לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

הצעה לאושר

 
 
אושר בכתב הסיני דר´ דינה ראלט למדעי החיים, מתמחה בתקשורת בין תאית, מעברי אנרגיה ואינטגרציה בין תפיסות בריאות מזרחיות ומערביות. במאמרה המרתק היא מפתחת מודל המסביר תופעות לא מדידות כמו אושר, אינטראקציה סביבתית ואולי אפילו ריפוי דרך מגע או חשיבה, בכלים מדעיים. המודל מתאר את זרימתו של חנקן חמצני בגוף ובסביבתו ומתייחס לתרופות חדשניות כמו ויאגרה והשפעתן על בריאותנו.
 
 
מאת: דר´ דינה ראלט
 

הצעה לאושר


למה הסטרס [1] הוא מצב כה שכיח בחברת השפע המערבית המודרנית והאושר [2] נדיר יחסית?
כבר נכתבו אינספור מאמרים על מושג האושר ואם תחפשו ´happiness´ ב- Google Scholar תקבלו מעל 150 אלף הפניות למאמרים או ספרים, ובכל זאת - הרבה שאלות נותרו בלתי פתורות. המאמר הזה דן בכימיה של אחת מרשתות התקשורת בגוף, רשת המציגה דרך עקרונית ל´התקרב´ אל מצב האושר. האושר כאן מוגדר כתחושת השפע שאנחנו מרגישים כשאנחנו יודעים ש´יהיה בסדר´ גם כשהנתונים האובייקטיביים לא בהכרח מעידים על כך.

ההסבר שבכוונתי להציע לתחושת האושר הוא בינתיים רק בגדר הצעה. אשמח אם אלה מהקוראים העוסקים בענייני בריאות הגוף והנפש יתרמו מניסיונם לדיון במערכת התקשורת המוצגת.

הרשת של החיים הוא מושג שהשתמשו בו משכבר הימים כדי להעביר את התחושה שכל התופעות שזורות ביניהן ותלויות זו בזו. יחד עם התפתחות שימושי האינטרנט, מיישמים חוקרים מודלים של רשתות בכל הרבדים של המערכות השונות. אין זה פלא אם כן, שהביולוגיה ובעקבותיה הרפואה, שהן מקור בלתי אכזב למהלכי החיים, הפכו למובילים בתחומי המחקר של מודלים כאלה. הסתכלות על אורגניזמים כרשתות [3] של תהליכים, איברים ותאים היא הבסיס לרעיון שהרשת היא המבנה המשותף לכל החיים.

המודל של בריאות הגוף מנקודת מבט רשתית [4] פותח אופציות חדשות להחלמה וזאת בין השאר גם בעזרתן של תרופות ´דור חדש´. הגישה החדשה מנצלת את משאבי הגוף להחלמה בעזרת המידע המועבר ברשת התקשורת והמאפשר לגוף להחליט איך וכיצד לפעול. זאת שלא כמו רוב התרופות השגרתיות המתמקדות ב´מחיקת´ הסימפטומים המעיקים, ואולי זו גם הסיבה שרבות מהן גורמות לתופעות לוואי מעיקות.


מי בגוף שלנו ´אחראי´ על העברת המידע הרשתי הזה?
ניטריק אוקסיד (חנקן חמצני) או בכינויו החביב על כולם, בגלל כפל המשמעות, NO.

- חנקן חמצני [5] (ניטריק אוקסיד nitric oxide), המולקולה רבת הפנים (בתנאים מסוימים ה- NO היא מולקולה רעילה ביותר) נמצאת בכל מקום ומעבירה מידע בין תאי הגוף. תגלית היכולות של ה- NO זיכתה את חוקריה בפרס נובל [6] ולנו היא עשויה להעניק הזדמנויות שהיו קודם שמורות למכשפים ולאומנים.

כפי שצוין, בעקבות גילוי ה-NO, הדור החדש של התרופות נמצא כבר בפתחנו והחלוצה הידועה ביותר היא הוויאגרה [7] ואחיותיה. הוויאגרה משפרת את האון הגברי רק במידה והגבר יחליט שבזאת חשקה נפשו, היא אינה מעורבת בהחלטותיו ולא תפעל שלא ברצונו.
כמצופה, הוויאגרה היא התרופה הנמכרת ביותר בעולם שכן היא משפרת את האון הגברי. מה שהתגלה בנוסף הוא שהיא עוזרת לרפא מחלות אחרות של המשתמשים בה כמו למשל מחלות לב [8] או מחלות ריאות [9].


אז איך היא עושה את זה?
העיקרון נראה פשוט אם כי המנגנון עדיין לא ברור, ה-NO משפרת את התקשורת בין התאים ומערכות הגוף. כשהמידע זורם בגוף ללא הפרעה, נפתחים שערי ההחלמה שכן המערכות המתקנות ´מוזמנות´ להיכנס לפעולה. את מה שטענו הטבעונים במשך שנים ´רק תנו לגוף הזדמנות להבריא´ עושה הקטנה הזאת בחוכמה.

ה-NO מייצגת ברשת התקשורת שבגוף את מה שהאוטובוס מייצג בדרכים. בדומה לבחירה לנסוע באוטובוס במקום ללכת ברגל כדי להגיע ליעד המבוקש, ה- NO מקצרת עבורנו את הדרך.

ה- NO שייכת לקבוצת גזים רדיקליים הנפלטים לאוויר בתהליכי בעירה. גם פחמן חד חמצני - CO [10] שייך לקבוצה זאת וגם הוא מתחיל להתגלות כסיגנל תקשורת בגוף. לכן למרות שאשתמש במילה NO ישנן בוודאי מולקולות דומות המנהלות מערכות תקשורת מקבילות. מטרת המאמר הזה היא לנסות להבין חלק מגישות ההילינג המזרחיות והגישות ההוליסטיות דרך הכימיה של גזים כאלה. ישנן כמובן מערכות תקשורת נוספות בגוף והבחירה להתמקד כאן בגזים הרדיקלים נובעת מהרלבנטיות שלהם לגישות הוליסטיות.

ברצוני להביא בפניכם מודל של תקשורת מסוג חדש, כמובן שהתקשורת הזאת אינה מילולית ואינה חזותית אלא כלל תאית והאחראיים לה הם גזים מהסוג של ניטריק אוקסיד NO. כדי להבין קצת את אופייה של המערכת כדאי לשים לב לתכונות ה-NO . הגז הזה הוא מאוד פעיל והוא נעלם תוך חלקיקי השנייה מרגע היווצרו. כדי לעקוב אחרי מסלולו יש לשמור על תנאים מיוחדים (שיפורטו בהמשך) וחייבים להימצא לידו ´נשאים´ carriers)) [11] שיעבירו אותו בסביבה. ה´נשאים´ הם חומרים מקבוצות דומות שמתרכבות עם ה- NO וכתגובה משחררות לסביבה חומרים דומים, וכך במעין תגובת שרשרת מועבר המסר הנישא על ידי ה- NO למרחק הרבה יותר גדול מהמרחק שמולקולה אחת יכולה לשרוד.

היעלמותה המהירה של ה- NO היא כמובן תנאי הכרחי להיותה מסר תקשורת, נסו למשל לתאר לעצמכם שהקול של משפט כמו ´כל אחד יכול´ שאמרתם לא מזמן היה נשאר באוויר עד עכשיו.
התקשורת הזאת, הפועלת בין כל חלקי הגוף, היא חיונית לשמירה על בריאותנו ולו מהסיבה הפשוטה שאם יש תקלה (חולי) במקום מסוים היא מאפשרת להעביר את הידיעה הזאת ל´רשות המטפלת בתיקונים´ כדי שהתיקון (החלמה) יתבצע. רשת התקשורת הזאת אחראית כמובן על תיאום בין הפעולות השונות במקביל כמובן גם לרשתות אחרות בגוף. כמו האימייל או ה- SMS שאיפשרו התנהלויות חדשות בחברה, מוסיפה גם התקשורת הזאת נדבך חשוב להתנהלות בריאותנו.
כדאי לציין שאנחנו דנים במולקולת גז שבתנאים מסוימים יכולה לעבור גם באוויר ולא רק בגוף וזה הדבר המוביל לקשר עם החשיבה ההוליסטית, שבה הגוף והסביבה לא ממש מופרדים כפי שהם מופרדים בחשיבה המערבית הקונבנציונלית.

הייתי מוסיפה גם מחשבה לטווח רחוק יותר ואומרת כי היות ונשא התקשורת הוא גז, הוא יכול לעבור בתנאים מסוימים גם בין אנשים ואולי בעזרתו ניתן יהיה להבין גם תהליכים כמו הילינג, ´קריאת מחשבות´, אינטואיציה ותיקשור.

כמו שהגוף ´יודע´ שהתעמלנו ולכן אנו מרגישים פיזית מצוין [12] אחרי אימון כושר, כך הגוף ´יודע´ מתי זרימת המידע בתוכו מתבצעת באופן שוטף וללא הפרעה. זרימה שוטפת היא מה שמקנה את תחושת האושר או השפע של ´אני יודע שיהיה בסדר´. כמו שטענו הסינים (אך לא רק הם) כבר מזמן, אם רק נאפשר זאת, יתקן הגוף בדרך כלל לבד את חוליו. אנחנו מרגישים את המצב בו אין חסימות, מייחסים אותו למידע הרלבנטי להחלמה ואז מחייכים.


אז מתי זה קורה?
כשמדברים על מערכת תקשורת התשובה העקרונית לשאלה ´מתי יעבור המסר ולא יהיו חסימות?´ היא - כשלא יהיה ´רעש´ וכשהסיגנל יהיה מספיק חזק/יציב.

אם נתבונן בכימיה של ה-NO נוכל לשים לב לכמה נהלים שישפרו את מהלכה של מערכת תקשורת זאת.
איך פועלת תקשורת ה-NO? היות ואין לנו איבר קליטה מיוחד לסוג התקשורת הזה (או אולי נוכל להגיד שכל איבר בגוף יכול לקלוט את המסר המועבר על ידה), היא אינה ניכרת מרחוק ובנוסף מתפוגגת בקלות רבה, לכן בפועל, זוהי מערכת מאוד עדינה ורגישה ו´רעש´ סביבתי (כמו למשל חיים בעיר סואנת) יטשטש ויעמעם אותה.
יחד עם הפחתת רעשי הרקע דרושה לכן גם ´הגברה´ של סיגנל ה-NO לייצובו. דמיינו שמישהו מדבר אליכם בשקט כשיש בסביבתכם רעש, סביר להניח שלא תשמעו אותו ואם אתם צריכים לפעול בוודאי תעשו זאת בחוסר נוחיות. כדי לא לטעות, תנסו כמובן להישען על מידע אחר בסביבה. הייתכן שהסטרס והלחץ שאנו עדים לו בחברת המערבית, למרות השפע, נובע מהעובדה שאנחנו פשוט ´לא שומעים´ את מסר ה-NO.

האם ייתכן שאותם אלה שאנו מגדירים כיחידי סגולה הם מודעים/קשובים ל- NO טוב יותר מרובנו? אולי בגלל שתהליכים כאלה של השקטה והגברה מתרחשים אצלם באופן טבעי?


איך ניתן ´לשמוע´ את סיגנל ה- NO בסביבה רועשת?
הפחתה במידע סביבתי מפריע שקט פשוטו כמשמעו, הפחתה משמעותית במידע המועבר על ידי קולות ויחד איתו הפחתה במידע הכי פופולארי במוח, הראייה [13]. את זאת ניתן להשיג במספר דרכים: פחות אור, פחות בלגן ויזואלי, יותר סדר. תרבות הזן היא דוגמה טובה למינימליזציה של מידע ויזואלי וקולי. הפנג שואי עוסק גם הוא בהפחתת הרעש הוויזואלי וכמובן שכולנו רגילים לעצום את העיניים כשאנחנו רוצים להתמקד בנושא מסוים, להתרווח או לנוח.

צימצום ה´רעש´ הסביבתי יכול להתבטא גם בתחומים נוספים כמו תזונה למשל: אוכל מינימאלי, צום או צום מיצים יאפשרו לתקשורת ה-NO להתבטא יותר בקלות שכן מערכת העיכול לא תיאלץ להתמודד עם מידע עיכול של אינספור סוגי מזון.
שקט יכול לבוא לידי ביטוי בצורות שונות אצל אנשים שונים כמו למשל טיולים בטבע [14], טיפול ברפלקסולוגיה או טבילה במי מעיין, תלוי מה מקור ה´רעש´ הכי מטריד בחיי היום יום. בניסוי נחמד [15] שנערך ביפן על אוגרים הראו החוקרים שגם האוגרים נהנים מסאונה חמה ורמות ה-NO שלהם עלו אחרי שהייה בסאונה.


הפניית תשומת לב או מיקוד תשומת הלב:
תהליך רצוני ומכוון המאפשר התעלמות מהרבה מידע המתרוצץ בגופנו והתמקדות רק בתחום אחד, ולכאן שייכים תרבות המדיטציה, הילינג, תיקשור וגם האמנות. המיקוד הזה מאפשר/מחייב שקט בכל התחומים האחרים שאינם במיקוד.
חקר נושא המיקוד הפך שכיח בשנים האחרונות ומחקרים רבים מעידים למשל על השפעתה החיובית של המדיטציה גם על האושר, גם על רמות ה- NO וגם על הבריאות. אציין שלושה מחקרים בולטים:
נמצאה [16] פעילות מאוד גבוהה של גלי גאמה במוח של נזירים ששהו 15-40 שנים במינזר בקטמנדו, וזאת בהשוואה לפעילות אצל סטודנטים מוינסקונסין. אצל הנזירים נמצאה פעילות מוחית גבוהה באזורים הקשורים ברגשות חיוביים כמו אושר.
במחקר [17] אחר נמצא כי רמות ה-NO בסרום של 20 מומחי מדיטציית זן בקוריאה היו גבוהות מרמות ה-NO בסרום של משתתפי קבוצת ביקורת מקבילה.

במחקר השלישי [18] התברר שלתחושת השפע (´יהיה בסדר´) המלווה את העוסקים במדיטציה יש גם בסיס במציאות. במעקב אחרי 202 משתתפים זקנים נמצא כי לאלה מהמשתתפים שנהגו לעשות מדיטצית TM (מדיטציה טרנסצנדנטלית) היה 23% סיכוי נמוך יותר לתמותה מכלל הסיבות, 30% סיכוי נמוך יותר לתמותה ממחלות לב ו- 49% פחות סיכוי לתמותה ממחלת הסרטן.
האם דוגמה נוספת לכוח של תהליכי ´תשומת הלב הממוקדת´ היא ההתאהבות? [19] בהתאהבות מופנית כל תשומת הלב אל בן הזוג באופן אוטומטי, ויתרה מזאת בצורה רצונית נפתח מערך התקשורת שכן המאוהב/ת רוצה לשמוע את בן זוגו ´מפנה מקום´ אולי גם לתקשורת ה- NO בגוף. לא בכדי אנו מייחלים לתחושת אושר כזאת שכן מצאו שהיא אכן קשורה גם ביותר בריאות, זוכרים? ´יהיה בסדר´.


הגברת הסיגנל:
את זה ניתן להשיג בדרכי פעולה שונות כמו הגברת רמות ה-NO בצורה ישירה או הגברת רמות ´הנשאים´ שלהם בסביבה כדי שהסיגנל יוכל להגיע למרחק גדול יותר.

את רמות ה- NO ניתן להגביר גם על ידי תזונה נכונה ובייחוד על ידי שימוש בתוסף ארגינין [20] שהוא חומר המוצא היחידי ממנו יוצר הגוף את ה- NO וגם על ידי שימוש בתרופות מסוג הוויאגרה המונעות את פירוק ה- NO הטבעי ומאפשרות לו להישאר בגוף זמן רב יותר.

את רמות ´הנשאים´ ניתן להגביר על ידי תהליכי בעירה (המשחררים לאוויר חומרים מקבוצת NOX) כמו למשל הדלקת נרות או מדורות. כדאי לשים לב איך הדלקת נרות היא שגרתית בכל כך הרבה טקסים המצריכים קשב, (חשוב לא להגזים [21] בהדלקת נרות). ייתכן שגם שימוש בקריסטלים מייעל את מעבר ה- NO אבל עדיין מוקדם מדי להסביר כיצד.

דרך נוספת להעצים את המסר היא לזמן קבוצה של אנשים שתשדר את אותו המסר ביחד באותו זמן. רעיון המניין מבוסס על העיקרון שבו לפחות עשרה משתתפים נמצאים באותו מקום והוגים בדיוק באותו רגע את אותו הרעיון. גם רעיון החגים הנחגגים בו זמנית על ידי הרבה אנשים יכול להעצים מסרים מטיפוס כזה.

אם תשימו לב שאנו דנים בתקשורת באמצעות גז רדיקלי בוודאי תבינו למה רוח פרצים עלולה לשבש תקשורת כזאת ומדוע חום נעים בחדר יעצים אותה.

אפשר לתאר ´יחידי סגולה´ כמו אמנים יוצאי דופן, מתקשרים ומרפאים ידועי שם, גאונים וכד´, על ידי יכולת קליטה משופרת למסר ה- NO ביחס לקליטה של האיש הממוצע. אולם כשבוחנים אנשים רגילים המגבירים את רמות הקשב לסוג התקשורת הזאת, רואים שזה הרבה פעמים כרוך כאילו בבזבוז זמן. הרבה אמנים, מודטים ואנשים יצירתיים במיוחד הם לכאורה לא יעילים או שאינם עובדים בעבודה מסודרת כל יום. נראה שכאשר אדם עסוק בעבודה ובדאגות היום-יום אין לו את הפריבילגיה ´להשתיק´ את קולות הרקע כדי שלא יכסו על התקשורת החלשה הזאת, ואולי זוהי אחת הסיבות למצבי הסטרס שלנו בחברת שפע.

וזה גם אולי ההסבר לכך שתשומת לב לקשב מתעוררת עכשיו במערב, ורבים יותר מדווחים על תיקשורים - טלפתיה ותחושות. אנחנו חיים בחברת שפע, לאנשים (בשכבות מסוימות) יש הרבה יותר זמן פנוי והם יכולים להרשות לעצמם לעבוד הרבה פחות ו´לפנות´ מקום לתקשורת ה-NO - תקשורת המסייעת בחיפוש אחר משמעות, אמת פרטית ועניין לחיינו.

לאחרונה נמצא [22] כי NO אכן מעורב בתרגילי גוף-נפש לרגיעה והורדת לחצים. אז אולי כדאי להתחיל ´לבזבז´ קצת זמן ולהניח ל-NO להגיע ליעדיו. האם לזה התכוונו חז´ל כשאמרו: ´עיר שאין בה עשרה בטלנים - אסור לדור בה´. [23] והאם כשמובילי הניו-אייג´ אומרים לנו to let go הם מתכוונים בעצם להציע לנו לאפשר תקשורת NO?


לסיכום:
לסיכום, האושר או תחושת השפע של ´יהיה בסדר´ מקורה לא בהכרח באירועים חיצוניים אלא בקשב פנימי (מערך תקשורת ה- NO) המפנה לנו מקום לפעול בדיוק הנכון ולשמור על בריאותנו. אין מה לרדוף אחרי האושר וגם חבל להניח שאם רק נעבור את המכשול הבא נהיה מאושרים. האושר נמצא כאן תמיד וכל מה שצריך זה רק ללמוד להתחבר אליו.

תמיכה מדעית נוספת [24] למסר הזה באה מסקר מקיף שנעשה לאחרונה באוניברסיטת קליפורניה בריברסייד והראה שהאושר מקדים את ההצלחה. דהיינו ההצלחה היא תולדה של אושר ולא האושר הוא תולדה של ההצלחה.

ודבר אחד אחרון, אם ברשתות עסקינן, צצות מיד שאלות נוספות: איזה טיפוסי רשתות קיימים? מה הקשר בין NO ובין נשימה? באיזה דרכים מעביר ה- NO את המסרים השונים? האם אנחנו יכולים לתקשר טוב רק עם חברי הרשתות שלנו? האם התאהבות היא נקודת מפגש בין שתי רשתות שבדרך כלל אינן נפגשות? קרוב לוודאי שגם לכם יש שאלות רבות שטרם נפתרו.


אזהרה חשובה: שימו לב, הרעיון המובא כאן, לפיו עידוד ה-NO יפחית את הסטרס בחיים כולל בתוכו גם את רעיון האיזון. עודף NO הוא רעיל!!! אין לקחת ארגינין או ויאגרה בלי התייעצות עם רופא והאזהרה חיונית עוד יותר לכל מי שלוקח תרופות.



על המחברת
ד´ר דינה ראלט היא בעלת Ph.D. במדעי החיים, מתמחה בתקשורת בין תאית, מעברי אנרגיה ואינטגרציה בין תפיסות בריאות מזרחיות ומערביות. מחברת יחד עם תרצה סמית-קיטל את הספר: פנג שואי - אמנות המיקום, הוצאת בבל. ralt1@netvision.net.il

לקריאה על האושר ואשליית העצב ניתן ללחוץ כאן: על אשליית העצב


ביבליוגרפיה
1 - Hostile marital interactions, proinflammatory cytokine production, and wound healing.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids

2 - Positive affect and health-related neuroendocrine, cardiovascular, and inflammatory processes.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids

3 - מערב פוגש מזרח - ד´´ר דינה ראלט
http://www.nrg.co.il/online/15/ART/963/186.html

4 - Intercellular communication, NO and the biology of Chinese medicine - Dina Ralt
http://www.biosignaling.com/content/3/1/8

5 - The dual personality of NO. - Colasanti M, Suzuki H.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10979862&dopt=Abstract

6 - The Nobel Prize in Physiology or Medicine 1998
http://nobelprize.org/medicine/laureates/1998/index.html

7 - יתרונות הויאגרה במחלות שונות
http://www.viagracures.com/news/nov05/news_nov2005.html

8 - Viagra could cut heart stress - BBC news
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4371912.stm

9 - Sildenafil (Viagra™) approved for treatment of pulmonary arterial hypertension (PAH) as Revatio
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2005-06/uogl-sa060905.php

10 - A form of the killer gas carbon monoxide developed by UK scientists could help the recovery of heart attack victims. - BBC News
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3161427.stm

11 - Nitric oxide, cell signaling and cell death Blaise GA, Gauvin D, Gangal M, Authier S -
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15691583&query_hl=3

12 - איך הופכים חיפושית לפרארי - ד´ר דינה ראלט
http://www.nrg.co.il/online/15/ART/774/443.html

13 - Finding the mind´s eye - Dartmouth professor localizes areas of the brain involved in visual awareness
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2005-11/dc-ftm110405.php

14 - Emory scientist reports nature contact may heal humans
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2001-03/EUHS-Esrn-2203101.php

15 - Repeated sauna therapy increases arterial endothelial nitric oxide synthase expression and nitric oxide production in cardiomyopathic hamsters. - Department of Cardiovascular, Respiratory and Metabolic Medicine, Graduate School of Medicine, Kagoshima University, Kogoshima, Japan.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids

16 - Long-term meditators self-induce high-amplitude gamma synchrony during mental practice
Antoine Lutz,*† Lawrence L. Greischar,* Nancy B. Rawlings,* Matthieu Ricard,‡ and Richard J. Davidson
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=15534199

17 - Effect of Zen Meditation on serum nitric oxide activity and lipid peroxidation. - Kim DH, Moon YS, Kim HS, Jung JS, Park HM, Suh HW, Kim YH, Song DK.
Departments of Psychiatry, College of Medicine, Institute of Natural Medicine, Hallym University, Chunchon, Kangwon-Do 200-702, South Korea.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids

18 - Long-Term Effects of Stress Reduction on Mortality in Persons >55 Years of Age With Systemic Hypertension - Robert H. Schneider, MD, Charles N. Alexander, PhD,* Frank Staggers, MD,
http://161.58.228.161/TM_and_mortality.pdf

19 - Love promotes health - Esch T, Stefano GB
Charite-University Medicine Berlin, Institute for General Practice and Family Medicine, Schumannstrasse 20/21, 10117 Berlin, Germany
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids

20 - Arginine metabolism and the synthesis of nitric oxide in the nervous system. - Wiesinger H.
Physiologisch-Chemisches Institut der Universitat, Hoppe-Seyler-Strasse 4, D-72076, Tubingen, Germany.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=11275358&query_hl=8

21 - Toxins in Burning Candles, Candle Wicks, and Incense - Compiled by Melissa Kaplan
http://www.anapsid.org/cnd/mcs/candles.html

22 - Association between oxygen consumption and nitric oxide production during the relaxation response.
Mind/Body Medical Institute, Chestnut Hill, MA, U.S.A. and Department of Medicine, Beth Israel Deaconess Medical Center, Harvard Medical School, Boston, MA, U.S.A.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids

23 - עשרה בטלנים - אנציקלופדיה יהודית
http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=1732

24 - The benefits of frequent positive affect: does happiness lead to success? - Lyubomirsky S, King L, Diener E.- Department of Psychology, University of California, Riverside, Riverside, CA, US.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16351326&query_hl=1

חומר זה מוגש כשירות ע´י הקליניקה של תמורות.
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים
ולידע כללי בלבד.


 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז