לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Platycodi Grandiflori - Jie Geng ברפואת הצמחים הסינית

 
 
פלטיקודי שורש הפלאטיקודי הוא צמח מאכל ומרפא בתרבות המזרח. מאמר זה מפרט על חשיבותו הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי, ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. המאמר מדגיש את שימושיו המגוונים אך גם את המגבלות והסכנות. המאמר מכיל צימודי צמחים שונים הנפוצים בפורמולות הסיניות. מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים החדש והמפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים – מאפייני צמחים.
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

Platycodi Grandiflori - Jie Geng ברפואת הצמחים הסינית


מבוא:
צמח רב שנתי בעל פרחים סגולים בצורת כוכב הנקרא גם Balloon flower (צמח מתנפח) שהשורש שלו שימש כמאכל במרקים בקוריאה ולצרכי ריפוי במזרח הרחוק. הוא גדל בטמפרטורות חמות-בשמש ופורח בשנתו הראשונה. הצמח משמש בעיקר למחלות דרכי נשימה ומסייע בהובלת צמחים אחרים מעלה לדרכי הנשימה העליונות. בכתבים עתיקים נאמר שהוא כמו ´סירה´ – מציף צמחים אחרים על פני המים, ובגוף אל מעל לסרעפת.


מאפיינים כלליים:


קטגוריה: מתמירי ליחה קרה
אנרגיה: ניטראלי, מר, חריף.
מרידיאנים: ריאות
תפקידים:
* משפעל את צ´י הריאות, מסלק ליחה ומיטיב עם הגרון - מטפל בשיעול עם ליחה רבה הנובע מרוח-קור או רוח-חום, גרון כואב ואיבוד קול ממספר מצבים: חדירת חום לחציון, לחות חמה או חסר יין עם חום.
* מעודד יציאת מוגלה - במיוחד לטיפול באבצסים בריאה או בגרון. בסינדרום הסיני הקלאסי יתווספו גם חום, כאב בחזה, שיעול עם ליחה צהובה בעלת ריח של דג ובנוסף שיעול עם דם ומוגלה.
* מכוון צמחים אחרים למחמם העליון ולריאות - כשמשתמשים בצמחים רבים ומעוניינים להעלותם מעלה יש להוסיף צמח מוביל. Yin Jing Bao Shi = Channel conduction . הצמח מוביל את פעילות הצמחים האחרים לכיוון הריאות החזה. הוא מעלה מהמחמם האמצעי צמחים שבדרך רגילה היו מופנים מטה. למשל ב Shen Ling Bai Zhu san , הפלאטיקודי מעלה את פעילות ה Yi Yi Ren = Sm. Coicis L, Lian Zi = Sm. Nelumbinis N ו Shan Yao = Rx. Dioscoreae O מהמחמם התחתון אל האמצעי.



חומרים פעילים והשפעתם הפרמקולוגית:


מחקרים קוריאניים מראה שמיצוי מימי של פלאטיקודי עשוי לעקב ספיגת שומנים במעיים בשל עיכוב פעילות הליפאז מהלבלב. נראה שהחומר הפעיל ספונין הוא בעל השפעה מעקבת נגד ההידרוליזה של תחליב triolein עם phosphatidycholine על ידי ליפאז פנקראטי in vitro . על בסיס מחקר זה בודדו עשרה סוגי ספונינים טריטרפנואידים ובניהם platycodin A, C, D ו- deapioplatycodin D שהציגו אפקט אינהיביטורי מקסימאלי.
במחקר אחר נמצא כי הספונינים מהפלאטיקודי מעקבים אגירת שומנים בעכברים שהואכלו בכלכלה עתירת שומנים.
מחקרים אילו מכוונים להשפעה נוגדת הליחה, בעיקר בקיבה ובמערכת העיכול.


מחקרים, בעיקר קוריאניים מראה שמיצוי מימי של פלאטיקודי עשוי לצמצם תהליכים דלקתיים במחלות נשימה אקוטיות שהושרו על ידי ליפופוליסכריד באנשים. בדקו תאי אפיתל ראתי דלקתיים. פקטור גרעיני מסוג NF-kappaB המעוקב על ידי רגולטור בשם I-kappaB משחק תפקיד חשוב בתגובות דלקתיות בדרכי הנשימה. נמצא כי שורש הפלאטיקודי מעקב גורמים דלקתיים אילו על ידי טרנסלוקציה של NF-kappaB . כמו כן מיצוי השורש מעקב ייצור nitric oxide synthase ו cyclooxygenase-2 המשחקים תפקיד במצבים אימוניים שונים. תוצאות אילו מראות כי לשורש הפלאטיקודי השפעה על גנים המבטאים חומרים דלקתיים.
מחקרים אילו מצביעים על הקשר בין צמצום הליחה והתמודדות עם מחלות דרכי נשימה עליונות ובין השפעות הצמח.

שורש הפלאטיקודי גילה השפעה מגנה נגד הפטוטוקסיות שהושרתה על ידי CCl4 בכבד עכברים. טיפול מקדים של פלאטיקודי לפני הרעלת הכבד צמצם נזקים באופן משמעותי ושיפר את תפקודי הכבד ומנע עליית אנזימים ומנע יצירת Malondialdehyde אך לא השפיע על רמות ופעילות הגלוטטיון. השפעת הצמח היא דרך ציטוכרום P450 , שהוא מרכיב עיקרי בפירוק ה CCl4 ודרך פעילות נוגדת חמצון המגנה על הכבד.



טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:
בראיה הסינית הוא אסור בשימוש בכל מצב בו קיים צ´י מורד העולה כלפי מעלה, בשיעול מחסר יין עם חום מחסר ובכל מצב של שיעול דמי. כמו כן אין לשלב אותו עם צמחים המחזקים או מנקזים את המחמם התחתון שכן הם ´יתקעו´ במחמם המרכזי ולא ינועו למעלה או למטה. שימוש לא נכון בצמח עלול לגרום לנשימה כבדה וסימני צ´י מורד.
בראיה מערבית הוא אסור בשימוש במצבי המופטיזיס (שיעול דמי) ובשחפת ויש להשתמש בו בזהירות במצבי דימום על רקע כיב פפטי. הוא עלול להפחית את השפעת האנטיביוטיקה. עלול להחמיר רעילות של דיגיטליס במצבי הפרעות קצב לב על רגע סוגי גליקוזידים שבו. פוגע בספיגת isoniazid ומפחית פעילות levadopa . ויטמינים חומציים כמו ויטמין C, חומצה ניקוטינית, חומצה אמינית גלוטמית, HCl ואחרים עלולים לפגוע בהשפעתו. במינון יתר יגרום לבחילות, הקאות במקרים חמורים להזעות מהגפיים, תשישות וחוסר מנוחה.
כיוון שהוא מצמצם ספיגת שומנים נטילתו עם תרופות או ויטמינים מסיסי שומן אינה מומלצת, כיוון שכך הוא עלול לפגוע בספיגתם.



צמדים:


Rx. Platycodi G + Fr. Citri A
Jie Geng + Zhi Ke
Jie Geng = Rx. Platycodi G נטרלי, מר וחריף. מתמיר ליחה קרה מפזר lu qi ומתמיר ליחה, מועיל לגרון, מוביל צמחים אחרים לחלקים העליונים בגוף ולריאות.
Zhi Ke = Fr. Citri A מר וקר למדי. הוא מניע את הצ´י, פותח את המרכז ומפזר נפיחויות. הוא מייצר תנועה כלפי מטה.
האחד מעלה והשני מוריד יחד הם מטפלים בהסדרת כיווני זרימת הצ´י במחמם העליון והתחתון לטיפול בנפיחות ולחץ בחזה ובסרעפת על רקע הצטברות ליחה.
שימושי ל: כאב ותחושת כבדות בחזה, תחושת נפיחות באפיגסטריום, קשיים בהטלת צואה כתוצאה מחולשת צ´י הריאות.

Rx. Platycodi G + Rx. Glycyrrhizae U
Jie Geng + Gan Cao
Gan Cao = Rx. Glycyrrhizae U נטרלי, מתוק.מחזק SP\ST , מלחלח ריאות ומפסיק שיעול, מטהר חום ורעילות, ממתן ומהרמן פעילות של צמחים.
Jie Geng = Rx. Platycodi G נטרלי, מר וחריף. מתמיר ליחה קרה מפזר lu qi ומתמיר ליחה, מועיל לגרון, מוביל צמחים אחרים לחלקים העליונים בגוף ולריאות. צמח המפתח בבעיות ריאה כמו שיעול, כאבי חזה, בעיות גרון וליחה. ברוב הפורמולות הוא נחשב לצמח שליח באשר הוא מכוון את שאר הצמחים לריאות ול Tai Yin . לפעמים הוא מפזר את צ´י הריאה ובכך מאפשר פתיחת מעברי המים במצבים של מיעוט שתן על רקע כלייתי, למשל.
יחד הם מטהרים חום, רעילות ומתמירים ליחה , משככים כאב גרון.
שימושי ל: סטגנציה בחזה + שיעול פרודוקטיבי, כאב גרון כתוצאה מחום פנימי או חיצוני ואיבוד קול או צרידות קשה. לטיפול באבצס ריאתי עם שיעול על רקע חום סטאזיס בחזה.

Rx. Platycodi G + Semen Pruni A
Jie Geng + Xing Ren
Jie Geng = Rx. Platycodi G נטרלי, מר וחריף. מתמיר ליחה קרה מפזר lu qi ומתמיר ליחה, מועיל לגרון, מוביל צמחים אחרים לחלקים העליונים בגוף ולריאות. צמח המפתח בבעיות ריאה כמו שיעול, כאבי חזה, בעיות גרון וליחה.
Xing Ren = Semen Pruni A חמים, מר, רעיל. מפסיק שיעול - מתאים לכל סוגי השיעול,מרגיע צפצופי נשימה, מלחלח ופותח את המעיים.
יחד הם מסדירים את צ´י הריאות ביעילות רבה, מנחיתים את צ´י הריאות ומפסיקים שיעול, מתמירים ליחה
שימושי ל: אסתמה עם תחושת סטגנציה בחזה + שיעול פרודוקטיבי, כאב גרון כתוצאה מחום פנימי או חיצוני ואיבוד קול או צרידות קשה.


למנוע הצמחים של תמורות
עריכה מקצועית: חיים חן, מטפל ברפואה סינית

חומר זה מוגש כשירות ע´י הקליניקה של תמורות.
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים
ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז