לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

דיאטות קסם בראייה מערבית וסינית

 
 
קח פרי ותהיה לי בריא מידי יום אנחנו מוצפים בפרסומות שמבטיחות לנו- גוף חטוב ורזה במהירות הבזק, גלולות קסם, משקאות מרזים, תוכניות הרזייה ,מכונים מיוחדים ונוסחאות פלא. מראים לנו בגאווה תמונות של שמנים שלאחר חודש-חודשיים הצטמקו והפכו כבמטה של קסם לרזים. מאמר זה נכתב מנקודת מבטה של תזונאית קלינית העוסקת בתחומי הרפואה והתזונה הסינית. המאמר מסביר את הסיכונים בדיאטות הבזק וההשלכות האנרגטיות על הנוקטים בשיטות תזונה קיצוניות אילו.
 
 
מאת: מיכל אשל
 
מידי יום אנחנו מוצפים בפרסומות שמבטיחות לנו- גוף חטוב ורזה במהירות הבזק, גלולות קסם, משקאות מרזים, תוכניות הרזייה ,מכונים מיוחדים ונוסחאות פלא. מראים לנו בגאווה תמונות של שמנים שלאחר חודש-חודשיים הצטמקו והפכו כבמטה של קסם לרזים.
כל אחד מבטיח לנו שהשיטה שלו היא האמינה ביותר, הקלה ביותר והמהירה ביותר (ואולי גם היקרה ביותר).

תעשיית הדיאטות מגלגלת מליונים- ומנצלת את הייאוש של אלפי אנשים, שניסו כבר כל דבר ומשום מה עדיין לא מצליחים להרזות. אילו חושבים שאולי הפעם זה בכל זאת יצליח...אולי הפעם ימצאו את הנוסחה הנכונה.
מה שלא מספרים לנו זה מה קורה לאותם אנשים שהצליחו להרזות במהירות בחודשים לאחר מכן. וכנראה לא סתם!

במפגשים שיש לדיאטניות כל פעם עם אנשים שניסו שיטות הרזייה אלו ואחרות עולה כל פעם מחדש תמונה פחות נוצצת ומוצלחת:
חלק מן הקורבנות לשיטות אלו הצליחו להחזיק מעמד ולהרזות בדיאטת הכסאח שגזרו עליהם.
אולי הם ירדו במשקל (והם לרוב מדווחים שהיתה זו תקופה קשה בה הרגישו חולשה רבה ותופעות שליליות נוספות).

גם האנשים שהצליחו להרזות בדיאטות בזק כאלו לרוב מספיקים להנות מהתוצאה לתקופה מאוד קצרה, כיוון שתוצאות מהירות משמעותן תוצאות לא אמיתיות, מזויפות. מהר מאוד הגוף החטוב שכל כך עבדו קשה כדי להשיג- חומק להם בין האצבעות. במקרה הטוב הגוף חוזר מהר למשקלו הקודם ובמקרה הפחות טוב נוספים עוד מספר קילוגרמים, אם לא יותר.

דיאטות כאלו בסופו של דבר הן הרבה יותר משמינות מאשר מרזות. זהו מתכון יעיל להשמנה ולפגיעה בבריאות.

לא חבל לשלם אלפי שקלים רק כדי שיתנו לכם תפריט שמשמעותו לא לאכול כמעט? הרי ברור שכל מי שיעמוד בתפריט כזה ירד מהר מאוד במשקל גם בלי האבקות, התכשירים והשיטות הנוספות...
לא עדיף להשקיע את הכסף בעצמכם במשהו מועיל? או אם אתם מתעקשים להיפטר מהכסף, לא חסרים גופים ציבוריים שישמחו לקבל תרומה?

למה זה בעצם קורה ?

הסבר מבחינה מערבית:
כאשר אנחנו לא מספקים לגוף את כמות האנרגיה הדרושה לו, דבר שקורה בדיאטות קיצוניות,
נדלקת מייד נורה אדומה בגוף (כמו הנורה שנדלקת במכונית רגע לפני שאוזל הדלק). הגוף נכנס למצב הרעבה ומפתח תחושת סכנה מתקרבת. זהו מצב הדומה למצבי סטרס - מתח, המלווה בתחושות לא נעימות אחרות שעלולות להופיע, כגון: סחרחורות, כאבי ראש, עייפות, מצב רוח ירוד, דפיקות לב מואצות, עצבנות ועוד.
חלק מהתופעות נובעות עקב ירידה ברמת הסוכר בדם ( היפוגליקמיה ), חלקן בגלל ירידה ברמות הסרוטונין שהוא נוירוטרנזמיטור הפועל במוח ויוצר תחושת רגיעה ומצב רוח טוב. כאשר לא אוכלים מספיק פחמימות יורדות רמות הסרוטונין במוח. וכמובן עוד סיבות נוספות.

בנוסף לתחושות הללו, קיים גם נזק שקשה לנו לראות אותו בטווח הקצר: הגוף רואה את כל המצב הזה כמצב של סכנת קיום. על מנת להגן על עצמו הוא מצמצם מאוד בהוצאות האנרגיה שלו, נכנס למצב של חיסכון ושומר כמה שאפשר על מחסני האנרגיה שלו לשעת חירום.
לכל אחד יש כמות קלוריות שהגוף זקוק להן ביממה על מנת להתקיים. גם בזמן מנוחה, כשאנו לא עושים שום פעילות, עדיין מתרחשים תהליכים פנימיים רבים כמו למשל, שמירת חום הגוף.

אם לדוגמא, לפני הדיאטה היית צריך 800 קלוריות כדי להתקיים, וזה מה שהגוף שלך שרף במצב מנוחה, בזמן דיאטת ´כסאח´ הגוף חוסך בחלק מהתהליכים הפנימיים שחלקם כביכול מיותרים (זו הסיבה שאנורקסיות לא מצליחות לשמור על חום גופן ובד´כ ממש קר להן, כי אצלן זה מצב קיצוני שהגוף כבר ויתר לחלוטין על מנגנונים אלו). לאחר דיאטה קיצונית הגוף יוריד את כמות האנרגיה הבסיסית שנשרפת בזמן מנוחה, ובמקרה שלנו, לדוגמא, תתחיל לשרוף רק 500 קלוריות או פחות (תלוי במשך הזמן שהחזקת בדיאטה זו).

ומה קורה כאשר הדיאטה הסתיימה וחזרנו לאכול רגיל?
אם לדוגמה היית רגיל עד היום לאכול 1000 קלוריות ליום כדי להישאר במשקל יציב, אז היום כשתאכל את מה שהיית רגיל לפני הדיאטה- אתה תתחיל להשמין מזה בקצב מהיר ביותר.
אם תרצה לשמור על המשקל שהגעת אליו- תיאלץ כל פעם לאכול פחות ופחות- ובעצם להתמיד בדיאטה זו או דיאטה חמורה יותר לכל החיים !!!
זו הסיבה שיש כל כך הרבה אנשים שחיים על סלטים וגבינות רזות- ועדיין שמנים !!!

וזהו במקרה הטוב, מבלי לקחת בחשבון את כל הקלוריות העודפות שהעמסנו על גופנו ועל נפשנו כששברנו את הדיאטה, תוך ניסיון לפצות את עצמנו על כל מה שלא אכלנו באותה התקופה של הצום ועל כך ששוב לא הצלחנו להתמיד בדיאטה.
ולכן מאוד לא רווחי לבצע דיאטות כאלו. בסופו של דבר מפסידים מכל הכיוונים: גם סובלים בדיאטה עצמה, וכאשר מסיימים אותה עם הלשון בחוץ, מוצאים את עצמנו אוכלים את אותה כמות שהיינו רגילים לה כל החיים, ומשמינים מזה! בקיצור: ´אכלנו אותה...´

דיאטות כאלו בסופו של דבר עלולות להשמין יותר מאשר להרזות!


דיאטות יו-יו:
אנשים רבים עולים במשקל בתקופות מסוימות ואז סותמים את הפה ועושים דיאטות כסאח, אחר הם שוב נשברים, זוללים ומפצים את עצמם על תקופת הרעב, עולים במשקל, וחוזר חלילה.

זהו מצב מאוד לא בריא לגוף. הגוף צריך איזון כדי לעבוד בצורה תקינה ולשמור על הבריאות. בכל פעם, לאחר מחזור כזה, יותר קשה לרדת במשקל. אנחנו מוצאים את עצמינו עם אחוזי שומן גדולים יותר בגוף ופחות שריר. זוהי סיבה נוספת לעלייה במשקל, מעבר להורדת ההוצאה האנרגטית, על חשבון הפחתת התהליכים הפנימיים.
בשלב הראשון של כל דיאטת הרזיה, הגוף משתמש קודם במאגרי הפחמימות (הסוכרים) שכמותם היא הקטנה בגוף. לאחר מכן הוא משתמש במאגרי החלבון (בעיקר מהשרירים), וכך מסת השריר בגוף יורדת, רק בסוף הוא מתחיל לאבד שומן !

בדיאטות כסאח קצרות הגוף מאבד שריר ולעיתים אינו מספיק אפילו לשרוף את השומנים. בשלב זה כבר נשברים ועולים במשקל.
פחות רקמת שריר בגוף משמעותה פחות קלוריות נשרפות !!!
אדם בעל מסת שרירים גבוהה - גם כשהוא ישן, כל גרם שריר שלו שורף יותר קלוריות. לכן אדם כזה יכול לאכול הרבה יותר מבלי להשמין (זוהי גם הסיבה שחשוב לשלב בדיאטה גם פעילות גופנית בונת שריר).
אדם לאחר דיאטה לא מאוזנת, גם אם יחזור לאכול כמו שהוא היה רגיל לפני הדיאטה, הוא ישמין מאותה הכמות של המזון הקודם לכן נחשבה לעדיה עבורו.
אם נרצה לשמור על המשקל שהגענו אליו נאלץ כל פעם לאכול פחות ופחות, ובעצם להתמיד בדיאטה זו או חמורה יותר לכל החיים! בנוסף, הדיאטה הקשוחה פוגעת במערכת החיסון של הגוף ובמנגנונים חיוניים נוספים.

הסבר מבחינה סינית:
דיאטות כסאח שאינן לוקחות בחשבון את הבריאות מכילות, בדרך כלל, המון סלטים וירקות טריים, גבינות רזות וכמות חלבונים, שומנים ופחמימות מופחתת.

דיאטה המבוססת על סלטים קרים וגבינות נחשבת ברפואה הסינית לכזו הפוגעת ביותר בטחול. הטחול הוא האיבר הסיני שאחראי על הפיכת המזון לאנרגיה. לכן יש לו השפעה רבה בתהליך ההרזייה וגם ביצירת אנרגיה וויטליות.
כשהטחול חזק המזון הופך בקלות לאנרגיה, האדם שומר על משקל תקין, ושומר על רמת אנרגיה תקינה. מערכת העיכול בריאה, הריכוז תקין (הטחול אחראי הן על עיכול פיסי והן על עיכול מנטאלי) והיציאות תקינות.
לעומת זאת, טחול חלש משמעותו יציאות רכות עם נטייה לשלשול (או לחילופין עצירות), עייפות, חוסר ריכוז, נטייה להשמנה (המזון אינו הופך לאנרגיה, ונוצרת לחות בגוף).

כאשר הטחול נחלש במקום להפוך את המזון לאנרגיה מצטברת בגוף לחות, כלומר נוזלים עכורים שהגוף אינו יודע להשתמש בהם בצורה יעילה. הרפואה הסינית מייחסת זאת כאחת הסיבות להשמנה. בנוסף, יתכנו גם הפרשות מסוגים שונים, כגון: הפרשות וגינליות, נזלות, צואה נמרחת (לחילופין יכולה להיות גם עצירות דביקה, כי הצואה נתקעת) וכו´.

ישנם מכונים ושיטות שונות המציעים טיפולי דיאטה בשילוב עם דיקור. רבים טועים לחשוב כי מדובר בטיפול הקשור לרפואה הסינית. במציאות, כמעט ולא יכולה להיות טעות גדולה מזו:
טיפול סיני אמיתי הוא טיפול המותאם ספציפית למטופל ולבעיות ממנו הוא סובל ואף פעם לא מדובר בדף עם נוסחת דיאטה כללית הניתנת לכל אדם שנכנס לקליניקה ללא אבחנה, ובוודאי שלא דיאטה המבוססת רק על מזונות מהסוג שהוזכרו, שפוגעים בסופו של דבר בתפקודי הגוף ובמטבוליזם.

כמו כן דיקור באוזן, אמנם הוא כלי נוסף העשוי לשמש רופאים סיניים בתהליך הטיפולי, אך הוא איננו תחליף לטיפול כוללני הכולל דיקור בנקודות על פי אבחנה אישית, צמחי מרפא בהתאם לצורך, טיפול תומך במגע וכמובן - שילוב תפריט תזונה המותאם באופן אישי למטופל.


לסיכום:
דיאטות לא מאוזנות בסופו של דבר הן הרבה יותר משמינות מאשר מרזות. זהו מתכון בטוח להשמנה ולפגיעה בבריאות.
דיאטה טובה אינה נמדדת במהירות הירידה במשקל, אלא באיכות הדיאטה מבחינת הבריאות, בהרגשה הכללית ובמשך הזמן שהצלחנו לשמור על התוצאות לטווח הארוך!!!

מאת: מיכל אשל (B.Sc), דיאטנית קלינית וטבעית מוסמכת בשיאצו.
לאתרה של כותבת המאמר ניתן ללחוץ כאן


למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב


חומר זה מוגש כשירות ע´י הקליניקה של תמורות.
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים
ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז