לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Ban Xia - Rz. Pinelliae Ternatae

 
 
פינליה טרנטה קנה שורש הפינליה הינו צמח שימושי ביותר להתמרת ליחה קרה ולייבוש לחות וליחה ב SP/St. מאמר זה מפרט על חשיבותו הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי, ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. המאמר מדגיש את שימושיו המגוונים אך גם את המגבלות והסכנות. המאמר מכיל צימודי צמחים שונים הנפוצים בפורמולות הסיניות. מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים החדש והמפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים – מאפייני צמחים.
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

Ban Xia - Rz. Pinelliae Ternatae


מבוא:
קנה שורש הפינליה הינו אחד הצמחים השימושים לייבוש לחות ולהתמרת ליחה, בעיקר קרה, במחמם במרכזי. Ban Xia = ´אמצע הקיץ´, שמו של הצמח מתאר את עונת השנה בה בוא גדל. הצמח כ Raw הינו רעיל. צורות העיבוד ותופעות הלוואי של הצמח יפורטו בהמשך המאמר. חשוב לזכור כי כל עוד הצמח מעובד ונקנה מחברה אמינה אין כל תופעות לוואי והוא בטוח לשימוש.


מאפיינים כלליים:


קטגוריה: מתמירי ליחה קרה
אנרגיה: חמים, חריף. רעיל.
מרידיאנים: טחול-לבלב, קיבה, ריאות
תפקידים:
* מייבש לחות, מתמיר ליחה ומוריד Qi מורד - צמח חשוב ביותר לייבוש לחות וליחה הגורמים לשיעול פרודוקטיבי רב הנובע מלחות קרה בריאות. מתאים במיוחד כאשר הליחה נגרמת כתוצאה מלחות מתמשכת על רקע חסר בטחול-לבלב לצד סימפטומים כמו נפיחות בבטן, נפיחות באפיגסטריום, בחילה, וצואה רכה מלחות ב SP\St. מתאים למצבים עם חיפוי עבה על הלשון. במידה והליחה תשפיע גם על הנפש האדם יחוש עכירות מנטאלית, עמימות, חוסר יציבות, רפיסות וחוסר כבוד עצמי גם במצבים אילו ניתן לטפל בעזרת קנה שורש פינליה.
* מהרמן את הקיבה ומפסיק הקאות – עודף לחות וליחה בקיבה עלולים לגרום ל St Qi למרוד ולעלות מעלה, קנה שורש הפינליה מצוין למצבים אילו.
* מפזר נודולות ומפחית נפיחויות - כאשר ליחה מצטברת בחזה יגרמו תחושות נפיחות, כאב, ונודולות בחזה. במידה ותצטבר בגרון יופיעו סימנים כסקורפולה, גויטר או תחושת שזיף -plum pit. קנה שורש הפינליה יעיל בטיפול מצבים אילו.


צורות העיבוד לניטרול רעילות Ban Xia - Rz. Pinelliae Ternatae
Sheng Ban Xia – הצמח כ Raw (לאחר ייבוש). הצמח רעיל בצורה זו ולא מקובל להשתמש בו אלא למטרות חיצוניות בלבד (בכיבים, פצעים ופרונקלים). במידה וילקח בצורה זו יופיעו תחושת צריבה בגרון, כאבי גרון, נפיחות והרדמות הלשון והשפתיים, צרידות, בחילות ותחושת לחץ בחזה. ראה תופעות לוואי בהרעלה בהמשך המאמר.

כשלב ראשון לעיבוד קנה שורש הפינליה הוא מושרה במים עד שטעמו החריף נעלם.

Qing Ban Xia – לאחר שלב ההכנה הראשוני הוא מעובד עם אלומן (אבן מלח המורכבת מגפרת אשלגן וגפרת חמרן) ומיובש לפני השימוש. הוא חמים, חריף ומייבש בטבעו. מתאים לייבוש לחות וליחה בריאות + שיעול פרודוקטיבי רב, לחץ בחזה ובחילות

Jiang Ban Xia - לאחר שלב ההכנה הראשוני הוא מעובד עם ג´ינג´ר + אלומן (אבן מלח המורכבת מגפרת אשלגן וגפרת חמרן) ומיובש לפני השימוש. הוא יעיל יותר בהסדרת ה St Qi ולהקלה בבחילות והקאות כתוצאה מקור בקיבה.

Fa Ban Xia – לאחר שלב ההכנה הראשוני הוא מעובד עם אלומן (אבן מלח המורכבת מגפרת אשלגן וגפרת חמרן) ואחר כך מבושל שוב עם ליקוריץ (Gan Cao) וליים ומיובש לפני השימוש. זוהי הצורה הנפוצה ביותר לשימוש פנימי. יעיל ביותר בייבוש לחות וליחה במחמם המרכזי לצד תמיכה בטחול-לבלב ובקיבה. מתאים לטיפול בנפיחות באפיגסטריום, חוסר תיאבון, צואה רכה, עייפות וכבדות כללית.

Ban Xia Qu - לאחר שלב ההכנה הראשוני הוא נטחן עם קמח ומיץ ג´ינג´ר עד שמתקבלת עיסה בצקתית, הוא מיובש לפני השימוש. מחזק את פעולות SP\St ומתאים לטיפול בנפיחות באפיגסטריום, חוסר תיאבון, קשיי עיכול + קונסטיטוציה חלשה.


מידע מחקרי - פרמקולוגי על הפינליה:


* בפינליה נמצאו מספר מרכיבים פעילים, בניהם ה pinelloside בעל אפקט אנטי מיקרוביאלי (אנטי ביוטי) כנגד מספר חיידקים ופטריות.

* מיצוי מימי של הפינליה הפיק חומצה פינלית בעלת אפקט תומך בחיסונים נוגדי שפעת. נושא זה נחקר והתבטא במספר מחקרים ממקורות שונים והציג את שיפור ההשפעה של החיסון בשילוב עם שתייה של תמצית פינליה.

* פינליה היא אחד ממרכיבי פורמולות צמחים שכיחה בקמפו (פורמולות יפאניות) ומיוחסת לה פעילות אנטי אלרגית ומונעת דלקות באסטמה ברונכיאלית במודלים ניסויים שבוצעו על עכברים.

* פינליה נמצאה אפקטיבית נגד הקאות ובחילות בניסויים מבוקרים שבוצעו על חורפנים. נראה שהשפעה אנטי אמטית זו יעילה גם על בני אדם.



טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:
בראיה הסינית אסור לרשום אותו בכל מצב של דימום. כמו כן אסור לשיעול הנובע מחסר Yin או כאשר קיימת פגיעה בנוזלי הגוף (JinYe) וזאת בשל יכולתו לייבש. בנוסף לכך, לפי מספר מקורות אין לשלבו עם Wu Tou (Radix Aconiti).
בראיה מערבית אין לרשום אותו לאישה בהריון ויש להיזהר כאשר למטופל יש חום. קנה שורש הפינליה מכיל אלקלואידים וגליקוזידים העלולים להפריע בספיגת אשלגן, מלחים, סודה לשתיה, אלומיניום הידרוקסיד ומגנזיום גופרתי. לעומת זאת ניקוטין, חומצת מלח, ויטמין C וחומצות שונות נוספות עלולות לפגוע באפקט התרפויטי של הצמח.
תופעות הלוואי של הרעלה יחלו תוך 15 דקות עד 3 שעות. תחילה יופיעו תחושת צריבה בפה, התנפחות הלשון וגירויי בגרון. לאחר מכן ייתכן ריור, כיבים בחלל הפה, קשיי דיבור, קשיי בליעה, סחרחורות, חום גוף נמוך, פלפיטציות, הרדמות הגפיים, גוון פנים חיוור ודופק חלש. במצבים חמורים ההרעלה תגרום לכשל נשימתי שיוביל למוות.

צמדים:


Citri Reticulatae Pericarpium + Rz. Pinellia Ternatae
Chen Pi + Ban Xia
Ban Xia חמים, חריף. מתמיר ליחה קרה. מייבש לחות ומתמיר ליחה, מוריד Qi מורד, מווסת את הקיבה ומפסיק הקאות.
Chen Pi חמים, מר, חריף. ארומאטי. מווסת Qi ב SP/St, מייבש לחות ומתמיר ליחה, מונע היווצרות סטגנציה במחמם המרכזי.
אלו צמחים סינרגטיים. יחד הם מחזקים את הטחול, מייבשים לחות ומתמירים ליחה בצורה חזקה יותר, לצד יכולתם לווסת את ה Qi . זהו שילוב יעל במיוחד להפסקת הקאות. פעולת ניקוז הליחה והלחות אינן פוגעות ב Yin .
שימושי ל: שיעול עקב הצטברות ליחה בריאות, תחושת נפיחות, בחילות והקאות עקב דיסהרמוניה בקיבה ו/או סטגנציית לחות.

RZ. Coptidis Chinensis + RZ. Pinellia Ternatae
Huang Lian + Ban Xia
Ban Xia חמים, חריף. מתמיר ליחה קרה. מייבש לחות ומתמיר ליחה, מוריד Qi מורד, מווסת את הקיבה ומפסיק הקאות.
Huang Lian קר, מר. מנקה חום, אש, רעילות ומייבש לחות, מנקה חום מהקיבה, מהלב ומפסיק דימום.
אילו צמחים מנוגדים בתכונותיהם המאזנים זה את זה וביחד מנקים חום, מייבשים לחות ומתמירים ליחה. מתאימים במיוחד להפסקת הקאות.
שימושי ל: בחילות, הקאות, נפיחות בחזה ובאפיגסטריום, לשון בעלת חיפוי עבה שומני וצהוב ודופק מתגלגל.


Rx. Scutellariae Baicalensis + RZ. Pinellia Ternatae
Huang Qin + Ban Xia
Ban Xia חמים, חריף. מתמיר ליחה קרה. מייבש לחות ומתמיר ליחה, מוריד Qi מורד, מווסת את הקיבה ומפסיק הקאות.
Huang Qin קר, מר. מנקה חום, אש ורעילות בעיקר ממחמם עליון, מנקה חום ומייבש לחות בקיבה ובמעיים ומהמחמם התחתון, מפסיק דימום ומרגיע עובר.
יחד הם מטהרים חום ואש בצורה אפקטיבית, מהרמנים את הקיבה ומפסיקים הקאות. כמו כן הם מפזרים נודולות.
שימושי ל: בחילות והקאות מסינדרום Shao Yang , לליחה חמה, חוסר תיאבון ונפיחות בבטן ובחזה כתוצאה מסינדרום מעורב של קור וחום.


Uncooked Rz. Zingiberis + RZ. Pinellia Ternatae
Sheng Jiang + Ban Xia
Ban Xia חמים, חריף. מתמיר ליחה קרה. מייבש לחות ומתמיר ליחה, מוריד Qi מורד, מווסת את הקיבה ומפסיק הקאות.
Sheng Jiang חם, חריף. משחרר חיצון ומגרש רוח-קרה, מחמם את הריאות ומפסיק שיעול. מחמם את המחמם המרכזי ומפסיק הקאות, מנטרל רעילות של צמחים שונים.
יחד הם מהרמנים את המחמם המרכזי, מתמירים ליחה ומפסיקים הקאות.
שימושי ל: בחילות והקאות ללא צמא וחיפוי שומני במרכז הלשון. שיעול פרודוקטיבי (כיח לבן ומיימי) עקב הצטברות ליחה קרה בריאות.


Bamboo shavings + RZ. Pinellia Ternatae
Zhu Ru + Ban Xia
Ban Xia חמים, חריף. מתמיר ליחה קרה. מייבש לחות ומתמיר ליחה, מוריד Qi מורד, מווסת את הקיבה ומפסיק הקאות.
Zhu Ru קריר, מתוק. מנקה חום ומתמיר ליחה חמה מהריאות, מנקה חום מהקיבה ומפסיק הקאות, מקרר דם, מפסיק דימום ומרגיע את הנפש.

אלו צמחים סינרגטיים. יחד הם מהרמנים את הקיבה, מייבשים לחות, מתמירים ליחה ומפסיקים הקאות.
שימושי ל: Qi מורד בקיבה הגורם להקאות, גיהוקים, בחילות. ורטיגו, חוסר מנוחה מנטאלי ואינסומניה עקב ליחה אל חומרית. מתאים לבחילות בוקר בהריון עקב דיסהרמוניה בקיבה.

למנוע הצמחים של תמורות

עריכה: חיים חן

להפניות
למנוע הצמחים של תמורות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז