לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Coenzime Co Q-10 בראיית הרפואה הסינית

 
 
קפסולות של אוביקינון קו – Q-10 הוא חומר מסיס שמן הדומה במבנה שלו לויטמין K ומכונה אוביקינון. בעיקר הוא חיוני לתאים בעלי פעילות מטבולית גבוהה כמו הלב, מערכת החיסון, מוקוזת המעיים והחניכיים. מאמר זה מפרט את השפעותיו השונות על הגוף כפי שמשתקפים במחקרים עדכניים ומציג מודל אנרגטי סיני המקשר בינו לבין הצ´י המולד והג´ינג תוך פרישת המגבלות המופיעות במצבי חסר שונים.
 
 
מאת: צוות הקליניקה של תמורות
 
Coenzime Co Q-10 = Uboqiunone
קו – Q-10 הוא חומר מסיס שמן הדומה במבנה שלו לויטמין K ומכונה אוביקינון. אוביקינון נמצא ברוב האורגניזמים ומגיע אלינו דרך המזון או דרך סינתזה פנימית. הוא חיוני להפקת אנרגיה תאית משום שהוא שוכן בממברנת המיטוכונדריה, בעיקר של רקמות פעילות אנרגטית. הוא משחק תפקיד בהעברת שרשרת האלקטרונים. NADH , סוקצינאט דהידרוגנאז ופלאבופרוטאינים שונים תורמים אלקטרון לקו-קיו 10 (כך הוא מחזר אותם) והוא מעביר את האלקטרונים לחלבונים הקשורים לברזל ללא הם (מחמצן אותם). פעולות חמצון חיזור אילו מהווים תפקיד חשוב במשאבת הפרוטונים אשר מובילה ליצירת ATP במיטוכונדריה. בנוסף לתפקידו בשרשרת האלקטרונים הוא משמש גם כאנטיאוקסידנט לרדיקלים חופשיים ולכן מעריכים שהוא משמר את מבנה הממברנה.

Co-Q10 = 2,3 dimethyl-5 methyl-6-decaprenyl benzoquinone הוא אנטי אוקסידנט אנדוגני הנמצא במינונים קטנים בבשר ובפירות ים. בעיקר נמצא בתאי החי ובעיקר בלב, בכבד, כליות ובלבלב. למרות הייצור האנדוגני, הגוף זקוק לעתים למינון גבוה מהרגיל. כאמור, החומר מעורב בסינתזה של ATP ולכן משפיע על כל פעילות הגוף. בעיקר הוא חיוני לתאים בעלי פעילות מטבולית גבוהה כמו הלב, מערכת החיסון, מוקוזת המעיים והחניכיים.
חוקרים טוענים כי בחולי סרטן רבים רמות האוביקינון נמוכות מאנשים בריאים. הוספת אוביקינון לתפריט שיפרה באופן משמעותי מצבי גידול בסרטן השד, כנראה בזכות שפעול המערכת החיסונית והפעילות האנטי אוקסידנטית. כמו כן חוקרים טוענים כי השפעתו מונעת ומצמצמת התפתחות גידולים סרטניים, בעיקר בשד אך גם במקומות אחרים בגוף.
קו – קיו 10 הוא חומר לא טוקסי אשר מצמצם את הנזק ללב בעקבות שימוש באדריאמיצין, תרופה כימותרפית הפוגעה בלב. כמו כן הוא מעלה את האפקטיביות של התרופה. הוא גם מגן על הכבד מפני השפעות טוקסיות של כימותרפיה.
טיפול עם קו-קיו 10 מונע מיופתיה (כאבי שרירים) ורבדומיוליזיס (הרס שרירים) במצבים בהם ניתנות תרופות כימותרפיות, וזאת בלי לפגוע ביעילות התרופה (לובסטאטין).
במחקרים כפולי סמיות נמצא שיפור מובהק בתוחלת ואיכות חיי מטופלים עם קרדיומיופטיה בשלבים מתקדמים (שלבים III ו IV ). כמו כן נמצא שיפור משמעותי במטופלים מועמדים להשתלת לב ובהורדת הקלסיפיקציות של מחלת הלב בחלק מן המטופלים .

הערה: קרדיומיופטיה ( CMP ) היא מחלת שריר הלב המופיעה בשלוש צורות: Congestive (dilated) CMP , Hypertropic (obstructive) CMP , ו Restrictive CMP .

מחקר אחר מצא כי תוספת קו-קיו 10 יחד עם B6 (פירידוכסין) משפעל את המערכת החיסונית וגורם לעלייה מובהקת בנוגדני IgG בדם וברמת T4 Lymphocyte ביחס ל T8 . כידוע, בחולי איידס היחס T4/T8 מתהפך ולכן יש מקום לחשוב על שילוב הקו-קיו 10 בתזונה של חולים אילו.
עם זאת, מעבר להתוויות המפורטות לעיל, חלק מהמיתוסים המיוחסים לקו-קיו 10 עדיין לא הוכחו ואין לייחס להם משמעות קלינית חד משמעית.

מאפיינים אנרגטיים של קו-קיו 10
קו-קיו 10 משחק תפקיד חשוב בייצור ATP , שיפור פעילות הלב וחיזוק מערכת חיסונית. לפי הנראה לעין תפקידו מתמקד בעיקר במישורים של הפקת צ´י המחזקים את הלב ומערכת החיסון ובכך מתמודדים עם היווצרות תאים סרטניים. כיוון שהוא נחשב למרכיב חיוני בתפקוד המיטוכונדריה – ספק האנרגיה החיוני בגוף, יש להניח שהוא מחמם ומהווה אחד מספקי הצ´י העיקריים ברמות העדינות ביותר של התא, דבר המתקרב בחשיבותו לאספקטים היאנגים של הג´ינג, כלומר שמירת ה Yuan Qi של כל תא ותא. תפקידיו האנטי אוקסידנטים ויכולתו לחזר מולקולות שונות מכוונים אותו גם כמגן מפני נזק למערכות ייניות ושימור הג´ינג, אך נראה שברמה הפרקטית הוא משפיע יותר על הצ´י. לאור תפקודו ברמת הצ´י לא מומלץ לתת אותו למטופלים חסרי יין אלא בשילוב עם אנטי אוקסידנט מחזק ג´ינג ויין.

דרך מתן
מינונים פרופילקטים נעים בסביבות ה 60 מ´ג, אך בשילוב עם אנטי אוקסידנטים אחרים ניתן להפחית את המינון. כך למשל הגיוני לשלב אותו עם ויטמין E (למעשה שילוב של ג´ינג וצ´י פוסט נטאלים התומכים בפרה נטאליים). במצבים שיש לתקן נזק מומלץ לקחת 100-120 מ´ג ליום. שילוב עם סלניום וויטמין C עשוי להשלים את התמונה.


להפניות
למאמר המפרט על אנרגטיקה של תוספי מזון שונים לחץ כאן.
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז