לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

אבחנת הדופק - רפואה סינית

 
 
לקיחת דופק אבחנת הדופק צמחה מתוך עולם רפואת הצמחים הסינית ובהמשך התפתחה לשיטת אבחון התומכת בטיפולי דיקור ומגע. אבחנת זו אמנם עלולה להטעות אך לעתים חשיבותה בתמיכה באבחנה קיימת, בהענקת מידע נוסף למטפל ובמעקב על איכות הטיפול אפילו תוך כדי הטיפול. מאמר זה מאחד בין המושגים הרבים השייכים לדופק ועושה סדר בתחום סבוך זה
 
 
מאת: דרור אומר וניר עמיר
 

מבוא:


התפיסה של אבחנת הדפקים הופיעה מתוך ה - I Ching , ספר התמורות הסיני. מדובר בספר המתבסס על ההנחה שיש חומר, שקיימות אנרגיות הפועלות ויוצרות שינויים ואינטראקציות בין השמים, לאדם ולאדמה. התבוננות בטבע ובשינויים החלים בו מאפשרת הבנת החוקיות לפיה תהליכים אחרים זורמים סביבנו לכן גם צפייתם במידה מסוימת.

לרעיון דומה התייחסו המרפאים הראשוניים. הסינים הניחו כי הדם הוא הכוח המרכזי הנמצא בין המערכות היאנגיות (הסביבה) לייניות (פנים הגוף). היאנג הוא הכוח המניע והיין הוא החומר הסטאטי המונע פסיבית על ידי היאנג. על כן בדיקת הדם מאפשרת הבנת התהליכים המתרחשים בין היין ליאנג בגוף. כיוון שהצ´י נקשר לדם ומזרים אותו, ניתן להעריך את מצב הצ´י גם דרך הדם.

בהיבט פילוסופי נחשב הלב לא רק לאיבר אלא גם לתנועה בה הנפש משתכנת. כאשר אדם נולד הנפש מסתגרת בלב (ובעורקים), ´כקיסר שאינו יכול לצאת אל מחוץ לעיר האסורה´, ומסיבה זה הנפש אינו יכולה לקרוא את אותם קודים קוסמיים של העולם החיצוני. תורת הפנג שווי אומרת כי הקיסר שולח את ראש ממשלה אל מחוץ לעיר האסורה ולאסוף אינפורמציה קוסמית, (ראש הממשלה ע´פ הרפואה הסינית הן הריאות היוצאות מחוץ לגוף ומלקטות אויר), אותה אנרגיה קוסמית מוצפנת, ובמקום בו הריאות והלב נפגשים ניתן להקשיב לאינפורמציה שהריאות מוסרות ולמשמעות שהלב מבין. אותה אזור מהווה מפגש של כלי הדם העורקיים הנמצא על מרדיאן הראות LU9.


היסטוריה:


אבחנת הדופק עברה שינויים רבים לאורך ההיסטוריה הרפואית הסינית. תיאוריות רבות הופיעו בתחילתה של הרפואה הסינית אך נעלמו לאחר שלא עמדו במבחן המציאות הקלינית. האזכור הראשון של אבחנת הדפקים מופיע בתקופת הקיסר הצהוב 2573 BC. באתה תקופה הרפואה הסינית הייתה בראשית דרכה אך נראה שהתוצאות הקליניות לא היו מרשימות. עד בערך 1680 BC היו בסין שני סוגי מטפלים. הראשון היה המכשף - שמאן - ושני היה אב טיפוס של המטפל הסיני. השוני בניהם היה לעתים מאוד גבולי.

אבחנת הדופק העתיקה ביותר התבססה על אבחנת עורק התרדמה – ה Carotid שממוקם בצוואר בסמוך לשריר הסטרנו-קליידו-מסטוייד. דופק זה נילקח ליד נקודה הנקראת ´פרוגנוזת האדם ´ = ST-9. דופק צד שמאל רימז על מצב הדם ודופק צד ימין רימז על מצב ה- Qi.
מאוחר יותר הבינו הרופאים הסינים כי אזור הראש מהווה את מרכז היאנג ולכן האבחנה באותו אזור מתבססת בעיקר על מצב יאנגי.
כך החלו למדוד את הדופק ברגל, בנקודה ST-42 הנקראת גם ´היין הגדול´. בעזרת השוואת הדפקים לנקודה הצווארית ST-9 ניסו להעריך את ההבדלים בין מצבים יינים ליאנגים. מאחר שהערכה של שני הקטבים הייתה קשה ליישום קליני, הוסיפו שבע מקומות נוספים באזורים שונים בגוף, כשכל אזור כיוון לאינטראקציה שונה בין היין והיאנג, דופק למצב הדם, הג´ינג הפרה נטאלי, הג´ינג הפוסט נטאלי, הצ´י ושכבות הגוף.

ב- 1680 BC הייתה מקובלת אבחנת דפקים ע´פ תיאוריות קוסמיות הקשורות להתאמה בין תנועות הכוכבים לבין 9 ´המחוזות´ בגוף. מעין אסטרו-אקופונקטורה: Stems and Branches. על פי תיאוריות אלה ניסה המטפל לאזן את החולה בכפוף לגלגל המזלות הסיני, לבעיה אותה הוא מתאר (מחלה) וליום בו בוצע הטיפול.
תיאוריות מסוג זה נעלמו מן הרפואה הסינית באופן כללי וזאת ממספר סיבות: הסיבה העיקרית - מבחן המציאות הקלינית. הרבה תיאוריות נכשלו במהלך ההתפתחות ההיסטורית של הרפואה הסינית. סיבה מרכזית נוספת: הרפואה הסינית מורכבת בעיקרה מטיפול בצמחים סינים ותיאוריות מסוג זה לא הצליחו לתרום כל תרומה ליכולת האבחנה של ההרבולוג הסיני.

העיצוב הראשון של אבחנת דפקים באזור כף היד החל ב 265-420 AC על ידי Wang Shu He משושלת Jin. אותו סיני הסביר לראשונה את משמעות מישוש הדפקים מהיד בלבד. חיבורו קידם את אבחנת הדופק בשלושה תחומים:
א - מציאת הדופק באזור בכך היד.
ב - קביעת המרחקים: Cun , Guan , Chi.
ג - קביעות 3 עומקים של אבחנה: העליון – Heaven, האמצעי - Men, והתחתון – Earth .

בתקופת Wang Shi He אבחנת הדפקים תפסה תאוצה והגיעה לשיאה בשנת 1260 AC, בשנה זו Li Shi Zhen , המטפל הראשי בתקופתו, כתב מספר ספרים המהווים עד היום ספרות מרכזית של הרפואה סינית. אחד מהם הוא ספר על אבחנת דפקים. יש לציין כי Li Shi Zhen היה הרבולוג ולכן אבחנת הדפקים נבנתה והותאמה בתקופתו לטיפול בצמחי מרפא. בהמשך עבר הדיקור מספר שינויים והותאם אף הוא לאותה שיטה של אבחנת דפקים (TCM). כיום, רוב שיטות הטיפול העובדות דרך התפיסה של ה- TCM מתבססות על אבחנת הדפקים של Li Shi Zhen .

הדופק הוא תנועה המושפעת מגורמים חיצוניים ופנימיים. שינויים במזג האוויר, עונת השנה, מחלות שונות ושינויים רגשיים משנים בדרך כלל את מהירות הדופק, עוצמתו ואיכותו.


היבטים מערביים בבדיקת דופק:


מיקום תחנות הדפקים:
בשלב כלשהי של הבדיקה הפיזיקלית מקובל לבדוק את כל תחנות הדפקים. אך בדיקה זו נעשית כדי לוודא את קיומם ואת זרימת הדם לאזורים אילו. בדיקה מספרית נעשית בד´כ בדופק הרדיאלי (בצד הרדיוס של האמה). חשוב להשוות בין שני הצדדים כדי לוודא תקינות זרימת הדם לכל גפה. ביד ניתן לבדוק דופק ברכיאלי בשקע המרפק ואפילו דופק אולנרי, אם כי האחרון אינו מקובל כל כך (אצל הטיבטים הוא נחשב לדופק החיים… וקיומו מצביע על אריכות חיים). ברגל ניתן לבדוק דופק פופליטאלי בשקע הברך וגם דופק פמורלי אשר קל לחוש אותו באזור המפשעה. מקובל לבדוק שני מקומות נוספים בכף הרגל: על גב הרגל – דופק טיביאלי ומאחורי המלאולוס דופק של הדורסליס פדיס. מקום חשוב מאוד לבדיקת דפקים הוא דופק הקרוטיד הנמצא קדמית לסטרנו קלידו מסטואיד שבצוואר.


גורמים המשפיעים על איכות וצורת הדופק:
א – מהירות קצב הלב
ב – נפח פעימת הלב (יורד בטכיקרדיה או באי ספיקת לב)
ג – התנגדות פריפרית (התנגדות פריפרית נמוכה מובילה לדופק ´מתמוטט´)
ד – חסימה בזרימת הדם בחדר השמאלי (עליה איטית של הדופק בהיצרות אבי העורקים)
ה - אלסטיות של כלי דם פריפרים (דופק חד בקשישים)
ו – רפלקציה של גלי הדופק מהפריפריה (מרחק העורק מהעור כמו ברזים או שמנים במיוחד)



סוגי דפקים מיוחדים:


Pulsus Alternans - שינוי הדופק באמפליטודה בכל פעימה. מורידים את לחץ השרוול באופן הדרגתי על לשמיעת הלחץ הסיסטולי. במצב זה נשמע דפיקות חזקות וחלשות לסירוגין. זהו מצב אופייני לאי ספיקת לב שמאלית.

Pulsus Paradoxus - הדופק נחלש בעת האינספיריום ולחץ הדם יורד ב 10 מ´מ או יותר (עד 10 מ´מ זו יכולה להיות תופעה נורמלית). במצבים קיצוניים זה מופיעה יחד עם מחלת ריאות חסימתית קשה (אסטמה) וב Constrictive pericardial Disease (פריקרדיטיס וטמפונדה).

Tachycardial reflex - רפלקס טכיקרדי המתרחש כאשר הגוף מנסה להעלות קצב לב בתגובה לירידה מפתיעה בלחץ הדם כמו במצבים של Orthostatic Hypotension - מצב בו לחץ הדם במעבר משכיבה לעמידה (מצב אורתוסטטי) נופל.

Aortic Coarctation - היצרות של אבי העורקים יכולה להתגלות בעזרת מכשיר לחץ דם. הבדל בעוצמת הדופק הרדיאלי מהדופק הפמורלי מחייבת בדיקה זו. במצב זה צפוי שהלחץ הסיסטולי ברגל יהיה גבוה יותר זה של הזרוע. לחץ דם סיסטולי נמוך יותר בזרוע מכוון למצב פתולוגי.
היצרות האאורטה גורמת לזרימת דם מוגברת בגפיים עליונות ולמופחתת בגפיים תחתונות. במצב זה נראה מטופל מפותח היטב בפלג גופו העליון וכמעט מנוון באזור הגפיים התחתונות. דבר זה בא לידי ביטוי בדופק ולחץ דם בעלי עוצמה בתחנות הידיים והקרוטיד, אך מוחלשים לחלוטין בפמורליס ובשאר תחנות הרגליים.


טכניקת הבדיקה הסינית:


מיקום ועומק:
ממקמים את האצבע של כל יד על אזור Lu-9 שבשורש כף היד (על גבי העורק הרדיאלי) ובעקבותיה את האמה והקמיצה.
תחילה לוחצים בצורה העדינה ביותר על החלק החיצוני של העורק, מגע עדין על העור. בדיקה זו חשה באיכות הדופק של האיברים היאנגים ושל מצבים חיצוניים. ברמה זו ניתן לעתים להעריך איכויות של רוחב העורק, עוצמת העלייה וטונוס דופן העורק: רך, מתוח או קשה.
לאחר הערכת הנתונים לוחצים על העורק ומנסים לחוש את החלק הפנימי של העורק. פעולה זו מושגת על ידי הפעלת לחץ כמעט עד העצם. מצב זה מאפשר לבדוק את איכות האיברים היינים ולהעריך איכויות כמו עובי העורק, עוצמת הפעימה וטונוס דופן העורק: מתוח, רך או קשה.

בשלב השלישי מרפים מעט מהלחץ (כאשר אנו ברמה העמוקה) ודרך משחק של עליה וירידה עם האצבע אנו מנסים למקם את עצמנו במרכז העורק בין החלק העליון לאמצעי. המטרה לבדוק את האינטראקציה בין הרמה היינית ליאנגית. רמה זו מכונה לעתים Stomach Qi. בחלק זה אנו מנסים לבדק את איכויות הדם הזורמות: ריק או מלא, דליל או סמיך .

משך הבדיקה:
לפי אחת האסכולות, משך בדיקה אורך שניות ספורות שכן שהישארות סטטית במקום אבחנת הדופק עלול לגרום לשינויים מסוימים של איכויות הדופק ואז נקבל הטייה באבחנה. (הדבר דומה לאבחנות לשון, כאשר משאירים את הלשון זמן רב מחוץ לפה נראה שצבע הלשון מתחיל להתכהות). יצוין כי בעניין זה יש יותר מגישה אחת ויש סינים הנוהגים לשהות על הדופק דקות ארוכות ולהתחבר אליו מדיטטיבית.

הבדיקה הראשונית:
הבדיקה הראשונית צריכה להיות של שתי הידיים בו זמנית. כך נוכל להבחין בין יד ימין ליד שמאל. יד ימין בודקת את רמת ה Qi בגוף ובעוד שיד שמאל בודקת את רמת הדם בגוף. לכן האבחנה בין שתי הידיים נותנת לנו אינפורמציה ראשונית על היחסים בין הדם וה- Qi .
א - ימין חזק ושמאל חלש: תיתכן ירידה באיכות הדם בכבד. פרוגנוזה ממושכת.
ב - ימין חלש ושמאל חזק: חסר של Qi ונטייה לתקיעות הדם.
ג - ימין ושמאל חלשים: חסר דם ו Qi. יש לחזק כמותית את הצ´י והדם.
ד - איכויות שוות בין שתי הידיים: כאשר האיכויות בשתי הידיים שוות אז אין צורך להתקדם בבדיקת הדופק כיוון שהפגיעה היא רב מערכתית ומכאן שאין צורך לאתר כל איבר ואיבר בנפרד. ´כאשר נשפך שק אורז אין מרימים כל גרגר בנפרד´.
הערה: ישנים כמה שינויים כאשר הדופק מהיר, איטי, דק או רחב.


בדיקת איכויות:
תהליך בדיקה זה מתבצע בכפוף לשלבים הקודמים, כאשר המטפל מחזיק בשתי ידי המטופל ומנסה להעריך את סוג הפגיעה, והאם הפגיעה נמצאת ברמה רב מערכתית. האפשרויות הניתנות לבדיקה כוללות:
א - דופק מהיר או איטי.
ב - דופק רחב או דק.
ג - דופק מתוח או רך.
ד - דופק מלא או ריק.
ה - דופק חלול או ריק.
ו - לא סדיר ובאיזה אופן.
ז - ארוך או קצר.
ח - דופק חיצוני ו\או פנימי. (דופק המורגש בחלק החיצוני וגם פנימי מוגדר כדופק גדול).
ט - דופק גדול או קטן. (דופק קטן יוכל להיות בחלק העליון או התחתון).
י - דופק חלקלק (Slippery) מלא (Full).
יא – דופק דק (Thin) או מיתרי (Wiry).

השוואה בין המחממים:


מחמם עליון – אזור Cun
מיקום: צון משורש כף היד בצמוד לעורק הרדיאלי.
מאפיינים: דופק גדול מכוון לפגיעה בחום. דופק גדול וקשה מכוון לפגיעה בלב. דופק דק עמוק ומהיר מתאפיין בפגיעה ברמה היינית במערכת כלי הדם. דופק מתוח בחלקו החיצוני (פריפרי) מכוון למצבי התקררות או נוקשות אקוטית בשרירי הצוואר והשכמות.

מחמם אמצעי – Guan
מיקום: 2 צון משורש כף היד בצמוד לעורק הרדיאלי.
מאפיינים: דופק מיתרי מכוון לפגיעה במערכת העיכול עם פרוגנוזה קשה. דופק חלקלק מכוון למצבים המשלבים ליחה או לחות במחמם האמצעי שלעתים מלווה בחום. דופק מתוח בחלק החיצוני מכוון לכבד שפלש לקיבה.

מחמם תחתון – Chi
מיקום: 3 צון משורש כף היד בצמוד לעורק הרדיאלי
מאפיינים: דופק חלקלק ועמוק שכיח יותר בנשים ולעתים מתייחס לבעיות מעיים. אם הוא חלקלק, עמוק וגדוש הוא יכול לכוון לבעיות פרוסטאטה או גידול ברחם. דופק מתוח או מיתרי מכוון לכבד שפלש אל אברי המין, תופעה המתבטאת בבעיות אונות, חוסר סיפוק מיני ולעתים אף עקרות. דופק דק וחלש מכוון לפגיעה בכליות המתייחסת להחלשות מערכת הרביה או בעיות בעצמות.

הערה: אם אתרנו בעיה ברמת המחממים, אין צורך להמשיך ולבדוק איכויות נוספות ומומלץ להשלים את הבדיקה על ידי הסתכלות בלשון ומישוש הבטן. ´כשבאים מבית אחד שעולה בעשן אין צורך לחפש את האש בכל השכונה´.



בדיקת המרידיאנים והאיברים:


כל עמדה של אחד המחממים מכוונת לכשל בריאותי של מרידיאן ואיבר הקשורים לו. גם העומק נותן מידע משום שדופק ברמתו הפריפרית מתייחס לאברי היאנג בעוד שדופק ברמתו העמוקה מתייחס יותר לבעיות ייניות.

מחמם עליון – Cun
יאנג ימני – מכוון לבעיות באנרגית המעי הגס, בצוואר בגרון ובאף.
St Qi ימני – מכוון לקנה הנשימה.
יין ימני – מכוון לאנרגית הריאות.
יין שמאלי – מכוון לנוזלי הלב ( Ye ).
St Qi שמאלי – מכוון לתנועת הלב והנפש.
יאנג שמאלי – מכוון לבעיות באנרגית הקיבה, בעיות בגב עליון ובשכמות.

מחמם אמצעי – Guan
יאנג ימני – מכוון לאנרגית הקיבה.
St Qi ימני – מכוון לבעיות ברמות הסוכר בגוף.
יין ימני – מכוון לאנרגית הטחול.
יין שמאלי – מכוון לאנרגיה של הכבד.
St Qi שמאלי – מכוון לאנרגיה של כיס המרה ולנוזלי המרה.
יאנג שמאלי – מכוון לאנרגיה של כיס המרה ולמרידיאן החגורה.

מחמם תחתון – Chi
יאנג ימני – אינו מכוון לאיבר.
St Qi ימני – מכוון לבעיות לחות ולאנרגית כיס המרה.
יין ימני – מכוון לאברי המין, לרחם ולפרוסטטה.
יין שמאלי – מכוון לאנרגיה של הכליות.
St Qi שמאלי – מכוון לאיבר שלפוחית השתן והמעי הדק.
יאנג שמאלי – אינו מכוון לאיבר.



סוגי דפקים:


ניתן למיין את הדפקים לפי עומקם (שטחי או עמוק) , מהירותם (מהיר או איטי), אורכם (ארוך או קצר) ועוצמתם. מיון ראשוני זה מאפשר, פעמים רבות, אבחנה מבדלת בין דפקים דומים או בעלי איכות קרובה.

בהמשך נפרט את הדפקים על פי עומקם, מהירותם ואורכם. אבחנה זו מתאימה לגישת שמונה העקרונות ומאפשרת בידוד הדופק המתאים בדרך של אלגוריתם: ראשית אנו מעריכים אם הדופק עמוק, שטחי, מהיר, איטי, קצר או ארוך. אחרי כן הולכים לסיווג הרלבנטי ומתוכו בוחרים בדופק המתאים ביותר.

דפקים בעלי איכות שטחית:
אם הדופק נשמע צף וברור הוא יכול להיות מסוג Floating או Flooding . אם הוא נשמע חלש הוא יכול להיות דק או קטן, ובמקרה זה יתאים לדופק Soft או לדופק Minute , או, במידה וישמע רחב או גדול הוא יתאים לדופק Hollow , Scattered , Empty או Leather .

דופק צף - Floating
תיאור הדופק: לעתים נתן לצפייה בעיניים. מורגש בבירור במגע עדין ללא לחץ. ´כמו פיסת עץ הצפה על המים, כמו היאנג במרחבי השמיים´.
עומק: צף
עוצמה: חזק, אך במצבי חסר חיצוני יכול להופיע ללא עוצמה
אבחנה מבדלת: דופק Big , דופק Hollow .
משמעות: מרמז על פלישת רוח חמה או קרה. אם הוא דק ומהיר אז הוא מרמז על חסר יין עם חום מדומה. מופיע במצבי התקררות, בעיות עור וגלי חום בגיל המעבר. לרוב מייצג עודף חיצוני כשה Evil Qi תוקף את השרירים. כיוון שה Wei Qi קשור ל Mai Qi הפעימות מופיעות בחוץ.

דופק גואה - Flooding
תיאור הדופק: חזק עם גוף גס בגאות וגם בשפל. נחלש עם מעט לחץ ובעומק נעלם.
עומק: צף
עוצמה: עולה בעוצמה אך נוסק ללא עוצמה
רוחב: גדול
אבחנה מבדלת: דופק Big , דופק Hollow .
משמעות: מרמז על שפע חום שלעתים מלווה בחסר יין. שפע חום פנימי גורם לעורקים להתרחב. החום פוגע ביין ומאפשר ליאנג לצוץ.

דופק ריק - Empty
תיאור הדופק: דופק חלש ורך החלול בחלקו הפנימי. גוף הדופק גדול למדי אך חלש ופעימותיו איטיות.
עומק: נטייה לצף
עוצמה: חלש
רוחב: גדול
אבחנה מבדלת: דופק Hollow , דופק Soft .
משמעות: חסר כמותי בצ´י ובדם ללא השפעה של טמפרטורה. יכול להצביע על עייפות, חולשה ובעיות מנטליות. חסר צ´י אינו מוביל דם. כלי הדם נהיים רפוסים. חסר דם מוביל לפגיעה בהזנת הצ´י, כך שהדופק נחלש. הצ´י שנותר מקפיץ אותו מעלה.

דופק רחב, מפוזר - Scattered , Wide
תיאור הדופק: גבולות דופן העורק רחבים ולרוב גם רכים. יותר דיפוזי מדופק ריק. חסר תנועה גלית מוגדרת. נסוג עם הלחיצה.
עומק: נטייה לצף
עוצמה: חלש מאוד
רוחב: גדול מאוד
אבחנה מבדלת: דופק Slippery .
משמעות: יכול לכוון לבעיות חום קיץ או חום ולחות על רקע חסר צ´י. יכול להצביע על מחלות כמו הזעת יתר או דיזנטריה. במקרים שהפיזור נרחב מאוד יכול להצביע על צ´י מולד מפוזר כשהדם והצ´י תשושים וברע אובדן של אנרגית האברים וחולשה של הצ´י הפוסט-נטאלי, דבר המכוון למחלה חמורה.

דופק חלול - Hollow
תיאור הדופק: דופק המוגרש בדפנות העורק בצורה ברורה אך כמעט נעלם בחלל העורק. ללא מילוי במרכזו. מורגש בקלות, נחלש באמצע, שוב מורגש ואחר נעלם בדומה ל´קליפות בצל´.
עומק: נטייה לצף
עוצמה: ללא עוצמה במרכזו
רוחב: גדול
אבחנה מבדלת: דופק Empty , דופק Soft .
משמעות: מרמז על דימום מכל סוג שהוא. יכול לכוון לדימומים פנימיים במערכת העיכול, במערכת הגניטלית או דימום על רקע סרטני . ייתכן חסר דם על רקע איבוד דם, או חסר דם ויין עם יאנג מדומה שצף.

דופק מתוח, עורי - Tense , Leather
תיאור הדופק: דומה לדופק מיתרי אך רחב יותר. יכול להיות איטי או מהיר. נותן תחושה של לחיצה על עור תוף מתוח. בחוץ מתוך ובפנים חלול. רחב, חזק ובהול במהירותו.
עומק: נטייה לצף
עוצמה: חלש ללא עוצמה
רוחב: גדול
אבחנה מבדלת: דופק Tight , דופק Wiry .
משמעות: מצביע על תקיעות צ´י הכבד. יכול להתלוות לבעיות של רעילות שהצטברה בכבד. יכול להצביע על קור בדם כאשר חסר צ´י ברקע אינו מאפשר אגירת ה Ying . לצ´י אין במה להיאחז והוא קופץ מעלה.

דופק רך - , Fine Soft
תיאור הדופק: רך ללא התנגדות לבדיקה, בחלל העליון של העורק. דק ועדין כמו חוט או צמר גפן הצף על פני המים.
עומק: נטייה לצף
עוצמה: חלש
רוחב: דק
אבחנה מבדלת: דופק Floating , דופק Minute
משמעות: דופק שטחי המאפיין חולשה של מרידיאנים חיצוניים, של הצ´י המגן או של אברי היאנג בגפיים. מתאים לבעיות חסר צ´י ברמת השלד והשרירים.

דופק פעוט - Minute
תיאור הדופק: מצב קיצוני של דופק רך וחלש מאוד המורגש באופן חלקי ברמת היאנג. קטן ורך מדופק Soft וכמעט ואינו מורגש. נעלם בלחץ הקל ביותר.
עומק: נטייה לצף (רק לפי Li Shi Zhen )
עוצמה: מופסק בלחץ קל
רוחב: דק מאוד
אבחנה מבדלת: דופק Hidden , דופק Soft .
משמעות: דופק חלש ודק המצביע על מצב קיצוני של חולשת היאנג. יכול להתבטא כבעיות גינקולוגיות ודימום על רקע חסר. מכוון לחסר עד תמט של צ´י ודם. בהתמוטטות היאנג הדופק נעלם בלחיצה עדינה ביותר. בהתמוטטות היין הדופק יעלם בלחיצה חזקה.


דפקים בעלי איכות עמוקה:
אם לדופק רוחב רגיל אז הוא יכול להיות מסוג דופק Sinking או דופק Hidden . אם הוא בעל איכות גדולה ורחבה הוא יכול להיות דופק Firm או דופק Full . אם הוא צר, דק או חלש הוא יכול להיות דופק Weak או דופק Thin .

דופק עמוק, שוקע - Deep, Sinking
תיאור הדופק: מורגש ברמה העמוקה של העורק, בלחץ המתקרב אל העצם. מגיע על ה´יין, האדמה´.
עומק: עמוק
עוצמה: חזק או חלש
אבחנה מבדלת: דופק Big , דופק Hollow , דופק Weak , דופק Empty .
משמעות: מרמז על פגיעה ברמה העמוקה של הגוף. סוג הפגיעה נקבע בסיוע אמצעי אבחנה אחרים כמו בטן או לשון. מכוון לחסר יאנג (לרוב, ואז הדופק חלש) או עודף של יין. במקרה של עודף יין התופעה מכוונת לבעיית סטגנציה של דם ברקע כך שהצ´י נשאר תקוע מטה. במקרה זה הדופק יהיה חזק.

דופק חבוי - Hidden
תיאור הדופק: דופק חלש מאוד המורגש באופן חלקי ברמה העמוקה ביותר. עמוק מה Sinking כך שצריך ללחוץ חזק ועמוק. קשה לאיתור.
עומק: עמוק מאוד
עוצמה: חזק או חלש
אבחנה מבדלת: דופק Minute , דופק Rapid .
משמעות: נפוץ יותר באנשים שמנים. מצביע על חולשה קיצונית של צ´י ולעתים על צניחת צ´י ויאנג או לחסר צ´י יחד עם חסר יין. אם הדופק נשמע חזק יחסית יכול לכוון גם לתקיעות של מזון. יכול להצביע גם על קור ברמת היין.

דופק חזק, יציב, קשה - Strong , Firm , Hard
תיאור הדופק: הודף את האצבע הבודקת. לרוב מורגש היטב בכל העומקים ובעל גוף ארוך וגדול.
עומק: כל שלושת העומקים
עוצמה: חזק
רוחב: גדול
אבחנה מבדלת: דופק Long , דופק Big , דופק Full , דופק Floating , דופק Thin .
משמעות: מכוון לבעיות בריאות, לרעילות המופיעה גם בדופק ארוך, לבעיות חום מעודף והצטברות (ואז הדופק גדול או אם יש ליחה אז גם מלא) או לחום על רקע חסר המכלה את היין, כמו במצבים של דופק צף ודק.

דופק גדול, מלא - Big , Full
תיאור הדופק: כמו דופק רחב אך מורגש גם בחלק החיצוני והפנימי של העורק. זהו דופק מלא, חזק, ארוך ונוקשה.
עומק: כל שלושת העומקים
עוצמה: חזק מאוד
רוחב: גדול
אבחנה מבדלת: דופק Deep , דופק Floating , דופק Full , דופק Wide .
משמעות: מכוון למצב עודף אמיתי. מהווה חלק מהגדרת הדופק המלא. יכול לשקף מצב קיצוני של חום קיץ. דופק זה לרוב חזק בדופן העורק ולכן אינו מבטא מצבי חסר צ´י. במצבי עודף הוא מכוון למאבק בין הצ´י ´הטוב והרע´. כשיש חום פנימי החוסם את פיזור הצ´י נחוש בדופק הפנימי בלבד.

דופק חלש - Weak , Feeble , Faint
תיאור הדופק: רך ללא התנגדות לבדיקה, בחלל העמוק של העורק. ´עדין ודק כחוט כותנה´ אך חשים בו ככל שמגבירים לחץ.
עומק: עמוק
עוצמה: חלש, רך
רוחב: צר
אבחנה מבדלת: דופק Deep .
משמעות: דופק עמוק המאפיין חולשה של איברים פנימיים ברמת הצ´י או הנפש. לעתים משקף בעיות של הלב או הריאות. מכוון לחסר צ´י או דם ולפגיעה בג´ינג. חסר Ying Qi הנובע בגלל חסר חזק של צ´ מוביל לחולשת הצ´י להעלאת הדם מעלה.

דופק דק - Thin
תיאור הדופק: תחושה שדפנות העורק צרים ולפעמים מורגשים כצמודים זה לזה. קטן מ Weak ודק ´כקור עכביש´.
עומק: עמוק
עוצמה: חלש
רוחב: דק מאוד
אבחנה מבדלת: דופק Rapid , דופק Floating , דופק Wiry , דופק Tight .
משמעות: במידה שדופק זה נמוש בשתי הידיים הוא מצביע על חסר דם כמותי. אם רק צד שמאל בעייתי אז הדופק מכוון לחסר דם איכותי. במקרים בהם הפגיעה בצד שמאל במחמם האמצעי והתחתון הדופק מכוון לפגיעה בג´ינג בכבד ובכליות. אם הדופק מהיר וצף יש לשקול חסר יין.


דפקים בעלי איכות מהירה:
דופק מהיר סטנדרטי הוא דופק Rapid . אם הוא מחסיר פעימות ואינו סדיר הוא מכוון לדופק Hasty . דפקים יכולים להיות בעלי איכות מתוחה כמיתר או חלקלקה ומתגלגלת. דופק מתגלגל הוא דופק Slippery . דפקים מתוחים יכולים להיות מסוג דופק tight , דופק Moving או דופק Leather שאת חלקם פרטנו לעיל.

דופק מהיר - Rapid
תיאור הדופק: דופק מהיר העולה על 5 פעימות לכל נשימה של מטופל (ולעתים מוגדר כדופק מעל 80 פעימות בדקה).
מהירות: מהיר
עוצמה: חזק או חלש
אבחנה מבדלת: דופק Big , דופק Wide , דופק Thin , דופק Slippery .
משמעות: יכול לרמז על חום מעודף או מחסר (בתאום עם קליניקה ותמונת לשון מתאימה), לעתים בלווית ליחה. מתאים למחלות חום, חולשת הלב או מחלות קור מעודף. חום מזרז את זרימת הצ´י ולפיכך את קצב הלב והדופק.

דופק הדוק - Tight
תיאור הדופק: דומה לדופק מיתרי אך רחב יותר. נוקשה ומתוח, אך בניגוד לדפקים מתוחים אחרים אינו נוטה לצוף. בעל תנועה ימינה ושמאלה כשל מיתר.
עומק: אמצעי או עמוק
מהירות: חסר סבלנות
אבחנה מבדלת: דופק Tense , דופק Floating , דופק Deep .
משמעות: מצביע על פלישת קור הגורמת לתקיעות צ´י הכבד ולעתים גם תקיעות הדם ברמה החיצונית של הגוף. הקור הפתוגני מכווץ את כלי הדם כך שהדופק מתהדק. יכול לרמז גם על עלייה ביין וירידה ביאנג או על עצירת מזון.

דופק נחפז - Hasty
תיאור הדופק: דופק המחסיר פעימות באופן לא סדיר עם הפסקות קצרות מאוד. לרוב זהו דופק מהיר מעל 90 פעימות בדקה. נשמע טוב יותר בעמדת Cun . לעתים נח באינטרוולים לא סדירים של תנועה פתאומית ועצירה.
מהירות: מהיר
אבחנה מבדלת: דופק Rapid , דופק Knotted , דופק Intermittent .
משמעות: מכוון לבעית הצטברות של צ´י, דם, ליחה, לחות או מזון. לרוב מלווה בחום תוך פגיעה ביין. הדופק מאפיין את רמת היאנג מינג. דופק זה ייתכן במצבי קור על רקע עודף אך יותר שכיח במצבי חסר יאנג של הלב או מצבי צניחת היאנג. יכול לכוון למצב בו עודף החום משכן בשלושת המחממים, דבר שמעלה את מהירותו, ובו זמנית סטגנציה וליחה מנסים לעצור אותו, מה שמוביל להפרעת הקצב.

דופק נע - Moving
תיאור הדופק: דופק חזק מהיר ויציב המורגש כמו שעועית נעה תחת האצבעות, בעיקר בעמדת Guan .
מהירות: מהיר
עוצמה: חזק ומתוח
רוחב: קצר
אבחנה מבדלת: דופק Slippery , דופק Rapid
משמעות: מאבק בין היין ליאנג. בגלל פחד המוביל לאיבוד יין או כאב על רקע חסימת צ´י ודם. הכוח המנצח מנסה להרגיע את הדופק והמפסיד לזרז אותו ולחזקו.

דופק מתגלגל, חלקלק - Slippery
תיאור הדופק: ´כמו גלגל פנינים בין האצבעות´. דופק מהיר שבא והולך בחופשיות בכל שלושת העמדות.
מהירות: נוטה למהיר
אבחנה מבדלת: דופק Moving , דופק Rapid
משמעות: עודף ליחה סטגננטית או מזון מקולקל מחליקים את הדופק. לעתים הדופק מופיע בזמן ווסת. באופן פיזיולוגי הדופק עשוי להצביע על שפע צ´י ודם כמו במצבי הריון ומחזור תקין.


דפקים בעלי איכות איטית:
דופק איטי סטנדרטי הוא דופק Slow . אם הוא סדיר ללא הפרעת קצב הוא יכול לכוון גם לדופק Leisure או לדופק Empty . אם הוא בעל הפרעת קצב סדירה (הפסקות קבועות) הוא מכוון לדופק Intermittent . דופק איטי לא סדיר יכול להיות דופק Choppy או דופק Knotted .

דופק איטי - Slow
תיאור הדופק: דופק איטי פחות מ 5 פעימות לכל נשימה של מטופל (ולעתים מוגדר כדופק מתחת ל 60 פעימות בדקה).
מהירות: איטי
עוצמה: חזק או חלש
אבחנה מבדלת: דופק Tight .
משמעות: יכול לרמז על קור פנימי על רקע חסר יאנג. לפעמים מרמז על דופק מעודף או פלישת קור חיצוני לרמות עמוקות ואז הוא חזק והדוק. מכוון לדופק נורמאלי באנשים עם כושר גופני טוב.

דופק פנאי - Leisurely
תיאור הדופק: דופק מעט מהיר מה Slow (מתקרב לחמש פעימות נשימה, בסביבות 60 פעימות לדקה). זהו דופק אמצעי בעל תכונות עצלות ויש לחכות מעט שיגיע.
עומק: אמצע
מהירות: פנאי
אבחנה מבדלת: דופק Slow , דופק Intermittent
משמעות: לרוב מכוון לדופק נורמאלי המצביע על בריאות טובה. בדיסהרמוניה יכול להתקשר ללחות של הטחול.

דופק רועד, סוער - Choppy
תיאור הדופק: דופק דק, חלש, לעתים קצר, המחסיר פעימה באופן לא רציף מדי 3-5 פעימות. הדופק מחוספס וקשה, אינו זורם חלק, בא והולך בקשיים. לפעמים 3 פעימות ולפעמים 5.
מהירות: איטי
עוצמה: חלש
רוחב: קצר
אבחנה מבדלת: דופק Hasty , דופק Knotted , דופק Thin, דופק Deep , דופק Minute .
משמעות: מכוון לחוסר צ´י ודם, פגיעה בנוזלים, מצבים בהם ה Jin אינו מזין את ה Jing Luo , חוסר ג´ינג, חסימת קור ליחה לחות בקיבה או חוסר יאנג ודם המלווה בבעיות מנטליות או מחלות מעיים דלקתיות, או מחלת לב אורגנית המחייבת התערבות רפואית מערבית.

דופק קשור - Knotted
תיאור הדופק: דופק איטי המחסיר פעימות באופן לא סדיר. בדומה לדופק פנאי אך עם דילוגים לא סדירים. לפעמים מדלג על פעימה ועוצר בהפתעה.
מהירות: פנאי
אבחנה מבדלת: דופק Hasty , דופק Choppy , דופק Floating, דופק Deep , דופק Strong .
משמעות: מכוון לחסימת צ´י על רקע קור במרידיאנים המלווה לרוב בכאבים או מחלת לב אורגנית המחייבת התערבות רפואית מערבית. שפע יין העוצר את היאנג צ´י.

דופק מקוטע, מסורג - Intermittent
תיאור הדופק: מחסיר פעימות באופן קבוע עם הפסקות ברורות, ארוכות וקבועות, לעתים בעלות משך של יותר מזמן פעימה. כיאלו מסרב לפעום מחדש.
מהירות: פנאי
עוצמה: חלש
אבחנה מבדלת: דופק Hasty , דופק Choppy , דופק Knotted, דופק Slow , דופק Wiry
משמעות: חוסר חיבור של ה Mai Qi . מכוון לחסימות צ´י בכבד, תקיעות דם בלב עם אפשרות של אנגינה פקטוריס, חולשת צ´י הלב או מחלת לב אורגנית המחייבת התערבות רפואית מערבית.


סיווג דפקים לפי אורכים:
דופק ארוך הוא דופק הנפרס על פני יותר משלוש עמדות. דופק ארוך ורגיל נקרא דופק Long . אם יש לו איכות מיתרית הוא נקרא דופק Wiry . דופק קצר נקרא במפתיע דופק Short .

דופק ארוך - Long
תיאור הדופק: נמתח מעבר לשלוש העמדות.
אורך: ארוך
עוצמה: נוטה לחזק
אבחנה מבדלת: דופק Wiry
משמעות: מצב עודף או מצב המשקף בריאות טובה. לרוב מכוון לבריאות טובה אך יכול להתקשר למצבי מחלה על רקע פלישת פתוגן חיצוני או בשילוב עם סימנים אחרים.

דופק תילי, מתוח, מיתרי – Wiry , Tense
תיאור הדופק: דק ומתוח כמו תיל או מיתר. חסר תחושה של עליות ונפילות. עובר בצורה ישרה תחת האצבעות.
עוצמה: מתוח
אורך: ארוך
אבחנה מבדלת: דופק Floating , דופק Deep , דופק Tight .
משמעות: תקיעות של צ´י. אם הוא צף אז הבעייה משולבת בגורם חיצוני. אם הוא עמוק אז הבעיה משולבת עם תקיעות הדם. לרוב מתייחס לבעיות רוח או לבעיות כבד וכיס מרה.

דופק קצר - Short
תיאור הדופק: אינו נשמע בעמדת Cun ו/או עמדת Chi .
עוצמה: חלש או חזק
אורך: קצר
אבחנה מבדלת:
משמעות: מכוון לסטגנציה של צ´י או של צ´י ודם המשולבים לעתים עם בעיות ליחה או הצטברות מזון במרידיאנים שאינן מאפשרים מתיחת ה Mai Qi .



מאפיינים שונים:


מאפייני דפקים לפי עונות השנה:
דפקים יכולים להשתנות בהתאם לאקלים ולעונות השנה. שינויים בטמפרטורה משתנים באופן יחסית קבוע בתקופת בשנה, ובאופן זה גם הגוף והדופק משתנה. בקיץ מזג האוויר חם ולכן הדופק נוטוה לעלות ולהתרחב ולעתים גם להגביר קצב. בסתיו מזג האוויר מתחיל להתקרר. זהו הזמן בו הדופק מתחיל להתכווץ ולהכנס יותר לרמתו העמוקה. בחורף מזג האוויר קר ולכן הדופק מתאים את עצמו לקור ושומר על מצב מכווץ, עמוק וסטטי. באביב חלה עלייה בטמפרטורה. גם הדופק נחשף לשינויים לא רציפים במזג האוויר מה שעלול להוביל לעליית הדופק לאספקט השטחי יותר ולאי סדירות מסוימת בו.


מאפייני דפקים לפי מין, מבנה גוף וגיל:
הדופק משתנה בהתאם למין המטופל. הזכרים יותר יאנגים ולכן עמדת ה Cun יותר דומיננטית. הנקבות יותר ייניות ולכן עמדת ה Chi יותר דומיננטית, דבר הבא לידי ביטוי בעיקר בתקופת הביוץ.
לאנשים עם מבנה גוף צר יש נטייה לדופק יותר צר ושטחי משום שחסר להם חומר – יין והיאנג מתבטא יותר. לאנשים בעלי מבנה גוף רחב או שמן יש יותר יין – חומר ולכן נטיית הדופק לשקוע. אצל ילדים הדופק יותר מהיר משום שהם יותר יאנגים. מבוגרים נוטים לאבד צ´י, דם, ג´ינג, יין ויאנג עם השנים. לכן הדופק יהיה יותר דק. תרופות עלולות לעתים לטשטש ולשנות ממצאים אילו.

תרופות ודפקים:
תרופות רבות משפיעות על דופק ומשנות את מבנהו הטבעי. לעתים ניתן להרגיש כי דופק התרחב או הפך לדופק מתגלגל ואיטי (כמו בתרופות מעודדות ליחה כדוגמת הדיגוקסין). ישנן תרופות שמחממות ולכן מאיצות או מעצימות את הדופק. חלק מהפתולוגיה אמנם ממשיכה להתבטא בדופק למרות התרופות אך האבחנה בעייתית ומבלבלת. כאן, יותר מכל מקום אחר, חשוב להצליב את הנתונים לקבל אבחנה מזוויות רבות ככל שאפשר.

להפניות
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני בתמורות


חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז