לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

הגישה לטיפול בקוצר נשימה למטפלי טווינה ושיאצו מתקדמים

 
 
עץ דרכי הנשימה מאמר נוסף בסדרת מאמרים המלכדים מידע מערבי וסיני מסודר ומלא לטובת מטפלי הטווינה והשיאצו המתקדמים. המאמר עשוי לשרת מטפלים ברפואה הסינית למגזריה אך ממוקד בבעיות עימן מתמודד המטפל הן בהבנת הפתופיזיולוגיה של המחלה והן בהיכרות עם מכלול הכלים העומדים לרשותו ברפואה הסינית. מאמר זה דן בתופעה השכיחה של אסטמה וסיבות נוספות לקוצר נשימה אקוטיים וכרוניים. המאמר הבא ידון בבעיות של כאבי ראש.
 
 
  
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

הגישה לטיפול באסטמה וקוצר נשימה
למטפלי טווינא ושיאצו מתקדמים




 מבוא אנטומיה של מערכת הנשימה:
קנה הנשימה, הוא הטרכיאה, מתחיל בחלקו התחתון של סחוס הקריקואיד ויורד קדמית לוושט. האוויר הנכנס דרכו זורם עד לגובה זוית הסטרנום שם הטרכיאה מתפצלת לשתי סמפונות, הברונכים. כל סמפון כולל שכבה רירית פנימית (בדומה למערות האף), שכבת שריר חלק וסביבה רקמת חיבור וסחוס. שני הסמפונות הראשים מתפצלים לסמפונות משניים ויוצרים את העץ הברונכיאלי. כשקוטר הסמפונות אינו נראה לעין הם נקראים ברונכיאולים. אילו מהווים פתח כניסה לאוויר אשר זורם דרכם אל הנאדיות, הלא הן האלבאולים. הנאדיות הן שקיקי אוויר מיקרוסקופים אשר מגדילים את שטח הפנים בריאות ומצויים במגע עם נימיות דם. כך מאפשרים ספיגת חמצן ופליטת דו תחמוצת הפחמן בצורה יעילה יותר.
בית החזה תוחם את הריאות מלפנים ומן הצדדים. אילו הן צלעות היוצאות מחוליות עמוד השדרה כשרובן מתחברות לפנים אל עצם החזה - הסטרנום. בין הצלעות ישנם שרירים בין צלעיים שכיווצם מאפשר הרמת סל בית החזה. בין הצלעות לריאות ישנו קרום בעל שני ´עלים´ המחוברים זה לזה בעזרת נוזל בתנאי תת לחץ (בדומה לשקית ניילון רטובה ששאבנו ממנה את האוויר). העלה החיצוני של הקרום מחובר לצלעות ולסרעפת והעלה הפנימי אל הריאות.

 מבוא פיזיולוגיה של מערכת הנשימה:
תהליך הנשימה עלול להיראות הפוך לטעמנו אבל הוא כך: תחילה מתכווצים שרירי בית החזה ומעלים את הצלעות מעלה. במקביל הסרעפת מתכווצת ומשתטחת (כלפי מטה). כל המערכת הזו קשורה לשני קרומים הצמודים זה לזה. משיכת קרום אחד מובילה למשיכת השני. הקרום הפנימי מחובר לריאות ולכן הגדלת נפח בית החזה מובילה להגדלת נפח הריאות. כשנפח הריאות גדל נכנס אוויר לתוכן בתהליך הקרוי שאיפה, Inspirium . תהליך הנשיפה, ה Expirium מתרחש כאשר נפח בית החזה קטן, כלומר הצלעות ירדו והסרעפת עלתה. כך הלחץ בתוך חלל בית החזה עולה והאוויר נפלט.



 אבחנה מבדלת לקוצר נשימה
קוצר נשימה אקוטי:
אסטמה - מחלה דלקתית, לרוב על רקע אלרגי, רגישות לאבק או למאמץ, הגורמת לכיווץ דרכי הנשימה הקטנים והתעבות כרונית ש לסמפונות. במקרים אילו נלכד אוויר בבית החזה ויש קושי בהוצאתו. הקושי מלווה במצוקה נשימתית, שימוש בשרירי עזר וצפצופים. בראיה סינית מתקשרת האסטמה הכרונית לתופעות חסר צ´י של הכליות, אך קוצר נשימה באופן כללי יכול להיגרם על רקע בעיה בטחול כאשר זו מלווה בליחה מרובה, בעיה בכבד, כאשר זו מלווה במתח נפשי או בעיה בלב כאשר התופעה מלווה בחרדה ופלפיטציות.

ברונכיטיס חריפה - מחלת סמפונות שכיחה בילדים, לרוב בתקופת החורף ולרוב על רקע זיהום ויראלי. התופעה מלווה לשיעול, חרחורים, רעשי פצפוץ ריאתיים, גניחות ומצוקה נשימתית. תופעה זו שכיחה במיוחד בילדים להורים מעשנים. בראיה סינית אירועים אקראיים של ברונכיטיס מתאימים לרוח קור ולחות או רוח חום ולחות. אירועים חוזרים מקבילים לעודף ליחה בריאות שמקורו או מטחול חלש (המוביל ליצור יתר של ליחה) או מריאות חלשות (הפוגעות בפינוי ליחה פיזיולוגית מהריאות). במקרים חוזרים של עודף ליחה יש לשקול אסטרטגיה תזונתית בעוד שמקרים חוזרים של חסר צ´י מתייחסים יותר לבעיות מולדות או לעישון פסיבי הפוגע בצ´י הריאות.

דלקת ריאות - מצב המתחיל לרוב כזיהום בדרכי הנשימה העליונות ומלווה בכיח עם ליחה סמיכה, חום גבוה, קוצר נשימה המלווה בכאבים , לעתים שיעול דמי. התופעה שכיחה יותר בילדים קטנים, בקשישים או באנשים עם כשל חיסוני. במקרים רבים מדובר בפתוגן חיצוני כמו רוח חום או רוח קור שהפך לחום ופלש על רקע חסר צ´י בריאות.

התקף לב ואי ספיקת לב - סיבה שכיחה יחסית לקוצר נשימה ואופיינית לאנשים מבוגרים עם מחלת לב ידועה, תעוקת חזה או לחץ דם גבוה. בשל כשל הלב מצטברים נוזלים רבים בריאות המובילים לבצקת וקוצר נשימה. הבצקת מתבטאת בגפיים תחתונות ובסקרום אך יכולה להופיע גם בריאות (יותר בכשל של צד ימין של הלב). במקרים אילו התופעה תחמיר משמעותית בשכיבה ותוביל להתעוררות עם תחושת חנק באמצע הלילה. קוצר הנשימה יוחמר במאמץ. התקף הלב מלווה בזיעה קרה, הקרנות, כאבים בחזה ופלפיטציות. בראיה סינית מדובר בחסר צ´י של הלב המוביל לעודף נוזלים - יין בשאר חלקי הגוף.

אלבאוליטיס - דלקת בנודיות הריאה מתרחשת לעתים על רקע תגובה אלרגית, בעיקר מקדחת השחת. בשל הפרשת נוזלים מופיע קוצר נשימה וחרחורים המלווים לפעמים בשיעול וכאבים. במצבים כרוניים תתכן פגיעה בחמצון הגוף המובילה להתאלות האצבעות (שינוי במבנה קצה האצבעות על רקע חמצון לקוי של הפריפריה). התופעה מתייחסת לרוח וחום חיצוניים ופוגעת בעיקר באנשים עם חסר בכבד או בכליות.

פנאומוטורקס ופלאוריטיס- פנאומוטורקס הוא חזה אוויר. תופעה הנגרמת על רקע טראומה או אירוע ספונטאני בו חל קרע בקרום הפלאורה וכניסת אוויר דרכו. הפרדות עלי הפלאורה פוגעים בהתרחבות הריאה ולפיכך מובילים לקוצר נשימה אקוטי. הטיפול כולל הכנסת נקז להוצאת האוויר. בראיה סינית, אירועים חוזרים של התופעה מכוונים לחסר צ´י ואולי חסר יין של הריאות. פלאוריטיס הוא מצב של דלקת מקומית בקרומי הריאה המוביל לכאב חד דמוי סכין באזור קטן של בית החזה. הכאב מתגבר בשאיפה והטיפול מתייחס לשיכוח כאבים וריפוי דלקת, במידה שזו קיימת.

תסחיף ריאתי - Pulmonary emboli . מצב בו קריש דם, לרוב מהגפיים התחתונות, מטפס דרך כלי הדם ומתמקם בחזה. הכאב חד ופתאומי וחלק הריאה שנפגע עלול לעבור נזק בלתי הפיך ללא טיפול. התופעה שכיחה יותר לאחר התקף לב, ניתוח גדול שלווה בהרדמה ממושכת או DVT (פקקת וורידים עמוקה). מדובר בסכנת מוות כאשר הטיפול כולל חמצון הריאות ודילול הדם. בראיה סינית מדובר בסטגנציה או סטאזיס של דם בריאות. הטיפול הסיני מסוגל לצמצם סיכויים לתופעה זו על ידי שיפור תנועת הצ´י דרך תרגילי נשימה או תרגילי תנועה.


קוצר נשימה כרוני:
אמפיזמה וברונכיטיס - שתי מחלות הקשורות לקבוצת מחלות מסוג COPD = Chronic Obstractive Pulmonary Disease , כלומר מחלות ריאה חסימתיות כרוניות. ברונכיטיס מלווה בהתעבות דרכי הנשימה ויצירת מוקוס רב. אמפיזמה נקראת גם נפחת. תופעה מתייחסת לקרעים בנודיות הריאה הגורמים הקטנת שטח פני הריאה, ירידה בתנגודת הריאה ולפיכך קושי בהוצאת אוויר. שתי התופעות שכיחות במיוחד במעשנים כרוניים אך המנגנונים שונים. ברונכיטיס מתייחס יותר לתופעות חום וליחה בעוד שאמפיזמה לחסר יין של הריאות.

אי ספיקת לב - אי ספיקת לב בדרגות שונות הוא גורם שכיח לקוצר נשימה שאינו חולף. במצבים קשים המטופל מרותק למיטתו כאשר כל תזונה מובילה לתעוקת חזה, מצוקה נשימתית ודופק מהיר. בכל מקרה של חשד יש להימנע ממאמץ גופני ולפנות בהקדם לעזרה רפואית. בראיה סינית מדובר בחסר יאנג - צ´י כרוני של הלב היכול להתקשר גם לפתולוגיות של הכליות (בעיקר אם יש אי ספיקת כליות). לאורך זמן חסר יאנג - צ´י זה משפיע על כלל מערכות הגוף גם במקומות שחסר הצ´י לא בלט קודם. מצבים פחות שכיחים מכוונים לחסר יין או פתולוגיות אחרות אך לרוב הן מופיעות יחד עם חסר הצ´י.

חרדה ומצוקה נפשית - אנשים עם חרדה מרגישים לעתים קוצר נשימה המלווה אותם זמן רב. במקרים רבים התחושה מלווה בלחץ בחזה, פלפיטציות, תחושה שהאוויר אינו מספיק ושרירים מתוחים. תפקודי הריאות, מאידך, תקינים לחלוטין ואינם משקפים את התחושה הסובייקטיבית. לאחר שלילת כל גורם אחר, ניתן לשלב טיפול בראייה סינית. מצבים של לחץ ומתח שרירים מכוונים לפלישת הכבד אל הריאות. מצבים של עצב כרוני מכוונים לחסר צ´י של הריאות. מצבים המלווים בתעוקת חזה או פלפיטציות מכוונים לבעיה של הלב.

אנמיה והריון - תופעה שכיחה להופעה או החמרה של קוצר נשימה הנובעת לרוב על רקע לחץ מכאני או אנמיה. אנמיה פוגעת בתהליך הובלת החמצן לגוף ולפיכך מגבירה את מצוקת הריאות והלב לספק דם מחומצן. בראיה סינית מדובר לרוב בתופעה של חסר דם או שילוב של חסר דם עם חסר צ´י.

תפליט קרום הריאה - הפלאורה היא קרום הריאה. במצבים כמו אי ספיקת לב קשה, דלקת ריאות, תסחיף ריאתי או סרטן הריאות עלול להצטבר נוזל צלול או עכור בין קרומי הריאה. סוג הנוזל מאפשר לעתים קביעת גורם המחלה. תפליטים צלולים מכוונים יותר למצבי חסר צ´י עם בריחת נוזלים בעוד שתפליטים עכורים מכוונים יותר למצבי חום וליחה או חסר יין.

סרטן ריאות - גידול סרטני עלול לחסום כלי נשימה ראשי ולכן לפגוע בפעולת הנשימה של חלק או כל הריאה. קוצר נשימה מסוג זה מלווה לרוב בשיעול דמי או כאבים בחזה. בראיה סינית מדובר בחום ולחות, חסר יין או סטאזיס של דם, אך הטיפול לרוב תומך בעזרה הקונוונציונלית.

בעיות שלד מכאניות - בעיות מולדות כמו קיפוזיס וסקוליוזיס קשה או בעיות נרכשות כמו אנקילוזיס ספונדליטיס מגבילות את יכולת התפשטות הריאות ולכן מובילות לקוצר נשימה ותחושת מחלק כרוני. תופעה זו מכוונת לסטגנציה אך מטופלת על ידי שינוי מבנה בית החזה. תרגילי נשימה מאפשרים שימוש יעיל יותר בחלקי הריאה המוגבלים אך אינם מהווים תחליף לפתרונות רדיקליים.

שחפת - מחלה זיהומית כרונית אשר פוגעת, בנוסף לריאות, גם במערכות גוף נוספות. המחלה שכיחה ביותר באוכלוסיה סוציו-אקונומית חלשה, באנשים עם כשל חיסוני ובעיקר במהגרים ועולים חדשים המביאים את המחלה עימם. השלב האקטיבי שלה מדבק ולכן מחייב טיפול אנטיביוטי מונע ממושך. בראיה סינית מדובר בחסר יין של הריאות עם תופעות חום וליחה. הטיפול ההרבולוגי הסיני נחשב ליעיל ומשתלב היטב עם הטיפול הקונוונציונלי.

מחלות שונות- קיימות מחלות רבות, אך פחות שכיחות, היכולות להוביל לקוצר נשימה. בניהן מחלות ריאתיות כמו בעיות אוטואימוניות שונות, זיהומים תעשייתיים, מחלות הפוגעות בעצבים ובשרירי הנשימה, ומחלות לא ריאתיות כמו היפרתיירואיד, השמנה קיצונית ונאורוזות.


 הגישה לבירור קוצר נשימה חוזר:
מה נברר בדיספניאה?
אקוטי או כרוני?
רציף או בא והולך?
מהן המגבלות שלך?
מה מחמיר את הבעיה?
מה מיטיב עם הבעיה?


קוצר נשימה על רקע אסטמה:
מהי אסטמה?
אסטמה - Xiao Zheng היא מחלה כרונית שכיחה המאופיינת בקוצר נשימה. למרות ההגדרה הפיזיולוגית לפיה הבעיה מתקשרת להילכדות אוויר בעת נשיפה ולפיכך צפצופים בהוצאת אוויר, הקושי הוא הן בהוצאה והן בהכנסת האוויר.
אסטמה היא מחלה רב גונית והסיבות לה רבות הן מבחינה מערבית והן מבחינה סינית. בירור יסודי מאפשר התמודדות, לפחות סימפטומאטית עם הבעיה.

אפידמיולוגיה:
אחוז המבוגרים הסובל מאסטמה הוא 5%. בילדים 10%. נראה שאחוז זה הולך וגדל, אולי בגלל השפעות סביבתיות וחשיפה לאלרגנים רבים חדשים, ואולי מפני שתוחלת החיים של האסטמטיים הולכת וגדלה (כמעט כמו הממוצע הנורמאלי) ואלמנטים תורשתיים באים לידי ביטוי בדור הבא.
יש לקחת בחשבון שהיום מאבחנים מקרים קלים יותר מבעבר ולכן, גם מסיבה זו נמצא שהשכיחות וההיארעות גדלו.
בנוסף לגורמים אלרגיים יתכנו גורמים נוספים כמו מאמץ גופני, קור וזיהום ויראלי. ייתכן שגורמים רגשיים עלולים להחמיר אסטמה קיימת.

ממצאים בתפקודי ריאות:
נפח האוויר היוצא בנשיפה מאומצת הוא כ 5 ליטר (FVC ). באסטמה נכלא האוויר ולכן חלק מנפחו שאמור לצאת בנשיפה רגילה או מאומצת אינו יוצא. יתכן שיכלאו עד שני ליטר! במצבים קשים. כלומר 40% מנפח האוויר שהיה יכול לצאת בנשיפה מאומצת יישאר כלוא. חשוב בבדיקת תפקודי ריאות.
FEV1 = Forced Expiratory Volume הוא נפח האוויר שיוצא בשנייה הראשונה לנשיפה מאומצת. האדם נושף בחוזקה ומודדים את נפח האוויר היוצא בשנייה הראשונה. לרוב יוצא 80% מהכמות האפשרית של אוויר בכל נשיפה מאומצת - כלומר כ 4 ליטר. בגלל הילכדות האוויר FEV1 מצטמצם לרמה של 42% . משמע, חלק גדול של האוויר שהיה אמור לצאת בשניה הראשונה יוצא בשניה השנייה והשלישית לאחר מאמץ נשימתי רב.


הטיפול הקונוונציונלי כולל טיפול תרופתי בעת התפרצות המחלה, ובמצבים כרוניים גם טיפול מונע בעזרת משאפים. הטיפול המונע יעיל ותופעות הלוואי שלו קטנות ביותר. במקרה של אלרגיה ידועה, הרופא יכול להפעיל גם שיקול לטיפול בניטרול רגישות (דסנסיטיזציה) על ידי זריקות, הטיפול מקובל ולרוב נושא פרי. הבעיה היא שלא תמיד האלרגיה תלויה רק בגורם חשיפה אחד, ואז ניטרול האלרגן אינו פותר אסטמה על רקע גורמי אלרגיה אחרים.

התמודדות עם אסטמה על רקע אלרגי (הנחייה למטופלים):
אם האסטמה מלווה בנזלת שקופה, גרד או כל גורם בעקבות חשיפה לאבק, אבקת צמחים וכו´ ניתן להניח שמקורה ברקע אלרגי. במצב זה מדובר בתופעות כרונית (למשל נזלת כרונית).
הטיפול האנטי אלרגי הטוב ביותר הוא הימנעות. הסביבה כיום חושפת אותנו לאלרגנים רבים באוויר ובמזון. אם אנחנו בבית, ניתן להגן עלינו (ובעיקר בשעות הלילה בה אנו נושמים את אוויר החדר) על ידי התקנת מזגן עם מסנן איכותי. את הבית יש לשאוב לעתים קרובות ולמעט באחזקת שטיחים ווילונות. את המזרון יש להפוך כל מספר ימים ולשאוב גם אותו. עדיף להניח עליו שעוונית (מעין שמיכת שעווה לתינוקות למניעת ההרטבה...) כדי שלא יספוג חלקיקי גוף שנשרו (שיערות ותאי עור מתים) עליהם מתיישבים מיקרואורגניזמים וקרדית האבק.
המלחמה בקרדית האבק חשובה כיוון שהיא נוטה להתרבות על תאי גוף מתים שנשרו ומעדיפה סביבה לחה. לכן ייבוש האוויר על ידי מזגן, ניגוב האבק במטלית לחה (מונע מהאבק לעוף באוויר) וריסוס הבית כנגד קרדית האבק הם הצעדים החשובים בצמצום החשיפה לאלרגן נפוץ זה.
במצבים קיצוניים יש לשקול מעבר דירה (נניח לאזור שאין בו פריחת זיתים או ברושים הידועים כגורמי אלרגיה קשים) או לסביבה עם אקלים אחר (פחות עונות מעבר, למשל). לא האוויר היבש של ערד מועיל לאסטמטיים אלא מיעוט של אלרגנים כמו פולן מפריחת עצים ודשא או קרדית האבק שאינה אוהבת סביבה מדברית.
תזונה יכולה להיות גורם אלרגני, אם כי, מנקודת ראות מערבית, נדיר למדי. במקרים אילו יש לבחון את התזונה. ייתכן שהגורם הוא מוצרי חלב אך במקרים רבים מדובר במזונות תעשייתיים אחרים. בעבר חשבו שיש לה הקשרים נפשיים אולם כיום ידוע שהסיבה העיקרית היא על רקע אלרגי או חיסוני וההיבט הנפשי, אם קיים, רק יכול להחמיר תופעה קיימת.
למרות שאין מדובר באלרגיה לעשן סיגריות, יש להימנע מעישון אקטיבי או פסיבי משום שזה מגרה את דופנות דרכי הנשימה, מעלה את הדלקתיות ומחמיר מצבים קיימים.
מכיוון שלא תמיד ניתן לבצע את כל ההמלצות לעיל ממליצים לעתים על טיפול משולב של טווינה, שיאצו, דיקור, צמחי מרפא ותזונה לצד הטיפול התרופתי.



עקרונות כלליים: תרגילי נשימה

מטרות תרגילי הנשימה:
א - לשפר את יכולת קליטת האויר מהסביבה
ב - למנוע הצטברות ליחה ומזהמים שונים מהסביבה
ג - לצמצם חרדה ולפתח שליטה בעת התקף קוצר נשימה
ד - לשחרר שרירי עזר מתוחים ומכווצים
בראיה סינית התרגילים מסייעים לזרימת הצ´י, מחזקים את צ´י הריאות ובכך תורמים לחיזוק צ´י הכליות, מניעים צ´י חסום ולכן משפרים תפקודי ריאה וכבד, מאפשרים לצ´י המוריד והמפזר של הריאות להיפטר מליחה מיותרת ומשפרים את הקשר בין הלב לריאות כדי להפחית חרדה.

תרגילים כלליים
כל פעילות גופנית מתונה הכוללת יוגא, טאי צ´י, צ´י קונג, שחיה או כל טכניקה אחרת הכוללת הפעלת מערכת הנשימה נחשבת לרצויה וראויה. במידה וקוצר הנשימה נשלט (באופן תרופתי או משלים) ניתן לשלב פעילות אירובית או לימוד אמנויות לחימה. האחרון משפר את השליטה הגופנית, מחזק את הדימוי העצמי ופועל לפי עקרונות התפיסה האנרגטית המזרחית. עם זאת, חשוב לייעץ למטופל לבחור תחום שיוכל להתמיד בו וגם ליהנות ממנו. מדובר בפעילות גופנית כאורח חיים ולא שלב טיפולי בעל משך זמן מוגדר.

תרגילי נשימה, התעמלות ותרגול עצמי
הליכה מהירה של 30-40 דקות או התעמלות של כ 20 דקות לשלוש פעמים בשבוע משפרת, לרוב, את פעילות הבית החזה.
מומלץ לתרגל תרגילי נשימה ובעיקר נשימה סרעפתית בכל הזדמנות: בזמן נסיעה, במיטה לפני השינה, על הספה מול מסך הטלביזיה או בעת הליכה.
מומלץ לבצע שיאצו חזה עצמי (או כטיפול לילדים). הטיפול מבוצע בשכיבה או בישיבה על כיסא. המטופל מצמיד את שני אגודליו על החלק העליון של בית החזה (אזור הצלע הראשונה מתחת לקלביקולה - עצם הבריח) ומבצע 4-5 לחיצות מהמרכז לכיוון הצד (כשכפות הידיים מתרחקות). פעולה זו חוזרת בכל המרווחים הבין צלעיים. יש להקפיד על לחיצות איטיות בזמן הנשיפה והרפית הלחץ תוך שאיפה. למעשה, אגודלי המטופל אינם זזים כמעט אלא החזה עולה ונכנס אל האגודל (נותן אפקט לחיצה) או נושף ויורד (נותן אפקט יציאה מלחיצה).
פעולה זו מזרימה צ´י לבית החזה ומעוררת את מערכת הנשימה.

תרגיל הנשר המתרומם
תרגיל של תנועת צ´י גונג המסייע להזרים את הצ´י ולאחסן את הצ´י והג´ינג ב Dan Tian התחתון, ולממלא את הריאות באוויר. זהו תרגיל פשוט לביצוע בזמן הליכת בוקר.
התחל בעמידה זקופה, כשרגליך מפושקות ברוחב הכתפיים. הראש והגו צריכים להיות זקופים. הישבן והמותניים צריכים להיות במצב שיאפשר להם הרפיה. באופן זה מיישרים את הגב התחתון. הברכיים מעט כפופות, והמשקל מפוזר על פני כל שטח כפות הרגליים. יש להרפות את הכתפיים ולהניח לידיים להיתלות בצדדים, כשהאצבעות מתוחות בעדינות.
יש לנשום דרך האף, כשהפה סגור בעדינות. יש לשאוף תוך הרחבת הבטן התחתונה ולנשוף על ידי כיווץ הבטן התחתונה. בזמן שנושמים יש לדמיין שהרוח וההכרה שוקעים אל הדאן טיאן התחתון, מתחת לטבור בעומק שליש המרחק בין הבטן לעמוד השדרה.
כשהאדם שואף, עליו לאפשר לשורש כפות הידיים לצוף מעלה אל גובה החזה. יש להרגיש כאילו מיתר נוגע בשורשי כפות הידיים ומרים את הזרועות מנקודה זו. כששורשי כפות הידיים מגיעים או משיגים את גובה החזה יש להתחיל לנשוף ולאפשר לידיים לנוע מעלה, עד שהזרועות כמעט ישרות לפנים. כעת יש לנשום פנימה ולאפשר לידיים ולזרועות לצוף מעלה, אל מעל לראש. לנשוף ולשקוע באיטיות אל הברכיים, כשהזרועות נעות לצדדים ולמטה. לכופף את הברכיים, להניע את הידיים מטה ולהצליב אותן על הרגליים. להעביר את יד שמאל לצד ימין. כשהידיים נפרדות שוב להתחיל לשאוף אוויר, (אבל לא ליישר את הרגליים). להישאר כשהברכיים רפויות והישבן מכונס תחת המותניים. כשהידיים מגיעות לגובה הכתפיים להטות את כפות הידיים מטה. בזמן הנשיפה לדחוף מטה בעזרת הידיים ולזקוף את הגוף מתנוחת הכפיפה. להרים את שורשי כף היד מעלה אל גובה החזה תוך כדי שאיפה, ולהתחיל לבצע את התרגיל מחדש.

כשמבצעים תרגיל זה, יש לזכור מספר נקודות. ראשית, החשיבה מובילה את הנשימה, הנשימה מובילה את הצ´י והצ´י מוביל את התנועה. הצ´י עובר לאן שההכרה והנשימה מובילים אותו. זו הסיבה שמה שאנו מכנים כיום צ´י גונג היה בעבר פשוט חלק מהדאו יין, או ´המוביל והמדריך´. כשאדם זז, עליו להרגיש שהאוויר סמיך כמו מים. יש לנסות לזוז מאד לאט, כשכל תנועה מובילה אל התנועה הבאה. לנסות לבצע כל תנועה במינימום תחושת מתח או מאמץ. ולחזור על תרגיל זה תשע פעמים.

לאחר סיום החזרה התשיעית, יש לאפשר לזרועות לחזור למנוחה ולהישאר בעמידה לרגע. יש להרגיש רפוי אך טעון באנרגיה.
תרגיל זה מאפשר לפזר את האוויר בריאות, ומשפר את זרימת הצ´י דרך כל הגוף. מומלץ לבצע תרגיל זה בחדר בעל חלון פתוח או מחוץ לכותלי הבית כשהפנים לכיוון זריחת השמש.

חיזוק הריאות
תרגיל פשוט הניתן לביצוע בכל עת ומקום. לעמוד בפיסוק רחב. עתה יש לבצע בו זמנית צעד לפנים פעולה המשמרת את היציבות ומאפשרת מתיחת בית החזה, והנפת שתי הידים מעלה (כמו כנפיים). יש להניף את הידיים מעלה ולצדדים תוך כדי מתיחת האגודל (כדי למתוח את מרידיאן הריאות) והאצבע המורה (כדי למתוח את מרידיאן המעי הגס). פעולת ההנפה מבוצעת תוך כדי שאיפת אויר. אנו חוזרים למצב הקודם תוך כדי נשיפת האויר.
תרגיל פשוט זה מכניס צ´י לריאות, פותח ומרחיב את בית החזה, מחזק את שרירי הנשימה, מגמיש ומרפה את שרירי העזר המתוחים ומתאים לביצוע בעת מצוקה נשימתית קלה או חרדה המובילה למצוקה נשימתית.



ויזואליזציה לחיזוק צ´י הריאות
דמה את הצ´י בית החזה כאילו היה ערפל בתוך בקבוק, העשוי מאור. תוך כדי שאיפה דרך האף, דמה את ערפל האור מחלחל לתוך מחזור הדם וכל חלקי הגוף, תוך תחושה שהאיברים השונים הופכים מבריקים כמו סיבי אור. דמיין את הצ´י מתפשט ברחבי הגוף. תוך כדי נשיפה איטית דרך הפה, יש לדמיין את הצ´י נאסף חזרה אל מרכז בית החזה והריאות, ויוצא החוצה.

ויזואליזציה לחיזוק צ´י וג´ינג הכליות
דמה את הצ´י בגופך כאילו היה ערפל בתוך בקבוק, העשוי מאור. אחר, דמה את ערפל האור מחלחל לתוך הידיים ולתוך העצמות, תוך תחושה שהעצמות הופכות מבריקות כמו סיבי אור או כמו קרני לייזר. דמיין את הצ´י ננעל בתוך העצמות, מתאחה עם מח העצמות, והופך את העצמות לקשות כיהלום ומלאות בתמצית. עתה בלע את כל הרוק בשלוש בליעות מדודות ודמה שהרוק נוזל מטה אל הדאן טיאן התחתון. כשהרוק מגיע אל הדאן טיאן התחתון יש לדמות שחמימות ואור שופעים מנקודה זו, מקרינים ועוטפים את כל שאר הגוף.

מידע נוסף אודות ויזואליזציה - דמיון מודרך ניתן למצוא במאמר: הגישה לפציאליס על רקע CVA

משך ותדירות התרגול:
מומלץ לתרגל פעמים עד שלוש פעמים ביום למשך דקות ספורות בלבד. איכות התרגול חשובה יותר מהכמות או המאמץ המופעל. עדיף לבצע פחות תרגולים אך להקפיד על איכותם.
ויזואליזציה מאפשרת ביצוע תרגול גם במקומות שקשה לאדם לקיים תרגול סדיר. מומלץ להתחיל בזמנים קצרים ובהדרגה להתקדם.


 אבחנה וטיפול על פי הרפואה הסינית


 אתיולוגיה לקוצר נשימה על פי הרפואה הסינית
פתוגנים חיצוניים -
כל פתוגן חיצוני יכול להוביל לצפצופים על רקע פגיעה בריאות. לרוב מדובר ברוח קור כאשר הקור מכווץ את הברונכים, או רוח חום. הריאות מושפעות ביותר מפתוגנים חיצוניים שנכנסים דרך האף, הפה או העור. במקרים רבים מסתתר חסר המאפשר לרוח לחדור.

חסר בטחול -
חסר צ´י של הטחול מחליש את צ´י הריאות והליחה שהוא מייצר מכבידה עליו. בין הגורמים המחלישים את צ´י הטחול אנו מונים מאמץ יתר, דאגות מרובות, פעילות מנטאלית מוגזמת, אכילה לא סדירה, תזונה מקררת או מתוקה, מחלה ממושכת ואנטיביוטיקה לאורך זמן.

לחות ליחה או ליחה וחום -
ליחה מחמירה לרוב את הצפצופים. הליחה יכולה להיווצר מלחות חיצונית שחדרה פנימה או מחולשת טחול, לרוב על רקע תזונה לא נכונה הכוללת מזון מתוק, מוצרי חלב שמנים או מוצרים שומניים בכמות גדולה.
ליחה חום יכולה להתפתח ממזון שומני מטוגן אך גם מליחה קרה שנתקעה על רקע סטגנציה של צ´י הכבד והתחממה. נטייה לליחה יכולה להיות מולדת. כאשר הליחה מגיעה לריאות היא מתבטאת בגודש, אך לעתים הביטוי הקליני שלה יבוא לידי מימוש רק בעת חשיפה לפתוגן חיצוני.

סטגנציה של צ´י הכבד -
מתח נפשי, תסכול, כעס והדחקה הם רגשות המשפיעים ביותר על הכבד. מרידיאן הכבד עובר מתחת לסרעפת ולכן הפרעה בזרימת הצ´י שלו משפיעה מאוד על מערכת הנשמה והחזה. חסימה של הצ´י מתבטאת בקושי למלא את הריאות ולהגיע לנשימה מלאה. התחושה תהיה של לחץ וכיווץ של סל בית החזה מה שיתרום לצפצופים. כיוון שמדובר בחסימה לאורך זמן היא יכולה להפוך לחום.

חסר צ´י או יין בריאות -
חולשת צ´י הריאות פוגעת בזרימת האוויר, פיזורו והורדתו בגוף. חסר צ´י של הריאות מתקשר ליציבה לקויה, חסר בפעילות גופנית ועצב ממושך. חסר צ´י כרוני יכול להוביל להצטברות ליחה משום שהריאות מאבדות יכולתן להוריד את הנוזלים אל הכליות.
חסר יין של הריאות יכול להתפתח על רקע חום פתוגני חיצוני, מחלות חום חוזרות, עישון או על רקע חסר יין של הכליות. תרופות נוגדות אסטמה מסוימות עלולות לזרז או להחמיר מצבי חסר יין.


 אבחנה מבדלת על פי הרפואה הסינית :
כדי להעריך מצב של צפצופים וקוצר נשימה ניתן לפעול לפי הסכימה של שמונה העקרונות. ראשית נבחין בין מצבים חיצוניים לפנימיים. מצבים אקוטיים יכולים להיות חדשים או כאילו שיש להם רקע פנימי והם חוזרים על עצמם ( Recurrent ). אם המצב אקוטי נבדוק אם יש סימני קור או חום. מצבי קור מכוונים לתופעת רוח קור, חרחורים וגודש מכוונים לתופעת רוח קור וליחה, גודש עם קושי בהוצאת ליחה מכוונים לתופעת ליחה לחות ומצבי חום מכוונים לתופעת רוח חום. תופעות חוזרות יכולות להצביע על פתוגן חיצוני של רוח קור יחד עם חום פנימי.

אם המצב כרוני נבדוק אם יש מדובר בסימני עודף או חסר. תופעת עודף יכולה להתבטא כליחה חמה או סטגנציה של צ´י (שמקורה מהכבד) הפוגעת בריאות. תופעת חסר מלווה בקוצר נשימה המוחמר במאמץ ויכולה להתבטא בחסר צ´י או חסר יין של הריאות. חולשה וקור מכוונים לתופעת חסר צ´ בעוד ששיעול דמי וחום מכוונים לתופעת חסר יין. לעתים הבעיה מתחילה ממערכת אחרת כמו במצבים של חסר צ´י בטחול, חסר צ´י או חסר יין של הכליות. מצבי קוצר נשימה יכולים להיות מיוחסים גם לבעיות חסר בלב, אך לרוב מדובר בקוצר נשימה על רקע אי ספיקת לב או חרדה.


רוח קור: 
רוח קור אקוטי הפולש לריאות חוסמת את צ´י הריאות וגורמת להצטברותו, לכיווץ החזה ולצפצופים. תופעה זו נחשבת לפתוגן חיצוני אך יכול להיות התפרצות של מצב כרוני. הצפצוף נבחני ומלווה בלחץ בחזה המוחמר בקור או בשינויים של מזג האוויר. לעתים מלווה בתופעות חום וצמרמורות אך לרוב ללא זיעה. כאבי ראש ונוקשות בצוואר יכולים להשלים תמונה של זיהום בדרכי נשימה עליונות.
הלשון נורמאלית עם חיפוי לבן דק. הדופק צף או צף ומתוח.
נקודות מתאימות לטיפול: Lu-7 , LI-4 , UB-12 , UB-13 , GB-20 , Lu-5 , CV-22 , CV-17 , Ding Chuan
במצבי גודש באף נוסיף את GV-23 .

רוח קור עם ליחה נוזלים:
זהו מצב של אקוטי פלישת פתוגן על רקע עודף כרוני של ליחה בחזה. שילוב של רוח קור עם ליחה חוסם את הצ´י היורד של הריאות ותקיעותו מובילה לצפצופים. לרוב מדובר באירועים אקוטיים עם התפרצויות חוזרות. בנוסף לסימני רוח קור יופיעו צפצופים המלווים בכיח קצפי נוזלי או סמיך, אורתופניאה (קושי לנשום בשכיבה), שיעול פרודוקטיבי וגודש באף.
הלשון נפוחה עם חיפוי לבן עבה, רטוב או דביק. הדופק צף, גדול ומתגלגל.
נקודות מתאימות לטיפול: הנקודות לטיפול ברוח קור ובנוסף SP-3 , St-40 , Lu-6 , Pc-6 . במצבי אורתופניאה עם נוזלים בריאות נוסיף את St-28 ו CV-9 .

רוח קור עם חום פנימי:
אם רוח קור תוקפת כשברקע חום פנימי הצפצופים ילוו בסימני חום. תופעה זו יכולה להתרחש על רקע חסר יין או חום פנימי והיא שכיחה יותר במעשנים. סיבה נוספת להיווצרות חום פנימי מקורה במאבק בין כוחות הגוף לפתוגן החודר. סימנים המשקפים תסמונת זו כוללים גודש בחזה, חום fever , כאבים בשרירים, גודש באף, כאבי ראש אוקסיפיטלים, מצא עם רצון לשתות שתיה קרה, צריבה בגרון, אי שקט וחוסר מנוחה ויציאות יבשות עד עצירות.
לשון אדומה או עם קצוות אדומים וחיפוי דק לבן או צהוב. דופק צף ומתוח. לרוב מהיר.
נקודות מתאימות לטיפול: GV-14 , UB-12 , LI-11 , LI-4 , TW-5 , CV-17 , Ding Chuan . במקרים של צריבה בגרון ניתן להוסיף Lu-11 ו TW-17 . במקרים של עודף חום משמעותי ניתן לשלב TW-2 , Lu-10 .

רוח חום פולשת וחוסמת את הצ´י היורד של הריאות.:
התופעה מתבטאת בצפצופים אקוטיים ולחץ בחזה. במקרים רבים התופעה מתקדמת והופכת לחום ליחה פנימי, בעיקר כאשר קיימת ליחה ברקע. התופעה מתבטאת בשיעול עם ליחה עכורה דביקה וצהובה, קשה להוצאה, גודש בחזה, חום נמוך ללא צמרמורות משמעותיות, גודש באף עם נזלת סמיכה ירוקה או צהובה, גרון צורב, הזעה מועטה ואבי ראש בעיקר פרונטאליים.
לשון נורמאלית עם קצה אדום וחיפוי דק לבן או צהוב. דופק צף ומהיר.
נקודות מתאימות לטיפול: GV-14 , UB-12 , Lu-1 , CV-17 , LI-11 , LI-4 , Lu-5 , TW-5 , Ding Chuan .
במקרה של יובש או נפיחות בגרון ניתן להוסיף את Lu-11 , SI-17 .

ליחה לחות:
צפצופים על רקע ליחה לחות הם תופעה כרונית המתקשרת לזיהומים חוזרים בדרכי הנשימה ותזונה לקויה. תופעה זו מיוחסת לתזונה ליחתית ושימוש תדיר באנטיביוטיקות המחלישות את הטחול. תופעות אילו שכיחות יותר בילדים. הצפצופים והשיעול מתלווים לכיח דביק, רב וקשה להוצאה. קיימים קולות ביעבוע מהחזה המלווים בצפצופים. קולות אילו מחמירים בשעות הבוקר ולאחר אכילה. בנוסף גודש בחזה, היעדר תאבון, יציאות דביקות, עייפות וחולשה.
לשון חיוורת עם סימני שיניים וחיפוי משחתי לבן. דופק רך וחלקלק.
נקודות מתאימות לטיפול: UB-13 , UB-20 , Lu-9 , SP-3 , St-40 , Lu-1 , CV-17 , CV-12 , CV-22 .

ליחה חמה:
ליחה חמה מצטברת בריאות לאחר פלישת רוח חום או רוח קור שהפך לחום כאשר נוזלי הריאות התייבשו. כמו כן היא יכולה להתפתח על רקע ליחה לחות כרוניים בריאות שמקורם מטחול שאינו מתפקד כראוי. במקרים רבים תופעת ליחה חמה מתבטאת אקוטית אך יתכן מצב כרוני בו קיימת ליחה צמיגה וצפצופים לאורך זמן. התוןפעה תתבטא בתחושת גודש ומלאות בחזה בעיקר לאחר שנת הלילה, ליחה סמיכה ירוקה או צהובה קשה להוצאה, פנים אדומות, בחילות וחוסר תאבון, שלשולים או עצירות דביקה, ליאות ואיטיות.
הלשון עם חיפוי עבה, משחתי, צהוב (לפעמים רק בשורש). הדופק רך, מתגלגל ומהיר.
נקודות מתאימות לטיפול: Lu-1,5,6,10 , St-40 , LI-11 , UB-13 , CV-17 , Ding Chuan ץ במקרים של גודש בחזה ניתן להוסיף את Pc-5 .

סטגנציית צ´י בכבד פוגעת בריאות:
סטגנציית צ´י של הכבד יכולה לחולל התמרדות הפוגעת בצ´י הריאות ובנשימה. מיקום מרידיאן ואיבר הכבד מתחת לסרעפת גורמים לתחושת מתח בחזה וקושי להפיק נשימה מלאה. סימנים קליניים יכללו דיספניאה, צפצופים וקוצר נשימה, קושי למלא את בית החזה והחמרה בעת מצוקה נפשית. בנוסף יופיעו סימנים כמו אנחות מרובות, תסמונת השזיף התקוע, תאבון לקוי, אינסומניה, כאב חזה וכאבים טרום וויסתים.
לשון ללא סימנים או עם נקודות סגולות בשוליים וחיפוי דק לבן. דופק תילי.
נקודות מתאימות לטיפול: Pc-5,6 , Liv-3,5,14 , LI-4 , CV-11,17 , UN-13,15,18 , Yin Tang

חסר צ´י ויין בריאות:
מדובר במצב כרוני המשלב חסר צ´י בריאה עם חסר יין. מצב זה נובע ממחלה ממושכת של הריאות או מפגיעה יאטרוגנית (מהטיפול הרפואי של הרופא). התופעה יכולה לכלול צפצופים, קוצר נשימה המוחמר במאמץ, שיעול חלש ללא כיח, קול חסר עוצמה, הזעות ספונטאניות, חשש מרוח והצטננויות חוזרות, פה יבש, סומך בפנים, גרון יבש וצורב.
לשון חיוורת ויבשה, נפיחות ולעתים חריצים עם או ללא חיפוי. דופק חלש ורך.
נקודות מתאימות לטיפול: UB-13,23,43 , Lu-5,7,9 , Kid-3,6 . במצבי חום להוסיף Kid-2 , Lu-10 .

חסר צ´י בריאות ובטחול:
צפצופים על רקע חסר צ´י בריאות ובטחול נפוצים ומובילים לאירועים חוזרים של זיהומים בדרכי נשימה עליונות. שימוש יתר באנטיביוטיקה עלול לרפא את המצב האקוטי אך להחמיר את הפגיעה בטחול. גם תרופות מרחיבות סמפונות הנפוצות בטיפול באסטמה פוגעות בצ´י הטחול והריאות. תופעה זו אופיינית בעיקר באנשים עם צ´י קונסטיטוציוני חלש. תופעות מאפיינות כוללות הצטננויות חוזרות, עייפות, חיורון, הזעות ספונטאניות, קול חסר עוצמה ומעורבות טחול הכוללת יציאות רכות, פגיעה בתאבון, ליחה, רגישויות למזון, נפיחות בטנית ובעיית התפתחות בילדים.
לשון חיוורת עם חיפוי לבן דק או עבה. דופק חוטי חלש.
נקודות מתאימות לטיפול: UB-13,20,43 , Lu-9 , CV-6,12, SP-6 , St-36 . ניתן לשלב מוקסה.

חסר יין בריאות ובכליות:
צפצופים על רקע חסר יין בריאות ובכליות נחשבים למחלת ריאות כרונית ויכולים להופיע על רקע שימוש ממושך של תרופות מרחיבות סמפונות, סטרואידים ועישון. עוצמת דחיסת האוויר בעת נשיפה חלשה ומובילה לקוצר נשימה. סימנים מאפיינים כוללים לחץ בחזה, הזעות לילה, סומק בפנים, עור יבש, אי סבילות לחום, פה ולוע יבשים או צורבים, התאלות האצבעות ועור אדמדם.
לשון אדומה ויבשה ללא חיפוי. דופק חוטי ומהיר.
נקודות מתאימות לטיפול: UB-13,23,43 , Lu-1,5,6,7 , Kid-1,3,6 . במצבים של חום חמור ניתן להוסיף Lu-10 .

חסר יאנג בכליות:
יאנג הכליות מעגן את הצ´י הנשאף. כישלון שלו פוגע בעליית צ´י הריאות וגורם להצטברותו בחזה, מה שמוביל לצפצופים. יאנג הכליות חיוני לייצור צ´י מגן ולכן בחולשת הכליות הגוף חשוף לפגיעת פתוגנים שונים. בנוסף, יאנג הכליות אחראי על קבלת נוזלים מהריאות וויסות נוזלי הגוף. הצטברות נוזלים בריאות תוביל לצפצופים ואורתופניאה. בנוסף נצפה בסימנים כמו חולשה וקור לאחר קיום יחסי מין, הזעות ספונטאניות, עייפות, תחושת קור כללית ובמיוחד בגפיים, מראה חיוור או ציאנוטי, עיגולים שחורים סביב העיניים, בצקת גומתית ברגליים, שתן עכור, נוקטוריה (קימה להטלת שתן בלילה) וכאבי גב תחתון וברכיים.
לשון נפוחה חיוורת עם גוון סגלגל כחלחל, חיפוי לבן דק. דופק עמוק, חוטי ואיטי, חסר שורש.
נקודות מתאימות לטיפול: UB-13,23 , Lu-9 , Kid-3,7 , SP-6,9 , CV-4,6,9 , St-28 .


נקודות משותפות לרוב הטיפולים במצבי עודף:
Lu-1 - Zhong Fu - Central treasure = אוצר מרכזי. 6 צון לטרלית לסטרנום על הרוח האינטרקוסטלי הראשון. לפתיחת סטגנציה של צ´י הריאות ופיזור ליחה וחום. נקודת התראה של הריאות.

Lu-5 - Chi ze - Cubit marsh = אמת ביצה. בקפל הקוביטלי, רדיאלית לגיד הביספס. מנקה חום ולחות, מחזקת צ´י הריאות, מווסתת צ´י מתמרד ולכן מתאימה לשיעול.

Lu-7 - Lie que - Broken sequence = רציפות שבורה. צון וחצי מעל פרק כף היד, מעל הסטילואיד הרדיאלי.
מסלקת רוח ומעוררת הזעה, מניעה Wei Qi , מסדירה את צ´י הריאות.

LI-4 - He Gu - Union valley = איחוד עמקים. בין מטקרפל 1 ו 2 , בצד הדורסלי. לסילוק רוח קרה וחמה ושיכוך כאבים.

LI-11 - Pool at the bend - Qu Chi = בריכה מעוקלת. כשהמרפק כפוף ב ° 90 בסוף הקפל הקוביטלי,בין LU5 והאפיקונדיאל הלטרלי. סילוק רוח חיצונית (חמה), טיהור חום, סילוק לחות וויסות דם וצ´י מזין, ללחץ דם.

UB-12 - Feng Men - Wind gate = שער הרוח. מתחת ל T 2 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. מסלקת רוח, מחזקת Wei וריאות.

UB-13 - Fei Shu - Lung shu = נקודת הריאות. מתחת ל T 3 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. חיזוק Lu Qi ו Yin , סילוק רוח וחום מהריאות.

GB-20 - Feng Qi - Wind pool = בריכת רוח. מתחת לאוקסיפוט, בשקע הנוצר בין ה SCM לטרפזיוס. הטבה עם הראש והאוזניים.

CV-17- Shan Zhong - Chest Centre = מרכז החזה. על הסטרנום ברווח בין צלעי הרביעי. מסדירה צ´י ופותחת החזה. לצ´י מתמרד של הריאות והקיבה. מיטיבה עם ה Gathering Qi.

CV-22- Tian Tu - Heavenly Chimney = ארובה שמיימית. חצי צון מעל ה Suprasternal notch. מורידה צ´י מורד של Lu , מיטיבה עם הגרון והקול, מפזרת ליחה.

GV-14 - Great Hammer - Da Zhui = פטיש גדול. בין חוליות C7-T1 . סילוק רוח וחום, חיזוק ושחרור חיצון, הסדרת Wei + Ying Qi, ים הצ´י.

Ding Chuan- Stop Wheezing = עצירת צפצופים. מתחת ל C-7 חצי צון לטרלית לקו האמצע. עצירת אסטמה אקוטית.

SP-3 - Tai Bai - Supreme white = לבן עליון. בצד המדיאלי של כף הרגל פרוקסימלית למפרק המטטרסו - פלנגיאלי הראשון,במפגש העור האדום והלבן. חיזוק טחול, פיזור ליחה, חיזוק עמוד השדרה והזיכרון.

Pc-5 - Jian Shi - Intermediary courier = שליח מתווך. 3 צון מעל לקפל פרק היד. בין הגידים של palmaris lungus ו - flexor carpi radialis . מסלקת ליחה אל חומרית, מרגיעה נפש, מווסתת צ´י מתמרד מהקיבה.

Ying Tang - Seal hall- נקודת אקסטרה. אמצע הדרך בין שתי הגבות. לכאבי ראש, סחרחורות, יתר לחץ דם, אינסומניה וסינוסיטיס. נקודות לשיפור זרימת הצ´י באזור הפגוע בפנים והעברת צ´י אל שרירי הלחי והשפתיים.

St-40 - Bountiful bulge - Feng Long= בליטה שופעת. 8 צון מתחת ל St-35, רוחב שתי אצבעות לטרלית לרכס הטיביה. סילוק ליחה ולחות.

Liv-3 - Great surge - Tai Chong = בצד הדורסלי של כף הרגל, פרוקסימלית למפרק המטטרסו-פלנגיאלי, בשקע שבין צוואר העצם הראשונה והשניה. פתיחת סטגנציות, גרוש רוח פנימית, הורדת יאנג הכבד הרגעת הנפש והרגעת עוויתות.


נקודות משותפות לרוב הטיפולים במצבי חסר:
Lu-9 - Tai yuan = Great abyss = תהום גדולה. על פרק כף היד, בשקע, רדיאלית לעורק הרדיאלי. מחזקת יין וצ´י הריאות, מסלקת ליחה, מווסתת כיוון הצ´י בריאות ולכן מתאימה לקוצר נשימה, מניעה דם.

UB-20 - Pi Shu - Spleen shu = נקודת הטחול. מתחת ל T 11 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. מחזקת את צ´י ויאנג הטחול, לפיזור לחות ולחיזוק והסדרת הדם והמחמם האמצעי.

UB-23 - Shem Shu - Kidney shu = נקודת הכליות. מתחת ל L-2 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. מחזקת ומסדירה את הכליות , מווסתת נוזלים, לבעיות אסטמה וגב תחתון.

UB-43 - Gao Huang Shu - Diaphragm Vitals Shu = נקודת הסרעפת. מתחת ל T-4 שלושה צון לטרלית לקו האמצע.

Kid-3 - Tai Xi - Great ravine = גיא גדול. באמצע הדרך שבין מרכז המלאולוס המדיאלי לגיד אכילס. מחזקת כליות, ג´ינג ויין הגוף. לבעיות אסטמה וגב תחתון.

Kid-6 - Zhao Hai - Shining sea = ים זוהר. צון מתחת למרכז המלאולוס המדיאלי. מזינה ומחזקת יין הכליות, לבעיות נפש, גרון ועיניים.

Kid-7 - Fu Liu - Recover flow = שיקום זרימה. 2 צון מעל Kid-3 . מחזקת יאנג הכליות, מפזרת ליחה ובצקות, למצבי קוצר נשימה, בעיות גב תחתון והזעה.

SP-6 - San Yin Jiao - Three yin intersection = מפגש שלוש היינים. בצד המדיאלי של הרגל, 3 צון מעל מרכז המלאולוס המדיאלי, בגבול הפוסטריורי של הטיביה. הזנת יין ודם.

Leg three - li Zu San Li - St-36 = שלושת הלי של הרגל. 3 צון מתחת ל St-35, רוחב אצבע לטרלית לרכס הטיביה. מחזקת צ´י, מזינה דם ויין.

CV-6 - Qi Hai - Qi Sea = ים הצ´י - צון וחצי מתחת לטבור. מחזקת ומזינה Yuan Qi , Kid ויאנג מחזקת ומסדירה צ´י ודם.

CV-4 - Pass Origin - Guan Yuan = מעבר מקורי. 3 צון מתחת לטבור. לקור מחסר. מחזקת Yuan Qi, תומכת בג´ינג. מחזקת ומזינה Kid. מחממת SP, תומכת ברחם ומסייעת בלידה . מווסתת LJ ,SI ותומכת ב UB .



הטיפול באמצעות טווינה:
ברור שמקור קוצר הנשימה הוא המפתח להבנת הפרוגנוזה (סיכויי החלמה). בעוד שלקוצר נשימה על רקע תהליך תופס מקום הטווינה לא יכולה לתרום (אבל יכולה להזיק), במצבי אסטמה שכיחים הטיפול עשוי לשפר, להקל ולעתים אף לפתור את הבעיה. יש לעודד את המטופל (או במקרה של ילד את בני משפחתו) להקפיד על תרגילי נשימה ותנועה שלא במסגרת הטיפולית. כמו כן יש לעודד את המטופל להקפיד על פעילות גופנית מותאמת. מטופלים הסובלים מעצירות צריכים לטפל בה משום שקיים קשר בין תנועת הצ´י השל הריאות ותפקודי המעי הגס. במקרה זה ניתן להסתייע בהדרכה שבפרק המתאר טיפול בבעיות עצירות:הגישה לעצירות למטפלי טווינה מתקדמים

חשוב לשלול תופעות אקוטיות המלוות בכאב שעלולות להצביע על חסימה, או מצבים בהם חלה החמרה או שינוי בהרגלי ואופי הבעיה, דבר שעלול לרמז על תופעות חדשות או סיבוכים של מערכת הנשימה.
שילוב עם מוקסה יעיל וטוב להנעה ולמצבי קור, אך יש להימנע ממנו במצבי חום או חום ולחות. למרות האמור לעיל מוקסה עשויה להניע היטב גם בלי לחמם ושימוש באסטרטגיה מפזרת (על ידי הנעה עם סטיק או גרגר מוקסה בנקודות מתאימות). יש להקפיד על חדר מאוורר במיוחד משום שעשן המוקסה עלול להפריע לנשימת המטופל.
למאמר הדן בהתוויות נגד בכוסות רוח ומוקסה יש ללחוץ: התוויות נגד בשיטות שונות ברפואה המשלימה

שילוב כוסות רוח פחות מקובל למצבים של קוצר נשימה כרוני אך במצבי עודף, בעיקר אילו המלווים בקור ולחות. עשויים לתרום להנעת צ´י ופתיחת דרכי הנשימה. במצבים של עודף ליחה ניתן לטפל בנקודות דיסטאליות או נקודות רלבנטיות בגב. ניתן להיעזר בשמנים אתריים לצורך עיסוי בית החזה וגב עליון. עם זאת יש לוודא קודם לכן שהמטופל אינו רגיש לשמנים או לריחות השמנים האילו.
חשוב לאתר את הנקודות הדיסטאליות ונקודות הרפלקס המתאימות עוד לפני שהתחלנו בפעולת הטיפול, כך נוכל לשלב אותן במהלכו. Lu-6 עשויה להיות נקודה יעילה לעצירת קוצר נשימה במצבים חריפים.

בכל מקרה של החמרה או חוסר תגובה לטיפול, יש לפנות לסיוע רפואי.

כיוון שהטיפול כולל שימוש במרידיאנים הקשורים למערכת הנשימה, ניתן לשלב במהלכו מנחי מצונאגה של הרגל והיד ומתיחות והנעות המוכרות מהשיאצו.


הטיפול בטווינה בזמן התקף אסטמה
בזמן התקף או בין התקפים חוזרים – יש להרגיע ולשחרר את הכווץ בבית החזה ולעזור לריאות בתפקיד המוריד והמפזר, לסלק רוח קרה / חמה, להניע ולהוציא לחה.

שלא בזמן התקפים (בהפוגות הארוכות יותר) – יש לטפל בשורש הבעיה בהתאם לאבחנה: חיזוק טחול, ריאות, כליות או איזון תנועת צ´י הכבד.

טיפול: במצב האקוטי יש לאמוד את מצבו של המטופל ולהעריך את אופי הטיפול ומשך זמן הטיפול. כמו כן יש להתמקד בנקודות הצובו המשפיעות ביותר מתוך מגוון הנקודות המוצע. לעיתים הפעלת הצובו יהוו את עיקר הטיפול. בשלב האקוטי תהיה העדפה לטיפול במנח ישיבה. מומלץ לבדוק מראש את תגובת הנקודות למצב הקיים ולקבל משוב מאת המטופל לגבי הקלה או החמרה בנשימה.

הערה חשובה: חלק מהנקודות מגיב לטיפול מידית. לפעמים נקודה מחמירה את המצב במקום לשפר אותו! גם תגובה זו נחוות באופן מידי (בעת התקף אסטמה חריף). תופעה זו עלולה להתרחש משום שאנו מחזקים נקודה במצבי עודף, למשל. במקרים אילו אין להתעקש על נקודה אלא לנסות אחרת.


ישיבה:
Press and knead עבודה על נקודות נבחרות מתוך: Lu-1,6,7 , Pc-6 UB-13,17 , CV-17,22 , Ding Chuan .
Pushing qiagong מ TW-17 ל St-12 . כל צד בנפרד כפול 20 פעם.
m.t. knead  עבודה מ CV-22 עד CV-17 .
Part pushing  עבודה על המצח והזיגומות.
Grasping  תפיסת המרידיאנים בראש על ידי כל האצבעות, מהמצח לכיוון האוקסיפוט, 3-5 פעמים ואחר מ GB-20 לכיוון בסיס הצוואר.
Grasp and lift ב GB-21 arm revolve ב GB-21 .
Scrubbing רוחבי ואחר אלכסוני כלפי מטה בבית החזה עד לתחושת חום.
Part pushing  במרווחים הבין צלעיים.
Scrubbing  רוחבי בגב עליון.
Pushing  בגב – אורכי, מגב עליון כלפי מטה.
Press and knead בנקודות צובו הרלוונטיות למצב האקוטי בהתאם לאבחנה.
Tapping / cupping  באזור גב אמצעי עליון, צידי כלוב הצלעות ובבית החזה.


גפיים עליונות:
Scrubbing לאורך מרידיאן ה Lu בידיים.
Grasp and lift הכתף לכיוון היד.
Thumb press לאורך מרידיאן ה Lu .
Foulage מאזור בית החזה והסקפולה דרך הכתף עד האצבעות.
Part pushing גב כף היד, על שורשי כפות הידיים, כאשר האצבעות המורות (מס´ II ) לוחצות בו זמנית אחת ב Ht-7 ואחת ב Lu-9 .
Shaking לגפיים עליונות.


תוספות לפי סינדרומים במצבים חיצוניים:
רוח קרה
Scrubbing  על ידי ה – m.t. ´הדג הגדול´ לאורך מרדיאן ה Lu .
Grasping  ב- GB-20 .
o.f.m  על Lu-6,7 , LI-4 .
Scrubbing על ידי האגודלים או אצבעות האמה (מס´ III ) דו צדדי באזור Ding Chuan , UB-12,13,17 .
Press and knead UB-12,13,17 , Ding Chuan .
Pushing ואח´כ Scrubbing על ידי שורש כף היד / להב, מגב עליון למטה ואלכסוני בבית החזה.


רוח חמה
o.f.m על Ding Chuan , Lu-6,7 .
Marking  את Lu-5 , LI-11 , GV-14 .
Patting  על ידי כף יד שטוחה באזור גב עליון כתפיים.
Hitting על ידי גב האגרוף באזור GV-14 .


ליחה בריאות
יש לבדוק אם הליחה חמה / קרה
o.f.m  את CV-12 , CV-22 , UB-13 , Lu-1,6 .
Scrubbing  רוחבי בבית החזה צידי הצלעות וגב עליון.
o.f.m על Pc-6 , St-40 .
Cupping  מגב אמצעי כלפי מעלה צידי הצלעות ובית החזה על ידי כפות ידיים קמורות.

תוספות לפי סינדרומים במצבים פנימיים:

חסר צ´י בריאות
Rubbing  בבית החזה וגב עליון.
m.t. kneading בבית החזה וגב עליון.
Scrubbing בבית החזה וגב עליון.
Th. press ג´יאג´י שליש עליון. עבודה על UB-13,17,43 . עבודה על בית החזה במרווחים הבין צלעיים. עבודה על St-36 , CV-17 , Lu-7,9 .
Arm rotation  הנעה ורוטציות של גפיים עליונות, מתיחה ופתיחה של גב עליון ובית החזה.

חסר צ´י בכליות
Rubbing בבית החזה וגב עליון.
m.t. kneading  בבית החזה וגב עליון.
Palm / arm revolving על גב תחתון ובטן תחתונה.
Press / press and knead  על Kid-3,25 , UB-13,23,43 , CV-4 , Lu-9 ועל ג´יאג´י שליש עליון ותחתון.
Press באורך מרידיאן הכליות.
Scrubbing  בבית החזה ולאורך הגב.

חסר צ´י בטחול
Rubbing  בבטן עם כיוון השעון למשך כ- 5 דקות.
Press and knead  על ידי שורש כף היד האזור CV-12 ו – CV-8 . למשך כ- 2 דקות בכל מיקום.
o.f.m על CV-6,12 .
Press לאורך מרידיאן הטחול והקיבה.
Press and knead על Lu-7,9 , SP-3 , St-36,40 .
m.t. kneading בבית החזה.
Press  על ידי אגודלים בבית החזה ג´יאג´י עליון ואמצעי.
Rolling גב עליון אמצעי.
Press and knead על UB-13,20,21 .
Scrubbing לאורך גב עליון אמצעי ולרוחב בית החזה.


סטגנצית צ´י הכבד ופלישה לריאות
Press and knead  על Liv-3 , GB-34 , SP-4+Pc-6 .
Rolling לאורך מרידיאן הכבד ובית החזה.
m.t. kneading מצידי הצלעות ולאורך מרידיאן כיס המרה, ההיפוכונדריום ובית החזה.
o.f.m עם צד האגודל על Liv-14 , CV-17
Part pushing בבית החזה והיפוכונדריום, גב עליון ובגבולות הסקפולה והגב האמצעי.
Arm revolving  בגב עליון ואמצעי.
Press and knead  על UB-13,17,18 . על ג´יאג´י עליון ואמצעי.
Scrubbing לאורך גב עליון, אמצעי ורחבי בהיפוכונדריום ובית החזה.
Tapping בגב עליון ובית החזה.


הטיפול בטווינה באסטמה בין ההתקפים
מנח פוסטריורי
Kneading עם שורש כף היד ועל ידי פרקי האגודל, על גב עליון ואמצעי.
Rolling  עלגב עליון אמצעי.
Grasp and lift תפיסה והרמה מגב עליון ואמצעי. כל צד בנפרד.
o.f.m על UB-13,15,17,43 .
Part pushing על ידי האגודלים, מכיוון החוליות רוחבית לצידי הסקפולות ולצידי הגב, לכל אורכו של הגב.
Tapping  בגב עליון.
Scrubbing / friction scrubbing לאורך הגב.

מנח צד
Kneading על ידי כף יד מלאה / ´הדג הגדול´ בצידי בית החזה.
Press במרווחים הבין צלעיים, בצידי בית החזה ובגבול הסקפולה ומתחתיה.
Press and stretch  אחיזה ופתיחת יד המטופל המונחת בזוית של כ - º30 מעבר לגב, בעזרת האצבע המורה (מס´ III ) של היד השנייה. מבצעים press במרווחים הבין צלעיים מגבולות הסטרנום ולטרלית תוך כדי הישענות לאחור ומתיחה, פתיחה של בית החזה ומרדיאן הריאות, וכן press על ידי האגודל לאורך מרידיאן הריאות.
Press ג´יאג´י שליש עליון .
Rotate and stretch רוטציות בשילוב מתיחות של הגפה העליונה לפתיחה וריווח בית החזה, גב עליון וסקפולות.

מנח אנטריורי
Rubbing  בבטן עם כיוון השעון.
Press and knead  על ידי שורש כף היד, עם כיוון השעון.
m.t. kneading בבית החזה.
Rolling בבית החזה, תוך כדי פתיחת הגפה העליונה לזוית º 90 ומעלה.
Thumb circular knead לאורך מרידיאן הריאות.
Part pushing  על ידי אגודלים במרווחים הבין צלעיים.
Press על ידי אגודלים במרווחים הבין צלעיים.
o.f.m על ידי צד האגודל מ CV-22 ל CV-17 וב Lu-1,5,7,9 .
Tapping באופן מעודן בבית החזה.
Scrubbing  רוחבי בבית החזה.
Rotate and stretch רוטציות בשילוב מתיחות של הגפה העליונה לפתיחה וריווח בית החזה, גב עליון וסקפולות.

למאמר אודות הטווינה ניתן ללחוץ כאן: היבטים מדעיים של הטווינא 

למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי שיאצו  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי טווינא בתמורות


חומר זה מוגש כשירות ע´י הקליניקה של תמורות.
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים
ולידע כללי בלבד.

 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז