עם היציאה - מצב עודף: ליחה
תכיפות היציאות עולה כשמתחילים הכאבים - מצב עודף: סטגנציה, קור, ליחה
מוקוז ברקטום, טנזמוס, תפיחות - מצב עודף: ליחה
שלשול עם שחר - מצב חסר: צ´י
ללא דימומים, לא מתעוררים - שולל חסר יין או חום בדם

אנו רואים כי תופעת ה IBS היא עירוב של מצבי עודף וחסר ולכן עונה על ההגדרה הסינית של מצבים הדורשים הרמוניזציה. הנעה וויסות צ´י תוך תיקונים של עודף / חסר עשויים להקל משמעותית על התופעה. תופעה זו מתאימה למצבים בהם הכבד פולש לטחול ולקיבה. הכבד גורם לסטגנציות ועודף (מדומה) ומכאן העצירות, ואילו הטחול אחראי על אחזקת הצ´י בגוף. לכן פגיעה בו עלולה להוביל לשלשולים.


כיצד נטפל?
על פי מחקרים שונים שנעשו ברפואה המשלימה [4] נראה כי אין פיתרון חד משמעי לבעיה סבוכה זו. מחקרם של פנרטי ושותפיו מציין כי קיימים טיפולים רבים ל IBS אך רובם מקלים רק על אחד הסימפטומים ויעילותם לא הוכחה במחקרים איכותיים.
מאמרם סוקר קריטריונים לבקרת איכות המחקרים השונים תוך שימוש בקריטריונים אחידים לטיפולים קונוונציונליים כמו נוגדי דיכאון, סיבים תזונתיים, אנטי ספסמודים, נוגדי שלשול, ולטיפולים משלימים כמו רפואת צמחים סינית, שמן פלפל, טיפול ביהביוריסטי ואחרים.
על בסיס רוב המחקרים נמצא כי התוצאות המוצגות אינן תומכות ביעילות שום שיטה קיימת.
תצוין העובדה ´המנחמת´ שלא נמצאה עדיפות לטיפולים הקונוונציונאליים על פני הטיפולים המשלימים.
האם עלינו להירתע מטיפול בתופעה זו? ראשית ננסה להבין את מקור חוסר ההצלחה של התופעה:

למה זה לא מצליח?
היעדר טיפול קונוונציונלי אפקטיבי גורם לאנשים רבים עם IBS לפנות לטיפול משלים, לרבות לרפואה סינית מסורתית. מחקרם של טאן ושותפיו ביצע אנליזה סטנדרטית וגילה 33 תת קבוצות המייצגות תבניות של חוסר איזון שונות (עודף או חסר) וכוללות סימפטומים תוך וחוץ אינטסטינליים [5]. סיווג זה הוסכם ותוקף על ידי קשת רחבה של מטפלים בעקביות. (Cronbach´s alpha coefficients of 0.91 and 0.87 for excess and deficiency, respectively) והתאמה גבוהה בדירוג הכללי של התשאול (Pearson correlation coefficients of 0.94 and 0.92 for excess and deficiency, respectively) .
מחקר פיילוט זה מאפשר יצירת תשתית למתודולוגיה המסווגת תת קבוצות ב IBS אשר יכולות להיות בעלות רקע פתופיזיולוגי שונה ולפיכך בעלות תגובה שונה לטיפולים.

מכאן שמחקר המתבסס על קבוצות רחבות של סובלים מ IBS פוטנציאלי לכישלון. על פי הרפואה הסינית המסורתית, יש להתאים את הטיפול לבעיה ולא לסימפטום.

עקרונות בהתאמת הטיפול למטופל:
1 - התאמת שיטת טיפול בהתאם לאופי וסיכויי היענות המטופל:
א - טיפולים פסיביים (כמו דיקור, צמחי מרפא או מגע)
ב - טיפולים אקטיביים (כמו תזונה ושיפור אורח חיים)
למטופלים המעוניינים להשתתף באופן פעיל בהליך הטיפולי ולקחת אחריות על עצמם יתאים טיפול תזונתי ושיפור אורח חיים כמו פעילות גופנית, טאי צ´י או צ´י קונג, תרגילים בדמיון מודרך וטיפול התנהגותי. במטופלים פסיביים קיימת פחות היענות לטיפול ולפיכך שיטות המטילות את האחריות על המטפל יתאימו להם יותר. שיטות אילו כוללת דיקור, תוספי תזונה, צמחי מרפא או שיטות טיפול במגע כמו בשיאצו וטווינה.

2 - התאמת שיטת הטיפול בהתאם לאמונת המטופל והשפעה סביבתית
א - תמיכה משפחתית וסביבתית (מקום לימודים, סביבת עבודה)
ב - יכולת טכנית (סוג פעילות גופנית בהתאם למרחק מהבית)
לעתים פרטים טכניים משפיעים מאוד על תוצאות הטיפול. ככל שהמרחק בין הקליניקה למקום מגורי המטופל גדול יותר כך גם היענות המטופל פוחתת. תמיכה משפחתית והתארגנות בלוח זמנים, הסעות, תזונה בבית ועידוד הם מרכיב חשוב מהתמדת המטופל עד להצלחה הטיפולית.

3 - התאמת טיפול תרופתי או תוספי תזונה
א - בהתאם להתוויה ובהסתמך על מחקרים
ב - בהתאם לאנרגטיקה של התרופה / תוסף תזונה
גם טיפול תרופתי צריך לענות על התוויות אנרגטיות. אם נותנים תרופה אנטי ספסמודית (נוגדת עוויתות) או תוסף תזונה כמו פרוביוטיקה, צריך לוודא שההתאמה היא גם במישור האנרגטי (מניעה צ´י או מחזקת צ´י בהתאמה) [6]. מתן תרופות שלא לפי התבנית האנרגטית של המטופל מחייבת איזון בעזרת תזונה או צמחים כדי למנוע תופעות לוואי.

4 - התאמת פורמולת צמחים / תזונה בהתאם לתסמונת הסינית:
א - אינטראקציה ברמה הביוכימית: בין חומרים פעילים בצמחים ובין תרופות
ב - אינטראקציה ברמה האנרגטית: בין תרופות ובין הטיפולים המשלימים
במידה והוחלט לשלב צמחי מרפא או תזונה משלימה למטופל, יש לוודא שהפורמולה אינה מתנגשת עם תרופות קיימות ושתפקודי הכבד והכליות, למשל, תקינים. בכל מקרה של התנגשות עדיף לבחור צמחים אחרים או לשלב בזהירות תוך ניתור התוצאות. יצוין כי בטיפולים ל IBS בעיית האינטראקציות, לרוב, מתונה יותר.

בהמשך המאמר נעבור על שיטות טיפול שונות המוכרות ברפואה הסינית ונתמקד על הידוע ועל המצופה מכל אחת מהן:


הטיפול בעזרת דיקור סיני

נערכה סקירה ספרותית על מחקרים שבוצעו בדיקור על מטופלים עם IBS . נבחרו מחקרים אקראיים כפולי סמיות הבוחנים את יעילות האקופונקטורה מול sham acupuncture (פלצבו). רוב המחקרים היו הטרוגניים ובעלי איכות בינונית [7].
נמצא כי לא היה יתרון לאקופונקטורה על פני הפלצבו אך באחדים מן המחקרים נמצא יתרון בטיפול על פני קבוצות שלא טופלו כלל. לא נמצאה עדיפות בטיפול תרופתי על פני דיקור סיני.
מכאן, יש להניח שאנשים רבים מגיבים באופן חיובי לטיפול בדיקור, אך זה צריך להוות חלק מטיפול שלם ולא הטיפול בעצמו. כמו כן, התאמת הטיפול לפי הסינדרום של המטופל עשויה להביא לתוצאות טובות יותר.


הטיפול בעזרת שיאצו
למרות שמדובר בתופעה מאוד שכיחה, מצער לגלות דלות כה בולטת בכמות המחקרים העוסקים בתופעה בהקשר של עיסוי, שיאצו, פיזיותרפיה או כל שיטת טיפול אחרת במגע. מחקרים שונים תומכים בשיטות טיפול מנואליות כמאזנים ומועילים במצבים שונים כמו יתר לחץ דם, פיברומיאלגיה, כאבי ראש, הקלה בתהליך הלידה, מתח שרירים, כאבי גם, חרדות ועוד [8,9]. על סמך הידוע, למרות היעדר הסימוכין, ניתן להעריך שטיפול בשיאצו פועל להשגת שלושה יעדים:
א – איזון אנרגטי – שיפור זרימה אנרגטית וטיפול בשורש הבעיה.
ב - הקניית הרגלי הרפיה ונשימה נכונים - הטיפול מלמד את המטופל לנשום ולהרפות בצורה יעילה יותר, מרפה לחצים, מקל על כאבים, מנחה כלים בדמיון מודרך (המקביל לביופידבק בתוצאותיו).
ג – הגברת מודעות והיענות לטיפולים מקבילים – מטופלים בשיאצו מתמידים טוב יותר בטיפולי תזונה ובהקפדה על אורח חיים. הם מדווחים למטפל שלהם על כל שינוי או צורך ועל המטפל לעמוד בקשר עם הרופא או המטפל ההרבולוג, למשל, על מנת לתת מענה על כל קושי שמתעורר בטיפול.


הטיפול בעזרת תזונה
הגישה הסינית דוגלת בהתאמת תזונה אינדיבידואלית לכל מטופל בהתאם למאפיינים האנרגטיים של הסינדרום שלו. תזונה לפי חום – קור, עודף – חסר וחיזוק - הנעה הם מרכיבים חיוניים בהנחיית המטופל.
הגישה המערבית רואה בשילוב תזונתי אינדיבידואלי מרכיב חשוב בטיפול, אך בעיקרו של דבר, כאשר נמצא רכיב לו קיימת רגישות או אלרגיה (למשל הפרעה מטבולית בספיגת חלב) התופעה שוללת את הגדרת ה IBS [10].
שילוב תוספי תזונה, אף שלא מוכר ברפואה המסורתית, יכול להתאים כאשר עוקבים אחר הגישה הסינית הקלאסית. תוסף תזונה כמו פרוביוטיקה, או סיבים תזונתיים, עשוי לתרום לחלק מן המטופלים ובחלק אחר – להשאיר אותם אדישים (או במקרים בודדים אף להרע). אם נזכור שפרוביוטיקה מחזקת צ´י ומסלקת ליחה בגישה הסינית, וסיבים תזונתיים מניעים ומסלקים ליחה, הרי שההתוויה תהיה ברורה יותר ונוכל להמנע ממתן תוספים באותם מקרים שמראש אנו צופים חוסר התאמה לגביהם.

מחקרו המעניין של סו משנחאי מצא הבדל משמעותי בפלורת המעיים בין מי שטופל בפורמולת צמחים סינית עם פרוביוטיקה לבין מי שטופל בפרוביוטיקה בלבד [6]. נראה כי תמיכה באמצעות פורמולת צמחים עשויה לתרום, אף היא, לפלורה תקינה במעי ולפעילות סדירה יותר של מערכת העיכול.

להלן השוואה חלקית בין המלצות תזונה ואורח חיים בגישה המערבית לסינית. אנו יכולים להיווכח שבמקרים רבים ההמלצות דומות אך ההתוויות שונות (על פי הסימפטום או על פי האבחנה האנרגטית).

המלצה מערבית: ארוחות קטנות ומרובות במשך היום עשויות להקל על שלשול.
הגישה הסינית: ארוחות קטנות מאפשרות חיזוק צ´י ומונעת ליחה משום שלטחול יש יותר יכולת לבצע טרנספורמציה תקינה. תופעה זו מקבילה להנחה שמזונות בעלי ערך גליקמי נמוך יותר נחשבים ליותר מתאימים לחיזוק הטחול [11].

המלצה מערבית: ארוחות עשירות בסיבים יקלו על סמני העצירות.
הגישה הסינית: תזונה עשירה בסיבים מניעה את הצ´י ומונעת הצטברות ליחה. הסיבים קושרים את השומנים והמרה ואינם מאפשרים להם להיספג בדופן המעי. הם מעלים את נפח הצואה בחלל המעיים ומלחלחים אותו, דבר שמצמצם תופעות עצירות [12].
הוספת שומר או מנתה מאפשרים וויסות צ´י הקיבה האחראי על המעיים ולכן מונעים גזים ונפיחות. ידוע כי מזונות ארומאטיים מונעים הצטברות ליחה ומאפשרים תנועת צ´י תקינה יותר. הוספת פרוביוטיקה מצמצמת את הנזק לצ´י ומונעת הצטברות ליחה, אף היא [13].
צמצום הליחה יכול להתבצע גם על ידי הפחתה נסיונית של מזונות עתירי לקטוז (או סורביטול) לתקופה מוגבלת. במידה וקיימת רגישות לקטוז אז מומלץ להסתפק בתחליפי חלב או תוספי אנזימים. במקביל חשוב להסיר כל תזונה הגורמת לתחושת נפיחות וגזים (כמו קטניות, כרוב, בירה ועוד).

המלצה מערבית: להקפיד על פעילות ספורטיבית באופן סדיר - הן להסדרת פעילות המעי והן להקלה על מתח נפשי
הגישה הסינית: פעילות גופנית מתונה (לא תחרותית) מניעה את צ´י הריאות והטחול ולכן פותחת חסימות ומפשרת זרימת דם.


הטיפול בצמחי מרפא
נראה שבמסגרת הרפואה הסינית, הטיפול בצמחי מרפא זכה להתייחסות מחקרית ממוקדת יותר. מחקרים, כמו מחקרו של לאונג ושותפיו מהונג קונג, שבחנו פורמולות צמחים סטנדרטיות על 190 מטופלים, למשך 8 שבועות, שלא על פי התאמה אינדיבידואלית למטופל, הראו כי אין הבדל סטטיסטי מובהק בין הטיפול המשלים לטיפול פלצבו [14] . מאידך, בוצעה מטה אנליזה על בוצעה מטה-אנליזה על 12 מאמרים המתייחסים לטיפול בעזרת הפורמולה Tong Xie Yao Fang (n=1125). בעשרה מחקרים מתוך ה 12 שנסקרו, נמצא כי יעילות הפורמולה טובה מטיפולים קונוונציונלים, בטווח המיידי והרחוק (שישה חודשים לאחר תום הטיפול) [15]. עם זאת, המאמרים היו הטרוגנטיים ובעלי מתודולוגיה בעייתית.

מחקר מעניין ביותר פורסם ב JAMA על ידי בנסואן ושותפיו מאוניברסיטת סידני [16]. מדובר ב מחקר אוסטרלי על 116 מטופלים הבוחן את יעילות הרפואה הסינית המסורתית בטפול ב IBS: המחקר היה אקראי, כפול סמיות עם בקרת פלצבו. המטופלים חולקו לשלוש קבוצות: קבוצה שקבלה פורמולה סינית אינדיבידואלית (n=38 ), קבוצה שקבלה פורמולה סינית פטנט ( n=43 ) וקבוצה שקבלה פלצבו ( n=35 ) .
המטופלים קבלו את הצמחים בקפסולות 3 פעמים ביום למשך 16 שבועות ועברו הערכת מטפלים לפי עקרונות ה TCM ועל ידי גסטרו-אנטרולוגים.

בהשוואה למטופלי קבוצת הפלצבו נמצא כי הטיפול הסטנדרטי והאינדיבידואלי הציג שיפור משמעותי בסימפטומים כפי שהוערך על ידי הרופאים, המטפלים והמטופלים עצמם. המטופלים דווחו על הפחתה משמעותית בהפרעה לחיים.
בטווח המידי לא נצפה הבדל משמעותי בין המטופלים הסטנדרטים לבין המטופלים האינדיבידואלים אך בטווח של מעל ל 14 שבועות רק המטופלים האינדיבידואלים המשיכו ליהנות מתוצאות הטיפול.

חשיבות המחקר לא רק בתוצאותיו המצביעות על אפשרות חשובה להועיל לרווחת חולים עם IBS . המחקר נותן לנו כיוונים לגיבוש אסטרטגיה טיפולית טובה יותר: הטיפול צריך להמשך 16 שבועות ולא 8 כפי שבוצע במחקרים אחרים והתועלת העיקרית ממנו תופק בטיפול אינדיבידואלי ולא בטיפול הרבליסטי סטנדרטי (פורמולות פטנט).


דוגמאות לטיפול בצמחי מרפא
הערה: הדוגמאות להלן מתייחסות למצבים הדורשים הרמוניזציה ברמת הטחול – כבד. פורמולות רבות מתאימות ל IBS , בניהן כאילו הדורשות וויסות צ´י והסדרת האיזון בין הטחול לקיבה.

Frigid Extremities Powder = Si Ni San
ק - Rx. Bupleuri Chai Hu
ש - Fr. Immaturus Citri Aurantii Zhi Shi
ע - Rx. Paeoniae Lactiflorae Bai Shao
מ - Rx. Glycyrrhizae Uralensis Zhi Gan Cao

הפורמולה משחררת השפעות פתוגניות, משחררת סטגנציות, מפזרת צ´י הכבד ומווסתת את הטחול [17].
פורמולה זו נבחנה על 47 מטופלים על ידי יו ושותפיו [18]. המחקר התמקד ב IBS עם עצירות פרדומיננטית. חצי מהמטופלים קבלו את הפורמולה וחצי טופלו בטיפול תרופתי ( Cisapride ) למשך 8 שבועות.
התוצאות נאמדו על פי דיווח המטופל ועל פי בדיקה מנומטרית אנורקטלית (anorectal resting pressure, anal tract systolic pressure, anal tract diastolic pressure, rectal threshold feeling, maximal tolerance volume of rectum, and rectum compliance ) והושוו לקבוצת בריאים.
הושג שיפור משמעותי ברוב המדדים של קבוצת הפורמולה ביחס לקבוצת המטופלים התרופתיים ולקבוצת הביקורת.

דוגמא לפורמולה אחרת העשויה להתאים במצבים מעורבים של עודף וחסר עם פלישת כבד אל הטחול [18]:
Xiao Yao San = Rambling Powder
ק - Rx. Bupleuri Chai Hu
ש - Rx. Angelica Sinensis Dang Gui
ש - Rx. Paeoniae Lactiflorae Bai Shao
ע - Rz. Atractylodis Macrocephala Bai Zhu
ע - Sc. Poriae Cocos Fu Ling
ע - Rx. Glycyrrhizae Uralensis Zhi Gan Cao
מ - מקובל להוסיף ג´ינג´ר ומנתה.

לפיזור צ´י הכבד, חיזוק הטחול והזנת הדם.
מקור השם: לטייל ללא מטרה (לשבת בסבבה כשכולם עובדים).
מקור אחר: Xiao = צמצום. Yao = ניעור. לפיזור צ´י מכווץ.


מקורות

1 - Liver Qi Stagnation and IBS
Handbook of Internal medicine: The treatment of Disease with Traditional Chinese Medicine, Vol 2, 2003; p17-21
Will Maclean, Jane Lyttleton


2 - Irritable Bowel Syndrome in the United States: Prevalence, Symptom Patterns and Impact
The impact of irritable bowel syndrome is underestimated and poorly quantify because clinicians may see only a minority of sufferers.
Journal Article, Aliment Pharmacol Ther, June 2005

3 - Stability of Irritable Bowel Syndrome Using a Rome II-Based Classification
The first report to evaluate the long-term stability of IBS using modified Rome II criteria.
Journal Article, Aliment Pharmacol Ther, January 2006

4 - Traditional therapies for irritable bowel syndrome: an evidence-based appraisal.
Rev Gastroenterol Disord. 2003; 3 Suppl 2:S18-24 (ISSN: 1533-001X)
Fennerty MB
Division of Gastroenterology, Oregon Health and Science University, Portland, Oregon, USA

5 - Traditional Chinese medicine based subgrouping of irritable bowel syndrome patients.
Am J Chin Med. 2005; 33(3):365-79 (ISSN: 0192-415X)
Tan S; Tillisch K; Bolus SR; Olivas TI;
Center for Neurovisceral Sciences and Women´s Health, Department of Medicine David Geffen School of Medicine, University of California, Los Angeles, USA.

6 - Observation on intestinal flora in patients of irritable bowel syndrome after treatment of Chinese integrative medicine
Zhong Xi Yi Jie He Xue Bao. 2004; 2(5):340-2 (ISSN: 1672-1977)
Sun X; Cai G; Wang WJ
Department of Gastroenterology, Huashan Hospital, Fudan University, Shanghai

7 - Acupuncture for treatment of IBS
Cochrane Database Syst Rev. 2006; (4):CD005111 (ISSN: 1469-493X)
Lim B; Manheimer E; Lao L; Ziea E; Wisniewski J; Berman B
University of Maryland School of Medicine, Center for Integrative Medicine, Kernan Hospital Mansion, Baltimore, Maryland

8 - The effects of shiatsu on lower back pain
J Holist Nurs, March 2001

9 - The effects of shiatsu on post-term pregnancy.
Complement Ther Med, March 2005

10 - Diet and Irritable Bowel Syndrome
Does diet really have an effect on irritable bowel syndrome symptom generation?
Journal Article, Curr Opin Gastroenterol, March 2006

11 - אנרגטיקה של פחמימות וסוכרים בראייה סינית
http://www.tmurot.org.il/article.aspx?id=488
ד´ר ניר עמיר וצוות תמורות

12 - סיבים תזונתיים בראייה סינית
http://www.tmurot.org.il/article.aspx?id=420
ד´ר ניר עמיר וצוות תמורות

13 - אנרגטיקה של תוספי תזונה בראייה סינית
http://www.tmurot.org.il/article.aspx?id=117
ד´ר ניר עמיר וצוות תמורות

14 - Treatment of diarrhea-predominant irritable bowel syndrome with traditional Chinese herbal medicine: a randomized placebo-controlled trial.
Am J Gastroenterol. 2006; 101(7):1574-80 (ISSN: 0002-9270)
Leung WK; Wu JC; Liang SM; Chan LS; Chan FK; Xie
Institute of Digestive Disease, Faculty of Medicine, The Chinese University of Hong Kong

15 - Effectiveness of the Chinese herbal formula Tong Xie Yao Fang for irritable bowel syndrome: a systematic review.
J Altern Complement Med. 2006; 12(4):401-7 (ISSN: 1075-5535)
Bian Z; Wu T; Liu L; Miao J; Wong H; Song L; Sung JJ
School of Chinese Medicine, Hong Kong Baptist University

16 - Treatment of irritable bowel syndrome with Chinese herbal medicine: a randomized controlled trial.
JAMA. 1998; 280(18):1585-9 (ISSN: 0098-7484)
Bensoussan A; Talley NJ; Hing M; Menzies R; Guo A; Ngu M
Research Unit for Complementary Medicine, University of Western Sydney,

17 - Formulas that Harmonize
formulas that Regulate and Harmonize the Liver and Spleen
Eastland press. p 145-149
Dan Bensky, Randall Barolet

18 - Effect of modified Si Ni San on anorectal manometry of the constipation predominant type of IBS
Chin J Integr Med. 2005; 11(1):27-30 (ISSN: 1672-0415)
Yu SP; Ye H; Ha NL; Ding SQ; Chen G
Anorectal Department, Nanjing Municipal TCM Hospital, China


להפניות
למידע אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז