לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

פתופיזיולוגיות וטיפולים של הכבד

 
 
מרידיאן הכבד חיבור מפורט ומקיף על פתופיזיולוגיות וטיפולים של הכבד, לרבות נקודות דיקור רלבנטיות, צמחים מתאימים וקישורים לצורך הרחבה והעמקה.
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

פתופיזיולוגיות וטיפולים של הכבד



מבוא:
הכבד שולט בזרימה החופשית של הצ´י. זוהי פעילותו החשובה ביותר. כישלון בתפקיד זה גורם לפתולוגיות רבות. הטחול שולט ביצירה והשינויים. הריאות והלב שולטים על תנועת הצ´י בגוף. הכבד אחראי שתנועות אילו יזרמו באופן חופשי. הכבד אינו שולט בנפח הפעילות או בעוצמת הצ´י ואינו מתקשר ישירות למצבי חסר צ´י או דם. הוא שולט בזרימה החלקה ללא מעצורים ומונע חסימות של חומרים שונים בגוף. חסימת צ´י הכבד מובילה להפרעות אמוציונאליות, הפרעות בעיכול, הפרעות בהפרשת המרה והפרעות בווסת.
זרימת צ´י חופשית מתקשרת גם לאינטראקציה עם הסביבה והגבה לסטימולציה שלה. הפרעה בזרימה יכולה לתקוע חוויות וטראומות או לגרום לתגובה מוגזמת מתפרצת לאחר דיכוי זמני שלה. פעולות אילו מתקשרות גם ליכולת ללקיחת החלטות ותכנון יחד עם כיס המרה.

זרימה חופשית של צ´י נחוצה לתפקודי הטחול והקיבה במערכת העיכול. סטגנציה עלולה לפגוע הוריזונטלית באיברים אילו ולהתבטא בפלישה. פגיעות אחרות של סטגנציה, כאמור, מתקשרות להפרשת המרה – תופעה שעלולה להתבטא בצהבת, ובפגיעה בזרימה החופשית של הדם – תופעה שעלולה להתבטא בהפרעות ווסתיות.
לסיכום, עד כה, הכבד אחראי על הרמונית הזרימה של הרגשות, העיכול, המרה והווסת.

הדם זורם במחזוריות, אך בזמן מנוחה הוא חוזר, מצטבר ועובר ניקוי ורענון בכבד. הכבד למעשה מאכסן אותו ומקצה ממנו לפעילות. הפרעות בזרימה מובילות להפרעות בנפח הדם ולתופעות של חסר דם, עודף דם במקומות מסוימים או סטגנציה של דם.

המושג Jin מתורגם מסינית לגידים, אך יכול להתייחס גם לרצועות ולשרירים מתוחים במיוחד, האחראיים על יכולת הכיווציות. הכבד שולט על תפקודם, יכולת הכיווץ שלהם (בעוד ששרירים המתייחסים לטחול מתקשרים ליכולת ההתרחבות שלהם). חוסר הזנתם בדם עלול להוביל לנוקשות, ספזם וקונטרקטורות (קיצורי גידים).
הכבד נפתח אל העיניים ומתבטא בציפורניים.

הקבלות סיני - מערבי:
הכבד מאחסן את הדם, לפי הרפואה הסינית. פונקציה כזו לא קיימת ממש ברפואה המערבית, אף שהכבד עצמו עשיר מאוד בדם. המקביל הקרוב ביותר הוא היות הכבד מעבדה לניקוי רעלים (מנקודת ראות סינית, רעל מחמם את הדם ולכן על הכבד לקרר את הדם כשהוא מתפקד כראוי).
נושא הסטגנציות בא לידי ביטוי בכבד באשר הוא אחראי על יצור חלק מגורמי הקרישה. הפרעה במנגנון זה עלולה לגרום לקרישת יתר או חוסר קרישה ולסטגנציה של דם או דימומים. לא בדיוק ברור הקשר לגידים ורצועות אך הקשר לציפורניים מתקבל על הדעת משום שתרופות שונות המטפלות בזיהומי ציפורניים פוגעות לעתים בכבד וגם כשאינן פוגעות, תופעות הלואי שלהן (כאבי ראש, עליית לחץ דם, כעס...) מתאימים להפרעה אנרגטית של הכבד. הקשר לעיניים ידוע משכבר: בצהבת העיניים מצהיבות גם כן. יתר לחץ דם מתבטא בשטפי דם מיקרוסקופים ולעיתים אף בשטפי דם גלויים בעיניים. מבחינה מערבית, רוב המקרים ליתר לחץ דם אינם קשורים לכבד, אך יש כאלו שכן (בחסימה פורטלית למשל).

לתקציר הסנדרומים של הכבד לחץ כאן

פתולוגיות שכיחות:
מצבי חסר:
חסר דם בכבד

מצבי עודף:
סטגנציה של צ´י בכבד
סטאזיס וסטגנציה של דם בכבד
אש הכבד מתפרצת מעלה
עליית רוח הכבד
חסר דם בכבד המעלה רוח
חום ולחות בכבד ובכיס המרה
סטגנציית קור בכבד
עליית יאנג הכבד

מצבים משולבים:
יאנג הכבד עולה וגורם לרוח
חסימת הטחול על ידי לחות עם סטגנציה של צ´י הכבד
חסר יין של הכליות והכבד


להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז