לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

מה זו טווינה - הכל על טווינה

 
 
טווינה במהלך טיפול ביתי בסין טווינא היא שיטת טיפול חשובה במגע, היכולה לענות על ליקויים בריאותיים שונים. הטווינא מבוססת על שיטות טיפול סיניות עתיקות. מאמר זה סוקר את התפתחות הטווינא בישראל ואת העקרונות הפילוסופיים והרפואיים עליהם מבוססת השיטה. המעוניינים בפרטים על הכשרת מטפלים מוזמנים לצור קשר דרך כניסה למאמר זה
 
 
  
מאת: ד´´ר ניר עמיר
 
להורדת עלון מפורט על תמורות

ליצירת קשר איתנו

קצת היסטוריה


לספר המלא בטווינה ושיאצו למטפלים מתקדמים יש ללחוץ כאן

קיימות הנחות שונות כיצד הטווינה התפתחה. אחדים מתייחסים לשיטה כקדומה מאוד ואולי משחר הימים, הן מדובר בשיטה טבעית שעונה על הצורך הבסיסי והראשוני ביותר של האדם: המגע. עוד בשנת 2300 לפני הספירה מתוארות (על גבי ציורי קיר) נשים העושות עיסוי לתינוקות. בשושלת Qin , המאה השלישית לפני הספירה, כונתה השיטה Mo Shou שפירושו עיסוי ידני. בתקופת שושלת Han התפתחה שיטת ה AnMo שפירושה עיסוי ולחץ. שיטה זו אף התרחבה ושילבה עיסוי שמנים. שיטה זו שמשה כבסיס לכל שיטות הטיפול שהתפתחו בסין ולאחר מכן גם ביפאן וקוריאה. בהמשך נקראה השיטה AnMa.
התפתחות שיטות המסחר וההובלה כתוצאה מפריחה כלכלית, פוליטית וחברתית גרמה לחילופי ידע כך שטכניקות העיסוי התפתחו. שיטת האנמה התפתחה וכיום היא מוכרת בסין בשם TuiNa שפירושו דחיפה ומשיכה.
ורק נזכיר, שעקרונות הרפואה הסינית הוטמעו בשיטה, עד כי היא הפכה לגישה מקבילה לפיזיותרפיה הסינית.


הטווינא בישראל


אם כך, מהי טווינה? כאמור, זוהי שיטת טיפול המתבססת על טיפול במגע, אך משלבת גם עקרונות של תרגול עצמי – Do In , תרגילי נשימה, שמנים, שיטות חימום כמו מוקסה ועוד. סגנון השיאצו בתמורות מבוסס על השיטה שהתפתחה מאז שושלת Qing בדרום סין ולאורך נהר ה צ´אנג-ג´יאנג. שיטה זו כוללת אחד עשרה עקרונות: אחיזה, לחיצה, עיסוי, כריכה, אחיזה, פיתול, הברשה, התנגשות, דחיפה מהירה, הזזה סיבוב והרעדה.

אציין בנוסף, כי לישראל מקום מכובד ביותר במפה העולמית. מסלול הלימודים באחדים מבתי הספר הוא שלוש שנים ומעלה, רמת הלימודים גבוהה ואופציות השילוב של הבוגרים פתוחה לא רק בשוק הפרטי, אלא גם בקופות החולים השונות ובתי חולים בארץ. זהו מצב ייחודי אשר כמוהו, לא רק שאין למצוא במדינות העולם המערבי, אלא גם לא במזרח!

תופעה ייחודית נוספת להתפתחות הטווינה בישראל, היא היכולת לשלב אותה עם של שיטות שונות בעולם השיאצו והטווינה. בבתי הספר השונים בעולם מקובל ללמד שיטת טיפול אחת המתבססת על מורה (כריזמטי או רוחני) שמעביר אותה מפי מורהו ובמקרים רבים גם מפתח אותה בעצמו. בתי הספר בישראל קלטו מורים מגישות שונות ובכך מתאפשר לתלמידים להעמיק בטכניקות מגוונות. החשיבות כאן עצומה: שיטת טיפול אחת, לא בהכרח תתאים למטופל. יכולת הגיוון והשילוב בין השיטות השונות מקנה למטפל כלים ופתרונות לבעיות שלעתים היו מסתיימות בתסכול המטפל והמטופל כאחד.

העקרונות המסורתיים של הטווינא


הבסיס הפילוסופי והאבחנתי לכל שיטות הטיפול הידועות, משותף. שיטת האבחנה מבוססת על תשאול ובדיקה במגע, כמקובל בתחומים אחרים ברפואה הסינית וברפואה ככלל. עקרונות הטיפול מתבססים על מודל רפואי ידוע שעיקריו להלן:

חשוב להבין, שהדיון יתבצע בעזרת מושגים מטאפורים בגלל מורכבת והיעדר טרמינולוגיה בסיסית בעולם הרפואה הסינית.

הרפואה הסינית מבוססת על ההנחה שבטבע פועלים כוחות מנוגדים המשלימים זה את זה. לכוחות אילו קראו הסינים יין ויאנג, כאשר יין מיצג את האלמנטים החשוכים, עמוקים, פנימיים וקרים ואילו יאנג מיצג את האלמנטים המוארים, גבוהים, חיצוניים וחמים. כל הפרה באיזון בין מערכות ייניות ליאנגיות בגוף עלול להביא למצב של מחלה.

האינטראקציה בין כוחות מנוגדים מולידה תנועה, או כוח מסוים הנקרא בסינית צ´י ומתורגם למושג ´אנרגיה´ במערב. אנרגיה זו זורמת בערוצים משלה וכל עוד היא מאוזנת, הדבר מצביע על איזון בין היין ליאנג בגוף, כלומר על בריאות.

הפרת האיזון של הצ´י יכולה להתרחש במספר מישורים, כמו למשל מצב בו קיים חסר צ´י. במצב זה האנרגיה מדולדלת והאדם נראה חלש וחסר חיוניות. מצב הפוך הוא המצב בו קיימת הצטברות עודף צ´י באזורים שונים בגוף. זהו אזור מתוח (בדומה לצינור מים עם לחץ יתר) וחסר גמישות. על המטפל לאתר אזורי עודף ולווסת את מטעני הצ´י לאזורי חסר. מצב אחר הוא סטגנציה המקביל לכיפוף צינור וחסימתו. תופעה זו באה לידי ביטוי הן במישורים הפיזיים (כמו עצירות, כאבים לפני מחזור או כאב ממוקד) ובמישורים נפשיים (כמו עקשנות, אובססיביות, דריכה במקום). האדם יכול לדכא כעסים או רגשות עד לגבול מסוים אולם הוא מסתכן בהתפרצות חזקה יותר.

בעיה נוספת העלולה להתרחש בצינורות הצ´י היא התמרדות הצ´י, כלומר זרימה שלו בכיוון הפוך לטבעו. דוגמאות שכיחות לתופעה זו הן התעטשות, הקאות או כעסים. תופעה כזו עלולה להתרחש בנסיבות בהן אין עיגון של הצ´י בכיוון זרימתו הטבעי. הכוחות המעגנים הם הכוחות העמוקים והכבדים, כלומר המערכת היינית. ´חסר במערכת היינית´ עלול להוביל להתבטאות מוגזמת של המערכת היאנגית ולבוא לידי ביטוי בכעסים, התפרצויות וטיקים. הפרעה נוספת המשתייכת לקטגוריה זו היא ´חסר דם´. אין הכוונה כאן לאנמיה אלא לאוסף של סימפטומים המזכירים תופעת האנמיה, כלומר: חיוורון, אי סבילות לקור, חסר ברק בעיניים, חולשה וסחרחורות, קול חלש ונטייה להיעלב.

המטפל מנתח את מקור הבעיה ופועל לפיה: בחסר צ´י יש למלא ולחזק. ואילו בעודף יש לפזר. בסטגנציה יש לפתוח את ערוץ האנרגיה ואילו בהתמרדות יש לווסת את כיוון זרימת הצ´י. הטיפול בטווינה כולל טכניקות ידיים מגוונות המעבירות לחץ וכוח במטרה לגרום לשינויים במבנים הפיזיים – אנרגטיים בגוף המטופל. כמו כן משולבות טכניקות אנרגטיות המשמשות לאיזון, שינוי ופתיחת מסלולים בהם נעים הצ´י, הדם והג´ינג. . יצוין כי הטווינה מתמודדת יפה עם פיזור עודפים, כמו במצבים של ליקויים בשלד ובשרירים ובמצבים אורתופדים ונוירולוגיים שונים, אך השיאצו מתאים יותר לבעיות פנימיות או נפשיות. מסיבה זו ראוי לשלב בין שתי הגישות.
תמורות הוא בית הספר היחיד המוציא לאור את ספר הטווינה המלא, נגיש לקהל וללא תשלום. להורדת פרקי הספר המלא יש ללחוץ כאן
להורדה ישירה של הפרק המפרט הסבר מדעי לטווינה יש ללחוץ כאן.

המתעניינים בלימודי רפואה סינית במסלול הטווינה – שיאצו מוזמנים לצור קשר עם מזכירות תמורות:
סניף מרכז: 03-6815996
סניף צפון:04-8720492 או 052-5206052

 
למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי שיאצו  בתמורות
חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז