לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

אנרגטיקה של חלבונים

 
 
מבנה של חלבון מה משמעות החלבון בגוף. כיצד הבנת האנרגטיקה של מזון עשיר חלבון יכולה לסייע למטפל המשלב תזונה? מאמר זה מפרט צעד אחר צעד את הרעיון האנרגטי העומד מאחורי מזונות עשירי חלבון ואת הקשר שלהם לצ´י וליאנג. המאמר מתייחס למחלות עודף וחסר תזונתי וכיצד הם באים לידי ביטוי במישור הסיני ובוחן את הדרכים הנכונות להעשיר את תזונתנו בחלבון.
 
 
מאת: ניר עמיר
 
הדרך להעריך אנרגטיקה של מזון או חומר מסוים היא הערכה קלינית במצבי עודף וחסר:
את כמות החלבון בדם נוהגים להעריך לפי כמות החנקן בגוף. חנקן מצוי בחומצות גרעין, בקריאטין וכן במספר ויטמינים, אולם כל אילו כמותן קטנה ולכן ניתן לזהות את כמות החנקן במזון או בחומר החי עם החנקן החלבוני.

החלבון מתפרק במערכת העיכול, ובעיקר במעי הדק, לפפטידים ומשם לחומצות אמינו. רוב חומצות האמינו מועברות בעזרת נשא חלבוני, באופן פעיל, בתהליך המצריך אנרגיה. חומצות אמינו שונות (כמו מתיונין) נספגות מהר בעוד שהחומצות המסועפות (ואלין, לויצין ואיזולויצין) יותר לאט. חומצות אמינו אחדות עלולות לעכב ספיגה של אחרות.
לאחר קליטת החומצות הן מועברות לכבד דרך וריד השער. חלק קטן אינו נקלט ונספג ולכן מופרש בצואה. בתנאים רגילים מפריש האדם בצואתו גרם חנקן אחד. חלבונים מן החי נקלטים כמעט במלואם שכן הם מאוזנים מבחינת חומצות האמינו החיוניות (לכן ההפסד בצואה קטן) בעוד שחלבונים מן הצומח, המכילים לעתים חומצת אמינו מגבילה (חומצה אמינית חיונית שרמתה נמוכה יחסית לאחרות ולכן מגבילה את ספיגת החלבון), נקלטים פחות.

אדם הניזון מתפריט עשיר בחלבון מפריש יותר שתנן וחומצת שתן. מצב זה נקרא היפראוריצמיה והוא מיוחס למחלות שונות בגוף:
סיבות מעודף: פירוק חלבונים על רקע המוליזה (הרס דם), לאוקמיה (סרטן דם), לימפומה (סרטן לימפה), פסוריאזיס, נקרוזיס (נמק) של השרירים.
סיבות מהפרשה מועטה: גאוט ראשוני (שיגרון), אי ספיקת כליות כרונית, הרעלת עופרת הפוגעת בכליות והיפר-פרה תיירואידיזם. שימוש בציטוטוקסיקה (כימותירפיה), משתנים ועוד.
חלק ממצבים אילו מתוארים ברפואה הסינית כחום, חסר יין או רעילות (חום) בדם. כל אילו מרמזים שחלבון בעיקרו מחמם.

חסר בחלבון עלול להיגרם על רקע חסר תזונתי או חסר באנרגיה. מצב חסר ייתכן גם כאשר יש מספיק חלבון בתפריט אך חסרות פחמימות ושומנים האמורים לספק אנרגיה. במקרה זה חלק מהמסלול המטבולי של החלבון יוטה ליצירת סוכר (דבר שגורם להצטברות רעלי לוואי) ויוביל לחסר בחלבונים בגוף.

חסר בחלבון מוביל לדלדול שרירים, אובדן חלבון בכבד ומכאן הפחתת כמות האלבומין בדם הנוצר בכבד. כמו כן פוחתת כמות האנזימים הרבים שהכבד מייצר לרבות אנזימים האחראיים להריסה תקינה (קטאבוליזם) של מספר הורמונים כמו אינסולין או ההורמון האנטי דיורטי (נוגד שיתון). חסר האלבומין ועודף ADH מובילים להצטברות בצקות ונוזלים מתחת לעור, ובעיקר הגדלת הנוזל הבין תאי.
בנוסף, חוסר החלבון מוביל לפגיעה במערכת החיסונית וירידה ביכולתו להתמודד עם זיהומים. כל זאת על רקע ירידה במערכות הייצור של חלבונים ופאגוציטים, אטרופיה (דלדול) במח העצמות והטחול והחלשת הגוף.


מאפיינים אנרגטיים של חלבון
מנגנונים אילו מכוונים להבנת האנרגטיקה של החלבון: חוסר באלבומין מוביל לבצקות המאפיינות חוסר יאנג עם עודף יין מדומה. גם העלייה בהורמון נוגד השיתון ADH מוביל לאגירת נוזלים ולמצב דמוי עודף יין (שהוא אולי תולדה של פגיעה ביאנג הכליות וב Ming Men ולכן רטנציה של נוזלים). מכל האמור לעיל יש להסיק שחלבון במהותו הוא חומר יאנגי, מחזק צ´י ובעיקר את תפקיד ה Holding של הטחול.
אך לא רק תפקידי שימור והחזקה! אנזימים הם חלבונים אקטיביים אשר מפרקים ומרכיבים חומרים שונים בגופינו. מצב זה מקביל לפעולת הטרנספורמציה של הטחול / לבלב.
גם פגיעה במערכת החיסונית מלמדת על אובדן צ´י ויאנג. בעיקר מדובר על גורמים במערכת האמורים לתקוף חיידקים ווירוסים ממקור חיצוני, ולכן יש להניח שהפגיעה כוללת נזק לצי´ המגן - ה Wei Qi . במצבים מתקדמים תתכן פגיעה בכליות המאפיינת את הסינדרום של חסר יאנג בכליות עם הצפת נוזלים. פגיעה זו תגביר את ההרס למערכת החיסונית ול Wei Qi בכלל.

לסיכום: אף שאנו מכירים מזונות עתירי חלבון שמחזקים דם, ג´ינג או אפילו יין. הרי שהמרכיב החלבוני שלהם, בעיקרו, מחמם, שומר על פעולות כמו Holding , טרנספורמציה והגנה מפני פתוגנים חיצוניים ולכן הוא נחשב למחזק צ´י ויאנג צ´י.

להפניות
למידע נוסף על תוספי תזונה ניתן ללחוץ כאן: אנרגטיקה של תוספים
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז