לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

התפקידים והשימושים של יד האם בטיפולי שיאצו

 
 
השימוש ביד אם בשיאצו תוך כדי הכנת המדריכים התעוררה שאלה בדבר תפקידיה של יד האם. כיוון שצצו מספר תשובות הגיוניות הועברה השאילתה לצוות מדריכי תמורות. מאמר זה מסכם את הרעיונות והתגובות של צוות המדריכים ומציג את ההגדרה, התפקידים, המיקום ודרכי השימוש ביד האם אצל מטפלי שיאצו.
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

התפקידים והשימושים של יד האם בטיפולי שיאצו

מהי יד האם?
בעולם הסיני המסורתי האם נותנת, מרגישה, סופגת, לחה ואדמתית. היא מניבה את מזוננו וסופגת גשם ומרכיבים חיוניים כדי להעניק בחזרה. היא גדולה, רחבה ועוטפת.
כאמא היא ערה לכל תחושה של ילדיה. כאשר הם מרגישים אי נוחות היא מתריעה ומכוונת. לעתים תפקידה סטטי. כמו האדמה היא לא מרבה לזוז ממקומה (כלומר יושבת בביתה או בסביבתו) אך זוהי סטטיות מדומה. גם בלי לזוז (כמו אלמנטים דינאמיים יותר) היא רוחשת פעילות ומניבה ללא הרף.

בשיאצו אנו נוהגים להניח יד אם על אזורים כמו גב תחתון ואחרים. היד לכאורה סטטית (עד שהיא מתחילה לזוז למקומות שונים אבל אז היא כבר לא מתפקדת כיד אם). תפקידה להעניק ביטחון למטופל, לשמור עמו על קשר בעוד היד השניה מתנתקת וחוזרת (כמו יחסי אם ומשפחתה בגישה המסורתית) ולהקשיב למה שקורה.

במקרים שונים אין הבדל בין יד האם ליד המטפלת. שתיהן ממלאות את אותם תפקידים. במקרים אילו המשקל מופעל משקל שווה על כל יד. אנו רואים זאת במיוחד בקיו שיאצו אך גם בכל מקום בו יבחר המטפל לעבוד כך. אילו המקרים בהם כל יד משמשת כיד אם לשניה.

תפקידי יד האם:
א - הקשבה: אם היד העובדת לוחצת חזק מדי התגובה תתבטא לעתים בקפיצת שריר או כיווץ קטן. יד האם אמורה לחוש זאת ולתת הוראה ליד העובדת למתן את הלחץ.

ב - מתן ביטחון: נוכחות יד האם משרה ביטחון ולכן מאפשרת למטופל להשתחרר ולספוג לחץ חזק יותר המגיע בהפתעה (לאחר ניתוק והזזת היד המטפלת).

ג - נתינה: יד האם לא רק נותנת ביטחון. היא חמימה, רחבה ונותנת צ´י במקום בו היא נמצאת. הנתינה ממוקמת ועובדת לפי הנשימות (כל הזמן לחץ רחב שמתחזק ונרפה עם נשימות המטופל). כיוון שמדובר בפעולה מחזקת (אם כי פחות ממוקדת מכזו הנעשית בלחיצות ספציפיות) תכונתה מחזקת. (ידוע שהפעלת לחץ ממושך על שריר או עצם גורם להתחזקותם, כך שגם בהיבט מערבי מתקיים חיזוק).

ד - יציבות: יד האם נותנת יציבות ליד הניידת ומאפשרת לשניה להתנייד לאורך אזורים ומרחקים שונים בעוצמה וברגישות. ניתן להשתמש ביד האם כדי לקבע אזור ולהניע חלקים אחרים. (למשל רוקינג של הגב וחוליות השדרה תוך כדי קיבוע גב תחתון).


מיקומה של יד האם:
יד האם מונחת במקום שניתן להרגיש תגובות. כמעט תמיד זה מקום פגיע כמו גב תחתון או בטן, וכמעט תמיד מדובר בהמשך המרידיאן כך שתגובה במקום אחד של המרידיאן תתבטא באזור אחר שלו (למשל לחיצה על נקודת עודף ב UB של גב עליון יכולה להקפיץ את ה UB של הגב התחתון או הרגל).


מתי נשתמש ביד האם?
א - במטופל חדש. יד האם מגנה ומאפשרת ביטחון. לכן מטופלים חדשים (ותלמידים) זקוקים להגנה ולביטחון יותר ממטופלים ותיקים. במשך הזמן ניתן לקצר את משך הפעלת יד האם במקומות הלחיצה השונים ולהשתמש בה כמו ביד הניידת.

ב - במטופל חלש, חסר ביטחון או עצבני. כאמור, יד האם יכולה למזער אי נוחות של המטופל ומבקרת את היד הניידת.

ג - במתיחות או לחיצות שאמורות לכאוב. אם אנו רוצים להגדיל טווח תנועה על ידי מתיחה חזקה, או לבצע לחיצות עמוקות במיוחד, יד האם מאפשרת וויסות הלחץ או המתיחה.

ד - כשאנו חשים צורך. עד כה דברנו על צרכי המטופל אבל גם למטפל יש צרכים, חששות, חוסר ביטחון או רצון להעניק בצורה סטטית.


מתי ניתן לנייד את יד האם?
בכל עת.
כאשר נראה שיד האם מלאה את תפקידה ניתן להעביר אותה למקום אחר ולהשתמש בה שם (למשל להסית אותה למרחק מסוים על פני אותו מרידיאן כדי לוודא רגישות באזור קרוב או רחוק יותר מהיד הלוחצת). לרוב הניוד קטן יחסית ויד האם זזה כאילו לשפר את מיקומה (לא מדובר בהכרח בשיפור כיוון שעם הפעלת היד הניידת צרכי המטופל משתנים ולכן גם מיקום היד הסטטית).
כאשר עברנו לעבוד על מרידיאן או אזור אחר יד האם משנה את מיקומה.
כאשר יד האם מלאה את תפקידה ואינה נחוצה יותר היא הופכת להיות יד ניידת ומטפלת כמו אחותה.

נשמח לכל תגובה, רעיון או תיקון. אפשר להגיב בפורום תמורות.

מידע זה פותח על ידי צוות ההדרכה של תמורות. תודתנו נתונה לכל המדריכים ששלחתו מידע, העירו ותרמו.

להפניות

למידע אודות מסלול לימודי שיאצו בתמורות.
למאמר על המפגש בין גוף לנפש ניתן ללחוץ כאן: המפגש בין גוף לנפש
למאמר אודות שיטות הטיפול בשונות בשיאצו ניתן ללחוץ כאן: שיטות הטיפול השונות
למאמר אודות שיטות אבחנה למטפל בשיאצו ניתן ללחוץ כאן: שיטות אבחנה


חומר זה מוגש כשירות ע´י הקליניקה של תמורות.
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים
ולידע כללי בלבד.
© Tmurot
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז