לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

אנרגטיקה של פניטואין לחולי אפילפסיה

 
 
מבנה של פניטואין פניטואין היא תרופה נוגדת פרכוסים מטפלת בבעיות אפילפסיה. זוהי תרופה שכיחה ויעילה אך בעלת תופעות לוואי רבות. מאמר זה מציג את התרופה על התוויותיה ובעיותיה ומתייחס למודל האנרגטי הסיני המאפיין אותה. ההתייחסות לאינטראקציות אפשריות עם חומרים נוספים מאפשר למטפל לכלכל את אסטרטגיית הטיפול שלו במטופלים אפילפטיים אילו.
 
 
מאת: ניר עמיר
 
פרמקולוגיה:
Phenytoin - Dilantin היא תרופה נוגדת פרכוסים ע´י הפחתת ה PTP (פוסט טטאני פוטנציציה) , כנראה ע´י השפעה על משאבות הנתרן המונעת הצטברות נתרן בתאים בשלב הגירוי הטטאני.
כמו כן יש לתרופה פעילות נוגדת הפרעות בקצב הלב (כמו כינידין ופרוקאין אמיד). הפניטואין מפחיתה את עוצמת התכווצות שריר הלב, מדכאת את פעולת הקוצב ומשפרת את ההובלה בין העליות לחדרים.
בהזרקה לווריד מורידה לחץ דם. יש לה פעילות היפנוטית חלשה.

התוויות:
פרכוסים, הפרעות קצב לב (טכיקרדיה חדרית).

פרמקוקינטיקה:
ספיגה טובה דרך מערכת העיכול. ריכוז אפקטיבי מושג במבוגרים לאחר שבוע.
הקישור לחלבון יורד בהפרעות כבד או כליה.
60-75% מופרש לשתן בצורת גלוקורוניד.

הטיפול בכיפיון:
במבוגר 300 מ´ג ביום (מחולק לשלוש). בילד 5 מ´ג לק´ג ליום דרך הפה ב 2-3 מנות.

אינטראקציות (רשימה חלקית):
לפניטואין אינטראקציות רבות עם תרופות אחרות. הדיווח מראש חיוני!
* אפקט מדכא עם מדכאי מערכת העצבים המרכזית, כמו אלכוהול או ברביטוראטים מחיש מחד את המטבוליזם של התרופה ומאידך מתחרה איתם על אותם אנזימים בכבד ולכן עלול להגביר פעילות.
* אסטרוגנים - ייתכן דיכוי המטבוליזם של הפניתואין והחשת המטבוליזם של אסטרוגנים.
* סליצילאטים - ייתכן דחיית פניטואין מאתרי קישור לחלבון וצורך בהפחתת מינונו.
* חומצה פולית - תתכן עיכוב בספיגה של חומצה פולית ומומלץ לתת תוספות לכך. מומלץ להוסיף ויטמין D וסידן למשתמשים בתרופה לאורך זמן.

תופעות לוואי:
דיבור לא ברור, פגיעה בקואורדינציה של שרירים, טשטוש ראיה, ניסטאגמוס (ריצוד אישונים), בלבול, חזיונות שווא, עצבנות, כאבי ראש, סחרחורות, רעד, הפרעות שינה, בחילות, הקאות, קשיים בבליעה, איבוד חוש טעם, עצירות, היפרפלאזיה של חניכיים, תשעורת יתר, אקנה, התרככות עצמות, פריחות ושתן חום.
במצבים נדירים יתכן נזק לכבד, היפרגליקמיה, לופוס, פגיעה בבלוטות לימפה, הודג´קין, פאנציטופניה, הפרעות קצב לב, ירידה בלחץ דם.


אנרגטיקה:
פרכוסים נובעים מרוח העולה מן הכבד מעלה. רוח עולה על רקע חסר יין, חסר דם, חום חיצוני או פנימי או סטגנציה שנפתחה. הרגעת פרכוסים פירושה, בד´כ או קירור או הורדת רוח.
פרכוסים על רקע אפילפסיה בילדים מתאימים בעיקר למצבים של עליית רוח עם או בלי חום פנימי. השפעת הפניטואין מצביעה על כך שביכולתו לדכא רוח.
באיזה מנגנון?
מתוקף תופעות הלוואי אנו רואים שהפניטואין יכול לפגוע בדם (ולהוביל לאנמיה מגלובלסטית, לויקופניה, תרומבוציטופניה ועוד). לכן, סביר להניח שהוא אינו מטפל במצבי חסר דם. להיפך, טיפול באפילפסיה על רקע חסר דם עלול להיות מוחמר מתרופה זו. למזלנו, בגיל צעיר תופעת חסר הדם פחות שכיחה.

אנו רואים גם שהפניטואין אינו מקרר. להיפך! הפריחות והאדמת השתן מצביעים על חום. תומך בכך תופעת התשעורת והפרעות השינה. מתן התרופה למצבי חום או לילדים עם תופעות חום ברורות נחשבת ללא מוצלחת מנקודת ראות סינית.

אנו יודעים שהאנטידוט הסיני למצבי רוח מהכבד הוא הצפה בליחה. דבר זה בא לידי ביטוי ברמה של הכבד הפולש לטחול, מה שמתבטא בבחילות והקאות, קשיים בבליעה, איבוד חוש טעם ועצירות דביקה. פגיעה נוספת בטחול היא ההיפרפלזיה (התרבות תאים) של החניכיים הנחשבת ברפואה הסינית לחום ולחות. החום נוצר כאן ע´י הלחות הסטגננטית (אם כי יכול להיות שמקורה ראשוני). תופעות נוספות המתאימות לחום ולחות הן האקנה ושיעור היתר.
ברמה של הלב, קיימת ירידה בלחץ הדם (ליחה יכולה להוריד או להעלות את לחץ הדם) חלה הפחתה בעוצמת התכווצות הלב (הצפתו בליחה) ובמקביל התופעה גם חלה במשורים האנרגטיים של הלב, דבר הבא לידי ביטוי בבלבול, כאבי ראש, בחילות, ניסטגמוס.

גם האינטראקציות עם תרופות נוספות תומכות בד´כ בהנחה שהפניטואין יוצר לחות/ליחה וחום (כאמור, לא ברור אם החום ראשוני או שניוני). אלכוהול גורם בשלב ראשון לחום ולחות ולכן מחמיר את השפעת הפניטואין. מאידך הוא פוגע ביין ולכן הפניטואין יכול לחפות על חלק מבעיותיו ובמקביל לאבד השפעה בהורדת הרוח.
שני האספקטים של האלכוהול גורמים להשפעות להשתנות לשני הכיוונים.
אסטרוגנים הם מוצר ליחתי ולכן הם מגבירים השפעת הפניטואין.

מכל האמור לעיל נראה כי הפניטואין יוצר ליחה ובד´כ גם חום. לאנשים יבשים, קרים עם רוח מן הכבד הפניטואין עשוי לסייע מאוד. אצל אנשים הסובלים מרוח מן הכבד שאין להם חום (ואילו הם הרוב) יש לתת פניטואין תוך דאגה שלא תצטבר ליחה סטגננטית במערכת ושזו לא תותמר לחום.
מאמר הדן בדיאטה קטוגנית לחולי אפילפסיה

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז