לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

היפוך עובר ממנח עכוז

 
 
נקודה להיפוך עובר כ 3-4% מהילדים נמצאים במנח עכוז טרם הלידה. כיום מקובל לבצע ניתוח קיסרי במקרה שלא הושג היפוך עובר. הרפואה הסינית נותנת מענה יעיל וכמעט חסר סיכונים לביצוע ההיפוך. מאמר זה מפרט את הסיבות למנח עכוז, התהליכים המבוצעים על ידי רופא, שיטות שונות להיפוך בעזרת כלים מתוך הרפואה הסינית ואמדן הסיכונים והסיכויים.
 
 
מאת: אורי אלישר
 

היפוך עובר


מאת אורי אלישר Dip. Ac.


מבוא:
רפואת נשים ומיילדות היא ענף מכובד ברפואה הסינית. בעזרת תורה זו ניתן לטפל במגוון הפרעות גינקולוגיות, החל בהפרעות מחזור, דרך קשיי הריון ולידה, בעיות הנקה, מחלות של השדיים, וכלה בהפרעות גיל המעבר.

לחלק מההפרעות הנחשבות קשות, יש לרפואה הסינית פתרונות, לעומתם נראית גישתה של הרפואה המערבית מגושמת, מנוכרת, לא יעילה, ולעיתים פזיזה.

כך, למשל, במצב מורכב המכונה אנדומטריוזיס. הרפואה המערבית מציעה טיפול ניתוחי או הורמונאלי. הרפואה הסינית – דיקור או צמחי מרפא. דוגמא נוספת היא זיהום של דרכי השתן במהלך ההריון. אם תוצאות בדיקות המעבדה הן שליליות, הרפואה המערבית חסרת אונים, לעתים. לרפואה הסינית פתרונים להפרעה אורו-גניטאלית זו, ושוב, באמצעים עדינים כמו דיקור, צמחים, תזונה ועוד.

אין כוונתי להכפיש את שמה של הרפואה המערבית. גם בסין מכירים במעלותיה הרבות. אבל העובדה שהתחנכנו על ברכיה של גישה רפואית מסוימת, מונעת מחלקנו להתייחס ברצינות לגישות רפואיות אחרות. ישנם מקומות בהם הרפואה הסינית יעילה יותר מהרפואה המערבית, נקודה.

הדוגמא הזוהרת ביותר, בעיניי, לסגנונה האלגנטי, המינימליסטי והיעיל של הרפואה הסינית, היא הדרך בה היא מתמודדת עם בעיה נפוצה למדי: עובר יקר, שלקראת סוף ההיריון, ממאן להתהפך ונותר במצג עכוז, מנח בו ראשו כלפי מעלה וישבנו כלפי מטה.


מנח עכוז
בין השבועות 32-29 להריון, כ-15% מהעוברים מצויים במצג עכוז (Kauppila 1975) רק 4%-3% יישארו במנח זה עד הלידה. אולם, ככל שתנוחה זו נשמרת זמן רב יותר, פוחתים סיכוייו של העובר להתהפך. בימים אלה יש הנוהגים לבצע ניתוח קיסרי אם העובר לא התהפך בשבוע ה-38 (ישנה ביקורת הטוענת שהתוצאה היא איבוד מיומנותן של המיילדות לנהל לידת עכוז).


הסיבות למנח עכוז:
אחד מכל 4 עוברים ינוח במצג עכוז בשלב מסוים של ההריון, אבל רוב העוברים מתהפכים עד לשבוע ה-34. במרבית המקרים אין סיבה ידועה למצג עכוז, אך הדבר יכול להיגרם עקב: שליה נמוכה (low-lying placenta), לידה מוקדמת, הריון מרובה עוברים, עודף במי השפיר (polyhydramnios), מיימת הראש (hydrocephalus), גידולים (fibroids), או מבנה רחם חריג.


סכנות לעובר במנח עכוז:
דימום תוך גולגולתי
לחץ עז מופעל על ראשו של התינוק, אם איבר זה מגיח בסוף הלידה ולא בראשיתה. כשהראש מגיח ראשון, הוא בוקע באיטיות ומופעל עליו לחץ יותר עדין. כשהוא מגיח אחרון, הוא נדחס במהירות המסכנת את מרקמו העדין.

חנק (חוסר חמצן, hypoxia)
חוסר חמצן עלול להתרחש עקב דחיסתו או הסתבכותו של חבל הטבור, או בגלל שהתינוק מתחיל לנשום בטרם עת.

נזקים לגוף התינוק
לדוגמא, אם התינוק נולד כשידיו מבצבצות ראשונות, הניסיון לחלץ את הראש עשוי להסתיים בשבר של עצם הזרוע.

סכנות אחרות כוללות נזק לעורק הברכיאלי ומעיכת חוט השדרה.


אבחנה:
ניתן להרגיש את ראשו של התינוק ברום הבטן במקום בבטן התחתונה. גם האזנה לדפיקות ליבו תהיה קלה יותר בבטן העליונה מאשר בבטן התחתונה. אלה סימנים המעידים על מנח עכוז.


טיפול מערבי במצג עכוז:
היפוך עובר חיצוני (External Cephalic Version, ECV), כשמו כן הוא: הרופא מסובב את העובר מבחוץ, על ידי הפעלת לחץ קל על הרחם מכיוונים שונים. פעולה זו מתבצעת בבית חולים תחת בקרת אולטרה סאונד ותוך מתן תרופות להרפיית הרחם. את ההיפוך החיצוני מבצעים בדרך כלל בין השבוע ה- 36-39, ושיעור ההצלחה נע בין 40-77 אחוז (דר´ עמוס בר, טלי רוזין, המדריך הישראלי להריון ולידה, עמ´ 267), כאשר חלק מהעוברים נוטה לחזור למצבו הקודם.

סיכונים ב-ECV (נדיר)
* קריעת רקמות
* היפרדות שליה
* תמותת העובר

יתכן ולא ניתן יהיה לבצע EVC במקרים הבאים:
* אם לאם יש סוג דם Rhesus שלילי, ישנו סיכוי שדמה יתערבב בדמו של עובר שסוגו חיובי
* אם האם סובלת מלחץ דם גבוה
* אם האם עברה בעבר ניתוח קיסרי, חולשת הצלקת עשויה ליצור סיבוכים


הרפואה הסינית:
מרידיאן ה Bao Mai מחבר את הכליות לרחם. עבור הסינים, קיומה של חולשה בכליות, בין אם מבנית או על רקע פעילות מינית מופרזת, או לידות מרובות, עלולה להחליש את יכולתן לייצר תמצית (Jing) ודם. בהריון מצטברים התמצית והדם כדי להזין את העובר, דרך מרידיאן Bao Mai . אם הכליות חלשות, לא יוכל העובר לשמור על המנח הראוי לו.

בהתחשב בסיכונים הכרוכים בלידת עכוז, ומתוך הרצון להימנע מניתוח קיסרי, ברור למה נשים רבות פונות לרפואה הסינית.


טיפול ההיפוך


באופן עקרוני, מבוסס טיפול ההיפוך על פגישה אחת במרפאתו של המטפל, בה עוברת המטופלת את הטיפול הראשון מידיו, ואת שאר הטיפולים מידי המלווה שבחרה להביא לקליניקה (מובהר למלווה שתפקידו/ה ללמוד את הטכניקה ולהמשיך את הטיפול בבית).

הטיפול מבוסס על חימום נקודת דיקור מיוחדת (על האצבע הקטנה של כף הרגל) בעזרת סיגר העשוי משכבות של צמח מיובש ממשפחת הלענה (Artemisia vulgaris). להלן ההסבר הסיני והמערבי לטיפול.

ההסבר הסיני:
שמה של הנקודה, UB67, הוא Zhi Yin, ´להגיע אל הין´.
Zhi=להגיע;
Yin= תחתון; איבר המין הנשי; ההפך מיאנג.
על נקודה זו נאמר שמתחלפת בה האנרגיה היאנגית של מרידיאן שלפוחית השתן עם האנרגיה היינית של הכליות (Kid1). באופן דומה פועלת הנקודה, ההופכת את העובר ממצב יאנגי בו ראשו כלפי השמיים, למצב ייני בו ראשו כלפי האדמה. כך יוכל ´להגיע אל היין´, כלומר אל תעלת הלידה והנרתיק, כשהוא מוכן לדרך.

ההסבר המערבי:
נמצא שגירוי הנקודה בעזרת סיגר מוקסה, המעורר יצור מוגבר של הורמוני-אם (אסטרוגן שחלתי ופרוסטגלנדינים), מעודד את דפנות הרחם להתכווץ, וכתוצאה מכך מתגברת הפעילות העוברית. עלייה זו בתנועתיות העובר היא אחד המאפיינים המדהימים ביותר של המוקסיבציה, ונשים רבות חשות בה במהלך החצי השני של 15 דקות הטיפול, לעיתים, גם לאחר שהגירוי הסתיים (מאידך, המטופלת עשויה גם שלא לחוש בדבר).


פרוטוקול בסיסי לטיפול


ישנן מספר גרסאות לטיפול והדמיון ביניהן רב. הפרוטוקול הבסיסי לפיו אני מטפל מוצג כאן. יחד עם זאת, לעיתים הטיפול שונה, בהתאם לצורך, וכולל שימוש בטכניקות נוספות. ישנן פעמים בהם יש צורך במספר פגישות, אך ברוב המקרים הפרוטוקול הבסיסי, החד-פעמי, ´עושה את העבודה´:

1 - אני מזמין לפגישה את האישה ההרה ואת בעלה/בן זוגה או כל מלווה אחר/ת שתבחר.
2 - אני משוחח עם המטופלת, מבהיר לה שהטיפול אינו מכאיב, ולהפך, עשוי להיות מלווה בתחושה נעימה ומרגיעה.
3 - אני מבצע את הטיפול, ותוך כדי כך מדריך את המלווה:
- על האישה לשכב פרקדן, רצוי עם כרית מתחת לראשה וכרית נוספת מתחת לברכיה
למידע על מנח שכיבת המטופלת באופן שלא ייווצר לחץ על וריד נבוב תחתון מומלץ לקרוא: התוויות נגד בהריון

- יש לקרב שני סגרי מוקסה בוערים אל נקודה המצויה בקצה האצבע החמישית של כל כף רגל (Zhi Yin – UB67). קירבתם אל האצבע אמורה ליצור תחושת חום נעימה ללא צריבה. יש לעבוד מתוך קשב לאישה ההרה, ולהרחיק את הסיגרים מעט, אם הם יוצרים תחושת חום חזקה מדיי.
- על הטיפול להימשך בין 10 דקות ל-15 דקות, אלא אם כן המטופלת אינה חפצה בכך מכל סיבה שהיא.
- יש לחזור על הטיפול לפחות פעם ביום, ורצוי פעמיים ביום, למשך חמישה ימים.

4 - לאחר מכן יש לבצע בדיקת אולטרה-סאונד כדי לבדוק אם העובר התהפך. רק אם העובר נותר במנח העכוז, יש לחזור על הפרוצדורה למשך חמישה ימים נוספים. (אם לא בודקים זאת, עלול העובר לעבור למצג ראש, אך בהשפעת הטיפול המתמשך להוסיף להסתובב ולחזור למצג עכוז)
חובה להבהיר הן למטופלת והן למלווה שסיגר המוקסה הוא אביזר דליק מאוד. יש להסביר כיצד להדליק אותו, כיצד לאפר אותו ובעיקר כיצד לכבות אותו. ראוי להכין כלי קטן (כוס) עם מים בסביבה ולקיים את התהליך בסביבה לא דליקה. ניתן להכין מצע לא דליק (בד חסין אש) מתחת לאזור המופעל. ושתשומת לב לנושא סכנת הדליקה תהיה לאורך כל הטיפול! למידע נוסף ומפורט בתחום הנחיית מטופלים במוקסה (בצירוף טופס החתמת מטופלים) יש ללחוץ כאן: עקרונות זהירות בעבודה עם מוקסה למטפלי שיאצו ורפואה סינית

בסופו של דבר מדובר בטיפול פשוט, המחזק את הקשר בין האם והאב לעתיד, ומשתף את שניהם בתהליך.

דוגמא לגרסאות שונות:
* טיפול בן 7 ימים, שלאחריו בדיקת אולטרה-סאונד, ואז, בעת הצורך, טיפול בן 7 ימים נוספים.
* טיפול רצוף בן שבוע-שבועיים.
* דיקור הנקודות בעזרת מחטים סיניות ורק אז חימומן עם סגרי מוקסה.
* חימום הנקודות כאשר האישה השוכבת פרקדן מניעה את אגנה בעדינות לצדדים
חימום.
* חימום הנקודות כאשר האישה כורעת על ברכיה ומרפקיה ומניעה את אגנה בעדינות לצדדים.

ישנם דיווחים רבים מסין, בנוגע ליעילות הטיפול. הוא מגביר את פעילות העובר, בדרך כלל במידה מספקת כדי להפוך אותו ממנח עכוז (breech presentation) למנח ראש (cephalic presentation). ניסויים שנערכו בסין מדווחים על תוצאות הצלחה משתנות, בין 89.9% ל- 90.3%. מחקר שנערך באיטליה ב-1990 ע´י קארדיני ועמיתיו דיווח על הצלחה של 60.6% בקבוצה בת 33 נשים, כשגיל העוברים נע בין 30 ל-38 שבועות. רוב מסמכי המחקרים מראים שהשבוע ה- 34 להריון הוא הזמן האופטימאלי לביצוע הטכניקה, ומעלה את שיעור ההצלחה.


מתי אסור לבצע את טפול ההיפוך:
ישנם מקרים בהם לא כדאי לקחת את הסיכון, ויש להימנע מביצוע הטיפול. בתחילת הפגישה, כחלק משיחת ההיכרות והתשאול, יש לוודא שהאישה אינה סובלת מאף אחד מהמקרים הבאים (הערה: מטפלים רבים אינם מקפידים בנושא זה, ועדיין לא ידועות תופעות לוואי לטיפול).

הריון תאומים
קיים סיכון נדיר שהראשים יסתבכו זה בזה או שחבלי הטבור יידחסו.

לחץ דם גבוה
הפרוצדורה עשויה להעלות את לחץ הדם, לכן כדאי להימנע ממנה בנשים עם לחץ דם גבוה ממילא. ככלל, יש לנהוג במשנה זהירות בנשים הרות עם יתר לחץ דם.

דימום בהריון
שוב, יש לנהוג במשנה זהירות בכל אישה בעלת היסטוריה של דימום הריוני.

Rhesus Negative
לא ניתן לדעת את סוג דמו של העובר, ויתכן שאינו זהה לזה של האם. אם האם שלילית, הסיכון בהיפוך העובר הוא עירוב דמו בדמה.


סיפור מקרה:
מטופלת בת 27 הגיעה לקליניקה שלי, מלווה בבן זוגה, לטיפול חד פעמי שמטרתו היפוך העובר. היא הייתה בשבוע ה-36 להריונה. ההיריון התקדם כרגיל, פרט למנח העובר, או ליתר דיוק העוברית, שהיה מנח עכוז.

בשליש הראשון סבלה מבחילות והקאות
בשליש השני לא סבלה מדבר
בשליש האחרון חשה מדי פעם צרבת, וכאב גב.
היא נראתה לי חיונית, מלאת מרץ והומור.

לשון: חיפוי צהוב מפושט, מעט ורידים סטגננטיים מאחור.
דופק: מתגלגל.

כאב הגב התחתון העיד על חולשה אנרגטית של הכליות, הגורם העיקרי למנח עכוז.
שאר הסימנים רימזו ללחות חמה במחמם התחתון ולתקיעות של צ´י במרידיאן המיוחד צ´ונג.

למרות שמטופלת לא סבלה מחולי מובהק, היא הציגה מספר דפוסי דיסהרמוניה, ובאופן אופטימאלי, טוב היה לו בחרה לעבור סדרת טיפולים שתאזן אותה מעבר לעובר ההפוך.
בסופו של דבר הוחלט להתמקד רק בהיפוך העובר.

ביצעתי את הפרוצדורה כפי שתיארתי למעלה, תוך כדי שאני עונה לבן הזוג על שאלותיו ומוודא כי שניהם הבינו את מהות הטיפול ואת ניהולו, כולל אמצעי הביטחון (שמירה על כללי זהירות באש, קשב דרוך לתחושותיה של האישה במהלך הטיפול, ובקרת אולטרה-סאונד בתום 5 ימי הטיפול הראשונים). להנחיית בני משפחה במוקסה יש ללחוץ על הקישור הבא: הנחיית מוקסה והתוויות נגד

בתום 5 הימים קיבלתי צלצול טלפון מזוג מאושר שדיווח לי על היפוך מוצלח... (יש לציין כי במהלך 5 הימים לא חשה האישה כל תזוזה מיוחדת, ואף פקפקה מעט ביעילות הטיפול).


להלן גישות נוספות לאבחנה וטיפול במקרה זה:

טיפול משולב במוקסה ובדיקור:
גישה מסוימת מציגה שתי סיבות עיקריות למצג העכוז:
א - חולשה ברמת הצ´י ו/או הדם (עקב מבנה חלש, חולי, תשישות, תזונה מועטה, מרווח קטן בין ההיריון הקודם לנוכחי). האישה ההרה עשויה להתלונן על חולשה כללית, סחרחורת, יציאות רכות, עצירות, נטייה להיחבל בקלות, יובש בעור ו/או בשיער, נקודות שחורות מול העיניים, רפיון שרירים, התכווצויות שריר ספונטאניות - בעיקר בשרירי התאומים או בקשת כף הרגל, וכו´.

ב - חסימת צ´י הכבד (בראש ובראשונה עקב מתח רגשי, סביבה מלחיצה וכו´; גם חוסר בפעילות גופנית יכול לתרום לדיסהרמוניה זו). האישה ההרה עשויה להתלונן על עצבנות ואי שקט, תחושת מועקה בבטן העליונה, שלשול ועצירות לסירוגין, תחושת גוש תקוע בגרון, מתח בשכמות ובעורף, וכו´.

ההיגיון פשוט: או שאין מספיק ´דלק´ לביצוע משימת ההיפוך (סיבה ראשונה), או שיש ´סתימה´ במערכת, המונעת מאותו ´דלק´ (אנרגיה או דם) לתפעל אותה כראוי (סיבה שנייה).


טיפול:


בחולשת צ´י ו/או דם (ללא שימוש במחטים, רק במוקסה)
UB67 – הנקודה העיקרית להיפוך עובר
UB23 – מחזקת את צ´י הכליות
St36 – מחזקת את צ´י הטחול ובעלת יכולת להכניע ´צ´י מורד´

בחסימת צ´י הכבד (ניתן להשתמש במחטים, אך דגש על מוקסה)
UB67 – הנקודה העיקרית להיפוך עובר
UB18 – נקודת ההשפעה של הכבד; מניעה צ´י
Liv3 – נקודה עיקרית להנעת צ´י הכבד
St36 - מחזקת את צ´י הטחול ובעלת יכולת להכניע ´צ´י מורד´

כרגיל, יש להתחיל בטיפול לאחר 30 שבועות או יותר – הזמן האידיאלי הוא בשבוע ה- 34, אם העובר לא התהפך עד אז.
סוג זה של טיפול יש לבצע במשך 3 ימים ברציפות.
גישה זו טוענת שלאחר מכן, אם העובר לא זז, הטיפול לא יעבוד.


גישה נוספת עם אבחנה מבדלת מעט שונה למנח עכוז:
א - חוסר יאנג
ב - סטגנציה בזרימת הצ´י

א - חוסר יאנג
במצב זה נראה בטן גדולה ונוכחות רבה של ´מים´ בגוף (בצקות לדוגמא), תחושה שהעובר ´חופשי´ בתוך הרחם, עייפות, חיוורון, השתנה מרובה ורגישות לקור. שיטת חימום הנקודה BL67 בעזרת מוקסה יעילה במיוחד למצב זה לאורה של הגישה אותה אני מתאר כרגע.

ב - סטגנציה בזרימת הצ´י
במצב זה נראה בטן בולטת או מחודדת יחסית; תלונות על כאבים שונים באזור הסרעפת, בין הצלעות, האגן והרגליים. אופייני למצב זה שהעובר מצוי במנח צד. במקרה זה רצוי לדקור נקודות כמו Liv3 + Liv14 (´עץ פולש לאדמה´ – דופק מיתרי ב- St), Pc6 + Pc7 + LI11 + GB40 + GB41+ GB34 + GB30 (איזון אלמנט העץ והזנת האדמה), St37 + St39 (חוסר הזנה של אלמנט העץ – דופק מיתרי מאוד ב-GB), פתיחת Dai Mai (חוסר איזון בין יין ליאנג – דופק מיתרי ב- GB\St וחלש ב- Liv\SP)



טיפול באלקטרו-אקופונקטורה:
יש לבצע את הטיפול במשך 3 ימים ברציפות, ולגרות במתינות את הנקודות St36 , UB67
ביום הראשון – למשך 10-15 דקות
ביום השני – 15-20 דקות
ביום השלישי – 20-25 דקות


סיכום:
א - בשל יעילותו הגבוהה, טוב תעשינה נשים שעוברן במצג עכוז, אם ינסו קודם את הטיפול הסיני, לפני שיפנו להיפוך ידני או לניתוח קיסרי. חובה עליהן להקפיד על קבלת טיפול זה ממטפל מוסמך, מדופלם ובעל ניסיון בתחום.

ב - אם אינך מטפל/ת מוסמך/כת ברפואה סינית, אסור לך בשום פנים ואופן לנסות את הטיפול הזה על דעת עצמך. ראה/י הוזהרת! כותב שורות אלה נוטל מעליו את האחריות לטיפול שלא בוצע על ידו. המאמר נכתב כדי לקדם את הידע, כדי לחשוף את האופציה עבור הנשים, ולא כמדריך לחובבנים.


תודת תמורות נתונה לאורי אלישר - מרצה ומטפל לרפואה סינית ושיאצו, ראש מגמת שיאצו במכללת מדיסין.
כל הזכויות שמורות ל: אוֹרי אלישר
דוא´ל: orikan@bezeqint.net
אתר אישי
נייד: 0545336989

חומר זה מוגש כשירות ע´י אתר תמורות.
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים
ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז